💯 حکم قطع عضو فرد مرگ مغزی شده/ اگر هیچ غرضی مثل پیوند نداشته باشد، حرام است
🔻 آیتالله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی عنوان کرد؛
🔹 قطع اعضای کسی که به حیات نباتی مبتلا شده یا دچار مرگ مغزی شده است، چنانچه هیچ غرضی بر آن مترتب نباشد و آن شخص مسلمان و مومن باشد جایز نیست.
🔹 همان طور که تعرض به بدن مومن زنده جایز نیست، تعرض به بدن مومن بعد از مرگ هم جایز نیست و کسی که به مرگ مغزی یا حیات نباتی مبتلا شده است، نهایتا میت است و لذا حرمت تعرض به بدن و جسد او به فحوای روایاتی که بر حرمت تعرض به جسد میت دلالت میکنند قابل اثبات است.
🔹 خلاصه اینکه در حرمت علی الاطلاق تعدی بر بدن کسی که به حیات نباتی یا مرگ مغزی دچار شده است در صورتی که هیچ غرضی(مثل پیوند و...) نداشته باشد شکی نیست و تعرض به بدن او و مثله کردن او حرام است و منشأ دیه هم هست. بلکه مستفاد از برخی روایات این است که مثله کردن جسد حیوانات هم جایز نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15977
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 اغتنام فرصتها از ویژگیهای زندگی خدیجه(س)/ درخواست خدیجه کبری(س) از رسول خدا(ص)
🎙 حجتالاسلام والمسلمین قاسم ترخان در گفتوگویی عنوان کرد؛
💠 یکی از ویژگیهای مهم زندگی حضرت خدیجه(س)، بحث اغتنام فرصتهاست که همه ما باید از آن درس بگیریم.
💠 هم ایمان و هم مجاهدت با مال و انفس در راه خدا در زندگی حضرت خدیجه(س) مشاهده میشود.
💠 وضعیت اقتصادی حضرت خدیجه(س) اینگونه بود که قبل از اسلام این اموال و امکانات را داشت و بعد از اسلام همه را تقدیم پیامبر عظیمالشأن اسلام کرد.
💠 حضرت خدیجه(س) تجارت واقعی کرد. ولو تاجر بود و درآمد و امکانات داشت، اما هم ایمان داشت و هم با مال، با نفس و جان خویش مجاهدت کرد و در واقع تجارت واقعی را ایشان انجام داد.
💠 وقتی حضرت خدیجه(س) متوجه میشوند آخر عمرشان است. به حضرت فاطمه(س) میگویند: من از این دنیا خواهم رفت، اما از قبر خائف هستم. به پیامبر بگو که من ردای شما را میخواهم. آن را به من بپوشانید به عنوان کفن که من از قبر و از حوادث بعد از مرگ نترسم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15979
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گردشگری باید از منظر فقه هدفگذاری شود
🔰 حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار در درسگفتار «فقه گردشگری» عنوان کرد؛
🔹 برای فقیه فقه حکومتی مهم است که مسائل را در نسبت با چالشها و نیازهای حکومت حل کند. لذا لازم است نیازمندیهای کلان حکومت بررسی شود.
🔹 گردشگری در دوره کنونی بیشتر با پول و فحشا قرین شده و ما باید ملاکهای فقهی برای شهرهای واجد گردشگری حلال ارائه دهیم.
🔹 اگر بخواهیم به شهرهایمان کاربری گردشگری بدهیم باید به دنبال ویژگیهایی بدیل و حلال باشیم.
🔹 عبرت آموزی، تکامل معنوی و نشاط افزایی به عنوان اهداف گردشگری متعالی مطرح است. ما باید به لحاظ فقهی این اهداف را بازنگری کنیم و گردشگری را از منظر فقه هدفگذاری کنیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 برگزاری امتحانات غیر حضوری به صورت مجازی
🔻 مرکز آموزشهای غیر حضوری و مجازی حوزه اعلام کرد؛
📌 براساس وضعیت خاص کنونی کشور و لزوم تغییر در آزمون غیرحضوری و اجرای آن به صورت مجازی، دستورالعمل اجرایی و برنامه امتحان نیم سال اول 99-98 جهت اطلاع طلاب غیرحضوری اعلام میگردد.
