#سقوط
#قسمت_اول
تا زمین حداکثر ده متر فاصله دارم؛ هوا گرم و آفتابی است.
اگر چکش در برود هیچ اتفاقی برایم نمی افتد. پاهایم به اندازه کافی قوی هستند.
این هشتمین قله ای است که فتح خواهم کرد.
تا فتح قله فاصله کمی مانده؛
همین که خواستم کمی بالاتر بروم چکش در رفت و سقوط کردم.
تصمیم گرفتم به حالت جفت پا سقوط کنم؛ می دانستم مشکلی پیش نمی آید، پشت ساق پاهایم به اندازه ران گاو ماهیچه داشت؛
همین که به زمین رسیدم؛ دو استخوان پاهایم از زانو زد بیرون!
خون فوران می کرد؛
بی هوش شدم.
ادامه دارد...
✍ محمد مهدی پیری
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
امروز روز پرخاش علیه کسانی است که با اسلام کینه دیرینه دارند. روز #انتقام از کفر و نفاق است.
امروز روز #درنگ نیست؛ روز جنگ است. روز احقاق حق است. حق را باید گرفت.
📚صحیفهنور، جلد ٢٠، صفحه ١٩۵
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
بسم الله القاصم الجبارین
هر چه فکر کردم که در جواب لشکر مقتدر خراسانیون! چه بر صفحه بنویسم فقط این چند کلمه به ذهنم رسید؛
بابا ایول!
دمتون گرم!
✍ جواد حاجی اکبری
🗓 بهار 1403 ش
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (18) 11- گوشه ای از علم حضرت (ع) • امام علي(ع) خود در
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (19)
• ابن ابيالحديد نيز در رد بر اتهام زني دشمنان و بدخواهان امام علي(ع) مينويسد:
و چه گويم در باره مردى كه دشمنان و بدخواهانش نيز سر به آستان فضائلش فرود آوردند و انكار مناقب و كتمان فضايل او را برنتابيدند، زيرا دانستى بنىاميه بر حكومت اسلامى در شرق و غرب زمين مسلط شدند و به هر نيرنگى در خاموش ساختن نور او كوشيدند، و حقايق را عليه او تحريف نمودند، عيبهايى براى او تراشيدند، او را بر سر منبرها لعن كردند، ستايشگرانِ او را تهديد، بلكه حبس كردند و كشتند، از نقل روايتى كه حاوى فضل او و مايه بلندآوازگى او مىشد، جلوگيرى نمودند تا آنجا كه اجازه ندادند نام او را بر كسى بگذارند، اما اين ترفندها جز بر والايى و سربلندى او نيفزود، همچون مشك كه هر چه بر آن سرپوش نهند بويش بپيچد، و به سان خورشيد كه با كف دست نتوان چهره آن پوشاند، و چون روز روشن كه اگر چشم از آن فروبندى ديدگان بسيارى آن را مىبيند. و چه گويم در باره مردى كه همه فضيلتها به او انتساب برد، و هر فرقهاى بدو منتهى مىشود، و هر گروهى او را به خود منتسب مىدارند، پس او رئيس و سرچشمه و سالار همه فضيلتهاست. (ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج 1، ص16)
• اسكافي دانشمند برجسته اهل سنت در تبيين جايگاه علمي امام علي(ع) چنين مينويسد:
علم توحيد كه منزلت آن والاتر از همه علوم و رتبه آن برتر از همه آنهاست و علما قبلا پيرامون آن سخن گفته بودند و خطبا در باره آن داد سخن داده بودند، با على(ع) به منصّه ظهور رسيد و حضرت(ع) اين علم را نشانه متعلّمان و حجّت منكران قرار داد. اين است ويژگى مختصر و مفصّل حضرت(ع) در ايمان، و آيا كسى توانسته است اين ويژگى را چنين گرد آورد و به اوجش دست يازد؟ (ابوجعفرمحمدبن عبدالله اسكافى، المعيار و الموازنة، ص262)
• ابن ابيالحديد نيز مىنويسد: به طور كلي جايگاه او در علم آن قدر بالاست كه هيچ كس نه به او مىرسد و نه به او نزديك مىشود، و سزاوار است آن حضرت، خود را معدن علم و سرچشمه حكمت بداند. (عبدالحميدبن هبه الله بن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج7، ص220؛ محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج40، ص80)
• علي(ع) در باره وسعت علم خويش فرمود: اگر بخواهم آن قدر تفسير و تأويل و نكته در فوايد «بسم الله الرحمن الرحيم» گويم كه نوشتههاي آن بار هفتاد شتر ميشود. (سبطابن جوزى، تذكرة الخواص، ص16؛ قاضي نورالله مرعشي تستري، احقاق الحق، ج7، ص597)
• امام و تفسیر بسم الله الرّحمن الرّحیم
امیرمؤمنان (علیه السلام) درباره آیه شریفه «بسم الله الرّحمن الرّحیم» فرمودند: «لوأشاء لأوقرت أربعین بعیراً من شرح بسم الله الرّحمن الرّحیم (القطرة، ص 148)؛ اگر بخواهم چهل بار شتر در شرح و تفسیر بسم الله الرّحمن الرّحیم می نویسم.»
• امام و تفسیر سوره حمد
همچنین فرمود: «لوشئت لأوقرت سبعین بعیراً فی تفسیر فاتحةالکتاب (همان)؛ اگر بخواهم هر آینه هفتاد بار شتر در تفسیر سوره حمد می نویسم.»
• تمام علوم قرآن در سوره فاتحه
در بیان عظمت سوره «حمد» فرمود: «علم ماکان و مایکون فی القرآن و علم القرآن کلّه فی سورة الفاتحة و علم الفاتحة فی البسملة منها وعلم البسملة فی الباء منها، و انا النّقطة تحت الباء(دانستنیهایی از قرآن، ص 94)؛ علم گذشته و آینده در قرآن است و علم قرآن همه اش در سوره فاتحةالکتاب است و علم فاتحةالکتاب در بسم الله آن است و علم بسم الله در باء بسم الله است و من، آن نقطه تحت باء هستم.»
• از حقایق قرآن، از من سؤال کنید
و در گفتاری از مردم خواستند که از وی بپرسند و فرمود: مردم! از من بپرسید، به خدا سوگند! از هرحادثه ای و تا روز رستاخیز از من سؤال نمی کنید مگر این که شما را از آن آگاه می سازم. از حقایق قرآن بپرسید، به خدا سوگند! از هر آیه ای بپرسید، من به شما خبر می دهم که در شب فرود آمده است یا در روز، در دشت نازل شده است یا در کوه. (قرآن در احادیث اسلامی، ص 118)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (19) • ابن ابيالحديد نيز در رد بر اتهام زني دشمنان و
به نام خدای مهربان
به عشق مولا علی (ع) (20)
• سلونی قبل أن تفقدونی
گاهی که بر فراز منبر قرار می گرفت، به مردم می فرمود: «سلونی قبل أن تفقدونی، سلونی عن کتاب الله، ما من آیة الاّ و أنا أعلم حیث انزلت بحضیض جبل أو سهل (همان؛ ینابیع المودّة، ص 274)؛ هان ای مردم! پیش از آن که مرا از دست بدهید، از من سؤال کنید. از کتاب خدا بپرسید؛ هیچ آیه ای نیست مگر آن که به آن داناترم که در کدام درّه کوه یا در کدام دشت و بیابان نازل شده است.»
• آیات قرآن هفت دسته اند
نعمانی در تفسیر خود به روایت مفصّلی از امام صادق (علیه السلام) اشاره می کند که آن حضرت پس از بیان مفصّلی در تفسیر قرآن به پرسشگر می فرماید: شبیه آنچه که از من پرسیدی، از امیرمؤمنان برخی از پیروانش همان را پرسیدند و حضرت فرمود: خداوند تبارک و تعالی قرآن را برهفت دسته و قسم نازل کرد که عبارتند از: امر، نهی، ترغیب، ترهیب، جدل، مَثَل و قصص.
آنگاه به تفصیل هریک پرداخته، افزود: در قرآن ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و خاصّ و عام و مقدّم و مؤخّر و حلال و حرام و فرایض و احکام و... وجود دارد.
و برخی آیات، لفظ آن خاص و برخی لفظش عام و برخی لفظ آن واحد است ولی معنایش جمع است و برخی بر عکس و برخی کلمات لفظ آن ماضی و معنایش آینده و برخی لفظ آن خبر است ولی معنایش حکایت از دیگران است... و برخی آیات بعضی از آنها در سوره ای و تمام حکم و یا شرح ماجرا و واقعه در سوره دیگر است. برخی آیات نیمی از آن منسوخ شده و نیم دیگرش به حال خود رها شده و برخی از آنها آیاتی است که از نظر لفظ، مختلف هستند ولی از نظر معنی، متّفق می باشند و برخی به عکس... و دسته ای دیگر پاسخ از طرف خداوند و احتجاج بر تمام ملحدان و زنادقه و دهریه و ثنویه و قدریه و مجبره و بت پرستان و آتش پرستان می باشد... (بحارالانوار، ج 93، ص 4)
• شيخ طوسى در بيان دلايل امامت حضرت(ع) مى گويد:
زيرا على(ع) آگاهتر بود به سبب قوّت در حدس، و فراوانى ملازمت ركاب پيامبر(ص) و بهرهگرفتن بسيار از ايشان. صحابه در بيشتر رويدادها پس از خطا نزد حضرت(ع) مى آمدند. پيامبر(ص) فرموده است: برترين شما در قضاوت على است. فضلا در همه علوم به او استناد مىجويند و او خود از اين امر خبر داده بود. (خواجه نصيرالدين طوسى، تجريد الاعتقاد، ص263)
• علامه حلي در تشريح هوش و ذكاوت آن حضرت اين چنين استدلال ميكند:
على بن ابىطالب در نهايت تيزهوشى و ذكاوت بود و در تعلّم و فراگيرى بسيار حريص. از كوچكى تا هنگام جدايى (از پيامبر)، شب و روز با پيامبر(ص) كه در علم و فضل كاملترين افراد بود، ملازمت بسيارى داشت. بنابر اين، روشن است كه چنين شاگردى ملازم با چنين معلمى كامل كه در آموزش دادن بسى آزمند است و از شاگرد در فراگرفتن؛ شاگردى در نهايت كمال و اوج فضل و دانش، خود برهانى قطعى و لمّى است كه در آن اختلافى به چشم نمىخورد. (علامه حلى، كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد، ص384)
اين گونه اتهامات در حالي مطرح ميشود كه حتي دشمنان حضرت علي(ع) هم، زبان به اعتراف در عظمت علمي گشودهاند. عبداللهبن عمر هنگامي كه خبر شهادت حضرت اميرالمؤمنين(ع) را شنيد بسيار تأسف خورد و اين آيه شريفه را خواند: «اَوَلَمْ يَرَوْا اَنّا نَأْتِيَ الْأرضَ نَنْقُصُها مِنْ اَطْرافِها» (رعد:42) آنگاه گفت: اي اميرالمؤمنين! همانا تو در علم، ظرف اكبر بودي، امروز با رفتن تو عَلَمِ اسلام ناقص شد و ركن ركين ايمان شكست خورد و از بين رفت. (ابن شهرآشوب، مناقب آل ابي طالب، ج3، ص308)
• مغيرة بن شعبه نيز ميگويد:
معاويه در روزي بسيار گرم، با زن خود مشغول صحبت بود. وقتي خبر شهادت اميرالمؤمنين(ع) را به وي دادند آيه استرجاع را خواند و گفت: مردم چگونه معدن علم و حلم و فضيلتها و فقه را از دست دادند؟ زنش گفت: من تعجّب ميكنم، تو تا ديروز به او ناسزا ميگفتي، امروز بر مرگ او متأثّري؟ معاويه گفت: واي بر تو، تو نميداني كه علي(ع) از جهت علم و فضل، شبيه چه شخصيّتي بود؟ (ابنعساكر، تاريخ مدينة دمشق، ج42، ص583؛ الموفق الخوارزمي، المناقب، ص391)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدای مهربان
به عشق مولا علی (ع) (21)
12- استدلال به آیات قرآن
• امام (علیه السلام) در باب وضو و جبیره و اهمیت نماز و محافظت از آن و نماز به سوی کعبه، کیفیت نماز خوف، جایز نبودن نماز در حالی که امام جمعه در حال خطبه می باشد، تقسیم خمس، وجوب افطار در سفر، کراهت مسافرت در ماه رمضان، وجوب حج، تحریم عمل به نجوم و تعلیم و آموزش آن مگر برای یافتن راه، استحباب، افشاء سلام، استحباب تسمیت عطسه کننده، کراهت اجاره دادن خانه های مکّه، و تقیّه در دین و غیر آنها که می توانید این آیات را در جلد اوّل وسائل الشیعه، صفحات 82، 280، 328، 335، 339؛ جلد سوم، صفحات 19، 82، 166، 218، 419؛ جلد چهارم، صفحات 693، 748، 1056، 1169، 1189؛ جلد پنجم، صفحات 487، 93، جلد ششم، صفحه 356؛ جلد هفتم، صفحات 80، 126، 129، 284؛ جلد هشتم، صفحات 9، 269، 438، 460؛ جلد نهم، صفحه 368؛ جلد یازدهم، صفحه 478 و... ملاحظه کنید.
• ابوبصیر از امام صادق (علیه السلام) از پدرانش از امیرمؤمنان (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: هرگاه یکی از شما از نماز خود فارغ شد، پس دستهای خود را به سوی آسمان بالا ببرد و آنگاه دعا کند. ابن سبا گفت: ای امیرمؤمنان! مگر خداوند در همه جا نمی باشد؟ امام فرمود: آری. گفت: پس چرا دستش را به سوی آسمان بالا ببرد؟
امام فرمود: مگر نخوانده ای که خداوند فرموده: «وفی السّماء رزقکم و ما توعدون»؛ روزی شما و آنچه که وعده داده شده، در آسمان است. آیا روزی را جز از جایگاهش باید طلب کرد؟ در حالی که جایگاه روزی و آنچه که خداوند وعده فرموده، در آسمان است. (وسائل الشیعه، ج 4، ص 56)
13- پاسخ به پرسشهای قرآنی
• اوّلین آیه ای که نازل شد
علاّمه مجلسی در بحارالانوار آورده است که: از امیرمؤمنان (علیه السلام) درباره اوّلین چیزی که خداوند از قرآن نازل فرمود، سؤال شد.
حضرت فرمود: اوّلین چیزی که خداوند متعال از قرآن در مکّه نازل فرموده است، سوره «إقرأ باسم ربّک الّذی خلق» می باشد. و اوّلین چیزی که در مدینه نازل فرموده است، سوره بقره می باشد. (بحارالانوار، ج 93، ص 11)
• معنای «وفاکهة و أبّا»
شیخ مفید در الارشاد نقل کرده که از ابوبکر سؤال کردند: مقصود از «فاکهة و أبّاً» چیست؟
در پاسخ گفت: کدام آسمان بر من سایه می اندازد و یا کدام زمین سنگینی مرا بر می دارد و یا چه کار کنم، اگر بگویم که در کتاب خدا چیزی هست که من نمی دانم. اما فاکهة پس آن را می شناسم و امّا أبّاً، خدا عالم است به آن.
چون این مطلب به امیرمؤمنان (علیه السلام) رسید، فرمود: سبحان الله! آیا ابوبکر ندانست که أبّاً علف و چیزی است که حیوانات آن را می چرند و می خورند؟ فاکهة و ابّاً را خداوند متعال آماده کرده است برای بندگانش و حیواناتِ بندگانش که به خوردن آن زنده بمانند. (الارشاد، ج 1، ص 200)
14- تعظیم و احترام به قرآن
امام صادق (علیه السلام) از پدرش، از جدّش، از امیرمؤمنان (علیه السلام) نقل کرده که حضرت فرمود: «لاتقولوا رمضان و لایُسّمی المصحف مصیحف؛ هیچ گاه نگویید رمضان و نیز به جای مصحف، مگویید مصیحف.» (الجعفریات، ص 241)
15- تشویق به قرائت قرآن
در سفارشی که امیرمؤمنان (علیه السلام) به فرزندش محمد بن حنفیه دارد، می فرماید:
«علیک بقراءة القرآن والعمل بمافیه، و لزوم فرائضه و شرائعه و حلاله و حرامه و أمره و نهیه والتّهجد به و تلاوته فی لیلک و نهارک، فإنّه عهد من الله تبارک و تعالی إلی خلقه، فهو واجب علی کلّ مسلم أن ینظر کلّ یوم فی عهده و لوخمسین آیة؛ بر تو باد به تلاوت قرآن و برتو باد عمل به قرآن و التزام به فرایض و دستورات و تعهّد در برابر حلال و حرام و امر و نهی آن و نیز تلاوت آن در دل شب و هنگام روز؛ زیرا قرآن عهدنامه خداست در میان مردم، و هر مسلمانی باید در برنامه الهی در هر روز به آن نگاه کند، اگرچه پنجاه آیه باشد.» (وسایل الشیعه، ج 15، ص 171)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
📣📣📣 مژده مژده
🔰 یک فرصت خاص برای حجاج و زائرین بیت الله الحرام جهت تهیه سوغات
✳️ عرضه قواره پارچه چادری حریر اسود (عرض بلند) ۵۲۳ هزار تومان (تقریبا نصف قیمت بازار)😳😳
✳️ عرضه قواره پارچه چادر نماز (عرض کوتاه) 270 هزار تومان
با خرید این کالا؛
🔻از تولید ملی حمایت کردید.
🔻از کارگر ایرانی حمایت کردید.
🔻در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب قدم برداشتید.
🔻در مباحث مالی صرفه جویی کردید.
✅ این ارزانی ماجرا دارد ... ☺️
📞📞 جهت کسب اطلاعات بیشتر و سفارش تماس بگیرید.
09366093303
✅ مکتب خانه قرآنی امام رضا (ع)
✅ کانون فرهنگی - جهادی شهید بهشتی (ره)
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#سقوط
#قسمت_دوم
یک لحظه به هوش آمدم.
جراح گفت: پا هایت قراره قطع شوند!
داد و هوار راه انداختم...
گفتم: اگر پاهایم قطع شوند نفرینت میکنم راضی نیستم.
جراح گفت: تلاشم را می کنم؛
بعد از اینکه به هوش آمدم. هنوز داشت سرم گیج می رفت.
جراح گفت: جوون پاهات برگشته فقط دیگه مثل قبل نیست.
ادامه دارد..
✍ محمد مهدی پیری
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
به نام خدای مهربان به عشق مولا علی (ع) (21) 12- استدلال به آیات قرآن • امام (علیه السلام) در باب
به نام خدای مهربان
به عشق مولا علی (ع) (22)
تشویق به قرائت قرآن در منزل
مرحوم کلینی از حضرت امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: خانه ای که در آن قرآن خوانده می شود و یاد خدا می شود، برکتش زیاد می شود و ملائکه در آن خانه حاضر و وارد می شوند و شیاطین از آن خانه دور می گردند. نور می دهد آن خانه برای اهل آسمان همچنان که نور می دهد ستارگان آسمان به اهل زمین. و اما آن خانه ای که در آن قرآن خوانده نمی شود و یاد خدا نمی شود، برکتش کم می شود و فرشتگان به آن خانه وارد نمی شوند و شیاطین در آن خانه حاضر می شوند. (همان، ج 6، ص 199)
پاداش فراوان تلاوت
عاصم بن ضمره از امیرمؤمنان (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: «انّ هذا القرآن حبل الله المتین، و هو النّور المبین والشّفاء النّافع ... فاتلوه فانّ الله یؤجرکم علی تلاوته بکلّ حرف عشر حسنات. أما إنّی لاأقول: ألم عشر، ولکن ألف عشر، و لام عشر، و میم عشر؛ این قرآن ریسمان متین الهی است و نوری است آشکار و درمانی است سودمند ... پس تلاوت کنید آن را، زیرا در برابر هر حرفی، ده حسنه به شما پاداش می دهد، من نمی گویم: یک کلمه همانند «الم» ده حسنه دارد، بلکه می گویم: به هر حرفی مثلاً الف، ده حسنه و لام، ده حسنه و میم، ده حسنه است.» (همان، ص 191)
بخوان و پرواز کن
همچنین قاریان قرآن را تشویق فرموده که: «یقال لصاحب القرآن: إقرأ وارقه، و رتّل کما کنت ترتّل فی الدّنیا، فانّ منزلتک عند آخر آیة تقرؤها؛ به قاری قرآن گفته می شود: بخوان و پرواز کن، زیرا منزلت و درجه تو به آخرین آیه است که تلاوت می کنی.» (همان)
استماع به قرآن
امیرمؤمنان (علیه السلام): «من استمع الی قاری ء یقرأها کان له قدر ما للقاری، فلیستکثر أحدکم من هذا الخیر؛ کسی که تلاوت سوره حمد را از فردی بشنود، به اندازه ثواب تلاوت کننده را می برد، پس تا می توانید از این فرصت خیر، بهره برداری کنید.» (همان، ص 190)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
به نام خدای مهربان به عشق مولا علی (ع) (22) تشویق به قرائت قرآن در منزل مرحوم کلینی از حضرت امام صا
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (23)
طهارت و وضو برای تلاوت قرآن
امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: «لقاری ء القرآن بکّل حرف یقرؤه فی الصّلاة قائماً مائة حسنة، و قاعداً خمسون حسنة، و متطهّراً فی غیر صلاة خمس و عشرون حسنة، و غیر متطهّر عشر حسنات ... ؛ به هر حرفی که تلاوت کننده در نماز ایستاده می خواند، صد حسنه داده می شود و اگر نشسته بخواند، پنجاه حسنه و اگر با وضو و در غیر نماز باشد، بیست و پنج حسنه و اگر بدون وضو باشد، ده حسنه به او داده می شود ...» ( همان، ص 196)
تلاوت قرآن همراه با خشوع
حضرت در نهج البلاغه می فرماید: «أما اللیل فصافّون اقدامهم، تالین لأجزاء القرآن، یُرتّلونه (یُرتّلونها) ترتیلاً، یُحزّنون به أنفسهم و یستثیرون به، فاذا مرّوا بآیة فیها تشویق رکنوا الیها طمعاً، و تطلّعت نفوسهم الیها شوقاً، و ظنّوا أنّها نُصْب أعینهم ...؛ پرهیزکاران در شب برپا ایستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفکّر و اندیشه می خوانند. با قرآن جان خود را محزون و داروی درد خود را می یابند. وقتی به آیه ای برسند که تشویقی در آن است، با شوق و طمع بهشت به آن روی آورند و با جان پرشوق در آن خیره شوند، و گمان می برند که نعمت های بهشت برابر دیدگانشان قرار دارد و هرگاه به آیه ای می رسند که ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن می سپارند و گویا صدای برهم خوردن شعله های آتش، در گوششان طنین افکن است. پس قامت به شکل رکوع خم کرده، پیشانی و دست و پا بر خاک مالیده، و از خدا آزادی خود را از آتش جهنّم می طلبند.» (نهج البلاغه، شرح و ترجمه دشتی، ص402)
استشفاء به قرآن
علی (علیه السلام) در این خصوص می فرماید: «ثلاثة یزدن فی الحفظ و یذهبن بالبلغم: قراءة القرآن والعسل واللبان (بحارالانوار، ج 92، ص 199)؛ سه چیز حافظه را تقویت می کند: قرائت قرآن، عسل و کندر.»
تدبّر در معانی قرآن
پیش از این گفته شد که علی (علیه السلام) در وصف پرهیزکاران فرمودند که آنان هنگام قرائت قرآن، این کتاب آسمانی را با دقّت و تأمّل و فکر و اندیشه در آیات تلاوت می کنند؛ چرا که در غیر این صورت، اثر گذار نخواهد بود. همچنین می فرماید: «ألا لا خیر فی قراءة لیس قیها تدبّر؛ آگاه باشید که تلاوت بدون تفکّر در آن خیری نیست.» (وسائل الشیعه، ج 6، ص 173)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (23) طهارت و وضو برای تلاوت قرآن امیرمؤمنان (علیه السلا
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (24)
16- دعا و نیایش برای ختم قرآن
امیرمؤمنان (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل می فرماید: آن حضرت دستور داد به هنگام ختم قرآن چنین گویم: «اللهمّ إنّی أسألک إخبات المخبتین، و إخلاص الموقنین و مرافقة الأبرار و استحقاق حقائق الایمان و الغنیمة من کلّ برّ و السّلامة من کلّ اثم و وجوب رحمتک و عزائم مغفرتک والفوز بالجنّة والنّجاة من النّار؛ پروردگارا! خشوع خاشعین، و اخلاص یقین داران، و مرافقت خوبان، و رسیدن به حقایق ایمان، و غنیمت و نصیب وافر از هر خیر، و سلامتی و پیراستگی از کژی و گناه، و فرودآمدن رحمت، و آمرزیدن گناهان، و دستیابی به بهشت، و نجات از آتش جهنّم را از تو می خواهم.» (بحارالانوار، ج 92، ص 206)
همچنین می فرمود: «اللهمّ اشرح بالقرآن صدری و استعمل بالقرآن بدنی، و نوّر بالقرآن بصری و أطلق بالقرآن لسانی، و أعنّی علیه ما أبقیتنی، فإنّه لاحول و لا قوّة إلاّ بک؛ پروردگارا! به وسیله قرآن به من شرح صدر ده، و با دستورات قرآن اعضا و بدنم را به کار انداز، و با آیات قرآن دید مرا زیاد فرما، و با کلمات قرآن زبانم را گویا کن، و توفیق تلاوتش را تا زنده هستم، عنایت فرما؛ زیرا تمام نیروها و قدرت ها از آنِ توست.» (همان، ص 209)
17- آموزش قرآن به دیگران
• اصبغ بن نباته از علی (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: «إنّ الله لیهمّ بعذاب أهل الأرض جمیعاً حتّی لا یحاشی منهم أحداً اذا عملوا بالمعاصی واجترحوا السّیّئات، فاذا نظر إلی الشّیب ناقلی أقدامهم الی الصّلوات والولدان یتعلّمون القرآن رحمهم فأخّر ذلک عنهم؛ خداوند تصمیم می گیرد که تمام این زمین را به وسیله گناهان بدون استثنا عذاب کند، امّا هرگاه ببیند کهنسالان به سوی مساجد گام بر می دارند و نونهالان به سوی آموزش قرآن می شتابند، رحمت خدا بر خشم او پیشی می گیرد و عذاب را به تأخیر می اندازد.» (وسائل الشیعه، ج 6، ص 180)
• «تعلّموا القرآن ... واستشفوا بنوره فإنّه شفاء الصّدور، و أحسنوا تلاوته فإنّه أنفع القصص...؛ قرآن را فراگیرید ... و از قرآن شفا گیرید که قرآن درمان دردهای سینه هاست، و تلاوت قرآن را نیکو انجام دهید. زیرا قرآن بهترین داستان هاست...» (نهج البلاغه، خطبه 110)
• «تعلّموا القرآن فإنّه أحسن الحدیث، و تفقّهوا فیه فإنّه ربیع القلوب؛ قرآن را فراگیرید. زیرا بهترین حدیث است، و در قرآن مطالعه کنید که بهار قلب ها است.» (همان)
• ابوعمر نحوی می گوید: روزی غالب به همراه فرزندش، فرزدق شاعر، پس از جنگ جمل در بصره به حضور علی علیه السلام رسید، عرض کرد: فرزندم از شعرای مضر است، به شعرهایش گوش بفرمایید. علی علیه السلام فرمود: به او قرآن بیاموز. این سخن در روح فرزدق اثر گذارد و در زمانی - مناسب - ریسمانی به پای خود بست و با خود عهد کرد که تا قرآن را حفظ نکند، هرگز آن را باز ننماید. ابن ابی الحدید می گوید: تا زمانی که فرزدق قرآن را حفظ نکرده بود، پای خود را بازنکرد. (قاموس الرجال، ج 7، ص 228؛ حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت(ع)، ص 192)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (24) 16- دعا و نیایش برای ختم قرآن امیرمؤمنان (علیه ال
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (25)
18- عمل به دستورات قرآن
• أین القوم الّذین دُعُوا إلی الاسلام فقبلوه، و قرأوا القرآن فأحکموه، و هیجوا الی الجهاد فولهوا الله و له اللقاح إلی أولادها؛ کجا هستند مردمی که به اسلام دعوت شده و پذیرفتند، قرآن را تلاوت کردند و معانی آیات را شناختند، به سوی جهاد برانگیخته شده و چونان شتری که به سوی بچه خود روی می آورد، شیفته جهاد گردیدند.» (نهج البلاغه، خطبه 121)
