💯 حق الناسی که مصالح عمومی را با مشکل مواجه کند حق الله است
🔰 استاد حسن خیری در درسگفتار «نظام هنجاری اسلام» عنوان کرد؛
✅ در مصالح فردی(حق الناس) حد نصاب عدالت است. اما ترجیح در این روابط جود و احسان است.
✅ در مصالح عمومی(حق الله) باید قانون رعایت شود و تشخیص فرد مهم نیست. این امر نشان دهنده انفعال انسان در برابر قانون است.
✅ حق الناسی که مصالح عمومی را با مشکل مواجه کند حق الله است.
✅ نظام اجتماعی زمانی مستقر میشود که دین، مال، ناموس، جان و عقل مردم حفظ شود.
✅ در مصلحت عمومی رضایت و توافق طرفین باعث اسقاط مجازات نمیشود همانطور که مطالبه و عدم مطالبه شرط نیست. مگر موارد خاصی که حق الله و حق الناس آمیخته شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اگر معالجه بر لمس و نظر متوقف نباشد، لمس و نظر جایز نیست/ نظر و لمس باطن بدن مشمول اطلاق ادله حرمت نیست
🔰 آیتالله محمد قائنی در درس خارج «فقه پزشکی» بیان کرد؛
🔹 متیقن از ادله حرمت لمس و نظر، نظر به ظاهر بدن است اما نظر و لمس باطن بدن مشمول اطلاق ادله حرمت نیست و این اطلاقات منصرف از لمس و نظر باطن بدن است.
🔹 اگر معالجه بر لمس و نظر متوقف نباشد، لمس و نظر جایز نخواهد بود بلکه باید بدون آن معالجه کند. لذا اگر پزشک بدون اینکه نگاه کند بلکه با دیدن توسط نمایشگر و... معالجه میکند یا حتی با دستگاهها به معالجه اقدام میکند لمس و نظر جایز نیست.
🔹 جواز یا وجوب لمس و نظر در مواردی که به ملاک مقدمیت باشد، آیا حرمت لمس و نظر مطلقا جایز است حتی اگر به ذی المقدمة منتهی نشود؟ مطابق آنچه ما موافق با برخی از محققین گفتیم که وجوب مقدمه فقط در فرض ترتب ذی المقدمة است در این صورت لمس و نظر فقط در صورتی جایز است که به علاج منتهی شود.
🔹 در جواز لمس و نظر تفاوتی بین موارد حفظ حیات و غیر آن از موارد وجوب علاج و دفع ضرورت و حتی موارد جواز علاج نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14993
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اسلام با هنر شروع میشود/ فقه هنر به دنبال ارتقاء هنر بدون خارج شدن از راه شرعی است
🔻 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در همایش ملی «فقه هنر» عنوان کرد؛
🔹اسلام با هنر شروع میشود و قرآن، نهجالبلاغه و حتی صحیفه سجادیه در دنیای مادی و پرتلاطم معاصر یک پدیده هنری هستند.
🔹 اصلاً در اسلام، کف هنر استحباب است؛ یعنی ممکن است برخی از کارها از اباحه شروع شود، اما هنر از استحباب شروع میشود.
🔹 دغدغهای که هم ما از طرف حوزه، هم هنرمندان و هم دانشگاه دارند، این است که كار كنیم تا هنر این کشور و سرزمین ارتقا بیابد، اما از راه شرعی هم خارج نشود.
🔹 نمیخواهیم به نام فقه، حركتهای ژورنالیستی و پوپولیستی انجام شود. وقتی از فقه بحث میكنیم، منظور ما از یك طرف فقه منضبط است و از طرف دیگر فقهی است كه با هنجارهای شناخته شده فقاهت همراه باشد و هیچ انضباط فقهی را زیرپا نگذارد.
🔹 اگر مباحث فقهی و حقوقی بیان میشود و هنرمندان دغدغههایشان را بیان میکنند، به این قصد است که روزنهها و مسیری باز شده و برای فقیهانی که میخواهند دغدغهمند با رعایت انضباط فکری و در نظر گرفتن اقتضائات زمان و مکان به استنباط بپردازند، فرایندی تعریف شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14995
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#همایش
#فارس
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 نقش تشکلهای مردمی در تمدن اسلامی/ قلمرو مطالعات تمدنی محدود به علوم انسانی و اجتماعی نیست
🔰 حجتالاسلام رضا غلامی در هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی مطرح کرد؛
🔹 خوشبختانه روند اندیشه ورزی و تولید ادبیات علمی در زمینه تمدن نوین اسلامی سرعت پیدا کرده و میتوان امید داشت این عرصه مطالعاتی در آینده به یکی از پررونقترین عرصههای مطالعاتی در علوم انسانی تبدیل شود و دستاوردهای خوبی داشته باشد.
🔹 باید مراقب بود تا مطالعات تمدن اسلامی به یک حرکت تبلیغی و شعاری تبدیل نشود و پژوهشهای این عرصه مبتنی بر استانداردهای علمی باشد و از کیفیت عمیق و نوآوری برخوردار باشد.
🔹 ضروری است تا زمینه بروز و ظهور اندیشههای متنوع در این عرصه فراهم شود و ملاک در ارزیابی اندیشهها، استدلال پذیری و مقاومت بیشتر آنها در برابر نقدها باشد.
🔹 قلمرو مطالعات تمدنی محدود به علوم انسانی و اجتماعی و هنر و معماری نیست و لازم است به مباحث گوناگون اعم از علوم پایه، علوم فنی و مهندسی و پزشکی ورود شود.
🔹 گرهگشایی از نظام مدیریتی کشور میبایست در خط مطالعات تمدنی تعریف شده و در قالب دانش حکمرانی اسلامی به آن پرداخته شود.
🔹 همه ابعاد تمدن سازی در محیط حکمرانی محصور نمیشود و تشکلهای مردمی و مستقل از دولتها در پدید آوردن یک تمدن نقش مهمی دارند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14999
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تمدن_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 تجلیل از برگزیدگان بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه
🔹 بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه با حضور حضرت آیتالله جعفر سبحانی و شخصیتهای برجسته حوزوی در سالن همایشهای دارالشفا به کار خود پایان داد.
🔻 حجتالاسلام ابوالقاسم مقیمیحاجی، دبیر همایش کتاب سال حوزه:
🔹 933 اثر از کتب و پایاننامههای سطح 4 حوزه به دبیرخانه این همایش رسیده است.
🔹 در بیست دوره گذشته حدود 17 هزار کتاب و پایاننامه به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه واصل شده بود که امسال این رقم به 18 هزار کتاب و پایان نامه رسیده است.
🔹 آسیبهای اجتماعی، علوم انسانی اسلامی، فضای مجازی، اقتصاد مقاومتی، ابعاد علمی بیانیه گام دوم و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محورهای اصلی همایش بودند.
🔹 از میان آثار ارسال شده 169 کتاب به مرحله نهایی راه پیدا کرد، 50 اثر کاندیدای مرحله نهایی شدند که در نهایت 5 اثر حائز رتبه نخست و 22 اثر حائز درجه شایسته تقدیر شدند.
🔹 از 110 مقاله رسیده به دبیرخانه این جشنواره، 28 مقاله به مرحله دوم راه یافتند که در نهایت 3 مقاله حائز رتبههای برتر شدهاند.
✅ تجلیل از مقام علمی آیتالله سید محسن خرازی از دیگر بخشهای همایش بود.
💯 یکی دیگر از بخشهای مراسم همایش کتاب سال حوزه تجلیل از برگزیدگان بود.
🔰 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز به عنوان مرکز پژوهشی برگزیده شناخته و تجلیل شدند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15002
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ تأکید بر حفظ سنن اصیل حوزه/ اشتباه در تحقیق علم دینی میتواند جامعهای را منحرف کند
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در همایش کتاب سال حوزه:
🔹 منهج و روششناسی درست و اخلاق پژوهش دو رکن مهم برای در خدمت گرفتن پژوهش برای بشریت است.
🔹 تحقیق در حوزه علوم تجربی بسیار ارزشمند است، ولی وقتی تحقیق به سمت شریعت و فقه میرود، از حساسیت، مخاطره و دشواری بیشتری برخوردار است.
🔹 با یک اشتباه در تحقیق در امور شریعت جامعهای میتواند به انحراف برود و با یک کار درست جامعه اصلاح میشود.
🔹 به شدت باید روشهای اصیل در حوزه مورد توجه باشد؛ برای نمونه سنت مباحثه، تقریر شفاهی و مکتوب از سنن اصیل حوزه است.
🔹 حوزه وارد قلمروهای نوین و گوناگون شده ولی هنوز فاقد نقشه جامع هستیم که بتواند همه مراکز را با نگاه کلان و کاربردی به یکدیگر گره بزند.
