eitaa logo
حمید رضا مظاهری سیف
256 دنبال‌کننده
128 عکس
12 ویدیو
1 فایل
✅ پایگاه نشر افکار و آثار استاد مظاهری سیف تبیین معنویت اسلامی و نقد عرفان های کاذب 🎬 آپارات: aparat.com/mazaheriseyf 📸 اینستاگرام: instagram.com/mazaheriseyf 🌏وبسایت: mazaheriseyf.ir 🔹توییتر: twitter.com/mazaheriseyf 🔸️پرسش_پاسخ: @mazaheriseyf_hr
مشاهده در ایتا
دانلود
خطاکردن اشکالی ندارد تکرارکردن خطا، خطای واقعی است اگر خطاکردی خودت را ببخش، ولی فراموش نکن اگر تکرارکردی، خودت را تنبیه کن درغیر این صورت، دیگران این کار را می کنند. 🕊☘️ حمیدرضامظاهری سیف @mazaheriseyf 🍃🌺
"پرسش هایی درباره استاد سیر و سلوک" 🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
▪️یقین و ایمان به استاد از چه سنخی است؟ ▫️همچون اعلم دانستن مرجع تقلید یا یقینی است از سنخ ایمان به امام معصوم علیه السلام؟ 🔹آیا شک در استاد موجب سقوط سالک است؟ 🔸شک سالک به استاد میتواند مقدس باشد؟ 🔻اگر سالکی در میان سلوکش نشانه هایی از عدم صلاحیت استاد مشاهده کرد،آیا حق مخالفت و تمکین نکردن دارد؟ 🍁یقین به استاد بیشتر شبیه به امام معصوم است.یعنی ما با شواهدی امام را میشناسیم از او سوال می کنیم،او را می آزماییم،تا نشانه های امامتش را بیابیم.اگر شکی در استاد پیدا کردیم،آیا ببینیم که موجه است یا نه؟شک و تردید بی دلیل وسوسه شیطان است.اما اگر دلیلی در کار بود،باید تفحص کرد.مثلا شما فرض کنید که در محضر امام علی(ع) هستید،احساس میکنید که ایشان در جایی دروغ گفت و شما به امامتش و عصمتش شک کردی،چه کار میکنی؟ معلوم است که باید شرفیاب شوی خدمت امام و با ادب سوال کنی و من چنین چیزی از شما دیدم موضوع چیست؟امام هم قطعا توضیح می دهد. 🍃اگر تو کسی را امام دانستی و بعد از او دروغ و خطا دیدی باز هم میخواهی معتقد باشی که او امام است.اگر این معیارها عقلی و شرعی نبود،شیعه هیچگاه راه خود را در میان مدعیان امامت پیدا نمیکرد. 🍂کسی می آمد و ادعای امامت می کرد،مردم مدتی اورا زیر نظر میگرفتند شاید در ابتدا به او اعتماد می کردند ولی بعد مسائلی می دیدند که متوجه می شدند او امام نیست.تاریخ امامان شیعه را بخوانید تا حقایق برای شما روشن شود.همان دقت نظر و حساسیتی که در تشخیص امام و ایمان آوردن به او وجود داشته،در شناختن استاد کامل هم باید مراعات شود.
