📌خودتان را برای سریال تهران آماده کنید
🖌اسرائیل یکی از جاسوسه هایش را به ایران می فرستد تا عملیاتی مهم را انجام دهد. ماموریت او به عنوان یک هکر رایانه از کار انداختن سیستم پدافند هوایی ایران است تا در پی آن جنگنده های اسرائیلی به راحتی بتوانند مراکز هسته ای ایران را نابود نمایند.
عملیات او لو می رود و او مجبور می شود تا مخفیانه از ایران خارج شود.در این بین او عاشق یک ایرانی مخالف نظام می شود. از اینجا ما به تعبیر نویسندگان سریال وارد جامعه سکولار و اکثریت جامعه ایرانی می شویم که اهل موسیقی، رقص، مواد مخدر و ... هستند.
🔺آنچه نوشتم خلاصه ای از مینی سریال هشت قسمتی است که شبکه تلویزیونی کان رژیم صهیونیستی با همکاری نتفلیکس تهیه و تولید کرده است.
این سریال که " تهران " نام گرفته است توسط موشه زوندر نوشته شده است. کسی که «فائودا»، سریال پرمخاطب سال 2015 شبکه نتفلیکس را هم نویسندگی کرد و در آن داستان جنگ فلسطین ورژیم اسرائیل را روایت میکرد. در این سریال «دورون» فرمانده یک واحد مخفی از نیروهای ویژه اسرائیلی عملیاتی را در داخل خاک فلسطین برای یافتن و گرفتن «ابواحمد» مبارزی از حماس انجام میدادند؛ مبارزی که در طرف دیگر دیوار حائل، 143 اسرائیلی را کشته و همچنان به جهاد ادامه میدهد. جالب اینکه این سریال در ماه رمضان همان سال پخش شد.
دانیل سیرکین، کارگردان این مینیسریال برای فیلم سال 2006 خود با عنوان «خارج از دید»، برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره داخلی اسرائیل شد. این کارگردان متولد مسکو، سریال تلویزیونی سال 2012 خود را به نام «گوردین سل» با موضوع دو جاسوس روسی ساخت که پس از سالها باید فرزند پسر خود را به روسیه تحویل دهند و بین خیانت به کشور و خانواده، یکی را انتخاب کنند.
🔶فیلمی که از پشت صحنه تولید این سریال در اسفندماه از شبکه کان اسرائیل پخش شد شامل اظهارات جالب و در عین حال مهمی بود:
شان توب، که نقش یک فرمانده سپاه را در این سریال بازی می کند درباره نقشش گفت :
«شخصیتی که من در فیلم نقش او را بازی میکنم، رییس سپاه است؛ بنابراین او بخشی از حکومت است که همیشه چالشی با خودش دارد چون میخواهد همواره درستترین کار را انجام دهد اما بالاخره در زندگی زمانهایی هست که شما قوانین را میشکنید.»
یکی دیگر از بازیگران سریال گفته :
«جوانان بسیاری در ایران زندگی میکنند که شجاع هستند و به خصوص اخیرا تظاهرات بیشتری دارند و کارهایی میکنند که شاید من حتی یک میلیون سال هم شجاعتش را نداشتم که یکی از آنها را تجربه کنم.» گزارش در ادامه بخشهایی از فیلمبرداری سریال را نشان میدهد تا منظور این بازیگر را از تظاهرات بهتر روشن کند. در یکی از خیابانها، چند جوان که جاسوس دختر اسرائیلی هم در پیشانی حرکت آنها حضور دارد، در حال تظاهرات، شعار سر میدهند.
در ادامه این بازیگر برخلاف صحبتهای پیشینش، یکی از چالشهای ایران را تظاهرات میخواند و توضیح میدهد: «هنوز ترس زیادی در مردم ایران وجود دارد. ما بیرون از مرزهای ایران، در یک فیلم خیالی در حال فیلمبرداری از مبارزه مردم هستیم و باز هم میترسیم! ما میترسیم و آنان در واقعیتش هستند.»
در ادامه این صحبتها بخش دیگری از پشت صحنه، دختری را نشان میدهد بر یک بلندی ایستاده و شال سفیدش را در دست گرفته است. پلانی که به موضوع کمپین موسوم به «دختران انقلاب» میپردازد
یکی دیگر از بازیگران روی این صحنهها توضیح میدهد: «این قصه هیچوقت گفته نشده است. بسیاری از غربیها تصویری دور از واقع از ایران دارند درحالی که این فیلم تصویری نشان میدهد که به ایران و چیزی که مردم میخواهند نزدیکتر است نسبت به چیزی که رسانهها بازتاب میدهند.»
🔷موشه زوندر به «هالیوود ریپورتر» میگوید: «برای اولین بار سریالی غربی، زندگی فعالان جوان ضدرژیم در تهران را نشان میدهد. در خانههاشان و در خیابان. اضطراب و خطر و دوستی و وفاداری بین آنها را میبینیم. شجاعتشان در مقاومت علیه حکومت آیتاللهها را در کنار سبک زندگی پرشور و هیجانانگیزشان، مملو از سکس و مواد مخدر و راکاند رول میبینیم.
به این ترتیب سریال اسرائیلی «تهران» به طور مشخص بخشی از خواستهها و آمال و آرزوهای این به اصطلاح فعالان سیاسی و اجتماعی را لو میدهد که مشخصه آن تطابق با فرهنگ غربی است.
🔺دو سال پیش نیز، فیلمی به نام «مامور مخفی» توسط رژیم صهیونیستی درباره جاسوسی علیه ایران و ترور دانشمندان هستهای ساخته شد که بخشی از آن در خیابانهای تهران فیلمبرداری شده بود که در آن فیلم زندگی ایرانیان مملو از دروغ و دورویی و ریاکاری تصویر شده بود.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️صدا و سیمایی که انقلاب نمی فهمد
💢جواد موگویی مستند سازی در پیج اینستاگرام خود پیرامون حضورش در برنامه ی این نیز بگذرد شبکه یک نوشت:
🔺چندی پیش رفتم برنامه «این نیز بگذرد» در شبکه یک. در باب نقد رسانه در بحران کرونا.
برنامه ضبطی بود. شروع که شد یکهو یکی آمد و زنجیر گردنم را طوری کرد که معلوم نشود!
گفتم چرا؟
با شرمندگی گفت ناظر پخش گیر میده!
پارسال هم در شبکه مستند، لباس آستینکوتاهم را از تنم درآوردند تا پیراهن قرضیِ علیصدرینیا را بپوشم!
گفتند ناظر پخش گیر میدهد! از باب تحریککنندگی!
دوسال پیش هم در برنامه زنده شبکه سه، ناظر پخش گفت آقا خیلی اسپرت آمدی!
اشاره کرد به شلوارِ لیام!
چند دقیقهای به ضبط برنامه نمانده بود و طبعا شلوارِ لی بهتر از نداشتنش بود!
.
💢امشب گریهام گرفت.
بحال پدر جانبازِ اعصابروانم، پدر جانبازِ اعصاب روانِ همسرم و دایی جانبازِ اعصاب روانم گریستم!
وقتی پست علیزاده را خواندم گریهام گرفت.
لعنت به تو علیزاده!
گریستم وقتی دیدم نویسنده، دستیار و نفر دوم رشیدپور در برنامه «حالا خورشید»، «شب یلدا» و «اتفاق» در صداوسیمای انقلاب اسلامی، به امام هشتک کرونا میزند!
یکنفر به امامِ انقلاب فحاشی میکند اما شب عید۹۹ برنامه زنده میرود در سیمای جمهوری اسلامی با دستمزدهایی که باورمان نمیشود.
بااینحال زنجیر سنگ عقیق و لباس آستینکوتاه من همچنان خلاف اسلام و انقلاب است!
چه شد که آستین کوتاه شد خلاف انقلابیگری اما فحاشی به امام شد آنتن زنده؟!
.
کجای دنیا اینگونه است؟
آیا در بیبیسی، برنامهسازی هست که همزمان کنایه از مرگ حضرت ملکه بزند ولی آنتن زنده هم بگیرد؟!
آیا در اینترنشنالِ سعودی کسی هست که برای بنسلمان هشتک کرونا بزند ولی برنامه زنده برود؟!
باید گریست بحال حزبالله و رسانههایش که چند روزیست به سبک دعوای قبیلهای سرخپوستی، تاختند به پرسشگری، از برای دفاع از همجناحی خویش.
.
اگر بازیگر یا یک مجری اصلاحطلب یا اصلا محسن تنابنده به امام و رهبری هتاکی میکرد، فارس و تسنیم و فرهیختگان چه میکردند با او؟!
بدا بحال حزباللهگریِ جناحی.و حاشا به غیرت فارس و تسنیم و..
رسانههای حزباللهی برای زدن تنابنده چه کردند با دو سکانس پایتخت؟! انقدر زدن تا رییس نامه زنی کرد برای شناسایی عوامل نفوذ فرهنگی در سازمانش! اما نفوذی واقعی کیست؟!
.
در ۴۰ساله انقلاب، این فقط حزبالله بود که جناحی نشده بود، یا لااقل ما فکر میکردیم که نیست. لکن حالا دیگر از حزبالله هم باید عبور کرد در وقت عدالتطلبی و حزباللهگری واقعی.
و باید گریست به حال مظلومیت انقلابِ امام که فقط در جمهوری اسلامیست که میتوانی همزمان فحاش آن باشی اما جیبت را از نظام پر کنی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
💠 گزارش روزانه مرکز مقابله با شایعات سایبری
🗓 ۲۷ فروردین ۹۹
1⃣ روز گذشته، کانال های تلگرامی وابسته به منافقین و سلطنت طلبان و اکانت های توییتری وابسته به ارتش سایبری عربستان سعودی، با انتشار ویدئویی، به دروغ مدعی ارسال اقلام پزشکی و دارویی و غذایی از ایران به لبنان برای مقابله با کرونا شدند که با بررسی های مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید، این ادعا کذب بوده و ویدئوی مذکور مربوط به گزارش خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی از جمع آوری کمک های مردمی و خیرین در لبنان، توسط نیروهای حزب الله لبنان بوده و هیچ گونه اقلامی بهداشتی و غذایی از ایران برای لبنان ارسال نشده است. هم چنین مشخص گردید آمار مبتلایان به کرونا در لبنان، تاکنون ۶۴۱ نفر بوده و مقامات کشور لبنان اعلام کرده اند که این کشور، نیازی به تزریق کمک های بین المللی ندارد.
2⃣ دیروز، کانال های تلگرامی منافقین و اکانت های توییتری سلطنت طلبان، به دروغ شایعه تشکیل قرارگاه امدادی امام مجتبی(ع) و هزینه کرد مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی های آزادشده ایران در کشور لوکزامبورگ در این قرارگاه را منتشر کردند که با بررسی های مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید این شایعه کذب بوده و دارایی های ایران در لوکزامبورگ که مربوط به سرمایه گذاری های خارجی ایران در اروپا بوده و با شکایت دولت آمریکا به بهانه حملات یازده سپتامبر، توسط آمریکایی ها بلوکه شده است، درحال حاضر علی رغم خروج از توقیف آمریکا پس از حکم دادگاه عالی لوکزامبورگ، هنوز در این کشور توقیف بوده و هنوز حکم نهایی این دادگاه برای در انتقال آن به ایران، صادر نشده است.
3⃣ در روز ۲۶ فروردین ۹۹، برخی کانال های تلگرامی وابسته به منافقین، با همراهی برخی اکانت های توییتری و کانال های تلگرامی همسو با اصلاح طلبان، شایعه توزیع موادضعفونی کننده تقلبی با تأیید وزارت بهداشت و صدور پروانه بهداشتی توسط سازمان غذا و دارو را منتشر کردند که با بررسی های مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید این شایعه کذب بوده و محصولات مذکور، هیچ یک مجوز تولید و توزیع از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت را اخذ نکرده است. هم چنین مشخص گردید که برخی از اقلام مورد اشاره در رسانه های ضدانقلاب، وارداتی از کشور ترکیه بوده و به صورت قاچاق وارد کشور شده و هیچگونه مجوزی از نهادهای مربوطه اخذ نکرده است.
4⃣ روز گذشته، برخی کانال های تلگرامی همسو با اصلاح طلبان و کانال های تلگرامی سلطنت طلبان، با استناد به گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره مدل های شیوع کرونا در ایران، مدعی 10 برابر بودن آمار مبتلایان به کرونا در ایران نسبت به آمار اعلامی شده و وزارت بهداشت را متهم به پنهانکاری در این زمینه کردند که با بررسی های مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید که گزارش مرکز پژوهش های مجلس، مبتنی بر بررسی تحقیقات دانشمندان چینی درباره ضریب شیوع کرونا بوده و براساس آمار احتمالی کسانی که به دلایل مختلف از جمله نداشتن علائم بالینی، برای تست کرونا مراجعه نکرده اند بازمی گردد که در تمام دنیا رایج بوده و مختص ایران نیست.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
💥انتقادها از سریال یک شبکه سعودی بابت تلاش برای عادیسازی روابط با صهیونیستها
🔹افکار عمومی در کشورهای عربی، ساخت سریال «ام هارون» را که قرار است در ماه رمضان پخش شود، تلاشی زیر پوستی و تدریجی برای تبلیغ عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی میدانند.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️لایوها و داستان های هیجان انگیز
💢لایو اینستاگرامی حسن آقامیری با احلام خواننده زن ایرانی، حواشی فراوانی را در شبکههای اجتماعی بهمراه داشته است.
💢گفتگوی آقامیری و احلام در مورد نگاه اسلام به موسیقی و حکم صدای زن در اسلام، موضوع اصلی این لایو بود که حواشی دیگری را نیز بهمراه داشت. اظهارنظرهای عجیب آقامیری در مورد صدای زن و موسیقی در اسلام و تفسیرهای وی در این خصوص، با انتقاد بسیاری از کاربران و رسانههای انقلابی همراه بوده است. بیان تفسیرهایی روشنفکرمآبانه به بهانه جذب افراد به اسلام و انتساب مسائلی غیرواقع به احکام اسلامی برای جلب نظر افرادی که گرایش چندانی به اسلام ندارند، محور اصلی این انتقادات بود.
💢روش اشتباه این روحانی خلع لباس شده برای جذب افراد به دین اسلام و لطمه به اسلام از این طریق نیز از جمله موضوعاتی بود که در همین محور موردبحث قرار گرفته بود.
💢همخوانی این دو در لایو و بیان صمیمی آقامیری در طول گفتگو، موضوع دیگری است که با واکنش انتقادی کاربران انقلابی همراه بوده است. برخی کاربران انقلابی نیز با اشاره به سبقه وی در دوران طلبگی و همچنین گرایش وی به معاشرت با افراد غیر حزباللهی اشاره کرده و شیوه برخورد و سیاست رفتاری این روحانی خلع لباس شده را ریشه در همین تفکرات وی دانستند.
🔺برخی کاربران نیز با اشاره به تلاش وی برای جذب افراد به اسلام، محتواهای طنز و کنایی را تولید کرده و از احتمال لایو مشترک آقامیری با برخی خواننده ها و بازیگران خارجی برای جذب آنها به اسلام صحبت کردند
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️سیروس مقدم هیچ انتقادی را قبول نکرد/ همه مسئولیتها را به گردن محسن تنابنده انداخت
👤سیروس مقدم، کارگردان سریال پایتخت گفت:
▫️در «پایتخت 6»فکر و ایده اولیه متعلق به تنابنده است، نویسندگان زیادی آمدند و رفتند و اتود زدند و در نهایت آرش عباسی که به اعتقاد بنده در زمینه تئاتر و نمایشنامهنویسی یکی از موفقترین و خوشفکرترینها است، به تیم پایتخت اضافه شد.
▫️قلم آرش عباسی از عمق و گزندگی اجتماعی خوبی برخوردار است ولی در نهایت هر آنچه مینوشت باید از فیلتر تنابنده و استراتژی ایدهپردازی او عبور میکرد.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️سینما پساکرونا به عهده کارگردان فیلم شیوع
به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ورایتی، انجمن کارگردانان آمریکا «DGA» استیون سودربرگ کارگردان مشهور آمریکایی و خالق فیلم «شیوع»(۲۰۱۱) را به عنوان رییس کارگروه تحقیق درباره چگونگی به راه انداختن چرخ سینما بعد از دوران کرونا و قرنطینه، برگزید.
👤توماس اشلم، و راسل هالندر رییس و دبیر اجرایی انجمن کارگردانان آمریکا روز پنجشنبه ۱۷ آپریل بیانیهای دراین باره منتشر کردند و گفتند: در حال حاضر بزرگترین مساله و نگرانی ما این است که چه زمانی میتوانیم به کار برگردیم و چطور میتوانیم این امر را با ایمنی کامل انجام دهیم. مطمئن باشید که این ماجرا، موضوعی است که بیشترین وقت ما را به خود اختصاص داده است.
🔺از آن جا که ما پاسخی برای این پرسش که چه زمانی کار تولید فیلم و سریال آغاز میشود، نداریم، در حال کار روی این موضوع هستیم که وقتی این اجازه صادر شد، چگونه میتوانیم با ایمنی و سلامت آن را انجام دهیم. برای همین خاطر کمیتهای ملی با ریاست استیون سودربرگ و اعضایی از همه بخشهای این انجمن تشکیل شده است تا با بررسی اوضاع و ارایه پیشنهادهایی ما را در این امر یاری کند.
اشلم و هالندر در ادامه بیانیه خود تصریح کردند که این کارگروه با مشورت با برترین متخصصان اپیدمیولوژیست و همکاری با دیگر اتحادیههای هالیوود به دنبال راهکاری جامع برای بازگشت امن همه به کار است.
💢در ادامه این بیانیه آمده است: و اما در مورد این پرسش که چه زمانی میتوانیم به کار برگردیم، کمیتهای دیگر تشکیل شده تا تجربه جمعی اکرانهای سینمایی را هر زمان که امکانش فراهم شد پیگیری و حفظ نماید و فیلمهایی که شما به نیت پخش روی پردههای بزرگ سینما ساختهاید، از این امکان بهرهمند شوند. این کمیته متشکل از کارگردانان فیلمهای بلند، دستیاران کارگردان و مدیران تولید است و کار خود را روی تبلیغ بازگشت امن به سالنهای سینما که امری ضروری برای فرهنگ و هنر ماست، آغاز خواهد کرد.
🔺فیلم مهیج «شیوع» سودربرگ که موضوعی بسیار شبیه به حال امروز جهان ما دارد در سال ۲۰۱۱ اکران شد و به فروشی برابر با ۱۳۶ میلیون دلار دست یافت. موضوع فیلم درباره شیوع یک بیماری واگیردار در سطح جهان است و در مجموع توانست نظر مثبت مخاطبان و منتقدهای سینما را به دست آورد.مجله نیو ساینتیست بریتانیا در گزارشی در مجلد سپتامبر همان سال، دقت علمی فیلم را تصویر کردن یک ویروس و علائم آن و نوع اپیدمی تحسین کرد.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️ فیسبوک نسخه دسکتاپ مسنجر خود را با قابلیت تماس تصویری منتشر کرد
🔹فیسبوک از نسخه دسکتاپ برنامه مسنجر خود رونمایی کرد تا کاربرانش امکان تماس ویدیویی را در کامپیوترشان هم داشته باشند.
🔹این قابلیت به دنبال افزایش ویدئوکنفرانسها و تماسهای تصویری در دنیا به دلیل مسائلی مثل دورکاری و قرنطینه خانگی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا اعمال شده است.
🔹طبق آمار اعلامشده از سوی این شبکه اجتماعی، میزان استفاده از نسخه دسکتاپ مسنجر فیسبوک برای تماس صوتی و تصویری طی یک ماه گذشته بیش از 100 درصد افزایش یافته است.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
💢ميزان رشد خريدهاي اينترنتي در 20 روز اول سال
📚سازمان فناوري اطلاعات
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
هدایت شده از هواداران استاد رائفی پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ
⭕️سوال مهم و جالب از استاد #رائفی_پور
📛چطوری داعش رو پیش بینی کردید ⁉️
✅ کانال رسمی هواداران استاد رائفی پور
@raefipourfans
⭕️اینفلوئنسرهایی که از بازنده های شرط بندی هم کسب سود می کنند!
شرق در گزارشی از سایت های شرط بندی نوشت
🔹برای عضویت در سایت، کاربر باید تمامی اطلاعات و مشخصات کارت ملی و کارت حساب بانکی خود را در اختیار سایت قرار دهد و کارت بانکی حتما باید به نام خود کاربر باشد.
🔹سود کم برخی از این سایتهای شرطبندی این احتمال را تقویت کرده که این سایتها فقط پوشش کار اصلی افراد پشت سایت است و کار اصلی آنها پولشویی بهواسطه اطلاعات هویتی افراد است.
🔹اوایل که رفته بودم، دیدم متن مقرراتی که در سایت برای کاربران گذاشته بودند،اصلا واضح نیست. اصرار داشتند این قوانین نامفهوم و گنگ باقی بماند. اینطوری همیشه امکان هرگونه تفسیری از قانون سایت وجود داشت و مسئولیت اشتباه برعهده خود کاربر بود.
🔹بازار قماربازی مانند هر بازار دیگری یکسری دلال دارد؛ دلالهایی که اینفلوئنسر هستند، طرفدار و البته «حرفگوشکن» زیاد دارند یا اینکه مانند برخی اینستاگرامرها با تبلیغهایی فریبنده دل خیلیها را برای«آسان پولدار شویم» به دست ميآورند و وسوسه حداقل یک بار تجربهکردنش را به دل طرفداران مياندازند
🔸آنها اگر فقط مبلغ شرطبندی نباشند، ایجنت سایت شرطبندی هستند که تبلیغش را میکنند.«بیشترین سود برداشتی را مجموعهداران داشتند. آنها از باخت کسانی که به سایت میآورند، سود میکنند. ایجنتها كساني هستند که کاربران با کد آنها ثبتنام میکنند و درواقع دلال شرطبندی هستند. هرچقدر کاربر ببازد، سایت ۱۰ تا ۲۰ درصد باخت کاربر را به ایجنتی میدهد که آن کاربر را به سایت آورده
🔸سایت سوپربت را فرشاد لطفي یکی از قهرمانان بدنسازی بههمراه دنيا دلدار مدل ایرانی ساکن ترکیه میچرخانند. صاحب سایت بیت بت، رضا پرستش بدل مسی است، گروه شرطبندی بنفیت با چندین زیرمجموعه، هلدینگ مونتیگو (فرشید امیرشقاقی) خواننده رپ است. در میان این دسته از خوانندهها، سپهر خلسه، جیدال (علی غنینژاد اهری) و عرفان پایدار هم هستند که یا صاحب سایت شرطبندیاند یا مبلغ آن.
به این لیست میتوانید سایت حضرات با مدیریت پویان مختاری، اینستاگرمر معروف، سایت میلیون بت با تبلیغ صدف طاهریان، ساشا سبحانی و خیلی بچه معروفهای دیگر را هم اضافه کنید
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️تیم رسانه های اجتماعی؛ ضرورتی برای مواجهه با بحران
💢عصر حاضر را عصر رسانه های اجتماعی نامیده اند. عصری که در آن رسانه های اجتماعی در حال بازتعریف، بازسازی و ارائه مناسبات تازهای در همه حوزه ها هستند. با رسانه های اجتماعی زمانه و زمین بازی رسانهها و بستر شکل گیری ارتباطات در حال تغییرات اساسی است از جمله نحوه درک، مواجهه و مدیریت بحران؛ چون روشی که اطلاعات را دریافت و به اشتراک می گذاریم وارد بستر شبکه ای شده است. اجتماعاتی که در این شبکه ها شکل می گیرند فضایی را ایجاد می کنند که تعین کننده معنا و تفسیر کننده مرزهای بحران است.
🔺تحقیقاتی نشان داده اند که چون رسانه های اجتماعی ماهیتی شبکه ای و مشارکتی دارند، فضایی از شفافیت و همدلی به مشارکت کنندگان در گفتگو درباره بحران القا می شود که از شدت تندی و تلخی مصیبت می کاهد. برخی از کاربران تجربیات خودشان را در مواجهه با بحران می گویند و با توصیه ها، همدردی ها و واکنش های متنوع دیگران مواجه می شوند و در مجموع فضایی از همدلی ایجاد می شود.
💢همچنین تحقیقاتی نشان داده اند که برای گروه هایی از جامعه میزان اعتماد به رسانه های اجتماعی بیشتر از رسانه های رسمی است چون اخبار را از گروه دوستانی میگیرند که به آنها اعتماد دارند. این اعتماد نسبی و این اقبال گسترده باعث شده است که هم رسانه های اجتماعی نقش محوری در شناختن بحران داشته باشند و هم سازمان های متولی با حضور فعال در این رسانه ها برای مدیریت بحران تلاش کنند. مثلاً در توئیتر اکانت رسمی داشته باشند. چون تجربه نشان داده است که معمولاً اولین اخبار از بحران ها در توئیتر منتشر شده است و لذا توئیتر جایگاه ویژه ای در حوزه اخبار بحرانها یافته است. توئیتر این امکان را ایجاد کرده است که افرادی که در دل بحران هستند روایت دست اولی ارائه کنند و شهروندان با مشارکت در بحث، خودشان را در دل بحران بیابند.
💢این ظرفیتی است که سازمان های درگیر در مدیریت بحران از آن استفاده می کنند. برای مثال سازمان بهداشت جهانی برای مواجهه با بحران ها تیم رسانه های اجتماعی دارد، تیمی از متخصصین مختلف که برای مدیریت بحران ها در رسانه های اجتماعی به صورت تمام وقت فعالند و بحران های حوزه سلامت را رصد می کنند و توصیه های مناسبی ارائه می کنند. "میز توئیتر" این سازمان با رصد کردن دقیق و مستمر محیط مدام ترندها را بررسی می کند.
امروزه حضور فعال سازمان های درگیر در مدیریت بحران در قالب تیم رسانه های اجتماعی و اپلیکیشن های پیام رسان یک ضرورت است.
💢از جمله اهداف اولیه این تیم رسیدن هرچه سریعتر به اجماع نسبی در مورد معنا و ابعاد بحران است. در واقع باید تلاش کنند تا بین طیفی از تصورات مختلف مردم از بحران و ادراک کارشناسان و متخصصان از تلقی جامعه از ابعاد بحران و نیز ادراک مدیران و سیاستمداران تا حد ممکن نزدیکی و اشتراک ایجاد کنند.
💢در این تیم باید از تخصص های مختلف مرتبط با بحران حضور داشته باشند؛ از جمله روزنامه نگاری تا روایتهای تاثیرگذار متناسب با خصوصیات هر پلتفورم را انتخاب کنند. چون به همان اندازه ای که پیام مهم است، فرم و تنظیم محتوا نیز مهم است.
🔺به نظر می رسد با توجه به حضور میلیونها ایرانی در اپلیکیشن ها و پلتفورم های اجتماعی و نقش موثری که این رسانه ها در بحرانها ایفا می کنند، لازم است بازنگری هایی صورت گیرد تا سازمان ها بتوانند نقشی جدی در این بسترها ایفا کنند. وقتی میلیونها ایرانی در بسترهای مختلف اجتماعی عضو هستند، فیلترینگ چه معنایی دارد؟ چه کارکردهایی در بحرانها داشته است؟
👤امید جهانشاهی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️لایو ها و شرط بندی
💢توئیت بهنام بابازاده روزنامهنویس و خبرنگار حوزۀ موسیقی و هنر در رابطه با برگزاری لایوهای اخیر در اینستاگرام توسط تتلو، احلام، تهی، ساشا سبحانی، وحید خزایی، دنیا جهانبخت و... بواسطه پیشنهاد 200 هزار دلاری مدیران یک سایت بزرگ شرط بندی (Bet) در ترکیه به آنان و به ازای هر لایو اینستاگرامی با چهره های شاخص اینستا، در شبکه های اجتماعی بازتاب داشته است.
🔺بابازاده ضمن اشاره به ورود برخی از بازیگران، بازیکنان و خوانندگان به این سناریور، به در آمدزایی بالای این سایت های شرط بندی و برادران امیرشقاقی (مافیاهای شرط بندی ایرانی) با هجوم ببینندگان لایوهای مذکور تاکید داشته است.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
📌شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رسانه های عصر حاضر شناخه می شود. با فرهنگ سازی و مدیریت در این حوزه می توان ضمن کاهش تاثیرات مخرب آن، از کارکردهای مفیدی که
دارد، بهره برد.
🔺بنابر توصیه های کارشناسان و پژوهش های انجام شده لازم است در این فضا نکات خاصی را رعایت کنیم که آن ها را در تصویر فوق مشاهده میکنید.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
هدایت شده از موسسه مصاف
👤توییت استاد #رائفی_پور
ضمن تبریک حلول ماه مبارک #رمضان_كريم
همان طور که وعده کرده بودم گزارش اولیه بررسی میزان انتشار هشتگ #ThePromisedSaviour حضورتان تقدیم می گردد
رکورد بی نظیر بیش از یک میلیارد و دویست و شصت و پنج میلیون ایمپرشن تا تاریخ تنظیم گزارش (۲۲فروردین)
دانلود PDF
bit.ly/3545HUR
🌐 twitter.com/a_raefipour1/status/1254090196905230336?s=21
✅ کانال مصاف
@Masaf
⭕️پویش جهانی لایو
🔺واکاوی اقبال کاربران به لایواینستاگرام در ایام قرنطینه خانگی
گفتگو با دكتر حجت اله عباسي مدرس دانشگاه; يكشنبه 7 ارديبهشت 1399
💢پلتفرم اينستاگرام از ابتدای ایجاد مهمترين ويژگي آن، اشتراک گذاری عکس و ویدئو بوده و چهارسالی است، اینستالایو و خدمات دیگري به آن افزوده شده است. این شبکه اجتماعی یک جریان همرسانی یا اشتراک گذاری و بازنشر محتوا به غول های شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک، توئیتر، فليكر و تامبلر دارد. همچنین افزون به یک میلیارد نفر در جهان و 25 میلیون نفر در ایران از آن استفاده می کنند.
💢در پخش زنده مخاطبان يا كاربران احساس واقعی در صحنه بودن پیدا می کنند، فاصله زمانی بین تولید محتوا و انتشار آن به صفر می رسد. و در اين فضا سانسور معنا ندارد .
💢در وضعیت پساكرونا فعالیت های مراکز فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و ورزشی كشور و اغلب نقاط جهان در فضاي واقعي تعلیق شده اند و پرچم واحدهای اداری و تجاری هم نیم افراشته شده است و شاهد بی روح شدن فضاهاي شهري و فضاهای عمومی هستیم.
💢ارتباطات اجتماعي که در کالبد شهر جریان داشته اکنون تعطیل هستند؛ درحالی که فضاهای شهری به زندگی شهروندان معنا و هویت می بخشند. کاربران نیازهای گسترده ای که تا قبل از فاصله گذاري اجتماعي كرونا در فضاهای عمومی جست و جو می کردند حالا بناچار در فضاي مجازي تامين مي كنند، چون زندگی هیچ گاه متوقف نمی شود.
💢طبق اعلام اینستاگرام، حدود ۷۰ درصد از کاربران در ایالات متحده آمریکا هم اکنون از قابلیت لايو که در زمان شروع گسترده ویروس خطرناک و مرگبار کرونا محبوبیت بسیار بیشتری پیدا کرده، استفاده می کنند و شاهد یک پویش جهانی لایو هستیم.
💢موافق این نیستم که لایوها بیشتر محتوای مبتذل دارند ،چون بسیاری از علما، دانشگاهيان، روزنامه نگاران، سلبريتي ها، كنشگران سياسي و اجتماعي و صاحبان كسب و كار و البته گروههاي مختلف مردم و بویژه در ایام پساکرونا نیز از قابلیت لايو اينستاگرام برای تبليغات سياسي و فرهنگي، گفت و گو و بیان دیدگاه های خود و ارايه محصولات و بازاريابي و ديگر فعاليت ها استفاده می کنند.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
🔴 شگردهای جذب لایک و کامنت در فضای مجازی
برخی پست ها که اتفاقاً درجذب لایک وکامنتهای زیاد، موفق هم هستند، از بعضی ویژگی های مشترک برخوردار بوده و از شگردهایی معمولا مشترک برای جذب لایک و کامنت استفاده می کنند که در #سواد_رسانه_ای از آن ها بهعنوان #تکنیک_های_اقناعی نام برده میشود.
⭕️ تکنیک اقناعی استفاده از عواطف و احساسات یکی از مهمترین و پرکاربردترین این تکنیک هاست که ازطریق تحریک عواطف واحساسات کاربران موجب برانگیختن واکنش آن ها درقالب لایکوکامنت میشود.
🔺معمولا برای تحریک عواطف واحساسات کاربران ازبعضی شگردهای مشخص استفاده میشود که به بعضی ازاین شگردها اشاره میشود :
💢تحریک احساسات وبرانگیختن واکنش ازطریق استفاده از اختلاف عقاید و سلایق
💢تعارضات سیاسی عقیدتی قومیتی ملیتی جنسیتی ورزشی فرهنگی طبقاتی طرز پوشش مدل مو ولباس رنگ مو و لباس نمایش جواهرات خانه و ماشین لاکچری و هر چیزی که موجب برانگیختن احساساتی مانند حسرت یا حسادت شود و مانند اینها، در قالب های مختلف مانند تصویر، فیلم و کلیپ، #مسابقه،۱یا۲، نظرسنجی، خبر داستان طنز و... و به خصوص همراه با
🔵 جملات جانبدارانیه برای تایید یا رد یکی از این عقاید که به واکنش سریع مخاطبان منجر شود...
💢حتی نمایش بعضی از پست هایی که در جای دیگر با هدفی دیگر در فضای مجازی منتشر شده اند اما اینجا، از جنبه ایجاد تعارض آن ها برای جمع آوری لایک و کامنت استفاده می شود.
🔺مثل اظهار نظر بعضی هنرپیشه ها درباره بعضی مسائل یا نمایش بخشی از زندگی شخصی خود و یا حتی نمایش غذاخوردن چینی ها که برای خود آن ها جنبه تبلیغاتی دارد اما مخاطب ایرانی را به لحاظ تعارض فرهنگی به واکنش و کامنت گذاری وامیدارد.
⭕️تحریک احساسات با استفاده از نوستالژی
💢تصاویر،موسیقی،فیلم وسریال،هنرپیشه ها،خوانندگان،مشاهیر علمی وسیاسی وادبی وهرچیزی که برای مخاطبان خاطره انگیز باشدوعواطف آنها راتحریک کرده یاجریحهدارنماید.
🔺تحریک عواطف انسانی ازطریق نمایش قشر آسیبپذیر، معلولان، کودکان، پدرومادر، افراد زحمتکشو...
💢تحریک عواطفی مثل خشم شدید ازطریق نمایش تصویرداستان یاحتی وانمودی ازنمایش ظلم و ستم مانند توهین به یک فرد، توهین به اشخاص محبوب، کتک خوردن یک فردبیدفاع یا کارسخت یک فردضعیف و... برای دریافت لایک وکامنت
⭕️تحریک عواطف با استفاده از تکنیک اقناعی مقایسه
💢از این تکنیک نیز غالبا در راستای تحریک عواطف افراد استفاده می شود و به فراخور آن،موجب برانگیختن حس حسادت، خشم، یأس و حسرت، تمسخر و تأسف، انزجار ومانند اینها می شود.
🔺مانند مقایسه دو سیاستمدار از دو کشور، دو هنرپیشه از دو کشور، دو مدل مو یا آرایش، دو مدل ماشین از دو شرکت، دو وسیله مصرفی از دو برند،دو ماده غذایی و مانند اینها
🔴 تحریک عواطف با استفاده از تکنیک اقناعی تعمیم
💢استفاده از تصاویر، فیلم ها یا داستان هایی که تعداد زیادی از افراد آن را به خود تعمیم داده و خود را در آن موقعیت تصور می کنند و تأثيرپذیری بیش تری از آن دارند.
💢مثلا وقتی تصویر سربازی که دور از خانواده است گذاشته می شود، سایر سربازان و حتی اعضای خانواده ای که سرباز دارند آن را به خود تعمیم داده و باآن همزادپنداری می کنند.
⭕️تحریک عواطف و احساسات با نمایش موارد عجیب و استثناء
💢این شگرد که از ارزش های خبری هم محسوب میشود، در فضای مجازی معمولا در سطحیترین شکل آن به اشکالی مبتذل و مانند نشریات زرد مورد استفاده قرار می گیرد مثل استفاده از خرافات پیش پا افتادهای چون نقش بستن کلمات مقدس روی بدن کودکان.
💢نمایش فیلم و تصویر افرادی با عمل های زیبایی عجیب و غریب، زنده خواری چینی ها و مانند آن نیز از اشکال دیگر جذب لایک و کامنت هستند که جنبه استثناء آنها، گاه با شگردهای دیگری همچون پرسش هایی با پاسخ مشخص و تعارضات فرهنگی نیز همپوشانی دارد.
💢تکنیک اقناعی استفاده از نماد ها
🔺استفاده ازتصاویر ونمادهای ملی یامذهبی که به تحریک عواطف ملی،میهنی،مذهبی بیانجامند مانند نمایش تصویر اماکن مقدس،زیارتگاه ها،مرقد امامان یاقهرمانان ملی، پرچم و... واستفاده ازشعارهای ملی،مذهبی وتحریک عرق ملیومذهبی
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
🔹واقعا انتظار داریم بی بی سی حتما
این گزارش رو پخش کنه
عدالتم آرزوست😂
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️جنگ ادراکی شناختی
💢ایجاد یک ادراک نسبت به مسلمانان توسط رسانه های غرب نیازمند فعالیت های دقیق است
👤استاد رائفی پور
💢بخشی از برنامه #بازگشت
🔻مشاهده و دانلود قسمت ششم #بازگشت
🌐http://aparat.com/v/t0Pw6
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️همزمان با اقدام کشور آلمان در تروریستی اعلام کردن حزبالله لبنان، رسانه های معاند ادعای ترند شدن هشتگ "حزب_الله_ارهابی" در لبنان را مطرح ساخته و در این خصوص به فضاسازی پرداخته اند.
💢گفتنی است تقدیر توئیتری پمپئو از این اقدام آلمان و اشاره به حمایت ایران از حزب الله لبنان به عنوان یک گروه تروریستی نیز در رسانه های معاند بازتاب داشته است.
علاوه بر این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار توئیتی جلوگیری از تامین مالی جزب الله لبنان را باعث کاهش رفتارهای مخرب ایران قلمداد کرده است.
#رصدخانه_آرما
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️تفکر انتقادی
🔺عجب حکایتی است این فضای مجازی! کاربران شبانه روز بدون وقفه در معرض بمباران انبوه اطلاعات جعلی قرار دارند. اطلاعات غیر واقعی در مواقعی دستمایه تصمیمها و قضاوتها قرار میگیرد. ادراک، نگرش و رفتار کاربران و زندگی شهروندان را متأثر کرده و در مواقعی آثار زیانبار غیر قابل جبران بر جا میگذارد.
💢صواب آن است که در فضای دوم چیزی را گز نکرده پاره نکرد. نان کسی را بیجهت آجر نکرد و در مواقع ضروری آب را از سرچشمه بست. ورود به این فضا مستلزم آمادگیها و حضورهایی است که در غیاب آنها، مهمانان ناخواندهای پشت ماشین فکری هر یک از ما نشسته و در مسیر مورد نظر خود هدایت میکنند.
💢در بازار مکاره فضای دوم (فضای مجازی)، سطح مردم فریبی و دستکاری اطلاعات به مراتب گستردهتر و چالش برانگیزتر از فضای اول (فضای واقعی) است.
🔺فناوری اطلاعات سطح پیچیدگیهای اطلاعاتی را بسیار افزایش داده و در مواردی قدرت تمیز کاربران برای تشخیص صحت پیامها،کمکی نمیکند و فرد را تسلیم و قربانی پیامهای فیک میکند. تفکیک فراواقعیتها از واقعیتها چندان سهل نیست. هر روز خبرهایی از فضای دوم منتشر میشود که همگان انگشت حیرت را بر دندان میگیرند.
💢افرادی در دام کلاهبرداران اینترنتی اسیر شده و یک شبه زندگی را باختهاند. یکی در زمینه تجارت، یکی دیگر در زمینه دوستی، یکی اعتماد به اطلاعات جعلی، یکی افشای اطلاعات زندگی شخصی، فریب نیرنگهای افراد بینام و نشان را خورده و اسیر دامهای فریبنده آنان شدهاند.
🔺افرادی از همین طریق به صفوف تروریستها درآمده و موقعیتی بهتر از یک قاتل نصیب آنان نشده است. کاربرانی ارتباطات اجتماعی آنها با دوست، فامیل و دیگران دچار سوءتفاهم شده است. اخباری از این دست کم نیستند.
💢زیست در فضای دوم به مراتب پیچیدهتر از زندگی در فضای اول است. همان گونه که زندگی در فضای واقعی بدون کسب مهارتها و پرورش دائمی آنها ناشدنی است، در فضای مجازی کسب مهارتها ضروری است وگرنه چه بسا کاربران در تورهای زهرآگین شیادان و کلاهبرداران گیر افتند. یکی از مهارتهای بسیار مهم برای زیست آگاهانه در فضای دوم «تفکر انتقادی» است. در فضای دوم جنس کسب و کارها از نوع اطلاعات و دانش است و مهارت اصلی برای زندگی در این فضا «تفکر انتقادی» است.
💢کاربران باید تواناییهای فکری خود را افزایش دهند. با انواع نیرنگها و پیامهای فریبنده آشنا شوند تا از گزند آسیبها مصون بمانند. خود را بیجهت در معرض پیامهای آسیبزا قرار دادن و بدون دریافت هیچ گونه مابه ازا به خود و دیگران ضرر رساندن از عقلانیت و خرد ورزی به دور است. عقلانیت ایجاب میکند بدون تشخیص، تحلیل و ارزیابی اطلاعات متقاعد نشویم و با «خودتجهیزسازی، خودنظارتی، خودکنترلی و خودارزیابی» با اطلاعات فیک و آلوده مقابلهکنیم. شرط اساسی زیست در این فضا این است که قدرت تفکر و استدلال را بارور کنیم، بیجهت مهر تأیید بر اندیشههای دیگران نزنیم یا بیجهت به اندیشههای دیگران حمله نکنیم. ورود به حوزههای ناشناخته به ابزارهای مجهزتری نیاز دارد. کاربرانی که در این فضا زیست میکنند، باید خود را به مهارت تفکر انتقادی مجهز کنند. تا از این رهگذر از اطلاعات بیهوده و جعلی جلوگیری و به اطلاعات قابل اعتماد دست یابند.
🔺بدون داشتن تفکر انتقادی حرکت کردن در وادی پرسنگلاخی مانند فضای مجازی، مشکلات ریز و درشتی را در کمین کاربران قرار می دهد و چه بسا که زندگی آنها را دچار تنشهای ناخواسته کند. تفکر انتقادی، یعنی به حرکت درآوردن قدرت تفکر و بارور کردن اندیشه و به مثابه چراغی است که با تاباندن نور برتاریکخانهها از جانشین شدن ادعاها بر جای واقعیتها جلوگیریمیکند. تفکر انتقادی یعنی خوددروازهبانی اطلاعات و وارسی اجمالی ادعاها و اجازه ندادن به هر پیامی برای عبور از دروازههای اطلاعاتی است. تفکر انتقادی یعنی این که برای حفاظت از ارزشها، هنجارها و باورها، حریم حفاظتی ایجاد کرده و از فرو غلتیدن در دامهایی که توسط دیگران ساخته و پرداخته شده است، پرهیزکنیم. باید در انتخاب مراجع فکری و مجازی اطلاعات و به ویژه منابع اطلاعات دقت کرد. در اولین مواجه با مطالب دیگران اعمال سطحی از شک و تردید درباره پیامها و بدون سوگیری شخصی و تعصب فردی یا گروهی درباره موضوع فکر کردن ضروری است. پرسشگری لازمه کنشگری در فضای دوم است. به ویژه طرح سؤالهایی درباره چرایی و چگونگی پیامها، خبرها، رخدادها و هر گونه اطلاعات در این فضا ضروری است.
👤حجت الله مرادی
#سواد_رسانه_ای
✅آرما(آرمان ناتمان)
@Media_arma
📌سرویس کنفرانس ویدیویی «گوگل میت» روزانه ۳ میلیون کاربر جدید جذب میکند
🔺با شیوع ویروس کرونا بسیاری از تماسها به صورت مجازی انجام میشود و برنامههای کنفرانس ویدیویی محبوبیت بالایی در میان کاربران پیدا کردهاند. بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی مدیرعامل گوگل، روزانه نزدیک به ۳ میلیون کاربر جدید عضو گوگل میت میشوند و تعداد کل کاربران روزانه
آن به ۱۰۰ میلیون نفر میرسد.
🔺گوگل برای افزایش استفاده از این سرویس، امکان دسترسی رایگان به برخی قابلیتهای پیشرفته را برای مشتریان خود فراهم کرد و این ویژگیها تا ۹ مهر در دسترس خواهند بود. این شرکت همچنان با افزودن قابلیتهای جدید به سرویس خود قصد دارد با زوم و مایکروسافت تیمز رقابت کند که از این ویژگیها میتوان به حذف صداهای مزاحم اشاره کرد. بر اساس گفته پیچای، تعداد کاربران گوگل میت به صورت روزانه به ۱۰۰ میلیون نفر میرسد که بسیار کمتر از ۳۰۰ میلیون کاربر برنامه زوم است.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️مسدود شدن صفحه مجازی شبکه العالم توسط اینستاگرام با وجود دارا بودن تیک آبی (نشان تایید و اصالت اکانت ها) همزمان با ماجرای قرار دادن حزب الله لبنان در فهرست تروریست ها در رسانه های معاند و انقلابی بازتاب داشته است.
💢رسانه های معاند علت این امر را حمایت و ارتباط این شبکه تلویزیونی با گروه حزب الله لبنان که اخیرا در لیست تروریستی آلمان قرار گرفته، اعلام کرده اند.
💢رسانه های انقلابی نیز نوشته اند که این صفحه به بهانه پستی در سال 2018 درباره درباره حاج رضوان یکی از فرماندهان حزب الله، که مربوط به دوسال و نیم گذشته بوده است، مسدود شده است.
علاوه بر صفحه اینستاگرام شبکه العالم که 117 هزار فالور داشته، یکی از صفحات فرعی فیسبوک نیز با 13 هزار فالور که مربوط به اخبار سوریه، مسدود شده است.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
33.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️روند ادراک سازی در رسانه
👤استاد رائفی پور
💢بخشی از برنامه #بازگشت
🔻مشاهده و دانلود قسمت ششم #بازگشت
🌐http://aparat.com/v/t0Pw6
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
⭕️دوران پساکرونا؛ آغازی بر یک ظهور و سقوط
💢فرضیهای از سوی برخی اساتید و کارشناسان مطرح شده است مبنی بر اینکه اشاعهی بیماری کرونا در جهان، میتواند موجب عبور ملتها از نظم فعلی تمدنی بهسمت حکمرانیِ بلامنازع مجازی شود. بشری که بالاجبار در این ایام لذت زندگی و گذران وقت در #عالم_مجازی را چشیده است، آیا به راحتی آن را رها میکند و به تعادل قبل از کرونا برمیگردد؟!
💢اگر فضای مجازی را نقطه اوج تاریخ تمدن فرآیندهای ارتباطی غرب بدانیم، صحت فرضیهی مطرح شده به معنی بهینه شدن مدرنیته و تمدن غرب بر بستر فضای مجازی به عنوان شاهرگ نوین ارتباطاتی بشر خواهد بود. بنابراین در نتیجهی این تحول در نظام ارتباطاتی، قطعا باید در عالم #پساکرونا در انتظار تحولات گسترده در سایر نظامات اجتماعی باشیم که قطعا این تحولات در تضادی عمیق با تمدن نوین اسلامی خواهد بود.
💢اما در رد این فرضیه باید گفت، بشر در دوران پیش از ابتلای جهانی به کرونا، لذت زیست در فضای مجازی و امکانات گستردهی آن را چشیده بود و در این شرایط کرونایی، به اضطرار ساعات زیست در این عالم مجازی و گسترهی ساکنان آن بیشتر شده است. مسیری که بدون کرونا هم تدریجا در حال طی شدن بوده. اتفاقا اجباری بودن و افراط در زیست در عالم مجازی و دفعتا محدود شدن گستردهی ارتباطات حقیقی و بینافردی، برای بسیاری از انسانها تجربهای تلخ، خستهکننده و آزاردهنده بوده است که در نتیجهی آن، جوامعی شبیه ایران که همچون غربیها فردگرا نیستند، بیش از پیش در آرزوی چشیدن دوبارهی لذت ارتباطات حقیقی و زیست اجتماعی خود هستند.
🔺گاهی محدودیت موقت در استفاده از نعمتهای بدیهی موجب میشود تا در ادامه بیشتر قدر آنها را بدانیم. شاید یکی از جنبههای مهم این ابتلای جهانی، تلنگری تربیتی از سوی خداوند برای داعیهداران تمدنسازی نوین اسلامی و منتظران ظهور منجی بشریت باشد تا حقیقتا به ظرفیت گستردهای که تاکنون در اختیار آنها بوده پیببرند و با آگاهی از غفلتی که صورت گرفته، علاوه بر تلاش گسترده برای تسخیر تکنولوژی و استفاده از فرصتهای آن، بسیار بیش از پیش قدر مسجد، هیئت، حرمهای اهل بیت علیهم السلام، اربعین، راهیان نور، آئینهای دینی مانند اعتکاف، گعدههای دوستانه، ارتباطات چهره به چهره با مردم و... را بدانند و حضوری به مراتب متفاوت و موثرتر از قبل داشته باشند که شاید تاکنون همین درک و حضور موثر حلقه مفقوده تمدنسازی ما بوده است!
💢از طرف دیگر امروزه در شرایطی قرار داریم که بشر بیش از هر زمان دیگری به دنبال منجی میگردد، چیزی که بارها در غرب بسیاری از فیلمهای آخرالزمانی هالیوود شرایط مشابه آن را به تصویر کشیدند و با تمرکز بر قوه خیال، منجیهای پوشالی خود را به عنوان نسخه نجاتبخش به بشریت معرفی کردند. یکی از جنبههای مهم این ابتلای جهانی، عیان شدن این #پادشاه_عریان غرب برای جهانیان به خصوص غربزدگان و آمریکاپرستان بوده است. رویای بهشت زمینی به عنوان آرمانشهر تمدن غرب هیچگاه به این اندازه در ذهن جهانیان پریشان نشده بود که حتی رسانههای پرشمار و پرقدرت آنها نیز توان بزک کردن این جسم محتضر تمدن غرب را ندارند و در این مقطع به ناچار از ترس از دست دادن مخاطبی که آشکارا شاهد فروریختن آرمانهای پوشالی خود است، همصدا با بسیاری از کارشناسان بر طبل ناتوانی تمدنی میکوبند که خود را در قلهی تجربه و پیشرفت بشری میداند!
💢در نقطه مقابل اما داستان قدری متفاوت است. جوامع اسلامی مانند ایران با تعطیلی مساجد، حرمها و اماکن متبرکه و لغو آئینهای دینی و ملی به ظاهر با محدودیتهای اساسی مواجه شدهاند. اما به برکت عیان شدن ناتوانی قدرتهای جهانی در رفع نیاز بشریت و قطع امید از کمکهای آنها، تفکری #غیرمادی و #خدامحورانه که پایههای اصلی تمدن نوین اسلامی هستند در جامعه حاکم شده است و بذر معنویت را در دلها کاشته که در دوران پساکرونا باید به دنبال برداشت محصول آن باشیم.
🔺کلام آخر آنکه مردم ایران علی رغم تمام این فشارها و محدودیتهای کرونایی، نه تنها از تعطیلی اماکن و آئینیهای دینی و ملی و قطع ارتباطات خانوادگی و حضوری با اقوام و آشنایان خود خوشحال نیستند و نسبت به آرمانهای خود دچار ناامیدی نشدهاند، بلکه بیشتر از قبل تشنهی تحقق آرمان ظهور و ارتباطات و آئینهای خود هستند و درک بهتری از تفاوت کیفیت برقراری ارتباط در فضای مجازی و حقیقی کسب کردند. در حالی که کشتی جوامع غربی در نقطهای از تاریخ خود قرار دارد که ساکنان آن با ناامیدی از تحقق وعدهی رسیدن به ساحل خوشبختی با رهبران فعلی خود، در انتظار #ناخدای_جدیدی هستند...
💢دوران پساکرونا میتواند نقطه شروع #سقوط_آشکار تمدن غرب و نقطه شروع #ظهور و بروز تمدن نوین اسلامی برای جهانیان باشد، انشاءالله.
👤حسین کیا
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma