eitaa logo
تأملات (گاه نوشته های محمد دادسرشت)
603 دنبال‌کننده
211 عکس
71 ویدیو
11 فایل
تاملاتی در حوزه دین، فرهنگ و تمدن ... ارتباط با ادمین. dadseresht@
مشاهده در ایتا
دانلود
ترور آلارم رهبرمان را تهدید کرده است و گفته است که این آخرین نمازجمعه اوست. البته حتما دلشان میخواهد که اینچنین باشد اما زهی خیال باطل! همه ما با علم به اینکه خطر این سگ هار تهدید می‌کند می آییم زیرا هر گاه ولی خدا پشتیبانی نشود عذاب الهی واقع می‌گردد. زیرا ما به رهبری او نه تنها ایمان داریم بلکه نیاز داریم! بس است هر چه در تاریخ اسلام ولی خدا تنها ماند! اینجا کوفه و کربلا نیست اینجا ایران اسلامی است. فردا تاریخی ترین نماز جمعه و طلوع چهره ای نو از تمدن نوین اسلامی است. فردا ایرانیان با حضور خویش و همراهی با نایب امام زمان خویش اقرار به آمادگی یاری امام کرده و انتظار را فریاد می‌زنند. تأملات را در ایتا دنبال کنید @mdadseresht
قبلا در مقاله ای تعریف و ویژگی های امت واحده و جامعه از منظر قرآن را نوشته ام اما مخلص کلام همان است که رهبری در از قرآن کریم فرمودند و آن در ولایت بین مومنان خلاصه می‌شود. باور عمیق قلبی به شؤونات حق و کنش متناسب با آن باور، مهمترین راهبردی است که یک امت را واحد و یکپارچه و منسجم می کند. شاید برای همین است که از ابتدا بر مسئله فلسطین تاکید میشد. باور به فلسطین و کنش در این موضوع از مسلمانان امت واحده می‌سازد و دیگر هیچ قدرتی را توان مقابله با آن نخواهد بود و آن زمان است که این امت واحده به قول قرآن کریم به جایگاه اصلی خود که《لتکونوا شهدا علی الناس》(بقره: ۱۴۳) است خواهد رسید. حتما دیده اید که صاحبان کسب و کار و ساخت و ساز برای بازاریابی نمونه هایی از محصول را نشان مشتری می دهند یا ماکتی می‌سازند و از این طریق مشتری را با محصول و سازه خود آشنا می‌کنند. انتظار (عجل الله تعالی فرجه) وقتی عالم گیر می شود که ماکتی از آن به جهانیان ارائه شود و آن ماکت و محصول اولیه، امت اسلامی است با همه خواصش مثل استکبار ستیزی، دفاع از مظلوم، پیروی از حق و شجاعت و ایثار و ... . نمونه کوچکش را در مقابله با داعش در سوریه و عراق دیدیم. البته آن موضوع به نوعی درگیری در خود جهان اسلام بود و رنگ مذهبی داشت اما امتی از دلباختگان به اسلام ناب از پاکستان و آذربایجان و ترکیه و هند و افعانستان و سوریه و لبنان و عراق و ایران و یمن و ... شکل گرفت و ثمراتش بر کسی پوشیده نیست. پس اولا جنگ امروز و جنگ تمدنی ما با غرب است برای آماده کردن جهان به سوی ظهور و ثانیا این جنگ یک مسئله جهانی و مرتبط با آینده بشریت است. تأملات را در ایتا دنبال کنید @mdadseresht
هدایت شده از آمنا
