eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
470 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سه نقد کلی بر فمینیسم اسلامی/ اولویت سیاست بر دیانت در فمینیسم اسلامی 🔻 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجید دهقان در وبینار «بررسی فمینیسم در ایران و جهان» تأکید کرد؛ 💠 فمینیست‌های اسلامی برای رفع فرودستی زنان خوانش اسلامی ارائه می‌کنند. به همین دلیل این گروه از اندیشمندان خارج از حوزه علم هستند و آن قدری که به این هدف و سیاست پایبند هستند، لزوماً به رعایت ضوابط یک علم پایبند نیستند. 💠 در نقد فمینیسم اسلامی باید به دو نکته توجه کرد؛ 1 - رویکرد شبهه محوری را کنار بگذاریم و به جای آن رویکرد مسأله محوری را در پیش بگیریم و 2- وقتی می‌خواهیم یک اندیشه را نقد کنیم، مشخص باشد منِ ناقد کجا ایستاده‌ام. 💠 تقلیل اسلام‌گرایان به سنت‌گرایان و نوگرایان اشتباه است بلکه خط سومی نیز داریم. ویژگی خط سوم این است که مدرنیته و مسائل زنان را درک کرده و خواستگاه آن نیز دینی است، ولی نگاه به گذشته ندارد بلکه نگاه به آینده دارد. 💠 فمینیسم اسلامی در اندیشه اسلامی اصالت ندارد. برای آن‌ها اساسا وجه سیاستی یعنی رفع فرودستی زنان اهمیت دارد و وقتی به دین می‌رسند ارائه خوانش و قرائتی فرادستانه از زن از متون دینی برایشان اولویت دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18730 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 حضور بیمار کرونایی در اجتماع/ وجوب درمان توسط پزشکان و پرستاران 💠 آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس «فقه بیماری‌های مسری» عنوان کرد؛ ❓ آیا بیمار کرونایی می‌تواند بدون اطلاع دیگران از بیماری او در اجتماع یا محل کار حاضر شود و زمینه بیماری را برای آن‌ها فراهم کند؟ 🔹 جایز نیست. بیمار کرونایی نباید در محل کار حاضر شود و حتی با خانواده اختلاط داشته است. ❓ آیا در صورتی که بیمار کرونایی رعایت‌های بهداشتی لازم را نکند و موجب بیماری دیگری شود، ضامن است؟ 1️⃣ در صورتی که افراد می‌دانستند او بیمار به ویروس است، ولی اقدامات بهداشتی را انجام نداده‌اند. نمی‌توان عامل قتل را به بیمار کرونایی نسبت داد. 2️⃣ در صورتی که افراد نمی‌دانستند شخص، ناقل بیماری است. بیمار کرونایی در این صورت ضامن است. 💠 واجب کفایی است که پزشکان و پرستاران به درمان بیماران کرونایی اقدام کنند. اگر افرادی که درمان بیماران کرونایی بر آن‌ها واجب کفایی است، اقدام نکنند بر دیگران که اقدام به درمان بیماران کرده‌اند، وجوب عینی خواهد شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18740 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران۲/ تطبیق احسان در مباحث تربیتی 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 📝 از قاعده احسان در مشروعیت اصل تربیت و مطلوبیت اجمالی آن استفاده می‌شود. زیرا تربیتِ دیگری از جمله مصادیق احسان به دیگران است. 📝 از جهت دیگر از قاعده احسان در محدوده مربیان تربیتی استفاده می‌شود؛ برای مثال اگر از ادله استفاده کردیم که امر به احسان، مطلق بوده و اختصاص به اولیاء ندارد، می‌توان استفاده کرد که همه افراد با لحاظ دیگر شرائط، مکلف به احسان بوده و شأن مربی پیدا می‌کنند و این فرد در فرآیند تربیت دیگران قرار می‌گیرد. 📝 همچنین در بحث ساحت‌های تربیتی اگر ادله احسان به دیگری مطلق بوده و شامل تمامی مصادیق رساندن نفع و نیکی و انجام معروف در حق دیگران بشود، می‌توان استفاده کرد که در همه ساحت‌های تربیتی تطبیق شده و مصداق پیدا کند. 📝 بنابراین تربیت اقتصادی و یا جنسی و یا اقسام دیگر تربیت همانند تربیت دینی و اخلاقی، در صورتی که مصداق رساندن خیر و نفع به متربی باشد، مشروعیت بلکه رجحان و مطلوبیت شرعی پیدا خواهد کرد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشست‌های فقه تخصصی 📚 نشست «ماهیت‌شناسی مواجهه با مخالف از منظر فقه اسلامی» از سلسله نشست‌های فقه تخصصی با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رنجبر، از سوی موسسه فتوح اندیشه برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: ‌سه‌شنبه ۲١ مردادماه ۹۹، ساعت ۱۸:۳۰ 🏢 مکان برگزاری: قم، پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت 💢 برای دسترسی به کلاس از طریق وبینار، بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید. 🌐 https://bit.ly/2VUJ9Sk ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 فقه پویا، تنها مسیر استخراج عدالت اسلامی است 🔰 مهدی موحدی بکنظر، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه شاهد در گفت‌وگویی، عنوان کرد: 🔹 اساساً همه نظریات عدالت، در مورد برابری صحبت می‌کنند اما مهم این است که برابری در چه چیزی؟ برای هر کدام از مکاتب یک انگاره مهم است، برای یکی توزیع پیش از تولید مهم است، دیگری عدالت در فرصت‌ها، برای یکی عدالت در قابلیت‌ها مهم است و برای دیگری عدالت در آزادی. 🔹 زمانی که بحث از عدالت اسلامی می‌شود یعنی شارع مقدس می‌خواهد به من بگوید کدام فعل من در خانواده، سیاست‌گذاری و... مطلوب شارع است. پس من باید بروم مطلوب شارع مقدس در مورد اینکه این مسئله چیست را استنباط کنم. 🔹 امام در منشور روحانیت می‌گوید حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی فقه در تمام زوایای زندگی انسان است؛ یعنی همان فقه پویا و فلسفه عملی اداره جامعه از گهواره تا گور یعنی هیچ جایی در زندگی وجود ندارد که بحث از فقه و مطلوب شارع نباشد. 🔹 لازمه این، آن است تمام کسانی که دارند در نظریه اسلامی بحث از عدالت می‌کنند به مثابه یک مجتهد، نه اینکه من باید بروم اصول فقه بخوانم، بلکه به مثابه کسی که می‌خواهد با تلاش خود حکم مطلوب شارع را استخراج کند، بیاید و این مسئله را اتخاذ کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18752 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 همه آیات قرآن دارای آموزه‌های فقه سیاسی است/ مشروعیت حکمرانی از منظر عقل و شرع منبعی غیر از خدا ندارد 🔰 آیت‌الله محسن اراکی در سلسله مباحث دولت اسلامی مطرح کرد؛ 🔹 در نظریه سیاسی اسلام، مشروعیت و قدرت دو پایه برای حکمرانی است، گفت: مشروعیت حکمرانی از منظر عقل و شرع نمی‌تواند منبعی غیر از خدا داشته باشد. 🔹 برخی تصور می‌کنند که قرآن به فقه سیاسی نپرداخته است؛ از «بسم الله» سوره حمد تا آخرین آیه سوره ناس، همگی بحث فقه سیاسی دارد. 🔹 مشروعیت یک نظام را خدا عطا می‌کند، ولی موجودیت آن با حضور مردم ایجاد می‌شود. 🔹 دموکراسی و استبداد یک ریشه دارند، زیرا هر دو می‌گویند ما چون خودمان می‌خواهیم فلان کار را انجام می‌دهیم، ولی در نظام اسلامی، مبنا، رضایت خداست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18775 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 حکم نماز بیمار کرونایی که نمی‌تواند وضو بگیرد یا تیمم کند 💠 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان داشت؛ 📚 در صورتی که جزئیت ما اطلاق داشته باشد، یعنی چه با عذر و یا اضطرار باید به شرط عمل کنیم. وقتی به شرط عمل کردیم، شرط طهارت که نبود نماز نیست. اینجا بیمار فاقد طهورین نماز اداء ساقط می‌شود. 🔻 مبنایی درباره قضای خارج وقت 1️⃣ در وقت، مکلف به تکلیفی نبوده است و صلات با طهارت مأمور به است نه بدون آن. در نتیجه بنا بر این مبنا چیزی از او فوت نشده تا قضا کند. 2️⃣ ملاک از او ساقط است. طهارت که باشد ملاک مطلوبیت صلات تأمین است وقتی طهارت نباشد ملاک مطلوبیت تأمین نشده است. نمازش قضا هم ندارد. 3️⃣ در جایی که عاجز از طهارت است نگوییم انتفاء ملاک محبوبیت مولا است، بلکه بگوییم از باب تحصیل ملاک است. در نتیجه قضا دارد. 📚 به نظر ما تعلق قضا به تحصیل ملاک است نه نفس ملاک در نتیجه صدق ما فات می‌کند. نمازی که بدون طهارت در وقت از دست رفت قضا دارد. در اداء احتیاط مستحب است ولی در قضا واجب است. 📚 پس بیمار حاد تنفسی و مانند آن در داخل وقت واجب نیست ولی احتیاطا بدون طهارت نماز را بخواند ولی بعد از مرخصی و بهبودی قضایش را با طهارت انجام دهد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18783 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری دوره «نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی» 📕 دوره استعدادیابی و کارآموزی «نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی» از سوی مرکز استعدادیابی و آموزش مأوا و با همکاری مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود. ✅ این دوره در قالب کارگاه، کلاس، برنامه مطالعاتی و جلسات مشاوره خواهد بود. 📌 محورهای نقش آفرینی شامل پژوهش، آموزش و رسانه می‌باشد. 🔹 اولویت جذب در زمینه اقتصاد، مدیریت، علوم تربیتی، خانواده، جامعه و فرهنگ، سیاست، حقوق و مبانی علوم انسانی و اجتماعی است. 📝 اعطای گواهی معتبر و معرفی به مراکز تحقیقاتی برای جذب 📱 ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر:https://eitaa.com/joinchat/3713925179C5ba17830cb ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 تضادها و تناقض‌های فمینیسم/ فمینیست‌ها نسخه شفا بخشی ارائه نداده‌اند 📚 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان خاطرنشان کرد؛ 🔰 در ادبیات فمینیستی حداقل سه رویکرد کلی وجود دارد؛ برخی محیط‌گرا، برخی طبیعت‌گرا و عده‌ای دیالکتیک هستند. 🔰 اندیشمندان غربی سه نوع نگاه درباره ارزش‌گذاری دارند؛ 1 – فلاسفه قدیم، مرد را ارزشمندتر می‌دانند. 2 – برخی از فمینیست‌ها به ویژه لیبرال‌ها تفاوتی قائل نیستند و 3 – رادیکال‌ها زن را برتر می‌دانند. 🔰 در متفکران مسلمان دو دیدگاه وجود دارد؛ 1 – برخی عبارت‌ها مخصوصاً در گذشته مرد را ارزشمندتر می‌دانستند و 2 – گروه دیگر می‌گویند به لحاظ ارزش‌گذاری هیچ تفاوتی ندارند. 🔰 در روایات ما تعابیر بسیار نادری وجود دارد که از آن ارزشمندی مرد ممکن است استفاده شود، ولی این تعابیر هم سنداً اشکال دارد و هم دلالتاً قابل مناقشه است. 🔰 فمینیست‌ها درباره تفاوت‌های زن و مرد به نتیجه روشن نرسیده‌اند، چون خودشان دچار تناقض و تضاد هستند. به همین دلیل نتوانستند نسخه شفابخشی برای زنان و جوامع بشری ارائه دهند. 🔰 یکی از مهم‌ترین معضلات فمینیسم و یکی از گردنه‌هایی که در آن گیر افتاده، بحث مادری است. مادری را نتوانسته حل کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18788 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 بورس از اختصاصات نظام سرمایه‌داری است/ سود برخی در بورس به معنای ضرر عده کثیر دیگر است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین معصومی‌نیا در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 🔹 در هر اقتصادی بخش‌های پولی باید وجود داشته باشد و در این بحثی نیست. اما شکل رایج امروزی در قالب بورس، بانک، بیمه و این‌گونه موارد از اختصاصات نظام سرمایه‌داری است. 