🔰 لازم به ذکراست چنانچه شرایط جهت برگزاری آزمون مجازی تغییر کند، متعاقباً اعلام خواهد شد.
💻 دستورالعمل برگزاری آزمون: https://b2n.ir/780431
💻 برنامه امتحانات: https://b2n.ir/409046
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#آموزش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
11.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 نماهنگ/ "مادر امّت"
📌 بیانات رهبر معظم انقلاب دربارۀ حضرت خدیجه(س)
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حضرت_خدیجه
#کلیپ
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ تفاوت عملکرد نظام اسلامی با نظامهای اقتدارگرا و دموکراتیک در مواجهه با بحران کرونا
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در نشست علمی تأکید کرد؛
✍️ از حیث ساختار نظامهای سیاسی، دو نوع مواجهه با بحرانهای فراگیر مانند بیماری همهگیر کرونا را میتوان شناسایی کرد؛ یکی مواجهه نظامهای اقتدارگرا و دیگری مواجهه نظامهای دموکراتیک.
✍️ نظامهای اقتدارگرا که در شرایط عادی زندگی، مورد اقبال قرار نمیگیرند، در شرایط بحران، از کارآمدی مناسبتری برخوردار هستند.
✍️ نظامهای مردمسالار، در شرایط عادی زندگی، از مطلوبیت برخوردار هستند، ولی در زمان بحران، از توانایی مناسب برخوردار نیستند.
✍️ نظام اسلامی ساختاری را تعبیه کرده که هیچ یک از این دو الگو نیست؛ مردمسالاری دینی هم خواست مردم را مهم و اصیل میداند و از سوی دیگر نهاد ارشد و صالحی مانند ولایت فقیه وجود دارد که مصلحت مردم را در مسیر خواست آنها تنظیم میکند.
✍️ این دوگانه که هم مصلحت و هم خواست جامعه رعایت شود، در ساختار مردمسالاری دینی وجود دارد و در مواجهه با کرونا خود را نشان داد. به عبارتی نظام یک اقتدار و فرماندهی واحد دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15991
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 درسگفتار «بررسی فقهی مساله حجاب»
📚 درسگفتار «بررسی فقهی مساله حجاب» با تدریس حجتالاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی به صورت آنلاین برگزار میشود.
📆 زمان برگزاری: دوشنبه ۱۵ اردیبهشت، ساعت ۱۷
💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://split.to/x0idrEj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 ادله حرمت پیوند اعضا در حکم اولیه و اشکالات آن
💯 استاد سید صادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تشریح کرد؛
🔰 ادله حرمت پیوند اعضا در حکم اولیه
1️⃣ نخستین دلیل حرمت، احترام به مومن است.
2️⃣ دومین دلیل حرمت، مُثله کردن است.
🔹 اشکال: قطع کردن عضو یکی و پیوند زدن به بدن دیگری از مصادیق مُثله کردن نیست.
3️⃣ سومین دلیل وجوب دفن مومن بلکه مسلمان است.
🔹 اشکال: روایت میگوید دفن مومن و دفن مسلمان واجب است یعنی اصلش واجب است، اما در مقام بیان جزییات مطلب نیست.
✅ تا اینجای مطلب نتوانستیم از ادله استفاده کنیم که قطع عضو یک میّتی و پیوند زدن به بدن دیگری حرمت تکلیفی اولیه داشته باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16016
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نسبت «رنج و بیماری» با «گرایشات دینی»/ کرونا نشان داد جوامع اسلامی از جوامع غربی در حل بحران موفقترند
🔰 علیرضا شجاعی زند، استاد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس در گفتوگویی مطرح کرد؛
💠 نظریهای در بین دینپژوهان کلاسیک وجود داشت که معتقد بودند نسبت میان «رنج و بیماری» با «گرایشات دینی» اساساً مثبت است.
💠 کرونا خصوصیاتی دارد که آن را از بیماریهای دیگر متمایز ساخته و آن مسری بودن شدید آن است. این باعث بروز دو اتفاق در زندگی، خصوصاً زندگی مدرن شده و آن تشدید تنهایی و فراغت است.
💠 کرونا نشان داد که جوامع اسلامی در مقایسه با کشورهای غربی از ظرفیت امدادگری به مراتب بیشتری برخوردارند و توان بالایی برای حل مسائل خویش در موقعیتهای بحرانی دارند.
