✅ صیانت از طلاب جوان به معنای انقلابی ماندن فکرشان است
💯 آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی در گفتوگوی اختصاصی با مفتاح:
📚 فقه اهلبیت(ع) پس از امیرمؤمنان(ع) تنها در نظام جمهوری اسلامی است که توانسته در میان شیعه حکومت ایجاد کرده و جنبه عملیاتی به خود بگیرد.
📚 در چنین حکومت مهمی حوزه نقش بی بدیل و اصلی دارد، چون متکفل تعیین شاکله و ماهیت نظام است.
📚 اگر حکومت از حوزه و دادههای فرهنگی حوزه جدا شود، هر چند به تمام پیشرفتها و اوج تمدن دنیا برسد، ولی مسلماً به اهدافی که رسول اکرم(ص)، انبیا و علما مشخص کردهاند، نمیرسد.
📚 تنها حوزه انقلابی است که در راستای رسالت نبی اکرم(ص) حرکت میکند، حوزه غیر انقلابی از رسالت حضرت رسول(ص) خارج شده است.
📚 منظور از صیانت از طلاب جوان این است که فکر آنها حفظ شود، یعنی در جهت اهداف و ارزشهای انقلاب هدایت شوند. درس را به گونهای نخوانند که از ارزشهای نظام فاصله بگیرند.
📚 طلاب جوان را باید از انحراف از ارزشهای انقلاب حفظ کرد و درس خواندنشان حجاب اکبر و سببی برای فاصله گرفتن از نظام نشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15167
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مرکز تخصصی علم کلام دانشپژوه میپذیرد
✅ این مرکز از میان طلاب واجد شرایط برای تحصیل در دوره سطح ۴ رشته «کلام تطبیقی بینالمذاهب» برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دانشپژوه میپذیرد.
🔻 شرایط؛
🔹 اتمام سطح سه
🔹 موفقیت در آزمون و مصاحبه
🔹 تعهد نسبت به رعایت قوانین
📆 زمان ثبتنام: ۱۹ بهمن تا ۱۹ اسفند ماه سال جاری/ ساعت ۱۱ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۲۰
📌 مکان: قم، پردیسان، بلوار امام صادق(ع)، مؤسسه امام صادق(ع)
❇️ این مرکز تحت اشراف حضرت آیتالله جعفر سبحانی میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 کار اسلام اولاً و بالذات حکومتداری نیست/ برای گسترش اسلام نیازمند حکومت هستیم
🔰 استاد سیدسجاد ایزدهی در درس خارج «کتاب الجهاد(فقه روابط بین الملل)» مطرح کرد؛
🔹 کار اسلام اولاً و بالذات حکومتداری نیست، بلکه هدفش گسترش احکام الهی است.
🔹 برای گسترش اسلام نیازمند حکومت هستیم و حکومت نیز به مرز نیاز دارد، به همین دلیل مسئله مرز مطرح میشود.
🔹 دارالاسلام و دارالکفر فیالواقع تعیین حدود برای مسلمانان بود نه ملاکی برای مرزبندی و نشان دادن مرزهای دیگران.
🔹 شارع وارد مسئله تحدید مرز نمیشود چراکه همانگونه که یک خانه یا قلعه یا شهر مرز دارد یک کشور نیز مرز دارد و این امر برای افرادی که در آن کشور زندگی میکنند مشخص است که مرزها تا کجا است.
🔹 مرز یک مسئله عرفی و اعتباری است. مردم درباره فردی میگویند که او شمالی است یا بابلی است و یا اینکه ایرانی است و اینها باهم تعارضی ندارند و در مقایسه گفته میشود.
🔹 بناء عقلا از دیگر دلائل مرز عرفی است. ما هر بنایی را نمیپذیریم بلکه بنایی که از جانب شارع تأیید شود و یا لااقل با اراده شارع منافات نداشته باشد را میپذیریم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 ویژه اساتید و طلاب فعال در حوزه زن و خانواده؛
❇️ آسیب شناسی مسائل اجتماعی زنان و خانواده برگزار میشود
💢 با حضور؛ خانم دکتر خزعلی و آقای صالح قاسمی
🔻 زمان؛
🔹 نشست اول: ۲۱ بهمنماه ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰:۳۰
🔹 نشست دوم: ۲۸ بهمنماه ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰:۳۰
🔹 نشست سوم: ۵ اسفندماه ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰:۳۰
📌 مکان: قم، انتهای بلوار امین، نبش کوچه ۵۱، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران/ طبقه اول، سالن جلسات
💻 مشاهده آنلاین: http://farhangi.whc.ir/news/view/88678/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_تخصصی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ صیانت از طلاب جوان به معنای انقلابی ماندن فکرشان است 💯 آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی در گفتوگ
9.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 گفتوگوی اختصاصی مفتاح با آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی/۱؛
📌پیرامون بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#کلیپ
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🎥 https://www.aparat.com/v/R27kY
❇️ حدیث سلطنت فقط اصل تصرف سلطه را ثابت میکند نه کیفیت تصرفات
🔹 استاد محمدعلی خادمی کوشا در درس خارج «فقه بازیهای رایانهای»، گفت:
🔻 دیدگاههای ناظر بر معانی قاعده سلطنت؛
📚 در دیدگاه سوم که دیدگاه مختار آیتالله خویی(ره) است، صرفاً از یک سری امور سلبی تعبیر به سلطنت شده و این غیر از ظاهر عبارت قاعده سلطنت است.
📚 ضمن اینکه این دیدگاه اساساً افادهی هیچ فایدهای نمیکند. در واقع هیچ کارکردی ندارد و صرفاً یک إخبار سلبی است. این در حالی است که فقها از قاعده سلطنت برای اثبات انواع تصرفات بارها و بارها استفاده کردهاند.
📚 دیدگاه چهارم(دیدگاه مختار): حدیث «الناس مسلّطون علی أموالهم» ناظر به سلطهی مالک بر مِلک خود است از جهت اینکه ملک اوست. یعنی صرفاً از این حیث که هر مالکی نسبت به مِلک خودش حقی دارد. این حدیث ناظر به حقوق مالک است نه ناظر به حقوق شارع.
📚 مالک از حیث مالک بودنش منعی از تصرفات ندارد. حقوق شارع که ناظر به حکم ذات موضوع است، با حقوق مالک که ناظر به مالک بودن مالک است، دو حیثیت جدا از هم و متباین است و هیچ تنافی با هم ندارد.
📚 حدیث سلطنت فقط میتواند نسبت به اصل تصرف، سلطه را ثابت کند نه نسبت به کیفیت تصرفات. تعیین جواز یا عدم جواز انواع کیفیتهای مختلف تصرف، جزو حقوق شارع است نه مالک. این دیدگاه در واقع به همان دیدگاه دوم، یعنی قول شیخ انصاری میانجامد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ ثبتنام آزمون ورودی متمرکز مراکز و مدارس فقهی
🔹 آزمون ورودی متمرکز مراکز و مدارس فقهی جهت تحصیل در مقطع سطح 2(پایه 7) برای سال تحصیلی 1400-1399 از سوی مرکز مدیریت حوزههای علمیه برگزار میشود.
📆 زمان ثبتنام: 15 بهمن تا 8 اسفند سال 98
📝 زمان آزمون: 16 اسفند 98
💢 علاقهمندان میتوانند جهت ثبتنام و اطلاع از شرایط به سایت معاونت آموزش حوزههای علمیه قسمت ثبتنامها مراجعه نمایند.
💻 آدرس سایت: www.howzeh-qom.ir
🔰 نکته: مدارس آزمون کتبی برگزار نمیکنند، لذا طلاب پایه هفتم علاقهمند به حضور در مراکز و مدارس فقهی، بایستی از طریق آزمون متمرکز اجرایی توسط مرکز مدیریت اقدام نمایند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 مبادی و اصول ساختاربندی فقهالحکومه/ اشکالات نظرات پیشنهادی فقها پیرامون تبویب فقه
✅ آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه القضاء» مطرح کرد؛
🔻 مبادی و اصول ساختاربندی فقهالحکومه؛
🔹 لحاظ مؤلفههای رکنی پنجگانه فقهالسیاسه بهمثابه یک دانش مستقل.
🔹 لحاظ اقتضائات فقه که از مباحث فقهالسیاسه مطالبه یا دنبال میکند.
🔹 لحاظ مباحثی که در کتب روایی و فقهی پیرامون سیاست، حکومت و مسایل آن مطرح شده است.
🔹 لحاظ اقتضائات اداره حکومت و مقام اجرای احکام الهی در عرصه سیاست و حکومت.
🔹 نیازهای واقعی انسان و جامعه و نیز شرایط زمان و مکان. همچنین دستاوردهای تجربی عقلا و ملل و علوم گوناگون در امر حکمرانی.
🔻 اشکالات اکثر نظرات پیشنهادی فقها پیرامون تبویب فقه؛
🔹 فردگرا و شخصمحور بودن، غیراجتماعی و غیرحکومی بودن.
🔹 کلي و غیرکاربردی بودن.
🔹 عدم انسجام و عدم التزام کامل به معیار.
🔹 عدم جامعیت و عدم شمول بر ابواب و مباحث مستحدثه.
🔹 غیر روزآمد بودن و عدم تطور ساختاری.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15175
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعرسانی دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی؛
📌 عنوان درس: نظام سیاسی در اسلام
👤 استاد: حجتالاسلام والمسلمین ذبیحالله نعیمیان
📆 زمان برگزاری: سهشنبهها ساعت ۸:۱۵ الی ۹:۳۰ صبح
🕌 مکان برگزاری: قم، دفتر دبیرخانه مفتاح
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 دبیرخانه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام حقوق در اسلام
✍️ موضوع: بررسی فقهی حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران
👤 استاد: حجتالاسلام والمسلمین محسن ملکافضلی
🕓 زمان برگزاری: پنجشنبهها، ساعت ۹:۳۰
💫 مکان برگزاری: قم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه اول، مدرس ۱۲۴
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 مصرفگرایی؛ مفهوم بنیادی در تمدن غربی/ میزان نفوذ فرهنگی است که میتواند برای تمدن اعتبار ایجاد کند
🔻 فریبا علاسوند در نشست «الگوهای سبک زندگی در گام دوم انقلاب» گفت:
📚 مفاهیمی مانند مدرنیته، سبک زندگی و پیشرفت را نباید با سادهسازی به تلقی دیگری مبدل سازیم و تصور کنیم که آن را اسلامیسازی کردهایم؛ حوزه و جریانات انقلابی باید روزی به این سادهسازیها خاتمه دهند.
📚 مدرنیته تنها امر جدید نیست، بلکه اصول، آرمان، ارزش و خانواده و سبک زندگی و ... دارد. بنابراین در مواجهه با آن نباید جامع نگری را از دست بدهیم.
📚 مصرفگرایی یکی از مفاهیم بنیادین تمدن غرب و مدرنیته است، البته مصرفکننده صرفاً مصرف نمیکند، بلکه میخواهد نشان دهد که از قشر ممتاز و متفاوتی است.
📚 برای سبک زندگی ابتدا باید اصولی را ترتیب دهیم و به آن پایبند باشیم؛ زیرا سبک زندگی غربی هم اصولی دارد؛ در مانیفست آنان اصول انسانگرایی مطرح و بر اساس آن ساختارسازی کردند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15178
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com