سلام علیکم ببخشید مزاحم میشم 🔶لطفا درباره ی آقای که الان در قم به عنوان عارف شناخته شده است نظرتون رو بفرمایید❓ 💎✨ متأسفانه ایشون از نظر اساتید اخلاق و عرفان مردود است. و مطالب خلاف واقع زیادی به همراه ادعاهای عجیب و غریب بیان می کند. او حتی آیات و روایات را نمی تواند از رو بخواند، اما با این حال لباس روحانی به تن کرده و مریدانش او را استاد عرفان و آیت الله می نامند 🔴 برای اطلاع بیشتر و دقیق از انحرافات این فرد؛ به وبلاگ زیر مراجعه کنید. http://ostadekamel.blog.ir/ @mazaheriseyf 🍃🌺
چشم #نرگس به جمالت نگران است ، نرو.‌.. گل #زهرا پسرت مویه کُنان است ، نرو... 🏴شهادت جانسوز پیشوای یازدهم ، اباالمهدی ، حضرت #امام_حسن_عسکری (علیه السلام) تسلیت باد. #سامراء قسمتِ چشمانِ عَطش خیزم کن...🙏 #اباالمهدی #غریب_سامراء #شهادت_امام حسن_عسگری_ع تسلیت باد
"پرسش هایی درباره استاد سیر و سلوک" 🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
🔹آیا استاد باید تصرفات تکوینی در سالک داشته باشد و به او در ترک معاصی و انجام واجبات کمک کند؟ 🔸اگر این گونه است پس کمالی که در پس سعی و تلاش برای عبودیت است چه مفهومی دارد؟ 🍃اثر استاد در تهذیب نفس سالک بسیار زیاد است،ولی این طور نیست که بگوییم که اثر تکوینی در اینجا وجود دارد که با یک نگاه استاد شاگردش متحول می شود‌.برای درک اثر استاد بر طالب سلوک باید به این توجه کنیم که انسان ها از افراد مختلفی اثر می پذیرند. 🍁انسان های صالح و پاک،اثر خوبی دارند و افراد ناصالح اثر بدی می گذارند.اهل ایمان به درجه وارستگی و ایمان شان آثار بیشتری را بر افراد دیگر می گذارند.یک استاد کامل عرفان هم اثر زیادی بر دیگران دارد.نه اینکه معجزه ای یا کرامتی صورت گیرد.این اثر کاملا طبیعی است.تا حدودی هم به شناخت و تصور مخاطب نسبت به آن استاد یا شخصیت وارسته مربوط است.شما هر چه تصور بزرگتری از استاد داشته باشی اثر او بر شما بیشتر می شود،چون با اعتماد بیشتر به سخنش توجه می کنی،وقتی خودت را در حضورش تصور میکنی در کنار او شرم میکنی که او کجاست و من کجا هستم،اینها زمینه ساز تغیر و تحول در انسان است.کرامت خاص یا اثر تکوینی به معنای یک اشاره معجزه آسا و غیرقابل توضیح وجود ندارد. 🍂شما به همان دلیل که نباید با افراد فاسد و فاسق همنشین شوی و باید با اهل ایمان و تقوا همنشینی کنی،به همان دلیل دیدن علما،نشستن در محضر آنها که تو را یاد خدا می اندازند،در تو اثر می گذارد و تکریم آنان توصیه شده و عبادت به شمار می آید. ☘این اثر به دستگیری در سلوک کاری ندارد و یک اثر عام است.انسان های وارسته و با ایمان بالا محضرشان نورانی تر و موثرتر است.دستگیری به راهنمایی ها و رهنمودهایی است که استاد با درک ظرفیت شاگرد ارائه میدهد و خاص است.اما اثر محضر استاد و یا به قولی نفس استاد،موضوع عام دیگری است و خاص یک فرد نیست.هر کس در محضر هر شخص وارسته ای از فیض حضور او بهره مند می شود. 🌸ممکن است کسی بیاید و این بهره مندی را توصیف کند یا برایش خیلی شگفت انگیز باشد،یا در زمانی روی دهد که او به یک امداد بیرونی و نشانه ای نیاز داشته است و از قضا در این شرایط با آن شخص وارسته روبرو شده است.بنابراین یک فعل تکوینی خاص از سوی استاد بر شاگرد انجام نمی شود.این اثر عامی است که در ارتباط با اهل ایمان در مراتب مختلف به حسب ایمان شان پدید می آید.
پیامبر اکرم (ص): با فضیلت ترین عبادات، انتظار فرج است. نهم ربیع الاول، سالروز آغاز زعامت خورشید دوازدهم آسمان امامت، حضرت مهدی (عج) گرامی باد.
