💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظام تربیت و اخلاق اسلامی
📌 موضوع: استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی
🔰 استاد محمد عالمزاده نوری، در درسگفتار نظام تربیت و اخلاق اسلامی که از سوی موسسه مفتاح برگزار شد، بیان کرد:
🔻 از دیدگاه سیدمحمد صدر، فقه اخلاق با فقه و اخلاق یکی بوده و دارای سه سطح است:
🔹در سطح الزامی، مسئله واجب و حرام مطرح است که علم مصطلح فقه به بررسی آن میپردازد.
🔹در سطح غیر الزامی، مسئله مستحب و مکروه مطرح میباشد که علم اخلاق به بررسی آن میپردازد.
🔹سطح عمیق، مربوط به اولیا است که علم سلوک و عرفان عملی به بررسی آن میپردازد.
🔻در سطح مستحب و مکروه، ۶ وجه بیان میشود که عبارتاند از:
🔸فردی ظاهری: مانند نوافل
🔸فردی اجتماعی: مانند صله رحم و قضاء حوائج مومنین
🔸فردی نفسی: مانند بی رغبتی به دنیا
🔸فردی عقلی: مانند یادگیری دین
🔸روحی: مانند صبر و توکل
🔸اجتماعی عقلی: مانند تعلیم به دیگران
✅ علم تربیت، علم تحول انسان به سمت کمال است که در ابعاد مختلفی مانند کمال جسمی، ذهنی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و معنوی؛ تربیت خاص خود را دارد.
✅ تفاوت اخلاق و معنویت: تربیت اخلاقی، شامل صداقت، تواضع، نظم و... است ولی تربیت معنوی، ارتباط با عالم معناست. ارتباط با عالم معنا دارای سه سطح فطری، ارتباط علمی_نظری و ارتباط قلبی_شهودی است.
✅ تفاوت اخلاق و تربیت از دیدگاه آیتالله اعرافی: ایشان اخلاق را خودسازی و تربیت را دیگرسازی میدانند؛ در حالی که این تمایز چندان قابل دفاع نیست؛ زیرا سرفصلهای هر دو علم، کاملا یکی است و این بیان کننده یکی بودن اخلاق و تربیت است. چرا که هرچه در خودسازی است در دیگرسازی هم میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
📌سیامین شماره فصلنامه «تربیت اسلامی» روانه بازار نشر شد
🔰عناوین مقالات بدین شرح است:
🔹بررسی عوامل بروز رفتار خیرخواهانه با رویکرد پدیدارشناسی در شهر اصفهان
🔹مقایسه اختلالات اضطرابی و سبکهای دلبستگی در کودکان پرورش یافته به شیوه فرزندپروری اسلامی با سایر کودکان
🔹تبیین مبانی ارزششناختی اخلاق جنسی از دیدگاه اسلام
🔹بررسی تأثیر روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر عملکرد قرآن خواندن دانشآموزان سال پنجم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی ۹۶−۹۵
🔹ساخت و اعتباریابی مقیاس ارزشیابی تربیت دینی دوره دوم متوسطه بر مبنای نظریه تربیت دینی فضامند بومی−جهانی
🔹درآمدی بر سیاستگذاری آموزش سواد رسانهای به طلاب در حوزههای علمیه
🔹ارائه الگوی برای تربیت شهروند تراز جامعه اسلامی بر اساس رهیافتهای از رساله حقوق امام سجاد(ع)
🔹بازشناسی الگوی «معلم الهام بخش» مبتنی بر احوالات سه معلم برجسته ایران معاصر: محمدحسین نایینی، محمدحسین طباطبایی و مرتضی مطهری
📖 اطلاعات بیشتر در:
🌐 http://meftaah.com/?p=13972
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تربیتی
#معرفی_نشریه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: فقه اقتصاد مقاومتی
🔰 استاد احمدعلی یوسفی، در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی موسسه مفتاح برگزار شد، بیان کرد:
🔹حمایت از کالای ایرانی به معنای خریدار و مصرف پایدار کالای تولید شده ایرانی توسط هر فرد ایرانی و غیر ایرانی است.
🔹کالایی ایرانی است که نام تجاری آن ایرانی و طراحی، ساخت قطعات، ساخت نهایی، بازاریابی و توزیع آن توسط ایرانی صورت گیرد.
