✅ شهید صدر یک مکتب است که نوآوریهای فراوانی دارد
🔰 حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست علمی تأکید کرد؛
📚 شهید صدر یک مکتب است که نوآوریهای فراوانی دارد، ولی حجاب معاصرت از موانع درک انسانهای بزرگ است.
📚 ایشان معتقد بود تشیع را نباید یک پدیده ناگهانی و اتفاقی در تاریخ دانست، بلکه تشیع یک اصل است.
📚 شهید صدر معتقد بود تشیع رهاورد طبیعی اسلام است؛ زیرا پیامبر(ص)، جامعه جاهلی را به اسلام دعوت کرد و این رهاورد بعد از وفات پیامبر(ص) هم باید تداوم مییافت.
📚 شهید صدر در تبیین ولایت و شکلگیری شیعه از برهان سبر و تقسیم به انضمام روش تاریخی بهره برد.
📚 سنت و سیره یهود و مسیحی وارد سنت اسلامی شد و مجموعه این کارهای سلبی و ایجابی، کجروی زنجیرهای بود که از زمان حیات پیامبر(ص) شروع شد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18612
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ دیدگاه فقه امامیه درباره حق تألیف
🔰 آیتالله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» بیان کرد؛
🔹 اثر متوقع در مورد حق تألیف این است که کسی اجازه نداشته باشد بدون اذن مؤلف، تألیف او را تکثیر کرده و سودی حاصل کند.
🔹 آنچه در این موضوع مهم است امکان تصرف غیر مؤلف یا غیر مخترع به تکثیر و نشر بدون اذن مؤلف و مخترع است.
📕 نظر برخی: این تصرف ممنوع نیست؛ چون ناشر، یک نسخه از تألیف یا یک نمونه از اختراعی که در دست اوست و از مؤلف یا مخترع خریده، از روی آن قرار است تکثیر کند. چون این عمل ناشر و تکثیر او، تصرف در مال خود اوست و کسی نمیتواند دیگری را از تصرف در ملک خودش منع کند.
✍️ مناقشه: به حسب مبانی فقه امامیه، هر چند ملکیت عین موجب جواز تصرف مالک به هر نحوی است، اما این در جایی است که عین، متعلق حق دیگری نبوده و به عبارت دیگر ملکیت طلق باشد. اما اگر عین، متعلق حق غیر باشد، دیگر ملک طلق نیست و وقتی ملک طلق نبود جواز تصرف مالک در آن به نحو مطلق ثابت نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18620
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 به همت پژوهشگاه قوه قضائیه؛
📌 کرسی علمی «الگوی قضای اسلامی در تراز جمهوری اسلامی ایران؛ بررسی مسائل مستحدثه قضایی» با حضور اساتید سطح عالی حوزه و دانشگاه برگزار میشود.
📚 موضوع: مبارزه با فساد و افشاگری آن در مبانی اسلامی
🔹 استاد: آیتالله عباس کعبی
📆 زمان: پنجشنبه ۱۶ مرداد ماه جاری از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲
✅ علاقمندان میتوانند برای ثبتنام به منظور شرکت در این نشست به نشانی http://www.ijri.ir/Islamic-Judiciary.html مراجعه کنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#کرسی_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💠 قیام مرجعیت علیه استعمار/ امروزه شاهد استعمار فرانو هستیم
✍️ حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفتوگویی خاطرنشان کرد؛
📚 در طول تاریخ فضای راهبری برای فقها ایجاد شد. آنها از نظر رفتاری، نقشه راه و رفتار زندگی افراد را در بُعد فردی یا اجتماعی ارائه میکردند.
📚 در نظام اسلامی بحث فتوا و تبعیت مردم موجب میشود که نظام سلطه و بیگانگان نتوانند در این کشور جایی داشته باشند.
📚 امروزه بحث استعمار فرانو یا همان رویارویی زرسالاران اقتدارطلب با اسلام مطرح است و در قالب رویکرد فرهنگی، اقتصادی و تبلیغاتی خود را ظهور میدهد.
📚 تقابل با نظام سلطه با راهبری مرجعیت و نقش فتوا از سازوکارهای جدی برتریخواهی نظامهای اسلامی بر کشورهای بیگانه بوده و خواهد ماند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18631
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 ثبتنام آزمون قضاوت ۹۹ آغاز شد
📕 به اطلاع کلیه داوطلبان دانشگاهی و حوزوی متقاضی ثبتنام و شرکت در آزمون استخدامی تصدی منصب قضاء در سال ۱۳۹۹ میرساند که ثبتنام در این آزمون منحصراً به صورت اینترنتی است.
📆 زمان ثبتنام: 12 مرداد الی 20 مرداد
💻 سایت ثبتنام: http://www.sanjesh.org
✅ برخی از مهمترین شرایط عمومی؛ داشتن کارت پایان خدمت وظیفه یا معافیت تحصیلی و داشتن حداقل ۲۲ و حداکثر ۴۰ سال تمام در روز ثبتنام.
🔻 شرایط اختصاصی(دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی زیر):
🔹 کارشناسی حقوق یا فقه و حقوق یا الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی.
🔹 کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در یکی از گرایش ها.
🔹 کارشناسی ارشد پیوسته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی.
🔹 سطح دو حوزوی یا بالاتر
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=18633
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 تکلیف فرد فاقد طهورین/ موضوعشناسی و مصداقشناسی احکام فقهی
💠 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» عنوان کرد؛
🔻 نظرات درباره تکلیف فرد فاقد طهورین
1️⃣ ادا واجب است بدون طهارت و اعاده هم در خارج وقت لازم نیست. چرا که تکلیفش را انجام داده است.
2️⃣ فاقد طهورین نمازش را در وقت بدون طهارت بخواند و در خارج وقت اعاده میکند.
3️⃣ فاقد طهورین که آب و خاک ندارد یا نمیتواند انجام دهد حکمش تخییر است بین تأخیر نماز و یا نماز در وقت و اعاده.
4️⃣ حتما قضا لازم است و ادا از او ساقط است. فاقد طهورین نماز را اداء نباید بخواند ولی قضا را باید بخواند. مشهور متقدمین و متأخرین همین است.
5️⃣ نماز بدون طهارت اصلا ساقط میشود. نه ادا دارد و نه قضا.
6️⃣ نماز ادایی و قضایی از او ساقط میشود، ولی از باب اینکه باید ایام نماز مشغول به ذکر الهی باشد در آن وقت ذکر بگوید.
✅ همیشه در فقاهت سعی کنید فرعها را با دقت دنبال کنید. اگر فروع مسأله را در آوردید راحت حکمش را میتوانید استنباط کنید. اول تصور است، موضوعشناسی و مصداقشناسی است. بعد ساختارشناسی و اینکه تحت چه موضوعی است و بعد حکم را استفاده میکنید.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18638
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 دیدگاه دین درباره تفاوتهای میان زن و مرد/ چرایی جذابیت برخی از مطالب فمینیسم
✍️ حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان در وبینار «بررسی فمینیسم در ایران و جهان؛ از مبانی تا جریانشناسی» مطرح کرد؛
📚 فمینیسم هم به عنوان مکتب و جنبش و هم به لحاظ عملی و نظری قهراً دارای نقاط قوتی است. البته طبعاً دارای ضعفهایی نیز هست.
📚 فمینیسم بر روی امر فطری دست گذاشته و این مهمترین ویژگی آن به شمار میآید. همین موضوع سبب جذابیت و أثرگذاری آن در سطح جهانی شده است.
📚 در نگاه کلی تاریخی، به فمینیسم میتوانیم بگوییم در عرصههایی موفقیتهایی کسب کرده ولی در عین حال به آن چه خواسته نرسیده است، یعنی جاهایی پسرفت و شکست داشته است.
📚 تفاوت جنسی در ظاهر یک مسأله است ولی وقتی تبیین میشود شاهد مسائل مختلفی خواهیم بود که هر کدام از این مسائل فرعی به یک حوزه دانشی مربوط میشود.
📚 غربیها پذیرفتهاند برخی تفاوتهای جنسیتی بدون شک وجود دارد، ولی برخی از تفاوتها را تنها کلیشههای جنسی دانستهاند و درباره تعدادی از تفاوتها نیز هنوز اختلاف نظر وجود دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18641
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 کاملبودن حقوق بشر اسلامی به دلیل شناخت همهجانبه انسان است
🔰 سید فضلالله موسوی، عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفتوگویی عنوان کرد:
🔹 اسلام و مجموعه ادیان الهی بنیانگذاران اصلی حقوق بشر واقعی هستند. حقوق بشر زمانی احصا و روشن میشود که بشر به درستی شناخته شود. اگر بشر و زوایا و ابعاد مختلف آن به طور دقیق شناخته نشود حقوق و تکالیفی هم که برای آن در نظر گرفته میشود دقیق و کامل نخواهد بود.
🔹 مکاتب مادی حقوق انسان را براساس دید خاص و محدود خود بیان کردهاند، به نوعی که مارکسیسم انسان را ابزار تولید میداند و لیبرالیسم به انسان به مثابه یک موجود خودبنیاد که جهان بر محور اوست مینگرد و همین نگاه، حقوق انسان را نیز از یک بعد خاص تعریف و تعیین میکند.
🔹 حقوق بشر اسلامی از آنجا که انسان را مخلوق خدا میداند با نگاه همهجانبه به انسان، حقوق بشر را جامع و کامل میبیند. از همین رو تفاوت مبنایی این دو الگو، در ادامه تأثیر سترگی بر تدوین یک حقوق بشر همهجانبه یا تکبعدی و یا در نهایت چندبعدی میگذارد.
🔹 در حقوق بشر غربی وقتی بحث آزادی عقیده و مذهب مطرح میشود، آنها معتقدند باید به هر مکتب و مذهبی هرچند خرافی باشد احترام گذاشته شود، اما اسلام برای این مباحث محدودیتهایی قائل میشود و معتقد است هر عقیده، فکر و عملی که انسانیت و کرامت ذاتی انسان را از بین میبرد نمیتوان محترم دانست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18645
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💠 روش تفسیری شهید صدر/ مسائل ایشان مقیاس جهانی و تمدنی دارد
🔰 در برنامه تلویزیونی «مصیر» مطرح شد؛
🔻 حجتالاسلام سعید بهمنی:
🔹 در آثار شهید صدر مشاهده میکنیم که علوم زمان خود را میداند و تحلیل میکند. ایشان به دنبال تولید دانش و روش تولید دانش بود.
🔹 به عقیده بنده نوآوری مهم شهید صدر در تفسیر که سایر نوآوریها به نوعی فرزند آن هستند، بحث روش ایشان است که به نام تفسیر موضوعی میشناسیم.
🔹 مسائل شهید صدر مقیاس جهانی و تمدنی دارد. ایشان در سطح گزارهای دانش تولید نمیکند. شهید صدر به دنبال مبانی پارادایمی و سطح وسیعی از دانش بود.
🔻 سید هدایت جلیلی:
🔸 شهید صدر ذوابعاد بود. در همه حوزهها نواندیش و نوآور بود. ایشان ضمن تکیه بر سنت، فراتر از آن هم قدم برمیداشت.
🔸 تفسیر موضوعی شهید صدر دو رکن معرفتی دارد. رکن درونی که قرآن است و رکن بیرونی که معارف بشری است. اساس دیدگاه ایشان این بود که بین این دو رکن گفتوگو ایجاد کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18648
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مرکز تخصصی فقه و اصول «معهد الاجتهاد الفعال» دانشپژوه میپذیرد
🔰 این مرکز تخصصی تحت اشراف آیتالله علیاکبر سیفیمازندرانی بوده و برای یک دوره شش ساله تحصیلی با برنامه مدون طرح تحصیل اجتهاد پذیرش میکند.
📆 مهلت ثبتنام تا 22 مردادماه 99
💻 علاقهمندان میتوانند برای ثبتنام غیرحضوری به آیدی @ah_mad_karimi مراجعه نمایند.
☎️ شماره تماس؛
02537835502
02537835506
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 سلسله نشستهای تخصصی فلسفه اصول
📚 نشست «مبانی زبانشناختی تفقه؛ زبان تألیفی - شبکهای قرآن کریم» از سلسله نشستهای تخصصی فلسفه اصول(مبانی روش تفقه و فقه حکومتی) با ارائه حجتالاسلام ابوالفضل ساجدی، از سوی فرهنگستان علوم اسلامی برگزار میشود.
📆 زمان برگزاری: چهارشنبه 15 مردادماه 99، ساعت 11:30
🏢 مکان برگزاری: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، فرهنگستان علوم اسلامی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_تخصصی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 الغاء خصوصیت برای استنباط احکام غیر مذکوره
✍️ آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در درس خارج فقه معاصر عنوان کرد؛
🔹 بسیاری از موارد در فقه(من الطهارة و الدیات) به واسطه الغاء خصوصیت، احکام موضوعات غیرمذکوره در روایات و ادله استفاده میشود.
🔻 الغاء خصوصیت عملی است که در حقیقت از چند امر ناشی میشود؛
1️⃣ اصل به چه چیزی میگوییم؟ به آن میگوییم که دلیل دربارهاش وارد شده باشد. نص شرعی و دلیل شرعی درباره آن وجود داشته باشد.
2️⃣ فرع دارای صفاتی است که اصل نیست. البته خصوصیاتی که در فرع است، مانع از آمدن این حکم روی آنها نیست.
🔹 هرگاه خصوصیات در اصل اینها دخالت ندارند و خصوصیات در فرع هم مانعیت ندارند، زمینه برای الغاء خصوصیت فراهم میشود. منتها هر دو باید استنباط و استظهار باشد، نه تنصیص شرع.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18652
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com