@mazaheriseyf 🍃🌺
"پرسش هایی درباره سیر و سلوک" 🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
🍃آیا استاد باید در مقام خاصی باشد تا بتواند از سالک دستگیری کند؟ 🌸مثلا از یک مقام خاص به بعد،شخص سالک به مقام استادی نائل می شود؟ ▫️استاد کامل کسی است که در مراتب وجودیش از عالم برزخ و عالم عقول و ارواح گذشته و به مقام واحدیت وشهود اعیان ثابته رسیده است‌.تا استاد به این مرتبه نرسیده باشد نمیتواند استعداد افراد را دریابد و دستگیری مناسب از آنها داشته باشد. 🔸کسی که خودش در مرتبه برزخی و خیال است و کشف های او نهایتا خیالی هستند،نمی تواند،استاد کامل باشد.نهایت کاری که او میتواند انجام دهد،این است که سالک را به مرتبه خیالی برساند تا کشف های صوری برای او ایجاد شود. البته برای کسی که در مرتبه خیالی است امکان موفقیت در این کار خیلی کم است،زیرا شخص در هیچ مرتبه ای کامل نمی شود،مگر اینکه از آن بگذرد و به آن مرتبه اشراف پیدا کند. 🔻در سیر و سلوک این قانون است که هیچ منزل و مقامی به کمال نمی رسد مگر باگذر از آن و رسیدن به منزل و مقام بعدی.در این صورت است که آن استاد مقام و مرتبه خود را به درستی شناخته و می تواند دیگران را به سوی آن راهنمایی کند.کسی که وارد عالم عقول می شود،بر عالم مثال و راه های آن تسلط پیدا می کند ولی چون بر عین ثابت و قابلیت افراد اشراف ندارد،فقط میتواند راهنمایی های کلی ارائه دهد،که ممکن است برای همه مناسب نباشد.
دارایی و نعمت واقعی آن چیزی است که قدرش را می دانی و برایش شکرگزاری می کنی نه آنچه که فقط در اختیار داری 🕊🍃 حمیدرضامظاهری سیف @mazaheriseyf 🍃🌺
يا رحمه للعالمين و تو... حلول اسم اعظم خدايي! انگار خدا، از روز ازل تو را از حمدِ خويش سرشار ديد و محمد ناميد. يا ابالقاسم يا رسول الله يا امام الرحمه يا سيدنا و مولانا.... مهربان باشيم مثل محمد(ص) ميلاد رسول مهرباني و امام جعفر صادق(ع) مبارك
"پرسش هایی درباره سیر و سلوک" 🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
🔹آیا استاد سلوک باید بی واسطه با امام معصوم در ارتباط باشد؟ 🔸چنین ارتباطی ممکن است؟ 🌸همه ما باید با ائمه معصومین ارتباط داشته باشیم و ارتباط با آنها بی واسطه است.آنها شاهد عالم هستند و ما هم با توجه به مقام و حضور آنها میتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم.سلام هایی که به ائمه می دهیم هم سلام به مخاطب است.شما در اذن دخول به حرم امام رضا (ع)میخوانید،" واَعلَمُ انّ رَسولَک و خَلفاءکَ عَلَیهمُ السلامُ احیاءُ،عِندک یروَن مَقامی،و یَسمَعُونَ کَلامی،و یَرُدوُنَ سَلامی"بعد می گویید:"ءاَدخُلُ یا رَسوُلَ اللهِ،ءاَدخُلُ یا حُجَه اللهِ" 🌿این ارتباط بی واسطه با معصوم است.در زیارت عاشورا می گویید:" یا ابا عبدالله انی اتقرب الی الله و الی رسوله و الی امیرالمومنین و الی فاطمه و الی الحسن و الیک بموالاتک و بالبرائه ممن قاتلک و نصب لک الحرب" ☘اینها ارتباط مستقیم و بی واسطه با معصومین است و اختصاصی به استاد کامل ندارد.ممکن است بگویید منظور از ارتباط مستقیم این است که معصومین با استاد کامل ارتباط مستقیم برقرار می کنند.این هم برای همه امکان پذیر است.اگر کمی توجه قلبی داشته باشید، هنگام سلام دادن پاسخ آنها را هم می شنوید و اینها همه کشف های برزخی و مربوط به عالم مثال و خیال است که انعکاس حقایق بالاتر در این مرتبه است.با کمی انصراف توجه از عالم ماده این کشف ها روی می دهد. 🍁نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که کشف های برزخی و مثالی نباید مورد گفتگو قرار گیرند.این نوع از کشف ها به دلیل اینکه مرتبی پایینی دارند،در صورتی که به زبان بیایند و ذهن مشغول آنها شود،سالک را در خودش نگه میدارد و مانع از سلوک در مراتب بالاتر می شود.به همین علت عرفان این کشف ها را بیان نمی کنند.حتی بعضی از بزرگان معتقدند که این ها نشانه سستی و پایین بودن مرتبه سلوک است و باید هر چه سریعتر سالک با افزایش معرفت و مراقبه به مرتبه عقول و ارواح برسد. 🍃در مرتبه عقول و ارواح ارتباط با فرشتگان و ارواح معصومین برقرار می شود. این سطح از ارتباط هم نشانه استاد کامل شدن نیست.زیرا تجلی واحدیت وشهود اعیان ثابته راهی طولانی در پیش است. 🌸کسی که به عالم عقول و ارواح رسیده باشد،آنجا را سراسر نور خدا و حضور الهی می بیند،ادراک ارواح کلیه در این مرتبه طوری نیست که بتوان از آن تعبیر کرد به دیدار امام.این مرتبه از کشف،معنوی است و بیان آن با مفاهیم کلی مطابقت دارد.نه تعابیر جزئی. در این مرتبه کسی خود را همراه و همنشین امام علی نمی بیند،بلکه خود را با روحی می بینید،که نور عصمت و ولایت از آن می تابد و این همان نور رسول الله است و نور اهل بیت اوست و صدالبته پیش از آنکه نور آنها باشد و عارف که به خدا توجه دارد،آن را نور خدا می یابد و می نامد.این مقام تجلی نور الهی در جهان هستی و به اصطلاح اعیان خارجیه است و استاد کامل کسی است که به مرتبه علم الهی راه یافته و بر اعیان ثابته اشراف دارد. ☘گذشته از این وجهی برای گفتن این موضوع وجود ندارد.چرا باید کسی بگوید که من با اهل بیت و معصومین ارتباط مستقیم دارم.اولا آیا این سخن به معنای خیالی است،یا به معنای عالم عقول و ارواح کلیه است ویا مراتب بالاتر،ثانیا چه وجهی برای گفتن این موضوع وجود دارد.این ادعا به جهت ابهامی که دارد نه استاد کامل بودن را اثبات میکند و مرتبه سلوک شخص را مشخص می نماید. @mazaheriseyf 🍃🌺
اگر اعتماد به نفس داشته باشی برتری های دیگران را می پذیری و بدیهای شان را تحمل می کنی ✨اعتماد به نفس با یاد خداوند که حامی و عاشق توست، به دست می آید. 🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف @mazaheriseyf 🍃🌺
"پرسش هایی درباره سیر و سلوک" 🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف
☘حدود سلوک تا کجاست؟این که این مقامات را در روایات و ادعیه گفته اند:"مقام محمود"کل خیر ادخلت فیه محمد و آل محمد.از خدا بخواهید یعنی همان مقاماتی که اهل بیت علیهم السلام دارا هستند؟ 🌸اگر چنین است،آیا خواستن امر ناممکن حکیمانه نیست؟ ▫️سیر و سلوک الی الله حدی ندارد به همین علت انسان ابدی است،مقام اهل بیت مقام تجلیات حقی است.یعنی کسی که توجه و دلبستگی را از عالم ماده منصرف کند،از عالم مثال و برزخ هم فراتر برود،از عالم عقول و ارواح هم بگذرد،به تجلیات حقی می رسد،اینجا شروع مقام اهل بیت است‌.کسی که به اینجا برسد به نور اهل بیت می پیوندد.اما مقامات مربوط به تجلیات حقی مراتب بالاتری هم دارد. 