eitaa logo
گام دوم|مصطفی جمالی
213 دنبال‌کننده
180 عکس
166 ویدیو
9 فایل
بیانیه گام دوم، نقشه حرکت تمدنی انقلاب اسلامی ذیل نقشه نبی اکرم(ص) در هدایت تاریخی بشریت می باشد. این کانال به دنبال تبیین الزامات تحقق این دو نقشه از ایده تا عینیت اجتماعی می باشد ارتباط با مدیر کانال @jamali_110
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی فلسفه ولایت به آثار.mp3
48.7M
🎙 سید منیرالدین حسینی الهاشمی | معرفی فلسفه نظام ولایت 🗓 تاریخ: ۱۳‌۷۹/‌۶/‌۱‌۵ ⏳‌ مدت: ۳۳ دقیقه ⚡️ فلسفه نظام ولایت در عام‌ترین شكل خودش، سه مرتبه از سرپرستی را در یک نظام ملاحظه می‌كند: ۱. سرپرستی تکوینی؛ ۲. سرپرستی تاریخی؛ ۳. سرپرستی اجتماعی. ⚡️ كارآمدی الهی دین در جامعه، بدون در دست داشتنِ روش تحقیقی كه بتواند حركت و تغییر را در ماده به اعتقادات الهی مشروط کند و تبدیل‌شدن و چگونگی را در تكامل بر این بنیان بیان کند، ممکن نیست. ⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یا همان فلسفه شدن اسلامی، یعنی پایگاه همدلی، همفكری و همكاری در جامعه اسلامی. ⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی وسیلۀ تبیین تحوّل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر محور تكامل دینی. ⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی شالودۀ هماهنگ‌سازی تكامل حجیت در فهم دین، اسلامیت در فهم كاربردی دانشگاه و جریان اسلام در فهم اجرایی دولت. ⚡️ ثمرۀ فلسفه نظام ولایت در «حوزه»، دستیابی به اخلاق حکومتی، حكمت حكومتی و فقه حكومتی است و در «دانشگاه» توان پیش‌بینی، كنترل و هدایت تغییرات بر مبنای معادلاتی است كه رفع نیازمندی‌های نظام اسلامی را در جریان توسعۀ نیاز و ارضاء تولید می‌کند، و در «نظام اجرایی»، ارائۀ مدل شناخت حل معضلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داخلی و خارجی بر حول محور كلمۀ اسلام است. (توضیح دربارۀ صوت: استاد حسینی در این صوت ظاهراً متنی از نوشته‌های خودشان را قرائت می‌کنند و توضیح می‌دهند.) ☑️ @AndisheMonir
33.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهندسی تمدن نوین اسلامی ـ جلسه اول 🌐آدرس کانال گام دوم: 🔸 https://eitaa.com/mo
33.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[ Video ] مهندسی تمدن نوین اسلامی ـ جلسه دوم 🌐آدرس کانال گام دوم: 🔸 https://eitaa.com/mo
🔳 ۱۲ اسفندماه ۱۴‌۰۱، بیست و دومین سالروزِ رحلتِ متفكّرِ فرزانه و مُجاهد علمی، استاد سید منیرالدین حسينی الهاشمی است. برای شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه‌ای قرائت فرمایید. ☑️ @AndisheMonir
باسلام یادآوری دوره طرح کلی اندیشه اسلامی امروز، ساعت ۱۰:۳۰ جهت شرکت در دوره از طریق لینک زیر اقدام نمایید. جهت ورود در پنل از مرورگر گوگل‌کروم و گزینه مهمان استفاده نمایید. لینک ورود به جلسه: https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/andishe-eslami آدرس مدرسه: قم، بلوار الغدیر، ک۸، انتهای کوچه، سالن همایش های مدرسه هدایت مدرسه تفکر و نوآوری نگاه
