eitaa logo
آمنا
247 دنبال‌کننده
29 عکس
5 ویدیو
4 فایل
پورتال تمدن اسلامی http://amena.bou.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
دوفصلنامهٔ The Extended Abstracts for the Contemporary Islamic World (Civilizational Perspective) (چکیده‌گسترده‌ها در بابِ جهان معاصر اسلام «چشم‌انداز تمدنی») مجوز انتشار گرفت. این مجله که به سه زبان انگلیسی (۲۰۰۰ کلمه) و عربی (۳۰۰ کلمه) و فارسی (۳۰۰ کلمه) منتشر خواهد شد، به نشر ایده‌های تمدنی در باب مسئله‌های کلان جهان اسلام (مسئله‌های راهبردی تمدنی) می‌پردازد. ویژگی نو و انحصار بفرد این مجله، تمرکز بر نظریه‌های معطوف به حل مسئله‌های تمدنی در دنیای اسلام است که باید در خلاصه‌ترین شکل خود (در قالب چکیده‌گسترده) در محافل علمیِ کشورهای اسلامی به بحث و گفتگو گذاشته شود. این سبک از نوشتن مسیری خواهد بود برای تفکر سریع و صریح در اساسی‌ترین مسئله‌های تمدنی مسلمانان. 🔖منبع ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 کلیپ معرفی کتاب گفتمان‎های تمدن اسلامی در ترکیه معاصر 📋 تالیف: دکتر رسول نوروزی‌فیروز ⏹ مدیر گروه مطالعات تمدنی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔺چکیده: 🔹پژوهش حاضر با یک مقدمه که شامل بخشی از مباحث نظری است آغاز می‎شد. در ادامه در فصل نخست به بررسی تحولات ترکیه معاصر پرداخته شده است تا مخاطب تصویری روشن از تحولات دو قرن اخیر عثمانی ـ ترکیه داشته باشد. 🔹در فصل دوم به بررسی اندیشه‎های علامه بدیع الزمان سعید نورسی پرداخته می‎شود. 🔹در فصل سوم به اندیشه‎های نجم الدین اربکان اشاره می‎شود. لازم به ذکر است، که نجم‎الدین اربکان بیش از آنکه یک اندیشمند تمدنی باشد، یک اندیشمند سیاسی و یک فعال سیاسی است. 🔹 اختصاص فصلی نسبتا کوتاه به نجم الدین اربکان به منظور روشن شدن تفاوت دو رویکرد اسلامی درترکیه نسبت به نحوه مواجهه با مدرنیته، و همچنین نشان دادن قرابت‎های آن با سایر رویکردهای موجود در جهان اسلام است. 🔹در فصل چهارم اندیشه‎های فتح‎الله گولن پرداخته می‎شود و در نهایت در یک جمع‎بندی مباحث کتاب به پایان برده می‎شود. 📚 خرید نسخه فیزیکی از بوستان کتاب 📚 خرید نسخه دیجیتالی از پژوهان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🖊 سفرنامه حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با عنوان «یادداشت سفر ازبکستان» ایشان در این یادداشت‎ها از نگاه تاریخی و تمدنی گزارشی از سفر ازبکستان و آسیای میانه ارائه شده است. ▪️قسمت اول: «زبان فارسی و تمدن اسلامی» ▫️قسمت دوم: «سنت در جامعهٔ ازبکی» ▪️قسمت سوم: (تاریخ مِنهای تمدن) ▫️قسمت پایانی: (درس‌های ازبکستان برای ما) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🔖دکتر مختار رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کانال شخصی خود "منظاری ایرانی؛منظری عربی" منتشر نمود. «راز مانایی جنبش از اخوان تا حزب الله» 🔸ایده کلانی که همه جنبش های اسلامی معاصر در آن اشتراک نظر دارند؛ «مرجعیت نص دینی در عرصه های سیاسی-احتماعی» به لحاظ ایجابی و «مقاومت در برابر سلطه غرب در جهان اسلام» به لحاظ سلبی است؛ ایده ای که به رغم تنوع، جنبش های شیعی، سنی و زیدی معاصر حامل آن بوده اند. 