🔸تجلیات آسمانی بالاتر از این هاست که بالاترین کشف های معنوی در آن مرتبه اتفاق می افتد.تجلیات ذات از تجلیات آسمانی بالاتر است.تجربه های عرفانی در مرتبه ذات ویژگی هایی دارد که با مکاشفات تفاوت دارد و به آن مشاهده می گویند.از این بالاتر هم است که به آن معاینه می گویند.حالا نمیخواهیم درباره این ها توضیح دهیم،نیاز به توضیح هم ندارد،کسی که ندیده اگر برایش بگویی فایده زیادی ندارد و اگر هم دیده که نیاز به گفتن نیست.گفتن این مطلب برای کسی مفید است که در آستانه این تجربه هاست و اگر بداند که گام بعدی اش چگونه است با تحیر کمتر میتواند پیش برود. 🔺الغرض اگر می گویید مقامات اهل بیت،باید توجه داشته باشید که این مقامات بسیار وسیع است.ابوذر هم به مراتبی از این مقامات رسیده بود و درباره او رسول خدا فرمود:ابوذر منا اهل البیت.اما به اندازه سلمان بالا نرفته بود.رسول خدا درباره سلمان هم فرمود:سلمان منا اهل البیت.مقامات اهل بیت بسیار گسترده است و راه رسیدن به خدا از آنهم گسترده تر است.به همین جهت است که خود اهل بیت هم ارتقاء درجه دارند،هنوز هم ارتقاء درجه دارند. 🔸صلوات و رحمتی که ما بر پیامبر و اهل بیت میفرستیم دعا برای آنهاست و اثر دارد و در ارتقاء درجه آنها به اندازه خودش این دعای ما اثر می گذارد.برای همین است که صلوات ذکر بسیار ارزش مندی است و درهای بسته را باز می کند، اهل بیت از این دعا بهره مند می شوند و از ما تشکر می کنند و اثراتی که صلوات بر خودما می گذارد به تناسب استعداد ماست و گاهی قابل وصف نیست. ▪️مقامات اهل بیت بسیار گسترده است و آنها در حال ارتقا درجه هستند.حضرت علی(ع)هم به همه مقامات رسول خدا نمی رسد،برای همین وقتی از درجه او سوال می کنند می گوید من از حضرت موسی و سایر انبیا بالاترم ولی وقتی می پرسند تو بالاتری یا پیامبر خاتم می گوید انا عبد من عبد محمد. 🔹وقتی دعا می کنیم:"ادخلتنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد"این دعا به آن قله اشاره دارد،قله ای که رسیدن به آن امکان پذیر است.ولی باید توجه کنید که این دعا را اگر به معنای عام در نظر بگیرید که شامل همه مقاماتی شود که اهل بیت به آن وارد شده اند،این دعا امروز با دیروز مصداقش متفاوت است.چون مقامات آنها در حال افزایش است و یک موضوع ثابت نیست. "هم درجات عند ربهم" 🔘بنابراین شما می روید می رسید،اما به جایی می رسید که اهل بیت از آن گذشته اند.سرعت سیر آنها به سوی خدا از سرعت ما بیشتر است،برای همین است که از ما دور تر می شوند اما وجود آنها سعه دارد،نورشان فراگیر است.شما به هر مرتبه که برسید،حضور آنها را بیش از بیش درک کنید و به آنها نزدیک تر می شوید و از فیض وجودشان بیشتر برخوردار می شوید. 🔺مقام محمود هم همین طور است دارای مراتب بی شماری است از یک حدی به بالا را می گویند مقام محمود.کسی که به مقام رضا برسد مقام محمود است."رضی الله عنهم و رضوا عنه" اما فکر نکنید که مقام رضا یک حد مشخص است و تمام می شود.مقام رضا کشیده می شود در دل مقامات بالاتر.اگر به مقام تسلیم هم برسید،از شئون مقام رضا برخوردار هستید،در مرتبه ای بالاتر و لطیف تر.همه مقامات و منازل سلوکی این طور هستند.