eitaa logo
گام دوم|مصطفی جمالی
195 دنبال‌کننده
131 عکس
106 ویدیو
7 فایل
بیانیه گام دوم، نقشه حرکت تمدنی انقلاب اسلامی ذیل نقشه نبی اکرم(ص) در هدایت تاریخی بشریت می باشد. این کانال به دنبال تبیین الزامات تحقق این دو نقشه از ایده تا عینیت اجتماعی می باشد ارتباط با مدیر کانال @jamali_110
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ *بازگشت ظریف و رقابت سه آینده!* به بهانه یادداشت کوتاه دکتر محمدجواد ظریف در آستانه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ بخش دوم 🌕محسن دنیوی 🔺در بخش اول بیشتر روی سه نکته اصلی متن دکتر ظریف تمرکز کردیم و حالا به محتوای مطالب ایشان خواهیم پرداخت. ۱. چندی قبل دکتر رنانی هم متنی منتشر کردند و در آن متن از بی آیندگی ما ایرانیان گفتند. دکتر ظریف هم در این متن، تصویر ما ایرانیان درباره آینده را به آرزوی محال و دور از دسترس و تخیلی نزدیک کردند. اما نکته اینجاست که ما ایرانیان نه مانند آنچه دکتر رنانی گفته بی آینده هستیم و نه مانند آنچه دکتر ظریف بیان کرده، متوهم! بلکه مشکل اصلی این است که ما ایرانیان آینده‌های متفاوتی داریم و هنوز بر سر یک تصویر از آینده به توافق نرسیدیم. حداقل سه تصویر پرقدرت از آینده در ایران امروز هست که هر سه نخبگان و هواداران عمومی دارند. 🔺 آینده اول؛ آینده است که دوست دارد ایران بخشی از جهان امروز باشد و به درجه و رتبه کشورهایی مانند ژاپن و آلمان برسد و بتواند یک نمونه از توسعه ایرانی شده را تجربه کند. در این نگاه، دین امری فردی و کشور به صورت سکولار و دموکراتیک و با بازگشت و رهبری نخبگان متعدد ایرانی که در نقاط مختلف جهان پراکنده هستند اداره خواهد شد و در طول کمتر از یک ربع قرن، به سطح کیفی زندگی قابل قبولی بر اساس استانداردهای جهانی خواهد رسید. 🔺آینده دوم مربوط به کسانی است که شبیه جریان اول مشتاق توسعه مدرن ایران هستند. اینان قصد ندارند نظم فعلی حاکم بر جهان و روند توسعه طراحی شده و مشترک بین ملل متحد را به هم بزنند، بلکه دوست دارند در همین نظم فعلی، با پافشاری بر قوانین اسلامی(برخلاف جریان اول)، نحوی از حکومت اسلامی را ایجاد کنند که هم اسلامی باشد و هم به شدت قدرتمند و ثروتمند که شاید نماد امروزین آن چیزی برتر از عربستان و امارات و قطر با پروژه های فوق پیشرفته و سرمایه گذاری های غیرعادی در زمینه توسعه شهری، هوش مصنوعی، رباتیک و عرصه های دیگر باشد. 🔺اما آینده سوم؛ آینده‌ای است که به مانند دو نگاه قبلی به دنبال پیشرفت است، اما پیشرفت را متفاوت از توسعه به سبک اسناد و برنامه‌های سازمان های جهانی می داند. مانند تصویر دوم بر جریان یابی اجتماعی اسلام تاکید دارد اما برخلاف جریان دوم بر این باور است که نمی توان در نظم فعلی حاکم بر جهان، به آینده‌ای مستقل و با حفظ هویت ایرانی و هویت اسلامی رسید و اگر نظم فعلی و حاکمیت سازمان های بین المللی، برنامه های بین المللی و قوانین بین المللی به رهبری آمریکا و همراهان اصلی این کشور تغییر نکند، نمی توان حقیقتا یک کشور مستقل ایرانی و اسلامی ایجاد کرد و در بهترین حالت، می شود ژاپن و یا عربستان به عنوان اقماری از آمریکا در خاورمیانه یا شرق آسیا و خاور دور بود. 🔺همانگونه که بیان شد، این سه آینده، هر سه طرفدارانی در بین نخبگان و عموم مردم دارند و هر سه، بخشی از قدرت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ایران را در اختیار دارند و هیج یک نمی تواند به راحتی، دو جریان دیگر را از صحنه رقابت خارج کند. پس مشکل آنگونه که دکتر ظریف مطرح کردند در آروزی محال داشتن و واقع گرا نبودن نیست، بلکه در تفاوت در تصویر آینده است. دکتر ظریف، جایی بین تصویر اول و دوم قرار دارند و از آنجایی که ایشان ایستاده است، روشن است که آینده سوم که طرح انقلاب اسلامی و روح الله خمینی بوده است، آروزی دور از واقعیت و بی توجه به امکانات و توانایی جلوه می کند. در حالی که از منظر سوم که امام خمینی به وضعیت ایران و جهان اسلام و عرصه بین الملل نگاه می کردند، دو رویکرد قبلی و مخصوصا جریان دوم نشدنی و آرزوهای محال هستند. چون در تصویر اول و دوم از آینده، ایران در بهترین حالت در مدار دوم و یا سوم کشورهای توسعه یافته جای خواهد گرفت و امکان ندارد بتواند به جایگاه حقیقی خود به عنوان کشوری با توانمندی و تاریخ ویژه دست پیدا کند و باید به همین ریزه خواری سفره بزرگان جهان راضی باشد. البته بخشی از حامیان تصویر اول و دوم از آینده ایران، مشکلی با این قضیه ندارند و اصلا آن را اینگونه تحقیرآمیز نمی بینند و قرار گرفتن در جایگاه واقعی و پرهیز از زیاده گویی و زیاده خواهی درباره جایگاه ایران را راه حل اساسی تغییر وضعیت کشور می دانند. اما از منظر تصویر سوم که رهبران انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بیان کرده اند، تنها با تغییر نظم سلطه جویانه فعلی در جهان است که امکان پیدایش قطب های جدید قدرت در جهان به وجود می آید و ایران می تواند جایگاه و رتبه خود را تغییر داده و تعیین کند. پس طرح انقلاب و امام برای ایران نه تنها محال و توهمی نیست، بلکه شاید تنها راه واقعی پیش روی ملت ایران است که به جایگاه حقیقی خود برسند. ادامه دارد..‌
🔺نشانه هایی برای توهمی نبودن آن تصویر از آینده ایران هم می تواند این باشد که امام خمینی با همین نگاه، نظم سیاسی حاکم بر کشور ایران را تغییر دادند و در آنجا هم هر کس به امکانات و واقعیت نهضت خمینی نگاه می کرد، احتمال تحول را در حد صفر می دانست. اما امام با تکیه بر عواملی که شاید دکتر ظریف به آنها به عنوان امکانات توجه ندارند، این انقلاب را بدون سلاح، بدون رسانه رسمی مدرن و بدون حمایت خارجی به سرانجام رساند و هشت سال دفاع از وطن را در یک فاصله غیرقابل تصور در زمینه امکانات و نیروی انسانی در برابر عراق به نتیجه رساند و قدرت منطقه ای ایران را گسترش داد. 🔺نکته آخر هم اینکه در متن دکتر ظریف، مفهوم دشمن غائب است و همه چیز به درون باز می گردد. یعنی آرزوهای محال برای یافتن قدرت برتر برای ایران، سبب چنین وضعیتی شده است و ایشان هیچ اشاره ای به طراحی ها و عملیات¬ های هر روزه دشمنان ایران برای تخریب این کشور نداشتند. در حالی که بر اساس تصویر سوم، ایران پس از انقلاب اسلامی وارد یک چالش جدی با برنامه ها و قوانین و سازمان های بین المللی در زمینه چگونگی اداره امور جامعه بر اساس شاخص ها و قواعد متفاوت در ایران با بقیه کشورهای حهان شده است. با انقلاب اسلامی جایگاه دین و معنویت در زندگی اجتماعی و در ساختار حاکمیت پررنگ شده و این برخلاف اصلی ترین رویه سیاست در جهان جدید است. پس به طور طبیعی ایران در محیطی بیرون مدارهای توسعه یافتگی به رهبری قدرت های جهان امروز قرار می گیرد و تا زمانی که ما بر این مسیر و آنها بر مسیر خود اصرار و پافشاری و اصرار دارند نمی توان تغییرات بنیادینی در روابط ایجاد کرد. مسئله ایجاد تغییرات بنیادین در نظم و تعادل فعلی در جهان است و اگر این عمق از مسئله انقلاب اسلامی ایران را درک نکنیم و یا آن را توهمی و تخیلی بدانیم و بنامیم، نمی شود انتظار داشت که در برنامه ریزی های بیست ساله و پنج ساله و سالانه و ماهانه و روزانه، بین کسانی که تصویرهای مختلفی از آینده دارند، اشتراک نظر جدی شکل بگیرد. پایان کانال ایتا و وبلاگ یادداشت‌های شخصی @degaresh1 donyavi1979.ir
🔷 شبانه روز از شب شروع می‌شود نه روز! * برنامه ریزی برای شب را مقدم کنیم. اوقات شب را مدیریت کنید. @namazeshab313
💥 آیت‌الله میرباقری در گفت‌وشنود با مدیران تلویزیون: ◀️ مأموریت رسانه‌های انقلاب اسلامی، تربیت انسانِ عصر ظهور است نه انسانِ توسعۀ غربی. 🔷 انقلاب اسلامی طنین مجدد نبأ نبی‌اکرم(ص) و نبأ عظیم در عالَم است و درگیری در حال حاضر در این مقیاس تعریف می‌شود؛ رسالت انقلاب اسلامی مقابله با یک خبر فاسقی که در جهان امروز، در مقابل نبأ نبی اکرم(ص) قرار گرفته است. 🔷 رسانه‌های مدرن، متعهد به بسترسازی برای تحقق الگوی توسعه در مقیاس جهانی هستند و تمام رفتارشان معطوف به بستر اقامه حیات مادی است. در مقابل، رسانه‌های ما باید بستر تحقق پیشرفت و تمدن اسلامی باشند. 🔷 مأموریت رسانه‌ای ما، تربیت انسان در تراز تمدن اسلامی، انقلاب اسلامی و عصر ظهور است. کما این‌که ماموریت رسانه غرب، تربیت انسان در تراز عصر روشنگری است با مختصاتی که برایش تعریف می‌کند. 🔷 پس از اشراف رسانه نسبت به میدان درگیری و رسیدن به تصویری روشن از انسان و جامعه ترازی که قصد ساختن آن را دارد، از مهم‌ترین نکاتی که در قدم بعد باید حتما در ذهن ما باشد بحث تصویر است. باید تصویر جامعی از حیات پیش روی انسان‌ها بگذاریم تا بتوانند حرکت کنند. بهترین ابزار ما داشتن تصویری روشن از هدف و مسیری است که البته واجد نظام معقول باشد. بهترین شکل ساماندهی اراده انسان این است که از طریق تصویری جامع، رابطه او با افعال خرد و جزئی‌اش برقرار شود و بتواند افعال خود را در بستر آن تصویر بفهمد. 🔷 وظیفه دستگاه هنر و هنرمند این است که باید از آن آینده روشن در جهان امروز متولد شود سپس جهان امروز را به سمت چنین آینده‌ای هدایت کند. رسانه باید تصویر روشنی به ملت منتقل کند و تمام فعالیت‌هایش پیوست آن تصویر را داشته‌باشد. شکل اندیشه‌ای این تصویر، ابتدا یک نظام فکری بزرگ است که در آن کل نظام هستی و مسیر حرکت انسان به سمت غایات دیده می‌شود. 🔷 خاصیت تلاوت کثیر قرآن ارائه همان تصویر به انسان است. یعنی انسانی که دائم قرآن می‌خواند آن تصویر در روحش جا می‌گیرد و به سمت آن حرکت می‌کند؛ هستی و نظام آفرینش را مشاهده می‌کند و می‌تواند تصویری از مسیر خود تا ظهور، رجعت، قیامت، عوالم ملکوت و ملک و نظایر آن داشته‌باشد. او درگیری‌های این میدان و دستگاه شیطان را با تمام وسعتش می‌بیند و با اطلاع از پایان، از مراحل درگیری و ابتلائات، تصویری روشن دارد. ما باید دنبال چنین نظام فکری باشیم و آن را به جامعه دهیم تا رابطه بین رفتار خودش با آن نظام اعتقادات ایمانی را بفهمد. 🔷 ما برای پیشبرد انقلاب اسلامی نیاز به دولت مردم هم داریم که این دولت مردم، قرارگاهی است. باید در لایه‌های مختلف، یک رسانه قرارگاهی مردم، تاسیس شود تا چنین رسانه‌ای بتواند لکوموتیوی برای به حرکت درآوردن خود این رسانه شود. به خلاقیت‌های مؤمنانه در حوزه تصویر بها دهید تا ببینید چقدر برایتان تصویر خرد و کلان درست می‌کنند. باید یک رسانه مردم، به راه انداخت که قرارگاهی و جهادی باشد. در این صورت امکان مقابله با رسانه فراگیر دشمن فراهم می‌شود. 🔗 منبع: روزنامه جام جم: https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/181807 ☑️ @mirbaqeri_ir
🇮🇷پیشرفت‌هایی که ۴۰۰ سال زمان نیاز داشت، طی ۴۴ سال انقلاب اسلامی با اینهمه تحریم، اتفاق افتاده و ادامه دارد.. 🇮🇷💫 🥇اولین جايگاه جهان در: ۱- تولید داروی گیاهی مقابله با ایدز ۲- داروی گیاهی درمان روماتیسم ۳- داروی گیاهی زخم پای دیابتی ۴- ساخت پروتز عصبی ۵- پیوند نای و زیست مصنوعی تک‌ مرحله‌ای ۶- تولید پودر استخوان ۷- تولید ایمپلنت چشمی ۸- تولید قطعه تلسکوپ رصدخانه ۹- تولیدکننده میتونین ۱۰- حوزه فناوری نانو ۱۱- راه‌انداز شیرِ چهارراه نفت.. 🥇اولین جایگاه منطقه در: ۱- در ساخت تانک ۲- ساخت استارتر هواپیما ۳- پژوهش‌های هسته‌ای ۴- تولید پرینتر سه‌بُعدی میکروسکوپی (مقام اول خاورمیانه) ۵- رتبه علمی و پژوهشی و ثبت اختراع در میان کشور‌های اسلامی ۶- تولید افشانه پاک در آسیا ۷- لوله‌های چدنی ۲ هزار میلی‌متری در آسیا.. 🥈دومین جایگاه جهان در: ۱- تولید هواپیما‌های استراتژیک خورشیدی ۲- تکنولوژی بیودیزل ۳- پهپاد رادارگریز ۴- فناوری تشخیص هویت از روی چشم ۵- ساخت دریچه قلب ۶- درمان تالاسمی با پیوند مغز استخوان ۷- تولید کارتریج‌های نامرئی ۸- تولید نانودارو در جهان ۹- تولید داروی تزریقی ضدسرطان ۱۰- ساخت کیت ارزان و سریع برای درمان بیماری‌های لثه 🥉سومین جایگاه جهان در: ۱- تولید دکل انتقال برق ۲- دانش تبدیل گاز به بنزین ۳- فناوری ساخت نیروگاه خورشیدی ۴- استخراج سلول‌های بنیادی از دندان شیری ۵- درمان نازایی ۶- تولیدکننده داروی بیماری ام‌اس 🏅چهارمین جایگاه جهان در: ۱- تولید و ساخت موشک‌های دوربرد ۲- فناوری نوین درمان ناشنوایی ۳- تولیدکننده بیو اتانول ۴- دارو‌های بیو تکنولوژیک 🎖پنجمین جایگاه دنیا در: ۱- المپیاد‌های جهانی ۲- تولید داروی انعقاد خون ۳- سازنده ربات انسان‌نما ۴- ارتش سایبری ۵- در مسابقات علمی ۶- دست‌یابی به فناوری و دانش کامل چرخه‌ی سوخت هسته‌ای ۷- تعمیر کابل‌های فیبر نوری در اعماق دریا 🎖ششمین تولیدکننده زیردریایی جهان 🎖هفتمین جایگاه جهان در: ۱- حوزه نانو تکنولوژی ۲- منعقدکننده‌های موضعی خون برای متوقف‌کردن خون‌ریزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن 🎖هشتمین جایگاه جهان در: ۱- قدرت‌های فضایی دنیا ۲- تولیدکننده اورانیوم ۲۰ درصد 🎖نهمین جایگاه جهان در چرخه‌ی کامل فضایی 🎖دهمین جایگاه جهان در: ۱- صاحب بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان‌ ۲- در انجماد و نگه‌داری سلول‌های بنیادی جنسی ۳- فناوری لیزر ۴- ساخت توربین ۵- پیوند ریه ۶- تولیدکننده دستگاه پیش‌رفته‌ی تصویربرداری دیجیتال اشعه‌ی ایکس 🎖یازدهمین رتبه جهانی تولید علم در: ۱- رشته مهندسى هوا فضا ۲- رشته انرژى اتمى ۳- رشته شیمى 🎖چهاردهمین رتبه جهانی تولید علم در رشته بیوتکنولوژى 🎖شانزدهمین رتبه جهانی در: ۱- ثبت مقاله علمی ۲- تولید علم در رشته نانو و نانوتکنولوژی 🎖نوزدهمین رتبه جهانی تولید علم در: ۱- رشته پزشکى ۲- رشته فیزیک و نجوم 🏵 به‌عنوان یک ایرانی به خودم می‌بالم که کشورم یکی از: ۱- کشور‌های سازنده‌ی کشتی اقیانوس‌پیما ۲- طراح و تولیدکننده ماهواره‌بر ۳- طراح و تولیدکننده توپ دریایی ۴- توان‌مند در تولید رادیودارو ۵- طراح و تولیدکننده موشک دوش‌پرتاب ۶- طراح و تولیدکننده خودروی تاکتیکی در حوزه نظامی ۷- طراح و تولیدکننده سلاح ملی خیبر ۸- طراح و تولیدکننده مسلسل، خمپاره‌انداز، تیربار، نفربر و تانک ۹- پیش‌گام مهندسی ژنتیک ۱۰- مجهز به آزمایش‌گاه جنگنده ۱۱- متخصص در پیچیده‌ترین جراحی‌های مغز ۱۲- متخصص در سخت‌ترین عمل‌های جراحی و اورولوژی ۱۳- متخصص در سخت‌ترین عمل جراحی رفع نقص مادرزادی ۱۴- متخصص در اجرای پیوند سلول‌های بنیادی قرنیه چشم ۱۵- تولیدکننده خودروی بدون سرنشین ۱۶- تولیدکننده موشک بالستیک ۱۷- تولیدکننده ناوشکن ۱۸- تولیدکننده جنگنده ۱۹- تولیدکننده بال‌گرد شکاری‌ ۲۰- تولیدکننده زیردریایی ۲۱- متخصص در کشف ژن نابینایی ۲۲- تولیدکننده ربات هوشمند دست‌یار جراح ۲۳- تولید دستگاه حفاری نفت و گاز ۲۴- سازنده توربین نیروگاه برق‌آبی ۲۵- خودکفا در تولید کیک زرد ۲۶- تولیدکننده سریع‌ترین اژدر رادارگریز ۲۷- بزرگ‌ترین حوض‌چه تعمیر و ساخت کشتی در خاورمیانه ۲۸- توان‌مند در ارسال موجود زنده به فضا ۲۹- تولید لباس‌های فضانوردی ۳۰- مجهز به تکنولوژی انحراف موشک کروز ۳۱- تولید قایق پرنده رادارگریز با سرعت حدود ۱۹۰ کیلومتر درساعت ۳۲- جزو ۱۴ سازنده توربین‌های بادی بزرگ در دنیا هستیم. 🇮🇷ایران قوی بعد از انقلاب اسلام و درگرو ارادت به ولایت فقیه واقع شد نه ملی گرایان ترسو که همیشه اعمالشان نابود کننده استقلال و آزادی این ملت بوده🇮🇷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مدرنیته، «یومِ الوقتِ المعلومِ» ابلیس و آرمانی‌ترین وعدۀ او به بشر است. ابلیس، تلوّن بیش از این نمی‌تواند ایجاد کند. 🔹پذیرش نظام ولایت فقیه در عصر غلبۀ لیبرال‌دموکراسی، علامت رشد دین‌داری در جهان است. 🔹انقلاب اسلامی برای توسعه ظرفیت، به «فقه حکومتی، حکمت حکومتی و اخلاق حکومتی» نیاز دارد. (۱۳‌۸۲) ☑️ @mirbaqeri_ir
آقای دکتر امروز در مراسم ده کیلومتری غدیر حضور داشتید؟ موکب ها انرژی مصرف کردند. غذا تولید کردند. اما نفروختند و در gdp نيامد. حجم بسیار زیادی از انرژی ایران در نابازارها مصرف می شود. تولید می کند اما در شاخص تولید وارد نمی شود. شاخص شدت انرژی هیچ گویایی در ایران ندارد. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
Ejtehad Tamadoni.pdf
325.6K
✅ مقاله مستخرج از طرح پژوهشی «اجتهاد تمدنی: چیستی، چرایی چگونگی»، به قلم استاد 🔹به مناسبت انتخاب به عنوان اثر برگزیده چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی @iictchannel 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) ▫️@ravesh_ejtehad
♨️ هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 🔖 سلسله پیش‌نشست‌های کمیسیون «مدیریت تحوّل علوم انسانی» 💠 نشست اول (در قالب کرسی ترویجی) 🔰با موضوع: فهم ماهیت حکمرانی علم در مسیر تحوّل علوم انسانی: مدیریت بر مدیریت‌ناپذیر 🔸 ارائه: دکتر سید مجتبی امامی 🔸‌ناقد: حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر علیرضا پیروزمند 🔸 دبیر نشست: دکتر حمید ابدی 🗓 زمان: سه شنبه 10 مرداد ساعت 14 مکان: بزرگراه بابایی(شرق به غرب)، دانشگاه دفاع ملّی، دانشکده مدیریت 🌀 جهت شرکت در نشست، با حساب های کاربری زیر در پیامرسان ایتا یا بله هماهنگ فرمایید: 🆔 @Hamid_Abadi 🆔 @hamid_abadi401 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی www.scih.ir @icihch دانشگاه عالی دفاع ملّی https://sndu.ac.ir/fa
35.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گام دوم / مصطفی جمالی, مهندسی تمدن نوین اسلامی ـ جلسه 17 🌐آدرس کانال گام دوم: 🔸https://eitaa.com/mo_jamali_110
⭕️ آمار جالب درباره بینندگان تلویزیون در انگلستان و مقایسه با بینندگان برنامه‌های مذهبی در ایران 🔸شهاب اسفندیاری:‌ 🔹پر بیننده‌ترین برنامه‌ی تولیدی BBC در انگلستان یک مسابقه‌ی رقص سلبریتی‌ها است که ۱۹ سال سابقه‌ی پخش دارد. این برنامه در موفق‌ترین فصل خود ۱۱ میلیون بیننده داشته است. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال آن کشور (حدود ۵۷ میلیون نفر) را در نظر بگیریم، این برنامه حدود ۲۰٪ بیننده داشته است. 🔹مقایسه‌ی این آمار با آخرین نظرسنجی در مورد مخاطبان ویژه برنامه‌های محرم در تلویزیون ایران قابل توجه است. پر بیننده‌ترین برنامه‌ی دهه‌ی اول محرم در ایران حسینیه‌ی معلی بود. بر اساس نتایج نظرسنجی ۳۰/۶ ٪ از مردم (بالای ۱۲ سال) تماشاگر این برنامه بودند؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر. 🆔 @YjcNewsChannel
💠 عقلانیت مبتنی بر وحی 🔸 سید مهدی میرباقری باید کل مراحل تحقیق و علم ذیل دین قرار بگیرد؛ یعنی باید وحی حاکم بر عقلانیت نظری، تجربی و کاربردی ‏شود، تا کل عقلانیت اجتماعی به حجیت برسد و همه ذیل وحی عمل کنند. البته علوم مختلف نقلی نمی‌شوند ‏بلکه باید استناد همه علوم به وحی تمام شده و به عبارت دیگر باید همه علوم دینی شوند و به حجیت برسند.‏ بنابراین پایگاه حجیت علوم بازگشت به یقین ندارد که مرحوم شهید صدر در اسس المنطقیه دنبال کرده‌اند، بلکه ‏حجیت علوم به این است که تابع وحی باشند؛ لذا وقتی رفتار اجتماعی حجیت پیدا می‌کند که همه علوم تابع ‏وحی شده و از این طریق به حجیت رسیده باشد. به عبارت دیگر محاسبات علمی در ساخت مسکن و شهر و ‏سایر امور تا به حجیت نرسد قابل اعتماد نیست و وقتی حجیت پیدا می‌کند که وحی در آنها جریان پیدا کرده ‏باشد. لذا همانطور که در فقه باید یقین مستند به تولی ایجاد شود تا به حجیت برسد، در سایر علوم هم یقینی ‏حجیت دارد که مستند باشد.‏ در واقع علوم مبتنی بر مفروضات و غایاتی شکل می‌گیرد و به تعبیر دیگر علم در یک چارچوب و پاراداریم ‏خاصی شکل می‌گیرد که اگر این چارچوب عوض شود کل علم عوض می‌شود؛ لذا دستگاه‌های مختلف طب و ‏دستگاه‌های مختلف ریاضی و... وجود دارد که در چارچوب‌های مختلفی شکل گرفته است؛ لذا این سؤال مطرح ‏می‌شود که کدام یک از این دستگاه‌های مختلف در طب و ریاضی و سایر علوم حجیت دارند؟ در پاسخ به این ‏سؤال می‌توان گفت که علمی حجیت دارد که وحی در آن جریان پیدا کرده و بر اساس تعبد و تولی به وحی ‏تولید شده باشد؛ لذا همانطور که در فقه یقینی که ناشی از تولی باشد حجیت دارد در سایر علوم هم یقینی حجیت ‏دارد که ناشی از تعبد و تسلیم به وحی باشد. البته تولی به وحی در علوم مختلف متفاوت است ولی به هر حال تا ‏تولی و تسلیم به شارع مقدس نداشته باشند حجیت پیدا نمی‌کنند.‏ 📚تقریر فلسفه اصول، جلسه 67 – سه شنبه 11-11-1401‏ 🏠@feghhevelaee
🌐انقلاب اسلامی امتداد جریان شیخ فضل الله یا مرحوم نائینی ؟ 🔸 سید مهدی میرباقری با يک نگرش فلسفۀ تاريخي و مطالعه تاريخ از يک موضع فرانگرانه مي‏ توان دريافت كه مسير عبور ‏به سمت جمهوري اسلامي ـ که خود سرآغاز نوع ديگري از تاريخ تمدن بشري بوده و در مقابل ‏تمدن غرب به پرسش زمانه تبديل شده ـ از سلطنت استبدادي به سلطنت مشروطۀ مشروعه و از ‏مشروطۀ مشروعه به جمهوري اسلامي است. به نظر مي‏رسد اگر علماي بزرگ شيعه در مسير اين ‏حرکت دچار اشتباه مي‏شدند و به دنبال جريان سکولاري مانند ملي مذهبي ـ حتي آنهايي که نماز ‏شب خوان بودند اما فقط به مشروطه و جمهوري اعتقاد داشتند. نه مشروطۀ مشروعه و جمهوري ‏اسلامي ـ حركت مي ‏كردند و در نتيجه جريان سكولار در مقابل سلطنت به پيروزي مي‏رسيد، بي‏شك ‏گذار به سمت جمهوري اسلامي، بسيار دشوار مي‏شد. در اين صورت ممكن نبود امام (ره) بتوانند اين ‏نهضت را با اين کيفيت پيش ببرند. ‏ بر اساس يک نگاه فرانگرانه بايد از سلطنت استبدادي به سمت مشروطۀ مشروعه و سپس به سمت ‏جمهوري اسلامي عبور كرد. نه به سمت مشروطه. چرا كه مشروطه حتي دخالت اسلام در قوانين ‏عادي را نمي‏پذيرد. در صورت تحقق مشروطه چگونه مي‏توان اسلام را در ساختارهاي کلان جامعه ‏دخيل كرد؟ قوانين مدني حقوق جزايي و کيفري ايران، پس از مشروطه بر اساس فقه نوشته شده ‏است متأثر از مشروطۀ مشروعه‏خواهان و روشن‏گري‏هاي امثال مرحوم شيخ شهيد فضل الله نوري ‏است؛ در غير اين صورت به هيچ وجه قوانين ايران بر اساس اسلام نوشته نمي‏ شد و همانگونه که ‏ساختار آن از حقوق فرانسه اخذ شد، محتواي آن نيز از حقوق فرانسه گرفته مي‏ شد. در ادامه نيز ‏يكي از اين دو جريان به سمت جمهوري غربي و يا نظام سوسياليستي کمونيستي حركت مي‏كرد و ‏ديگري به سمت جمهوري اسلامي. ‏ بي شک بر مبناي يک نگاه كلان و با تحليلي فلسفة تاريخي، اين نتيجه قطعي است كه عالمان بصير ‏هرگز نبايد دنباله‏ رو روشن‏فکران سکولار باشند؛ به عبارت ديگر نبايد براي عبور از سلطنت در دام ‏سكولاريسم افتاد. امروزه در مدل كلان بيداري اسلامي که در جهان ايجاد شده، دو مشكل وجود ‏دارد؛ به عبارت ديگر انقلاب اسلامي در مقياس دنياي اسلام با دو مشکل مواجه است؛ يکي مشکل ‏متحجرين يا سلفي‏ها و وهابي‏ها و مشکل ديگر روشن‏فکران سکولار. در دنياي اسلام جرياني که در ‏مقابل انقلاب اسلامي شکل مي‏گيرد جرياني بر محور ترکيه و عربستان است. اين دو قطب متحجر و ‏منفعل در دنياي اسلام، مانند دو لبة قيچي دست به دست هم داده‏اند و قصد دارند انقلاب‏هاي اسلامي ‏منطقه را نابود کنند. عربستان تلاش مي‏كند انقلاب‏هاي منطقه را در هاضمۀ سلفي‏گري منحل كند و ‏تركيه قصد دارد اين جنبش‏ها را در هاضمۀ غرب خنثي نمايد. اين دو جريان كه با تمام وجود پاي ‏هدف خود ايستاده‏اند. بسيار خطرناک هستند. اگر اين دو جريان قدرت را در دست گيرند پيشرفت ‏اسلام قرن‏ها به تأخير مي‏افتد. اگر دنياي اسلام تحت لواي سکولاريست‏هاي به ظاهر مسلمان حرکت ‏کند و يک نظام غربي را بر پا كند، سرنوشت نهضت‏هاي اسلامي، سرنوشت بدي خواهد بود. به ‏عبارتي مصداق از چاله درآمدن و به چاه افتادن است. ‏ اگر در در زمان مصدق جبهة ملي پيروز مي ‏شد، بي‏ ترديد حركت به سوي حکومت ديني بسيار ‏دشوارتر مي‏بود؛ عبور از جريان مصدق، نسبت به عبور از جريان سلطنت بسيار سخت‏تر بود. امام ‏‏(رضوان الله عليه) بعد از انقلاب اسلامي به سرعت از جبهه ملي عبور کردند. طولي نکشيد كه امام (ره) ‏از نهضت آزادي نيز كه جرياني مذهبي و برآمده از جبهه ملي بود، عبور كردند. آنها در پي يک تعامل ‏مثبت و منفعل در مقابل تمدن غرب بودند. به همين دليل امام (ره) آنها را تحمل نمي‏ کرد. از نظر فلسفۀ تاريخ و ‏برخلاف كساني که با صفويه مقابله مي‏کنند و دم از تشيع صفوي و علوي مي‏زنند، شکل‏ گيري ‏حکومت و پادشاهي شيعي يکي از مراحل عبور حيات اجتماعي به سمت عصر ظهور بوده است. ‏البته اين سلطنت بايد به تدريج به مشروطه مشروعه و سپس به حکومت ديني تبديل شود سپس از ‏جمهوري اسلامي به سمت عصر ظهور حركت كند.‏ 📚رفتارشناسی علمای عصر مشروطه بر اساس حکمت تاریخ برای مطالعه سخنرانی کامل به کانال فقه ولایی و سرپرستی بپیوندید. 🏠@feghhevelaee
💢 سخنان جالب حاج مهدی رسولی در سالگرد مراسم شهید حججی؛ ابی عبدالله شهید انقلاب اسلامی است. ✍️ بیداری ملت @bidariimelat
. و سیعلم الذین ظلموا ای منقلبٍ ینقلبون 🖤
39.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 نوحه و عرض ارادت ارسنجانیها به حضرت شاهچراغ و شهدای شاهچراغ (این سینه سرشار...). @rezwan_ir ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔰 انجمن علمی معارف اسلامی و اقتصاد با همکاری فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار می‌کند: 💠 *اَنْدِیشِهـ مُنِیرْ* 🔸 طرح اندیشه علامه سید منیر الدین حسینی الهاشمی 👤 مدرس: *حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جمالی* معاون آموزشی فرهنگستان علوم اسلامی قم 🕰️ زمان برگزاری جلسات: شنبه ها | ساعت ۱۴ الی ۱۶ 📎 لینک ثبت‌نام: yun.ir/andisheh_monir ❌ دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام این امکان را دارند که این درس را به عنوان موضوع انتخابی با کد 501252401 در سامانه گلستان اخد نمایند. _ ❇️ انجمن‌ علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد 🆔 @isef_isu
✅ دکتر در برنامه مصیر (99/3/18): ، به معنی واقعی کلمه، یک بود. رویکرد ایشان در اقتصاد با رویکردهای دیگران کاملاً متفاوت بود. ایشان استقلال فکری داشت و نظام‌مند فکر می‌کرد.‌ وزارت علوم باید همان سال‌ها به منیرالدین حسینی یک در بهترین دانشگاه‌های ایران می‌داد تا محققان را به پژوهش و تفکر بکشاند؛ هم‌چنان‌که در دنیا به نوابغ و فیلسوفان کرسی تدریس می‌دهند و به آنها بسیار احترام می‌گذارند. امروز باید بر روی اندیشه‌های منیرالدین حسینی کاوش‌های فکری صورت گیرد. 📎 لینک ثبت‌نام: yun.ir/andisheh_monir ❌ دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام این امکان را دارند که این درس را به عنوان موضوع انتخابی با کد 501252401 در سامانه گلستان اخد نمایند. _ ❇️ انجمن‌ علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد 🆔 @isef_isu
مهندسی تمدن اسلامی از نگاه حکیم تمدن (آیت الله خامنه ای) دوفصل نامه علمی _پژوهشی تمدن نوین اسلامی نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده مصطفی جمالی استادیار فرهنگستان علوم اسلامی قم، قم، ایران چکیده افق حرکت انقلاب اسلامی، رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و در سخنان رهبر معظم انقلاب به زیبایی ابعاد گوناگون این افق تاریخی و فرایند دستیابی به آن ترسیم شده است و با اندک مقایسۀ این بیانات با دیگر سخنان اندیشمندان در حوزۀ تمدن‌شناسی به‌حق می‌توان از ورای حجاب معاصرت، نام «حکیم تمدن» را بر رهبر معظم انقلابa نهاد. این نوشتار بر این هدف است که با روش تحلیل محتوا، تحلیلی جامع و عمیق از فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در حوزۀ مهندسی تمدن ن وین اسلامی ارائه دهد. در نگاه آیت‌الله خامنه‌ای، مهندسی تمدن اسلامی در دو حوزۀ زیرساختی و سبک زندگی باید دنبال شود. زیرساخت نرم‌افزاری مهندسی این تمدن، اعم از نرم‌افزار‌های دینی (فقه تمدنی، کلام و فلسفۀ کاربردی و اخلاق اجتماعی)، نرم‌افزارهای علمی (علوم انسانی، علوم پایه و تجربی) و نرم‌افزار‌های عینی اداره (الگوی اسلامی ـ ‌ایرانی پیشرفت، مهندسی فرهنگی و پیوست فرهنگی) در هماهنگی باهم باید به‌صورت کارآمد و عینی بستر تحقق سبک زندگی در ساحت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی را فراهم آورند. مهم‌ترین چالش تمدن‌سازی در عصر انقلاب اسلامی، عبور هوشمندانه از تمدن مادی دنیای امروز (غرب) است. استفاده از وجوه مثبت تمدن غربی و انحلال آن در تمدن اسلامی، وجه جمع دو دسته از فرمایش‌های آیت‌الله خامنه‌ای در باب نحوۀ تعامل با مدرنیته و تمدن غربی است که این نگاه با نگاه غرب‌گرایی، غرب‌گریزی و غرب‌گزینی تفاوت دارد؛ هرچند تمدن مادی امروز، تمدنی روبه‌افول است و بشر تشنۀ امروز در پیچ تاریخی نیاز به نسخه‌ای جدید در زیست اجتماعی خود دارد و «تمدن نوین اسلامی» نسخۀ درمان بشر امروز است.   کلیدواژه‌ها تمدن نوین اسلامی ،آیت‌الله خامنه‌ای ،فقه تمدنی ،علوم اسلامی ،الگوی پیشرفت ،سبک زندگی 🌐آدرس کانال گام دوم: 🔸https://eitaa.com/mo_jamali_110
«امید معکوس» مصطفی ملکیان جناب استاد ملکیان اخیرا پرسشی را مطرح کرده‌اند که «چرا به آیندۀ ایران امیدوارم؟» ایشان بهانۀ امیدواری به آینده ایران را در این می‌دانند که نسل جوان ما غرب، فلسفه غرب، علوم غربی،هنر غربی و فنون غربی را شناخته است به گونه‌ای برتر و بالاتر از دیگر کشورهای اسلامی و حتی بیشتر از اندازۀ خودِ غربیان. اینکه مثل ایشان به مقوله «امید» می‌پردازند واقعا جای امیدواری است، ولی آنجا که می‌بینید همین امید، زمینه را برای انحطاط و پس‌رفت می‌گشاید مایۀ ناامیدی و حسرت است. از این رو، باید نکاتی را متذکر شد: 1. آیا خواندن مدرنیته (آنهم ترجمه‌های مغلوط مدرنیته در ایران، آنهم هم گزیده‌های سکولار از مدرنیته، و نیز آنهم قسمت‌های تاریخ‌گذشتۀ از غرب) به شناخت از غرب منتهی می شود یا ما را به تعبیر برخی از محققان «انباردار کالاهای مصرفی غرب» قرار می‌دهد. چه‌طور جامعه‌ حوزوی و دانشگاهی که اندازۀ یک واحد درسی، غرب‌شناسی نمی خواند و به اندازه یک کتاب محققانه در باره شناخت غرب (نه مدرنیته) نمی‌نویسد، می تواند ادعای غرب‌شناسی پیدا ‌کند؟ 2. از استاد ملکیان باید پرسید که آینده ما در گرو کدامین نسل است، نسلی که غرب را شناخته است، یا نسلی که «خود» را می‌شناسد؟ در میانۀ «خود» و «غرب» اولویت ما برای آینده کدام است؟ چرا ایشان در این امیدواری، هیچ و هیچ به شناخت «خود» اشاره نمی‌کند. اساسا از نظر ایشان، نسبت شناخت ما از غرب با شناخت ما از خود چیست و ما چسان از مسیر شناخت غرب به شکوفایی و آیندۀ درخشان خود می‌رسیم؟ 3. از نظر جناب ملکیان، ما در مدرن شدگی ترقی کرده ایم و باید به آینده‌ای بازتر همچنان امیدوار باشیم. مثال‌های ایشان را توجه کنید: اینکه چون الان خانم‌های ما مجبور نیستند پوشیه بزنند پس رو به رشدیم؛ اینکه ما در خانه ویدئو داریم پس آینده‌ای خوب در انتظار ماست. جناب ملکیان به این سئوال پاسخ نمی دهند که غرب در ایران کدامین امیدهای ما را در حوزه آموزش، در حوزه فرهنگ عمومی و اخلاقیات اجتماعی، در تأمین ارزش‌های خانوادگی، در ساخت عدالت اجتماعی، در عرصه رفاه عمومی و اقتصادی، برآورده کرده است؟ همین‌طور معلوم نیست جناب ایشان در امیدواری‌شان و در میزان ترقی انسان ایرانی در این چهل و اندی سال چرا به «استقلال سیاسی و استقلال اجتماعی»، به «رشد علمی»، به «امنیت فراگیر در منطقه» و نیز به «رشد و توسعۀ معنویت» اشاره‌ای نمی‌کند و آنها را در پازل امیدواری خود نمی‌گنجاند و از آنها الهامی برای خوشینی دریافت نمی‌کند؟! 4. آقای ملکیان، در مورد کشورهای اسلامی واقعا به گزاف سخن گفته است. به نظرم جناب ملکیان اندیشه‌های نوین ترک‌های امروز در دانشگاه های جدید ترکیه، محققان مسلمان در موسسات علمی جهان عرب، پژوهشگران شبه قاره و نیز اندیشمندان شرق آسیا در جاهایی مثل ISTAC را نمی‌شناسد و از این رو خود را به راحتی بالا می‌بیند. برخی از نخبگان جهان عرب در همین کشورهای عربی مثل قطر، مثل تونس، حتی مثل سوریه گاه چندین دهه از امثال ماها و نیز از اساتیدی مثل ملکیان جلوتر، غربی‌تر (در ادبیات سکولار) و مسلمان‌تر (در ادبیات دینی‌شان) هستند. اساتیدی مثل جناب ملکیان که به تواضع شهرت دارند، نباید مخاطبین و دانشجویان خود را متوهم بار بیاورند و در غرور تاریخی‌ و گاه جهل مرکب‌ نسل امروز، که از کشورهای پیرامون و از زبان آنها هیچ نمی‌داند، بدمند. 5. دوگانۀ «تجدد» و «تمدن» را همواره باید در نظر داشت. واقعیت این است که «تجدد» در ایران در یک فرایند کاریکاتوری شکل گرفته است به گونه‌ای که به جدّ می‌توان گفت که «تجدد غربی در غرب» تفاوت‌های بنیادین و اساسی‌ای دارد با «تجدد غربی در شرق» از جمله در ایران. یعنی همان میزان از پیشرفت غربی در غرب، برای شرقیِ در شرق حاصل نشده است. آنچه جناب ملکیان همچنان بدان امیدوار است، تجدد شکسته‌ و آب‌رفته‌ای است که نه مدرنیتۀ اورجینال غربی است و نه مدرنیتۀ بومی شدۀ شرقی (ببینید همین وضعیت حجاب ما را که از پوشیه عبور کرده‌ایم و پوشش استاندارد لیبرال را هم پیدا نکرده ایم و حالا از جناب ملکیان بخواهید هویت یا بی هویتی همین حجاب موجود امروز را که نه غربی است و نه شرقی، تعریف کند و آینده‌ای برای آن ترسیم نماید.) حال در این سیر معیوب تجدد، جناب استاد ما را به چه آینده‌ای از غربی شدن امیدوار می‌سازد؟ 6. بله باید به آینده امید داشت، ولی نه به آینده تجدد غربی در ایران، بلکه باید به آینده تمدن ایرانی و اسلامی امیدوار بود. تمدنی که صبغۀ ایرانی بودن، مسلمان بودن، و معاصر بودن در آن جامعه، شاخص و برجسته باشد. ما امید داریم به ساخت آیندۀ خود، آینده‌ای که از رهگذر شناخت خود (نه از رهگذر صِرف ترجمۀ دیگران) و تکیه بر دارایی‌های خود و الگوهای خودی حاصل می‌شود. @Habibollah_Babai