💎 در مدرسهٔ امیر مؤمنان (۲)
🖋 نویسنده و شارح: علیاکبر مظاهری
🔹 نامهای به حارث هَمْدانی
در این نخستین شرفیابی به مدرسهٔ امیر مؤمنان، با «حارث هَمْدانی»، یکی از صحابیان و شاگردان ممتاز مکتب مولا، همراه میشویم تا راهنمایمان باشد.
حارث از قبیله «هَمْدان» یمن و از یاران سرّ امیرمؤمنان است. حضرت در نامهای بلند، معارف فراوانی را برای ایشان بیان فرمودهاند. بخش پایانی این نامه، با عنوان نامهٔ شصتونهم، در نهجالبلاغه آمده است.
امیر مؤمنان در این نامه حدود ۴۰ نکتهٔ مهم معرفتی را برای حارث هَمْدانی بیان فرمودهاند که در اینجا به توضیح و تفسیر این نامهٔ ارجمند میپردازیم.
۱. تمسک به قرآن
«وَ مِن کتابٍ لَه إلی حارث الهَمْدانی»؛ از نامههای امیر مؤمنان به حارث هَمْدانی است که میفرماید: «و تَمَسَّکَ بِحَبْلِ القرآن». نخستین سخن حضرت با این شاگرد ممتاز مکتب خود این است که به حَبلُالمَتین قرآن چنگ بیفکن و آن را ناصح خویش قرار ده و از قرآن، نصیحت و نشانهٔ هدایت را بطلب؛ زیرا قرآن کتابی است صادق که باید از آن نصیحت خواست.
در قرآن، حلالها و حرامهایی است. حضرت میفرمایند: هیچیک را در جای دیگری مگذار. حلالها و حرامهایش را حرمت نگاه دار و خود و دیگران را به حرمت نهادن به حریم قرآن و رعایت حدود آن دعوت کن و مرزها و قلمرو آن را ارج بِنِه و معارف خجستهاش را عظیم بشمار.
این نخستین حکمت امیر مؤمنان در این نامه است.
۲. عبرتآموزی
دومین حکمت در این نامه دربارهٔ دنیاست. میفرماید: ای حارث هَمْدانی! «وَ اعْتَبِـر بِما مَضی مِنَ الدُّنیا لِما بَقیَ مِنها، فَاِنَّ بَعْضَها یُشْبِهُ بعضَها»؛ گذشتهٔ این جهان را با آیندهٔ آن بسنج و قیاس کن و از روزگاران پیشین برای روزهای آینده عبرت آموز؛ زیرا پارهای از دنیا، به پارههای دیگرش همانند است.
اینکه میتوانیم از گذشتهٔ جهان برای حال و آیندهمان درس بگیریم، از آن روست که روند مشخصی دارد. ابتدایش به انتهایش شبیه است و پایانش به آغازش میپیوندد: «وَ آخِرُها لاحِقٌ بِاَوَّلها».
دو سر هـر دو حلقهی هستی
به حقیقت به هم تو پیوستی
دیگر اینکه میفرماید: همه دنیا رفتنی و فانی و از آدمی گریزان است و پایدار و ماندگار نیست.
این هم از سنتهای الاهی در نظام عالم است که پیوسته در حال تحول است. پس «عاقل آن است که اندیشه کند پایان را» و «آنچه نپاید، دلبستگی را نشاید».
۳. تعظیم نام خدا
حکمت سوم امیر مؤمنان در این نامه این است: «وَ عظِّم اسْمَ اللهِ أن تَذْکُرَهُ الِاَّ علی الحقّ»؛ نام خداوند را عظیم بدار و آن را جز برای حق بر زبان میار و تا توانی، حتی بهراست هم، به نام خداوند سوگند یاد مکن. چه رسد به آمیختن آن نام شکوهمند با سخنان یاوه و ناصواب.
برخی بر این عادتاند که در سخنشان زیاد قسم میخورند. قسم خوردن اگر برای موضوع مهمی نباشد، اصلاً روا نیست، بلکه مکروه است، هرچند قسم راست باشد. اگر قسم دروغ باشد، حرام است؛ چه رسد به اینکه این قسم، به نام خداوند باشد که حرمتش بسیار افزونتر و گناهش بزرگتر است.
۴. به یاد مرگ
حضرت در مطلب چهارم این نامه میفرماید: «وَ أَکْثِرْ ذِکْرَ الْموتِ وَ ما بَعْدَ المَوتِ»؛ مرگ و پس از آن را بسیار به یاد خویشتن آر.
ای حارث هَمْدانی! از مرگ غافل مباش. هم به مرگ بیندیش، هم بر خویشتن تلقین کن که روزی مرگ به سراغت خواهد آمد. مرگاندیشی از عوامل مهم بیداری وجدان انسان است. بسیاری از آدمیان وجدانشان به خواب رفته، چون مرگ را فراموش کردهاند و کسانی که دل بیدار دارند، مرگاندیشند.
مرگ، آغازی است برای جهان آخرت. ای حارث! مرگ و پس از مرگ را که حیات آنجهانی است، بسیار به یاد خویشتن آر؛ بلکه به خود تلقین کن که مبادا فراموش شود.
در روایات، به دیدار از قبرستانها و مزار مؤمنان، توصیه شده است تا مرگ از یاد انسان نرود. اگر مرگ و حیات آنجهانی پیش چشم انسان باشد، انسان تن به آلودگیها و پلیدیها نمیدهد.
{ادامهٔ مطلب را در پست بعد بخوانید. انشاءالله.}
۲۲ دی ۱۴۰۰
برای دنبالکردن رسانههايمان به لینکهای زیر مراجعه کنید:
🌐 https://zil.ink/mazaheri_esfahani?v=1
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌐 https://zil.ink/Mazaheriesfahani_ir
🌹 مژده ای دل...!
💎 خانهمان در بهشت، در آستانهٔ انتشار!
