اولویت حق عمومی
مجید بهستانی
یک هفته یا یک ماه برنامههای کاری سختی داشته ای و برنامه داری آخر هفته به دامان طبیعت بروی تا بجای داد و بیداد و آلودگی صوتی و هوایی، دمی آرامش بیابی. ولی نمیشود! درست کمی آن طرف تر یک عده با باندهای قوی در دل طبیعت با صدای بلند جاززموزیک گذاشتن! باز زحمت به خودت میدهی و آن سو تر می روی، و باز آرامش نداری؛ فردی دیگر و مزاحمتی دیگر!
منازعه حق خصوصی و فردی با حق عمومی گویا تمام نشدنی است زیرا فرد به محض اینکه از خود جدا میشود خود را در جمع می یابد و این وضعیت گریزناپذیر است. نمی توان برای هر نفر یک جزیره ساخت تا با هیچ نفر دیگری ارتباط پیدا نکند. انواع ارتباطات اجتماعی گریزناپذیر لاجرم به لحظه انتخاب من/دیگری میرسد.
به این گزاره ها دقت کنید: «باید به تفاوت سلیقه همدیگر احترام بگذاریم»، «اگر هرکسی بخواهد ساز جداگانه بزند سنگ روی سنگ بند نمیشود»، «اختلاف نظرات جامعه را زیباتر میکند »، «عیسی به دین خود، موسی به دین خود»، «هر کس بخواهد حتی در زمین شخصی خودش هر طور که دلش بخواهد بنا بسازد سیمای شهر زشت، و اصلا خدمات عمومی ناممکن میشود»، ...
در نهایت حق با کدام رویکرد است ؟ رویکرد فردگرا مستقیم و آنی دارد چون ناشی از بسط اختیار و آزادی است. فرد از همان ابتدا احساس خوشایندی دارد. در مقابل، رویکرد جمعگرا کمتر ملموس، بیشتر انتزاعی، و به طور غیرمستقیم آن احساس خوشایندی را در فرد تولید میکند: زمانیکه شهر بی قواره نیست، امور منظم و قابل پیشبینی باشند، هیچ صاحب ثروت، یا قدرتی نتواند سلیقه خود را تحمیل کند، ... زیبایی آن آشکار میگردد. در یکی پای سبک زندگی در میان است و در دیگری پای سنت.
کسانی از متفکران کوشیدند به حالت میانه برسند یعنی ضمن توجه به نظم و زیبایی عمومی، آزادی و اراده افراد سرکوب نشود. به نظر هم میرسد بعضی از جوامع سنتی خصوصا در جهان اسلام توانسته بودند به میانهای دست پیدا کنند در حالیکه بعضی جوامع سنتی دیگر، بعلاوه مطلق جوامع مدرن بر اصالت حق عمومی تاکید داشتند.
هر چه جوامع بزرگتر و پیچیده تر و متنوع تر می گردد ضرورت اولویت حق عمومی بیشتر احساس میشود. غیر از آن جامعه به سمت آنومی و فروپاشی حرکت خواهد کرد. پس سنت، نظم و قانون زیباست. حقوق عمومی در اینجا برمی خیزد. آنکه حدود اعمال حق عمومی کجاست و نقطه میانه چگونه استکشاف میگردد بحث دیگری است.
https://t.me/mbehestani
حجاب اجباری و حقوق شهروندی
مجید بهستانی
یکی از هنرمندان به اشتباه حرف درستی زد: آزادی در انتخاب پوشش و داشتن حجاب جزء حقوق شهروندی است و برای رسیدن به آن مبارزه کنید. او فکر کرد که حرف درستی زده است ولی «به اشتباه» حرف درستی زده است! برای آنکه موضع متناقض نمای خودم را بهتر توضیح دهم لاجرم باید یک مقدمه کوتاه بیاورم.
حقوق شهروندی یعنی انسان در جامعه در قبال دیگران و دولت چه اختیارات و حق انتخاب هائی دارد؟ آزادی بیان، حق مشارکت سیاسی، حق حیات، انتخاب شغل، حقوق همسایگی، برخورداری از حقوق اجتماعی، بهداشتی و رفاهی از جمله این حقوق به شمار می آید. از مرور همین مؤلفه های تشکیل دهنده حقوق شهروندی روشن می شود که حق و تکلیف توأمان هستند؛ برخلاف خوانش افراطی که فقط شهروندان صاحب حق و دولت صاحب تکلیف شناخته می شد.
پیش فرض این حقوق وجود واحد سیاسی یا شهر است. ضرورت شهر اولویت حق عمومی است که در یادداشتی دیگر آن را استدلال کردم. در این صورت، هر کسی نمی تواند هر گونه در شهر رفتار کند بلکه باید به حقوق شهروندی پایبند باشد. مؤلفه های این حقوق ظاهرا جهانی هستند ولی در عمل رنگ و بوی یک جامعه را متناسب با فرهنگها و سنتهای آن می گیرند. بر اساس همین مقدمات است که حتی کشورهای لیبرال، سکولار و چندفرهنگی با استفاده از قانون یا همه پرسی حد و حدود حقوق شهروندی را مشخص می کنند. مثلا همه پرسی می گذارند که شهروندان مجاز به استفاده از لباسها و نمادهای پوشش مذهبی مثل کلاه یهودی یا برقع زنان مسلمان در اماکن عمومی هستند یا خیر؟ به عبارت دیگر، ما اختیار نداریم در قالب «چاردیواری، اختیاری» یا حق انتخاب پوشش، اصل حق شهروندی و حق عمومی را زیرسئوال ببریم. بر همین اساس، داشتن حجاب ذیل حقوق شهروندی قابل تعریف است.
در رابطه با یادداشت آخر یکی از مخاطبان پرسید که اگر قبول داری مسائل عمومی به رأی عموم گذاشته میشه، مخالفان حجاب هم میخان این قضیه به رأی گذاشته بشه. ایرادش چیه؟
اولا همینکه پذیرفته بشود که حجاب امر عمومی است و باید به رأی گذاشته شود، خودش ضد اصلیترین باور فمینیست ها و جنبش «زن،زندگی، آزادی» است زیرا آنها بر اصل «حق انتخاب شخصی» باور دارند.
دوم اینکه، در جمهوری اسلامی برای امر حجاب چند روند طی شده است. در ابتدای انقلاب که اجباری شدن حجاب مطرح شد اکثریت مردم از آن دفاع و مخالفان آن تنها توانستند جمعیت کمی را به تظاهرات خود بکشانند. پس اکثریت نداشتند.
در ادامه حمایت عمومی از این قضیه به بهانههای مختلف صورت پذیرفته است.
با بروز اشکالاتی که میان قوه قضاییه با آمران به معروف و ضابطان قضایی در برخورد با پدیده بدحجابی شکل گرفت، در نیمه دهه هفتاد قانونگذار عدم رعایت حجاب جرم انگاری شد.
آشوبهای «زن،زندگی،آزادی» هم نتوانست جمعیت قابل توجهی علیه حجاب جمع کند. البته نمیتوان گفت چند درصد موافق حجاب اجباری یا قانونی هستند، ولی در عین حال جمعیت و عمل مخالفان نیز آنقدر قدرتمند نبوده است که نظام را به تجدید نظر در قانون وادارد.
جمعبندی اینکه به صرف مخالفت نمیتوان عرصه عمومی و حق شهروندی را درنظر نگرفت تا اینکه فعالیت ها معطوف به تغییر قانون بشود.
هدایت شده از 🔊 حرفِ نو 🎥
23.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #تیزر
✅ سیاست خارجی؛ به مشی بازرگان برگردیم؟
👥مناظره دیدنی مهندس توسلی و دکتر دهقانی فیروزآبادی!
🔹 توسلی: آقای خمینی ایران را برای اسلام میخواست و مهندس بازرگان اسلام را برای ایران./ مهندس بازرگان معتقد بود جنگ ما جنگ حجت است نه قدرت./ بیشاز ۸۰ درصد مردم ریشه مشکلات امروز ما را استبداد دینی میدانند./ آمریکا بهدنبال منافع ملی خود است ولی ما بهدنبال منافع ملی نیستیم.
🔸 دهقانی: در پساز انقلاب اسلامی بیشترین خدمت را به منافع ایران اسلام کردهاست./ یکی از ویژگیهای اصلی سیاست خارجه دولت موقت صلح گرایی مفرط و گرایش به غرب است./ در دولت موقت قصد داشتند قراردادهای نظامی را لغو و بهجای آن دستگاههای کشاورزی وارد کنند!/ آمریکاییها منافع ما را نمیخواهند به رسمیت بشناسند./ بزرگترین اشتباه دولت موقت دیدار با برژینسکی بود.
📆 ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
🔹فیلم کامل این مناظره را میتوانید درکانال آپارات حرف نو تماشا کنید.
⏯ https://aparat.com/v/H3ofy
#سیاست_خارجی
#بازرگان
✅🆔 t.me/new_harf
✅🆔 eitaa.com/new_harf
✅🆔 www.aparat.com/new_harf
هدایت شده از 🔊 حرفِ نو 🎥
#خلاصه_مناظره
✅ سیاست خارجی؛ به مشی #بازرگان برگردیم؟
👥 مناظره دیدنی مهندس توسلی و دکتر دهقانی فیروز آبادی!
👤 توسلی:
• هایزر در دولت بختیار همه قرارداد را لغو کرده بود.
• دکتر یزدی سیاست خارجی را ابتدا در دولت موقت و سپس در شورای انقلاب به تصویب رساند و سپس به تصویب آقای خمینی رسید.
• مردم اگر به جمهوری اسلامی رأی دادند بهخاطر صحبتهای آقای خمینی در نوفللوشاتو بود.
• جمهوری دموکراتیک اسلامی، مصوب شورای انقلاب بود و به تأیید آقای خمینی هم رسیده بود.
• استبداد دینی بسیار پیچیدهتر از استبداد سیاسی است و این نظر مهندس بازرگان، طالقانی و سحابی است که از علامه نائینی مشروطه گرفتهاند.
• آقای خمینی ایران را برای اسلام میخواست و مهندس بازرگان اسلام را برای ایران.
• نظرات دکتر دهقانی با واقعیات انقلاب اصلاً سازگار نیست.
• دیدارهای دکتر یزدی در نشست عدم تعهد نشان از جایگاه ایشان در روابط بینالملل است.
• اشغال سفارت یک حادثهی فرعی در فضای سیاسی آن زمان بود.
• هدف از اشغال سفارت ساقط کردن دولت موقت بود.
• مهندس بازرگان استعفا میدهند اما قهر نمیکنند.
• هیچ جمعی به غیر از مهندس بازرگان و همراهانشان توان انتقال قدرت از شاهنشاهی به جمهوری اسلامی را نداشتند.
• مهندس بازرگان معتقد بود جنگ ما جنگ حجت است نه قدرت.
• بیشاز ۸۰ درصد مردم ریشه مشکلات امروز ما را استبداد دینی میدانند.
• سیاستهای ما باعث همگرایی عربها با اسرائیل و ایزوله شدن ما شدهاست.
• آمریکاییها در کودتای 28 مرداد نقش اصلی را داشتند.
• مصدق یک واقعبین بود و ما باید راه او را ادامه بدهیم.
• آمریکا بهدنبال منافع ملی خود است ولی ما بهدنبال منافع ملی نیستیم.
• طبق اسناد منتشرشده، آقای خمینی از قبل در جریان اشغال سفارت آمریکا بودهاست.
• نظریه ولایتفقیه آیا واقعاً در راستای منافع ملی ما است؟
• آقای خاتمی در دوره خود بهدنبال مطالبات تاریخی ملت ایران بودند.