🔹 عده‌ای از صاحب نظران اعتقاد دارند نظام پولی و مالی موجود در نظام سرمایه‌داری ذاتا بحران‌زا است، زیرا در سیستم پولی و بانکی این نظام، پدیده خلق پول و در بورس، بورس بازی حاکم است. 🔹 بورس در وضعیت ماه‌های اخیر به شکلی درآمده است که هرکسی می‌تواند یک پیش بینی داشته باشد و لازم نیست قوی هم باشد، در بورس شرکت کرده و صد میلیون خود را به یک میلیارد تبدیل کند حال این فرد چه کاری برای اقتصاد انجام داده که نهصد میلیون سود کرده است؟! اسلام این را قبول ندارد. 🔹 زمانی که بورس ما منشأ تولیدات جدید نیست و وضعیت ایجاد شده سبب تولید نمی‌شود و این حجم عظیم پولی که در چند ماه اخیر وارد بورس شده است، وارد تولید نمی‌شود به این معنی است که سود بردن عده‌ای باعث ضرر عده دیگری است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18796 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 «عدالتخواهی حقیقی» کمک به تحققِ «حکمرانی اسلامی» است 🔰 آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری در گفت‌وگویی تبیین کرد: 🔹 پرداختن به مسئله‌ عدالت از ضرورتهای انقلاب اسلامی است یعنی جزء اصلی‌ترین معروف‌هایی است که ما به اقامه‌ی او، به امر به او و دعوت به او مکلف هستیم. 🔹 ما برای تحقق عدالت در یک قدم نیاز به مکتب داریم و بعد در قدم بعد نیاز به علم داریم. یعنی این مکتب باید فرآوری شود و تبدیل به دانش شود و بعد نیاز به برنامه ریزی داریم، یعنی باید به مدل‌های علم برنامه‌ریزی تبدیل شود. و الّا اگر علم برنامه‌ریزی همان علم برنامه‌ریزی غربی باشد و علومی هم که مبتنی بر آن ما بخواهیم تحقق عدالت را دنبال کنیم همان علوم مدرن هستند، مکتب ما تحقق نخواهد یافت. 🔹 وقتی برای عدالت قیام می‌کنیم باید توجه داشته باشیم که عدالت، مقیاس تاریخی و اجتماعی دارد. یعنی عدالت تا در مقیاس تاریخ محقق نشود در مقیاس یک جامعه و در مقیاس حوزه‌ی زندگی انسان محقق نخواهد شد. لذا هر کسی برای عدالت قیام می‌کند یا باید خودش محور تحقق عدالت تاریخی باشد یا ذیل محورِ تحقق عدالت تاریخی حرکت کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18807 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 ادله قرآن درباره فراگیری علم زیست فناورانه 💠 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک تأکید کرد؛ ✍️ اگر بخواهیم مطالب علمی مطرح در قرآن را استخراج و تفسیر کنیم، به قدری شواهد فراوان است که تصور می‌کنیم ثقل مطالب این کتاب عزیز مطالب علمی است. ✍️ در قرآن درباره کیهان شناسی، زیست، انسان شناسی، زمین شناسی، گیاه شناسی، اقتصاد و... مطالب مختلفی بیان شده که می‌توان آن‌ها را مطالب علمی قلمداد کرد. این سرشت و خصوصیت کتاب الهی است. 🔻 درباره آموختن علم زیست فناورانه، ادله قرآن را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد؛ 1️⃣ بخشی از آیات به طور مطلق، فراگیر و عام لسان تجویزی دارد و از آن‌ها می‌توان استفاده کرد که قرآن کریم کاوش و پژوهش در خصوص حوزه زیستی را اجازه می‌دهد. 2️⃣ دسته دیگر آیاتی است که در موارد خاص و ناظر به نوع خاص از موجود زنده سخن از جواز و بلکه لزوم مطالعه در اسرار خلقت و کشف سنن حاکم بر خلقت این مخلوقات را مطرح می‌کند. ✍️ قرآن کریم افراد را برای مطالعه درباره زیست و موجودات زنده ترغیب و تشویق می‌کند، به همین دلیل از نگاه قرآن مطالعه زیست شناسانه مجاز و مباح است. ✍️ حال اگر مطالعه کرده و کشف سنن و قوانین شد، آیا بر استخدام این قوانین زیستی که به آن زیست فناورانه می‌گویند، مجاز هستیم یا خیر؟ 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18820 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com