• در عهدنامه ای که برای مالک اشتر نوشت، به او چنین سفارش فرمود: «امره بتقوی الله، و ایثار طاعته، و اتّباع ما أمر به فی کتابه من فرائضه و سننه، التی لایسعد أحد الاّ باتّباعها، و لایشقی الاّ مع جحودها و إضاعتها؛ او را به ترس از خدا فرمان می دهد، و این که اطاعت خدا را بر دیگر کارها مقدّم دارد، و آنچه در کتاب خدا آمده، از واجبات و سنّت ها را پیروی کند، دستوراتی که جز با پیروی آن رستگار نخواهد شد، و جز با نشناختن و ضایع کردن آن جنایتکار نخواهد گردید.» (همان، نامه 53، ص 566)
• و در توصیه و سفارشی که پس از ضربت خوردن، به امام حسن و امام حسین علیهما السلام داشت، بر این امر تکیه کرده و به آنان چنین فرمود: «والله، الله فی القرآن، لایسبقکم بالعمل به غیرکم؛ خدا را، خدا را، درباره قرآن! مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشی گیرند.» (همان، نامه 47، ص 558)
19- کمک های مالی به قاریان قرآن
امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: «من دخل فی الاسلام طائعاً و قرأ القرآن ظاهراً فله فی کلّ سنة مائتا دینار فی بیت مال المسلمین، و إنْ منع فی الدّنیا أخذها یوم القیامة وافیة أحوج مایکون إلیها؛ کسی که اسلام را بپذیرد و قرآن را بخواند، همه ساله 200 دینار از بیت المال به او داده می شود، و اگر در دنیا به او ندهند، در آخرت؛ یعنی در روزی که بیشتر احتیاج دارد، به طور کامل به او پرداخت می شود.» (وسائل الشیعه، ج 6، ص 185)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
#سقوط #قسمت_دوم یک لحظه به هوش آمدم. جراح گفت: پا هایت قراره قطع شوند! داد و هوار راه انداختم... گ
#سقوط
#قسمت_سوم
_این از گذشته من! حالا میفهمی چقدر حسرت میخورم همراه این بچه ها نمی تونم بازی کنم.
_بله! واقعا درد آوره
_دیگه نمیتونم برم کوه! نمی تونم فوتبال بازی کنم!
ولی این یه قسمت از بدبختی های منه؛ قسمت بدترش مربوط به دخترم هست.
_تعریف کنید!
ادامه دارد...
✍ محمد مهدی پیری
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (25) 18- عمل به دستورات قرآن • أین القوم الّذین دُعُو
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (26)
20- بهره گیری از شیوه های غیر خشن برای اصلاحات اخلاقی
الف) سفارش به تقوای الهی
تقوا، که در نگاه امام(علیه السلام) عبارت است از: «نیرویی معنوی و روحی که بر اثر ممارست و تمرین پدید می آید و به نوبه خود آثار و لوزام و نتایجی دارد که از آن جمله، پرهیز از گناه و سهل و آسان شدن آن است.» (مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 16، سیری در نهج البلاغه، ص 504)
سرآغاز تمام بدی ها و مشکلات و مفاسد فردی و اجتماعی، زمانی است که این سرمایه گران مایه در جامعه و افراد آن کم رنگ شده و یا رخت بربندد. امام می فرمایند: «... تقوا پیشه کنید که رشته ای است استوار، دستگیره ای است محکم و قلّه آن پناهگاهی است مطمئن» (محمدجعفر امامی و محمدرضا آشتیانی، نهج البلاغه با ترجمه گویا و شرح فشرده، ص 297، خطبه 190)
و نیز می فرمایند: «ای بندگان خدا! بدانید که تقوا قلعه ای محکم و نیرومند است، اما بدکاری و گناه، حصاری است سست و بی دفاع که اهلش را از بدی باز نمی دارد و کسی که به آن پناهنده شود، نگه داریش نمی کند. آگاه باشید! با تقوا می توان زهر گناهان را از بین برد و با یقین به برترین درجه مقصود رسید.» (همان، ص 177، خطبه 157)
ب) سفارش به عبادت خدا
امام (علیه السلام) همواره یارانش را به «نماز» سفارش می نمود:
«نماز را به خوبی مراعات کنید و محافظت آن را بر عهده گیرید. زیاد به آن توجه کنید و فراوان نماز بخوانید و به وسیله آن به خدا تقرب جویید؛ زیرا نماز به عنوان فریضه واجب در اوقات مختلف شبانه روز به مؤمنان مقرر شده است (نساء، 103) مگر به پاسخ دوزخیان در برابر این پرسش که چه چیز شما را به دوزخ کشانیده است؟ گوش فرا نداده اید که می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم... . نماز گناهان را همچون برگ های پاییزی می ریزد و غل و زنجیرهای معاصی را از گردن ها می گشاید... .» (نهج البلاغه با ترجمه گویا و شرح فشرده، ج 2، ص 367، خطبه 199)
در جای دیگر می فرمایند؛
«(پرهیزگاران) در شب همواره بر پا ایستاده اند، قرآن را شمرده و با تدبر تلاوت می کنند، با آن جان خویش را محزون می سازند و داروی درد خود را از آن می گیرند. هرگاه به آیه ای برخورد کنند که در آن بیم باشد، گوش های دل خویشتن را برای شنیدن آن باز می کنند و صدای ناله و به هم خوردن زبانه های آتش جهنم با آن وضع مهیبش در درون گوششان طنین انداز است. آن ها در پیشگاه خدا به رکوع می روند و جبین و دست و پا و زانوها را به هنگام سجده بر خاک می سایند و از او آزادی خویش را از آتش جهنم در خواست می کنند.» (همان، ج 2، ص 343، خطبه 193)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
... الهی بامید تو ...
#این_مسیر_هم_هست
#قدم_قدم_تا_مکتبی_متفاوت!
یک دو سه چهار؛اما #عشق مانع عقلم می شود.چهار حرف است!یک دنیا حرف دارد.#طلبه را گاهی بد معنا کرده اند.
معمولاً «همه» امام زمان را دوست دارند.اما «همه» یاری او نمی کنند. چرا؟امامی که به جمعه هایش به یاد داریم.مشکل ما این است که تردید های لحظه ای ما را در چنگالشان گرفتار کرده اند.
اما می توان زیر چتر مهدی موعود و حلقه وصل او شویم.
انگیزه برای طلبه شدن فقط #عشق است. بدانیم که تشنه، آب زلال را پیدا می کند.
کسی باید بیاید که در سر خود هوای پيشبرد اهداف دین نبوی دارد.
در کنار علم،روح اسلام و معنویت با گوشت و پوستت عجین می شود.بَه بَه چه می شود! مردم عادت بدشان این است که پشت سر یکدیگر حرف می زنند؛چه طلبه باشی و چه نباشی. سربازی #امام_زمان،انگیزه ای است که امروزه در زندگی ما کم رنگ شده است.
چطور می توانیم برای اسلام و سرزمینمان بی تفاوت باشیم.در حالی که جامعه به دلیل عدم آگاهی از این دین مبین،به قعر جاهلیت مدرن سقوط می کند.
می توانیم او را از غربت غیبت در بیاوریم. در انتظار ماست.کجایید!!؟ بیایید!!وقتش شده است.می خواهیم جهانی را نجات دهیم.
مانند شهید نواب صفوی گفتند:کفش می پوشم چون نباید آهسته راه رفت. باید پاشنه های کفش را کشید و دوید.
یادمان باشد اگر شهدا و اهل بیت علیهم السلام برای طلبه شدن واسطه شوند.مزه #طلبگی چیز دیگری می شود.
✍ سعید معتقدی
٢۶ فروردین ١۴٠٣
#سعید_معتقدی
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (26) 20- بهره گیری از شیوه های غیر خشن برای اصلاحات اخ
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (27)
ج) سفارش به جهاد با نفس
«آگاه باشید! هیچ طاعتی نیست جز این که طبع انسان از انجام آن ناراحت است و هیچ کدام از گناهان و معاصی یافت نمی شود، جز این که با تمایلات و غرائز حیوانی انسان سازگار است! بنابراین رحمت خداوند بر کسی باد که از شهواتش خودداری کند و هوس های سرکش نفس را ریشه کن سازد؛ زیرا مشکل ترین کار جلوگیری از همین نفس سرکش است که همیشه میل به معصیت و گناه دارد.» (همان، ج 2، ص 237، خطبه 176)
«انسان باید نفس سرکش را زمام کند و افسار آن را در اختیار گیرد و آن را از طغیان نگاه دارد و از همین راه او را از نافرمانی به اطاعت خداوند بکشاند.» (همان، ص 447، خطبه 237)
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در عهد نامه خود به مالک اشتر او را چنین توصیه می نمایند:
«... و نیز به او فرمان می دهد که خواسته های نابجای خود را در هم شکند. و به هنگام وسوسه های نفس، خویشتن داری را پیش گیرد؛ زیرا که «نفس اماره» همواره انسان را به بدی وادار می کند، مگر آن که رحمت الهی شامل حال او شود.» (همان، ج 3، ص 143، نامه 53)
د) نهی از دنیا زدگی
«اما بعد شما را از دنیا بر حذر می دارم؛ زیرا دنیا ظاهرش شیرین و با طراوت است. در لابلای شهوات قرار گرفته و به خاطر نقد بودنش جلب توجه می کند، با این که مواهب آن کم و ناچیز است، دل ها را به خود می کشاند، آرزوهای دنیا پرستان را در خود جمع کرده و خود را بدان آراسته، زیور غرور را به خود پوشیده است، شادمانی و نعمت آن پایدار نیست، از دردها و مشکلات آن ایمن نتوان بود، سخت مغرور کننده و زیانبار است، متغییر است و زوال پذیر، فناپذیر و نابودشدنی است؛ پیوسته کسان را می خورد و هلاک می کند، آن گاه که به حد اعلا برسد و به آرزوی دنیا پرستان جامه عمل بپوشاند و از آن راضی گردند، بیش از آن چه در قرآن ذکر شده، نخواهد بود که؛ زندگی همچون آبی می ماند که از آسمان فرو می فرستیم و به وسیله آن گیاهان فراوان و سر به هم داده و درهم پیچیده به وجود می آید. چیزی نمی گذرد که خشک می شوند و بادها آن ها را پراکنده می سازند و خداوند بر همه چیز قادر است.» (کهف، 45)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
#دلگویه
#زمین_تا_آسمان
گفت: چه جوری برای نماز صبح بیدار میشی؟
گفتم: هشدار کوک میکنم!
گفت: میخوای برای بیدار شدن راهی حتمی و عالی برات بگم؟
گفتم: چرا که نه!
گفت: هر شب که میخوای بخوابی به امام زمان بگو برای نماز بیدارت کنه. من هربار به خودش میگم؛ بیدار هم می شم!
در دلم گفتم: ما امیدمان به کوک ساعت است آنها امیدشان به امام زمان! تفاوت از زمین تا آسمان است؛
✍ محمد مهدی پیری
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
#سقوط #قسمت_سوم _این از گذشته من! حالا میفهمی چقدر حسرت میخورم همراه این بچه ها نمی تونم بازی کنم
#سقوط
#قسمت_چهارم
بعد از سالیان سال، صاحب دختر شدم؛ الآن شش سال داره؛ ۱۱ کیلو هست دو تا کلیه نداره و درصد پایینی از ریه دخترم کار میکنه؛
بابت عمل پاهام و مشکل دخترم؛ حدود هشت صد میلیون تومن رفتم زیر قرض.
یه دستگاه برای دیالیز دخترم نیاز داشتیم! با قیمت حلال احمری و تخفیف بهزیستی شد دو میلیون تومن!
پول نداشتم؛ دخترم که خوابید گوشواره هاش رو بازکردم و فروختم؛
ادامه دارد...
✍ محمد مهدی پیری
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (27) ج) سفارش به جهاد با نفس «آگاه باشید! هیچ طاعتی نیس
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (28)
ه) سفارش به یاد مرگ
«آگاه باشید! که فاصله نگاه های مرگ به شما کوتاه و نزدیک است. و گویا مرگ چنگال هایش را در جان شما فرو برده، کردارهای بد، مشکلات زندگی و کژی ها و ناروایی ها (شما را غافلگیر ساخته مرگ را از شما پنهان داشته اند)، بنابراین علائق و وابستگی های دنیا را از خویش کم کنید و کمر خویش را با توشه تقوا محکم ببندید.» (نهج البلاغه با ترجمه گویا و شرح فشرده، ج2، ص377، خطبه204)
امام (علیه السلام) در کلامی دیگر می فرمایند:
«... مرگ، از بین برنده لذات شماست و مکدر کننده تمایلات و فاصله افکن میان شما و اهدافتان، دیدار کننده ای است دوست نداشتنی! پس با جدّیت و کوشش (به انجام اعمال نیک) بپردازید، برای این سفر مهیا و آماده شوید و زاد و توشه از این منزل، فراوان برگیرید؛ دنیا شما را مغرور نسازد... از زرق و برق دنیا بر حذر باشید که غدار است و مکار... .» (همان، ص437، خطبه 230)
و) سفارش به «توبه»
«توبه» نقش تربیتی بسیاری در جامعه اسلامی دارد و راه اصلاح افراد و جامعه را هموار می سازد و همیشه مورد توجه مصلحان واقعی بوده است. امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در این باره خطاب به یاران خود می فرمایند:
«حال که در متن زندگی و حیات هستید، به عمل بپردازید، پرونده ها باز؛ بساط توبه گسترده، فراریان از اطاعت خدا به سوی آن خوانده می شوند، بدکاران امید بازگشت و پاک شدن دارند، پیش از آن که چراغ عمل خاموش گردد، مهلت قطع شود، اجل پایان گیرد و در توبه بسته شود و فرشتگان به آسمان روند (سخت بکوشید و فرصت را غنیمت بشمرید).» (همان، ج2، ص447، خطبه237)
امام(علیه السلام) در کلامی دیگر می فرمایند:
«تعجب می کنم از کسی که نومید می شود، در حالی که استغفار با اوست.» (همان، ج3، ص251، حکمت87)
امام باقر(علیه السلام) از جدش امیرالمؤمنین(علیه السلام) چنین نقل می کند که فرمود:
«در روی زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهی بود که یکی از آن ها برداشته شد. دومی را دریابید و به آن چنگ زنید. اما امانی که برداشته شد، رسول خدا(صلی الله علیه وآله) بود. و امانی که باقی مانده، استغفار است. خداوند تعالی می فرماید:"خداوند آن ها را عذاب نمی کند تا تو در میانشان هستی و خداوند آن ها را هرگز عذاب نمی کند در حالی که استغفار می کنند.» (انفال، 33- نهج البلاغه با ترجمه گویا و شرح فشرده، ص 253، حکمت 88)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (28) ه) سفارش به یاد مرگ «آگاه باشید! که فاصله نگاه های
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (29)
21- برابری در تقسیم بیت المال
• امام صادق (علیه السلام) فرمود: هنگامی که حضرت علی (علیه السلام) زمام امور را به دست گرفت، بر فراز منبر رفت و پس از حمد و ثنای الهی، فرمود: «به خدا سوگند! تا زمانی که درختی در یثرب (مدینه) دارم، حتی یک درهم ازاموال شما مسلمانان را استفاده نخواهم کرد... . آنچه را که می گویم، باور کنید.... آیا می پندارید خودم را از این اموال منع کنم و از شما در تقسیم آن فرمان برم...؟» عقیل - که از این سیاست سخت نگران شده بود. - از جای برخاست و گفت: «... (یاعلی!) می خواهی مرا با یکی از سیاهان مدینه یک سان بدانی؟» حضرت فرمود: «بنشین! خدا تو را رحمت کند! آیا غیر از تو کسی دیگر نیست که سخن بگوید... تو چه برتری برآن سیاه داری، مگر به یک سابقه یا تقوای در دین؟» (کافی، ج 8، ص 182 و اختصاص مفید، ص 150)
• ابن شهرآشوب، از ابوالهیثم بن تیهان و عبدالله بن رافع نقل کرده است: طلحه و زبیر نزد امیرمؤمنان (علیه السلام) آمدند و عرضه داشتند: هرگز عمر نسبت به تقسیم بیت المال با ما چنین رفتار نمی کرد. حضرت فرمود: پیامبر (صلی الله علیه و آله) چه مقدار به شما می داد؟ آن دو ساکت شدند و چیزی نگفتند. حضرت فرمود: آیا پیامبر (صلی الله علیه و آله) به طور مساوی بین مسلمانان قسمت نمی کرد؟ گفتند: آری. امام علی (علیه السلام) فرمود: آیا به نظر شما پیروی کردن از سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برتر است یا از سنت عمر؟
گفتند: از سنت رسول خدا، سپس گفتند: ای امیرمؤمنان! سابقه ما از دیگران بیش تر است، رابطه خویشاوندی هم داریم. حضرت فرمود: سابقه شما بیش تر است یا سابقه من؟ پاسخ دادند: سابقه شما. حضرت فرمود: رابطه خویشاوندی شما نزدیک تر است یا خویشاوندی من؟ گفتند: رابطه خویشاوندی شما. حضرت فرمود: آیا تحمل مشکلات شما بیش تر و عظیم تر است یا من؟ گفتند: شما. حضرت فرمود: به خدا سوگند که من و این اجیرم هردو برابر هستیم. (مناقب آل ابی طالب، ج 1، ص 315)
• روزی ام هانی، خواهر علی (علیه السلام) نزد حضرت علی (علیه السلام) آمد و آن حضرت مبلغ 20 درهم از بیت المال به او داد. ام هانی از کنیز غیر عرب خود پرسید: امیرمؤمنان با تو چگونه رفتار کرده و چه قدر به تو داده است؟ کنیز پاسخ داد: 20 درهم. ام هانی که از برخورد علی (علیه السلام) به خشم آمده بود، برخاست و بیرون رفت. حضرت به او فرمود: برو! خدا تو را رحمت کند! ما در کتاب خدا برتری برای فرزندان اسماعیل بر فرزندان اسحاق ندیدیم. (اختصاص، ص 150)
• روزی عبدالله بن جعفر طیار، برادر زاده و داماد آن حضرت براثر مشکلات اقتصادی و تنگدستی به امیرمؤمنان روی آورد و عرضه داشت: «یاامیرمؤمنین! لوامرت لی بمعونة او نفقة فوالله مالی نفقة الا ان ابیع دابتی، فقال علیه السلام له: لا والله ما اجد لک شیئا الا ان تامر عمک ان یسرق فیعطیک؛ یا امیرمؤمنان! اگر صلاح می دانید، دستور دهید تا مقداری از بیت المال به من کمک شود. به خدا سوگند که نفقه زندگی ام را ندارم، مگر این که مرکب سواری خود را بفروشم.
حضرت در پاسخ فرمود: نه، به خدا سوگند! چیزی ندارم که به تو بدهم، جز این که دستور دهی تا عمویت دست به سرقت و دزدی بزند و به تو بدهد.» (شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 215)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
#سقوط #قسمت_چهارم بعد از سالیان سال، صاحب دختر شدم؛ الآن شش سال داره؛ ۱۱ کیلو هست دو تا کلیه نداره و
#سقوط
#قسمت_پنجم
دستی روی پایش زد و آهی کشید.
مشغول تماشای فوتبال بچه ها شد.
خیلی غیر منتظره بود آشنایی با کوهنورد؛
فقط داشتم بازی بچه ها را می دیدم که مردی کنارم نشست و داستان زندگی اش را برایم تعريف می کرد.
حالم بد شده بود! اما در دلم عمیقا خدا را شکر می کردم که این اتفاقات تلخ برای من رخ نداده است.
سرش را رو به من کرد و گفت: جوون از خدا هیچی نخواه فقط بگو به خدا تن سالم بده!
ادامه دارد...
✍ محمد مهدی پیری
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
✅ به نام خدای مهربان ✅ به عشق مولا علی (ع) (29) 21- برابری در تقسیم بیت المال • امام صادق (علیه
✅ به نام خدای مهربان
✅ به عشق مولا علی (ع) (30)
• ام عثمان، همسر حضرت علی (علیه السلام) روزی در رحبه نزد آن حضرت آمده، در حالی که پیش روی او مقداری قرنفل (گل میخک) بود. ام عثمان به آن حضرت عرض کرد: شاخه ای از این گل به دخترم هدیه کن، تا گردنبندی برای او بشود. حضرت یک درهم به او داد و فرمود: این که می بینی، سهم تمام مسلمانان است. صبرکن تا سهم ما از این قرنفل به دستمان برسد تا آن را به دخترت هبه کنیم. (مناقب آل ابی طالب، ج 2، ص 109)
• یحیی بن مسلمه می گوید: عمرو بن مسلمه - که از طرف علی (علیه السلام) زمامداری ولایت اصفهان را برعهده داشت. - روزی در حالی که با خود اموال زیاد و مشک های پر از عسل و روغن به همراه آورده بود، نزد آن حضرت آمد. ام کلثوم، دختر حضرت علی (علیه السلام) که از عسل و روغن با خبر شد، مقداری از آن ها را از عمرو درخواست کرد که برای او بفرستد. عمرو ظرفی از عسل و ظرفی از روغن را برای ام کلثوم فرستاد. روز دیگر علی (علیه السلام) آن اموال را جهت تقسیم بین مسلمانان حاضر کرد، اما با شمردن مشک های عسل و روغن ملاحظه کرد که دو ظرف از آن ها کم است. علتش را از عمرو پرسید. وی ضمن این که واقعیت را کتمان کرد، اظهار داشت ما آن دو را برای شما حاضر می سازیم. حضرت از او درخواست کرد تا واقعیت را بگوید. او ماجرا را برای علی (علیه السلام) بازگو کرد. امیرمؤمنان (علیه السلام) به دنبال دخترش، ام کلثوم فرستاد تا ظرف عسل و روغن را برگرداند. وقتی که آن دو ظرف را برگرداند، آن حضرت متوجه شد که مقداری از آن ها کم شده است. فورا دستور داد تا آن مقداری که کم شده بود را اهل خبره قیمت گذاری کنند. آن ها مبلغ سه درهم را تعیین کردند. امیرمؤمنان (علیه السلام) کسی را فرستاد تا سه درهم را از ام کلثوم بگیرد. او نیز سه درهم را خدمت پدر فرستاد. حضرت آن سه درهم را روی پول ها اضافه کرد و سپس همه را بین مسلمانان قسمت کرد. (علی و مناوئوه، ص 189)
• گوهری از بصره برای حضرت علی (علیه السلام) آوردند که از دریا به دست آمده و قیمت آن معلوم نبود.... ام کلثوم از پدرش درخواست کرد که این گوهر را به او بدهد تا زینت خود کند و به گردن بیاویزد. حضرت به ابورافع، خازن بیت المال فرمود: این گوهر را به بیت المال اضافه کن. سپس به دخترش فرمود: هرگز به چنین چیزی نخواهی رسید، مگر آن که هیچ زنی از زنان مسلمان نباشند که شبیه آنچه را که می خواهی، داشته باشند. (بحارالانوار، ج 40، ص 106)
• علی بن رافع، خزانه دار بیت المال می گوید: یکی از دختران علی (علیه السلام) گردنبند مرواریدی را از من به صورت عاریه مضمونه گرفت تا در ایام عید قربان استفاده کند و پس از سه روز آن را برگرداند. علی (علیه السلام) آن گردنبند را که دخترش به گردن آویخته بود، شناخت (با نگاه تندی که به او کرد.) به من فرمود: به مسلمانان خیانت می کنی؟ ماجرا را به حضرت علی (علیه السلام) بازگو کردم و گفتم: این را خودم ضمانت کردم (که اگر تلف شود، عوضش را از اموال خودم بپردازم). حضرت فرمود: همین امروز آن را پس بگیر و به جای خود بازگردان و از این پس سعی کن که دیگر این گونه کارها از تو تکرار نشود، که سخت مورد مؤاخذه و عقوبت من قرار خواهی گرفت.
سپس فرمود: اگر دخترم این گردنبند را به غیر از عاریه مضمونه گرفته بود، هرآینه اولین زن هاشمی بود که دستش به خاطر سرقت از بیت المال بریده می شد. هنگامی که دختر علی (علیه السلام) گفتار پدر را شنید، سخن ناخوشایندی گفت. حضرت علی (علیه السلام) فرمود: ای دختر علی! هوای نفس تو را از حق دور نگرداند! آیا به نظر تو تمام زنان مهاجرین در چنین روزی همانند آن چه که تو به گردن آویختی، زینت می کنند؟ (مناقب آل ابی طالب، ج 2، ص 108)
ادامه دارد ...
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
مداد من
#سقوط #قسمت_پنجم دستی روی پایش زد و آهی کشید. مشغول تماشای فوتبال بچه ها شد. خیلی غیر منتظره بود آش
#سقوط
#قسمت_ششم
بعد از سکوت چند دقیقه ای تعریف کرد:
_به هرجا که به ذهنم رسید نامه نوشتم و کمک خواستم! به دفتر مراجع تقلید به ریاست جمهوری به بیت رهبری به تولیت های حرم ها؛ به موسسه های خیریه و...
اما خبری نشد!
هیئت امُنا یکی از اماکن مقدس اومدن وضعیتم رو دیدن! یه قالی داشتم و یه میز! از تلویزیون و اینا هم خبری نبود.
گفتند: میتونیم یه وام بدون سود بهتون بدیم.
خوشحال شدم گفتم خدا خیرتون بده چقدر میدید؟
گفتند: پنج میلیون تومن!
بهم برخورد؛ هشت صد میلیون کجا و پنج میلیون کجا!
ادامه دارد...
✍ محمد مهدی پیری
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
شوخی های شاعرانه:
مرغ نر را *خروس* می گویند
زن نـــو را *عروس* می گویند
نمدِ سبزوار از *پشم* است
زیر ابروی مردمان *چشم* است
آن چه در چشم می رود، *خواب* است
آن چه در جوی می دود ، *آب* است!
از كـــــرامات شيخ ما چه عجب!
پنجه را باز كرد و گفت: *وجب!*
از کرامات شيخ ما اين است
شيره را خورد و گفت: *شيرين است!*
او کـــــــــرامات دیگـری دارد
ابر را دید و گفت: *می بارد*
در سمرقند، گربه *دُم* دارد
در بــــخارا، الاغ *سُم* دارد
دست دارای پنج انگشت است
متضاد جلـــــو، *پشت* است
در خراسان خروس مرغ نر است
کـوه قاف از نخود بزرگ تر است
سبزه، سبز است و آسمان، آبی است
آب شط العرب، همیشه تر است
دو برادر ز یک پدر ، مادر
پسر اولی بزرگ تر است..
شادوسالم باشید.
فتاحی رضا
✏️ @medademan
https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc
به نام خدا...
✅مسابقه بزرگ کتابخوانی از کتاب
"آمبولانس نورانی"
خاطراتی کوتاه و طنز از شهدا😍
جمع آوری شده توسط؛
نوجوان دهه هشتادی اردکان
محمد حاجی اسماعیلی
جوایز؛
نفر اول هدیه نقدی یک میلیون تومانی
نفر دوم ۵۰۰ هزار ت
نفر سوم ۳۰۰ هزار ت
نفر چهارم ۲۰۰ هزار ت
و ده جایزه ۱۰۰ هزار ت
قیمت؛
۴۰ هزار ت
با تخفیف پنجاه درصد😍
۲۰ هزار ت تقدیم میشود.
🔸تهیه کتاب؛
اردکان
🔸میدان امام حسین علیه السلام_ بوستان انتظار
🔸میدان ۱۵ خرداد_ بوستان یاس
🔸بلوار امام خامنه ای نبش کوچه ۶۹_
دنیای نارنجی
زمان برگزاری ۲۸ اردیبهشت ۴۰۳
ساعت و مکان و برندگان و اخبار مسابقه در 👇
@mahdi255noor
اطلاع داده خواهد شد.
اطلاعات بیشتر👇
+989106171259
(شرکت برای عموم برادران و خواهران آزاد است)
🔸با همکاری معاونت پرورشی آموزش و پرورش