👤 دهقانی:
• سیاست خارجه دولت موقت فراتر از برنامههای دکتر یزدی بودهاست.
• اولین کسی که سیاست خارجی دولت موقت را مفصلبندی کرد خود من بودم.
• سیاست خارجی دولت موقت نوعی آرمانگرایی در روابط بینالملل است.
• تلقی دولت موقت کاملاً برخلاف تلقی رهبر انقلاب بود.
• ایرانیت، اسلامیت، انقلابی بودن و در حال توسعه بودن ۴ ضلع مربع منافع ملی بود، که دولت موقت صرفاً به ایرانیت میپرداخت.
• انقلاب اسلامی جمع بین نهضت مشروطه و نهضت ملی شدن نفت بودهاست.
• دولت موقت اعتقادی به تغییر نظم بینالمللی نداشت.
• یکی از ویژگیهای اصلی سیاست خارجه دولت موقت صلح گرایی مفرط و گرایش به غرب است.
• دولت موقت دچار یک نوع شوروی هراسی بود.
• دولت موقت یک خوشبینی بیشازحد به غرب داشت.
• در دولت موقت قصد داشتند قراردادهای نظامی را لغو و بهجای آن دستگاههای کشاورزی وارد کنند!
• دوستان ملیگرا به چپها و حزب توده آلرژی دارند و از زمان مصدق هم این بودهاست.
• اینکه برای دفع شر شوروی به شر دیگری روی بیاوریم قابل نقد است.
• سیاست خارجی باید بر اساس نتایج مورد بررسی قرار گیرد.
• مهمترین دستاورد دولت موقت شناسایی جمهوری اسلامی در عرصه بینالملل بود.
• استقبال از دکتر یزدی بدلیل خارج شدن از سنتو و پیوستن به گروه عدم تعهد بود.
• دیدار بازرگان و برژینسکی طبق صحبت خودشان برنامهریزی نشده بود، و این با صحبت مهندس توسلی تناقض دارد.
• گفتمان هاشمی و روحانی با گفتمان دولت موقت تفاوت میکرد، ضمن اینکه شرایط تاریخی هم خیلی فرق کردهاست.
• دوره اصلاحات هم یک نوع خوشبینی به روابط بینالملل وجود داشت.
• کسی که میگوید همه مشکلات را با دیپلماسی حل میکنم آرمانگرا است.
• مذاکره گهگاه حجت را بر طرف مقابل یا افکار عمومی خودتان تمام میکند.
• آمریکاییها منافع ما را نمیخواهند به رسمیت بشناسند.
• در پساز انقلاب اسلامی بیشترین خدمت را به منافع ایران اسلام کردهاست.
• ما الان یک قدرت منطقهای هستیم.
• هم دیپلماسی و هم میدان در سیاست خارجی نیاز است.
• بزرگترین اشتباه دولت موقت دیدار با برژینسکی بود.
📆 ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
🔹فیلم کامل این مناظره را میتوانید در کانال آپارات حرف نو تماشا کنید.
⏯ https://aparat.com/v/H3ofy
#سیاست_خارجی
#بازرگان
✅🆔 t.me/new_harf
✅🆔 eitaa.com/new_harf
✅🆔 www.aparat.com/new_harf
هدایت شده از 🔊 حرفِ نو 🎥
1402.2.9.mp3
46.72M
#مناظره
🔈 مجموعه پادکست های حرف نو 🔈
✅ سیاست خارجی؛ به مشی بازرگان برگردیم؟
👥مناظره دیدنی مهندس توسلی و دکتر دهقانی فیروزآبادی!
🔹 توسلی: آقای خمینی ایران را برای اسلام میخواست و مهندس بازرگان اسلام را برای ایران./ مهندس بازرگان معتقد بود جنگ ما جنگ حجت است نه قدرت./ بیشاز ۸۰ درصد مردم ریشه مشکلات امروز ما را استبداد دینی میدانند./ آمریکا بهدنبال منافع ملی خود است ولی ما بهدنبال منافع ملی نیستیم.