هم اکنون
andishe monir 2.mp3
17.79M
تبیین منظومه اندیشه علامه حسینی (ره) جلسه دوم : 25/11/40 مدرسه صاد 🌐آدرس کانال گام دوم: 🔸 https://eitaa.com/mo_jamali_110
در این شبی که بیشتر از هر شب، ما میزبان آمدنت هستیم تنها به این خوشیم که برداری، لیوان شربتی هم از این سینی... @ayateghamze
34.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گام دوم / مصطفی جمالی, [۰۱.۰۳.۲۳ ۱۶:۲۶] مهندسی تمدن نوین اسلامی ـ جلسه سوم 🌐آدرس کانال گام دوم: 🔸 https://eitaa.com/mo
هدایت شده از هادی مرادی فرهمند
📣 اطلاعیه نشست هیأت‌پژوهی 27 ⬅️ سلسله نشست‌های هیأت و تمدن اسلامی 1 🔰 جایگاه و نقش هیآت در تحقق نقشه عظیم تمدن‌سازی اسلامی 🔵 با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مصطفی جمالی 🔶 کارشناس حوزه تمدن اسلامی 🔶 عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی 🔶 مدير مرکز آموزش فرهنگستان علوم اسلامی 🔶 استاد حوزه و دانشگاه 🗓 | یکشنبه 21 اسفندماه 1401 | ساعت 16:00 📌 | شهر مقدس قم | انتهای بلوار جمهوری اسلامی|میدان امام حسین(ع)|مجتمع فرهنگی نور| 💠 جامعه ایمانی مشعر ✅ @www1542org
35.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گام دوم / مصطفی جمالی, مهندسی تمدن نوین اسلامی ـ جلسه چهارم 🌐آدرس کانال گام دوم: 🔸 https://eitaa.co
andishe monir 3.mp3
20.51M
تبیین منظومه اندیشه علامه حسینی (ره) جلسه سوم : 01/12/2 مدرسه صاد 🌐آدرس کانال گام دوم: 🔸 https://eitaa.com/mo_jamali_110
بازیگران صنعت گیم ایران را چقدر می‌شناسید؟.pdf
5.9M
📚 بازیگران صنعت گیم ایران را چقدر میشناسید؟ نقشه ی زیست بوم گیم کشور 🌐 صفحه معاونت راهبردی و توسعه راهبری سازمان تبلیغات اسلامی 🔰https://eitaa.com/ido_strategy
سلسله یاداشت های امام شناسی / مصطفی جمالی امام شناسی (۱) امام طریق توحید عهد همه انسانها در عالم ذر عهد توحید و بندگی است توحید بدین معنا که تمامی احوال و کثرات انسان بر محور اراده الهی شکل بگیرد و انسان تجلی همه اوصاف الهی شود "حتی تکون اعمالی و اورادی کلهم وردا واحدا و حالی فی خدمتک سرمدا" توحید یعنی یک آهنگ بر همه افعال انسان حاکم شود و انسان تولی حداکثری به ولایت الهیه پیدا کند بر طبق روایات طریق تولی به ولایت الهیه جز از طریق ولایت امام امکان پذیر نمی باشد یعنی امام طریق توحید است امام رضا(ع) در روايت علي بن ابراهيم فرموده «هُوَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيُّ اللَّهِ إِلَى هَاهُنَا التَّوْحِيدُ» اشاره فرمودند به خودشان که «إِلَى هَاهُنَا التَّوْحِيدُ» يعني «الي هاهنا لا اله الا الله لا اله الا الله لا اله الا الله»، یا در حدیث سلسله الذهب شرط داخل شدن در دژ لااله الا الله تولی به امام دانسته شده است درک اين مسئله اگر واقع شود، آن وقت معلوم مي شود که چه طور آنها توحيد الله هستند «أَرْكَانِ تَوْحِيدِكَ وَ دَعَائِمِ دِينِك». در عين اينکه مخلوق و مربوب اند و خالق هم نيستند اما در عين حال اين شان مهم را نیز دارند. و لذا امام اسماء الهی است که انسان از طریق این اسماء به کمال می رسد نحن اسماء الله آدرس کانال گام دوم: 🔸 https://eitaa.com/mo_jamali_110