شما از زمانی که به صبر می رسی، دیگر مقام صبر را داری وقتی بالاتر می روی صبر هم با تو می آید و خالص تر می شود،وقتی به رضا می رسی صبر را هم داری ولی صبر در مرتبه ای بالاتر و خالص تر به طوری که تجلی صبر الهی را بیشتر می نماید."وما صبرک الا بالله" ▫️بنابراین رسیدن به مقامات اهل بیت و پیوستن به آنها به معنای مساوقت وجودی با اهل بیت نیست،این طور نیست که هر چه آنها دارند ما هم داشته باشیم و هم رتبه شویم.پیوستن به آنان و مقامات شان،به معنای هم رتبه شدن با آنها نیست.چون اینجا همه اش حرکت و شکوفایی است.آنها ناایستاده اند که تو به آنها برسی.همین که بتوانی پا جای پای آنها بگذاری به مقامات شان پیوسته ای،حالا ادامه بده"این بحر مواج ساحل ندارد" @mazaheriseyf 🍃🌺
گذشت و بخشایش پیش از آنکه نیکی در حق دیگران باشد، خوبی در حق خودماست. چه خیری بالاتر از آرامش که دل را برای انعکاس نور و یاد خدا آماده می کند. @mazaheriseyf 🍃🌺
@mazaheriseyf 🍃🌺
🔴🔊 ✅ سلسله سخنرانی‌هایی با موضوع تبیین شاخص‌های عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب: 🔹استان قم: 👈 دوشنبه، ۹۷/۰۹/۱۹، مدرسه مبارکه فیضیه، بعد از نماز مغرب و عشاء. حجت الاسلام مظاهری سیف. 🔹ادامه دارد... 🔹در صورتی که مسجد، حوزه علمیه، یا منطقه خاصی که مورد آسیب عرفان های کاذب است مد نظر دارید، برای اعزام سخنران متخصص با شماره زیر تماس بگیرید. ۰۹۳۹۰۲۰۳۷۷۰
یک دین جدید 🔸بازاریابی شبکه ای تأکید می کند که شما اگر سرمایه یا دانش فوق العاده ای ندارید، تا از آن پول دربیاورید، هنوز راهی برای پولدار شدند تان وجود دارد. آن راه بازاریابی شبکه ای است. برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای فقط کافی است که ایمان کامل و اعتقاد راسخ داشته باشید که بازاریابی شبکه ای «درخشان ترین مدل کسب و کار در سطح دنیاست» و از این راه می توانید به ثروت، خوشبختی و هرآنچه می خواهید، دست یابید. 🔹«باید 100 درصد به این مدل اعتقاد داشته باشید و وقتی می خواهید در مورد آن با دیگران صحبت کنید به هیجان بیایید. اکثر افراد موفق در بازاریابی شبکه ای با تمام وجودشان به این حرفه ایمان دارند و معتقدند که با استفاده از آن قدرت ایجاد تغییر در زندگی شان را خواهند داشت. این افراد هیچ شکی در مورد مشروعیت و درخشندگی این حرفه نداند.» 🔸این ها نمونه ای از مطالب فراوانی است که دربارۀ ایمان به بازاریابی شبکه ای گفته می شود. بازاریابی شبکه ای در بهترین حالت یک روش کسب و کار است مثل سایر روش ها که نقاط ضعف و قوتی دارد. اعتقاد راسخ و ایمان 100درصد به این مدل چه ربطی به اقتصاد دارد؟! 🔹تأکید بر ایمان راسخ و 100درصد به بازاریابی شبکه ای تحقیق در این باره را فراتر از ابعاد اقتصادی و حقوقی به قلمرو دین می کشاند. ایمان به اثربخشی و درخشان بودن بازاریابی شبکه ای گذشته از درستی و نادرستی آن، به صورت یک ایمان نوین ظاهر شده است. این گونه مطلق سازی و ایمان گروی به قلمرو دین مربوط می شود. اگر گروهی از مردم به عیسی مسیح ایمان دارند و گروهی دیگر به کریشنا یا شیوا، تا زندگی خود را برکت دهند و از رنج و بلا در امان باشند، امروزه شرکت های بازاریابی شبکه ای، ایمان جدیدی را برای رسیدن به آرزوها و رهایی از رنجها ترویج می کنند. 