🔹کالای ایرانی باید با هدف حمایت از کشور تولید شود. چرا که دشمن جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ملت آغاز کرده تا ثبات و امنیت معیشتی و اقتصادی مردم را به خطر بیندازد.
🔹برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن، باید کاری در حوزه اقتصادی صورت گیرد که اقتصاد و معیشت ملت ایران دچار ناامنی و بیثباتی نگردد.
🔹اهداف مهم حمایت از کالای ایرانی، تأمین امنیت و ثبات اقتصادی ایران و زندگی مردم است.
🔹وقتی با معیار بیان شده حمایت از کالای ایرانی صورت گیرد، خرید و مصرف هر کالای ایرانی که بیشتر بتواند آن هدف را تأمین کند باید در اولویت جدی حمایت قرار گیرد و امکانات حمایتی به سمت آن نوع کالاها سوق پیدا کند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 تقسیمبندی هدایت به اعتبارهای گوناگون
🔰 استاد سیدنقی موسوی، در درسگفتار «فقه معلمی»، بیان کرد:
🔰 هدایت به اعتبارهای گوناگون تقسیم میشود. اولین تقسیمبندی به اعتبار شخص هادی است که به دو قسم هدایت الهی و بشری تقسیم میشود. منظور از این تقسیمبندی آن است که هدایت به صورت مستقیم از سوی خداوند صورت گرفته و یا آن که با واسطه بوده است.
🔰 دومین تقسیمبندی به اعتبار هدف است که به دو قسم ارائه طریق و ایصال به مطلوب تقسیم میگردد. گاهی هدایت صرفاً ارائه طریق است و نشان دادن راه و مسیر و گاهی آن است که هادی، دست مخاطب خود را میگیرد و تا به مقصود و هدف نهایی خود میرساند.
🔰 تقسیمبندی سوم به اعتبار روش است. هدایت کلامی و عملی از این نوع است. کتاب، فیلم، انیمیشن و... همگی از نوع هدایت کلامی است چرا که متضمن کلام یا نطق است.
🔰 تقسیمبندی چهارم که از حیث مخاطب و متربی میباشد شامل هدایت عام و خاص است.
🔰 در تقسیمبندی آخر که از حیث نوع هدایت است، هدایت تکوینی و هدایت تشریعی را داریم.
📕 میتوان گفت رابطه دعوت و هدایت، تساوی است. اما اگر دعوت را مقدمه هدایت بدانیم، این رابطه عموم و خصوص مطلق خواهد بود.
📕 بین تعلیم و هدایت تفاوتهایی وجود دارد از جمله اینکه تعلیم بیشتر حوزه شناخت را در بر میگیرد اما هدایت هم جنبه شناخت را در بر میگیرد و هم جنبه عواطف را در بر میگیرد. تفاوت دیگر آن است که هدایت در اصطلاح بار ارزشی دارد اما تعلیم به این صورت نیست و دیگر نکته اینکه تعلیم ناظر به ارائه طریق است و نه ایصال به مطلوب.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ سه عامل اصلی حب و بغض/ منشأ محبت همان حب ذات و کمالات ذات است
📌 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج روابط اجتماعی:
🔻 علل اصلی و پایهای حب و بغض
1️⃣ جلب منفعت است، حب ناشی از این است که انسان در شیئی یا کسی نفعی برای خود مشاهده میکند. پس تأمین منافع شخص محب؛ علت یا علت اساسی برای محبت اشیاء دیگر است.
2️⃣ نفع و ضرری در شیء یا شخصی نیست، بلکه وجود یک کمال یا دنائت و پستی است این نوع محبت، محبت نابتر و خالصتر است، برای اینکه گویا اینجا نفعی در کار نیست در نقطه مقابل، بغض و نفرت ناشی از یک ضرر مادی یا معنوی و امثالهم نیست.
3️⃣ نوعی مشارکت و تقارب دو شخص موجب میشود یک نوع محبتی وجود داشته باشد، اینکه دو نفر برادر یا خواهر یا رفیق هستند، ولو اینکه سودی برای هم نداشته باشد، این مشارکت با هم در اخلاق و نسب و امثالهم موجب میشود که بین اینها یک نوع محبتی پیدا شود.