⚡️ جنگ غزه نبرد تمدنی در محل تلاقی سه قاره ✍به قلم: سید نیما موسوی 🔹 جنگ غزه فراتر از یک نزاع عادی میان اسراییل و گروههای مقاومت است که دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی و امنیتی‌ است. در واقع این نبرد، یک نزاع تمدنی و تاریخی در نقطه اتصال سه قاره جهان است. 🔸 به جز انقلاب صنعتی که مهمترین عامل تضعیف دو دولت قاجاریه و عثمانی در غرب آسیا شد؛ تاسیس کانال سوئز پس از استقلال مصر نیز از مهمترین دلایل انقراض امپراتوری عثمانی بود. 🔹 جدا شدن مصر از عثمانی که با تحریک بریتانیا اتفاق افتاد زمینه‌ای را فراهم کرد تا با تاسیس کانال سوئز مشکل تاریخی تمدن غرب از زمان امپراتوری روم برای ارتباط با شبه‌قاره هند مرتفع کند. افتتاح کانال ۲۰۰ کیلومتری سوئز باعث شد تا اروپا بتواند با دور زدن خاورمیانه به هند برسد؛ به همین نسبت همزمان با عقب افتادن عثمانی و قاجاریه از قافله فناوری صنعتی غرب پس از انقلاب صنعتی، تاسیس این کانال در دوران اسماعیل‌پاشا نقش مهمی در کاهش درآمدهای ترانزیتی این دو دولت و در نهایت زوال این دو دولت مهم را در پی داشت. 🔸 مکمل این کوریدور تاریخی تاسیس اسراییل بوسیله بریتانیا در طول جنگ جهانی اول بود. نبردهای سه‌‌گانه غزه در طول جنگ اول جهانی که با پیروزی «آرچیبالد مورای» و «ادوارد آلنبی» فرماندهان انگلیسی قوای مصر بر اتحاد آلمان و عثمانی در فلسطین کنونی رخ داد و در نهایت تاسیس اسراییل در قالب اعلامیه «بالفور» در پایان جنگ اول جهانی برآیند این بود که غرب در راستای دغدغه تاریخی اتصال به هند بدنبال تاسیس یک پادگان بزرگ (اسرائیل) برای حفاظت از این کانال شریانی بود. در چنین وضعی مطرح شدن کوریدور AIMEC به نوعی بازتولید نیاز غرب به ارتباط با هند می باشد. ✅ اکنون فعالیتهای انصارالله در دریای سرخ نقش مهمی در خنثی سازی فعالیتهای این کانال در یکسال اخیر داشته‌است. در عین حال جنگ فرسایشی علیه این پادگان بزرگ (اسراییل) و حمایت غرب از آن ذیل حفاظت از همین کانال و مسیر ارتباطی جای می گیرد. 🔖منبع ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
فرقی نمی‌کند که خزان است یا بهار ما ایستاده‌ایم چنان سرو، استوار ما ایستاده‌ایم، که مرگ از نشستن است تا سنگ کینه هست، هراسِ شکستن است باید که خشک‌تر شود اینجا سراب‌شان آشفته‌تر شوند، ز تعبیر خوابشان ما صف کشیده‌ایم، که از خویش بگذریم ما از تبار حضرت سلمان، ابوذریم! هر جا که ظلمت است، چنان شمع روشنیم با دشمنانِ آینه‌ها سخت دشمنیم با ظلم دشمنیم، و این افتخار ماست تا پای جان عقب ننشستن، شعار ماست هیهات از آن زمان که بگوییم خسته‌ایم باید وفا کنیم به عهدی که بسته‌ایم هشدار می‌دهیم به آن‌جا که نور نیست آینده روشن است، زمانی که دور نیست- می‌آید آن‌که وارث خون خداست او قول خدا و منتقم کربلاست او ✍ تأملات را در ایتا دنبال کنید @mdadseresht
عجب داستانی است داستان دست ... دیروز فیلم لحظات آخر شهادت را دیدم که دستش قطع شده بود یاد دستان قطع شده ، و دیگر رهبران مقاومت افتادم یاد جمله که آقا در ماجرای فتنه ها با اشاره به دست مجروح خودشان فرمودند ... انگار هر که در راه خدا مبارزه می‌کند اول دستانش را هدف قرار می‌دهند و بعد جانش را ... دست که نباشد عَلَم بر زمین می افتد و عَلَم که افتاد جسارت دشمن برای حمله بیشتر می‌شود و ... عجب داستانی است داستان دست ... تأملات را در ایتا دنبال کنید @mdadseresht