🔹 وقتی ایتالیایی ها «عمر مختار» رهبر مبارزان لیبیایی را به شهادت رساندند، هرگز فکر نمی کردند او به مهم ترین نماد مقاومت در آن کشور برای مقابله با هر ظلمی در آینده تبدیل شود چون او حامل ایده ای بود که متوقف بر حضورش نبود. 🔸 یا وقتی حسن البنا در 22 سالگی بزرگترین جنبش اسلامی«اخوان المسلمین» را پایه گذاری کرد کسی شهادتش در 1949را پایان اخوان تلقی نکرد بلکه در نگاه پیروانش، رجل قرن العشرین شناخته شد و حضور معنایی ایده اش هنوز بر روح روان هر اخوانی سلطه دارد. 🔹یا وقتی در سال 2004شهید حسین الحوثی با آن کاریزمای منحصر به فرد، رهبری را به برادر جوانش عبدالملک واگذار کرد، نه تنها به افول جنبش منجر نشد، که جنبش کمتر از دو دهه ضریب تاثیر غیر قابل تصوری یافت. 🔸 یا طبیعی جلوه می‌نمود با شهادت سید عباس موسوی در سال 1992،جوانی 32 ساله که بنام سید حسن نصرالله به رهبری جنبش حزب الله رسیده هم پس از مدتی با افزایش ضریب جنبش از سطح محلی به ملی و منطقه ای با شهادت سرنوشتش رقم زده شود، همانگونه که با شهادت شیخ احمد یاسین نیر شهید رنتیسی ادامه دهنده او در حماس شد‌ و با شهادت هنیه نیز باید انتظار شهادت سنوار را داشت. 🔹خلاصه اینکه سرنوشت عام رهبران جنبش های اسلامی معاصر با شهادت رقم خورده اما مسیر جنبش ها تداوم داشته است لذا با وجود اهمیت نقش رهبران، باید پذیرفت که آنها علت العلل مانایی جنبش نبودند.بلکه دلیل مانایی جنبش های اسلامی از جمله حزب‌الله را باید در ایده ایجابی و سلبی که حمل می کنند، دنبال کرد. ایده ای که مهم ترین مولفه هویت بخش تعداد زیادی از مسلمان معاصر بوده است و با همه سختی شهادت رهبران، نباید علت العلل مانایی جنبش (ایده) به حاشیه رود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
«نصرٌ مِن الله و آیندهٔ مقاومت» با حضور اساتید ۱. یوسف ناصری (رئیس مجلس ادیان عراق) ۲. طلال عتریسی (جامعة المعارف، بیروت) ۳. فوزی العلوی (دانشگاه زیتونه، تونس) ۴. محمدعلی میرزایی (جامعة المصطفی، ایران) ۵. حبیب الله بابایی(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران) ۶. مختار شیخ حسینی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران) دبیر علمی: مصطفی خرم آبادی روز یکشنبه، تاریخ ۱۵ مهر ماه ساعت ۹ تا ۱۲ به وقت ایران لینک حضور dte.bz/scscenter 🏢پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🔰دوره علمی پیرامون مهندسی تمدن نوین اسلامی/ دی‎‌ماه ۱۴۰۱ ▪️ ارائه کننده: حجت‌الاسلام مصطفی جمالی ➕عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم ✅مجموعه ۳۸ جلسه‌ای حاضر یک دوره علمی فشرده پیرامون نقشه عظیم انقلاب اسلامی، یعنی و فرایند شکل گیری آن است که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بارها در جمع‌های مختلف به تدریج بیان شده است. 🔸مخاطب این جلسات، حوزه‌های علمیه و ضبط این جلسات با مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی بوده است. 📽لیست جلسات اول | دوم | سوم | چهارم | پنجم | ششم | هفتم | هشتم | نهم | دهم | یازدهم | دوازدهم | سیزدهم | چهاردهم | پانزدهم | شانزدهم | هفدهم | هجدهم | نوزدهم | بیستم | بیست و یکم | بیست و دوم | بیست و سوم | بیست و چهارم | بیست و پنجم | بیست و ششم | بیست و هفتم | بیست و هشتم | بیست و نهم | سی ام| سی و یکم | سی و دوم | سی و سوم | سی و چهارم | سی و پنجم | سی و ششم | سی و هفتم | سی و هشتم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
دوم «آیندهٔ مقاومت» با حضور اساتید ۱. شیخ شفیق جرادی (اندیشمند لبنانی) ۲. ادریس هانی (اندیشمند مراکشی) دبیر علمی: مصطفی خرم آبادی روز یکشنبه، تاریخ ۲۲ مهر ماه ساعت ۱۶ تا ۱۸ به وقت ایران لینک حضور dte.bz/scscenter ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🔈 | 🔶 تمدن‌سازی از مسیر مقاومت گفتگو با: 👤دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ نشست اختصاصی رسانه فکرت 📅 ۱۸ مهرماه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
کم حجم نجفی.mp3
13.64M
🔶 تمدن‌سازی از مسیر مقاومت 👤دکتر موسی نجفی ریشه دوگانه‌های اندیشه‌ای در غرب و شرق 01:30 اندیشه ترقی 04:34 دوگانه‌ها غالبا در تقابل هم نیستند 05:45 آیا مقاومت را می‌توان ذیل علوم سیاسی دانست؟ 15:20 دوگانه ترقی و تعالی 20:35 بزک رسانه‌ای اسرائیل برای مقابله با جنایاتش 28:22 خودآگاهی دانشجویان آمریکایی و اروپایی 36:20 کمک فروپاشی مارکسیست به آگاهی غرب 37:53 آیا بازسازی سنت‌های گذشته قابل استفاده است؟ 44:40 جایگاه ما و تمدن غرب در تمدن نوین اسلامی 46:35 تقابل روح متعالی مقاومت با اندیشه ترقی 51:30 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
⚡️ جنگ غزه نبرد تمدنی در محل تلاقی سه قاره ✍به قلم: سید نیما موسوی 🔹 جنگ غزه فراتر از یک نزاع عادی میان اسراییل و گروههای مقاومت است که دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی و امنیتی‌ است. در واقع این نبرد، یک نزاع تمدنی و تاریخی در نقطه اتصال سه قاره جهان است. 🔸 به جز انقلاب صنعتی که مهمترین عامل تضعیف دو دولت قاجاریه و عثمانی در غرب آسیا شد؛ تاسیس کانال سوئز پس از استقلال مصر نیز از مهمترین دلایل انقراض امپراتوری عثمانی بود. 🔹 جدا شدن مصر از عثمانی که با تحریک بریتانیا اتفاق افتاد زمینه‌ای را فراهم کرد تا با تاسیس کانال سوئز مشکل تاریخی تمدن غرب از زمان امپراتوری روم برای ارتباط با شبه‌قاره هند مرتفع کند. افتتاح کانال ۲۰۰ کیلومتری سوئز باعث شد تا اروپا بتواند با دور زدن خاورمیانه به هند برسد؛ به همین نسبت همزمان با عقب افتادن عثمانی و قاجاریه از قافله فناوری صنعتی غرب پس از انقلاب صنعتی، تاسیس این کانال در دوران اسماعیل‌پاشا نقش مهمی در کاهش درآمدهای ترانزیتی این دو دولت و در نهایت زوال این دو دولت مهم را در پی داشت. 