🔸برخی شرکت های بازاریابی شبکه ای اعضای خود را «فرشته» می نامند. فرشته هایی که بنابر قدرت ایمان شان درجات مختلفی دارند. نشانه ایمان آنها جذب بهتر افراد و دریافت بیشتر پورسانت است. تجربۀ زیستۀ اعضای شرکت های بازاریابی شبکه ای نشان داده، که این دین جدید به صورت همه جانبه بینش ها و ارزش های بنیادین افراد را متحول می سازد. 🔹ارزش های شرکت های بازاریابی شبکه ای به صاحبان و لیدرهای اصلی وابسته است، که درآمده عمده به آنها تعلق می گیرد. به این ترتیب ایمان به این مدل کسب درآمد و تحول و خوشبختی در حقیقت ایمان و اعتقاد، به خدایان ثروت و موفقیت است. توجه به نوع رابطه اعضا با لیدرهای موفق در نگاه نخست رابطه ای صمیمانه و جالب به نظر می رسد؛ ولی بررسی های نزدیکتر نشان می دهد، که رابطه ای ایمانی، مطلق و مقدس در میان است. @mazaheriseyf 🍃🌺
وقتی کنیه ای را در دل داری پیش از همه خودت را می آزاری و هنگامی که دیگران را می بخشی پیش از همه خودت را شادمان می کنی. @mazaheriseyf 🍃🌺
🔸کوئلیو هم مثل ميليون¬ها نفر از اهالي عصر مدرن، آواي روح را در فراق از وطن ملکوتی خويش شنيده و از معدود كساني است، كه این نالۀ دردمندانه را جدي گرفته و براي التيام زخم های روح انسان كاري كرده است. 🔹ولي اي كاش او هم مثل ميلياردها بشري كه نالة روح را مي‌شنوند و كاري نمي‌كنند، خاموش مي‌ماند و دست به كاري نمي‌‌زد! اي كاش نام خدا و ياد عالم غيب از راه آثار او به فرهنگ جهانی راه پیدا نمی¬کرد! و اي كاش نويسنده¬اي چيره¬دست نبود يا دست¬كم از خدا و معنويت نمي¬نوشت؛ زيرا اين خدايي كه در آثار كوئيلو زنده شده، همان خداي ناتوان و خطاكاري است، كه در آثار نيچه مُرده است. 🔸رابطه با عالم غيب كه به نام جادو در آثار کوئلیو مطرح مي‌شود، همان خرافات و توهّماتي است، كه در دوران رنسانس مردمان را از دينداري و معنويت‌گرايي ملول و رميده ساخته بود و به انکار خدا و معنویت منتهی شد و حالا در عصر فقدان معنویت و عطش روح، کوئلیو دوباره ما را به مرداب فراموش شدۀ پیشین فرامی خواند. 🔹كوئيلو مي‌كوشد با طرح نمادین عالم غیب به عنوان جهان نامرئی و سحر و جادو به عنوان راه ارتباط با عالم غیب و افسانة شخصی و ندای درون به عنوان رابطة وجودی انسان به سوی عالم غیب، به مصاف با رنج نيازهاي پاسخ نایافتۀ معنوي برود. به گمان او اگر بُعد جادویي و سحرآميزي به زندگي اضافه كنيم، مشكل ارزش و معناي زندگي حل مي‌شود و شور و نشاط به زندگي پوچ ساکنان تمدن غرب باز مي‌گردد. 🔸تمایل فطری انسان به کشف راز هستی و ارتباط نزدیک با قدرت بی کران هستی بخش، حقیقتی انکار ناپذیر است. اگر این نیاز ناگزیر و جاودان را جدی نگیریم و پاسخی جذاب و راستین به آن ندهیم، تاریخ حیات بشر در چرخه ای از انکار و اقبال سرگردان خواهد شد. پس از هر انکاری عطش و اشتیاق معنوی سرمی کشد و پس از هر اقبالی دوران سرخوردگی و سردی فرامی رسد. 🔹راه نجات بشر از این چرخۀ بی پایان اتیاق و ناکامی معنوی، یافتن راهی روشن و مطمئن به سوی معنویت است. راهی که از درون انسان می گذر و به خالق هستی بخش می رسد. اگر این راه گشوده شد، روح به رشد و رهایی می رسد، در غیر این صورت معنویت به هوس های آتشینی فروکاسته خواهد شد، که شراره های دوزخ را می افروزد و قلب ها را در حسرت و ناکامی می سوزاند. 🕊🍃حمیدرضا مظاهری سیف @mazaheriseyf 🍃🌺