بستان.gif
1.89M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام
👤 استاد حسین بستان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢شاخصهای مهم روشی در مدرسه فقهی قم و نجف/ علامه حلی؛ فقیه الگو و ترازِ مد نظر شیخ انصاری
📌استاد محمد عشایری، در سومین جلسه مدرسه تابستانه #منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) در قم برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹فقیهِ الگو و ترازِ مدّ نظر شیخ انصاری علّامه حلّی است. وی علّامه حلّی را واحد کالألف میداند و وقتی میگوید نص و فتوا فلان مطلب را تأیید میکند، منظور وی فتوای علّامه حلّی است. علامت دیگری که نشاندهندهی اعتقاد زیاد شیخ انصاری به علّامه است جایگاه علّامه در اجماعپژوهیهای شیخ انصاری است.
🔹اصطلاح مدرسه نجف و مدرسه قم معروف است اما این تقسیم، یک تقسیم جغرافیایی نیست یعنی ممکن است بسیاری از شاخصهای مدرسه قم در فقه شیخ انصاری وجود داشته باشد و بسیاری از شاخصهای مدرسه نجف در فقه شیخ انصاری نباشد. بنابراین نباید چنین پنداشت که روش اجتهادی هر کسی تمام عمرش را در قم درس خوانده است، روش اجتهادی قمیون است. چنان که در مورد مدرسه نجف نیز چنین چیزی صادق است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/Befem
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#استاد_محمد_عشایری
#مدرسه_تابستانه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
ملک زاده.gif
1.85M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: ساختار حکومتی اسلام به قدر مقدور با تقریر میرزای نائینی
👤 استاد محمدحسین ملکزاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 برگزار میشود؛
💠 دوره آموزشی «نظام تربیت توحیدی»
✍️ محورها:
۱- مسألهشناسی آموزش و پرورش
۲- بنیانهای نظری دانش تربیت
۳- مسائل مهم فضای عینی تربیت
🕑 مهلت ثبت نام: ۸ مرداد ۱۳۹۸
📝 ثبت نام از طریق: سامانه پیامکی ۵۰۰۰۲۸۳۷۱۶
🗓 شروع دوره: ۱۰ مرداد(پنجشنبهها)
📌 مکان برگزاری: شهر قم
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
♨️ گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام
🔻استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تصریح کرد؛
📚 نظرات فقها درباره حضانت فرزند؛
🔹 حضانت فرزند تا دو سالگی با مادر و پس از آن با پدر است.
🔹 حضانت فرزند تا ازدواج مادر با او و پس از آن با پدر است.
🔹 حضانت فرزند پسر تا دو سالگی با مادر و پس از آن با پدر است. حضانت فرزند دختر تا هفت سالگی با مادر و پس از آن با پدر است.
📕 در روایات به موضوع حضانت پرداخته شده، ولی برای هفت سالگی روایاتی نداریم.
📕 در روایاتی که اختلاف در مقدار و اندازه باشد، نمیتوان جمع عرفی کرد و تعارض موجود یا به تساقط و یا تخییر منتج میشود.
📝 برای فهم و تبیین درست روایاتی که منزلت زن را پایین آورده باید به سیره اهلبیت(ع) توجه کرد.
📚 توجه به چند نکته ضروری است؛
🔹 در برخی روایات افراد از مشورت با زنان نهی شدهاند، در حالی که وقتی به پیامبر(ص) دستور خروج از احرام داده شده، ام سلمه به ایشان مشورت داد و حضرت(ص) عمل کردند، نتیجه مطلوبی نیز حاصل شد.
🔹 باید مشخص شود این تعابیر از چه نوع قضیهای است. بیشتر اینها، قضایای حقیقیه هستند ولی برای مثال در جنگ جمل حضرت امیر(ع) ناقصالعقل بودن زن را مطرح میکنند، در حالی که این قضیه شخصیه بوده و ناظر به شخص خاص بوده است و در جای دیگر نمیتوان این فرمایش را استفاده کرد.