26.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میان غمی که در دل اهل مقاومت با ترورهای مکرر این روزها افتاده، شنیدن چنین خاطره ای خالی از لطف نیست . 🎙 خاطره ی جالب شهیدان سلیمانی و کاظمی و باکری و خرازی و زین الدین و قالیباف به روایت محمدباقر قالیباف.... تأملات را در ایتا دنبال کنید @mdadseresht
گاهی جهان مدرن ما را ناخواسته مادی گرا می‌کند. جهان غیب و ماورا کم‌کم از باب از دل برود هر آنچه از دیده برفت فراموش می شود تا جایی که به انکار غیب هم منجر خواهد شد! چه یادمان برود یا تاثیرش را دست کم‌بگیریم و چه انکار کنیم، در اصل داستان تفاوتی نخواهد کرد. جهان غیب و ماورا هست و گستره اش از این جهان ماده خیلی خیلی بیشتر است و میزان اثرش هم فوق تصور ماست! از همین باب کم رنگ شدن توجه به عالم غیب است که در فرهنگ عمومی ما نقش دعا کم رنگ شده و آنچنان که دعا از لبان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ های ما نمی‌افتاد الان خیلی در ذهن ها دعایی نمی‌چرخد که بخواهد به زبان‌بیاید. قدیم‌ترها هر کاری پاسخی در شکل دعا داشت: پیر بشی الهی! خیر باشه! عاقبت بخیر بشی و ... نمونه هایی از دعاهای ساده ولی بسیار مهم و کارگشا بود و نقل دهان بزرگترها. حالا اما کمتر است دعا. چه در روابط عرفی و عمومی و چه گره گشایی های بین‌المللی! مثلا همین داستان غزه و لبنان و جنگ تمدنی حق و باطل. من شاید رزمنده ای نباشم در جبهه مستقیم اما مگر دعا را از ما گرفته اند؟ مگر دعا دریچه ای نیست که خواست بندگان را به کارگردان عالم برساند؟ مگر دعا نیست که فرج را محقق میکند؟ مگر دعا نبود که تمام جریان نبوت را شکل میداد و مگر امامان ما در هر شرایطی با دعا حرکتشان را ادامه نمیدادند؟ مگر در جریان عاشورا کم دعا از سیدالشهدا داریم؟ و مگر دعا سلاح مومن نیست؟ چه خوش است آنان که عادت به دعاگویی در روابط میان فردی دارند و با دعا در سیر تحولات دنیا خویش را شریک میکنند. تأملات را در ایتا دنبال کنید @mdadseresht
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فقط چهارتا کشورن که تکنولوژی الکتروشیمی درمانی دارن. دستیابی به این فناوری نوین درمان سرطان کار شیربچه های غیور ایرانه تأملات را در ایتا دنبال کنید @mdadseresht
🔴 اعتیاد به پست و مقام! دکتر گودرز صادقی، رییس سابق دانشگاه‌های ارومیه و محقق اردبیلی مطلبی نوشته هم برای آن‌هایی که هنوز در رأس قدرتند و هم کسانی که از قدرت پایین کشیده شده‌اند! مطلبی که از جهات مختلف کمک می‌کند بفهمیم برخی از مدیران مسئله‌ها را چگونه می‌بینند! ------------------ من دو دوره ریاست دانشگاه‌های دولتی را جمعا به مدت ۸ سال به عهده داشته‌ام. هیچ امتیاز مادی به معنای واقعی از محل ریاست عایدم نشد. حتی موقعی که در اردبیل مأمور بودم، حق مدیریتم صرف اجاره‌ی خانه و هزینه‌ی رفت و آمد به تهران می‌شد. با این حال، بخواهی نخواهی از دو امتیاز برخوردار بودم: داشتن راننده‌ی اختصاصی و نیز یک دفتر کار بزرگ با سرویس بهداشتی مستقل! در هر دو بار، وقتی که دوره‌ام با استعفا به سر آمد، از بعضی نظرها دچار مشکل جدی شدم. اگر چه از اتومبیل دولتی برای مقاصد شخصی استفاده نمی‌کردم، لیکن راننده‌ها برای من نه یک کارمند بلکه دوست و برادر بودند و بعضی کارهای شخصی مرا برای این که بتوانم به کارهای دانشگاه برسم انجام می‌دادند که از جمله‌ی آن‌ها این موارد را می‌توانم نام ببرم: خرید نان و بعضی ملزومات دیگر، گرفتن وقت از دکتر، انجام کارهای اداری و بانکی، برداشتن و گذاشتن من درست در مقابل جایی که کار داشتم (بدون این که نگران جای پارک باشم!)، رسیدگی به ماشین خودم (مانند کارواش و تعویض روغن)، پیدا کردن واحدهای صنفی مورد نیاز (مانند خرازی و تعمیرگاه و اینجور جاها) و … (چیز دیگری یادم نمی‌آید). ضمنا همه با من مهربان بودند و تقریبا تمام کارکنان و اساتید دانشگاه را افرادی کار راه‌انداز و مؤدب و وظیفه‌شناس می‌دیدم، چرا که هیچکدام از کارهای خود من به تأخیر نمی‌افتاد و همه چیز رو به راه بود. وقتی که از ریاست کنار رفتم، زندگی برایم بسیار سخت شد. چند سال تنبلی باعث شده بود از انجام کارهای ساده‌ی شخصی و اداری و خرید نان و اینجور چیزها عاجز بشوم. بعلاوه، جسته گریخته متوجه شدم که برخورد کارکنان و همکاران با من بسیار با برخوردشان با سایر افراد و ارباب رجوع متفاوت بوده است. کسی که برایم مظهر مدارا و احساس مسئولیت بود، به زعم دیگران آدمی عصبی و تندمزاج و بدخواه به شمار می‌آمد. تازه فهمیدم که بدترین همکاران هم به من که می‌رسیدند جور دیگری رفتار می‌کردند. الان چند سالی است که دوباره به زندگی عادی خو کرده‌ام. نه تنها از انجام کارهای شخصی‌ام طفره نمی‌روم، بلکه از دست و پا چلفتی بودنم رها شده‌ام. از پیاده رفتن و سوار اتوبوس و مترو شدن لذت هم می‌برم و از این که با آدم‌های متفاوت و معمولی معاشرت می‌کنم بسیار خوشحالم. تصور این که یک بار دیگر به پست مشابه یا بالاتری گمارده شوم برایم نه تنها لذت‌بخش نیست بلکه دلهره‌آور است. دیدن بعضی چهره‌های عبوس، تندرو و کج‌فهم و اجبار به جلیس شدن با آن‌ها و قانع کردن‌شان در امور بدیهی شکنجه‌ی بزرگی است. احاطه شدن توسط آدم‌هایی که بدون اینکه ته دلشان با تو باشد اظهار ارادت می‌کنند، چندش‌آور است. این که نفهمم زندگی واقعی چیست احساس خنگی و نفهمی به من می‌دهد. در این مملکت آدم‌هایی هستند که ده‌ها سال در مسند کارهایی به مراتب مهم‌تر از مسئولیت‌های من هستند. آن‌ها نمی‌فهمند دور و برشان چه خبر است. آنها هرگز سوار اتوبوس شهری یا مترو نشده‌اند. هیچگاه کارمندی مدارکشان را به سمتشان پرت نکرده است. در صف بنزین نبوده‌اند. آن‌ها نمی‌فهمند صف نان چیست. هرگز مهمان یا میزبان کارگر یک کوره‌پزخانه نبوده‌اند. در مطب پزشک در حالی که گفته‌اند ساعت ۴ آنجا باشند تا ساعت ۱۱ شب معطل نشده‌اند. این آدم‌ها اصلا نمی‌فهمند رانندگی در ترافیک بزرگراه همت یعنی، چون راننده دارند. آن‌ها فکر می‌کنند همه‌ی مردم پشتیبان‌شان هستند و مرتب برای موفقیت‌شان دعا می‌کنند. تا حالا کسی به خاطر مالیدن ماشین با قفل فرمان به آن‌ها حمله نکرده است و هرگز احدی عمه‌ی محترم‌شان را مورد تفقد قرار نداده است! آن‌ها معتاد ریاست هستند و اگر پس از این همه سال، مثل من و تو به یک آدم عادی تبدیل بشوند درجا سکته می‌کنند! اگر بخواهید زمین زراعی از باروری نیفتد آن را هر از گاهی به آیش(۱) می‌گذارید. دو سال می‌کارید و یک سال نمی‌کارید. مدیرها هم نیازمند آیش هستند. هر از گاهی باید به زیر بیایند و بفهمند که مردم چگونه زندگی می‌کنند، چگونه فکر می‌کنند، چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند. آنهایی که ۴۰ سال در برج عاج نشسته‌اند آدم‌هایی هستند که نمی‌توانند مثل آدم زندگی کنند. ------------------ پی‌نوشت ۱: آیش تکنیک کشاورزی است که در آن زمین قابل کشت، بدون کشت برای یک چرخه یا بیشتر رها می‌شود. پی‌نوشت ۲: طبیعی است در این کشور مدیرانی هستند که به هیچ روی زیست‌شان اینگونه نیست و بارها نیز به واسطه آن‌ها برداشته می‌شود، هر چند تعدادشان بسیار اندک باشد. تأملات را در ایتا دنبال کنید @mdadseresht
این عکسی است که در یکی از زیارت های شبانه از زیر گنبد عقیله بنی هاشم گرفتم. میلادش مبارک و زیارتش روزیمان باد تأملات را در ایتا دنبال کنید @mdadseresht
🔰 | *نگاه آیت‌الله خامنه‌ای به انتخابات آمریکا چگونه است؟* دیروز توفیق داشتم با اساتید دانشگاه های علوم پزشکی و دولتی فسا جلسه ای داشتم. جو صمیمی و دوست داشتنی ای داشت. همان ابتدا نقل مجلس انتخابات آمریکا بود. در شهر شیراز هم که دوری زدم برای زیارت و خرید حرف مردم انتخابات آمریکا بود و هر کس نظری داشت. حال بخوانیم نظر رهبری را در موضوع انتخابات و دولت های آمریکا: «آمریکا، است؛ این حزب یا آن حزب، هر کدامشان سرِ کار آمدند، خیری به ما نرساندند، شر رساندند. یکی تحریم کرد، یکی هواپیما زد، یکی به سکّوی نفتی حمله کرد، یکی به دشمنهای ما کمک کرد. ما نگرانی هم نداریم؛ ما به توفیق الهی برای مواجهه‌ی با هر حادثه‌ی محتمل آماده‌ایم. در دنیا عدّه‌ای عزا گرفته‌اند که چرا در آن کشور این‌جوری شد؛ یک عدّه‌ای [هم] در دنیا خوشحال شدند و شادی کردند. ما نه، ما نه عزا میگیریم، نه شادی میکنیم؛ برای ما فرقی ندارد. ما فکر میکنیم که چگونه باید کشور را از مشکلات احتمالی عبور داد؛ ملّت باید به این فکر کند. راه عبور از همه‌ی مشکلاتی که برای کشور محتمل است، چه در این دوره، چه در ده ‌سال دیگر، چه در پنجاه‌ سال دیگر، این است که کشور از درون مستحکم باشد. ببینید چه‌جوری استحکام حاصل میشود. نظام، اساس کار است.» ۱۳۹۵/۰۸/۲۶ تأملات را در ایتا دنبال کنید @mdadseresht