eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
467 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📕 طلاب نباید از قرآن غافل شوند/ یکی از دروس اصلی حوزه باید آیات الاحکام باشد 🔰 آیت‌الله علی اکبر رشاد، پیش از آغاز درس خارج خود که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: 📚 قرآن کریم خزانه لایزال، کران ناشناس و پایان‌ناپذیری است که در اختیار طلاب حوزه‌های علمیه قرار دارد. 📚 طلاب هرگز نباید از قرآن کریم غافل شوند، حال شاید سوال مطرح شود مبنی بر اینکه مگر می‌شود حوزه و طلبه از قرآن غفلت کند؟ 📚 طلبه باید بداند چه مقدار به مسائل قرآنی اهتمام دارد و چقدر حوزه‌های علمیه، طلاب را قاری و تالی به معنویات قرآنی بار می‌آورند؟ طلبه باید مسلط به مبانی و فهم معانی قرآن کریم باشد. 📚 طلبه آن چیزی که از قرآن کریم می‌آموزد در مقام علم باید آموخته‌های خود را در سایر حوزه‌ها و زمینه‌ها به کار بگیرد و استفاده کند. 📚 قرآن کریم حاوی حقایق ناب و ژرفی است که طلبه می‌تواند با استفاده از آن حقایق معارف فلسفی، حکمی و عقلی را از قرآن کریم استخراج و استنباط کند؛ قرآن منبع اصلی تشریح شریعت است بنابراین یکی از دروس اصلی حوزه باید آیات الاحکام باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ضرورت استفاده از هنر در تبلیغ/ آموزش طلاب برای تبلیغ بین جوانان 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری در دومین وبینار معاونین تبلیغ استان‌ها، عنوان کرد: 🔹 توجه به اثربخشی قوی‌تر در عرصه تبلیغ یکی از رویکردهای مهم مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه است. طرح جامع هنر، راه اندازی مرکز آموزش مهارتی و توجه به پژوهش‌های هنری از جمله برنامه‌هایی است که در راستای تقویت اثربخشی تبلیغ در حوزه‌های علمیه اجرا می‌شود. 🔹 شناسایی طلاب خلاق و علاقه‌مند در بحث هنر و ثبت نام آنها در بانک جامع هنر حوزه علمیه از دیگر اقدامات پیش رو است. 🔹 نباید از هیچ مبلغی در استان‌ها غفلت کرد و همه طلاب و مبلغین مستعد شناسایی و آموزش‌های لازم برای استفاده از ابزار هنر در بحث تبلیغ داده و در مرحله بعد، برای امر تبلیغ بکارگیری شوند. 🔹 برای انجام بهتر فعالیت‌های هنری در مدارس لازم است فردی عهده‌دار این مسئولیت شود و این کار را می‌توان با به کارگیری طلاب مستعد عملیاتی کرد. 🔹 در ایام کرونایی که تبلیغ به نوعی تعطیل است، طلاب باید وارد فضای مجازی شوند، ولی برای حضور مؤثر این امر هم نیازمند آموزش و مهارت‌افزایی است. 🔹 تبیین معارف دینی برای نوجوانان و جوانان یکی از موضوعات بسیار مهم در بخش تبلیغ است. غفلت از نوجوانان و جوانان صدمات جبران‌ناپذیری برای آینده کشور دارد. 🔹 اگر مبلغ، روش برخورد با جوان را بداند و در این رابطه آموزش‌های لازم را ببیند، بهتر می‌تواند در عرصه تبلیغ موفق باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ بایدهای حوزه عصر انقلاب/ پنج وظیفه حوزویان 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در گفت‌وگویی، مطرح کرد: 🔹 نخستین وظیفه‌ای که یک حوزوی دارد این است که با علوم و دانش‌های اسلامی آشنایی نسبتاً عمیقی پیدا کند. 🔹 دومین وظیفه‌ای که حوزویان دارند این است که از آبشخور وحی و معارف الهی بهره گیرند. 🔹 سوم این است که بر این دو پایه‌ای که اشاره شد به تربیت و پرورش دیگران در حوزه‌های اخلاقی و معنوی و روحی بپردازند. 🔹 چهارم این‌که حوزویان در برون فضای خود مأمورند که معارف الهی و اندیشه‌های ناب دینی و... اسلام را در جهان منتشر کنند. 🔹 پنجمین وظیفه تلاش برای پیاده‌سازی اسلام در سطوح اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامات سیاسی است. 📚 حوزه‌ی عصر انزوا؛ یعنی حوزه در عصری که دست او بسته است و شرایط اجتماعی و سیاسی مانع از نقش‌آفرینی گسترده‌ی حوزه می‌شود. در طول تاریخ عمده‌ی ادوار حوزه‌های علمیه، عصر انزوا بوده است. 📚 وقتی که از عصر انزوا به عصر انقلاب و عصر حاکمیت بیاییم، ناگهان می‌بینیم که قلمروهای وسیع و مطالبات گسترده مطرح می‌شود و حوزه‌ باید دامنه‌ی دانشی و بسط معرفتی پیدا کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21281 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعیه 💢 فراخوان جذب «پژوهشگر» در دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح 📌 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح در نظر دارد در راستای تقریر دروس مرتبط با فقه‌های معاصر، اقدام به جذب پژوهشگر نماید. 💠 اطلاعات بیشتر: 🌐 @rrasooli 📱پاسخگویی: ۰۹۱۰۴۵۲۶۲۶۲ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 انواع رابطه فقه با حکم حکومتی و قوانین مصوب مجلس 🔰 آیت‌الله سید محمدعلی مدرسی یزدی در درس «فقه قانون‌گذاری» بیان داشت؛ 📚 رابطه فقه با قانون(قوانین مجلس شورای اسلامی) بسته به نوع قانون فرق می‌کند. منظور از رابطه، رابطه محتوایی است نه مقایسه فقه اسلامی با قانون در جمهوری اسلامی از هر جهت. 🔹 در مواردی که قانون منطبق بر حکم فقهی باشد رابطه فقه با آن، رابطه اتحاد خواهد بود. هر چند از نظر ادبیات ممکن است تفاوت داشته باشد، از یک نظر می‌توان از آن به رابطه ظرف و مظروف تعبیر کرد. 🔹 در مواردی که قانون مصداق گزاره فقهی است، در این صورت رابطه آن‌ها رابطه کلی و جزئی است. مانند «ممنوعیت رابطه با کشور خاص» که تسلط آور است، یا به رسمیت شناختن اسناد مالکیت رسمی با شرایط خاص. 🔹 در مواردی که قانون از سنخ احکام ولایی است(حجم زیادی از قوانین کشور چنین است) تعیین نوع رابطه فقه با آن، نیاز به دقت خاص دارد. 🔻 رابطه حکم حکومتی با فقه را می‌توان از چند زاویه نگاه کرد؛ 1️⃣ از یک منظر رابطه فقه با این نوع قانون رابطه حد و مرز است. 2️⃣ از منظری دیگر رابطه‌ی فقه با چنین قوانینی رابطه هدف با ابزار است. 3️⃣ از منظری هم گفته شده رابطه کلی و مصداق است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21284 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: فقه الحاکم 🔹 استاد: آیت‌الله عباس کعبی 📆 زمان: هر روز/ ساعت ۸:۱۵ صبح 🕌 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار می‌شود. 📱 لینک شرکت در درس: 🌐 https://webinar8.gilaro.com/w1052 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 حفظ سلامت یک وظیفه شرعی بر دوش افراد/ به صورت مستقل باید به فقه سلامت، طب و پزشکی بپردازیم ✅ آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست علمی مطرح کرد؛ 📚 نظریه جامع اسلام در حوزه سلامت چه در بُعد بهداشت و چه در بُعد درمان مرکب از دیدگاه‌های کلامی - فسلفی، فقهی - حقوقی و اخلاقی - ارزشی است. 📚 امروز در حوزه فقه باید به قلمروهای تخصصی و فقه‌های نو و معاصر ورود داشته باشیم و در منظومه فقه معاصر و نوین باید به صورت مستقل به فقه سلامت، طب و پزشکی بپردازیم. 📚 موضوعاتی که در فقه در باب سلامت وجود دارد مقداری پراکنده است و کافی نیست، از این‌رو باید با اتکا به منابع اصلی خودمان پردازش جدیدی به حوزه سلامت داشته باشیم. 📚 در حوزه اخلاق و تربیت در قلمرو سلامت نظامات بسیار مهمی در مبانی اسلام وجود دارد، اما با این حال باید آن حوزه‌ها را توسعه ببخشیم. 📚 بر اساس مبانی اسلامی، وظیفه همه ما صیانت از سلامت است. باید دانست سلامت یک وظیفه شرعی است که بر دوش ما قرار دارد و حق نداریم آن را به خطر بیاندازیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21287 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 فقه و حقوق اسلامی برای حل بحران‌های بزرگ اجتماعی طرح و برنامه دارد 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمد حکیمیان در کنفرانس «بحران کرونا و مسئولیت‌های حقوقی و اخلاقی»، گفت: 🔹 فقها و علمای گذشته با بهره‌مندی از فقه اجتماعی سوالات و نیازهای مردم در حوزه‌های مختلف را به خوبی پاسخ داده‌اند. 🔹 در شرایط کنونی مردم سوالات زیادی در خصوص وظایف و تکلیف خود و مسئولان دارند و در این زمینه باید شبهات و درخواست‌های آنها را پاسخ گفت. 🔹 مردم و دولت در قبال بحران کرونا مسئول هستند. اسلام به مردم‌داری، همدلی و نوع دوستی و توجه به افراد بحران‌زده ارزش ویژه قائل است. 🔹کرونا یک بحران اجتماعی در بعد جهانی است و باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فقهی و حقوقی اسلام برای این بحران چاره‌سازی کرد. 🔹 امام راحل در کتاب بیع خود به وظیفه دولت اسلامی با استفاده از موضوع انفال اشاره دارد و تاکید می‌فرماید که حکومت اسلامی وظیفه دارد که برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های عمومی کشور از درآمدهای انفال استفاده نماید. 🔹 دولت اسلامی می‌تواند با مدیریت درآمدهایی مانند انفال و خمس زمینه بهداشت عمومی فراگیر و عادلانه را فراهم کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ برخی معتقدند آیات و روایات ربا اطلاق ندارد، بنابراین ربای تولیدی یا استنتاجی حرمت ندارد 🔻 آیت‌الله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و اوراق بهادار» عنوان کرد؛ 🔹 برخی از بزرگان، قائل به عدم حرمت ربای تولیدی یا همان ربای استنتاجی هستند. یکی از دلایلشان این است که آیات و روایاتی که در باب تحریم ربا وجود دارند، اطلاق ندارند. قدر متیقن در آن‌‌ها(آیات و روایات) قرض ربوی استهلاکی است ولی سایر اقسام و حصص ربا از جمله قرض ربوی تولیدی و استنتاجی حرام نیست. 🔹 می‌گویند: معنای لغوی «ربا» عبارت است از مطلق زیادی، لذا اگر آیه و روایات تحریم ربا، در مقام بیان تحریم انواع ربا باشند و اطلاق داشته باشند، معنای آن‌‌ها چنین می‌شود که «هر نوع زیادی‌ای که شخص به دست بیاورد، حرام است.» 🔹 در حالی که می‌دانیم که موارد بسیاری از این سود‌ها، شرعاً جایز و حلال است ولذا معنای آیات و روایاتی که به صورت مطلق ربا را حرام دانسته‌اند، مجمل می‌شود فلذا باید به قدر متیقن آن‌‌ها که همان قرض ربوی استهلاکی است، اخذ کنیم. 🔹 سپس در مقام مناقشه به این وجه گفته شد که: ربای لغوی با ربای اصطلاحی متفاوت است و در عرف مردم مخصوصاً در باب معاملات، وقتی بدون قرینه، «ربا» گفته می‌شود، متفاهم عرفی همان «قرض به شرط زیاده» می‌باشد و مطلق زیادی فهمیده نمی‌شود که اجمال لازم بیاید. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21291 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 برای اثبات مشروعیت معامله با شخصیت حقوقی می‌توان به «احل الله البیع» تمسک کرد 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» بیان داشت؛ 📚 برای اثبات مشروعیت شخصیت حقوقی به اطلاقات ادله عقود تمسک می‌شود. مثلا اگر شخصیت حقوقی معامله بیعی انجام داد، به اطلاق «احل الله البیع» تمسک می‌‌شود. 📚 لذا معامله با شخصیت حقوقی مشروع است و به همین ترتیب مالکیت شخصیت حقوقی و اعتبار شخصیت حقوقی و مدیون شدن و... صحیح می‌‌باشد. 📚 در این صورت اگر شخصیت حقوقی بیع فی الذمه‌ای را انجام داد، یا اگر شراء فی الذمه انجام داد، یا اجیر شد و با شرکتی عقد اجاره بسته شد تا ساختمانی را بسازد، در هر صورت، در هر معامله‌ای که با شخصیت حقوقی انجام شود به اطلاقات همان معاملات رجوع می‌‌کنیم. 🔻 برای تمسک به اطلاق دو راه وجود دارد؛ 1️⃣ تمسک به سیره یا ارتکاز عقلا کرد که آیت‌الله حائری هم فرمودند سیره عقلا این است که این‌ها را مشروع می‌‌داند و شارع هم ردع نکرده پس از نظر شرعی هم شخصیت مشروعی دارند. 2️⃣ به اطلاق مقامی «احل الله البیع» تمسک می‌‌کنیم. شارع فرموده «احل الله البیع» و عرف عقلا به خرید و فروش با شخصیت‌های حقوقی عقلا بیع می‌‌گوید. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21294 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 توصیه‌های آیت‌الله نوری همدانی به بانوان طلبه/ بانو مجتهده امین نشان داد بانوان می‌توانند در فقاهت موفق باشند 🔻 حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی در پیامی به مراسم اختتامیه «دومین همایش کتاب سال بانوان»: 🔰 جامعه الزهرا(س) شجره طیبه‌ای است که در این مرکز، بانوان با سعی و کوشش خود توانستند گام‌های بلندی بردارند و عظمت و شایستگی خود را ثابت کنند. 🔰 فقهای شیعه، علوم اسلامی را تأسیس و نمونه‌های فراوانی از هر فنی که مربوط به تشیع و فقه شیعه است، ذکر کردند که نشان می‌دهد علمای بزرگ ما گام‌های بسیاری پیموده‌اند. 🔰 بانو مجتهده امین خدمات بسیاری در اصفهان داشته است، جلسات پرجمعیت برای بانوان برگزار می‌کرد، کتاب‌هایی در حوزه تفسیر قرآن و اخلاق تألیف کرده و عملاً نشان داده که خانم‌ها می‌توانند فقیه باشند. 🔻 خانم‌ها برای این‌که شرایط اجتهاد را داشته باشند، چند کار مهم باید انجام دهند؛ 🔹 طلاب باید در صرف و نحو و ادبیات فارسی و عربی خیلی کامل باشند و بنویسند و بیان شیوا و رسا داشته باشند. 🔹 بانوان طلبه باید با آیات قرآن انس داشته باشند. بنا بر شرح لمعه، ۵۰۰ آیه شریفه در قرآن با موضوع فقه و اجتهاد ارتباط دارد و طلاب باید این آیات را همراه با تفسیر بخوانند. 🔹 سومین شرط رسیدن به درجه اجتهاد توجه به اخبار و روایات اهل‌بیت(ع) است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21297 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 مشارکت بیش از ۱۰۰ اندیشمند حوزوی و دانشگاهی در ارزیابی آثار/ همایش کتاب سال بانوان، توانمندی طلاب خواهر در عرصه علوم اسلامی و انسانی را نشان داد 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی در اختتامیه دومین همایش ملی کتاب سال بانوان خبر داد؛ 📚 همایش کتاب سال بانوان ظرفیت و توان بالا و والای بانوان در عرصه دانش و پژوهش در علوم اسلامی و انسانی را نشان داد. 📚 جامعه الزهرا(س) افتخار دارد که در ارزیابی آثار از وجود بیش از صد اندیشمند حوزوی و دانشگاهی در ۱۰ گروه علمی بهره مند باشد. 📚 جامعه الزهرا(س) افتخار دارد که گامی بلند در جهت همکاری حوزه و دانشگاه و تقارب بین این دو پایگاه مهم علمی برداشته است. 📚 دبیرخانه همایش کتاب سال بانوان در طول سال فعال است و بنا دارد با طرحی با عنوان «بانوان مؤلف» ضمن شناسایی خلأهای پژوهشی و قلم‌های توانمند، زمینه را برای مؤلفان گرانقدر مساعدت کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21300 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com