eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.3هزار عکس
473 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 طرح ویژه طلاب سطح ۳ و ۴ حوزه های علمیه 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد، رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه: 🔹 طرح های پشتیبانی و ارتقایی و توانمندی متعددی در بنیاد ملی نخبگان در هماهنگی با دستگاه های حاکمیتی نظام طراحی شده و در آن چارچوب از نخبگان و برگزیدگان و استعدادهای برتر حمایت می شود. یکی از این طرح ها، طرح شهید علی صیاد شیرازی است. این طرح در حقیقت با چند هدف طراحی شده است. 🔹 انتظار ما این است که طلاب جوانی که تمایل دارند در حوزه فناوری فرهنگی، علمی و حکمرانی، حضور یابند و این جایگاه های مهم و اساسی را دریابند. یکی از مهمترین حوزه های علمی و فناورانه، حوزه فناوری های نرم و حکمرانی مطلوب است. در اینجا باید طلاب حضور یابند و گره از کار حوزه و نظام و کشور گشوده شود. این مساله بسیار ارزشمند و مفید و کارآمد است. 🔹 به زودی فراخوان شرکت در طرح شهید صیاد شیرازی که طرح گذراندن خدمت مقدس نظام وظیفه توسط طلاب است اعلام می شود و پس از اعلام و تاریخ فراخوان، طلاب وارد سامانه می شوند و پس از ثبت نام در سال نخست نزدیک ۲۰۰ نفر از طلاب حوزه علمیه را می توانیم شناسایی و جهت گذراندن خدمت به بخش ذی ربط یعنی مرکز نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح معرفی کنیم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30330 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ شعار «زن، زندگی، آزادی» در مقابل شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» مطرح شده است 🔻 دکتر طهرانچی در نشست مسئولین استانی امور زنان و خانواده: 🔹 شعار «زن، زندگی، آزادی» یک گزاره است، ساده انگاری است که اگر تصور کنیم این مفهوم در «پ ک ک» به یکباره خلق شده و سپس در نگاه حزب کومله آمده و پس از آن به یک شعار در زبان کردی و سپس به زبان فارسی تبدیل شده است. عقبه این شعار بسیار متفاوت است. در این شعار زن، زندگی و آزادی، آن مفاهیمی نیستند که به آن فکر می‌کنیم، بلکه در واقع این شعار در مقابل شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» مطرح شده است. 🔹 سوالی که مطرح می‌شود این است که دعوا به خاطر چه موضوعی است؟ آیا این دعوا به خاطر شعار «زن، زندگی، آزادی» یا کنشگران صحنه است؟ خیر. پاسخ درست این است که دعوا به خاطر سیاستگذاری، پارادایم و ساحت علم است، علمی که در آن خدا جایی ندارد. دعوا بر سر مسأله حجاب نیست، در واقع ما در دانشگاه و نظام تعلیم و تربیت آن طور که باید عمل نکردیم و باید روی این مسأله اقدامات لازم صورت بگیرد. 🔹 پوشش واقعی یک عادت نیست، بلکه باور و کنش است. پوششی که سر عادت باشد با یک هجمه کنار گذاشته می‌شود، اما پوششی که براساس باور باشد، هیچگاه کنار نمی رود. امروز دعوا بر سر باورهاست. پشت باورها، علم است و علم کارخانه آدم سازی است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30373 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ حوزه در صف مقابله فرهنگی و خط مقدم جنگ فرهنگی ایستاده است 🔻 آیت‌الله علی اکبر رشاد در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران: 🔹 حوزه به علوم شناختی اهتمام داشته باشد. ۷۴۰ درس در حوزه است اما یک کرسی علوم شناختی دایر نیست، فرهنگ مقاومتی فرهنگ سلبی نیست بلکه باید مدیریت کرد، مگر می شد شاهراههای اطلاعاتی را بست اما می توان کار ایجابی کرد. 🔹 حوزه تهران ظرفیت عظیمی است و ۱۵ هزار طلبه در طراز حوزه های بزرگ دارد، باید حوزه در پاسخ به شبهات و تولید محتوا اعلام آمادگی می کنیم، در حوزه فرهنگ آتش به اختیاری است زیرا در محاصره هستیم، جوان ها در دام فرهنگی اسیر می شوند اما کشته های فرهنگی ما شهید نیستند. 🔹 در واقع فرهنگ مقاومتی یعنى فرهنگی که در شرائط تهاجم همه جانبه فرهنگی، روانی و شناختی می تواند تضمین کننده‌ى رشد و شکوفائى فکری و فرهنگی کشور باشد و به ارتقاء فکری و فرهنگی جامعه و افراد آن بینجامد و آنها را در برابر هجمه های فرهنگی مصون بدارد. 🔹 باید بتوانیم در مورد مفاهیم مرتبطی چون اصالتِ فرهنگ و مهندسی فرهنگی و جنگِ فرهنگی و جنگِ نرم و رخنۀ فرهنگی و استقلالِ فرهنگی و پیشرفت درون‌زا و مصون‌سازی فرهنگی و مردم‌سالاریِ فرهنگی و خلّاقیّت فرهنگی و بازسازیِ انقلابیِ ساختارِ فرهنگی و تحوّلِ فرهنگی و ….به جهاد تبیین بپردازیم. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29891 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 تکنیک‌های اقناع در پاسخگویی به شبهات 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین برته در اولین کارگاه آموزشی مدیریت شبهه شناسی و گفتمان سازی: 🔹 یکی از اصلی ترین زیرساخت های فتنه ها در طول تاریخ دروغگویی و حق‌پوشی است؛ اساساً شبهات با دو فرآیند عادی و سازمان یافته تولید و منتشر می شوند؛ شبهات سازمان یافته معمولاً بر پایه یک یا چند دروغ و در سایه یک جریان‌سازی هدفمند ساخته و پرداخته می شوند. 🔹 هیچ گاه نباید فریب ظاهر سوال را بخوریم و پرسش‌های معرفت‌شناختی را با روان‌شناختی اشتباه بگیریم؛ اگر اشتباه بگیریم، مخاطب ما بی پاسخ مانده و در مرحله بعد “درونی شدن شبهه” اتفاق می افتد. پس از آن است که به مرحله تعمیم می رسد که مرحله ای آسیب زاست و می تواند به ایجاد فتنه در سطح اجتماعی منجر شود. 🔹 بطور کلی باید برای پاسخ به شبهات تکنیک های اقناع را بیاموزیم و آن ها را به کار بندیم. یکی از این تکنیک ها «پرداخت سوال» نام دارد که در آن در مورد اصل سوال بحث می شود؛ در این تکنیک هم زمان و فرصت پاسخگویی خلق می شود و هم حس رفاقت و برادری در مخاطب ایجاد می شود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29583 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
15.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 بین مادر بودن و فعالیت‌های اجتماعی، کدام را انتخاب کنیم؟! 🎙 خانم دکتر لواف: 🔹 امروزه نقش مادری برای ختران ما یک نقش دست و پاگیر است. می‌گویند اگر من بچه‌دار شوم، نمی‌توانم درس بخوانم و به فعالیت‌های اجتماعی برسم. 🔹 یعنی اصالت را به نقش اجتماعی می‌دهند و به جای اینکه به این فکر کنند که اگر سر کار بروند، نمی‌توانند بچه‌ بیاورند، فکر می‌کنند اگر بچه‌دار شوم از کارهای دیگر بازمی‌مانم! 🔹 ممکن است جامعه در شکل گیری این تفکر موثر باشد، اما رفتار مادرها هم مهم است. 🔹 وقتی مادری موفقیت را در شاغل بودن یا -در تفکرات مذهبی- در عضو بسیج بودن، اردوهای جهادی و کار کردن در خیریه‌ها می‌داند، غیر مستقیم به دختر خود القا می‌کند که اگر مادر شوی، نمی‌توانی به این فعالیت‌ها برسی. 🔹 این بینش باید اصلاح شود که اصالت با نقش مادری است و مادر محور است. اگر می‌خواهیم موثر باشیم، لازم است بچه‌های خوب تربیت کنیم. 🔹 یعنی ممکن است بازه‌ای به دلیل بچه‌ آوردن از فعالیت های اجتماعی دور باشیم، اما از جایی به بعد به جای اینکه یک نفر جامعه را بسازد، پنج نفر می‌سازد. پنج نفر چه کسانی هستند؟ من و چهار فرزندم. 🔹 یعنی درست است که اگر کسی بخواهد چهار فرزند بیاورد، ممکن است مثلاً تا ۳۵ سالگی از یکسری فعالیت های اجتماعی دور باشد، اما از ۳۵ سالگی با یک گردان 5 نفره وارد فعالیت‌های اجتماعی می‌شود. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید پیامی صادر کرد 🔰 متن پیام دکتر زلفی‌گل به شرح زیر است؛ بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 از مُناره‌ی مِهر به اقامه‌ی علم دعوت می‌شویم که «آموختن»؛ روشن‌ترین گواهیِ «حی‌علی‌خَیرالعمل» می‌تواند باشد. 🔹 قامت می‌بندیم وُ به ستایش خالق علیم، سرودخوان دوستی و دانستن می‌شویم و سوگند می‌خوریم که نخواهیم گذاشت غباری بر آیینه‌یِ دل وُ جانِ جویندگانِ دانش بنشیند. 🔹 سال نوی تحصیلی را با یادآوری شهدای شریفی که نام خود را با جوهر خون، بر تخته‌سیاه تاریخ، تحریر کردند؛ سرشار از نشاط و آگاهی و سربلندی آرزو می‌کنیم. خاکریز امروز، خاکریز جهاد با جهل و فتح قله‌های دانایی‌ست. 🔹 بکوشیم که پیروز این میدان باشیم که فرموده‌اند: درخت تو گر بار دانش بگیرد/ به زیر آوری چرخ نیلوفری را 📝 محمدعلی زلفی گل - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ واکنش‌ها به بیانیه‌ی سرگشاده پنج اقتصاددان؛ 📝 پنج اقتصاددان در بیانیه ای سرگشاده نسبت به اتفاقات پس از مرگ تاثر برانگیز مهسا امینی واکنش نشان داده و به سیاست گذاران هشدار دادند. مسعود نیلی، محمد طبیبیان، موسی غنی نژاد، محمد مهدی بهکیش و حسن درگاهی ۵ امضا کننده این بیانیه هستند. 🔻 پاسخ‌ها؛ 🔹 دولت‌های یازدهم و دوازدهم از سوی این به ظاهر اقتصاددانان حمایت می‌شد و مدعی بود باید برای حل مشکلات کشور چشم امید به خارج بست، کشور را در حوزه اقتصاد عقب نگه داشت ولی حالا این افراد به جای پاسخگویی در مقام مدعی برآمده و در شرایط حساسی که کشور از سوی دشمنان داخلی و همکاران داخلی آنها زیر هجمه قرار دارد، فرصت را غنیمت شمرده‌اند تا به فرافکنی بپردازند. 🔹 این بیانیه، زمانی صادر شده که هنوز این اعتراضات، اقتصادی نشده. شاید چنین بیانیه‌هایی، کدهایی باشد برای اقتصادی کردن اعتراضات و وارد کردن بخشی از مردم به ماجرای اعتراض با کد اقتصاد. کما اینکه در سال گذشته، کد ابرتورم محملی شد برای تلاش بر القای تورم‌های بالا بر کشور از ناحیه سیاست‌های اقتصادی که لیبرال‌های وطنی پیشنهاد می‌کردند. 🔹 شاید بهتر باشد این افراد ابتدا به دلیل سیاست های غلط دولت های گذشته به خصوص دولت حسن روحانی که با نظر آن ها اتخاذ شده و نقش اساسی را وضعیت موجود ایفا کرده، از مردم و افکار عمومی عذرخواهی کنند و سپس اقدام به نوشتن نامه های سرگشاده کنند! 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30093 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش تفصیلی سلسله دروس خارج نظام‌های اسلامی حوزه‌های علمیه قم، مشهد، اصفهان و تهران در مسائل روز و مورد نیاز جامعه 🎙 با حضور اساتید برجسته حوزه‌های علمیه از جمله: حضرات آیات اعرافی، اراکی، کعبی، سیفی مازندرانی، علیدوست، قائنی، هادوی تهرانی، فقیهی، فاضل لنکرانی و... 🏢 در مدارس علمیه و مراکز فقهی 🔰 طلاب محترم در قم برای ثبت درس به سامانه نجاح به نشانی http://login.ismc.ir مراجعه فرمایید. 💠 دانشجویان و علاقه‌مندان نیز می‌توانند از طریق کانال‌های اساتید به فایل‌های صوتی جلسات دسترسی داشته باشند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30033 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ علی سعیدی، عضو هیات‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم درباره تلقی‌های رایج از اقتصاد دانش‌بنیان می‌گوید 💢 ما اقتصاد دانش‌بنیان را در چهارچوب اقتصاد اسلامی و در یک ارتباط سیستمی تعریف می‌کنیم. اگر هر کدام از اجزا را حذف کنید اقتصاد دانش‌بنیان بی‌خاصیت می‌شود. بدین‌ترتیب، الگوی توزیع درآمد و ثروت تغییر می‌کند و دراختیار مالک پلتفرم که البته از پشتیبانی اقتصادسیاسی لازم برخوردار باشد، قرار می‌گیرد. بنابراین این نحوه ورود فناوری نمی‌تواند اهداف اقتصاد اسلامی در گسترش عدالت و توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها و ثروت‌ها را فراهم سازد. 💢 این‌که ما تاکید می‌کنیم اقتصاد اسلامی از توزیع اولیه شروع می‌کند به این دلیل است که هیچ‌وقت اجازه ندهیم نهاد و شرکت بالاسری که صاحب پلتفرم است به وجود بیاید. در نگاه اقتصاد اسلامی، پلتفرم‌ها نباید مالکیت خصوصی داشته باشند بلکه مالکیت آنها یا باید به‌صورت تعاونی باشد یعنی همان استفاده‌کنندگان از پلتفرم به نحو مشاع مالک پلتفرم هم باشند، یا باید خود پلتفرم تحت مالکیت عمومی قرار بگیرد یا در سطحی متعالی‌تر، در قالب وقف باشد. 💢 تا این اتفاق نیفتد، پلتفرم‌ها صرفا واسطه‌های متکثر و متعدد را حذف و تمام منافع را در اختیار مالک پلتفرم قرار می‌دهد و بدین‌ترتیب، ظرفیت‌های مردمی را در جهت منافع سرمایه‌داری به خدمت می‌گیرد. باید روی این نکته دقت شود و اصل پلتفرم نباید مالکیت شخصی داشته باشد و نباید کسی از اصل پلتفرم سود شخصی کسب کند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30087 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 فراخوان مقالات همایش بین‌المللی «ابن‌عربی، میراث او و اهمیت آن در جهان معاصر» اعلام شد 📑 همایش بین‌المللی «محیی‌الدین ابن عربی؛ میراث او و اهمیت آن در جهان معاصر» در تاریخ‌ 1 و 2 اسفند 1401 توسط گروه ادیان و عرفان مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با همکاری و حمایت تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. 🔸 کمیته علمی همایش از فرهیختگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان دعوت می‌کند تا آثار پژوهشی خود را در قالب مقاله به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. همچنین مهلت ارسال چکیده مقالات تا یکم آذر 1401 می‌باشد. 🔻 محورهای همایش 🔹 میراث ابن عربی در ایران در اسیای میانه و آناطولی در خاورمیانه در شمال و غرب آفریقا در هندوستان و شرق آسیا در مغرب زمین 🔹 ابن عربی و فهم اسلام 🔹 ابن عربی و عرفان و حکمت شیعی 🔹 ابن عربی و گفتگوی ادیان و مذاهب 🔹 تاثیر ابن عربی در فلسفه و کلام اسلامی 🔹 تاثیر ابن عربی در فرهنگ و تمدن اسلامی 🔹 تعالیم ابن عربی و چالش‌های عالم معاصر 💻 سایت: http://ibnarabi.irip.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 ثبت‌نام دوره تربیت استاد با موضوع ولایت فقیه 🔻 شرایط و امتیازات شرکت کنندگان: 🔹 دارا بودن کد استادی از معاونت آموزش حوزه‎های علمیه. 🔸دوره در سه مرحله عمومی به صورت مجازی، کارگاهی به صورت منطقه‎ای و تکمیلی در قم یا مشهد برگزار خواهد شد. 🔹 اعطای گواهی اتمام دوره دانش‎افزایی به شرکت‎کنندگان مرحله عمومی و کارگاهی پس از اتمام و قبولی در آزمون، از سوی مرکز آموزش‎های کاربردی و پس از اتمام سه مرحله و قبولی در آزمون نهایی از سوی معاونت آموزش حوزه‎های علمیه. 🔸 تدریس دروس مربوط و اعزام اساتید منتخب برای سخنرانی در دوره‎ها و جلسات سیاسی و بصیرت‎افزایی مدارس علمیه و مراکز و ... ؛ 📆 زمان شروع دوره عمومی: مهرماه سال ۱۴۰۱ 💻 لینک ثبت نام: http://reg.ismc.ir/rules/276 ☎️ تماس: ۰۲۵۳۳۱۳۳۶۴۴ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com @ENOEnsani
✅ چالش‌های حوزه و فضای مجازی 🔻 در گفت‌وگو با مدیر انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه مطرح شد؛ 🔹 یکی از خلأهایی که در حوزه فضای مجازی وجود داشت و امروز هم وجود دارد، بحث مطالعات فضای مجازی است. ما کنشگر فضای مجازی در حوزه زیاد داریم، به این صورت که افراد دغدغه مندی در ابعاد مختلف، در حال فعالیت در فضای مجازی هستند. 🔹 در حوزه، نهادها و مراکزی که در عرصه فضای مجازی خیلی خوب وارد شدند، می بینید که غالبا کنشگر فضای مجازی هستند و در باب مطالعات و اندیشه های بنیادین فضای مجازی خیلی کار انجام نداده اند. در حالی که ما دنبال کنشگران نیستیم. ما دنبال کسی نمی رویم که کنشگر باشد، بلکه دنبال کسی می رویم که در عرصه فضای مجازی مقاله و کتاب و تحلیل داشته باشد. 🔹 یکی از چالش های حوزه دین و فضای مجازی یا حوزه و فضای مجازی، ارائه یک تعریف جامع از نظام مسائل و نیازسنجی این حوزه است. یعنی امروز یک طلبه ای که در باب فضای مجازی کار پژوهشی انجام دهد و پایان نامه بنویسد و حتی افرادی که در این حوزه تخصصی نسبتی دارند، باید ببیند که خلأها کجاست؟ چه انتظاری در این عرصه از حوزه می رود؟ چه پرسش هایی هنوز جواب داده نشده است؟ نهادهای حاکمیتی ما مردم و خانواده ها و طلاب ما با چه مسائلی مواجه اند که باید برایش چاره اندیشی کنیم؟ 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29761 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com