eitaa logo
مداد من
498 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
164 ویدیو
8 فایل
🔰حجة‌الاسلام جواد حاجی‌اکبری ✔ موسس مکتب‌خانه قرآنی امام رضا(ع) ✔ کارشناس ارشدفقه واصول ✔ کارشناس تاریخ ✔ مدرس زبان اسپانیایی ✔ نویسنده و مدرس یادداشت‌نویسیِ رسانه‌ای ✔ مبلغ و مشاور جوانان و خانواده ✔ طلبه‌ سطح ۴ شیعه‌شناسی فعالیت توسط ادمین: @medadman
مشاهده در ایتا
دانلود
آگهی شعب حوزه انتخابیه اردکان 2.pdf
607.4K
آگهی شعب حوزه انتخابیه شهرستان اردکان 🇮🇷 @Ardakan_gov
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ به نام خدای سبحان ✅ ما خارج از گود نشین ها! این روزها خیلی تعبیر "خارج از گود" شنیده می شود. معمولا هم در جواب کسانی گفته می شود که نقد یا انتقادی دارند. شما هم می توانید امتحان کنید! اگر کسی از شما نقدی داشت یا اعتراض کرد بگو؛ «آقا! شما خارج از گود هستی و از خیلی از چیزها خبر نداری.!!» غرض از مزاحمت، خواستم در مورد این جواب مسخره! کمی توضیح داده باشیم، پس بشنوید ماجرای جالب ما خارج از گود نشین ها را؛ خارج از گود بودن یعنی تماشاچی بودن، یعنی نگاه از یک جایگاهی بالاتر از زمین بازی. ما از این بالا قشنگ داریم بازیکنان یا بعبارتی دقیقتر، مسوولین محترم را می بینیم. اینکه چجوری پاس کاری می کنند. اینکه چجوری حمله می کنند، چجوری دفاع می کنند، چجوری گل می زنند، چجوری گل بخودی می زنند. از این بالا کاملا مشخص هست که بعضی از یاران ذخیره، به عمد، به بازی گرفته نشده اند.! از این بالا کاملا مشخص هست که بعضی ها اهل پاس دادن نیستند، بعضی ها تکروی می کنند، بعضی ها تا کم می آورند خطا می کنند. بعضی اضطراب باخت دارند. بعضی اعتماد بنفس کاذب دارند. بعضی ... البته و صد البته مدیریت تیم با مربی است. اینکه مربی یک شهر کیست اختلاف نظر وجود دارد ولی به هر حال مربی در موفقیت تیم، حرف اول را می زند. به هر ترتیب ما از این بالا خیلی چیزها می بینیم. چیزهایی که گاهاً جالب است و ستودنی! گاهاً گریه آور است و گاهاً عذاب آور. ما تماشاچی خوبی هستیم، اگر نقدی هم می کنیم به قصد قربت، از برای موفقیت خودتان و رضایت حداکثری تماشاچیان است. از نقدهای ما فرار کنید یا دهانمان را ببندید باید آماده پذیرایی از شکست های ناپسند از تیم حریف یا پرتاب اشیاء مختلف از سمت خودی ها باشید.! اینکه می گوییم ستاد اقامه نماز باید در میدان باشد، اینکه می گوییم ستاد امر بمعروف باید بروزرسانی شود، اینکه می گوییم مدیریت ها باید بروزرسانی شود، اینکه می گوییم رئیس دفترها باید کفش پوش، وارد معرکه شوند، اینکه می گوییم ستاد احیاء امور فرهنگی باید تشکیل گردد اینکه می گوییم ... من از جور و جفای تو هرگز ننالم بیداد لطیفان همه لطف است و کرامت ✍ جواد حاجی اکبری 🗓 زمستان گرم 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای گل های صورتی ✅ شخصيت حضرت محمد (ص) در اشعار مولانا (10) 19- معيار سلوك تكاملي اینک بخوانید داستان آمدن آن زن كافر با طفل شيرخواره به نزد پيامبر و ناطق شدن عيسي‌وار به معجزه حضرت رسول (ص)؛ هم از آن ده يك زني از كافران سوي پيغمبر دوان شد زمتحان پيش پيغمبر درآمد با خمار كودكي دو ماهه زن را بر كنار گفت كودك سَلّم الله عَلَيك يا رَسولَ الله قدجِئنا اَليْك مادرش از خشم گفتش هي خموش كيت افگند اين شهادت را بگوش اين كيت آموخت اي طفل صغير كي زبانت در طفلي جرير گفت حق آموخت آنگه جبرئيل در بيان با جبرئيل من رسيل گفت كو گفتا كه بالاي سرت مي‌ نبيني كن به بالا منظرت ايستاده بر سر تو جبرئيل مر مرا گشته به صد گونه دليل گفت مي‌بيني تو گفتا كه بلي بر سرت تابان چو بدري كاملي مي بيآموزد مرا وصف رسول زآن علوم مي رهاند زين سفول پس رسولش گفت اي طفل رضيع چيست نامت بازگو و شو مطيع گفت نامم پيش حق عبدالعزيز عبد عزي پيش اين يك مشت حيز من از عزي پاك و بيزار و بري حق آنك دادت اي پيغمبري كودك دو ماهه همچون ماه بدر درس بالغ گفته چو اصحاب صدر پس حنوط آن دم ز جنت در رسيد تا دماغ طفل و مادر بو كشيد هر دو مي‌گفتند كز خوف سقوط جان سپردن به برين بوي حنوط آن كسي را كش معرف حق بود جامد و ناميش صد صَدَّق زند آن كسي را كش خدا حافظ بود مرغ و ماهي مر ورا حارس شود از اين داستان مي‌توان فهميد كه معيار سلوك تكاملي چيز ديگري است غير از مردي و زني. نام احمد نام جمله انبیاست چون که صد آمد نود هم پیش ماست ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
📣📣📣📣 مژده مژده مژده 👈👈 گروه نمایشی «مهوا» با حضور؛ خاله بهار💐 خاله نرگس💐 خاله مهدیه💐 تقدیم می کند ...... 🔻اجرای برنامه های شاد ملی - مذهبی 🔻اجرای برنامه های متناسب با ایام حزن و اندوه اهل بیت (ع) 🔻آموزش های درسی در قالب بازی و سرگرمی 🔻آموزش مفاهیم قرآنی در قالب تئاترهای گروهی 🔻اجرای بازی های هدفمند 🔻تزئین و دکور برای مدارس و محافل کودکانه برای؛ 🔰پیش دبستانی ها و 🔰مدارس ابتدایی دور اول ◀️یه ویژه برنامه هم برای جشن های تکلیف داریم. 📞📞ش.تماس جهت هماهنگی ها و انعقاد قراردادها؛ 09135256394 ✅ مکتب خانه قرآنی امام رضا (ع) ✅ کانون فرهنگی - جهادی شهید بهشتی (ره) ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای گل های صورتی ✅ شخصيت حضرت محمد (ص) در اشعار مولانا (11) 20- مذمت نفس و وسوسه هایش مولوی همچون دیگر عرفا، جهاد با کفار را جهاد کوچکتر و جهاد با نفس را جهاد اکبر (بزرگتر) می داند. وقتی جمعی از یاران حضرت رسول از جنگ با کفار بازگشتند، پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «ما از جهاد اصغر (کوچک) بازگشتیم و حالا زمان جهاد اکبر (بزرگتر) است.» مولوی معتقد است که مجاهدتهای پویندگان راه حق هم بر اساس همین سخن رسول اکرم (ص) است. ای شهان کشتیم ما خصم برون ماند خصمی زو بتر در اندرون کشتن این، کار عقل و هوش نیست شیر باطن، سخره خرگوش نیست دوزخ است این نفس و دوزخ اژدهاست کو به دریاها نگردد کم و کاست 21- مولوی در مثنوی با استناد به حدیث «الفقر فخری» یعنی فقر مایه افتخار من است از رسول اکرم (ص)‌، به اهمیت و نقش فقر در نیل به تقوی اشاره می کند و فقر را عز و ناز پنهان می داند. فقر از این رو فخر آمد جاودان که به تقوا ماند دست نارسان مولوی معتقد است که پیامبر اکرم (ص) فقری را مایه فخر می داند که مبداء حرکت در سیر و سلوک راه حق باشد. فقری که به تقوی منتهی می شود و از شوق و وصال حق سرچشمه می گیرد. این فقر معنوی است و با فقر مادی که گاه موجب کفر نیز می شود، تفاوت بسیار دارد. فقر در نزد عرفا، نیازمندی به خدا و بی نیازی از غیر اوست. این نیاز، موجب ارتباط مداوم انسان با محبوب خویش یعنی پروردگار عالم می شود. فقر فخری بهر آن آمد سنی تا ز طماعان گریزم در غنی گنج ها را در خرابی زان نهند تا ز حرص اهل عمران وارهند ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
📣📣📣 قابل توجه همشهریان بزرگوار 🔻🔻🔻 کانون فرهنگی - جهادی شهید بهشتی (ره) در نظر دارد جهت رفاه حال خانواده ها در ماه مبارک رمضان، حیاط پیش دبستانی شکوفه های رضوی را جهت میهمانی سفره افطار در اختیار ایشان قرار دهد. ✅ مکانی مناسب برای سفره افطار ✅ وسایل بازی برای کودکان 🔵 جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید. (لطفا بین 16 - 18 عصر تماس بگیرید.) 09366093303📞📞📞 ✅ مکتب خانه قرآنی امام رضا (ع) ✅ کانون فرهنگی جهادی شهید بهشتی (ره) یه خبر ویژه؛ تخفیف ویژه برای اعضای کانال "مداد من"👇👇👇 ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
...بِسْمْ أللّٰھِ الرَّحْمٰنِ الرَّحْیٖمْ... ! گِلت را که می سرشت، روی پیشانی ات نوشت: تو انعکاس مهربانی من باش روی زمین. زنت آفرید تا دنیا از لطافت، خالی نباشد. بهشت را درست گذاشت زیر پای تو، تا قدم به هر خانه ای گذاشتی، بوی بهشت بگیرد. کاش می شد زبان بست و از قصّهٔ سرنوشت تو حرفی نزد که اهل قبیلهٔ ابلیس فهمیدند اگر زن بودن را از تو بگیرند، قبیله آدم را یک جا بردۀ خویش کرده اند، اگر تو به جای این که مایه آرامش باشی، سرمایۀ التهاب شهوت شوی، در میان آدمها، از آدمیت حتی رد پایی نمی ماند! آنها قسم خوردند دامنت را باتلاقی کنند برای شرف تا حتی صدای شرافت به گوش کسی نرسد. ای نمایش رحمت خدا روی زمین به هوش باش... زن باش تا همیشه محبوب بمانی، هم محبوب خدا و هم محبوب خلق خدا. تو اهل آسمانی. پس تو ! . ✍ سعید معتقدی اسفندماه ١۴٠٢ با اندکی تغییر از کتاب ای آسمانی نشان! آسمانی بمان ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای گل های صورتی ✅ شخصيت حضرت محمد (ص) در اشعار مولانا (12) 22- خصومت ابوجهل با دین اسلام و پیامبر اکرم (ص) دشمنی او در حق پیامبر تا بدان حد بود که پیامبر او را فرعون امت خوانده است. مولوی با استناد به این توصیف در مورد ابوجهل، وی را رمز نفسانیت و مظهر تن معرفی می کند، کسی که باید از پیروی او دوری کرد. بت شکستن سهل باشد نیک سهل سهل دیدن نفس را جهل است جهل هر نفس مکری و در هر مکر زان غرقه صد فرعون با فرعونیان در خدای موسی و موسی گریز آب ایمان را ز فرعونی مریز دست را وندر اَحَد و احمد بزن ای برادر واره از بوجهل تن 23- پاسخ توهین ابوجهل به اعتقاد مولوی، گفتگوی ابوجهل با حضرت رسول همچون گفتگوی فرعون با حضرت موسی (ع) است و تصویری از احوال نفسانی ابوجهل را نشان می دهد. مولوی به عنوان مصداق و شاهد این سخن خود حکایتی را نقل می کند که روزی پیامبر اکرم (ص ) در پاسخ توهینی که ابوجهل به او کرد، او را راستگو خطاب کرد. در همان هنگام، یکی دیگر از یاران پیامبر در همان مجلس حضرت محمد (ص) را آفتاب خطاب کرد، پیامبر اسلام به او نیز گفت که راست می گویی. یکی از افراد حاضر در مجلس از پیامبر رمز این کار را جویا شد که درباره این دو قول متفاوت یک نظر دادید. علت آن چیست ؟ ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
تو را انتخاب میکنی؛ حقیقتش این است که خداوند تو را برای یاری دینش انتخاب کرده، تو تصمیم میگیری درسِ دین را بخوانی؛ حقیقتش این که امامِ زمانت تو را بین یارانش گلچین کرده، تو تصمیم میگیری که یار و سربازِ حضرت یار باشی؛ حقیقتش این است که پا در مسیر کمال و انجام رسالتت گذاشتی، تو کتاب های فقهی و احکام و حدیث میخوانی؛ حقیقتش این است که تو در حال مبارزه و ایستادگی و استقامت در این مسیرِ روشن هستی، تو را طلبه می نامند؛ حقیقتش این است که تو تبدیل به و مردم میشوی. ارزش طلبگی به این است که تو خود را برای کاری آمادِه می‌ کنی که هیچ‌کاری جایگزین آن نمی شود. خوشا به سعادت و لیاقتت رفیقِ مُنتخَب. ✍ سعید معتقدی 🗓 اسفندماه ١۴٠٢ ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای گل های صورتی ✅ شخصيت حضرت محمد (ص) در اشعار مولانا (13) حضرت پاسخ داد که هریک از آنها در آینه وجود من، نقش خویش را می بیند و چون ابوجهل، تصویر نفسانیت محض را که صورت خود اوست، در وجود رسول اکرم (ص) جستجو می کند، پیامبر را آنطور که هست نمی بیند.! دید احمد را ابوجهل و بگفت زشت نقشی کز بنی هاشم شکفت گفت احمد مر ورا که راستی راست گفتی گرچه کار افزاستی دید صدیقش بگفت ای آفتاب نی ز شرقی نی ز غربی خوش بتاب گفت احمد راست گفتی ای عزیز ای رهیده تو ز دنیای نه چیز حاضران گفتند ای صدر الوری راست گو گفتی دو ضد گو را چرا گفت من آیینه ام مصقول دست ترک و هندو در من آن بیند که هست 24- هم خرقه حضرت موسی ( ع) و نور صادق نازل شده از عرش کبریا اي رسول ما تو جادو نيستي صادقي هم خرقه ی موسيستي هست قرآن مر تورا همچون عصا کفر را در ميکشد چون اژدها ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای گل های صورتی ✅ شخصيت حضرت محمد (ص) در اشعار مولانا (14) 25- جانشینی امیرالمومنین! مولوی نه تنها به پیامبر اسلام بلکه به جانشین علی (ع)، نیز خاضعانه عشق می ورزد: مرحبا یا مجتبی یا مرتضی ان تغب جاء القضا ضاق الفضا انت مولی القوم من لا یشتهی قدردی، کلا لئن لم ینتهی 26- شمشیر پیامبر (ص) «ذوالفقار» شمشیر پیغمبر (ص) بود که به علی (ع) بخشید و با شجاعت و دلاوری مترادف گشت: زان نماید ذوالفقاری حربه‏ای زان نماید شیر نر چون گربه‏ای 27- سفارشات و فرموده‏ های پیامبر اکرم (ص) درباره امام علی (ع) • «انا مدینة العلم و علی بابها فمن اراد العلم فلیات الباب‏.» چون تو بابی آن مدینه علم را چون شعاعی آفتاب حلم را باز باش ای باب بر جویای باب تا رسند از تو قشور اندر لباب. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای سبحان ✅ یا الله ... چند روز پیش در جریان آموزش نماز به نونهالان پیش دبستانی شکوفه های رضوی متوجه شدیم که متاسفانه برخی والدین نسبت به این فریضه الهی بی تفاوت و ... هستند. فقط خواستم از این موقعیت استفاده کنم و بگویم؛ سلام مسوول محترم ستاد اقامه نماز!!! خدا قوت برادر بزرگوار!! بصورت شفاف باید بگویم که این یک کنایه با عیار بالاست. ما ضامن خواندن یا نخواندن نماز ملت نیستیم اما در برابر تشویق و ترغیب آنها، آنهم در نظام جمهوری اسلامی موظف هستیم. گرچه جواب کنایه، کنایه است اما شما محبت کنید با امکاناتی که دارید راه چاره ای بیندیشید، برنامه ای بریزید که حداقل بانمازها، بی نماز نشوند. ✍ جواد حاجی اکبری 🗓 زمستان 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و عرض ادب خدمت فرهیختگان محترم در یک کار پژوهشی نیاز به یک کمک کار و همیار داشتم اگر عزیزی فرصت دارد با این شماره تماس حاصل بفرمایید 09135580141
✅ به نام خدای سبحان ✅ عجب ...!!! سکانس اول؛ فیلمی از یک طلبه در درمانگاهی، رسانه ای می شود. هشتک می زنند که به مادری جسارت شد. همین دو جمله و همان ۲۰۰ ثانیه کافی است تا دنیا باخبر شوند. محتوا پخش و محصولش کیلومترها تحلیل درست و نادرست می شود. سکانس دوم؛ طلبه ای که ده ها همسر در آستانه طلاق را نجات می دهد. طلبه هایی که با عمامه و لباس کارگری در کنار سیل زدگان هستند. در کنارشان غذا می خورند و نماز می خوانند.! طلبه هایی که از فقرا حمایت می کنند و از سهم زندگی خود بایشان می بخشند. طلبه هایی که ساعت ها پای درد و دل جوان ها و مردم اجتماع می نشینند و بدون هیچ هزینه ای سنگ صبور ایشان می شوند. طلبه هایی که ... سکانس اول؛ کوتاه اما حجیم، سکانس دوم؛ بلند و باافتخار اما ضعیف، راهی فضای رسانه ها می شود. به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟ حال این سوال پیش می آید که چرا سکانس دوم، ضعیف منعکس می شود؟ چرا طلبه هراسی در حال افزایش است؟ چرا ...؟ چرا ...؟ ای کاش برادران بسیج در اینترنشنال محبت می کردند و به این سوالات جواب می دادند.! ✍ جواد حاجی اکبری 🗓 زمستان ۱۴۰۲ ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای گل های صورتی ✅ شخصيت حضرت محمد (ص) در اشعار مولانا (15) • «من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه.» زین سبب پیغمبر با اجتهاد نام خود و آن علی «مولا» نهاد گفت: هرکو را منم مولا و دوست ابن عم من علی مولای اوست کیست مولا آن که آزادت کند بند رقیت ز پایت‏ برکند چون به آزادی نبوت هادی است مؤمنان را ز انبیاء، آزادی است • «القناعة مال لا ینفد» گفت پیغمبر: قناعت چیست گنج گنجی را تو وا نمی‏دانی ز رنج • «هیچ منافقی دوستدار علی و هیچ مؤمنی دشمن علی نیست‏.» تو ترازوی احد خو بوده‏ای بل زبانه هر ترازو بوده‏ای تو تبار و اصل و خویشم بوده‏ای تو فروغ شمع کیشم بوده‏ای • مژده بهشت پس ز ده یار مبشر آمدی همچو زر ده دهی خالص شدی • «ان الجنة حفت‏بالمکاره و ان النار حفت‏بالشهوات؛ گرداگرد بهشت را دشواری‏ها فرا گرفته است و گرداگرد دوزخ را هوس‏های دنیا» حفت الجنة بمکروهاتنا حفت النیران من شهواتنا ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ یک جام معرفت (2) سوره مبارکه اسراء (1) محتوای این سوره نورانی عبارت است از؛ مقابله با عقاید باطل کافران و شبهات آنان علیه قرآن و پیامبر مقدمه؛ آیه ۱؛ معراج پیامبر نشانه حقانیت آیات الهی گفتار اول؛ آیه ۲-۳۹؛ سعادت انسان در گرو عمل به کتب آسمانی مطلب اول؛ آیه ۲-۸؛ نزول تورات برای هدایت بنی‌اسرائیل مطلب دوم؛ آیه ۹-۳۹؛ نزول قرآن برای هدایت همه انسان‌ها گفتار دوم؛ آیه ۴۰-۵۲؛ بطلان عقاید ضد قرآنی مشرکان عقیده اول آیه؛ ۴۰-۴۶؛ ادعای فرزند بودن فرشتگان برای خدا عقیده دوم؛ آیه ۴۷-۴۸؛ ساحر خواندن پیامبر عقیده سوم ؛آیه ۴۹-۵۲؛ انکار حیات دوباره انسان‌ها گفتار سوم؛ آیه ۵۳-۷۲؛ اصول مقابله با عقاید کفرآمیز مشرکان اصل اول؛ آیه ۵۳-۵۵؛ اجتناب از بیان سخنان ناشایست اصل دوم؛ آیه ۵۶-۵۷؛ یادآوری ضعف و ناتوانی معبودان باطل اصل سوم؛ آیه ۵۸-۵۹؛ یادآوری عذاب منکران آیات الهی اصل چهارم؛ آیه ۶۰؛ یادآوری احاطه خدا بر انسان‌ها اصل پنجم؛ آیه ۶۱-۶۵؛ یادآوری دشمنی ابلیس با انسان اصل ششم؛ آیه ۶۶-۷۰؛ نکوهش ناسپاسی در برابر نعمت‌های خدا اصل هفتم؛ آیه ۷۱-۷۲؛ یادآوری فرجام پیروی از رهبران باطل ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای گل های صورتی ✅ شخصيت حضرت محمد (ص) در اشعار مولانا (16) • «کما تعرف او انی الفخار بامتحانها باصواتها فیعلم الصحیح منها من المکسور کذلک یمتحن الانسان بمنطقه فیعرف ما عنده؛ همان‏گونه که ظرف‏های سفالین را می‏آزمایند تا سالم را از شکسته بازشناسند، گوهر آدمی نیز توسط گفتارش شناخته می‏شود.» چون سفالین کوزه‏ها را می‏خری امتحانی می‏کنی ای مشتری می‏زنی دستی بر آن کوزه چرا؟ تاشناسی از طنین اشکسته را • «منهومان لا یشبعان؛ دو آزمندند که سیری ندارند، آن‏که علم آموزد و آن‏که مال اندوزد.» کان رسول حق بگفت اندر میان این‏که منهومان هما لا یشبعان طالب الدنیا و توفیراتها طالب العلم و تدبیراتها تصویری که در مثنوی از سیمای پیامبر رحمت (ص) عرضه می شود علاوه بر تعظیم و تقدیس فوق العاده ایشان، حامل نهایت عشق و اردات شاعر در حق این مربی و مرشد هستی نیز می باشد. چنانکه همه می دانیم؛ پیامبر اسلام نمونه مطلق انسان کامل است و در تمام ادب و عرفان اسلامی، چهره منورش درخشان تر از همه انبیاء و اولیاء است. مصطفي را وعده کرد الطاف ِ حق گر بميري تو نميرد اين سبق ✍ جواد حاجی اکبری (مقتبس از چند مقاله علمی) 🗓 زمستان گرم 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ سوره مبارکه اسراء (2) گفتار چهارم؛ آیه ۷۳-۱۱۱؛ توطئه‌ها و شبهات مشرکان علیه قرآن و پیامبر توطئه اول؛ آیه ۷۳-۷۵؛ تلاش برای تغییر روش پیامبر توطئه دوم؛ آیه ۷۶-۸۱؛ تلاش برای اخراچ پیامبر از مکه توطئه سوم؛ آیه ۸۲-۸۴؛ انکار رحمت‌بودن قرآن برای انسان‌ها توطئه چهارم؛ آیه ۸۵-۸۷؛ طرح سؤالات پیچیده از پیامبر توطئه پنجم؛ آیه ۸۸-۸۹؛ انکار معجزه‌بودن قرآن توطئه ششم؛ آیه ۹۰-۹۳؛ درخواست معجزات گوناگون از پیامبر توطئه هفتم؛ آیه ۹۴-۹۶؛ انکار رسالت پیامبر به خاطر بشربودن ایشان توطئه هشتم؛ آیه ۹۷-۱۰۴؛ انکار آیات خدا درباره حیات مجدد انسان توطئه نهم؛ آیه ۱۰۵-۱۰۹؛ اشکال به نزول تدریجی قرآن توطئه دهم؛ آیه ۱۱۰-۱۱۱؛ مشرک‌دانستن پیامبر به خاطر ذکر اسامی متعدد برای خدا (خامه‌گر، محمد، ساختار سوره‌های قرآن کریم) در فضیلت تلاوت سوره اسراء از امام علی(ع) روایت شده هر کسی این سوره را بخواند و هنگامی که به توصیه‌های خداوند در ارتباط با پدر و مادر در این سوره می‌رسد عواطف او تحریک گردد و احساس محبت بیشتری نسبت به پدر و مادر کند، پاداشی به او داده می‌شود که برتر است از دنیا و آنچه در آن است. (حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج۳، ص۹۷) از امام صادق(ع) نیز نقل شده است: «هر شخصی در شب جمعه، سوره اسراء را بخواند، امام زمان را قبل از مرگش ملاقات خواهد کرد و از اصحابش خواهد بود.» (صدوق، ثواب الأعمال، ص۱۰۷) شیخ طوسی تلاوت این سوره را در شب جمعه مستحب می‌داند. (طوسی، مصباح المتهجّد، ص۲۶۵) ✍ جواد حاجی اکبری 🗓 رمضان الکریم 1402 ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (11) • در سفارش نامه ای که عمومی است [لمن یستعمله علی الصدقات] و در اختیار مامورین زکات قرار می گرفت، امام (علیه السلام) می فرماید: « انْطَلِقْ عَلَى تَقْوَى اللَّهِ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، وَ لَا تُرَوِّعَنَّ مُسْلِماً وَ لَا تَجْتَازَنَّ عَلَيْهِ كَارِهاً وَ لَا تَأْخُذَنَّ مِنْهُ أَكْثَرَ مِنْ حَقِّ اللَّهِ فِي مَالِهِ...» «با تقوا و احساس مسؤولیت در برابر خداوند یکتا و بی شریک، حرکت کن و در این راه هیچ مسلمانی را مترسان! آنگونه رفتار نکن که از تو کراهت داشته باشند. بیش از آنچه از حق خداوند در اموالش است از او مگیر. وقتی بر قبیله ای که بر سر آبی فرود آمده اند وارد شدی، تو هم در کنار آن آب فرود آی، بدون اینکه به خانه های مردم داخل شوی، سپس با آرامش و وقار به سوی آنان برو، تا رسیدی به آن ها سلام کن، و درود بفرست. سپس بگو: ای بندگان خدا، مرا ولی خدا و خلیفه او به سوی شما فرستاده تا حق خدا را که در اموال شما است بگیرم. آیا در اموال شما حقی از خدا هست که آن را به نماینده اش بپردازید؟ اگر کسی گفت: نه، دیگر به او مراجعه مکن و اگر کسی پاسخ داد بلی، همراهش برو، بدون اینکه او را بترسانی و یا تهدید کنی و یا او را به کار مشکلی اجبار سازی، هرچه از طلا و نقره به تو داد، بستان، اگر گوسفند یا شتر دارد که باید زکات آن ها را بدهد، بدون اجازه صاحبش داخل آن مشو، زیرا بیشتر آن ها از آن او است. وقتی داخل گله شدی همچون شخص مسلط و سخت گیر رفتار مکن، حیوانی را فرار مده و ناراحت مساز. (نهج البلاغه، نامه 25 و در این رابطه نامه های 26 و 27 و 46 ملاحظه شود اینکه تنها نام مسلمان آمده است به خاطر آن است که صدقات تنها از مسلمانان گرفته می شود.) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (12) 7- سادگی در میهمانی و معاشرت • روزی حارث ابن اعور همدانی به آن حضرت عرض کرد یا امیرالمؤمنین آیا به منزل ما تشریف می آورید؟ حضرت فرمود: به شرط آنکه چیزی زیاده از آنچه در خانه داری برای من تهیه نکنی و با تهیه چیزی که بیرون از خانه تو است خود را به زحمت نیندازی! حارث قبول کرد. امیرالمؤمنین وارد خانه او شد، حارث به خود می پیچید و میل داشت که چیزی برای حضرت تهیه کند، ولی گمان می کرد که حضرت به او این اجازه را ندهد، تا این که حضرت به او فرمود: ای حارث تو را چه می شود؟ عرض کرد: اینها پول است، دلم می خواهد هر چیزی برای تو بخرم و لکن قادر نیستم! امام فرمود: «او لیس لک قلت لاتکلف لی مماوراء بابک فهذه مما فی بیتک» مگر یادت نیست که به تو گفتم که با تهیه چیزی که بیرون از خانه تو است خود را برای من به زحمت نیفکنی، پس همین که در خانه تو است کافی است. (رجال کشی، ص 82- چاپ نجف: ذیل شرح حال حارث بن اعور همدانی) • پیشوای پرهیزکاران برای جلوگیری از تکبر و فخر فروشی امرا و رؤسا در خطبه «قاصعه » چنین می فرماید: الا فالحذر الحذر من طاعة ساداتکم و کبرائکم الذین تکبروا عن حسبهم و ترفعوا فوق نسبهم؛ آگاه باشید، بترسید، بترسید! از پیروی بزرگترهایتان، یعنی آن کسانی که به واسطه موقعیت خود تکبر می فروشند، همان ها که خویشتن را بالاتر از نسب خود می شمارند...» (نهج البلاغه، خطبه 192) • نقل می کنند «یوسف بن یعقوب » از شخصی به اسم صالح (فروشنده لباس) روایت کرده است که جده او، امیرمؤمنان علی (علیه السلام) را در کوفه دید، در حالی که آن حضرت مقداری خرما با خود حمل می فرمود، آن زن به حضرت سلام داده و عرض می کند یا امیرالمؤمنین این خرما را بده تا من به خانه بیاورم، حضرت می فرمود: «ابوالعیال احق بحمله؛ پدر خانواده به حمل آن سزاوار است.» آن زن می گوید: آنگاه حضرت به من فرمود: از این خرماها می خوری؟ عرض کردم میل ندارم. همین زن می گوید: حضرت به منزل تشریف برد در حالی که، همان عبایی را که با آن خرما حمل کرده بود در وقت نماز به دوش انداخته با مردم به نماز ایستاد. (شرح ابن ابی الحدید، ج 2، ص 206، چاپ مصر) ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (13) 8- سرزنش تملق گویان • علی (علیه السلام) از جنگ صفین مراجعت فرموده بود، در کوفه شخصی به نام «حرب بن شرحبیل الشیانی » همراه آن حضرت پیاده می رفت در حالی که خود آن حضرت سواره بود امام ایستاد و به حرب فرمود: برگرد، چون حرب از برگشتن امتناع کرد حضرت دو مرتبه به او فرمود: «ارجع فان مشی مثلک مع مثلی فتنة للوالی و مذلة للمؤمن؛ برگرد برای اینکه پیاده رفتن شخصی مثل تو با شخصی مثل من، برای والی و زمامدار فتنه است و برای مؤمن ذلت و خواری است.» (ابن اثیر کامل، ج 3، ص 318) • روزی یکی از اصحاب او را مدح کرد، حضرت به شدت او را از این عمل منع نمود و در خطبه ای که در حضور بیش از پنجاه هزار نفر بعد از جنگ صفین ایراد نمود، چنین فرمود: «.… إنّ مِن أسخفِ حالات الولاةِ عند صالح الناس أن يظنّ بهم حُبُّ الفخر, و يُوضَعَ أمرُهم عَلى الكِبْر, و قد كرهتُ أن يكون جَالَ فى ظنّكم أنّى أحبّ الإطراء و استماع الثناء, و لستُ بحمد اللّه كذالك, و لو كنتُ اُحِبُّ أن يُقالَ ذلك لتركته انحطاطاً للّه سبحانه...» بدانید از بدترین حالات زمامداران، نزد صالحان، این است که گمان برده شود که آنان فریفته تفاخر گشته و کارشان شکل برتری جویی، به خود گرفته، من از این ناراحتم که حتی در ذهن شما جولان کند که من مدح و ستایش را دوست دارم و از شنیدن مدح و ثنا خوشم می آید. من -بحمدالله- چنین نیستم. گاهی هست که مردم ستودن افراد را به خاطر مجاهده ها و تلاش هایشان لازم می شمرند و این برای مردم بی عیب است اما من از شما می خواهم مرا با سخنان جالب خود نستایید و اینکه می بینید در راه اجرای فرمان الهی تلاش می کنم، برای آن است که می خواهم خود را از مسؤولیت حقوقی که برگردنم هست، خارج سازم، حقوقی که خداوند و شما برگردنم دارید و هنوز کاملا از انجام آن ها فراغت نیافته ام و واجباتی که به جای نیاورده ام، باید بجا آورم. «فلا تُكلّمونى بما تُكلَّمُ به الجبابرة و لا تتحفَّظفوا منّى بما يُتحفّظُ به عند أهل البادِرَة و لا تُخالِطونى بالمصانَعَة و لا تَظُنُّوا بى استثقالاً فى حقٍّ قيل لى و لا التماس إعظامٍ لنفسى فإنّه من استثقل الحقّ أن يقال له أو العدل أن يُعرَض عليه» (نهج البلاغه، خطبه 216) با من آن طور که با جباران و زمامداران ستمگر سخن می گویند، سخن نگویید، القاب پرطنطنه برایم به کار نبرید، آن ملاحظه کاری ها و موافقت های مصلحتی که در برابر مستبدان اظهار می دارند در برابر من اظهار مدارید، با من با ظاهر سازی رفتار ننمایید درباره من گمان بی جا نبرید که گفتن حق بر من سنگین باشد، یا بخواهید مرا به بزرگی تعظیم کنید. هر کس که گفتن حق یا پیشنهاد عدل بر او سنگین باشد، عمل به آن دو، بر او سنگین تر است. پس از سخن به حق یا مشورت به عدل هیچ خودداری ننمایید. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
✅ به نام خدای مهربان ✅ اینجا اردکان و اینک ساعت بوقت طبیعت! ساعت، صفر می شود زمین، زنده می شود درخت، شکوفه می زند آسمان، لطیف می شود و این ما هستیم که باید از ساعت، زمین، درخت و آسمان یاد بگیریم. کیلومتر کینه ها و دوری ها را صفر کنیم تا به اکسیر زندگی، شکوفایی و لطافت دست یابیم. زندگی تان معطر به عطر بهار! و دلتان معطر به عطر قرآن! ✍ جوادم از تبار حاجی‌اکبری ها! 🗓 آخرین ساعات زمستان ۱۴۰۲ ش ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc