eitaa logo
رسانه فقه پزشکی
203 دنبال‌کننده
238 عکس
32 ویدیو
4 فایل
گروه آموزشی و پژوهشی فقه پزشکی 📌اخبار، اطلاعات و دستاوردهای فقه پزشکی 📌اولین و تخصصی ترین رسانه فقه پزشکی در کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
تزریق کرونا عرض کردیم، مبتنی بر صحبت، تحقیق و مراجعه به کارشناسان بوده است. این مسئله روشن است زمانی که فقیه در شناخت موضوع به اطمینان دست یافت، می­تواند بر اساس آن، حکم فقهی را مطابق ادله و موازین اجتهادی ارائه کند. علاوه بر این، به گفته متخصصان، برخی از واکسن­ها و فرایند و روش تهیه آنها سال­هاست که مورد استفاده قرار می­گیرد و اگر درباره برخی واکسن­های خارجی شبهه شود و احتمال دسیسه در آنها مطرح شود، چنین احتمالاتی درباره واکسن­های داخلی مطرح نیست، بنابراین اشکالات احتمالی درباره برخی واکسن­های خارجی درباره واکسن‌های داخلی منتفی است و تزریق واکسن توسط عموم مراجع عظام شاهد بر این مطلب است. ✅در پایان نکته­ای را عرض می­کنیم و از همه دوستان، طلاب و دانشوران می­خواهیم که به این مسئله دقت کنند: همه ما باید در تمام لحظات و مراحل زندگی، خدا را در نظر بگیریم. ما در مواردی که نظری می­دهیم، در چارچوب استنباط و لحاظ همه ادله و جوانب فقهی و استنباطی است؛ چرا که اجتهاد باید بر اساس واقعیت­های علمی روز و کارشناسی متخصصان صورت گیرد. به آقایان و فضلای محترم نیز توصیه می­کنیم بیشتر دقت فرمایند و از اتهام پراکنی و نسبتِ ناروایِ شیفتگی به طب روز و یا مسائلی از این دست، خودداری فرمایند. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🔰استاد محمد قائنی، در نشست علمی «چالش‌های فقهی اهدای جنین» که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، گفت: شخصا از بحث اهدای جنین احساس اشمئزاز دارم زیرا یادآور حالت برده‌داری انسان محسوب می‌شود. اهدای جنین یعنی تملک جنین و اینکه مبدا تکون و اصل انسانی را به کسی ببخشیم. البته نمی‌دانم این تعبیر، وارداتی است یا خیر ولی علی القاعده، ترجمه از انگلیسی است. 🔹این استاد خارج فقه و اصول با تاکید بر اینکه اهدای جنین از منظر بنده به منزله بخشیدن یک انسان و برده‌داری است که در دوره‌های قدیم وجود داشته و امروز هم در برخی کشورها بقایایی از آن وجود دارد، افزود: در گذشته همانطور که امروز جهیزیه متعارف به دختر داده می‌شود خدمکتاری را هم به دیگران می‌بخشیدند. 🔹قائنی با بیان اینکه عده زیادی از فقها بحث اهدای مجموع اسپرم و تخمک از یک زن و مرد را ممنوع می‌دانند، تصریح کرد: مسئله دیگر بعد از اهدا و شکل‌گیری جنین در رحم است ولو آن کسی که از نظر معروف، مادر حقیقی نیست بلکه کسی است که جنین به او اهدا شده است؛ وقتی این جنین در رحم قرار گرفت از نظر عدم جواز تعدی و سقط مصونیت دارد یعنی ممکن است ما بگوییم ابتدای کار یعنی اهدای اسپرم یا جنین درست نیست و حرام است ولی وقتی جنینن تشکیل شد سقط آن مجاز نیست. وی در ادامه بیان کرد: جنین غیرمشروع که منظور ما از این نوع جنین صرفا جنین ایجاد شده بر اساس زنا نیست، بلکه عدم مشروعیت به لحاظ ملابسات انجام کار هم هست، اسقاط آن مشمول ادله منع است و همه احکام اسقاط بر آن مترتب است و البته اینکه دیه و مسئولیت‌های مدنی سقط، حتی قصاص و نسبیت بر عهده کیست؟ مرحله دیگر بحث است. 🔹قائنی اظهار کرد: آنچه بنده از واژه اهدا متوجه می‌شوم این است که نسب جنین متولدشده بریده از صاحب اسپرم و تخمک و متعلق به فردی است که جنین را دریافت کرده است نه اینکه او مالک این جنین باشد و تملیک صورت بگیرد، یعنی اهداکنندگان فرزندشان را به دیگری اهدا می‌کنند نه اینکه انسانی را به دیگری هدیه بدهند. به تعبیر دیگر قبل از اهدا، جنین برای زن و مرد دیگری بود و الان فرزند فرد دیگر. 🔹استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نسب منشا احکام مختلف در ابواب گوناگون فقهی است، تصریح کرد: در بحث اهدا، فقط ارث مورد بحث نیست بلکه قصاص و نکاح و صلات و صوم و طهارت، ابواب دیگر فقهی درگیر این موضوع می‌شوند زیرا پسر بزرگ، ولی والدین است. حتی باب زکات هم درگیر این بحث است زیرا پدر حق ندارد زکاتش را به فرزندش بدهد و بالعکس، تا بحث خمس که‌ ها‌شمی بودن و سیادت مطرح است و حتی مباحث معاملات هم سراسر درگیر است، اینکه ولی طفل قبل از بلوغ کیست و معاملات او در چه صورتی مشروع است؟ تا اینکه بحث قصاص و دیات و ارث و میراث را درگیر می‌کند. ادیان نظر مساعدی درباره حذف نسب اهداکنندگان ندارند. 🔹قائنی بیان کرد: الان شناسنامه جنین را به نام پدر و مادر جدید ثبت می‌کنند و مبنا این است که حتی اهداکنندگان نامحرم به این بچه هستند، گمان نکنم فقه شیعه، مسلمین و حتی ادیان دیگر بحث نسب را اینطور که در قانون شکل می‌گیرد قبول داشته باشند. از نظر حقوقی چون مقرراتشان مبنی بر قراراد است بپذیرند ولی مشروعیت دینی برای آن قائل نیستند. این استاد سطح خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: در اهدا، فرزندخواندگی فرض شده است یعنی پذیرفتن اینکه فرزند، مجازی است و پدر و مادر، حقیقی نیستند. برخی فقها که کم نیستند و فقاهت مسلم هم دارند بر خلاف این مبنا که مادر، فردی است که تخمک از او گرفته شده است؛ ملاک نسب به مادر را ولادت زایمانی می‌دانند بنابراین از نظر این فقها نیازی به تبری نیست و مادر حامل این جنین حتما مادر است و مادر صاحب تخمک، مادر دوم محسوب می‌شود. 🔹قائنی گفت: آنچه میزان در نسب بر حسب ادله است، نفی و اثبات و تبری از نسب جایی که به صورت تعبدی و حقیقی است خودش مخالفت تکلیفی و گناه مستقل است یعنی کسی که معلوم است نسبش چیست اگر خود را به نسب دیگری پیوند دهد یا خودش را از نسب حقیقی خود منصرف کند دوگناه کرده است؛ در مورد جنین‌های اهدایی، اهداکنندگان پدر و مادر بودن برای این جنین را نفی می‌کنند و این خودش گناه است و اگر خود آن فرزند هم بخواهد خودش را از پدر نفی کند گناه است و این جنین متولدشده بخواهد خودش را پیوند به پدر دیگری بدهد گناه است و آن کسی که می‌خواهد فرزندی را که برای او نیست به خودش منتسب کند باز حرام است. این مدرس فقه پزشکی اضافه کرد: ما که بیرون از مجموعه این چند نفر اهداکننده و گیرنده هم هستیم حق نداریم انتساب پدر و فرزندی به آنها بدهیم و آن فردی که شناسنامه برای آنها ثبت کرده و این فرزند را به آقایی به عنوان پدر نسبت می‌دهد گناه کرده است. روایات متعدد و قطعی داریم که نفی نسب و اثبات نسب غیرواقعی را حرام می‌داند. تا جایی این مسئله پیش می‌رود که یکی از علل حرمت زنا در برخی روایات تضییع نسب بیان شده است.
نفی نسبت پدری در موارد مشکوک هم جایز نیست 🔻قائنی بیان کرد: در برخی روایات آمده در جایی که نسب براساس موازین ظاهری اثبات شده است یعنی پدر و مادری مشروع هستند و فرزندی در این میان متولد شده و پدر شک می‌کند که این فرزند، فرزند من است یا اینکه همسرش تخطی کرده است؛ در روایت بیان شده پدر حق ندارد این فرزند را نفی کند بلکه باید صبر کند هر چند برای او تلخ است. ممنوعیت نفی نسب حتی تا جایی که ۵۰ درصد محتمل است نسب ثابت نباشد وجود دارد. 🔹استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: اگر در جایی فرزندی، نمی‌داند فرزند کیست و خیال می‌کند فلانی پدر اوست بر ما واجب نیست که پدر واقعی او را به او معرفی کنیم یعنی رفع ابهام نسب واجب نیست. در اهدای جنین هم درست است که جنین برای اهداکنندگان است ولی حریت و انسانیت او برای اهداکنندگان نیست که بخواهند آن را به دیگری ببخشند. بنابر گزارش رسانه فقه پزشکی، استاد قائینی در پایان افزود: خداوند این فرزند را حر قرار داده است؛ اینکه در مراسم عروسی مجازا داماد را غلام پدرخانم قلمداد می‌کنند شوخی است؛ ما که برده‌داری غربی گذشته را نفی می‌کنیم رقیت اسلامی را با تمام وجود پذیرفته و برای آن بدیل هم قائل نیستیم. اگر کسی حقیقت رقیت اسلامی را بفهمد می‌بیند که چه تفاوت فاحشی با برده‌داری غربی دارد که در قدیم وجود داشت و الان ریشه کن شده است. @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🔰چهارمین نشست از سلسله نشست های نقد کتاب های فقه پزشکی برگزار می شود. 🔻"پیشگیری از بارداری و سقط درمانی در آیینه فقه" نوشته حجه الاسلام سید محسن مرتضوی به بوته نقد دانش پژوهان فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام قرار می‌گیرد. 🎙دبیر علمی جلسه: حجه الاسلام سید هدایت الله میر سالاری 🏠مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی ره ⏰ شنبه، 21 اسفندماه 1400، ساعت 16.30 @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🔰گزارش تصویری از جلسه نقد کتاب پیشگیری از بارداری و سقط درمانی در آیینه فقه @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام صادق علیه السلام فرمودند واکسن بزنید. 🔹آیا حکومت می‌تواند مردم را وادار به تزریق واکسنی کند که احتمال مرگ در آن است؟ 🔹مطالب ناب فقه پزشکی را در رسانه آن خواهید یافت. برای دیدن سایر مطالب در این زمینه ما را همراهی کنید. @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📌اسم کتاب: تغییر جنسیت 📌توضیح مختصر کتاب: امروز مسئله تغییر جنسیت نه تنها مسئله اجتماعی و پزشکی است بلکه از لحاظ مباحث فقهی و حقوقی نیز دارای اهمیت و مسائل مختلفی است، این موضوع در زمینه افراد خنثی و دو جنسی مسئله‌ای نوپیدا محسوب نمی‌شود اما درباره افرادی که به ظاهر از این دو گروه به شمار نمی‌آیند موضوعی نوپدید و نیازمند بررسی فقهی و حقوقی است؛ نویسنده کتاب تغییر جنسیت از منظر فقه و حقوق، در چهار بخش به تفصیل به بررسی مسائل این موضوع همانند : مفهوم و ماهیت تغییر جنسیت؛ حکم تکلیفی آن، روابط زوجین بعد از تغییر جنسیت نسبت به یکدیگر و نسبت به فرزندان، پرداخته است. @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
❇️ آیت‌الله‌العظمی سبحانی امروز در دیدار وزیر بهداشت: علم پزشکی و علم فقه همواره در کنار یکدیگر هستند ◻️ بعد از آمدن دولت جدید یک فرصت و اقدامات بسیار عظیمی را شاهد هستیم، که خدمات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف برای مردم در این مدت کوتاه انجام شده؛ که از شما قدردانی کرده و برای مجموعه دولت دعا می کنم. @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
ششمین نشست علمی گروه 📍موضوع: انتخاب موضوع و مدیریت پژوهش در دانش ای میان رشته ای با تاکید بر فقه پزشکی ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی قاسمی مدیرگروه آموزشی_پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین حامد میرزاخان دبیر و پژوهشگر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام 🏢مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام _ طبقه دوم _ سالن امام خمینی (ره) 🕦زمان: چهارشنبه 25 خردادماه 1401، ساعت 10:30 الی 12 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🔻معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام خبر داد: ◻️سه دوره جذب طلبه در دوره تخصصی فقه پزشکی ◻️۱۲۵ طرح پژوهشی اتمام یافته و آماده برای نشر ◻️معاونت پژوهشی مرکز فقهی تاکنون حدود ۲۰۰ عنوان کتاب تألیف داشته است https://hawzahnews.com/x9Qhn @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📣 برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع: مرگ مغزی (بررسی تطبیقی پزشکی، فقهی و حقوقی و پیامدها) استاد ارائه دهنده؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید ستوده استادیار دانشگاه علوم پزشکی استاد منتقد؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی فیاض استاد داور؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی قاسمی و جناب آقای دکتر بابایی 📆 دوشنبه ۶/تیرماه/
۱۴۰۱
ساعت ۱۰ تا ۱۲ 📍 مدرسه عالی دارالشفاء، مدرس ۳ @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
هدایت شده از اطلاع رسانی مرکزفقهی
📌آئین افتتاحیه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) سال تحصیلی1401-1402 📍سخنران افتتاحیه : آیت الله فاضل لنکرانی ⏰چهارشنبه 2/شهریورماه /1401 ساعت 11 🕌مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
💢 بررسی «انطباق اهدای جنین با فقه» 🔹 آیت‌ الله محمد جواد فاضل لنکرانی: ما واقفیم به اینکه اهدای جنین یا تخمک و اسپرم امروز یکی از نیازهای اجتماعی جامعه است، از این جهت نمی‌توانیم به این موضوع فقط به عنوان یک مسئله شخصی نگاه کنیم، این یک معضل اجتماعی است. وقتی معضل اجتماعی شد، طبیعی است که مسئولین حکومت، قوه‌ی مقننه، وزارتخانه‌های مربوطه همه وظیفه دارند به میدان بیایند و راهکارهایی برای حل آن ارائه بدهند لذا باید با این دید به موضوع نگاه کنیم. 🔹 اگر یک فقیهی که از نظر فقاهت ثبوتاً و اثباتاً کسی در او مناقشه‌ای ندارد بگوید اهدای جنین جایز است و بقیه آن را جایز ندانند، شرعاً افرادی که مقلد مراجع دیگر هستند می‌توانند به فتوای وی عمل کنند. 🔸 دکتر طباطبائی مدیر مرکز ناباروری: به دلیل تعداد آراء مراجع معظم تقلید و تفاوت نظرات، باعث مشکلات و سوء استفاده‌ای در چرخه درمان شده که آسیب‌هایی ایجاد خواهد کرد. بحث اهداء جنین هر چند در سال ۱۳۸۲ به تصویب مجلس رسید و در یک بازه دو سه ماهه، آئین‌نامه اجرائی از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شد، با این حال بسیاری از مسائل نامشخص است که باعث سردرگمی‌های پزشکی حوزه‌ درمان نازائی شده است. 🔸 دکتر عابدینی، مدیر گروه نازائی وزارت بهداشت و درمان: ما به مراکز گفتیم چارچوب فعالیت‌ها باید بر اساس قانون باشد، و موارد تخلف مورد تذکر و برخورد قرار خواهند گرفت. 📚 متن کامل: https://fazellankarani.com/persian/news/24186/ @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
گروه آموزشی و پژوهشی فقه پزشکی 📌اخبار، اطلاعات و دستاوردهای فقه پزشکی 📌اولین و تخصصی ترین رسانه فقه پزشکی در کشور جهت اطلاع از اخبار و مباحث مربوط به فقه پزشکی در این کانال عضو شوید 👇👇👇 https://eitaa.com/medical_Fiqh @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📌بررسی فقهی تلقیح مصنوعی 📌معرفی مختصر اثر: كتابى كه پيش رو داريد، تحقيقى ژرف و بحثى استدلالى است كه پيرامون يكى از موضوعات مورد ابتلا و نوپيداى جهان كنونى ما صورت گرفته است. موضوع مورد نظر، بحث از تلقيح مصنوعى به اشكال مختلف آن است كه امروزه رشد فزاينده اى در علم پزشكى داشته و نتايج قابل ملاحظه اى بر آن مترتّب شده است; از آنجا كه اين پديده جنبه فقهى و حقوقى دارد، بر علما و انديشمندان عصر لازم است آن را مورد كنكاش علمى قرار داده و نظر اسلام عزيز را درباره آن اعلام نمايند. محقّق گرانقدر، استاد معظّم جناب مستطاب حاج شيخ محمّدجواد فاضل لنكرانى «دامت افاضاته» كه از چهره هاى علمى و سرشناس حوزه علميه قم بوده و سال هاست كه بر كرسى تدريس درس خارج فقه تكيه زده اند، در سال 1384 در مباحث خارج فقه مكاسب محرّمه به مناسبت بحث بيع نطفه به تحقيق در اين موضوع پرداخته و در بيست جلسه آن را از جهت فقهى و حقوقى به صورت استدلالى بررسى كرده و به نتيجه رسانده اند. محصول اين درس ها به قلم يكى از اساتيد محترم حوزه جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاى سيد مهدى طباطبايى به رشته تحرير درآمده و در اختيار علاقه مندان قرار مى گيرد. @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📌کتاب شایسته تحسین کتاب سال حوزه (گروه فقه پزشکی) به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، در بیست و سومین دوره این همایش در سال 1400، 3 اثر برگزیده و 24 اثر نیز جایگاه شایسته تقدیر را کسب نمودند. 43 اثر نیز مورد تحسین شورای علمی همایش قرار گرفتند. در این همایش کتاب علمی‌پژوهشی واکاوی فقهی انرژی‌درمانی و هیپنوتیزم عباس نوری احمدآبادی از کتب گروه آموزشی و پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار (علیه‌السلام) به عنوان کتاب شایسته‌تحسین در این همایش مورد تقدیر قرار گرفت . لینک خبر: http://research.markazfeqhi.com/node/107 @medical_Fiqh | رسانه فقه پزشکی سایت | کانال ایتا | ارتباط باما