مقیمی حاجی.gif
2.05M
📸 گزارش تصویری؛
📌 نشست علمی «امکانسنجی اصول فقه؛ فقه حکومتی»
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 برنامههای معاونت پژوهش حوزه برای تجهیز کتابخانهها به کتب و نرم افزاهای علوم انسانی اسلامی
📌 حجتالاسلام والمسلمین میرمعزی، معاون پژوهش حوزههای علمیه در گفتوگویی:
❇️ معاونت پژوهش حوزههای علمیه همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی 550 کتابخانه در مدارس علمیه و 90 هزار مترمربع سالن مطالعه و مخزن کتابخانه راهاندازی میکند. همچنین 4 میلیون جلد کتاب و نرم افزار علوم اسلامی و انسانی و کتاب را تأمین خواهد کرد.
❇️ در مدارس علمیه کتابهای سنگی و نسخ بسیار قابل توجهای وجود دارد که نیاز به مرمت و آفت زدایی دارد. اکنون این کتابها در حال از بین رفتن است. باید مراکز و نهادها که از امکانات خوبی درمورد حفظ کتابهای خطی و نسخ برخوردارند، به کمک حوزه بیایند.
❇️ به دنبال تجهیز کتابخانههای مدارس علمیه به نرم افزارهای منابع دیجیتالی، نرم افزارهای علوم اسلامی و انسانی و نرم افزارهای مدیریت کتابخانه هستیم.
❇️ از مأموریتهای معاونتهای استانی، تهیه و تجهیز کتابخانههای مدارس علمیه به نرم افزارهای کاوش است. 300 کتابخانه مدارس به این نرم افزار مجهز میباشند ولی بعضی از مدارس از این نرم افزار بهره نمیبرند.
❇️ کتابهای علوم اسلامی و انسانی که در دو کتابخانه مرحوم آیات حائری در مدرسه علمیه فیضیه و بروجردی در کنار حرم مطهر حضرت معصومه(س) وجود دارد، دارای کتابهای غنی برای محققین و پژوهشگران است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 تصویب روز اصول فقه با تأیید شش مرجع تقلید/ علم اصول، علمی بینالمللی است
📌 حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه در نشست خبری:
🔰 آشنایی با متدهای فقهی اهل تسنن و همچنین نشان دادن قوت اصول فقه شیعه از اهداف اصول مقارن است.
🔰 کارآیی علم اصول فراتر از فقه سنتی خاص است. یعنی روش استنباط فقه در علم کلام، تفسیر و برخی علوم دیگر هم مورد استفاده قرار گیرد.
🔰 ظرفیت علم اصول منحصر به علوم حوزوی موجود نیست، میتواند منطق فهم متون اعم از حوزوی و غیر آن را در برگیرد. مثلاً میتواند در مباحث هرمنوتیک که در فضای بینالمللی مطرح است، مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین هم عالم تشیع، هم اهل سنت و هم مراکز آکادمیکی جهان را تحت پوشش قرار میدهد.
🔰 همایشی با عنوان «نقش اصول فقه در تفسیر قرآن» در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار میشود. محوریت همایش تفسیر المیزان و سخنران آن حضرت آیتالله جعفر سبحانی برگزار خواهد شد.
🔰 یکی از برنامههای ابتکاری ما معرفی یک روز به نام «علم اصول» است؛ با تأیید شش مرجع تقلید روزی به نام اصول فقه تصویب خواهد شد.
🔰 علم اصول، علمی بینالمللی است و در تمامی علوم بشری مبتنی بر متن کاربرد دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14040
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: بررسی فقهی مسأله حجاب
🔻 استاد امیر مهاجرمیلانی در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی موسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت:
🔹در جلسات گذشته بیان شد که یکی از آیات مهم در باب مسئله حجاب، آیه 59 سوره احزاب میباشد. حال در این جلسه به چالشیترین فراز آیه یعنی عبارت «یدنین علیهن» خواهیم پرداخت که درباره معنای آن اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.