💠 به نظر میرسد و شواهد بسیاری هم وجود دارد که کرونا با تمام خسارتها و هزینههایش برای انسانها و جوامع، که هنوز هم ابعاد و پایانش معلوم نیست؛ خیرات و ثمراتی هم داشته است.
💠 امروزه تقریباً تمامی آحادی که به نوعی با مقوله کرونا درگیر هستند؛ نسبت به این نکته هم امعان پیدا کردهاند که حقیقت دنیای مدرن چیزی به جز آن صورت تزیینشده است.
💠 غربْ لایههای پنهان و پشت صحنههای دهشتآوری دارد که شاید جز در چنین موقعیتهایِ نادری قابل رؤیت نباشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16024
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 تأمین اجتماعی اسلامی جایگزینی مناسب برای تأمین اجتماعی بیمهای
📕 حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا حسینی در درسگفتار «فقه نظام تأمین اجتماعی» عنوان کرد؛
✅ ناسازگاری با عدالت اجتماعی هم در ناحیه تجهیز منابع و هم در ناحیه تخصیص آن در سطوح دروننسلی و میاننسلی از اشکالات اساسی تأمین اجتماعی بیمهای است.
✅ تأمین اجتماعی اسلامی، تحمل بار مخاطرات ناشی از مخاطرات زندگی فقیران را بر عهده ثروتمندان قرار میدهد؛ حال آنکه در تأمین اجتماعی بیمهای فقیران باید خود این هزینه را تحمل کنند.
✅ بر اساس روایاتِ زکات، کسی که شاغل است ولی درآمد او کفاف خرجش را نمیدهد مستحق زکات است؛ ولی در سیستم تأمین اجتماعی برعکس از او حق بیمه هم گرفته میشود.
✅ همچنین بر اساس این روایات دادن زکات به کسی که قدرت و امکان اشتغال به کار دارد جایز نیست، اما در تأمین اجتماعی عموم کسانی که به سن بازنشستگی میرسند مستحق تأمین اجتماعی به شمار میآیند.
✅ از اینگونه پرسشها در تأمین اجتماعی متعارف - بهخصوص بخش بیمهای آن - فراوان است که در علم فقه باید مورد بررسی قرار داده شوند.
✅ به اعتقاد ما اگر الگوی تأمین اجتماعی بهطور اصولی بر اساس مبانی اسلامی طراحی شود، بهطور اساسی موضوعی برای اینگونه پرسشها یا توجیهات تکلفباری که برای مشروعیت آن گفته شده نخواهد ماند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اگر شیاطین در ماه رمضان در غل و زنجیرند پس چگونه گناهان واقع میشود؟!
🔰 حجتالاسلام ابراهیمی، استاد حوزه علمیه امام خمینی(ره) پاسخ داد:
📚 علما در این باره چند احتمال دادهاند: اگر شیاطین در ماه مبارک رمضان همان آزادی در غیر ماه مبارک را داشتند، در این ماه رمضان و به خاطر فرصتی که خدای متعال در ماه مبارک به شما عنایت فرموده به شما حسادت میکردند و همه تلاش خود برای از بین بردن شما خرج میکردند، لذا مراد اینکه در غل و زنجیر هستند یعنی از رساندن آزار اضافه بر آنچه تا قبل از آن به شما میرساندند، عاجزند.
📚 احتمال دیگر این است که هر ماهی شیاطین مخصوص به خود داشته باشد که در این ماه شیاطین ماه مبارک در غل و زنجیر هستند، اما سایر شیاطین آزاد هستند و لذا مشاهده میکنیم در این ماه وسوسههای شیطانی در انسانها وجود دارد.
📚 احتمال دیگر این است که بنده دارای نفس اماره است و عاداتی دارد که با توجه به طبیعتش است و یا نزدیکان بد رفتاری دارد که ولو شیاطین در بند هستند اما این عوامل باعث گمراهی ایشان در ماه مبارک میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16043
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 درسخارج «فقه عفاف»
📚 درسخارج «فقه عفاف» با تدریس آیتالله سیدمنذر حکیم به صورت آنلاین برگزار میشود.
📆 زمان برگزاری: سهشنبه ۱۶ اردیبهشت، ساعت ۱۷
💢 برای ورود به کلاس بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://split.to/x0idrEj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com