🔹 برای بسیاری از این قضایا میتوان قید پیدا کرد. با تلاش اجتهادی، قضایا از مطلق بودن خارج و به قضایای خارجیه مربوط به دوره خاص تبدیل میشوند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📣 ویژه طلاب برادر؛
📌 برگزاری دوره معرفتی «عصر اقامه»
⏰ زمان برگزاری: 12 الی 16 مردادماه
🏠 مکان برگزاری: مشهد، مرکز آموزشی شهید باهنر
📝 اساتید دوره:
حجج اسلام نظافت یزدی، حسین سوزنچی، محمد الهی خراسانی و سلمان مرادخانی و استادان عادل پیغامی، علی باقری، سعید احدیان، سعید شعرباف و محمد صادق شهبازی
☎️ پاسخگویی : 09159157633
📖 اطلاعات بیشتر در:
🌐 http://yon.ir/oVtYp
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#دوره_معرفتی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
♨️ گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: ساختار حکومتی اسلام به قدر مقدور با تقریر میرزای نائینی
✅ استاد محمدحسین ملکزاده در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تأکید کرد؛
📕 فردی که میخواهد در عرصه نظامسازی در مکتب شیعه کار کند باید بارها کتاب «تنبیهالامه و تنزیهالمله» مرحوم نائینی را مطالعه کند.
📕 مرحوم میرزای نائینی به قدری از نظر اصول و فقه توانمند بود که به همراه آقاضیاءعراقی و مرحوم محقق اصفهانی جزء اعلام ثلاثه به شمار میآمده است.
📕 مباحث حکومتی از سوی فقهای فراوانی مانند محقق کرکی، محقق سبزواری، مرحوم نراقی، صاحب جواهر و... طرح شده، ولی مباحث مرحوم نائینی به سبب روش اجتهادی و نظامسازی از سایرین متمایز است.
📕 رایجترین شبهه درباره مرحوم نائینی این است که ایشان از نظرات کتاب «تنبیهالامه و تنزیهالمله» پشیمان شده و دستور جمعآوری آن را داده است.
🔻پاسخ شبهه؛
1️⃣ پسر کوچک مرحوم نائینی این موضوع را به کلی نفی کردهاند. این شبهه برای نخستین بار در ایران طرح شده در حالی که ایشان در نجف زندگی میکردهاند.
2️⃣ شاگردان مرحوم نائینی این شبهه را رد کرده و برخی میگویند مباحث کتاب نزد ایشان مباحثه میشده و مرحوم نائینی واکنش منفی نشان نمیداد.
3️⃣ وقتی مشروطه به شکست انجامید و منحرف شد زمینهای برای اجرا و چاپ دوباره کتاب به وجود نیامد و این به معنای پشیمانی نیست.
📕 تقریظ آخوند خراسانی و ملاعبدالله مازندرانی و همچنین تعریف و تمجیدهای فوقالعاده این دو بزرگوار که از مراجع بزرگ(زمان مرحوم نائینی) و از رهبران و طرفداران نهضت مشروطه هم بودهاند، حکایت از تأیید محتوای کتاب ارزشمند مرحوم نائینی دارد.
📕 مبنای ما برای برپایی حکومت اسلامی عبارت «لا اله الا الله» است. «لا اله» به معنای نفی طاغوت و ایجاد انقلاب و «الا الله» به معنای برپایی حکومت در تمام ساختارها و ارکان بر اساس دین و فقه اسلام ناب است که این دو پایه در همه ساختارها وجود دارد.