🔰 عوامل چندگانهای که برای محبت ذکر شد، در واقع همه اینها برمیگردد به لذت و منفعت، منتهی سطوح لذت و منفعت متفاوت است. باید بگوییم: منشأ محبت همان حب ذات و کمالات ذات است، پس نهایتاً همهچیز به خود شخص برگشت داده شد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=13997
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 معاونت پژوهش مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) با همکاری مفتاح و برخی از مراکز حوزوی؛
✅ نشست علمی «امکان سنجی اصول فقه؛ فقه حکومتی» را برگزار میکند.
📕 استاد: حجتالاسلام والمسلمین مقیمی حاجی
📆 زمان: دوشنبه، 27 آبان ماه سال جاری، ساعت 12:30 الی 14
🕌 مکان: میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، طبقه سوم، ساختمان امام جواد(ع)، سالن سلمان فارسی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: قواعد فقه سیاست
🔰 استاد محسن صبوری فیروزآبادی در درسگفتار قواعد فقه سیاست که از سوی موسسه مفتاح برگزار شد، عنوان داشت:
✅ اولین و مهمترین قاعده فقهی که در عرصه سیاست میتواند نقش مؤثر و تعیین کنندهای داشته باشد، قاعده «شمول اطاعة الله» است.
🔻 چهار کاربرد اساسی قاعده؛
1️⃣ این قاعده فقهی در بحث قلمرو دین است که از مقوله مبانی فقه سیاسی است. بر این مبنا اگر مردم در تمامی شئون زندگی خود به دین مراجعه نکنند دچار شرک عملی خواهند شد.
2️⃣ این قاعده در مبنای مشروعیت نظامهای سیاسی است. بنابراین قاعده دموکراسی به عنوان مبنای مشروعیتساز مردود است و مشروعیت نظام بایستی از جانب دین و خداوند متعال تأمین شود نه اتکا به غیر الله.
3️⃣ درباره شکل و ساختار سیاسی حکومت بحث میکند. بر این مبنا سلسله اطاعت باید به خداوند متعال برگردد و ساختار سیاسی حکومت بایستی با توجه به این نکته تدوین و اجرا شود؛ چراکه اصل بر عدم ولایت بوده مگر اینکه این ولایت به خداوند، پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و نائبان ایشان برگردد.
4️⃣ در عرصه سیاست خارجی متبلور میشود. بر این مبنا نوع تعامل حکومت اسلامی با دیگران عدم تبعیت و ولایت است. اگر در عرصه سیاست خارجی این قاعده رعایت نشود، حکومت دچار شرک خفی و عملی خواهد شد. از مصادیق عدم لزوم به این قاعده در عرصه سیاست خارجی میتوان به اتکا و تبعیت از کدخداهایی غیر از خداوند متعال اشاره کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارشی از آخرین وضعیت کتاب سال حوزه
✅ حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، دبیر همایش کتاب سال حوزه:
📚 از مجموع 932 اثر ارسالی به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، 151 اثر متعلق به گروه کلام و 149 اثر نیز متعلق به گروه فقه و اصول است.
📚 گروه مدیریت با 6 اثر، کمترین تعداد اثر را در سال جاری داشته و همچنین کتابهای رسیده در گروه کتب مرجع با 19 اثر، در رده بعدی قرار دارد.
📚 در سال جاری، 932 اثر به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه ارسال شده است، که شامل 717 عنوان کتاب و 215 عنوان پایاننامه سطح4(دکتری) حوزویان برادر و خواهر داخل و خارج کشور است.
📚 تمامی این آثار پس از سپری نمودن مراحل اولیه، در هیئتهای بیستگانه داوری همایش مورد ارزیابی اولیه قرار گرفتهاند که تعداد آنها بیش از 4000 داوری است.
📚 با اعلام محورهای ویژه علمی همایش در سال جاری، قریب به یکصد اثر در محورهای ویژه واصل شده است که صاحبان آثار، از امتیاز ویژهی آن در ارزیابیها برخوردار گشتهاند.
📚 کتابهای رسیده، برای اولین بار در سال 1397 منتشر شده و پایاننامههای سطح4(دکتری) رسیده نیز در سال 1397 دفاع شده است.
📕 گفتنی است، معاونت پژوهش حوزههای علمیه از سال 1378 همه ساله «همایش کتاب سال حوزه» را برگزار میکند و آثار مکتوبی که از سوی طلاب و فضلای حوزههای علمیه برادران و خواهران داخل و خارج کشور در زمینه علوم اسلامی یا انسانی مرتبط با حوزه دین تألیف، تدوین، تصحیح و تحقیق و ترجمه شده باشند، در این همایش مورد بررسی قرار میدهد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 موسسه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام مدیریت در اسلام
✍️ موضوع: تحلیل مسائل رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی
👤 استاد علی آقا پیروز
🕓 زمان برگزاری: یکشنبهها، ساعت ۷ تا ۸:۳۰
💫 مکان برگزاری: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، کوچه ناصر، پلاک ۸۲، موسسه مفتاح
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌 موضوع: فقه الجهاد
✅ آیتالله عباس کعبی در درس خارج فقه الجهاد که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، عنوان داشت؛
🔻 گرفتن جزیه از فقیر؛
🔰 محقق حلی در شرایع دو دیدگاه مطرح میکند: 1- دیدگاه اکثر که میگوید از فقرا هم جزیه گرفته میشود.
🔰 این دیدگاه صریح شیخ، علامه، ابن حمزه، ابن زهره، دیلمی و حلی است. «بل هو المشهورکما اعترف به فی المنتهی» یعنی فتوای فقهی بوده و مشهور است.
🔰 2- شیخ مفید و شیخ طوسی معتقدند که نباید جزیه گرفته شود. حتی شیخ طوسی در این باره ادعای اجماع کرده است.
🔰 جمع بندی؛ فقیر به دو نوع مقاتل و غیر مقاتل تقسیم میشود. فقیر غیر مقاتل افرادی همانند زنان، کودکان، مجنون و... را شامل میشود که به اینها جزیه تعلق نمیگیرد.
🔰 چرا تعلق نمیگیرد؟ چون این گروه تخصصاً خارج هستند. اسلام آمده اینها را نجات دهد. لذا میگوییم فقیری که جزء درماندگان است، غیر مقاتل است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مفاهیم اصلی مربوط به خانواده را باید در همه اسناد بگنجانیم
🔻 فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در کرسی ترویجی «چالشهای سیاستگذاری خانواده و زنان و گام دوم»:
🔰 متأسفانه هدفگذاری و سیاستگذاری برای خانواده نداریم. غربیها مشکلاتشان از نظر نظریهسازی از ما کمتر است.
🔰 یکی از چالشهای سیاستگذاری، ناپایداری برنامههای دولتها درباره خانواده است؛ ضلع متدین معرفت ساز از این فضای سیاستگذاری دور است.
🔰 وقتی مسائل خانواده حل نمیشود، هم عمق و تکثر پیدا میکند و هم نهادهای فرم زده ما برای حل مشکل خانواده دوباره نهاد درست میکنند.
🔰 فکر میکنیم تأسیس نهادها مشکلات خانواده را حل میکند، در حالی که اینگونه نیست. این مسأله سبب پایداری برنامهها، قوانین و سیاستها در امر خانواده میشود.
🔰 در بحث خانواده مفاهیم اصلی مربوط به خانواده را باید در همه اسناد بگنجانیم.
🔰 مسائل زنان و به خصوص خانواده تعلق به یک ساحت ندارد، برای همین سیاستگذاری در بحث خانواده کمی مشکل شده است.
🔰 پس از انقلاب اسلامی کارهای زیادی در حوزه فقرزدایی و زنان شد، اما هیچ کسی نیامد بر روی ادراک مردم از تمام این اتفاقات کار کند.
🔰 مسأله اهمیت عضویت و بقا در خانواده هیچ کجا سیاستگذاری نمیشود؛ ما همیشه قانون مینویسیم اما اینکه چگونه به یک اقدام تبدیل کنیم تا ما را به آن هدف برساند، نداریم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14009
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#کرسی_ترویجی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 همایش ملی فلسفه فقه نظام برگزار میشود
✅ سخنرانان: آیات علی اکبر رشاد، محسن اراکی، ابوالقاسم علیدوست
📆 زمان: چهارشنبه 6 آذرماه سال 98 ساعت 18:30 الی 21
🏢 مکان: قم، بلوار پانزده خرداد، خیابان شهید میثمی، تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹 همراه با ارائه مقالات و رونمایی از برخی آثار در حوزه فقه نظام
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com