🔹 آیتالله خرازی انصافاً از چهرههای ممتاز در اخلاق اجتماعی و فردی است. نقد منصفانه و ادب علمی بسیار بالا و تواضع علمی از ویژگیهای برجسته ایشان است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15006
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 غربیها سارقان علوم هستند/ برای بازگرداندن کتب خطی باید تلاش کرد
🔻 حضرت آیتالله جعفر سبحانی در همایش کتاب سال حوزه مطرح کرد؛
✅ خیلی از قلمها هستند که شقاوتآفرین هستند؛ برخی از قلمهایی که در فضای مجازی دست به نوشتن میزنند، سعادتزدا از جامعه هستند.
✅ ریشه این علمی که امروز در اختیار غرب است از خود آنان نیست؛ گروهی از مسلمانان در تمامی عرصهها تحقیق و آثاری برجا گذاشتند.
✅ 10 هزار کتاب از سوی اصحاب ائمه(ع) نوشته شده است. در طی دو قرن و نیم 10 هزار کتاب نوشته شده که اگر اینها نبود، از جوامع اولیه و به تبع آن جوامع ثانویه و جوامع اخیر خبری نبود.
✅ متأسفانه از قرن هفتم که مسیحیان بیدار شدند کم کم اقدام به بردن کتب مسلمین به مناطق خودشان کردند؛ الان هم بسیاری از نسخ خطی ما در غرب وجود دارند.
✅ بنده در سفری که به آمریکا داشتم در یکی از ایالتهای آنان نسخه خطی تبیان شیخ طوسی را دیدم. ما باید نسبت به این آثار ارزش قائل بشویم و آنان را حفظ و برای بازگرداندن آن تلاش کنیم.
✅ در کنار تجلیل از صاحبان اندیشه و فکر باید مقدمات چاپ آثار کتابهای برگزیده به خصوص آثار کاربردی فراهم شود، ولو اینکه در حد ۳۰ جلد باشد.
✅ چون اینترنت مستقل نداریم هرچه میخواهند علیه اسلام و شیعه پخش میکنند و ما هم باید علیه آنان مطلب بنویسیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15010
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 با دو میراث تمدن «اسلامی» و «شیعی» میتوانیم با تمدن غرب تعامل کنیم
🔻 موسی نجفی در هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی، بیان داشت؛
🔹 از زمان ورود اسلام به ایران، ما در دو دوره مهم قرون اولیه اسلامی و عصر صفویان به نمونه عالی از تمدن دست یافتیم. از اینرو با این دو میراث «تمدن اسلامی ایرانی» و «تمدن شیعی ایرانی» میتوانیم به تعامل با تمدن غرب بپردازیم.
🔹 نکته مهم در استفاده از این میراث و این تعامل استفاده از مفهوم فلسفی «تکامل» و نظریه «همبستگی» است و آن عاملی که باعث این ترکیب عالی و برتر میشود، ظرفیت تمدن ساز و منحصر به فرد انقلاب اسلامی است.
🔹 فرهنگ وقتی که مورد قبول اجتماع قرار گیرد و تحقق اجتماعی پیدا کند، در یک سطح عالیتر یعنی تمدن قرار میگیرد.
🔻 تمدن نوین اسلامی سه نظریه رقیب دارد؛
1️⃣ یکی با بحث جنگ تمدنها که با برتری تمدن غرب تمام میشود.
2️⃣ دیگری با بحث پایان تاریخ که در آن نیز لیبرالیسم حرف آخر را میزد.
3️⃣ نظریه آخر پست مدرنیسم است که بی اندازه به حوزه تفکرات اسلامی وارد شده است.
🔹 تمدن نوین اسلامی آماده است بهتر از وضع فعلی و قبل از وضع مهدویت باشد.
🔹 موتور محرک تمدن اسلامی جامعیت است. این جامعیت در تمدن خودش را بیشتر میتواند نشان دهد و این جامعیت موتور محرک تمدن اسلامی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15013
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تمدن_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 ایستادگی ملت ایران آمریکا را عصبانی کرده و برای دنیا جذاب است
📝 وحدت مهمترین نیاز جهان اسلام
📝 قوام شیعه به اجتهاد است
📝 ولی فقیه متولی اجرای دستورات دین است
📝 پیام مراجع معظم تقلید در پی عمل جراحی حضرت آیتالله سیستانی
📝 تجلیل از شخصیت علمی آیتالله خرازی در همایش کتاب سال حوزه
📝 نباید از اصول و سنن پژوهشی حوزوی دور شویم
📝 بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه برگزار شد
📝 پایگاههای پژوهشی مؤسسات آموزش عالی حوزوی اعلام شد
📝 همایش «فقه و هنر» ویژه سینما و تئاتر در شیراز برگزار شد
📝 ۱۳ بهمن ماه؛ آخرین مهلت ثبت نام آزمون ورودی جامعهالزهرا(س)
📝 طرح فروش اقساطی کتاب و نرم افزارهای اسلامی به طلاب و فضلا
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15016
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 موارد بهرهگیری از قاعده «لو کان لبان»/ سکوت شارع تأیید کننده حکم شرعی است
📌 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در درس خارج «فقه معاصر» عنوان کرد؛
🔹 امر ثانی در بحث قاعده لو کان لبان، موارد تطبیق این قاعده و استفاده از این قاعده است. اصل این قاعده این بود که اگر بین وجود یک شیء و انتشار آن ملازمه بود قهراً از عدم انتشار میفهمیم که آن شیء وجود ندارد.
🔹 حالا میخواهیم ببینیم از این قاعده، از این مطلب در علم فقه و علم اصول در کجاها میتوانیم استفاده بکنیم. سه مورد جای بهرهبرداری از این قاعده است.
🔹 یکی در موارد اثبات یا نفی یک حکم شرعی در موضوعات حکم شرعی است. بسیاری از اشیاء را شارع مقدس موضوع حکم قرار داده، مثلاً عرفات موضوع وجوب وقوف است یا میقات موضوع احرام است و هکذا.
🔹 این قاعده لو کان لبان بلحاظ موضوع الحکم الشرعی نه خود حکم شرعی است. پس لو کان لبانَ، یکی از جاهای دیگری که کاربرد دارد و میشود تطبیق کرد این مورد است که این هم حکم شرعی است.
🔹 مورد سوم که این قاعده کاربرد دارد نه در خود حکم شرعی است و نه در موضوع حکم شرعی است بلکه در دلیل حکم شرعی است.
🔹 یکی از ادله احکام شرعیه چیست؟ سیره عقلاء است منتها سیره عقلایی که شارع ردع نکرده باشد. سیره عقلاء اگر در مرئی و منظر شارع بود و شارع سکوت کرد، ردع نکرد، منع نکرد، این کاشف از این است که این سیره را قبول دارد و طبق آن جعل حکم فرموده.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15019
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ جایگاه قاعدهی سلطنت برای استناد فقهی در خصوص تملیک و تصرف اموال
🔻استاد محمدعلی خادمی کوشا در درس خارج «فقه بازیهای رایانهای»؛
💯 طبق نظر آیتالله خویی، قاعدهی کلی در رابطه با احادیث ضعیف، این است که هر حدیث یا روایت ضعیفی با استناد مشهور علمای متقدم به آن روایت، ضعفش جبران میشود.
💯 عبارت «النّاسُ مُسلّطونَ علی أموالِهم» که سند ضعیفی دارد را مشهور علمای متقدم و متأخر مورد استناد قرار دادهاند، اما نه به عنوان روایت و حدیث؛ بلکه صرفاً به عنوان یک قاعدهی مسلّم و عقلی.
💯 بنابراین این نوع استناد علما، نمیتواند ضعف سند را جبران کند و اساساً این استناد علما، صغرا برای قاعدهی کلی فوق قرار نمیگیرد. البته آیات و روایاتی این قاعدهی عقلی را تأیید میکنند؛ مانند: «لا یَحِلُّ مالُ امرِءٍ مُسلِمٍ إلّا بِطیبِ نفسِه»»
🔻 منظور از سلطه در عبارت «الناسُ مسلّطونَ علی اموالِهم»
🔹 آیتالله خویی(وجه اول): منظور از تسلط مردم این است که صاحب مال، بر هرگونه تصرفی از انواع تصرفات، به هر عنوان و به هر شکلی مسلط است و اجازه دارد. به عبارت دیگر گستردهترین و مطلقترین معنا اخذ میشود.
🔹 اما لازمهی اینگونه معنای گسترده این است که این عبارت، اقتضای تشریع داشته باشد. یعنی هر جا شک کردیم در جواز یا صحت تملیک مال، استناد کنیم به این عبارت. در صورتی که فقها چنین استفادهای از این عبارت نکردهاند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢آخرین مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی نقد و بررسی شد
📌هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی، پنجشنبه ۳ بهمن ماه در مشهد مقدس برگزار شد و پژوهشگران حوزه تمدن پژوهی آخرین دستاوردهای این عرصه را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
🔰حجتالاسلام محسن الویری:
🔹نظام اندیشهای وقتی از صفحه ذهن یک اندیشمند بیرون بیاید و در جامعه بروز و ظهور کند، میتواند بر سبک زندگی روزمره، نظامهای اجتماعی، روابط اجتماعی و نهادهای اجتماعی اثر بگذارد.
