May 11
ص۱
💢#امام_خامنه_ای:
🌹در حوزهها، اساس، #فقاهت است.
فقه باید پیشرفت بکند.
فقاهت به معنای خاص خود مورد نظر ماست.
فقه به معنای عام - که آگاهی از دین است - در اینجا فعلاً مورد بحث ما نیست؛
فقه به معنای خاص، یعنی👈 آگاهی از علم دین و فروع دینی و استنباط وظایف فردی و اجتماعی انسان از مجموعهی متون دینی، که خیلی هم مهم است.
انسان از قبل از ولادت تا بعد از ممات احوالی دارد، و این احوال شامل احوال فردی و زندگی شخصی اوست، و نیز شامل احوال اجتماعی و زندگی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و بقیهی شؤون اوست.
تکلیف و سرنوشت همهی اینها در فقه معلوم میشود.
فقه به این معنا مورد نظر ماست، که اسمش همان احکام فرعی است؛
👈استنباط احکام فرعی از اصول.
💥این، اساس حوزههاست.
ادامه در صفحه بعد👇
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹@mazhabane_313🌹
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
ص۲
🦋البته وقتی میگوییم فقه، مراد ما همین چیزی است که گفتیم.
👈وقتی میگوییم فقاهت، مراد ما آن متد کاری و شیوهی کاری در حوزههاست.
این شیوهی استنباط را به عنوان «فقاهت» اصطلاح میکنیم، که در کلمات فقها هم کم و بیش به همین معنا به کار میرود.
💥روش فقاهت، یعنی👇
همین روش رد فروع به اصول، و استنباط از اصول و مبانی استنباط - کتاب و سنت و عقل و اجماع - و کیفیت این استنباط و تقابل میان ادله و ترتیب و نوبتبندی ادلهی مختلف، که اول به چه مراجعه کنیم؛ فرضاً اول به ادلهی اجتهادی مراجعه میکنیم، به ظواهر مراجعه میکنیم؛ اگر ظواهر تعارض داشتند، چهکار بکنیم؟ اگر ظواهری نداشتیم، چهکار بکنیم؟ نوبت اصول عملیه کی میرسد؟ کدام اصل بر کدام اصل دیگر مقدم است؟ و از این قبیل.
این شیوهیی که ما در علم اصول آن را میخوانیم، اسمش را «فقاهت» میگذاریم.
ادامه درصفحه بعد👇
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹@mazhabane_313🌹
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
ص۳
پس، مبنا در حوزههای علمیه فقه است، به معنای آن علمی که گفته شد؛ و شیوهی فقاهت است، به این معنایی که بیان شد.
👈 فقه و فقاهت باید در حوزهها پیشرفت بکند.
🦋 این پیشرفت، هم از لحاظ #عمق است، و هم از لحاظ #سعه و #فراگیری #مسائل_زندگی. [و هم از لحاظ #روش ]
🍀۱.فقه باید عمیق بشود؛ عمیقتر از آنچه که هست.
همچنان که شما نگاه میکنید، فقه زمان علامهی حلی (رضواناللَّهعلیه)، از فقه زمان شیخ انصاری عمیقتر است؛
یعنی با آراء و نظرات گوناگون برخورد کرده و در طول زمان، عمق و پیچیدگی خاصی پیدا کرده است. فقه زمان مثلاً محقق ثانی - علیبنعبدالعالی کرکی(۹) - نسبت به فقه زمان علامه، عمق بیشتری دارد.
یا منبابمثال، فقه شیخ در مکاسب، از تعمق بیشتری برخوردار است.
ما باید این عمق را روزافزون کنیم.
👈عمق به معنای این نیست که به گوشهها و حواشی و تدقیقات زاید بپردازیم؛ نه،
مسأله را حلاجی کردن، آن را به روشهای نوی تحقیق زدن، و به وسیلهی آنها آن را عمیقتر کردن است.
کسی که اهل تحقیق باشد، در میدان عمل میتواند این شیوهی تحقیق را بشناسد.
ما باید به فقه عمق ببخشیم.
از سطحی نگری در فقه بایستی پرهیز بشود.
امروز فقه ما باید از فقه زمان شیخ و شاگردان شیخ و شاگردان شاگردان شیخ - که بزرگان دورهی ماقبل ما هستند - عمیقتر باشد.
💥در مسائل، ما👈 بههیچوجه نباید سطحی فکر کنیم.
باید به فقه پیچیدگی و عمق ببخشیم.
این، یک بعد از ابعاد پیشرفت فقاهت است.
ادامه در صفحه بعد👇
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹@mazhabane_313🌹
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
ص۴
🍀۲. بعد دیگر، سعه و فراگیری مسائل زندگی است؛
یعنی ما باید به بعضی از ابواب - آن هم ابواب دارای اهمیت فردی، نه اهمیت اجتماعی - اکتفا نکنیم؛
مثلاً ابواب طهارت.
شما الان نگاه کنید ببینید، تعداد کتبی که در باب طهارت نوشته شده، چهقدر است؛
تعداد کتبی که در باب جهاد، یا در باب قضا، یا در باب حدود و دیات، یا در باب مسائل اقتصادی اسلام نوشته شده، چهقدر است.
خواهید دید آن اولی بیش از این دومی است؛
از بعضیها که خیلی بیشتر است.
بعضی از کتب دوره ای ما، حتّی کتاب جهاد را ندارد.
مثلاً صاحب «حدائق» (۱۰) و بسیاری از فقهای دیگر، لازم ندانستند جهاد را که یکی از اصول اسلام و شریعت است، بحث کنند.
البته «حدائق» دوره نیست - نقص دارد - اما از محلی که جهاد را باید بررسی کنند، خیلی گذشته و بحث نکردهاند.
جهاد در آخر عبادات و قبل از ورود در معاملات و عقود است.
خیلی های دیگر هم - مثل مرحوم نراقی(۱۱) - بحث نکردند؛
عدهیی هم که بحث کردند، خیلی مختصر بحث کردند و مثلاً میبینید که آن پیچیدگی های علمی را در بعضی از کتب به کار نبردند.
👈ما باید به فقه وسعت بدهیم؛ 💥یعنی فقه ما باید از لحاظ سعهی سطح فقاهت پیشرفت کند و #همه_مسائل_زندگی را شامل بشود.
🥀 امروز خیلی از مسائل هست که از لحاظ فقهی برای ما روشن نیست؛
حتّی می خواهم این را بگویم که در بعضی از ابواب فقه، برخی از فروع هست که قدمای ما به آنها رسیدگی کردند و احکام آن را بیان نمودند؛ اما متأخرین حتّی آنها را هم بحث نکردند. 🥀
ادامه در صفحه بعد👇
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹@mazhabane_313🌹
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
ص۵
یعنی شما امروز اگر به «مبسوط» شیخ (رضواناللَّهعلیه) یا مثلاً به «تحریر» علامه مراجعه بفرمایید، فروع بیشتری خواهید یافت، تا به خیلی از کتب فقهایی که بعد از اینها آمدند؛ و بخصوص فقهایی که نزدیک به زمان ما هستند و به فروع اهمیت کمتری میدهند؛
💥در حالی که این فروع هر کدام👈 نقشی در زندگی جامعه دارند.
پس، فقه بایستی گسترش پیدا کند.
🌿 امروز فقه ما باید👈 احکام معاملات را خوب برسد؛
🌿احکام اجاره را به شکل جهانی خوب نگاه کند؛ احکام انواع و اقسام قراردادها را از شرع مقدس استنباط و بیان کند.
🥀خیلی از اینها هست که امروز برای ما روشن نیست.
🌿شما ببینید یک مضاربهی ما - که برای آن خیلی هم تره خرد نمیکردیم - میتواند علی الفرض بانکداری را اداره بکند.
خیلی خوب،
👈چرا ما در کتب فقهیه و ابواب مختلف فقهیه تفحص لازم را نکنیم، تا راههایی را برای👈 #اداره_زندگی پیدا نماییم؟
پس، هم از لحاظ #سطح بایستی پیشرفت بکند و گسترش بیشتری پیدا نماید،
🍀۳.و هم از لحاظ #روش.
👈همین روش فقاهتی که عرض شد، احتیاج به تهذیب، نوآوری و پیشرفت دارد.
باید فکرهای نو روی آن کار بکنند، تا اینکه بشود کارایی بیشتری به آن داد.
۱۳۷۰/۶/۳۱
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹@mazhabane_313🌹
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