🖌 نویسنده: علیاکبر مظاهری
۲۵ دی ۱۴۰۰
برای دنبالکردن رسانههايمان به لینک زیر مراجعه کنید:
http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌐
4_5988004203916692363.pdf
186.2K
🔹 سوگنامهٔ برترین بانو
🖋 نویسنده: علیاکبر مظاهری
🖤 رحلت شهادتگونهٔ امالبنین بزرگ، تسلیت بادا!
۲۶ دی ۱۴۰۰
برای دنبالکردن رسانههايمان به لینکهای زیر مراجعه کنید:
🌐 https://zil.ink/Mazaheriesfahani_ir
🌐 https://zil.ink/mazaheri_esfahani?v=1
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
نابترینهای نهجالبلاغه
🌹 آیت کبرای خدا!
🎤 از زبان امام خمینی
💎 برای زنها کمال افتخار است که روز تولد حضرت صدیقه را روز زن قرار دادهاند، افتخار است و مسئولیت.
💎 من راجع به حضرت صدیقه- سلام الله علیها- خودم را قاصر میدانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا میکنم به یک روایت که در کافی شریف است و با سند معتبر نقل شده است و آن روایت این است که حضرت صادق- سلام الله علیه- میفرماید: فاطمه - سلام الله علیها - بعد از پدرش ۷۵ روز زنده بودند ... و جبرئیل امین میآمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض میکرد و مسائلی از آینده نقل میکرد. ظاهر روایت این است که در این ۷۵ روز. مراودهای بوده است؛ یعنی رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است. و گمان ندارم که غیر از طبقهٔ اول از انبیای عظام، درباره کسی اینطور وارد شده باشد که در ظرف ۷۵ روز، جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیهای که واقع میشده است، مسائل را ذکر کرده است. و آنچه که به ذریه او میرسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است، کاتب وحی بوده است حضرت امیر، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا بوده است ... مسئله آمدن جبرئیل برای کسی، یک مسئله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی میآید و امکان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرئیل میخواهد بیاید و مقام جبرئیل، که روح اعظم است. حتی درباره ائمه هم من ندیدهام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد... من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کردهاند- با اینکه آنها هم فضایل بزرگی است - این فضیلت را من بالاتر از همه میدانم که برای غیر انبیا- علیهم السلام- آن هم نه همه انبیا، برای طبقه بالای انبیا- علیهم السلام- و بعض از اولیایی که در رتبه آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده. و با این تعبیری که مراوده داشته است جبرئیل در این هفتاد و چند روز، برای هیچ کس تا کنون واقع نشده و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه- سلام الله علیها- است.
امام خمینی (ره)؛ ۱۱ اسفند ۱۳۶۴
(صحیفه امام خمینی، ج ۲۰، صص ۴ تا ۶)
۳ بهمن ۱۴۰۰
برای دنبالکردن رسانههايمان به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
💎 سپاس جمیل!
🖋 نویسنده: علیاکبر مظاهری
نشر «جمال»، کتاب «خانهای در بهشت» را بهزیبایی منتشر کرد.
این کار، امیدآفرین است. چرا؟
زیرا: در این عصر «کسادی مطالعهٔ کاغذی»؛ که محصول «تنگی حوصلهٔ بشر» است، چاپ کتاب کاغذی، همتی بلند میطلبد.
رواج نشر الکترونیکی، گرانجانی کاغذ و سرکشی دیگر هزینههای نشر کاغذی، جَوَلان شتابناک کرونا، جاینشینی آموزش مجازی بر تعلیم حقیقی، گسترش بیمهابای شبکههای اجتماعی، سرشلوغی ذهنی بیسابقهٔ اولاد آدم، همه و همه، مجال مطالعهٔ کتاب کاغذی را سخت تنگ کرده است.
از این روست که میگوییم: انتشار کتاب «خانهای در بهشت»، امیدآفرین است.
🌹 و شما «جمالیان»! دستانتان طلا!
همتتان والا!
پاداشتان بر خداوند اعلا؛ همو که «جمیل» است و دوستدار «جمال»!
۵ بهمن ۱۴۰۰
برای دنبالکردن رسانههایمان به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 وصول به وصال!
💎 خداوند سبحان فرموده است:
ماه رجب را ریسمانى میان خود و بندگانم نهادهام؛ هر کس به آن درآویزد، به وصال من میرسد.
دعای هر روز ماه #رجب
۱۳ بهمن ۱۴۰۰
برای دنبالکردن رسانههايمان به لینکهای زیر مراجعه کنید:
🌐 https://zil.ink/Mazaheriesfahani_ir
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌐 https://zil.ink/mazaheri_esfahani?v=1
🌹 «کتاب سوم»، در انتظار انتشار
با عنایت خداوند سبحان، «کتاب سوم»، در راه تدوین نهایی است.
اگر این کتاب را، در همین چهل روز پایانی سال ۱۴۰۰ به ناشر بدهیم، میشود دو کتاب در یک سال. انشاالله.
کتاب اول، «از از زبان مشاور» بود، که قبلاً منتشر شد. کتاب دوم، «خانهای در بهشت» است که امسال؛ سال ۱۴۰۰، به همت ستودنی «نشر جمال»، منتشر شد. کتاب سوم، همین است که داریم آمادهٔ انتشار میکنیم. این کتاب را نیز همان «نشر جمال» منتشر میکند. به خواست خدا.
نام این کتاب اکنون «کتاب سوم» است، تا نامی زیبا، مانند «خانهای در بهشت» بر آن نهیم.
چشم در راه باشید تا خبرهای تکمیلی را به شمایان؛ خوانندگان ارجدار کتابهایمان، برسانیم. به مدد الاهی.
از خدای کریم میطلبیم که توفیق به فرجامرسانی این حسنهٔ ماندگار را عطایمان فرماید.
هین مگو ما را بهدان شه بار نیست
با کریمان کارها دشوار نیست!