🔰حجتالاسلام مصطفی جمالی:
🔹علم تمدنساز علمی است که مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی و جهان شمول باشد و عقلانیت منسجم را در جامعه جهانی ایجاد کند و به دنبال تغییر مفاهیم، تعاریف حاکم و معادلات تغییر پدیدهها در ادبیات جهانی است.
🔰حجتالاسلام امین رضا عابدینژاد:
🔹شرط تحقق و تکوین تمدن نوین اسلامی، نگاه و رویکرد ایجابی به علوم انسانی و توجه به نقش این علوم در تأسیس تمدن نوین اسلامی است. مقصود از رویکرد ایجابی در زمینه علوم انسانی آن است که اینگونه علوم از بعد تجویزی خود و به عنوان علومی برای تغییرات مطلوب اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15021
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تمدن_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔸 «دوری» و «مقابله» دو وظیفه مسلمانان در برابر دشمنان/ انتقام گرفتن از طاغوت با قصاص متفاوت است
♨️ استاد علی رضائیان در درس خارج «اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی، فقه سیاسی مبادی فقه الاجتماع و السیاسه»:
🔰 فروعات فقه تقابل شامل فقه حرب، فقه جنگ مستقیم و فقه دفاع میشود که سه جهت تولی و تبری، کفر به طاغوت و حمایت از مظلومین را مدنظر قرار میدهد.
1️⃣ تولی و تبری: اصول اعتقادی بر تولی و تبری بنا شده و تبری نوعی تقابل میباشد.
2️⃣ کفر به طاغوت: کفر به طاغوت در همهی جنبههای فردی و گروهی مدنظر است. مراتب کفر به طاغوت دارای دو بخش دوری و مقابله با طاغوت است.
🔹 تقابل با طاغوت و انتقام گرفتن از آن با بحث قصاص متفاوت است، تقابل بیش از چیزی است که طاغوت اراده کرده است.
3️⃣ حمایت از مظلومین: در کشور، عناوین حقوقی داریم که فرامنطقهای و فرازمانی هستند. مانند حمایت از مظلومین و مستضعفین جهان که در قانون اساسی به عنوان یک اصل مسلم شمرده شده است.
🔹 حسن عدل و قبح ظلم یک مسئله عقلی است. در این قاعده عنوانی داریم بنام مظلوم. حمایت از مظلوم را عقل درک میکند. لذا این اصل یک اصل انسانی و عقلی نیز است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15025
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ «تطبیقات حجیت کتابت در اثبات امور خارجیه»
🔻 آیتالله جواد حبیبیتبار در درس خارج «کتابالقضاء» عنوان کرد؛
💯 در قوانین استخدامی، چه قانون استخدامی کشوری، چه قانون استخدامی خاص نیروهای مسلح و چه قانون استخدامی خاص قضات، همه اسناد مبتنی بر کتابت است.
💯 اسنادی همچون حقوق و مزایای اشخاص، حکم گزینش، حکم کارگزینی و ... همه مکتوب هستند. نصب قاضی هم به این ترتیب است که برایش ابلاغ صادر شود و رئیس قوه قضائیه پای آن را امضا کند.
💯 در قوانین تجارت مصوب 1311 این موارد ذکر شده است؛
💯 در ماده 6، کلیه تجار مکلف شدهاند چهار نوع دفتر داشته باشند که دو مورد از آنها، دفتر روزانه و دفتر دارایی است.
💯 در قانون شرکتهای سهامی عام، همه شرکتها اجازه دارند اوراق قرضه صادر کنند.
💯 در مقررات راجعبه ثبت شرکتها، همه شرکتها مکلف به نشر شرکتنامه هستند.
💯 مقررات راجعبه سفته در مواد 307 تا 309 قانون تجارت و مقررات راجعبه چک در ماده 310 این قانون، سفته و چک را یکی از معتبرترین اسناد میدانند.
💯 در ماده 356 قانون تجارت، دلالان ملزم به داشتن دفتر شدهاند.
💯 در همه این موارد، قدم به قدم، صحبت از نوشتن و کتابت است و قانونگذار برای کتابت، اعتبار قائل شده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ دو آیه محوری در پایه روابط اجتماعی مسلمانان/ بررسی روایات مربوط به مودت و محبت
📌 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تأکید کرد؛
🔹 قرآن دو آیه محوری در پایه روابط اجتماعی مسلمانان دارد؛ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ» و «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْض.»
🔹 قرآن دو مفهوم کلیدی را در روابط این دو آیه اعتبار کرده که اینها هم انشاء دارد هم اخبار هم جعل اخوت شده هم اخبار به اصل مشترکی که از لحاظ اعتقادی و فکری میان مسلمانان وجود دارد.
🔹 هر دو مفهوم به شکلی دربردارنده نوعی علائق و عواطف مشترک و مودت و محبت هم هست. این بحث دو آیه کلیدی بود که جنبه فقهی هم داشت.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15029
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 چرایی ضرورت اسلامیسازی علوم انسانی/ دلایل ناکارآمدی پایاننامهها
📌 ندا ملکی، دبیر کمیته علمی دومین همایش ملی آسیبشناسی پایاننامهها و رسالهها در حوزه علوم انسانی اسلامی:
🔰 پرداختن به بحث پایاننامهها و رسالهها با رویکرد آسیبشناسانه موضوع مهمی است و زمانی تبدیل به مسئله میشود که مشکلاتی در این حوزه را در سطح جامعه نخبگانی کشور مشاهده کنیم.
🔰 بیشترین آسیب در حوزه علوم انسانی اسلامی ناظر به نبود نظریهپردازی علمی است. رسالههای دکتری در این علوم باید به تولید نظریه بپردازند که این اتفاق نمیافتد.
🔰 محورهای اصلی این همایش شامل «وضعشناسی کارآمدی و الزامات اثربخشی پایاننامهها و رسالهها»؛ «رویکرد انتقادی به رسالهها و پایاننامههای این حوزه»؛ «نقش سازمانهای علمی کشور در کارآمدی و اثربخشی پایاننامهها و رسالهها»؛ «عوامل مؤثر بر کارآمدی پایاننامهها و رسالهها در حوزه تقریب مذاهب اسلامی» میباشد.
🔰 زمان برگزاری این همایش ۱۵ اسفندماه سال جاری است که علاقهمندان برای شرکت در این همایش علمی تا ۲۵ بهمنماه، فرصت دارند تا مقالههای خود را به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=15032
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 امروز پرچم استقلال هویتی و فرهنگی زنان در دست زنان ایرانی است
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#عکس_نگاشت
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مفهوم بینرشتگی و جایگاه آن در دانشهای رایج حوزهای
📌حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری در نشست «تخصصگرایی در علوم حوزوی: آسیبها و فرصتها»، عنوان کرد:
🔹افزایش آگاهی از مطالعات بینرشتهای بیرون از حوزهها همان طور که برای توسعه دانشهایی مانند فقه و کلام و آگاهی از دانشهای رایج و جدید برای یک فقهپژوه و کلامپژوه بسیار ضروری و سودمند است، آگاهی از دانشها و مطالعات چندرشتهای و بینرشتهای نیز چنین است و سزا نیست که اصحاب حوزه خود را از آن دور بدارند.
🔹بیتردید گشودن برخی گرههای اجتماعی ما در گروی مطالعات چندرشتهای است و دانشهای حوزهای و به صورت مشخص فقه نیز میتواند همراه و همکار دیگر دانشها سهم خود را در این زمینه ادا کند. لازمه این کار تن دادن اصحاب حوزه به نشستن در کنار دیگران و گفتوگو با آنها و توجه به قلمروی تعریفشده فقه در این نوع گرهگشاییهاست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15035
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 تمدن بیشتر جنبه علمی و فرهنگ بیشتر جنبه معنوی دارد
🔻 استاد علی عسگری وزیری در درسگفتار «فرهنگ سازمانی از منظر اسلام» عنوان کرد؛
📚 ویژگیهای فرهنگ عبارتند از اکتسابی، قابل انتقال، تأمین کننده نیازهای انسان، سازگاری، خشنودی بخش، هویت دهنده، مصونیت آور، پویا، تأثیرپذیر، عام ولی خاص و اختیاری.
📚 تفاوت فرهنگ و تمدن: این دو واژه داری حوزه معنارسانی مستقلی هستند و باید میان آن دو تمایز قائل شد.
📚 تمدن بیشتر جنبه عملی و عینی دارد و فرهنگ جنبه ذهنی و معنوی.
📚 در مجموع در بحث تمایز میان فرهنگ و تمدن با هر نگرشی، با چند دیدگاه روبهرو هستیم؛
🔹 1 - فرهنگ، وجه معنوی متعالی زندگی اجتماعی انسان است و تمدن وجه مادی و لمس نشدنی جامعه.
🔹 2 - فرهنگ، وجه فعال رشد و پرورش فکر است و تمدن، صورت تثبیتشده وجه ایستای فرهنگ.
🔹 3 - فرهنگ، نوع شکلگیری اخلاقی، عقلی و روحی فرد و تبلور آن در تربیتیافتگی، وضع قوانین و آداب و رسوم اجتماعی یک قوم یا اقوام منطقه خاص جغرافیایی است که از نظر دین، ملیت و زبان با هم یکسان هستند.
📚 تعریف فرهنگ اسلامی: مجموعه عقاید، باورها، ارزشها، آداب و رسوم، الگوها، روش و شیوههای عمل متخذ از قرآن کریم و سنت معصومین.
📚 فرهنگ اصیل اسلامی معنایش تکیه بر سه عنصر اساسی زیر میباشد؛
🔹 1 - عنصر اول شامل باورها و عقاید مربوط به خدا، ارتباط انسان با خود، خدا، جهان، طبیعت و همچنین یقین به اصول محوری توحید، معاد، نبوت، عدل و امامت(سطح بینش)
🔹 2 - سطح نیت و گرایش
🔹 3 - سطح کنش و رفتار
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مدیریت
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 امنیت یک بحث فطری است نه فقهی/ امنیت حق مردم بوده و یکی از وظایف مهم حکومت تأمین آن است
🔰 آیتالله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» تأکید کرد؛
🔹 امنیت یکی از حقوق مردم است و جهاد و دفاع برای تأمین امنیت مردم است. از آیات و روایات روشن میشود امنیت حق است.
🔹 اینکه میبینیم در بسیاری از کتابهای فقهی ما در زمان قاجار و صفویه علما در ابتدای کتابهای خود شاه را دعا کردهاند نه اینکه حکومت را قبول داشتند، بلکه نگاه میکردند آیا شاه برای مردم امنیت ایجاد کرده یا خیر. اگر ایجاد کرده بود او را دعا میکردند.
🔹 ائمه اطهار(ع) یقیناً حکومت بنی امیه و بنی عباس را حکومت طاغوت میدانستند ولی هیچ گاه کاری که خلاف امنیت باشد را انجام ندادند.
🔹 برخی بر اساس آیه، روایت و فتوا میگویند امنیت قابل واگذاری است در حالی که تمامی اینها عنوان ثانویه است. عنوان ثانویه نیز ملاک حکم نیست.
🔹 در کشور ما ادیان و مذاهب دیگر وجود دارد آیا باید شیعیان برای تأمین امنیت آنها شهید شوند؟ چه بسا باید این افراد نیز شرکت داشته باشند.
🔹 هیچ دلیل فقهی وجود ندارد که نباید از غیر مسلمان و غیر شیعه در امنیت کمک گرفت. اگر دلیل ندارد باید بگوییم جایز است، بلکه بهتر هم است.
🔹 امنیت به دو نوع ایجابی و سلبی تقسیم میشود و بیشتر حوزویان امنیت را به شکل سلبی تفسیر میکنند.
🔹 امنیت غایت و هدف جهاد است. امنیت یک بحث فطری است نه فقهی ولی جهاد یک بحث فقهی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15038
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 تمسک به غرض مولی و تأمین غرض او در تربیت
📌 استاد ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «قواعد عام فقه تربیت» تأکید کرد؛
🔻 تمسک به غرض مولی و تأمین غرض او
🔹 در جاهل مقصر که تکلیف در حق او منجز شده، اگر احتمال تأثیر نباشد هر چند تکلیف هست و غرض هست ولی راهی برای تحصیل غرض مولی نیست، زیرا تأثیری ندارد.
🔹 عقل در چنین مواردی حکم به لزوم اتیان ندارد و فرض مسأله این است که غرض محقق نخواهد شد.
🔹 اگر احتمال تأثیر وجود داشته باشد مانع مرتفع شده فلذا وجوب ثابت میشود.
🔹 صرف احتمال تأثیر موجب تأمین غرض میشود یا زمینه تأمین غرض محقق میشود؟
🔹 اگر مدعا این بود که عقل حکم میکند به تأمین زمینه تحقق غرض، این وجوب ثابت میشود ولی اگر مدعا اصل تأمین غرض باشد، ارشاد تأمین غرض نمیکند و فقط ایجاد زمینه است فلذا وجوب ثابت نمیشود. چون با این دلیل راهی برای تأمین غرض وجود ندارد.
🔻 تمسک به قاعده لطف
🔹 لطف خدای متعال در برخی موارد بی واسطه است مثل جایی که ارسال رسل میکند. برخی اوقات لطفش با واسط میباشد مثل ایصال احکام الهی به مردم از طریق انبیاء عظام. خدای متعال از باب لطف بر انبیا واجب کرده که برای جاهلین احکام الهی را ایصال و ابلاغ کنند.
🔸 اشکال: اصولیون از متاخرین تمسک به قاعده لطف را مناقشه کردهاند لذا وجوب ارشاد از این باب قابل اثبات نخواهد بود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 هیئت تراز اسلامی چگونه محقق میشود/ هیئت مذهبی ریشه در فرهنگ ما دارد
📌 محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتوگویی مطرح کرد:
🔹 هیئت مذهبی ظرفیتی فوقالعاده و ارزشمند است که ریشه در فرهنگ ما دارد. هیئتهای مذهبی یکی از بهترین زمینهها و عرصهها در حفظ ایمان برای ارزشهای الهی و انقلابی خواهد بود.
🔹 توجه به هیئتهای مذهبی و تقویت آنها در عرصه بصیریتافزایی و الگوگیری از اهل بیت(ع) به عنوان پیشوایان ما میتواند، هم سبک زندگی ما را در مسیری که اهل بیت(ع) تأکید داشتهاند قرار دهد و آن را دگرگون کند و هم سطح بصیرت جامعه و فرزندان ما را بالا ببرد که در برابر فتنهها و تهدیداتی که دشمن دارد، هوشمندانه عمل کنند.
🔹 دشمن امروز درصدد است که هیئتهای مذهبی را با آسیبهای جدی مواجه کند؛ برنامه دشمن این است که صرفاً احساسات، عزاداری و اشک ریختن در مجالس عزاداری برقرار باشد و آنها را از امور سیاسی دور کند؛ سپس با گسترش خرافات و اقداماتی که شأن اهل بیت(ع) را مخدوش میکند، بهانهتراشی کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15044
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 بررسی روش توسعه نظریهپردازی اقتصاد اسلامی در نشریه «مطالعات اقتصاد اسلامی»
🔰 عناوین مقالات در این نشریه به شرح ذیل است:
📚 مقدمهای در تبیین روش و فرآیند توسعه نظریهپردازی اقتصاد اسلامی (فرآیند عبور از مبانی نظری به الگوهای عملیاتی)
📚 بررسی آزمایشگاهی ارتباط میان دینداری و چرخش انگیزهها در فعالیتهای گروهی؛ رهیافت نظریه بازیها در چارچوب اقتصاد رفتاری
📚 ارزیابی راهکارهای دستیابی به عدالت اقتصادی با رویکرد پویایی سیستمی
📚 تبیین و رتبهبندی شاخصهای کارایی و اثربخشی دولت در اقتصاد اسلامی
📚 آسیبشناسی و نقد وضعیت بانکداری ایران از منظر عدالت اقتصادی
📚 تأثیر توزیع تسهیلات بانکی بر رشد اقتصادی ایران؛ با تأکید بر عقود مشارکتی و مبادلهای
📚 ارزیابی تأثیر عملکرد مطابق با قانون بانکداری بدونربا در سپردههای سرمایهگذاری بر کارایی اقتصادی نظام بانکی؛ کاربرد برآوردگر AB N-step GMM در الگوی دادههای ترکیبی پویا
📚 مقایسه تطبیقی عقود مرابحه و سلف از طریق اثرگذاری بر مطلوبیت طرفین قرارداد (کاربردی از الگوریتم ژنتیک)
📚 بررسی مشروعیت اجاره پول
📚 بررسی فقهی قرارداد جعاله بانکی
📚 تحلیل انطباق عملیات و صورتهای مالی بانکها در بخش ارزی بر ضوابط بانکداری بدونربا
📚 مسئولیت کیفری بازرس و حسابرس شرکتهای بورسی در پرتو قانون بازار اوراق بهادار و فقه امامیه
📚 مؤلفههای نظام تصمیمگیری اقتصادی در چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=15047
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#معرفی_نشریه
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com