🔹بزرگانی مانند شهید مطهری و همچنین برخی از روشنفکران آن را "نزدیک کردن" معنا نموده و از این رو این آیه را مفیدفایده برای اثبات حجاب نمیدانند. بلکه از آن یک معنای کلی برای حفظ عفاف در جهت شناخته شدن به عفت برداشت کردهاند.
🔹 هر چند «ادنی» به تنهایی به معنای نزدیک کردن است، اما واژه شناسان کمتر چنین برداشتی از این عبارت کرده و معتقدند اگر با حرف جر «علی» بیاید بیشتر به معنای پوشاندن و انداختن است. به عنوان نمونه زمخشری آن را هم معنی «ارخاء» گرفته است.
🔹 برای رسیدن به یک شاهد قابل دفاع در این زمینه به جهت فاصله گرفتن از عصر نزول نمیتوان از تبادر در این زمینه بهره جست و بایستی از اطراد استفاده کرد.
🔹 یکی از منابع خوب در این زمینه مراجعه به اشعار آن دوران است. در همین مسأله عبارتهایی را در اشعار عمربن ابی ربیعه از شعرای معروف عصر اموی، ابو تمام، قتال کلابی و... می توان یافت که از این عبارت در معنای پوشاندن استفاده کردهاند.
🔹 به نظر می رسد عبارت «یدنین علیهن» درصدد رساندن معنای پوشاندن و آویختن است، اما کیفیت آن را در آیه باید بررسی کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 بانک مرکزی در طرح جدید اهداف خود را دنبال میکند، چرا حوزه تاوان آن را بدهد؟/ طرح پیوست فرهنگی، آموزشی و نظامات کنترلی ندارد
🔰 حجتالاسلام والمسلمین جواد عبادی، رئیس مؤسسه فقه اقتصادی طیبات در گفتوگو با مفتاح:
🔹 بانک مرکزی میگوید طرح جدید باید منافع ما را تأمین کند و این سخن یعنی ما طرح را قبول نداریم. اگر این گونه است چرا باید تاوان آن را حوزه بدهد؟ چرا منافع را بانکها ببرند، سود را سهام داران ببرند ولی نفرین آن را حوزه بکشد؟
🔹 حضرت آیتالله مکارم شیرازی گفتند شنیدهایم تعدادی درباره طرحی کار میکنند، امیدواریم که کار خوبی باشد. ایشان از نفس کار کردن اظهار خوشحالی کردند. آیا معنایش این است که طرح مورد پسندشان است؟
🔹 بانک مرکزی برای شورای فقهی از یک سو نه ابزار، نه عِده و عُده قرار داده و از سوی دیگر نظامات کنترلی در نظر نگرفته ولی میگوید شورا باید نظارت و حصول اطمینان از فقهی بودن معاملات را داشته باشد؟
🔹 این طرح پیوست فرهنگی، آموزشی و نظامات کنترلی ندارد، میخواهید طرحی به نام حوزه تصویب کنید که 30 سال نتوان آن را تکان داد، پس از آن نیز دفتر استفتائات مراجع باید صبح تا شب وقت بگذارند و به پرسشهای مطرح درباره این موضوع پاسخ دهند؟
🔹 حرف ما به آقایان این است که اگر میخواهید به عنوان قانون جدید مطرح کنید باید ثابت کنید مشکلات اساسی قانون قبلی را برطرف کردهاید و اگر نتوانستهاید حداقل مطالب جدید را متمم قانون فعلی کنید.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14046
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌 موضوع: فقه نظام جامع خانواده
🔻 استاد سیدمنذر حکیم در درس خارج فقه نظام جامع خانواده که از سوی موسسه مفتاح برگزار شد، تصریح کرد:
📚 پس از بیان مقدمات در باب اصطلاح نظام و همچنین اصول استنباط، به اولین خرده نظام یعنی نظام تشکیل خانواده خواهیم پرداخت. اما پیش از ورود به بحث باید به چند نکته توجه نمود.
📚 نکته اول آن است که به مانند مباحث متعارف، نکاح محور نبوده بلکه تشکیل خانواده محور اصلی است و به این واسطه موضوعات فراوانی در این عنوان جای میگیرد که عقد نکاح تنها یکی از موضوعات آن به شمار میرود.
📚 نکته دومی که باید به آن توجه داشت اضافه کردن کلمه نظام به عنوان بحث است که دارای بار معنایی میباشد. به این واسطه اگر بخواهیم به عنوان پایبند بمانیم نمیتوان در بحث تشکیل خانواده به موضوعات متفرقه پرداخت بلکه موضوعات بایستی در یک شکل منظومهوار با یکدیگر ارتباط و پیوستگی ارگانیک داشته باشند.
📚 هر چند حرکت مباحث فقهی به سوی نظاممند شدن را در طول 14قرن میتوان مشاهده نمود، اما ارادهای مبنی بر ارائه یک نظام فقهی را چندان نمیتوان در میان فقها یافت.
📚 با توجه به این نکات میتوان گفت در نظام جامع خانواده به دنبال تاسیس و پایهگذاری یک حرکت فقهی هستیم که این، نیازمند استنباط فقهی است که البته قواعد استنباط آن با قواعد مرسوم متفاوت است.
📚 هر چند در این مسیر به روایات و نظرات فقها نیز مراجعه خواهد شد اما تمرکز اصلی بر روی قرآن کریم است. منبعی که در مباحث متعارف کمتر از آن بهره گرفته میشود. در حالی که بسیاری از آیات قرآن کریم در موضوع نظام جامع خانواده قابل استفاده و راهگشا است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 فقه حکومتی از ابداعات انقلاب نیست، در تراث فقهی نیز آمده است/ اصول فقه حکومتی همان اصول فقه رایج است
📌 حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در نشست علمی «امکان سنجی اصول فقه حکومتی»:
❇️ عدهای معتقدند فقه تراث فقه فردیست و امروزه نیز به سبب شرایط زمان و مکان فقه حکومتی مطرح میشود، ما این تقسیمبندی را دقیق نمیدانیم.
❇️ اینکه فقه شیعه را فقه فردی بدانیم و بگوییم پس از انقلاب باب فقه حکومتی باز شد، امر دقیق و مطابق تراث فقهی نیست.
❇️ فقه حکومتی یک رویکرد است که فقیه باید در استنباط احکام توجه داشته باشد. رویکردی معطوف به اینکه احکام شرعی به غرض اداره جامعه و اجرا تشریح شده است. این رویکرد نگاه فقیه را در سراسر ابواب فقه تحت تأثیر قرار میدهد.
❇️ بزرگترین قائل فقه حکومتی امام راحل بود و در عین حال که بر فقه پویا، نگاه به آینده و پاسخگویی به مسائل جامعه تأکید داشت، میفرمود من قائل به فقه جواهری هستم. امام تأکید داشت روش فقاهت نباید تغییر کند.
❇️ وقتی با رویکرد حکومتی به فقه نگاه میکنیم تغییراتی در آن(فقه) حاصل میشود، آن رویکرد در اصول فقه نیز سایه میافکند.
❇️ طرح مسائل جدید نیز نباید ما را به وحشت بیندازد. چون تاریخ تطور اصول فقه نشان میدهد که گاهی سرفصلها، یا دیدگاهها و یا ادلههایی اضافه شده که قبلاً نبوده است. چون اصول فقه همواره در حال تکامل است ولی چارچوب اصول فقه حفظ شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14055
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 7 تفاوت فتوا و قضا/ حکم قضایی برای همه حتی مجتهد لازم الاجراست
🔰 آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه القضاء:
1️⃣ قضاء حکمی الزامی و قطعی است و سرپیچی از آن حتی برای ولیّ امر نیز مجاز نیست. برخلاف فتوا که چنین الزامی را ندارد.
2️⃣ حکم قضایی همیشه در یک مورد مشخص و معین محدود میشود و فراتر از آن را در بر نمیگیرد. بر خلاف فتوا که همواره در صدد بیان احکام کلی، بدون در نظر گرفتن موارد مصداقی و کاربردی آن است.
3️⃣ حکم قضایی در مواردی مربوط به موضوعات عینی و محسوس خارجی میشود که در این صورت نیاز به بررسی میدانی دارد.
4️⃣ حکم قضایی برای عموم افراد لازمالاجراء است. حتی در مواردی که طرفین دعوا هر دو مجتهد باشند. برخلاف فتوا که صرفا برای شخص صاحب فتوا و مقلدانش معتبر و نافذ است و نه دیگران.
5️⃣ قضاوت یک جایگاه انتصابی(تعیینی) است و تنها فردی حق قضاوت دارد که از سوی پیامبر(ص) یا جانشینان آن حضرت یا افرادی که از ناحیه آن حضرات این اختیار را دارا باشند، منصوب شده باشد.
6️⃣ قاضی با مجتهد و مفتی در برخورداری برخی صفات با یکدیگر متفاوتند. همانطور که برخی بصیرت داشتن را از صفات لازم قاضی برشمردهاند.
7️⃣ قاضی امور مختلفی را اعم از وظایف و اختیارت بر عهده دارد. بر خلاف عناوین دیگر به طوری که جایگاه مجتهد صاحب فتوا تا زمانی که بنابر اقتضاء شرایط ولایتی، فعلیت پیدا نکند، صرفا در فتوا دادن منحصر میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14061
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌 موضوع: قواعد فقه سیاسی
🔰 استاد عباس کعبی در درس خارج «قواعد فقه سیاسی» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان کرد:
🔹 در عصر حاضر که حکومت اسلامی استقرار یافته و فقیهِ مبسوط الید بر ما ولایت دارد، شأن قضایی ولی و فقیه در عصر غیبت، طبق اصل 156 و 157 قانون اساسی به قوه قضائیه واگذار شده است.
🔹 وظیفه قوه قضائیه صرفاً قضاوت میان مردم در دعاوی آنان نیست، بلکه وظایف مهم دیگری نظیر تضمین آزادیهای مشروع و صیانت از حقوق عامه را بر عهده دارد.
🔹 نحوه تشکیل قوه قضائیه و ساختارهای آن باید بر اساس مصلحت باشد؛ یعنی این ساختار به نحوی باشد که وظایف دستگاه قضایی در اسلام نظیر اقامه عدل، احقاق حقوق، احیاء حقوق عامه و رسیدگی به تظلمات عمومی به سهولت انجام شود.
🔹 ساختارهای قوه قضائیه در نظام اسلامی باید به نحوی باشد که این قوه ملجأ و پناه مظلومان باشد و این مهم تنها در سایه رعایت ضوابط مصلحت از سوی قوه قضائیه صورت میگیرد.
🔹 در دستگاه قضایی، قضات باید از سوی ولیفقیه مبسوط الید مأذون باشند و فقهای غیر مأذون حق قضاوت ندارند. حتی اگر این شخص غیر مأذون مجتهد و عادل بوده و سایر شرایط قضا را داشته باشد، چون از سوی ولیفقیه منصوب نشده است، نمیتوان قضاوت او را پذیرفت.
🔹 قاعده «الامام یلزم بما هو لیس بلازمٍ» یک قاعده اولیه و ابتدایی است. در صورتی که ولیفقیه یک امر شخصی به دیگری کند و این امر از سوی آن شخص مورد پذیرش قرار نگرفته و امتثال آن امر از سوی آن شخص مأمور، متعین نبوده و اصطلاحاً وجوب کفایی داشته باشد، آن شخص میتواند از امتثال امر امتناع کرده و ولیفقیه حق اجبار وی را ندارد. اگر ولیفقیه امر حکومتی صادر کند، قاعده فوق مجرا نیست و باید طبق قاعده مصلحت، آن شخص امر را امتثال کند.
🔹 در صورتی که نظام اسلامی با فقدان قاضی مواجه بوده و نتواند قضات واجد الشرایط را تربیت کند، ولی اشخاصی باشند که فاقد برخی شرایط غیر اساسی قضاوت بوده، نظیر آن که مجتهد نباشند، امام یا ولیفقیه میتواند براساس قاعده مصلحت به چنین اشخاصی اذن در قضاوت صادر کند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری روزانه هزار درس حوزوی با شرکت حداقل 30 هزار نفر در قم/ تعامل مراکز علمی اسلام سبب احیای تمدن اسلامی میشود
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در دیدار علمای اهلسنت هند:
📚 در حوزه فقه و شریعت روزانه حدود هزار درس در قم ارائه میشود که حداقل 30 هزار نفر در آنها شرکت میکنند.
📚 در حوزه قرآن، تفسیر و حدیث رشتههای مختلفی وجود دارد که مباحث مستشرقین در آن مورد توجه قرار میگیرد.
📚 تعامل میان مراکز علمی کشورهای اسلامی افزونبر تقویت اخوت اسلامی و تبادل افکار و اندیشهها سبب ارتقای علمی جوامع دینی مسلمانان میشود.
📚 برای احیای تمدن اسلامی نیازمند همکاری و تعامل خوب میان مراکز علمی جهان اسلام و تشکیل بازار علم هستیم. این همگرایی باید بین علمای دین و مراکز علمی و اسلامی برقرار شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢انقلاب اسلامی، حوزه را از بن بست در آورد/ روحانیت در کنار اشتغال به علم نباید منبر و تبلیغ را فراموش کند
📌حضرت آیتالله جعفر سبحانی در درس خارج:
🔰امیرمؤمنان(ع) میفرمایند «قوام دین و دنیا چهار چیز است، اول اینکه در جامعه دانشمندی باشد که به علم خود عمل و تبلیغ دین میکند.»
🔰متأسفانه در جامعه عالمی که مبلغ باشد کم داریم، البته ملا و دانشمند فراوان داریم و بحمدالله بعد از انقلاب در حوزه علمیه قم دانشهای تازهای پیدا شد و نظریههای جدید وجود دارد.
🔰یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی این است که حوزه از حالت بن بست در آمد و حوزه مفتوح شد و به علمهایی مانند رجال، درایه، تفسیر توجه بیشتری صورت گرفت اما امروز ناطق و مبلغ کم داریم.
🔰امروز کسی که حافظ دین مردم است همین منبریها هستند که متأسفانه کم شده است، غالبا آقایان به نهادها، دانشگاهها و امثال آن میروند که البته حق هم دارند و زندگی میخواهند اما جای منبر خیلی خالی است، امروز منبریهای وارسته و جامع الجهات داریم اما نسبت به نیاز کم است.
🔰روحانیت در کنار اشتغال به علم، نباید منبر و تبلیغ را از دست دهد. همه کسانی که امروز در قم از مراجع هستند روزگاری مبلغ بودند و در نقاط مختلف کشور تبلیغ میکردند و روح تبلیغ سبب شد به این مقام عالی برسند.
🔰انسان باید با عمل خود مردم را دعوت به اسلام کند، گاهی زندگی یک عالم در یک شهر تبلیغ دین است. در شهرهای شرق آسیا حتی یک سرباز نرفته، بلکه اسلام آوردن مسلمانان آن مناطق نتیجه عمل و گفتار تجار متعهد بوده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) با همکاری موسسه مفتاح برگزار میکند؛
📌 درس اصول فقه؛ فقه حکومتی
📕 استاد ابوالقاسم مقیمی حاجی
📆 زمان: پنجشنبهها، ساعت ۷ صبح
🕌 مکان: قم، مدرسه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، مدرس ۳۱۶
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com