هدایت شده از دولت قوی
👤مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی هاشمی 📆دهه شصت و هفتاد 🔸 سلطه کفار بر مسلمین همیشه از طریق غارت اموال و تصرف اراضی نبوده است؛ زیرا این حربه شناخته شده و راه مقابله با آن نیز تجربه شده است. آنچه باید به ظرافت دریافت، حمله فرهنگی کفار است که از طریق معادلات کارشناسی، تکنیکی و در شکل ابزار صورت می‌پذیرد. نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، روابط اجتماعی و حتی نظام خانوادگی وقتی تحت سیطره فرمول‌ها، روش‌ها، تکنیک‌ها و ابزار وارداتی کفار قرار گیرد، چیزی جز هجوم کفر بر توحید نیست؛ به عبارت دیگر، اگر مدیریت مسلمین در بخش علوم انسانی همانند اداره کفار باشد، مدیریت مسلمین تحت فرمول‌های علمی محض نبوده، بلکه تحت مدیریت کفار خواهد بود؛ به عنوان مثال وقتی واحد پول مسلمین تحت تسلط کفار درآید، سنگینی مالی آن پشتوانه‌ای برای کفار خواهد بود. در این صورت نظام بانکداری در جهت تحکیم تمرکز، به جمع‌آوری پول مردم مبادرت می‌ورزد و تولید ناخالص ملی نیز به شکلی است که پول مسلمین همچون قمری دور پول کفار به گردش درآمده و روابط ارزی به نفع تمرکز ثروت جهانی تمام می‌شود. 🔸حمله کفار اکنون، نه فقط در زمینه‌های اقتصادی که در همه ابعاد در کلیه رشته‌های علوم صورت می‌گیرد. در چنین وضعی صلاحیت دینداری افراد در اداره امور مسلمین، تأثیری در حاصل و نتیجه کارشناسی نخواهد داشت مانند این که تدبیر مدیر کارخانه شراب‌سازی با فرض ثبوت خط تولید، تأثیری در آثار وضعی شراب به وجود نمی‌آورد؛ زیرا وقتی فرمول تبدیل انگور به شراب اساس این فعالیت کارخانه باشد، تدیّن مدیر قادر به خنثی‌کردن سکرآوری شراب نخواهد بود. @Asre_jadid_57
andishe monir 4-01-12-24.mp3
13.51M
تبیین منظومه اندیشه علامه حسینی (ره) جلسه چهارم : 01/12/24 مدرسه صاد 🌐آدرس کانال گام دوم: 🔸 https://eitaa.com/mo_jamali_110
🔰امیرالمؤمنین عليه السلام: 🔹ما أحَقَّ الإنسانَ أن تكونَ لَهُ ساعَةٌ لا يَشغَلُهُ عَنها شاغِلٌ! 🔶چه سزاوار است كه انسان لحظاتى براى خود داشته باشد كه هيچ بازدارنده اى، او را از آن لحظه ها باز ندارد! 📎غررالحكم حدیث9684 ✅eitaa.com/safir_channel ایتا ✅ sapp.ir/safir_channel سروش
⭕️ عقلانیت دینی و خرد دولت‌ساز 🔸 معمای دولت در وضعیت ایران معاصر (1) تامل پیرامون یکی از گذرگاه‌های معمایی در مواجهه با است که دشواره‌ی دامنه‌داری را در سیاست کشورمان رقم زده است. دو مساله‌ی نظری و یک اضطرار عینی، این تامل را ضروری می‌کنند: اولا، می‌تواند به‌عنوان منبع غنی معرفتی و الهام‌بخش، ترسیم‌کننده‌ی متناسب با زیست‌جهان مسلمانان باشد؛ البته در این مراجعه ضرورت دارد که به تناسبات عصر حاضر توجه شود. مراجعه به نص برای اصطیاد نظم با این تصور