💢لزوم بررسی آسیبهای فضای مجازی از منظر فقه سلامت
📌حجتالاسلام محمد فروهر در نشست «مصرف رسانهای خانواده» از سلسله نشستهای «فقه و مسائل تربیتی جامعه» گفت:
🔹معمولا در خانه مراقب هستیم که فرزند ما غذای سالم بخورد اما امروزه فضای مجازی تهدید جدی در حوزه سلامت است و این آسیب از نظر فقه سلامت باید بررسی شود.
🔹امروزه زندگی مجازی و زندگی دوم «Second Life» در ابعاد اقتصادی، سیاسی و دیگر ابعاد زندگی حقیقی افراد وارد شده است. در فضای مجازی دنیایی از سؤالهای فقهی در حوزههای مختلفی از جمله فرهنگ، اقتصاد، تعاملات، آموزش، امنیت، سرگرمی، سلامت و ... وجود دارد که نیازمند پاسخگویی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2210783
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_علوم_تربیتی
#حجتالاسلام_فروهر
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، پژوهشی، سیاسی، دینی و... بودند؛ با مروری کوتاه به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 حمایت از هموطنان رسالت مهم حوزویان است
📝 افزایش اختیارات و ارتقاء حوزههای علمیه استانی، سیاست مهم حوزه است
📝 شاخصههای سبک زندگی حسینی در رسانهها و فضای مجازی تبیین شود
📝 کشور با مدیریت انفعالی به جایی نمیرسد
📝 لزوم نظارت و صدور مجوز برای تصویرسازی از روحانیت
📝 جایزه اقتصاد اسلامی شهید صدر به حجتالاسلام والمسلمین موسویان اهدا شد
📝 حوزه انقلابی حامی جدّی هنر متعهد و انقلابی است
📝 معرفی جامع سیره عملی و رفتاری امام حسین(ع) از رسالتهای روحانیون است
📝 چاپ ۱۶۰ کتاب و ۸۰۰ مقاله علمی در انجمن اقتصاد اسلامی حوزه
📝 حوزویان، انقلابی بودن و انقلابیگری را از بزرگان و مراجع آموختهاند
📝 حوزویان باید دردهای جامعه را درمان کنند
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/uzCbs
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 yon.ir/NfIR2
💢آیا حوزههای علمیه آمادگی آموزش تفکرگرا و پژوهشمحور را دارد؟/ فرهنگ مکتوب در حوزههای علمیه تقویت شود
📌مسعود معینی پور، مدیر شبکه چهارم سیما و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با تأکید بر ضرورت تقویت شجاعت علمی آزاد اندیشی در حوزه، گفت: بایستی در نظام آموزشی و هم نظام پژوهشی حوزههای علمی یک سری تغییرات شکل گیرد، اما نکتهای که حائز اهمیت است این است که مبانی حوزههای علمیه و معارف حوزههای علمیه آمادگی آموزش تفکرگرا و پژوهشمحور را دارد؟
🔹در حوزه نگاهها بیشتر پیرامون نقل و متن محور است، فرهنگ شفاهی در حوزهها زیاد است در حالی که باید فرهنگ مکتوب تقویت شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/UZiHV
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مسعود_معینیپور
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 yon.ir/62onx
موسوی.gif
1.74M
💠 صبح امروز برگزار شد؛
💢درسگفتار نظامهای اسلامی
📌موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
👤استاد سید نقی موسوی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢شهید صدر؛ نظریهپرداز اسلامی و انقلابی
📌آیتالله محمدعلی تسخیری:
🔹از جمله ویژگیهای شهید صدر این است که در هر بحثی که وارد میشود، مثل یک نظریهپرداز و مثل یک تئوریسین، وارد ابعاد موضوع میشود و ریشههای تاریخی آن موضوع و مقدمات علمی آن موضوع را به طور دقیق بیان میکند و در نهایت به یک تئوری و نظریه میرسد که این نظریه میتواند زیربنای بحثهای بعدی بشود.
🔹ویژگی دیگر شهید صدر این است که بحثهای ایشان بحثهای اصیل اسلامی است. بحثهایی نیست که فقط اعتماد بر تفکر انسانی باشد؛ اعتماد بر تفکر انسانی است ولی با ریشهگرفتن از قرآن و سنت.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2410795
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#شهید_صدر
#آیتالله_تسخیری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢قرآن پرچم تمدن اسلامی است/ بشریبودن قرآن؛ مخربترین شبهه مستشرقان
📌آیتالله علیرضا اعرافی، در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن طلاب علوم دینی در قم، گفت:
🔹قرآن پرچم تمدن اسلامی است، زیرا تمدن اسلامی، نصمحور است و قرآن محور بنیادین این تمدن است؛ قرآن جهان را با نزول خود تکان داد و بشریت را وارد قلمرو جدید کرد و اگر بشریت در مسیر قرآن جلو میرفت جهان چهره دیگری داشت.
🔹رسالت سنگینی بر دوش طلاب جوان است؛ آنان باید در همه عالم پرچم قرآن را به اهتزار درآورند.
🔹تحقیقات زیادی در میان مستشرقان درباره قرآن انجام شده و البته همه هم غرض ندارند، ولی بخش زیادی از این تحقیقات پایه اندیشه قرآنی ما را متزلزل میکند و ما باید آن را بشناسیم و حکیمانه به آن پاسخ دهیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/B5X8b
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_اعرافی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 yon.ir/OIwwB
💢گزارش اجمالی؛
📌درسگفتار نظامهای اسلامی
💠موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
🔻استاد «سید نقی موسوی»، در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝بحث ما ایقاظ متربی برای صلوة است و اینکه این ایقاظ چه حکمی دارد؟
🔹نکته 1: واژه ایقاظ به معنای بیدار نمودن است و نه هوشیار کردن لذا محل بحث، خواب است و نه نسیان و غفلت.
🔹نکته 2: از واژه متربی استفاده شده پس میتواند فرزند باشد و یا اینکه غیر فرزند باشد. در ضمن قصد داریم از لحاظ تربیتی به قضیه نگاه کنیم.
🔹نکته 3: بیان داشتیم ایقاظ متربی للصلوة؛ که هم میتواند نماز واجب باشد و هم مستحبی.
🔹نکته 4: در مورد پیشینه بحث در کتب روائی داریم که شیخ حر عاملی در وسائل الشیعة بابی در جلد هشتم دارد به نام «استحباب الایقاظ للصلوة» و یا در کتاب هدایة الامه که تلخیص وسائل الشیعة شیخ حر عاملی است فرمودهاند: کسی که به پشت (دمر) خوابیده است مستحب است که وی را بیدار نمود. این در کتابهای روایی بود.
🔹نکته 5: در کتب فقهی نیز بدین مسئله پرداخته شده است؛ به عنوان مثال مرحوم کاشف الغطاء، تظاهر به عباداتِ واجب و مستحب با هدف الگوگیری را مستحب میداند و یکی از اهداف اجهار(بلند خواندن) را تنبیه الغافلین و ایقاظ النائمین دانسته که آن را جایز میداند و از استحباب آن چیزی ذکر ننموده است. محقق اردبیلی در مجمع الفوائد ذیل روایات ارتفاع صوت میفرماید، ایقاظ نائم للصلوة جایز است.
📝در بحث ایقاظ المتربی للصلوة نظر فقها به دو دسته مطلق و مشروط تقسیم میشود:
🔻مطلق بودن:
1⃣ عدهای همچون آیتالله سید کاظم حائری معتقدند مطلقا واجب نیست.
2⃣ عدهای همچون مرحوم آیتالله تبریزی بیان میدارند مطلقا جایز است.
3⃣ عدهای دیگر همچون مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی معتقد به رجحان مطلق هستند.
🔻مشروط بودن:
در مقابل فتوای مطلق، دستهای اقوال وجود دارد که جواز مشروط است؛
1⃣ مورد رضایت شخص نائم بوده و همچنین در صورتیکه نائم را بیدار نکنیم نماز سبک شمرده شود که آیتالله مکارم و مرحوم آیتالله بهجت چنین قولی را دارند.
2⃣ آیتالله مکارم بیان میدارند ایقاظ جایز است مشروط بر اینکه طرف رضایت داشته باشد و با اینکار اذیت نشود.
3⃣ آیتالله صافی بیان میدارند ایقاظ جایز است مشروط بر عدم ضرر یا اضرار نائم
4⃣ مرحوم آیتالله گلپایگانی میفرمایند ایقاظ مستحب است مشروط بر عدم ضرر یا اضرار نائم
5⃣ مرحوم آیتالله تبریزی میفرمایند ایقاظ واجب است مشروط به احتمال عادت بر ترک نماز
6⃣ امام خمینی میفرمایند ایقاظ واجب است مشروط بر اینکه بیدار نکردن موجب استخفاف نماز شود.