🔸 مکمل این کوریدور تاریخی تاسیس اسراییل بوسیله بریتانیا در طول جنگ جهانی اول بود. نبردهای سه‌‌گانه غزه در طول جنگ اول جهانی که با پیروزی «آرچیبالد مورای» و «ادوارد آلنبی» فرماندهان انگلیسی قوای مصر بر اتحاد آلمان و عثمانی در فلسطین کنونی رخ داد و در نهایت تاسیس اسراییل در قالب اعلامیه «بالفور» در پایان جنگ اول جهانی برآیند این بود که غرب در راستای دغدغه تاریخی اتصال به هند بدنبال تاسیس یک پادگان بزرگ (اسرائیل) برای حفاظت از این کانال شریانی بود. در چنین وضعی مطرح شدن کوریدور AIMEC به نوعی بازتولید نیاز غرب به ارتباط با هند می باشد. ✅ اکنون فعالیتهای انصارالله در دریای سرخ نقش مهمی در خنثی سازی فعالیتهای این کانال در یکسال اخیر داشته‌است. در عین حال جنگ فرسایشی علیه این پادگان بزرگ (اسراییل) و حمایت غرب از آن ذیل حفاظت از همین کانال و مسیر ارتباطی جای می گیرد. 🔖منبع ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🔖گزیده‌ای از منتشر شده توسط حجت‌الاسلام دکتر 🔅مدرنیتهٔ پادشاهان، مدرنیتهٔ بردگان🔅 ⬅️تسلط امپریالیسم بر دستاوردهای تمدن باعث تحمیل استعمار با تمام سطوح و شکل‌های آن بر کشورهای جنوبی شده است. از آن پس، پرسش از مدرنیته تنها به‌صورت نظری گشوده مانده، همان‌طور که لیبرالیسم و سرمایه‌داری و دموکراسی به‌صورت نظری گشوده مانده‌اند، اما عملاً ذیل تقسیم کار بین مرکز و حاشیه عمل می‌کنند. در این دوگانگی تعیین‌کنندهٔ جهانی، هر چیزی از جمله نهادهای بین‌المللی، این دوگانگی را تقویت می‌کند، حتی حل و فصل منازعات بین‌المللی طبق این الگوی دوگانه انجام می‌شود. در این زمینه، به نظر بسیار ضروری است که دوگانهٔ دیالکتیکی بین مدرنیتهٔ پادشاهان و مدرنیتهٔ بردگان را مطرح کرد. این موضوع ما را در عمق مفهوم مبارزه، چه تمدنی و چه طبقاتی، قرار می‌دهد، چرا که مرکز مسلط نقش کنترل و تسلط بر چرخه اقتصادی جهانی و ثروت‌های ملل را برعهده دارد و در نتیجه سقف معین و قواعد خاصی برای توسعه در افق وابستگی تعیین می‌کند. این امر مستلزم تنظیم سقف حاکمیت آن در دوران نئوکولونیالی و نئومحافظه‌کاری است و طرح‌های آن به سیاست‌های نظارتی سیستماتیک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و گاهی نظارت و فشار مستقیم کشورها واگذار می‌شود. مدرنیته‌ای که برای جهان سوم در دسترس قرار گرفته، به کشورهای غیرغربی فضایی برای رقابت می‌دهد ولی در داخل سیستمِ وابسته، یعنی تقسیم شانس‌ها و رتبه‌ها در داخل سیستم حاشیه‌ای و فرعی که نقش آن به عنوان مکمل اقتصادهای مرکزی (اروپایی و آمریکایی) در نظر گرفته شده است. همان‌طور که در مرکز، درجات اقتدار و تسلط وجود دارد، در حاشیه نیز این امکان وجود دارد (بردگان خانگی از امتیازاتی برخوردارند که بردگان مزرعه فاقد آنند). حتی در خود مرکز نیز سلسله‌ مراتب و امتیازات متنوعی وجود دارد. مرکز سعی می‌کند امتیازات مدرنیتهٔ برتر را انحصاری کند و تهدید وقتی محقق می‌شود که یکی از کشورهای حاشیه بخواهد به سمت مرکز پیشروی کند و از محدوده مجاز برای توسعه جنوب عبور کند. در اینجا، مبارزه برای مرکز مدرنیته است نه مدرنیته به معنایی که در دسترس هست. تقسیم کار امپریالیستی اجازه خروج از مدرنیته را نمی‌دهد، بلکه تلاش می‌کند نیازهای امپریالیستی برای ورود جهان به چرخه استثمار مدرن همواره به‌روز شوند و البته این مستلزم آن است که حاشیه مدرن باشد با شرایط وابستگی. بدین‌سان مسئله مدرنیته سوالی