✅ فقه برای اداره جامعه بن بستی ندارد/ انقلاب رویکرد فقه را از فردی به اجتماعی تبدیل کرد و این تحول کمی نیست
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید احمد حسینیخراسانی در نشست علمی «توسعه فقه پس از انقلاب»:
🔰 فقه گاهی در طول تاریخ وقفهای داشته اما در مجموع تاریخ تحول و تکون، جریان فقاهت حرکت رو به جلو داشته است.
🔰 به برکت انقلاب اسلامی فقه ما از رویکرد فردی به رویکرد اجتماعی تبدیل شده و این تحول کمی نیست.
🔰 اگر فقه را به معنای حقیقی آن در نظر بگیریم فقه دانشی است که قادر به پاسخگویی به همه نیازمندیها و توانایی برای اداره جامعه در هر شرایطی بوده و اصولاً در فقه برای اداره جامعه مفهومی به نام بن بست، سکوت و توقف نداریم.
🔰 «ما لا نص فیه» در شریعت نداریم، اما همچنان نظام بانکداری اسلامی را نتوانستند با فقه و اصول حل کنند.
🔰 مجلس اواخر عهد قاجار و اوایل عهد پهلوی حداقل بیش از ۲۰ مجتهد دارای اجتهاد مطلق حضور داشت و اوایل انقلاب نیز همین گونه بود اما با گذشت چهل سال، امروز در مجلس شورای اسلامی که مرکز تقنین و قانونگذاری است چند مجتهد داریم؟ این سیاهنمایی نیست ولی امروز مجلس شورای اسلامی ۲۶۰ عضو دارد اما یک فقیه مجتهد ندارد.
🔰 امروزه نقص نیروی شایسته در حوزههای علمیه به راحتی به چشم میخورد، البته نیروی آماده به کار و آتش به اختیار هست اما نیروی شایسته و مورد انتظار مقام معظم رهبری به سختی وجود دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=13931
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 برگزار میشود؛
📌 نشست علمی «بررسی و نقد طرح جامع قانون بانکداری اسلامی با تأکید بر عقد مرابحه»
🔰 سلسله نشستهای علمی در محضر آیتالله اشرفی شاهرودی
👤 ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی معصومینیا
🗓 زمان برگزاری: چهارشنبه، 22 آبان ماه، ساعت 18
❇️ مکان برگزاری: مشهد مقدس، انتهای شیرازی 16، مرکز تحقیقات اسلامی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ «موسوعة الأحادیث الفقهیة عندالمذاهب الإسلامیة» رونمایی میشود
🔻 حجتالاسلام سيد محمدحسن حکيم، دبير گروه فقه و حقوق پژوهشکده علوم و معارف حديث:
📕 کتاب «موسوعة الأحاديث الفقهية عندالمذاهب الإسلامية» به مناسبت هفته وحدت و همزمان با برگزاری سیوسومين کنفرانس وحدت اسلامی روز پنجشنبه ۲۳ آبانماه در افتتاحيه کنفرانس در تهران رونمایی میشود.
📕 احمد کریمه، استاد دانشگاه الازهر در مصاحبه با روزنامه رای الیوم گفته است «موسوعة الأحادیث الفقهیة عند المذاهب الاسلامیة» نمادی جدی از تلاش شیعیان ایران در تحقق همگرایی مذاهب و وحدت امت اسلامی است.
🔰 گفتنی است؛ کتاب «موسوعه الأحادیث الفقهیة عندالمذاهب الإسلامیة» در بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به عنوان کتاب برگزیده حوزه دین معرفی شده است.