🔸 دهقانی: در پساز انقلاب اسلامی بیشترین خدمت را به منافع ایران اسلام کردهاست./ یکی از ویژگیهای اصلی سیاست خارجه دولت موقت صلح گرایی مفرط و گرایش به غرب است./ در دولت موقت قصد داشتند قراردادهای نظامی را لغو و بهجای آن دستگاههای کشاورزی وارد کنند!/ آمریکاییها منافع ما را نمیخواهند به رسمیت بشناسند./ بزرگترین اشتباه دولت موقت دیدار با برژینسکی بود.
📆 ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
🔹فیلم کامل این مناظره را میتوانید درکانال آپارات حرف نو تماشا کنید.
⏯ https://aparat.com/v/H3ofy
#سیاست_خارجی
#بازرگان
✅🆔 t.me/new_harf
✅🆔 eitaa.com/new_harf
✅🆔 www.aparat.com/new_harf
کارنامه کوتاه سیاست خارجی دولت رئیسی
مجید بهستانی
شناخت سیاست یک فرد یا دولت میتواند هم به رویکرد آن باشد هم به عملکرد. ارزیابی هم همینطور. و نیز میتوان از عملکرد به رویکرد آن رسید. حال در عملکرد دولت رئیسی در سیاست خارجی چه یافت میشود؟
به چند مورد اصلی مرور سریع میکنیم: ۱_تنظیم روابط خارجی با دو کشور جنگ زده همسایه، ج. آذربایجان و افغانستان، در حالیکه در داخل گروههای سیاسی فراوانی به دولت برای اقدام نظامی فشار میآوردند.
۲_ تحرک بیشتر در عضویت و فعالیت در سازمانهای منطقهای پیشین و جدید که مهمترین آنها گروههای شانگهای و بریکس میباشد.
۳_کنار گذاشتن ترس از فشارهای داخلی، و بهبود رابطه با کشورهای جهان عرب از جمله عربستان، امارات، و بحرین.
۴_کنار گذاشتن تابوی رابطه سیاسی با مصر، و آغاز گفتگوهای سیاسی برای گشودن سفارتخانهها (انشالله به زودی به نتیجه برسد).
۵_ اتخاذ هوشمندی و همهجانبه نگری در احیای برجام به دور از انفعال یا تندروی (تقصیر قفل شدن این پرونده مشخصاً بر عهده آمریکا و ایرانیان ضدانقلاب است که به دو دولت اخیر آن کشور مشاوره ها غلط میرسانند).
۶_ تنظیم رابطه با دو کشور درگیر جنگ روسیه و اوکراین، به صورتی که برخلاف تلاش دشمنان پای کشور به جنگ باز نشود، و حتی الامکان دود آن به چشم منافع ملی نرود.
۷_ فعالسازی دیپلماسی منطقهای با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی.
سعی شد محورهای اصلی از نقاط مثبت سیاست خارجی این دولت بیان شود.
اما چه اشکالاتی به آن وارد است؟
۱_ ضعف در روایت سازی و اطلاعرسانی موفقیتها یا ناکامیها
۲_ مشاهده ضعف در برخورد با رژیم الهام علی اف
۳_ کوتاهی و سردرگمی در انتخاب و اعزام سفرا
۴_ فعال نشدن مناطق اقتصادی دیگر از جمله آسیای جنوب شرقی، آفریقا و آمریکای لاتین
۵_ دیپلماسی عمومی همچنان در محاق.
بلحاظ نظری، در این سیاست خارجی نوواقعگرایی پیچیده قابل مشاهده است: توجه به منابع قدرت با حفظ اولویت قدرت نظامی_سیاسی، و موازنه گرایی. در عین حال، بکارگیری صبر راهبردی به این جهت که هیجانات و تحولات منفی کوچک، به منطق و راهبردی اصلی آسیبی نزند.
https://eitaa.com/mbehestani