علیاکبر مظاهری
۲۱ بهمن ۱۴۰۰
برای دنبالکردن رسانههايمان به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
💎 در مدرسهٔ امیر مؤمنان (۳)
🌹 نامهٔ شصت و نهم نهجالبلاغه به حارث هّمْدانی
🔻ادامهٔ چهل نکتهٔ مهم معرفتی،
🖋 نویسنده و شارح: علیاکبر مظاهری
۵. تمنای مرگ
«ولا تتَمَنَّ الموتَ اِلَّا بشـرطٍ وثیق»؛ ای حارث! تمنای مرگ مکن، مگر آنکه بهیقین بدانی از نجاتیافتگانی و از هراس وادیهای هولناک پس از مرگ در امانی و مهیای زیستنی فرخنده در سرای جاودانی.
تا انسان به سعادتمند بودن خود در حیات آنجهانی یقین نداشته باشد، نباید تمنای مرگ کند؛ بلکه باید خود را برای مرگ آماده کند. وقتی آماده شد، آنگاه به اینکه مرگ او فرا رسد، راضی باشد. معنای سخن امیر مؤمنان این نیست که از مرگ بگریز؛ بلکه میفرماید خود را چنان آماده کن که اگر مرگ به سراغت آمد، نهراسی و سبکبال باشی... .
برخی از مردمان، در مشکلات و تنگناهای زندگی، میگویند: خدایا، مرگ مرا برسان! این تقاضای مرگ، ناسپاسی از خداست و سزاوار نیست؛ زیرا در حقیقت راضی نبودن به رضای الاهی است. بلکه باید از خدا بخواهیم که عمر بابرکت و همراه طاعت و بندگیاش را عنایت کند.
در دعاهای امام سجاد (ع) آمده است: «الهی عَمِّرنی ما کان عُمری بِذْلَةً فی طاعَتِکَ فَاذا کانَ عُمری مَرْتَعاً لِلشَّیاطینِ فَاَقْبِضْنی اِلَیْکَ»؛ خدایا! مادام که عمر من در طاعت تو صرف میشود، به من عمر بده. اما اگر عمر انسان مزرعه شیطان باشد، آنگاه پس جانم را بگیر و نخواه که در دامگاه شیطان گرفتار بشوم.
۶. پرهیز از خودپسندی
ای حارث! از کاری که کنندهاش، آن را برای خود پسندیده بداند، اما عموم مسلمانان را ناپسند افتد، دوری کن.
این از آموزههای اخلاقی و اجتماعی مکتب امیر مؤمنان است: «وَ احْذَر کُلَّ عَمَلٍ یَرْضاهُ صاحِبُهُ لِنَفْسِهِ و یُکرَهُ لِعامَةِ المسلمینُ.»
انسان باید از کاری که برای خویشتن بپسندد، اما به نفع دیگران نباشد و نپسندند، پرهیز کند. البته گاهی مردم برخی کارهای نیک را هم نمیپسندند. پس منظور این نیست که خواست مردم معیار کارها قرار گیرد؛ بلکه معیار باید حق باشد.
۷. تقوای الاهی در خلوت
از هر کار که پنهانی صورت پذیرد، اما چون آشکار شود، مایه شرمساری گردد، دوری گزین.
یعنی از کاری که انسان در خلوت انجام میدهد، اما اگر دیگران بفهمند، شرمنده میشود، باید دوری کرد؛ یعنی کارهای حرام. بدانیم که خداوند، در آشکار و نهان، بر ما ناظر است:
در مقامی که کنی قصد گناه
گر کند کودکی از دور نگاه
شرم داری ز گنه درگذری
پردة عصمت خود را ندری
شرم بادت ز خداوند جهان
که بود شاهد اسرار نهان
امیر مؤمنان در حکمتی فرموده است: «اِتّقوا مَعاصِیَ الله فِی الخَلَواتِ. فَاِنَّ الشّاهِدَ هُوَ الحاکِمُ»؛ از ارتکاب گناهان در خلوتگاهان بپرهیزید؛ زیرا که شاهد و حاکم، و گواه و قاضی یکی است و او همان خداست. همو که شهادت میدهد، قضاوت نیز با اوست و همو کیفر میدهد.
۸. نگاهبانی از آبرو
«ولا تَجْعَلْ عِرْضَکَ غَرَضاً لبنال العُقُول»؛ ای حارث هَمْدانی! آبرویت را هدف تیرهای گفتار مگردان. آبروی خودت را آماج تیرهای زبان قرار نده. مگذار که زبان، آبرویت را پاره پاره و بیاعتبار کند. زبان اگر به حال خود رها شود، گزنده است و آبرویی باقی نمیگذارد. هم خود را در معرض تیرهای زبان دیگری قرار نده و هم آبروی دیگران را هدف تیرهای زهرآگین زبانت مکن. پس سفارش امام، دوجانبه است.
آبرو ودیعهای است الاهی، ارزشمند و گرانسنگ. موظفیم که این امانت الاهی را حفظ کنیم. حق نداریم آن را هرگونه که بخواهیم، صرف کنیم، یا آبروی دیگران را به بازی بگیریم و پایمال کنیم.
{ادامهٔ مطلب را در پست بعد بخوانید. انشاءالله.}
۲۶ بهمن ۱۴۰۰
برای دنبالکردن رسانههايمان به لینکهای زیر مراجعه کنید:
🌐 https://zil.ink/mazaheri_esfahani?v=1
🌐 https://zil.ink/Mazaheriesfahani_ir
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 بعثت پیامبر رحمت، روز پیوند آشکار آسمان و زمین، مبارکا بادا!
۱۰ اسفند ۱۴۰۰
برای دنبالکردن رسانههايمان به لینکهای زیر مراجعه کنید:
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌐 https://zil.ink/mazaheri_esfahani?v=1
🌐 https://zil.ink/Mazaheriesfahani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 صدای نفسهای عطرآگین یار، نزدیک میشود.
به استقبالش رویم.
۱۲ فروردین ۱۴۰۱
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌐 https://zil.ink/Mazaheriesfahani_ir
🌐 https://zil.ink/mazaheriesfahani.ir?v=1
🌐 https://zil.ink/mazaheri_esfahani?v=1
هدایت شده از از زبان مشاور
✅ دعوت به همکاری علمی و تحقیقی
سلام و تحیت.
یک نفر آقای ساکن قم را به همکاری تحقیقی و تالیفی دعوت میکنیم.
✅ شرایط
۱. علوم اسلامی را خوب بداند.
۲. تجربهٔ تحقیقی و تألیفی داشته باشد. ارائهٔ نمونهٔ کار، لازم است.
۳. کامپیوتر را خوب بلد باشد؛ در حد کارشناسی کامپیوتر.
۴. تایپ و صفحهآرایی را خوب بداند؛ در حد تایپ و صفحهآرایی کتاب.
وجود کامل این چهار شرط، حتما لازم است.
✅ نکتهها
یک: کارهایمان پارهوقت است؛ ابتدا، هرهفته سه روز، هرروز سه ساعت. در ادامه، قابل افزایش و کاهش است.
دوم: کارهایمان حضوری است. در ادامه، ممکن است بخشی از کارها، غیرحضوری شود.
سوم: مصاحبه انجام میگیرد.
چهارم: زمان همکاری آزمایشی، دو هفته است.
پنجم: حقوق، برابر تعرفههای بازار تحقیق و تألیف و نشر است. مهارت و توان همکار نیز لحاظ میشود..
ششم: نوع کارها و تحقیقات و تالیفاتمان را از طریق رسانههایمان میتواند دید. لینک رسانههایمان، پایین همین اطلاعیه است.
۲۵ فروردین ۱۴۰۱
http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 کتابهای منتشرشده از «استاد علیاکبر مظاهری»
📚 ۱. جوانان و انتخاب همسر (ازدواج، گزینش همسر، ...)، موسسهٔ بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم)، قم، چاپ اوّل: ۱۳۷۳؛ چاپ سی و نهم: ۱۳۹۷، کتاب برگزیدۀ کشوری، ترجمه و منتشر شده به چند زبان زندۀ جهان.
📚 ۲. جوانان و دوران نامزدی (مسائل دوران فرخندۀ نامزدی و عقد)، پارسایان، قم، چاپ اوّل۱۳۸۱؛ چاپ چهاردهم: ۱۳۹۲.
📚 ۳. هشدارهای تربیتی (چهل مسألۀ مهمّ تربیتی، راهنمای پدران، مادران، مربّیان)، هجرت، قم، چاپ اوّل: ۱۳۷۴؛ چاپ یازدهم: ۱۳۹۱.
📚 ۴. از اوج آسمان (شرح ادبی، عرفانی هفتاد و هفت حدیث قدسی)، قدسیان، قم، چاپ اوّل: ۱۳۷۷؛ چاپ سوم: ۱۳۸۸.
📚 ۵. از ژرفای حج (بیان سخن عارفانۀ امام سجاد دربارۀ فلسفۀ عرفانی مناسک حج)، دارالحدیث، قم، چاپ اوّل: ۱۳۷۵.
📚 ۶. اینگونه زندگی کنیم (ترجمه و توضیح نامۀ امیرمؤمنان به امام حسن، نامۀ ۳۱ نهجالبلاغه)، قدسیان، قم، چاپ دوم: ۱۳۹۱.
📚 ۷. شیوۀ شهریاری (ترجمه و توضیح پیامهای حکومتی و مدیریتی امیرمؤمنان به مالک اشتر، نامۀ ۵۳ نهجالبلاغه)، پارسایان، قم، چاپ دوم: ۱۳۹۱.
📚 ۸. نهجالبلاغۀ پارسی (گزیدهای از زیباترین و شورانگیزترین خطبهها، نامهها، و حکمتهای نهجالبلاغه، با ترجمه و توضیح فارسی)، کتاب قدسیان، قم، چاپ اوّل: ۱۳۸۵؛ چاپ سوم: ۱۳۹۲.
📚 ۹. زیارت خدا (پژوهشی پیرامون عیادت در اسلام)، با مهدی رضایی، مرکز تحقیقات اسلامی جانبازان، چاپ اوّل: ۱۳۷۵؛ چاپ دوم: ۱۳۷۶.
📚 ۱۰. نهجالفصاحه (ترجمه و نگارش متن کامل نهجالفصاحه)، کتاب قدسیان، قم، چاپ اوّل: ۱۳۸۷؛ چاپ چهارم: ۱۳۹۳.
📚 ۱۱. نهجالبلاغه (ترجمه و نگارش فاخر و شیوای متن کامل نهجالبلاغه)، جمال، قم، چاپ اوّل: ۱۳۸۹؛ بهنشر، چاپ متعدد. نیز در جامهای نو: جمال، ۱۳۹۹.
📚 ۱۲. نبرد بیبرنده (نخستین و تنها کتاب مستقل دربارۀ مجادلۀ همسران)، خادمالرضا، قم، چاپ اوّل: ۱۳۸۹؛ چاپ نهم: ۱۳۹۶، کتاب برگزیدۀ وزارت ورزش و جوانان، در موضوع خانواده.
📚 ۱۳. آداب عشقورزی (آموزههایی دربارۀ رفتارهای جنسی و عاطفی همسران)، با دکتر عفتالسادات مرقاتی خویی، نورالزهرا، قم، چاپ اول: ۱۳۹۲؛ چاپ هشتم: ۱۳۹۷.
📚 ۱۴. فرهنگ خانواده (بایدها و نبایدهای زندگی خانوادگی، بررسی همهجانبۀ مسائل خانواده، آموزش مهارتهای زندگی خانوادگی)، نورالزهرا، قم، چاپ اول: ۱۳۹۳؛ سوم: ۱۴۰۰.
📚 ۱۵. دختران و انتخاب همسر (آموزههایی دربارۀ مشارکت حیامندانۀ دختران در گزینش همسر خویش، ناگفتههایی از موانع ازدواج بههنگام دختران و راهکارهایی در رفع آنها)، عطش، قم، چاپ اول: ۱۳۹۵.
📚 ۱۶. از زبان مشاور (مشاورههای خانوادگی)، بوستان کتاب، چاپ اول: ۱۳۹۹.
📚 ۱۷. خانهای در بهشت (ارکان پنجگانه خانواده)، نشر جمال، قم، چاپ اول: ۱۴۰۰.
«مدیریت رسانهها»
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
🌐 http://mazaheriesfahani.ir
#وبسایت_علیاکبر_مظاهری
🌐 http://mazaheri.andishvaran.ir
#علیاکبر_مظاهری_اصفهانی - #پایگاه_اندیشوران_حوزه
هدایت شده از از زبان مشاور
🖊️ به نام خداوند قلم و سخن.
کتابهایمان در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران 👇👇👇
✅ انتشارات نورالزهرا
✅ نشر جمال
✅ انتشارات بوستان کتاب
✅ انتشارات هجرت
✅ انتشارات خادمالرضا
علیاکبر مظاهری
اردیبهشت ۱۴۰۱
🌐 zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
نابترینهای نهجالبلاغه
📚 کتاب «جنگ و صلح همسران»، در انتظار انتشار
🖋 نویسنده و مشاور: علیاکبر مظاهری
🌹 مقدمهٔ کتاب
🎙 سخن نویسنده
🔹 نیکبختانهها و شوربختانههای خانوادگی
بیشتر پیشفرضهای ذهنی، بدل به عمل میشوند. کثیری از باورها، کردارها را ایجاد میکنند. بسیاری از عقیدهها، جامهٔ واقعیت میپوشند.
نیکبختانه، در عصر ما، دانش روانشناسی، شکوفایی شایانی یافته است. در موضوع تبدیل افکار به کردار، که از مقولههای روانشناسی است، کتابهای فراوانی نوشته شده است، نیز مقالهها و پایاننامهها و جزوهها. نیز در مجامع علمی و عمومی، در این باره، بسیار سخن گفته شده و میشود، نیز در رسانههای اجتماعی، فضاهای مجازی، محفلهای انگیزشی و جمعهای تفرحی.
پس، دربارۀ این مقولۀ روانشناسی؛ تبدیل افکار و باورها به رفتارها و کردارها، کمبود دانش نداریم، و یا کمبود چندانی نداریم. اما شوربختانه، آنچه کم داریم، تشخیص درستی یا نادرستی باورهاست و پیشفرضها و عقیدهها.
از عرصههایی که این کمبود، سخت محسوس است، عرصۀ خانواده است. با وجود رشد دانشها، اما اسب چموش جهل و خرافه، در میدان خانوادهها، جَوَلان میدهد؛ بیرحمانه. شاخهای غول باورهای نادرست، بلند است و تیز؛ ترساننده.
دامن این بحث، دراز است. جای آن، مقدمۀ کتاب نیست. در فصل ۱، دراینباره، سخن میگوییم، نیز در جاهای دیگر کتاب، به مناسبتهای مناسب.
🔸 اما حکایت این «جنگ و صلح همسران»
۱. در سالیان بلند مشاورههایمان، به واقعیتهای تلخ و شیرین فراوانی از زندگی خانوادهها و خاندانها رسیدهایم. پارههایی از آنها را در رسانههایمان آوردهایم، نیز در کتابها و مقالههایمان نوشتهایم.
اینک در این کتاب، مطالبی نیکبختانه و شوربختانه، از فرهنگ، آداب، باورها، کردارها، گفتارهای اعضای خاندان، به ویژه همسران را آوردهایم؛ هم از صُلحوارههایشان، هم از جَنگوارههایشان.
۲. در سراسر کتاب، مطالبی داریم با نام «از زبان مشاور»، که از زیباترین و مفیدترین مطالب کتاباند. اینها تجربهها و حکایتهایی زنده و ملموس و محسوساند که در مشاورهها و مشاهدههایمان تحصیل شدهاند. نامهای کسانی که در این مباحث آمده است، مستعار است، بهگونهای که هیچیک از اشخاص واقعی شناخته نشوند. حتی گاهی نام مکانها را نیز تغییر دادهایم. مگر در برخی از موارد مثبت، که با رضایت صاحب اسم، نام واقعی او آمده است. اما راز این که چرا به جای نامهای مستعار، از رمزها و حروف الفبا (مانند آقای الف و خانم ب) استفاده نکردهایم؟ زیرا نامها بیشتر در ذهن خواننده میمانند و نیز، دلپذیرترند از رمزها.
۳. حقگزاری
در این سیر و سفر شیرین و تلخ، عزیزانی همراهمان بودهاند که نامهایشان در جایجای کتاب آمده است، امّا خانم «مریم یوسفی عزّت»، بیشترین یاوری را نمودهاند؛ هم در تألیف، هم در تدوین. ایشان را سپاس فراوان میگوییم و تلاشهای مشکورشان را ارج مینهیم.
آقای جواد محمدی نیز در میانۀ سفر، به کاروانمان پیوستند. از ایشان تشکر میکنیم.
۴. نشر جمال ـ شَیَّدَاللهُ أَرکانَها ـ عهدهدار انتشار کتاب است. از این رو، مدیر محترم نشر، جناب آقای علیرضا سبحانینسب و همراهان ایشان را سپاس میگوییم.
۵. آنچه در این کتاب، دربارۀ «جنگ و صلح همسران» آمده، کمتر است از آنچه که باید بیاید. از این رو، پروندۀ این کتاب را باز گذاشتهایم و بنا داریم این باب را هرگز نبندیم. بنابراین، میدان مشارکت در گسترش و تکمیل مطالب کتاب، برای شما و همگان، همواره گشوده است.
نظرها، انتقادها، و پیشنهادهایتان را بر دیدۀ سپاس مینهیم و از آنها در گسترش و پرورش و بالندگی کتاب، بهره میجوییم.
و در همه حال، از خداوند سبحان، مدد و هدایت میطلبیم. إِنّهُ وَلِیُّ التَّوفِیق.
علیاکبر مظاهری
بهار ۱۴۰۱
🌐 http://mazaheri.andishvaran.ir
#علیاکبر_مظاهری_اصفهانی _ #پایگاه_اندیشوران_حوزه
🌐 http://mazaheriesfahani.ir
#وبسایت_علیاکبر_مظاهری
🌹 کتابهای استاد علیاکبر مظاهری
🔻 وبلاگ علیاکبر مظاهری
🌐 https://mazaheriesfahani.blog.ir › page
کتابهای ما :: وبسایت علیاکبر مظاهری
🔻 تهیهٔ اینترنتی
۱. آداب عشقورزی
۲. جوانان و انتخاب همسر
۳. فرهنگ خانواده
۴. دختران و انتخاب همسر
۵. نبرد بیبرنده
۶. جوانان و دوران نامزدی
🌐 https://beheshteghalam.ir
۷. از زبان مشاور
🌐 https://www.bustaneketab.ir
۸. نهجالبلاغه پارسی
🌐 https://fidibo.com
۹. هشدارهای تربیتی
🌐 https://ketabeqom.com
۱۰. از اوج آسمان
🌐 https://www.bustaneketab.ir
🌐 https://fidibo.com
۱۱. خانهای در بهشت
🌐 https://www.iranketab.ir
۱۲. نهجالبلاغه
🌐 https://www.digikala.com
۱۳. شیوهٔ شهریاری
🌐 https://www.gisoom.com
۱۴. نهجالفصاحه
🌐 https://beheshteghalam.ir
۱۵. اینگونه زندگی کنیم
🌐 https://fidibo.com
🔹 ناشران و مراکز پخش
۱. نشر جمال
۲. بوستان کتاب
۳. خادمالرضا
۴. نورالزهرا
۵. هجرت
۶. عطش
۷. بهنشر
۸. قدسیان
۹. پارسایان
۱۰. بهشت قلم
۱۱. فیدیبو
۱۲. طاقچه
۱۳. پاتوق کتاب فردا
🌐 https://bookroom.ir/people/11155/%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%A7%DA%A9%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B8%D8%A7%D9%87%D8%B1%DB%8C
۷ خرداد ۱۴۰۱
🌹 قم و خراسان، دو کانون ایمان
🎀 به مناسبت دهه کرامت
🖌 نویسنده: علیاکبر مظاهری
خداوند سبحان، از سر حکمت و رحمت، سنتهایی را در سرشت این جهان نهاده و آنها را در شریانهای آفرینش، جاری کرده است.
با اندیشیدن در نظام جهان و با کاویدن تاریخ انسان، میتوان گفت که گویا از سنتهای تکوینی الاهی در مسیر حیات آدمیان، یکی این است که - غالبا - در کنار هر مرد برومند، زنی توانمند حضور داشته باشد و همراه هر زن شایسته، مردی ارجمند وجود داشته باشد. با اعتبارات و عناوین گوناگون: زن و شوهر، خواهر و برادر، مادر و فرزند، راهبر و راهرو، و عناوین دیگر. مانند این حضرات: آدم و حوا، ابراهیم و هاجر، موسی و آسیه و صفورا، عیسی و مریم، محمد و خدیجه، علی و فاطمه، حسن و حسین و زینب، و رضا و معصومه. صلوات الله علیهم.
حضرت معصومه (س) گویا رسالتی چونان رسالت حضرت زینب (س) داشت.
همانسان که "عقیله بنی هاشم" پیامرسان نهضت حسینی بود، " کریمه اهل بیت" نیز پیامرسان نهضت رضوی بود و همین رسالت، او را از حجاز به ایران آورد.
خوشا ما ایرانیان که میزبانان این بزرگوارانیم!
❇️ مکانت فاطمه معصومه
از بانوان اهلبیت پیامبر اکرم، پس از فاطمه زهرا و زینب کبری، هیچکس را به منزلت فاطمه معصومه سراغ نداریم. نیز در میان اولاد امام موسی بن جعفر، پس از امام رضا، هیچکس مکانت حضرت معصومه را ندارد.
هنگامی که وصف امامان معصوم را درشأن این بانو میشنویم، بر عظمتش خضوع میورزیم. و آنگاه که تواضع خاکسارانه عالمان و عارفان سترگ را بر ساحت مقدسش مینگریم، بر درگاهش خاشع میشویم و به مهرش دل میسپاریم.
راستی، یک بانوی جوان میتواند تا این مکانت عالی، عروج کند؟ آری میتواند!
زهی سعادت ما که در جوار اوییم! خدایا! مباد که همجوارانی ناسزاوار باشیم!
توفیقمان ده که به ساحتش ادب ورزیم تا از کرامتش محروم نمانیم.
✅ مقام کریمه، در سخن کریمان
بنگریم که اولیای معصوم الاهی، مقام کریمه اهل بیت را چسان بیان میفرمودهاند:
۱. پیش از آنکه حضرت معصومه، ولادت یابد، جد بزرگوارش، امام صادق، درباره ایشان فرمود:
در آیندهای نه چندان دور، یکی از فرزندانم، به نام فاطمه معصومه، که دختر پسرم موسی کاظم است، در شهر قم وفات مییابد و همانجا دفن میشود. هرکس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب میشود.
با شفاعت فاطمه معصومه، شیعیان من به بهشت میروند. زیارت او، بهای بهشت است. (۱)
۲. امام رضا فرمود:
هرکس خواهرم معصومه را در قم زیارت کند، چونان است که مرا زیارت کرده است. هر کس که او را عارفانه زیارت کند و مقام و منزلت وی را بشناسد، پاداشش بهشت است. (۲)
۳. امام جواد فرمود:
هر کس قبر عمهام در قم را زیارت کند، پاداشش بهشت است. (۳)
پینوشت:
(۱) سفینه البحار، ماده "قم". و نیز: مستدرک الوسایل، ج ۱۰، ص ۳۶۸.
(۲) مستدرک الوسایل، ج ۱۰، ص ۳۶۸.
(۳) بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۳۱۶.
۱۱ خرداد ۱۴۰۱
🌐 http://mazaheri.andishvaran.ir
#علیاکبر_مظاهری_اصفهانی _ #پایگاه_اندیشوران_حوزه
🌐 http://mazaheriesfahani.ir
#وبسایت_علیاکبر_مظاهری
🌹 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
🌸 عید غدیر مبارک باد!
۲۷ تیر ۱۴۰۱
🌐 http://mazaheri.andishvaran.ir
#علیاکبر_مظاهری_اصفهانی _ #پایگاه_اندیشوران_حوزه
🌐 http://mazaheriesfahani.ir
#وبسایت_علیاکبر_مظاهری
🔹 کلمه «حسین» خود بسان یک روضه است
محرم دیگری فرا رسید، چه باید گفت وقتی کلمه «حسین» و «زینب» خود هر کدام در آفاقِ حَظیرةُالقُدْسِ انگاره ماه محرم، بسان یک روضه است.
محرم دیگری فرا رسید و رخت عزا بر پیکره جامعه پوشیده شده است که این مرام و منش هر ساله جامعه اسلامی در آغاز سال قمری است.
اینجا در قم حرم دخت موسی ابن جعفر (ع) حضرت فاطمه معصومه (س)، منزلگاه تکبیرةالاحرامِ پرچمهای عزایی است تا جاذبه عشق را در مدار کهکشانی شمس شهر قم بیش از پیش سیراب کند؛ نامهای نوشته شده بر پرچم، منقش به نام خامس آل کسا و سرسلسله تشنگان خزانه مکتوم یعنی «حسین» است.
مادرها دست کودکان خود را در آرامش گرفتهاند، پدرها در کنار پسرها سرافرازند و گاهی با صدای روضه اشک میریزند و خدام فرشها را میگسترانند تا افراد با طمأنینه به جانب قبله اقامه نماز بگذارند.
مادرم با اینکه فقط چند روز است از کربلا به خانه رسیده اما قلبش همواره ساکن حرم حضرت اباعبداللهالحسین (ع) است، شبیه افرادی که هر روزه قصد عزیمت به حرم و بارگاه ملکوتی صاحب روزهای ماه محرم را دارند.
محرمی دیگر فرا رسید شاید از همین روی است که ابرهای بارانی چند روزی است سرازیر شدهاند و در اوج باریدن و جاری شدن هستند و شاید در حال اشک ریختن هستند، کسی چه میداند. هرچه باشد چند روز دیگر سوگ و عزا به اوج خودش میرسد و باران تیر از هر سوی بر اصحاب عشق میبارد و شترهای کینهتوز روانه قدمهایی میشوند که نباید.
باران خدا چشمهایم را به همراهی با ابرهای بارانی فرا میخواند؛ نمیدانم شاید باید کمی عمیقتر تنفس داشته باشم تا «مَنْ کانَ باذِلا فینا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلى لِقاءِ اللّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنا فَاِنَّنِی راحِلٌ مُصْبِحاً اِنْ شاءَ اللّهُ تَعالى» را برای شروع مناظره عشق و عقل ببینم و بشنوم.
بوی خون به مشام میرسد و گونههای گندمگون زمین قرار است در این فاصله جان و مقصود، نیلی و خونین شود.
ظهور قامت مردانه و وفای انسان، نزدیک و گلوگاه زمین قرار است روضهخوان شود تا بساط سینهزنی را در آسمان زمین میزبان باشد.
سدرهالمنتهی بار دیگر در برابر تاریخ همچو روز طلوع خواهد کرد تا عالم در طواف سرچشمه جاذبه که دایرهدار آن حضرت اباعبداللهالحسین(ع) است را درک و دریای معرفت را برای اهالی زمین ایجاد و روان کند.
در سرآغاز این ماه چه باید گفت وقتی کلمه «حسین» و «زینب» هر کدام در آفاقِ حَظیرةُالقُدْسِ انگاره ماه محرم، خود به تنهایی بسان یک روضه است و زمزمه همین ذکر، گواهی بر دمیدن فجر صادق، ایستادن امام در برابر تاریخ، آزادگی حزبالله، تلاوت حب به خامس کسای عصمت و طهارت، بیان آیه شریفه «فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن ینتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»، شرح ندای مؤذن آسمانی در میان زمین و آسمان در بیان «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ» و توصیف اقتدای پیوست ظاهر و باطن و اول و آخر است.
۱۰ مرداد ۱۴۰۱
به قلم: هدیسادات چاوشی
منبع: خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)
https://iqna.ir/fa/news/4074273
💢 خرافات فراگیر
⚘ مشاورهٔ خانوادگی، اعتقادی، اخلاقی
🖋 نویسنده و مشاور: علیاکبر مظاهری
❇️ پرسش:
آقایی پرسیدهاند: آیا جادو، در زندگی همسران، اثر دارد؟
گاهی، در زندگیمان، حالتهایی پیش میآید که غیرعادی است. مثلاً در همسرم تغییر اخلاق و تغییر رفتارهایی میبینم که نمیتوانم باور کنم طبیعی باشد. تغییرهایی که هیچ دلیلی برای آنها نمییابم؛ نه دلیل یقینی، نه دلیل احتمالی. از این رو ذهنم به سوی جادو و جنبل میرود.
اکنون سوالم این است که:
۱. آیا جادو، در زندگی همسران، واقعیت دارد؟
۲. آیا این تغییرات ناگهانی اخلاقی و رفتاری همسرم متاثر از جادو و رمالی و دعا نویسی است؟
۳. من، در این نوسانات حال همسرم و بدرفتاریها و بداخلاقیهای او، چه کنم؟
✅ پاسخ ما:
۱. درباره جادو، رمالی، دعانویسی، طالعبینی، بختبستگی، تاثیر اجنه، بسیار میپرسند. و عجب است که سوالکنندگان از این مسائل و معتقدان به این امور، فقط مردمان عامی و بیفرهنگ نیستند، باسوادان و روشنفکران نیز هستند.
پاسخ ما به آنان واضح است؛ همه این امور را باطل اعلام میکنیم. میگوییم اینها خرافات است. اعتنا نکنید. مشکلاتتان را به گردن جنها، جادوگران، طلسم، بختبستگی، دعانویسی، فالگیری، طالعبینی، نیندازید و چاره کارتان را از باطلکنندگان سحر و گشایندگان طلسم نخواهید و دنبال طلسمگشایی به وسیله شیادان نباشید.
آنگاه این سخن حضرت امیر در نهج البلاغه را برایشان میخوانیم و توضیح میدهیم:
آنهنگام که امیرمؤمنان عزم کوفتنسر خوارج نهروان کرد و سپاه را سامان داد و مهیّای رفتن به نبردگاه شد، کسی از صحابیان ایشان که به پندار خود، «علم نجوم» میدانست، به امام عرض کرد: «ای امیرمؤمنان! اگر در اینهنگام به نبرد روی، میترسم که به مراد خویش نرسی و بر دشمنانت پیروز نگردی. مـن این سخن را از دانشستارهشناسی و محاسبههای نجومی میگویم.»
امیردانایان فرمود:
أتَزْعُمُ اءَنَّكَ تَهْدِي إلَى السَّاعَةِ الَّتِي مَنْ سَارَ فِيها صُرِفَ عَنْهُ السُّوءُ؟ وَ تُخَوِّفُ السَّاعَةِ الَّتِي مَنْ سَارَ فِيهَا حَاقَ بِهِ الضُّرُّ؟ فَمَنْ صَدَّقَكَ بِهَذَا فَقَدْ كَذَّبَ الْقُرْآنَ، وَ اسْتَغْنَى عَنِ الاِسْتِعَانَةِ بِاللَّهِ فِي نَيْلِ الْمَحْبُوبِ وَ دَفْعِ الْمَكْرُوهِ، وَ تَبْتَغِي فِي قَوْلِكَ لِلْعَامِلِ بِأمْرِكَ أنْ يُولِيَكَ الْحَمْدَ دُونَ رَبِّهِ، لِأنَّكَ بِزَعْمِكَ أنْتَ هَدَيْتَهُ إلَى السَّاعَةِ الَّتِي نالَ فِيهَا النَّفْعَ، وَ أمِنَ الضُّرَّ؛
تو میپنداری زمانی را میدانی و مینمایانی که هرکس در آن بـه سـفر رود، بـدی و نـاگـواری از وی دور میشود؟ و از ساعتی میهراسانی که هرکس در آن، مسافرت کـند، به زیان و دشواری دچار میگردد؟! آنکس که تو را در این ادّعا تصدیق کند(و تو را بر این مدّعایت راستگو شـمارد)، قرآن را تکـذیب کـرده و در رسیدن به خواستنیها و دورراندن ناگواریها، خود را از خداوند، بینیاز پنداشته است!
تو آنی که خواهانی تا آنکس که راستگویت میپندارد و در این گفتار، فرمانت را میبرد، تو را به جای خداوند، ستایش کند و سپاس گوید؛ زیـرا کـه ادّعـای آن داری کـه وی را بـه زمـانی راه نمودهای که سود برده و از زیان، در امان مانده است!
سپس امام روی به مردمان و لشکریان نمود و فرمود:
أيُّهَا النَّاسُ إيَّاكُمْ وَ تَعَلُّمَ النُّجُومِ إلّا ما يُهْتَدَى بِهِ فِي بَرِّ اءَوْ بَحْرٍ، فَإِنَّهَا تَدْعُو إلَى الْكَهَانَةِ، وَ الْمُنَجِّمُ كَالْكَاهِنِ، وَ الْكَاهِنُ كَالسَّاحِرِ، وَ السَّاحِرُ كَالْكَافِرِ، وَ الْكَافِرُ فِي النَّارِ، سِيرُوا عَلَى اسْمِ اللَّه؛
هان! مردمان! از آموختن دانشستارگان، پرهیز کنید؛ جز آن مقدار که برای راهیافتن در سفرهای دریا و بیابان، سودمند باشد؛ زیرا ستارهشناسی، به کـهانت و غیبگویی مـیانجامد و منجّم، چونان کاهن و غیبگوست، و غیبگو، چونان جادوگر است و جادوگر، چونان کافر است و کافر، در آتش دوزخ است!
(اکنون با توکّل به خداوند، به جهاد با دشمنان شتابید) و به نام الله به پیش روید!
(نهجالبلاغه، خطبهٔ ۷۹، ترجمه و توضیح: علیاکبر مظاهری، نشر جمال)
۱۵ مرداد ۱۴۰۱
🌐 zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🌹 نامهای جاویدان
🖊 #نویسنده: #علیاکبر_مظاهری
🌸 یا محمد! یا فاطمه! نامتان خجسته بادا!
سازمان آمار اعلام کرد: در سال جاری؛ ۱۴۰۱؛ بیشترین نامها، بر میلادیافتگان این سال، محمد بوده است و فاطمه.
هنگامی که مولوی، نام محمد رسول الله را از گلدستههای مسجدها میشنید، تمام قد میایستاد، دست به سوی اذانگو میبرد و میگفت:
نامت بمانا تا ابد، ای جان ما روشن ز تو!
نام محمد، جاودانه است و نام زیبای دخترش فاطمه. سلامالله علیهما.
در سرزمین ما، نام این خجستهنامان، همیشه بیشترین طنین را در گوشها و در جانهای مردمان ما داشته است و دارد.
نامشان جاویدان بادا!
۱۶ دی ۱۴۰۱
🌐 http://mazaheri.andishvaran.ir
#علیاکبر_مظاهری_اصفهانی _ #پایگاه_اندیشوران_حوزه
🌐 http://mazaheriesfahani.ir
#وبسایت_علیاکبر_مظاهری