📖 متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=13938
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#معرفی_کتاب
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
12.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 تعریف ماهیت پول در اقتصاد اسلامی/۲
👤 استاد حسن آقا نظری در مدرسه تابستانه منهاج
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#مدرسه_تابستانه_منهاج
#استاد_حسن_آقا_نظری
#کلیپ
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🎥 https://www.aparat.com/v/tXz0O
💯 موسسه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله نشستهای تخصصی بررسی و ارزیابی طرح جدید بانکداری در مجلس شورای اسلامی
🔰 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه
👥 اساتید نشست اول: استاد غلامرضا مصباحیمقدم، استاد سیدعباس موسویان
🕓 زمان: پنج شنبه(۲۳ آبان ۹۸)، ساعت ۱۵
👥 اساتید نشست دوم: استاد احمدعلی یوسفی، استاد غلامعلی معصومی نیا، استاد جواد عبادی
🕓 زمان: پنج شنبه(۳۰ آبان ۹۸)، ساعت ۱۴
📌 مکان: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، کوچه ناصر، پلاک ۸۲، ساختمان مفتاح
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ بانکداری مقوله اجتماعی بوده و باید براساس فقه کلان ایجاد شود/ خلق پول 100 درصد ضد اسلامی است
🔻 آیتالله محسن اراکی در نشست «نقد روش بانکداری مرسوم و تبیین روش مطلوب بانکداری اسلامی»:
🔰 مقوله بانک یک مسأله اجتماعی است، به همین دلیل بانکداری باید با فقه کلان مورد بررسی قرار گیرد.
🔰 مشکل بانک را نمیتوان با عقود رفع کرد، چرا که مقوله بانک، مقوله فقه العقود نیست و چون میخواهیم گردش ثروت را در جامعه نظم دهیم این اقدام یک رفتار اجتماعی محسوب میشود.
🔰 پول به خودی خود نمیتواند افزایش یابد بدون اینکه عامل کار و ریسک در افزوده شدن آن نقش نداشته باشد از اینرو خلق پول صددرصد ضد اسلامی است.
🔰 بانکداری اسلامی به عنوان یک تشکیلات، رابطه بین سرمایه و نیروی کار را تنظیم میکند و دیگر اینکه گردش پول در جامعه باید مبتنی بر عدالت در تولید و توزیع فرصتها باشد؛ اینکه عدهای خاص تنها از فرصتهای بانکی استفاده کنند بی عدالتی است.
📖 متن کامل در:
http://meftaah.com/?p=13942
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌 موضوع: قواعد فقه سیاسی
🔰استاد عباس کعبی در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی موسسه مفتاح برگزار شد، بیان کرد:
📕 از نظر حضرت آیتالله مکارم شیرازی، ولیفقیه برای اعمال ولایت خود لازم است یکسری قیود را رعایت کند. یکی از مهمترین قیود رعایت مصلحت عامه است.
📕 ایشان معتقدند بر ولیفقیه واجب است در تصمیمگیریها با کارشناسان(خبرگان) مشورت کند.
📕 قاعده مشورت یکی از مهمترین قواعد فقه سیاسی است. البته قاعده مشورت با نظام انتخابات فعلی متفاوت است.
📕 حکومت و اعمال ولایت از اختراعات و ابتکارات شریعت نیست، بلکه رویه و سیره عقلا است که از سوی شرع مقدس امضا شده است.
📕 آنچه که در روایات نفی شده، حکومت معصوم در عصر غیبت است. اما این به معنای نهی حکومت فقیه نیست. بلکه قدر متیقن لزوم حکومت در جامعه اسلامی است.
📕 تفاوت مصلحت مرسله در فقه اهلسنت با مصلحت نظام آن است که مصالح مرسله یک منبع برای استنباط است، اما مصلحت نظام قابل تطبیق با همه احکام اسلامی است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 رویکرد انقلاب اسلامی در رفتار با گروههای مختلف همانند نبی اکرم(ص) است
✅ حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفتوگویی:
🔹 منطق پیامبر اکرم(ص) برای رهبری، هدایت و مدیریت جامعه طبق آیه قرآن «اشداء علی الکفار رحما بینهم» است. برهمین اساس ایشان به تعبیر امروز دوگانه «خودی ـ غیر خودی» را تعریف کرده بودند.
🔹 پیامبر(ص) علیرغم اینکه به مردم آگاهی و بصیرت میدادند اما هیچگاه منافقان را که هیچ باوری به ایشان و اسلام نداشتند طرد نمیکردند و آنها را ذیل نظام طرفداران خودشان معنا میکردند.
🔹 این منطق در دوران پس از انقلاب اسلامی هم مشاهده میشود و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در نظام معنایی انقلاب این «خودی ــ غیر خودی» را دارند اما همه کسانی که در داخل نظام معنایی انقلاب قرار دارند جریان خودی محسوب میشوند.
🔹 رویکرد مدیریتی امام(ره) و مقام معظم رهبری تعامل با همه اقشار جهان اسلام به مثابه جبهه خودی است به شرطی که در راستای اهداف اسلام ناب حرکت کنند و اگر بروز و ظهور خارجی و آشکار آنها حرکت در مسیر اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی باشد غیر خودی تلقی میشوند.
🔹 رویکرد پیامبر(ص) و انقلاب اسلامی جذب حداکثری و دفع حداقلی است. البته جذب حداکثری به معنی تجاهل و ندیدن دشمن نیست، بلکه در عین دیدن دشمنیِ دشمن بنا بر تبدیل معاند به مخالف و مخالف به موافق است تا جبهه اسلام قویتر شده و دشمنها کمتر شوند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=13956
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام تربیت اسلامی
✍️ موضوع: فقه تربیتی(فقه معلمی)
👤 استاد سیدنقی موسوی
🕓 زمان برگزاری: شنبهها یک ساعت قبل از اذان ظهر
💫 مکان برگزاری: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، پلاک ۸۲، موسسه مفتاح
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 فقه القضاء از جنس فقه اجتماعی حکومتی است/ این فقه را باید همانند یک دستگاه در نظر گرفت
✅ آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه القضاء:
📚 «فقه القضاء» مجموعه انباشته همساز و متمیزی از احکام حقوقی و تکلیفی استنباط شده از منابع معتبر شرعی که از سویی به وظایف ارکان و شئون قوهقضاییه مربوط میشود و همه ارکان قوه را پوشش میدهد و از دیگر سو همه مراحل و اضلاع فرایند دادرسی و فصل خصومت و استیفای حقوق مستحقین را فرا میپوشد و غایات و اهداف ولایت قضایی را که عمده آن برپایی عدالت و امنیت در جامعه است، تأمین میکند.
📚 همانطور که متعلَق فقه همان دستگاه قضاست، فقه آن را نیز باید به صورت یک دستگاه در نظر گرفت بنابراین باید آن را جامع، دستگاهوار، ساختارمند و دارای هندسه مشخص و غایتمند مورد بررسی قرار داد.
📚 از جمله عناصر ذاتی و جوهری نظامات فقهی که «فقه القضاء»، از آن برخوردار است، تناسب درونی و تمایز بیرونی است. این فقه دارای استقلال بوده و مؤید تشخص معرفتی و هویت مستقل آن در شاخهای از علوم فقهی است.
📚 متعلق فقهالقضاء، دستگاه قضاست و از آن جهت که به عنوان یکی از قوای حکومتی به شمار میآید، از جنس فقه اجتماعی حکومتی خواهد بود بنابراین نمیتوان آن را از سنخ موضوعات اجتماعی محض دانست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=13960
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯بزرگترین رسالت حوزه، حراست از نظام اسلامی و اصل ولایت فقیه است/ معاهدات باید تضمین کننده عزت مسلمین باشند
📌آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی، استاد برجسته حوزه علمیه قم:
🔰طبق آیات قرآن، هر معاهدهای که بسته میشود باید تضمین کننده عزت مسلمین باشد چرا که فلسفه مذاکرات پیامبر اکرم(ص) این بود که حضرت برای مسلمین عزت و استقلال ایجاد کند و اگر خوف عقلایی داده شود که این مذاکرات موجبات تضعیف اسلام و مسلمین است مشروع نمیباشد.
🔰خداوند در سوره توبه، اصل را بر بی اعتمادی گذاشته و چنین میفرماید: که ای مؤمنین! اگر خدا و رسولش را قبول دارید بدانید که در معاهدهای که با کفار و سران کفر میبندید اصل بر بی اعتمادی است، مذاکره کنید ولی اعتماد نکنید.
🔰فقها و علمای حوزه قم و سایر حوزههای علمیه بزرگترین رسالتشان در عصر کنونی، حراست از نظام اسلامی و اصل ولایت فقیه است چرا که نظام اسلامی و ولایت فقیه از شعائرالله است و وظیفه همه ما این است که با بصیرت کافی از شعائر الهی دفاع کنیم.
🔰نقد مواضع سیاسی ولی امر مسلمین شرعا جایز نیست، چرا که تضعیف نظام اسلامی و ولایت فقیه است و از اعظم محرمات میباشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=13963
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com