📕 جریان روشنفکری بر أثر غربزدگی شدید باور ندارد فقیه شیعی بدون وام گرفتن از علوم غربی، کتابی به این قدرت در نظامسازی اسلام نوشته باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
بستان.gif
1.68M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام
👤 استاد حسین بستان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 جهانی بیاندیشید و حرف بزنید/ محصولات حوزه نهال فروشی نشود
📌 حضرت آیتالله جوادی آملی، روز گذشته در جمع مسئولان، اساتید و طلاب حوزه علمیه مشهد، در مدرسه علمیه عالی نواب به موضوع «رسالت حوزههای علمیه» پرداخت و تصریح کرد:
🔹 مشکل حوزههای علمیه ما همین است که هم آیه محکمه و هم فریضه عادله و هم سنت قائمه را فقه و اصول دانستند، در حالی که آیه محکمه مربوط به خداشناسی، امامتشناسی، معادشناسی، انسانشناسی و امثالهم است و فریضه عادله و هم سنت قائمه مربوط به فقه، اخلاق و حقوق میشود؛ یعنی دین به ما گفته است که چه بخوانید.
🔹 حوزه علمیه مشهد این موقعیت را دارد که در سایه برکات وجود مبارک ثامن الحجج(ع)، حوزه علمیه بدون تعطیلی و دوازدهماهه داشته باشد.
🔹 نهال فروشی جزء بدترین کارهاست؛ یعنی اگر طلبهای مستعد است باید مسیر خواجه نصیر را طی کند و افرادی را برای پاسخ به نیازهای جامعه و نظام تربیت کند، نه اینکه خودش در مسیری غیر از علمآموزی قرار بگیرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/IodYI
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_جوادی_آملی
#نشست
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
ملک زاده.gif
1.76M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: ساختار حکومتی اسلام به قدر مقدور با تقریر میرزای نائینی
👤 استاد محمدحسین ملکزاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢عامل افسردگی ضعف سرمایههای معنوی است/ پژوهشی علمی درباره عزاداری
📌مسئله عزاداری همواره در طول تاریخ توسط برخی روشنفکران و همچنین گروههای افراطی مانند وهابیت که آن را شرک میدانستند، مورد شبهه و حمله قرار گرفته است. در گزارشی به این مسئله از منظر روانشناسانه و مبانی دینی پرداخته شده است:
🔹یکی از برکات گریه بر اهل بیت(ع)، رسیدن به امنیت روانی و سکینه و طمأنینه است.
🔹ضعف سرمایههای معنوی سبب افزایش آسیبپذیری روانی از جمله استعداد افسردگی میشود. در عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) غلظت بالایی از سرمایههای معنوی قابل اکتساب است.
🔹یکی از دلایل افسردگی احساس پوچی، بیهدفی و بیمعنایی است. در مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) فرد این فرصت را مییابد تا همسو با ایشان زندگی پرمعناتر و هدفمندتری را شروع کند و به این ترتیب از افسردگی فاصله میگیرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/uF1Ro
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مدرسه تابستانه منهاج؛
📌 موضوع: رویکرد حاکمیتی به فقه خانواده
👤 استاد محمدرضا زیبایینژاد
🕓 زمان برگزاری: سهشنبه ۸ مردادماه الی پنجشنبه ۱۰ مردادماه، ساعت ۷ صبح
💫 مکان برگزاری: قم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)
🌐 ثبت نام: http://yon.ir/74CkU
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۷۶۶۰۳۵۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢در روز حداقل ۸ ساعت کار علمی برای طلبه نیاز است / فضای مجازی آفتی در مسیر تحصیل طلاب
📌حضرت آیتالله سبحانی در توصیههایی به طلاب، در مشهد بیان کرد:
🔹وقتی طلاب وارد حوزه علمیه میشوند ابتدا باید هدف خود را مشخص کنند، چون هدف میتواند برای فعل انسان قانون بسازد.
🔹اگر هدف از طلبگی این است که راهنمای خود و دیگران باشید، باید سرمایه فراهم کنید.
🔹بعد از انجام واجبات و مستحبات، ادامه روز را به درس مشغول شوید؛ بخوانید، بنویسید و حفظ کنید که باعث تقویت قوای فکری و حافظه میشود.
🔹يكي از آفتها در مسير تحصيل استفاده مرتب و دائم از گوشیهای همراه است كه موجب میشود فرد از فضای علم آموزی غافل شود. امروز فضای مجازی بلایی میباشد که کشورهای اسلامی بهخصوص ایران را فراگرفته است.
🔹امروز جنگ با دشمن، جنگ فرهنگی است و برای حفظ نظام، طلاب باید مجهز به علم باشند.
🔹حداقل ۸ ساعت در روز کار علمی برای طلبه نیاز است. برای مسائل اخلاقی دفترچهای داشته باشید و به مراقبه و محاسبه بپردازيد که این کار باعث ایجاد نورانیت خاصی در طلبه میشود که حاصل پناهبردن به خداوند است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مدرسه تابستانه منهاج؛
📌 موضوع: ولایت فقیه در آثار شیخ اعظم انصاری
👤 استاد علی رضائیان
🕓 زمان برگزاری: سهشنبه ۸ مردادماه و چهارشنبه ۹ مردادماه، ساعت ۹ صبح
💫 مکان برگزاری: قم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)
🌐 ثبت نام: http://yon.ir/74CkU
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۷۶۶۰۳۵۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
زیبایی نژاد.gif
1.99M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: رویکرد حاکمیتی به فقه خانواده
👤 استاد محمدرضا زیبایینژاد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام
📚 استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، خاطرنشان کرد؛
🔰 ثمره عملی روایاتی که مشورت کردن با زن را نهی کردهاند، در مدیریت خانواده و مباحث اجتماعی مانند شوراهای مختلف برای اداره جامعه خود را نشان میدهد.
🔰 تعبد در حکم و دستور اسلام لازم است، ولی نباید دچار ظاهرگرایی و نصگرایی افراطی شد.
🔰 باید دقت کرد که عمومات تخصیص دارند. برای نمونه روایاتی که فرد را از مشورت کردن با زن نهی میکند دارای تخصیص است و کسی که عقلش کامل باشد، از این موضوع استثناء شده است. باید قرائنی بر تقیید اطلاق پیدا کرد.
🔰 قرآن کریم درباره شیر دادن صراحتاً به مشورت با زنها دستور داده. در داستان حضرت شعیب(ع) نیز دخترانشان درباره حضرت موسی(ع) به ایشان مشورت دادند. به همین دلیل اگر تجمیع قرائن سبب ظن عقلایی شود، میشود در حکم اولیه تجدید نظر کرد.
🔰 برخی روایات فرد را به مشورت با زن تشویق و برخی دیگر از روایات فرد را از مشورت با زن نهی کرده که اینها عموم و خصوص من وجه هستند. از نظر اصولی در محل اجتماع تعارض ایجاد شده تساقط راه حل است، لذا نهی مشورت با زنان بی أثر میشود.
🔻 روایات بیان شده درباره ناقصالعقل بودن زنان را باید به نحوی توجیه کرد که در اینباره سه نظر وجود دارد؛
1️⃣ منظور عقل نظری است که زنان شاید مسائل فلسفی را کمتر بفهمند، در حالی که برخی از فیلسوفان بزرگ زن بودهاند، بنابراین این احتمال قابل خدشه است.
2️⃣ منظور عقل عملی است که با وجود زنان بینظیری مانند ام وهب در کربلا و امثال آسیه این احتمال هم مردود است.
3️⃣ زنها به سبب محدودیت ارتباط در جامعه و شناخت کمتر نسبت به مردها عقل اکتسابی و تجربی کمتری دارند. این موضوع ممکن است در جامعه به مرور تغییر کند و حضور زنان پر رنگ شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
رضائیان.gif
1.61M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: ولایت فقیه در آثار شیخ اعظم انصاری
👤 استاد علی رضائیان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢علت نزاعها در گفتمان نظامشناسی، شفاف نکردن اصطلاح نظام است
📌استاد سید منذر حکیم، در نخستین جلسه مدرسه تابستانه #منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) در قم برگزار شد، تصریح کرد:
🔹بیشتر اشکالات و نزاعها در گفتمان نظامشناسی، معلول شفاف نکردن اصطلاح نظام است. نظام مجموعه قوانین مرتبط به هم و تشکیل دهنده منظومهای است که به دنبال تحقق هدفی میباشد.
🔹اگر فقه نظاممند داشته باشیم یا به فقه نظام اقتصادی دسترسی پیدا کردیم، فقیه باید کل عناصر تشکیل دهنده اقتصاد یک جامعه، منابع ثروت و نحوه تعامل با این منابع، نحوه بهره برداری و نحوه رشد دادن این منابع را در نظر بگیرد و منظومهای کامل برای مدیریت آن جامعه و افرادش ارائه بدهد. در این نگاه، فقه فرد را ضمن فقه اجتماعی دارای نظام اقتصادی خواهد دید. با این دید فتواها خیلی متفاوت خواهد شد.
🔹یکی از مطالب شهید صدر این بود که اگر به خلافت انسان و جامعه انسانی قائل شدیم؛ در حقیقت مقصد اول تشریع، جامعه است و ملکیت برای این جامعه است نه فرد. لذا اگر ملکیت فردی در تعارض و تناقض با ملکیت آن جامعه بود، در آنجاست که ملکیت فردی محدود شده و ملکیت جامعه تحقق مییابد، چون این ملکیت برای کل آن جامعه است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/qfwlb
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#استاد_سیدمنذر_حکیم
#مدرسه_تابستانه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢شرایط امروز حوزههای علمیه بیسابقه است/ طلاب با تاریخ حوزه آشنا شوند
📌آیتالله علیرضا اعرافی، در مراسم اختتامیه دوره آموزشی مهارتافزایی طلاب حوزه علمیه هرمزگان که در مدرسه علمیه جهانگیرخان قم برگزار شد، عنوان کرد:
🔹علم اگر بایگانی شد، دیگر در احوال و زندگی ما اثرگذار نبوده و مصداق بارز «العلم لا ینفع» است.
🔹طلاب باید با تاریخ حوزه آشنا شوند. شناخت حوزهها به طلاب این باور را میدهد که وصل به یک درخت تناور هستند.
🔹اگر طلاب استعدادی دارند، نباید فریب این استعداد را بخورند، لذا باید شبانه روز در راه فراگیری علم کوشا باشند.
🔹وجود نظم برای طلبه یکی از ضروریات است. این نظم باید در ذهن به وجود آید تا در عمل نیز خود را نشان دهد.
🔹حوزه در عصر جدید رسالتهای سنگینی دارد و شرایط کنونی حوزه بیسابقه است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_اعرافی
#نشست
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢ضرورتهای طرح تمدن نوین اسلامی
📌فرزاد جهانبین، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، طی یادداشتی مطرح کرد:
🔹انقلاب فرانسه با تاکید بر فردگرایی، شعار انا الاکبر سر میدهد و انقلاب کمونیستی روسیه، شعار نحن الاکبر، اما انقلاب اسلامی، شعار بازگشت دین به حیات سیاسی اجتماعی را مطرح میکند و شعار الله اکبر سر میدهد.
🔹اصولاً سه گروه از افراد با تمدن نوین زاویه دارند؛ یک گروهی که افق دیدشان بلند نیست و دچار روزمرگیها هستند؛ یک گروه کسانی هستند که قائل به اسلام فردی یا سکولار هستند(چون تمدنخواهی یعنی شأن اجتماعی برای اسلام قائل شدن)، گروه سوم کسانی هستند که به عنوان رقیب خودشان تمدن نوین اسلامی را میبینند یا مدافع تمدن غربی هستند؛ به عبارتی ما یا باید در مسیر تمدنسازی برویم(ایجاد جامعه طیبه) یا انحطاط و پذیرش تمدن غربی را بپذیریم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/wgmwb
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تمدن_اسلامی
#فرزاد_جهانبین
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
زیبایی نژاد.gif
1.84M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: رویکرد حاکمیتی به فقه خانواده
👤 استاد محمدرضا زیبایینژاد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام
✅ استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، عنوان کرد؛
🔹 در ظهور عمومات آیات قرآن کریم باید تأمل بیشتری صورت گیرد. لازم است جایگاه قرآن را متفاوت دید، چون صرفاً کتاب تاریخی یا اخلاقی و یا فقهی نیست بلکه کتاب تربیت انسان است و در استنباط باید مورد بازنگری قرار گیرد.
🔹 بسیاری از عمومات قرآن را نباید صرفاً به عنوان قاعده نگاه کنیم، چرا که در مقام تربیت انسانها است. مراد گوینده بالاتر از اینهاست. نیازمند نگاه ترکیبی به این عمومات هستیم نه صرفاً باید و نبایدهای فقهی.
🔹 یکی از قواعد فقه جنسیت قاعده مماثلت است که بیانگر تناسب بین حقوق و تکالیف زوجین است، ولی برخی به اشتباه تشابه و عینیت معنا کردهاند که برخی فقها بیان میکنند اگر اینگونه باشد تفاوتهای بین زن و مرد در وظایف و حقوق چه میشود؟
🔹 پرچم قیاس را اهلسنت به ویژه ابوحنیفه و شاگردانش برافراشتند. در حالی که اهلبیت(ع) به شدت با قیاس برخورد میکردند و فقهای شیعه تنها قیاس اولویت و منصوصالعله را میپذیرند.
🔻 در فقه جنسیت مثالهایی برای قیاس اولویت ذکر شده است:
1️⃣ خداوند زنان را شایسته برای امام جماعت نمیداند، به قیاس اولویت برای امامت جامعه هم شایسته نمیداند.
2️⃣ سرپرستی یک خانواده همواره در حالت طبیعی با مردان است و خداوند زنان را شایسته سرپرستی و مدیریت خانواده نمیداند پس به طریق اولویت برای سرپرستی جامعه هم شایسته نمیداند.
🔰 در نقد این مثال بیان میشود که نیازها و قوانین خانواده طبیعی هستند ولی در جامعه قوانین مدنی و قراردادی هستند و چون این دو ماهیتاً متفاوتاند نمیشود قیاس کرد. چه بسا شخصی در خانواده نتواند مدیریت کند ولی در جامعه بتواند به خوبی این کار را انجام دهد.
🔹 در قیاس اولویت به سختی میشود ملاک حکم را احراز کرد، از اینرو همه جا نمیشود از قیاس اولویت استفاده کرد. همین که احتمال مطرح شود ولو یک درصد هم باشد، نمیشود از قیاس اولویت استفاده کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: رویکرد حاکمیتی به فقه خانواده
✅ استاد محمدرضا زیبایینژاد در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، خاطرنشان کرد؛
📕 معانی مختلفی از فقه حکومتی وجود دارد، ولی به نظر میرسد مراد از فقه حکومتی فقهی حاکمیتی و راهبردیست که ناظر به مناسبات حاکم و محکوم میباشد و در آن شرایط حاکم، قواعد حکمرانی و دایره حکومت بررسی میشود.
📕 از نظر تاریخی، فقه ما تا زمان شیخ صدوق منصوص بوده و پس از ایشان توسط شیخ طوسی فقه اجتهادی مطرح شد. اکنون نیز ادعا این است اگر با رویکرد حاکمیتی به فقه نگاه شود، دوباره روش استنباط و اصول فقه تغییر کرده و ریل فقه عوض میشود.
📕 فقه کنونی متعلق فعل مکلف است. بزرگانی از جمله امام(ره) فرمودهاند: ولایت برای فقیه در جاییست که مصلحت اجتماعیه وجود داشته باشد. اگر بپذیریم که حاکم نسبت به مصلحت اجتماعی مکلف است و مصلحت در دایره حکم شرعی محدود نمیشود، باید به گونهای برنامهریزی کرد که مصلحت حوزه بینش، گرایش و رفتار را شامل شود، لذا با این رویکرد فقه نیازمند تحول جدی میشود.
📕 اگر بپذیریم مصلحت در سه حوزه اعتقادات، اخلاق و احکام وجود دارد، باید نسبت به پیامدهای آن نیز آشنا باشیم و همه را برای پیاده کردن در جامعه در نظر بگیریم. برای نمونه اگر سیستم اقتصادی جامعه با اخلاق ناسازگار بود باید به اصلاح پرداخت.
📕 به نظر میرسد شیوه عملکرد شورای نگهبان بر اساس فقه رسالهای باشد که لازم است ولی کافی نیست، به همین منظور باید ارتقاء پیدا کند. یعنی حیطه کار آن گسترده، جامعنگر و متناسب با مسائل فقه حکومتی باشد.
📕 اگر شما از فقها بپرسید حکومت اسلامی چیست؟ پاسخ میدهند حکومتی که در آن احکام شرعی اجرا شود. از اعتقادات و اخلاق صحبتی نمیشود و این نقص در سیستم اجتهاد رایج است.
📕 فقه حکومتی به معنای وصفی و ضرورتاً با مکانیسم اجتهادی حوزههای اعتقادی، اخلاقی و رفتاری را مد نظر دارد و به تمام حوزههای دین سرایت میکند، در آن ولایت فقیه به معنای ولایت دین در همه ابعاد است.
🔻 اگر بپذیریم مداخله حاکمیت در شئونات جامعه همراه با وجود مصلحت اجتماعی است، احکام به سه دسته تقسیم میشوند؛
1️⃣ اگر مداخله مصلحت دارد، واجب است.
2️⃣ اگر مداخله مصلحت راجحه دارد، مستحب است.
3️⃣ اگر مداخله مصلحت ندارد، حرام است و حوزه مباحات برای حاکمیت به معنای مباح و مکروه نداریم.
📕 نیازمند نگاه جامع به مسائل هستیم و باید برخی مفاهیم را بازنگری کنیم. برای نمونه نباید عرف را رها کنیم بلکه باید برای آن جهتدهی دینی داشته باشیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 حرمت تمسخر روحانیت در سریال و فیلم
📌 آیتالله سیفی مازندرانی در پاسخ به استفتائی درباره تمسخر روحانیت در فیلم و سریال:
🔰 علما و روحانیت معظّم شیعه به اتفاق اصحاب امامیه مصداق بارز شعائرالله و محترمات دین دانسته شدهاند.
🔰 تعظیم شعائرالله في نفسه و حد ذاته از مستحبات شرع میباشد، ولی اگر ترک آن موجب اهانت و بی احترامی به شعائر در نظر أهل عرف محسوب شود، تعظیم شعائر بالعرض واجب شرعی میباشد.
🔰 هرگونه نوشتار یا فیلم و یا سخنرانی که أهل عرف و عموم مخاطبان از آن اهانت و تحقیر و توهین به روحانیت معظّم و معزّز شیعه تلقّی و برداشت کنند عمل حرام میباشد.
🔰 ممانعت از پخش اینگونه فیلمها از جانب مسئولین محترم قضائی و نیز متولیان فرهنگی و نظارتی امر لازم، بلکه واجب شرعی است.
🔰 بیان جایگاه رفیع روحانیت شیعه با ساختن فیلمهای سرگذشت فقهای بزرگ مصداق شاخص تعظیم شعائرالله میباشد.
🔰 امروز روحانیت(اعم از طلاب و فضلا و اساتید) شاغل به تعلّم و تعلیم علوم دینی در حوزههای علمیه از جهت حقوق مالی محرومترین و مظلومترین قشر جامعه میباشند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/o1Ckv
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_سیفیمازندرانی
#استفتاء
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
رضائیان.gif
1.36M
💠 صبح امروز برگزار شد؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: ولایت فقیه در آثار شیخ اعظم انصاری
👤 استاد علی رضائیان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com