که در خلاء و بدون توجه به جنس و سنخ موضوعات می‌توان به حیات دینی دست یافت، به می‌انجامد. ثانیا، تحول در تفکر سیاسی که با طلوع عصر مدرن رخ داده است، تامل در و را گریزناپذیر می‌کند؛ درعین‌حال که این تحول را باید به چشم مرحله‌ای از مراحل تکامل سیاسی جامعه‌ی بشری دید، اما نباید آن را سقف انگاشت. فرارفتن از این عقلانیت و نهاد، با ملاحظه‌ی الزامات لازم، نه‌تنها ممکن است، بلکه مختصات عقلانیت دینی و تجربه‌ی نیم قرن اخیر این امکان را تقویت کرده و آن را به یک افق سخت و پیچیده، اما قابل دستیابی تبدیل می‌کند. تحقق انقلاب اجتماعی اسلامی و قرارگرفتن در اقتضائات فرآیندی جدید، اندیشیدن به دولت و تئوری‌پردازی معطوف به دولت‌سازی ایرانی-اسلامی را به اولویت نخست اندیشه‌ی سیاسی تبدیل کرده است. نهاد دولت، فاعل برتر جامعه‌پردازی است و کامیابی در این انقلاب لاجرم به تاسیس ساختِ سیاسیِ متناسب با این فرآیند نیاز دارد. https://eitaa.com/doranejadid https://virgool.io/@mhtaheri
سلسله یاداشت های امام شناسی / مصطفی جمالی امام شناسی 2: خلقت نوری امام « اَنَّ اَرْواحَکُمْ وَ نُورَکُمْ وَ طینَتَکُمْ واحِدَهٌ، طابَتْ وَ طَهُرَتْ بَعْضُها مِنْ بَعْض، خَلَقَکُمُ اللهُ اَنْواراً، فَجَعَلَکُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقینَ، حَتّى مَنَّ عَلَیْنا بِکُمْ، فَجَعَلَکُمْ فى بُیُوت اَذِنَ اللهُ اَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ» در روایات تاکید زیادی بر معرفت بالنورانیه شده است و دلیل آن پی بردن به عظمت شان امام در نظام عالم است از مجموع روایات به دست می آید که امامان معصومین (ع) در قوس نزول سه مرتبه نوری داشته اند که در زیارت جامعه کبیره به این سه مرتبه اشاره شده است 1ـ نور واحد : (نَّ اَرْواحَکُمْ وَ نُورَکُمْ وَ طینَتَکُمْ واحِدَهٌ،)در این مرتبه قبل خلقت تمامی عوالم، انوار مطهر یک نور بوده و از نور الهی اشعاب پیدا کرده اند. در حديث قدسى آمده كه خداوند به پيامبرش فرمود :«يا مُحَمَّدُ ! إنِّي خَلَقْتُ عَلِيَّا وَ فاطِمَة وَ الحَسَنَ وَ الحُسَينَ وَ الأئِمَّةَ مِن نُورٍ واحِدٍ . [۱۰] اى محمّد ! بى گمان من ، على ، فاطمه ، حسن و حسين و [ ديگر ] امامان را از نور يكسانى آفريدم» 2ـ تکثر نوری حول عرش الهی: (خَلَقَکُمُ اللهُ اَنْواراً،) در مرتبه دوم این نور واحد به انوار 14 معصوم (ع) تبدیل شده و حول عرشی الهی به عبادت مشغول شده و معلم توحید ملائک شده ا ند. حبيب بن مظاهر اسدى به امام حسین(ع) عرض کرد: «أَيَّ شَيْ‏ءٍ كُنْتُمْ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ ع قَالَ كُنَّا أَشْبَاحَ نُورٍ نَدُورُ حَوْلَ عَرْشِ الرَّحْمَنِ فَنُعَلِّمُ الْمَلَائِكَةَ التَّسْبِيحَ وَ التَّهْلِيلَ وَ التَّحْمِيد ـــ پيش از آن كه خداوند عزّ و جلّ آدم عليه السّلام را بيافريند شما چه بوديد و كجا بوديد؟ حضرت فرمودند: ما شبح‏هاى نورى بوديم كه اطراف عرش خالق رحمان دور مى‏زديم و به فرشتگان تسبيح (سبحان اللَّه) گفتن و تهليل (لا اله الّا اللَّه گفتن) و تحميد (الحمد للَّه گفتن) را تعليم مى‏داديم.» 3ـ انوار هدایت بشر: (فَجَعَلَکُمْ فى بُیُوت ) در این مرتبه خدواند بر بشر منت نهاده و این انوار را بر روی زمین فرستاده تا سرپرستی بشر را به عهده گرفته و طریق فیض الهی و هدایت بشر قرار گیرند. و اگر این انوار نبودند نه عبادتی و نه رشد وعرفانی نسبت به خدای متعال امکان پذیر بود. « قال الباقر(ع): بِنا عُبِدَالله. وَ بِنا عُرِفَ اللهُ» « قال الصادق(ع): الاَوصیاءُ هُم اَبوابُ اللهِ عَزَّوَجَّلَ الَّتی یُؤتی مِنها. وَلَولاهُم ما عُرِفَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ. وَ بِهِم احتَجَّ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی عَلی خَلقِهِ» آدرس کانال گام دوم: 🔸https://eitaa.com/mo_jamali_110
31.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گام دوم / مصطفی جمالی, مهندسی تمدن نوین اسلامی ـ جلسه پنجم 🌐آدرس کانال گام دوم: 🔸https://eitaa.com/mo_jamali_110
35.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گام دوم / مصطفی جمالی, مهندسی تمدن نوین اسلامی ـ جلسه ششم 🌐آدرس کانال گام دوم: 🔸https://eitaa.com/mo_jamali_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 دقیقا یک سال تمام هست که منتظر بودم که یک روز مانده به پایان سال برسه و این کلیپ چهار دقیقه ای رو از جهت تبریک سال نو و به عنوان بهترین تلنگر معنوی تاریخ معاصر ارسال کنم. 🔸 اصراری نیست که این کلیپ رو حتما به همراه لینک کانال برا دیگران ارسال کنید، اما بدون درج لینک کانال هم که شده، لطفاً حتما برای هر کسی که آینده معنویش براتون مهم هست ارسال کنید.‌ کلیپی که باید ده ها بار اون رو دید و به محتواش توجه کرد! 💐 سال نو بر شما و خانواده محترم مبارک. چهار دقیقه پایانی مستند هشت قسمتی «آقا مرتضی» 👇 @ravayatefathavini
خوش آن دمی که بهاران، قرارمان باشد ظهور مهدی زهرا، بهارمان باشد 💐 🌺 اللّٰهمَّ حَوِّل حالَنا بِظُهورِ الحُجَّة 🎉 حلول سال نو و بهار طبیعت و تقارن آن با بهار قرآن؛ ماه مبارک رمضان مبارک باد ✨ 🌸🌸🌸 🌷 اَللّهُـمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّـکَ الفَــرَج 🌷
⭕️ عقلانیت دینی و خرد دولت‌ساز 🔸 معمای دولت در وضعیت ایران معاصر (1) 🖋محمدحسین طاهری تامل پیرامون یکی از گذرگاه‌های معمایی در مواجهه با است که دشواره‌ی دامنه‌داری را در سیاست کشورمان رقم زده است. دو مساله‌ی نظری و یک اضطرار عینی، این تامل را ضروری می‌کنند: اولا، می‌تواند به‌عنوان منبع غنی معرفتی و الهام‌بخش، ترسیم‌کننده‌ی متناسب با زیست‌جهان مسلمانان باشد؛ البته در این مراجعه ضرورت دارد که به تناسبات عصر حاضر توجه شود. مراجعه به نص برای اصطیاد نظم با این تصور که در خلاء و بدون توجه به جنس و سنخ موضوعات می‌توان به حیات دینی دست یافت، به می‌انجامد. ثانیا، تحول در تفکر سیاسی که با طلوع عصر مدرن رخ داده است، تامل در و را گریزناپذیر می‌کند؛ درعین‌حال که این تحول را باید به چشم مرحله‌ای از مراحل تکامل سیاسی جامعه‌ی بشری دید، اما نباید آن را سقف انگاشت. فرارفتن از این عقلانیت و نهاد، با ملاحظه‌ی الزامات لازم، نه‌تنها ممکن است، بلکه مختصات عقلانیت دینی و تجربه‌ی نیم قرن اخیر این امکان را تقویت کرده و آن را به یک افق سخت و پیچیده، اما قابل دستیابی تبدیل می‌کند. تحقق انقلاب اجتماعی اسلامی و قرارگرفتن در اقتضائات فرآیندی جدید، اندیشیدن به دولت و تئوری‌پردازی معطوف به دولت‌سازی ایرانی-اسلامی را به اولویت نخست اندیشه‌ی سیاسی تبدیل کرده است. نهاد دولت، فاعل برتر جامعه‌پردازی است و کامیابی در این انقلاب لاجرم به تاسیس ساختِ سیاسیِ متناسب با این فرآیند نیاز دارد. @monir_ol_din
⭕️ عقلانیت دینی و اقتضائات نهادسازی 🔸 معمای دولت در وضعیت ایران معاصر (2) 🖋محمدحسین طاهری ساختِ یک «نهاد» (institution) به‌منظور تمشیت امورات زمام‌داری، به اندیشه‌ای احتیاج دارد که از عهده‌ی معماری نظریِ این امر مهم سیاسی برآید. بنیان‌نهادن مبنایی برای بخشیدن به قدرتِ حاکم، از جمله‌ی مساله‌های مهم در معماری نظری نهاد زمام‌داری بوده است. در طلیعه‌ی تاریخ بشر، تعریف نقشی برای حاکم در پیوند با «غیب عالم» در برابر «شهود عالم» (Unseen and intuition)، توجیه‌گر اعتبار جایگاه حاکم و قرارگرفتن وی در رأس بود. ازاین‌رو از همان دیرباز، نامزد توان‌مندی برای تصدّی این اقدام نظری محسوب می‌شد. باور به تاثیر جهان «فوق قمر» بر امورات «تحت قمر»، یا آن‌چیزی که در یونان باستان « نامیده می‌شد، توجه به را تشدید می‌کرد. در این میان، ادیان الهی که منبعی غنی برای تبیین رابطه‌ی غیب و شهود عالم ممکنات بودند، پیامی را خطاب به ساحت زمام‌داری آوردند و شیوه‌ی ساخت نهادی برای حکمرانی بر امورات جامعه‌ی انسانی را مخاطب خود ساختند. به‌این‌ترتیب، توجه به رابطه‌ی وثیق میان «دین» و «قدرت» به یکی از موضوعات مطالعات سیاسی تبدیل شد و تا به امروز ادامه پیدا کرد و تامل در نسبت نهاد (institution) با ساحت شهود (intuition) را به یک موضوع جدی تبدیل نمود. پرسش الهیات سیاسی معاصر این است که چه نسبتی با دارد؟ مکانیزم تعامل میان این دو گونه‌ی متفاوت از عقل‌ورزی چیست؟ آیا رابطه‌ی میان آن‌ها شبیه دو خط موازی است که هیچ ملتقایی با یک‌دیگر ندارند یا لزوما باید یکی از آن‌ها به‌تبع دیگری تعریف شود؟ آیا می‌توان به‌گونه‌ای از تقسیم کار میان عقلانیت دینی و خرد سیاسی اندیشید؟ تامل در این پرسش‌های بنیادین لازمه‌ی پیشبرد فرآیند دولت‌سازی مطلوب در ایران عصر جدید است. 📕 پی‌نوشت: نهادسازی، مقتضی نوعی ثبات و قرار و خط و مشی مشخص و تعیین‌شده است و اوج آن در تاسیس تجلی یافته است. درعین‌حال، واضح است که امر سیاسی همواره در معرض زخمه‌ها و تردیدافکنی‌های امر غیبی است و این ثبات را به سمت تحول و تغییر سوق می‌دهد. لذا در کنه پرسش از رابطه می‌توان به پرسش از توجه کرد و در پی این پرسش برآمد که مکانیزم تعدیل این دو امر اجتناب‌ناپذیر در زمین سیاست چیست؟ https://eitaa.com/monir_ol_din