7⃣ مرحوم آیتالله گلپایگانی میفرمایند ایقاظ واجب است در صورتیکه فرد قصد ترک صلوة داشته باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢چرخه تولید علم؛ نسبت تولید علم با علوم انسانی اسلامی
📌حجتالاسلام والمسلمین سیّدحسین حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:
🔹نهضت تولید علم از سویی به معنای جریان حرکت از دانش و علم به سمت نظریهسازی و از نظریهسازی تا تحقّق کرسیهای نظریهپردازی و آنگاه ارتقاء جامعه علمی و مآلاً نظام آموزش عالی است و از جانب دیگر خود، به معنای سرآغاز یک رنسانس عظیم علمی در حوزه تولید علوم بومی- اسلامی خواهد بود.
🔹نظریهساز در صورتی به کامیابی خواهد رسید و یک نظریه علمی در شرایطی دامنه پیدا کرده و فراگیر میشود که آزمون گذارده شده، مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته و در یک دیالوگ علمی به چالش کشیده شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/FD6j9
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_حسینی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 yon.ir/8KPgS
💢درس خارج «فقه سیاسی»/21؛
📌برای ورود به مباحث حکومتی باید درباره گستره شریعت بحث جامع اصولی داشت/ حداقل کار حکومت اسلامی اجرای شریعت جامع با مقاصد عالی است
💠آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی، گفت:
🔹گستره شریعت از مباحث بسیار لازم بوده و جنس بحث نیز اصولی است که اگر بخواهیم در فقه نظام، فقه تمدنی و فقه حکومت ورود کنیم، نمیتوانیم بر روی این بحثها، بحثهای سنگین اصولی نداشته باشیم.
🔹شریعت جامع باید به قدر متیقن اخذ شود زیرا اگر بخواهیم به حداکثر اخذ کنیم عنصر مشکوک میشود. این جا اگر اختلافی شد باید بگوییم حکومت اسلامی آن حدی است که کف را در نظر میگیرد نه حداکثر را.
🔹حکومتهای غیر اسلامی دغدغه خدا، پیامبر(ص) و فقیه را ندارند ولی در حکومت اسلامی که دغدغه وجود دارد بحث میشود کدام فتوا باید معیار باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/CjWB7
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حوزه_رشته_سیاست
#آیتالله_علیدوست
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 yon.ir/SFw67
💢گزارش اجمالی؛
📌درسگفتار نظامهای اسلامی
💠موضوع: مبانی مدیریت اسلامی؛ محتوایی و روشی(عام و خاص)
🔻استاد «ولیالله نقی پورفر»، در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
1⃣ تبیین نظام خانواده، مقدم بر تبیین نظام وجودی انسان است؛ چراکه هر انسانی باید با یک پیوست خانوادگی سالم همراه باشد تا به عنوان یک انسان قابل قبول اسلامی پذیرفته شود. برنامه متعالی معنوی برای انسانی در نظر گرفته میشود که دارای پیوست خانوادگی باشد.
2⃣ از منظر اسلام، تنها سازمان اصیل، خانواده است و علت وجود تمام سازمانها، ضروریات و اقتضائات وجودی خانوده است. بنابراین اگر بخواهیم ببینیم که سازمانهای اجتماعی در مسیر درست قرار دارند، باید آنها را با اقتضائات کلان مسألهی سازمان اصیل خانواده ارزیابی نمائیم.
3⃣ اگر استعاره سازمان را برای خانواده در نظر نگیریم، برخی احکام اسلامی، ضد انسانی تلقی خواهد شد. برای مثال در دعوای میان زن و شوهر، در حدیث آمده است که زن و شوهر نباید بیش از سه روز با هم قهر باشند! در چنین حالتی اگر مشاهده شود که قهر بیش از سه روز میخواهد طول پیدا کند، به زن توصیه شده است که علی رغم ظالم بودن مرد، از مرد عذرخواهی کند! سند این سخن، تفاوت در حکم نشوز زن و مرد است که در قرآن کریم بیان شده است. در مورد نشوز مرد قرآن دعوت به صلح مینماید و در نشوز زن تا تنبیه بدنی پیش میرود. دلیل این حکم نیز، جایگاه فرماندهی مرد است که قرآن کریم میفرماید: «للرجال علیهن درجة»(بقرة/228)؛ این حق که مقابلی ندارد، همان حق فرماندهی است.
4⃣ زن و مرد در خانواده و اجتماع نقش مکمل دارند نه مساوی؛ ایشان در این نقشِ مکمل به رشد رسیده و سازمان خانواده در مسیر درست خود تشکیل و به تعالی میرسد ولی باید توجه داشت که زن، محور سلامت خانواده است.
5⃣ راه منطقی همگرایی بینشی متفکران دینی، توجه به مبانی شخصیت زنان و مردان است.
6⃣ اشتراکات معنوی زن در قیاس با مرد:
🔸رشد معرفتی
🔸رشد ایمانی
🔸مراتب رشد و کمال
7⃣ تمایزات مادی زن و مرد:
🔻ویژگیهای جسمی؛
🔹ظرافت جسمی(المرأة ریحانة لَیست بِقهرمانة) (قدرت جسمی زن، 40 درصد مرد است)
🔹زیبایی و جمال
🔻ویژگی روانی؛
🔹تخیل قوی(خانمها حافظه درازمدت بسیار قویای دارند)
🔹عاطفه سرشار(ناظر به همه عرصهها است)
🔹حساسیت روحی شدید(ناظر به صحنههای دلخراش است)
🔻ویژگی جسمی روانی؛
🔹بلوغ زودتر(3 الی 5 سال)
🔹امکانات مادری و پرورش نسل
🔹ایام ماهانه
🔹یائسگی
8⃣ زنان بدون تأهل، حفاظت اجتماعی درستی نخواهند داشت؛ چراکه قرآن کریم میفرماید:«محصِنین غیر مسافحین ... محصَنات غیر مسافحات ...»(نساء/24،25) در اینجا نقش اسم فاعلی به مرد و نقش اسم مفعولی به زن داده شده است؛ یعنی حصن، توسط مرد برای زن ایجاد میشود.
9⃣ محصنات به سه گروه اطلاق میشود:
🔸زنان پاکدامن
🔸زنان آزاد
🔸زنان متأهل
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢ماهیت فقه فهم عمیق دین است/ مخالفان فقه نظام در برداشت خود بازبینی کنند
📌حجتالاسلام والمسلمین سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن:
🔹هیچ شیئی آفریده نشده که ساختار ذهنی و یا عینی نداشته باشد؛ یعنی همه اشیاء هم نظم دارند و هم ناظم؛ بنابراین کسانی که ناقد فقه نظام هستند باید در مبادی تصوریه خودشان بازبینی کنند، زیرا به نظر بنده درنگ و تأنی لازم از سوی آنان برای درک مفهوم نظام اتفاق نیفتاده و از طرفی نقد بحث نظام هم نیازمند نظام است که این افراد به آن بیتوجه هستند.
🔹فقه نظام چیزی از سنخ همین فقه موجود است، گرچه در ساحتی مترقیتر بررسی میشود.
🔹در گذشته چون حکومت اسلامی وجود نداشت برداشت از فقه متفاوت بود؛ در گذشته وقتی رساله عملیه منتشر میشد، مؤمنان در اجرای آن مشکلی نداشتند، ولی امروز فقیه نمیتواند مانند گذشته صرفاً به همان رساله اکتفا کند، بلکه باید نیازمندیهای مختلف دینی مردم در عرصه اجتماعی و اداره کشور تأمین شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2610819
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_بهمنی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢درس خارج جهاد/18؛
📌هر قانونی که آثار جنگ را کمتر کند با دین سازگار است/ ارزشهای اخلاقی در مسائل نظامی اسلام اصل است
🔹آیتالله احمد عابدی در درس خارج جهاد، با بیان اینکه یکی از اصول مهم جهاد رعایت کردن مسائل اخلاقی در آن است، گفت: اسلام وقتی مسائل نظامی را مطرح میکند اخلاق و ارزشهای اخلاقی را به عنوان اصل بیان میکند.
🔹از سیره و فرمایشات پیامبر(ص) 30 نکته درباره اخلاق جنگ به دست میآید؛ پیامبر(ص) تأکید دارند که مسلمانان باید تلاششان بر تخفیف آثار جنگ باشد. به همین دلیل هر قانونی که جنگ را کنترل کرده و خرابی را کمتر کند با دین سازگار است. از این رو ما باید قوانینی که سلاحها را ممنوع میکند را بپذیریم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2610824
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_عابدی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢اندیشه اسلامی در تمدنزایی باید راه خود را از میان مردم گذر دهد
📌حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری در نشست علمی نقش اندیشهای تودههای مردم در پیدایش تمدنها، گفت:
🔹اندیشه اسلامی که به حکم تجربه تاریخی بیتردید یک اندیشه تمدنساز است اکنون در آستانه زایش یک تمدن نوین، ناگزیر باید راه خود را از میان تودههای مردم گذر دهد.
🔹خلقیات و روحیات مردم اگر به حال خود رها شود میتواند این اندیشه حیاتبخش را تا حد یک اندیشه رخوتآفرین به انحراف و انحطاط بکشاند. اگر نخبگان جامعه و دردآشنایان تمدن نوین اسلامی توجهی بایسته به این موضوع نداشته باشند و با رویکردی تمدنی به مدیریت اندیشهورزی توده مردم نپردازند، این نگرانی پیدا خواهد شد و روز به روز ریشه خواهد دوانید که روح و کارکردهای اصلی اندیشه اسلامی به حاشیه رانده شود.
🔹مراد از مدیریت اندیشهورزی توده مردم کوشش برای سلطه بر فکر مردم و سلب آزاداندیشی از آنها نیست، بلکه مراد آموختن روش درست تفکر، روش درست دریافت آموزههای اسلامی، معیارهای یک مرجع علمی قابل اعتماد در مباحث دینی، ردهبندی منابع دریافت اندیشه درست دینی و مانند آن است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2710828
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_علوم_تمدن_اسلامی
#حجتالاسلام_الویری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢حوزه برای پاسخگویی بهتر به نیازها نیازمند جهاد و انقلاب علمی است
📌آیتالله محمدمهدی شب زندهدار در جلسه تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت:
🔹قطعا در میان جوانان کشور که مخاطب رهبر معظم انقلاب هستند جوانان فاضل، با انگیزه، با استعداد و با اخلاص حوزوی مخاطب ویژه هستند چون همانگونه که حوزههای علمیه در حدوث انقلاب نقش مهمی داشته و سبب اصلی انقلاب، حوزههای علمیه به رهبری مرحوم امام و مراجع و مردم وفادار بودند، استمرار انقلاب نیز بر دوش جوانان و فضلای حوزه علمیه است.
🔹امروز جهان به حوزههای علمیه چشم دوخته است، پاسخ دادن به سؤالات و نیازها واجب کفایی است و قطعا بدون زحمت، علماندوزی و مجاهدت علمی میسر نخواهد بود، هر روز که بر حوزه میگذرد از یک جهت کار آسانتر شده و از جهت دیگر کار سختتر میشود.
🔹یکی از جهادهای امروز این است که طلاب مستعد بیشتر وقت خود را در مباحث علمی صرف کنند و به کارهای جانبی نپردازند چرا که امروز به طلاب ملا، برجسته و با سواد نیاز داریم که این پاسخی از حوزه به ندای رهبر معظم انقلاب خواهد بود، همانگونه که ایشان از جوانان دیگر کشور در حوزههایی که استعداد دارند بر همین مسأله تأکید کردند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2710835
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#آیتالله_شبزندهدار
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢شماره هجدهم دوفصلنامه علمی - پژوهشی «آموزههای فقه مدنی» منتشر شد
📚صاحب امتیاز: دانشگاه علوم اسلامی رضوی
👤مدیر مسئول: حجتالاسلام محمدباقر فرزانه
🌐اطلاعات بیشتر: http://meftaah.com/news/2710840
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#معرفی_نشریه
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢علم باید هویت دینی داشته باشد/ علم دینی؛ در کشاکش قرائتها
📌در ششمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش مطرح شد؛
🔹علیرضا شجاعی زند: پروژه دینیسازی علم یک مبادرت منفعلانه است؛ ظاهر فعالگرایانهای دارد ولی به شدت دستخوش انفعال است. این انفعال ناشی از بزرگ پنداشتن زیاد علم است. علت آن هم فضایی است که مدرنیته ایجاد کرده است.
🔹حجتالاسلام حمید پارسانیا: متافیزیک میتواند دینی یا غیردینی باشد. همه کسانی که مدعی علماند به علم دست نیافتهاند اما همه دنبال علم هستند. یک متافیزیک میتواند راه را برای دیندار شدن باز کند یا ببندد. اگر میخواهیم دانشگاه دینی باشد، علم باید هویت دینی داشته باشد و متافیزیک آن از دین باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/news/2710843
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_پارسانیا
#شجاعیزند
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
میرمعزی.gif
2.47M
💠در حال برگزاری است؛
💢درسگفتار نظامهای اسلامی
📌موضوع: مبانی فلسفی دانش اقتصاد اسلامی
👤استاد سید حسین میرمعزی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢الگویی که جوان امروز باید از علی اکبر(ع) بگیرد / عواملی که باعث شکوفایی جوانان میشود
📌حجتالاسلام سیدجواد بهشتی، کارشناس مذهبی:
🔹امروز امت اسلامی نیازمند جوانهایی بصیر، آگاه، نترس و شجاع است، هم نترسند و هم صحیح عمل کنند، دشمن را بهخروش بیاورند و آنها را مأیوس کنند. حضرت علی اکبر(ع) طی همراهی با کاروان امام حسین(ع) با بصیرت و در روز عاشورا با شجاعت عمل کرد.
🔹عوامل شکوفایی و شادابی را باید در جامعهمان توسعه دهیم؛ جوان امروز باید با طراوت و شادابی زندگی کند تا استعدادهای نهفته در او شکوفا شود. زمین بِکری که دستنخورده باقی بماند، هیچ گاه میوه نمیدهد، اما اگر باغبانی بالای سر آن باشد، آن درختان شکوفه و برگ و میوه میدهند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/j8YPl
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_تاریخ
#حجتالاسلام_سیدجواد_بهشتی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
نعیمیان.gif
974.9K
💠 در حال برگزاری است؛
💢درس گفتار نظامهای اسلامی
📌موضوع: نظام سیاسی در اسلام
👤استاد ذبیحالله نعیمیان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی/35؛
📌دو تفسیر در باب غلبه بدی بر خوبیها/ حمل فعل مسلم با توجه به زمانه
💠آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت:
🔹یک تفسیری که ممکن است کسی از استیلاء صلاح یا فساد بر جامعه ارائه بدهد، این است که بدیها غالب بر خوبیها است، یعنی وقتی مقایسه میکنید، بدیها غالب و بیشتر است. تفسیر دوم این است که نه اینکه بیشتر و افزون بر آن است، بلکه فی حد نفسه زیاد است.
🔹در روایات معارض یا مقید وارد شده است که حمل فعل مسلم بر صحت و خوشبینی برای زمانهای است که روال عادی و اکثریت بر خیر و خوبیها است، اما اگر زمانه یک زمانه مبتنی بر یک رفتارهای خوب نیست، بلکه میل زمانه و فرهنگ غالب؛ فرهنگ ناپاکیها و نامطلوبها است، این قانون در آنجا وجود ندارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/uKBKj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#آیتالله_اعرافی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛
📌درسگفتار نظامهای اسلامی
💠موضوع: مبانی فلسفی دانش اقتصاد اسلامی
🔻استاد «سید حسین میرمعزی»، در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝فلسفه دانشی است که به احوال و احکام وجود بما هو وجود میپردازد و هنگامیکه مضاف میشود به چیستی و چگونگی و چرایی مضافالیه میپردازد.
🔻در فلسفه مضاف، مضافالیه دو گونه است:
🔹الف) امر دانشی؛
🔸مانند فلسفه اقتصاد، فلسفه سیاست و ...
🔹ب) امر غیر دانشی(که خود به دو دسته تقسیم میشود)
1⃣ امر عینی و غایتی
🔸مانند فلسفه انسان، فلسفه زندگی و ...
2⃣ امر اعتباری
🔸مانند فلسفه حکم و...
🔻روش مطالعه یک دانش:
🔹الف) روش پسینی
📝در این روش، دانش در یک نقطه از زمان تولید شده و در طول زمان رشد کرده است. برای مطالعه این دانش، باید سوالاتی(به ویژه سوالات فلسفی) را از بیرون مطرح کنیم. در اینجا گفته میشود دانش باید به روش پسینی مطالعه شود یعنی شما باید بیرون دانش بایستید و این دانش را از صفر تا صد مطالعه کنید و به سوالات آن پاسخ بدهید.
🔹ب) روش پیشینی
📝در این روش، دانشی تولید و تأسیس نشده است و ما قصد داریم آن را به وجود آورده و در مورد چگونگی و چرایی و ... این دانش مطالعه کنیم.
🔹دانش اقتصاد اسلامی نزدیک به 60 سال است که توسط شهید صدر به وجود آمده، ولی تا تکامل کار فراوانی نیاز دارد. در مورد مطالعه این دانش ما باید از تلفیق دو روش بالا استفاده کنیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com