ساده و تک‌سویه نیست و تلاش برای مدرن‌سازی کشورهای حاشیه‌ای لزوماً ملل جهان سوم را از عقب‌ماندگی رها نمی‌کند. امپریالیسم به بازسازی ذهن بشر از طریق جنگی علیه معنا می‌پردازد و سعی می‌کند نظریه‌های بنیادی را تخریب کند. این تفکیک نژادی مرکز و حاشیه، می‌کوشد شرایطی بر فکر ساکنان جنوب تحمیل کند تا شیوه استنتاج آن‌ها دگرگون شود. هدف از پیام‌های ضمنی در جنگ‌های نسل‌کشی و سکوت مطلق نظام بین‌المللی این است که انسان جنوب را قانع کنند که در نیروی منطق چیز مشترکی وجود ندارد و تعیین‌کننده، منطق قدرت و غالب بودن است. امپریالیسم با این بی‌نظمی خشونت‌آمیز معنای مشترک را نابود کرده و مغزها را به مغز اربابان و مغز بردگان تقسیم می‌کند. بنابراین، انسان جنوب نباید به شیوه انسان مرکز بیاندیشد زیرا یکی مربوط به سلطه است و دیگری به تسلیم. این نبرد که مشخصه‌ای داروینی دارد، مسئله مدرنیته را در چارچوب یک سیستم ستمگرانه مطرح می‌سازد که به نظر غیر بی‌طرف و غیرقابل دسترس خارج از تأیید سلطه نیست. به نظر می‌رسد جنگ‌های آینده هدفی آموزشی دارند و می‌خواهند طبیعت بشری را در حاشیه بازسازی کنند. این نوع تفکر که جنوب با فشار و جنگ‌های تحمیلی به آن می‌پردازد، ایده کلاسیک برابری و مشترکات انسانی را نقض می‌کند. امپریالیسم از طبیعت و ذهن بشر می‌ترسد حتی زمانی که در فروپاشی تمدنی است اما امروز در پی تفکیک نژادی در سطح تفکر است، و این همان چیزی است که توطئه امپریالیستی علیه ذهن بشری نامیده می‌شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
⚡️به بهانه انتشار ترجمه ای فاخر از «شروط النهضه» مالک بن النبی [مشهور به ابن خلدون معاصر] 💥 شروط النهضه؛ پر ارجاع ترین و تاثیرگذارترین کتاب جهان اسلام ✍️ به قلم: سید علی بطحائی 📚 بالاخره بعد از گذشت ۷۶ سال از انتشار کتاب سترگ «» به زبان فرانسوی و ۶۴ سال از انتشار آن به زبان عربی، مخاطبان فارسی زبان برای نخستین بار در آبان‌ماه ۱۴۰۳ کتاب مشهور الجزایری را با ترجمه انتقادی دکتر محمد سلطانیه استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی را روی پیشخوان کتابفروشی ها خواهند دید. 📚 مالک بن النبی (متوفی ۱۳۹۳ق؛ ۱۳۵۲خورشیدی) که به گفته بسیاری پس از ابن خلدون (م۸۰۸ ق) منقح ترین اندیشه های تمدنی و ساختارمندترین متدولوژی مواجه با غرب را دارد و توجه به نسخه های او به عنوان یک روشنفکر اصیل و دغدغه مند، بخشی از خلاء عقب ماندگی جهان اسلام از غرب را جبران خواهد کرد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این اثر و توجه به آرای مالک بن النبی و ضرورت به روز رسانی اندیشه های او خواهیم پرداخت. 1️⃣ یکم: مالک بن النبی روشنفکر الجزایری، دقیقا در بهترین زمان تاریخ اروپا این کتاب را نوشته است. از منظر «تاریخ نگاران اندیشه اروپا» مثل آیزیا برلین ایتالیایی الاصل، دوران بین جنگ جهانی اول و دوم، بهترین زمان شکوفایی تاریخ اندیشه در اروپاست که عقلانیت و عبور از پوزتیویسم (الوضعیه) در اروپا نضج و افراط گری ها کاهش یافته است. شروط النهضه دقیقا در چنین دوران و در پاریس نوشته شده است. ارجاعات بی نظیر مالک بن النبی به آثار نیچه آلمانی، دورکیم فرانسوی و نقدهای جانانه به امانوئل کانت پوزتیویست و زخم هایی که وطنش از استعمار فرانسه (بعنوان نخستین نقطه تلاقی جهان اسلام با غرب) خورده قوام تفکر او را در این اثر نمایانده است. 2️⃣ دوم: شروط النهضه کتاب راهنمای بسیاری از نواندیشان جهان اسلام بوده و به عبارتی سایتیشن بالایی در جهان عرب دارد. در تک عبارتی از جودت سعید (مشهور به گاندی جهان اسلام) آمده که چهل مرتبه این کتاب را خوانده که هفت مرتبه آن مطالعه سطر به سطر آن بوده و تصریح می کند که با خواندن آن «تولد فکری تازه ای» یافتم!!! 3️⃣ سوم: رنسانس فکری، خیزش تمدنی و استقلال فکری جهان اسلام در مواجه با غرب و بازسازی تفکر دینی، شاکله این اثر است. مالک بن النبی، بصورت محسوس در صدد ارائه نسخه ای عملیاتی برای پیشرفت است که عقب ماندگی جهان اسلام از غرب را جبران کند. از سوی دیگر، این کتاب پیوستی بین المللی دارد و تجویزهایش برای دنیای ادیان و انسانیت نیز راهگشاست. مالک با بررسی دقیق تاریخ اسلام و با رویکرد تحلیل فلسفه تاریخی، انحطاط تمدن اسلام را به دلیل تکیه بیش از حد بر قدرت نظامی و غفلت مسلمانان از قدرت تمدنی خود می داند. 4️⃣ چهارم: تعریف جامع و مانع مالک بن النبی از تمدن، شرایط مهم برای پیشرفت یک تمدن (انسان، نهادهای سازمانی و محیط)، مسئولیت های فردی و اجتماعی، نقش دین و ضرورت همگرایی اجتماعی بایسته های پیشرفت و حرکت تمدن اسلامی نسخه پیشنهادی او هستند که مو به مو آنها را شرح داده است. وی در اختلاف منش سیدجمال الدین اسدآبادی و شاگردش شیخ محمد عبده، منش عبده را که اصلاح فرهنگی، آموزش و تعلیم و اصلاح الازهر را پسندیده و بر همین اساس به سه عنصر انسان، خاک و زمان به عنوان عناصر ثلاثه خیزش انسان به سمت متمدن شدن پرداخته است. 📚 عنوان کتاب: بازخوانی انتقادی شروط خیزش تمدنی جهان اسلام، مالک بن نبی، محمد سلطانیه، مجمع جهانی تقریب مذاهب، ۱۹۹ صفحه، پاییز ۱۴۰۳، ۱۵۰ هزارتومان 🏷منبع ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
❇️«پنج فرصت بزرگ برای امت اسلامی که تکرار نخواهد شد»؛ قسمت اول 🔰 فرصت تمدنی و مقاومت همه‌جانبه تمدنی ✍🏻دکتر سیف الدین عبدالفتاح ...طوفان الاقصی فرصتی برای الگوی تمدنی یکپارچه بینش اسلامی بود و اینکه چگونه مسلمان قادر است با تمدن غرب با تمام پیشرفت‌هایش مقابله کند و آن را شکست دهد و ماه‌ها با وجود محاصره و تداوم کشتار و ویرانی در برابر آن مقاومت کند. نمونه روشن‌تری از طوفان الاقصی برای ارزش و اهمیت و آنچه می‌تواند در سیر تمدن‌های بشری نشان دهد وجود ندارد. هفتم اکتبر همچنین فصل حماسی جدیدی را در روند طولانی و سرسختانه استعمارزدایی و یکی از نبردهای بزرگ و استثنایی آن ارائه کرد. آنچه ما در غزه و کرانه باختری دیده‌ایم و همچنان شاهد پیروزی اقلیتی از مجاهدانی هستیم که تلاش آنها زلزله‎ای ایجاد کرد و موجب تغییر توازن قدرت شد که می‌تواند خاورمیانه ژئوپلیتیکی را تغییر دهد و فصل جدیدی را در روند طولانی استعمارزدایی رقم بزند... 🌐 ادامه یادداشت در سایت آمنا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🔰رویکرد تمدنی در طوفان الأقصی، فلسطین و مقاومت ✍🏻نادیه محمود مصطفی ...ملت‌های عربی و اسلامی ممکن است به وضوح از مانورها بین جنگ و سیاست آگاه نباشند، اما بیشتر آن‌ها به وضوح درک کرده‌اند که قادر به حمایت و نصرت مورد نیاز از غزه و لبنان نیستند؛ چه به دلیل ترس از قدرت تخریبی اسرائیل یا محدودیت‌های شدید اعمال شده توسط سیستم‌های عربی برای حمایت از ملت‌ها، یا جنگ‌های تبلیغاتی رسانه‌ای صهیونیست‌ها و متحدان عرب آن‌ها که هدفشان بد جلوه دادن مقاومت در لبنان و غزه است: حماس اخوانی، حزب‌الله شیعی و ایران صفوی که تنها به منافع ملی خود خدمت می‌کند و از طریق شاخه‌های نظامی شیعی خود در منطقه عربی بازی می‌کند. با این حال، در میان این ملت‌های عربی و اسلامی، رویکردی وجود دارد که بیشتر به حقیقت “حمله صهیونیستی” و ابزارهای مختلف آن که به شرق و غرب گسترش یافته و حتی در سرزمین‌های ما و بین ما ریشه دوانده است، آگاه است… این رویکرد فکری ـ تمدنی است که... 🌐 ادامه یادداشت در سایت آمنا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🔰طوفان الأقصی و آشکار شدن دروغ‌های تاریخی ✍🏻 حلمي الأسمر 🔍 چکیده: طوفان الأقصی به همگان فهماند که کشورهای عربی داری هیچگونه استقلالی نیستند، رژیم صهیونیستی درصورت اقدام منسجم نظامی و همبستگی ملت‌ها به شدت آسیب پذیر است و تمدن غربی، تمدنی است که در اصل مبتنی بر استعمار مردم خود و دیگر ملت‌ها و تبدیل آن‌ها به بردگان در خدمت صهیونیسم است. 📝در قرن حاضر دو مطلب بزرگ به ما القاء شده است که طوفان الأقصی دروغ هر دو را ثابت نمود. 1️⃣اولین دروغ، استقلال کشورهای عربی است که ما در قضیه طوفان الأقصی فهمیدیم کشورهای عربی هیچ استقلالی نداشته و دیگران برایشان تصمیم گیری می‌کنند. 2️⃣دومین دروغ، جنگ اسرائیل با کشورهای عربی در سال ۱۹۶۷ می‌باشد. تعداد کل سربازان ارتش‌های عربی که وارد جنگ شدند، ۱۵ هزار نفر بود که باید با ارتش دشمن که تعداد آن‌ها در آن زمان ۱۰۰ هزار سرباز آموزش‌دیده بود و آخرین سلاح‌های تولید شده در آن زمان را در اختیار داشتند، مقابله می‌کردند(با تفاوت زیاد در آموزش و تسلیحات بین اعراب و یهودیان). به طور خلاصه، این بدان معناست که این جنگ به معنای شناخته شده نبود، بلکه نمایشی بود که به دشمن این احساس را می‌داد که او به جای تمسخر، در یک جنگ استقلال شرکت کرده است. این نمایشنامه فاجعه‌بار منجر به یک سری مواضع ملی شد که به اسرائیل این فرصت را داد که نه تنها مردم فلسطین را سرکوب کند، بلکه کل فلسطین را نیز کنترل کند و همچنین کنترل خود را در فضایی حیاتی گسترش دهد که تقریباً کل جهان عرب را پس از نمایش و نه جنگ ۱۹۶۷ (نکسه) پوشش ‌دهد. ✅تصحیح این تاریخ چندان روشن نبود تا اینکه «طوفان الاقصی» نه تنها خطای تاریخ عرب را تصحیح کرد، بلکه خطای آنچه درباره تاریخ تمدن غربی گفته می‌شود را نیز اصلاح کرد. تمدنی که در اصل مبتنی بر استعمار مردم خود و دیگر ملت‌ها و تبدیل آن‌ها به بردگان در خدمت صهیونیسم است. 💢«طوفان الاقصی» تاریخ معاصر را بدون اشتباه بازنویسی می‌کند (و حتی بازنویسی کرده است). به همین دلیل بسیاری خواستار سرکوب و نابودی آن هستند، تا مردم همچنان با همان دروغ‌ها زندگی کنند. 🌐مشاهده تمام یادداشت در سایت آمنا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
43.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 معرفی کتاب "ظرفیت‌های تمدنی علم کلام" ✍️به کوشش حجت‌الاسلام عباس 📚کتاب حاضر حاصل هشت جلسه گفتگو با محمدتقی سبحانی است که با هدف بازخوانی «ظرفیت‌های تمدنیِ»«دانش کلام» صورت گرفته و حاصل آن ارائۀ یک دستگاه منسجم فکری است که نه تنها ناظر به نسبت کلام و تمدن است، بلکه نسبت میان این دو و سایر دانش‌ها را در قالب یک «طبقه‌بندی نوین» دانشی نشان می‌دهد؛ طبقه‌بندی‌ای که در آن «مطالعات تمدنی» در نظام دانش‌ها، جایگاهی اختصاصی یافته و با کلام پیوندی درونی و عمیق پیدا کرده است. 🔰در این گفتگوها «دانش کلام» دانشی منفعل و پاسخگو نیست، بلکه کلام به مثابه دانشی فعال و برخوردار از سهم بنیادین در تأسیس تمدن نوین اسلامی تلقی می‌شود. از این منظر رویکرد تمدنی به دین و تبیین دستگاه‌مند آموزه‌های دینی از جمله«ظرفیت‌های عام» علم کلام در مطالعات تمدنی و تمدن‌سازی تعریف شده و معرفت‌شناسی، دین‌شناسی، نظامِ فاعلیت، تکلیف، فلسفه بعثت انبیا، امامت و ولایت و انسان‌شناسی نیز از جمله «ظرفیت‌های خاص» علم کلام ترسیم گشته است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🔰مفهوم تمدنی عمران و ساخت آن ✍🏻 دکتر جاسم السلطان خلاصه یادداشت 📝 عمران مفهومی جامع است که بیش از یک ساخت مادی را در خود دارد؛ این بیانگر هویت فرهنگی و مشارکت انسانی در راهپیمایی تمدن است. اهمیت تمدن تنها در مظاهر عمران نیست، بلکه در توانایی آن برای کمک به توسعه بشریت و دستیابی به عدالت و ارزش‌های انسانی است. بنابراین، ساختن تمدن مستلزم فراهم بودن شرایط اولیه است که توانایی آن را برای تداوم و نوآوری افزایش می‌دهد تا عمران شاهد شکوفایی فرهنگی و تجسمی از ارزش‌ها و اصول جامعه باشد. 📌بنابراین، ساختن تمدن مستلزم فراهم بودن شرایط اولیه است که توانایی آن را برای تداوم و نوآوری افزایش می‌دهد تا عمران شاهد شکوفایی فرهنگی و تجسمی از ارزش‌ها و اصول جامعه باشد. 🖌عمران مفهومی گسترده است که برای دستیابی به معانی تمدن بشری از ساخت مادی فراتر می‌رود. به عمران از زوایای متعدد نگریسته می‌شود؛ برخی آن را صرفاً مظهر ساخت و ساز مادی می‌دانند، در حالی که برخی دیگر آن را پدیده‌ای جامع می‌دانند که اندیشه و ارزش‌ها را در بر می‌گیرد و آن را پایه و اساس تمدن می‌دانند. ✅این نوشته درک جامعی از عمران و معانی آن و تبیین مبانی و عناصر آن که پشتیبان ساخت تمدن‌ها هستند، ارائه می‌کند. 🛑تمدن فقط ساخت مادی نیست، بلکه توانایی تأثیرگذاری و مشارکت در مسائل جهانی است. برای دستیابی به یک ساخت تمدنی جامع، باید مجموعه‌ای از شرایط اصلی وجود داشته باشد که عبارتند از: ایده انگیزشی کنش تمدنی، حامل تمدنی، شرایط تاریخی مناسب، هماهنگی اجتماعی، نسل رهبری و تعامل با جهان خارج. منبع: سایت الصفوة للدراسات الحضارية 🌐 مشاهده کامل یادداشت در سایت آمنا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews