💢غدیر ریشه در متن و بطن اسلام دارد/ واقعه غدیر تنها مختص به ما شیعیان نیست
📝 حجتالاسلام والمسلمین حسن آقانظری در گفتوگویی بیان کرد:
📚غدیر ریشه در متن و بطن اسلام دارد چرا که مربوط به تعیین جانشینی پیامبر اکرم(ص) برای همه مسلمین و مؤمنین به اذن و خواست الهی است.
📚در واقع در چنین روزی، همان پیامبری که همه احکام شریعت اسلام اعم از عبادات و واجبات و محرمات را برای امت تبیین فرمود، از سوی خدای متعال مأموریت یافت که در حساسترین لحظات حیات دنیوی خویش، برای اتمام رسالت، مساله ولایت امیرالمومنین(ع) را اعلام کند.
📚در جامعه ما آنچه مسلم است این که اعتقاد و باور به امامت و ولایت آقا امیرالمؤمنین و اولاد طاهرین ایشان، ریشه و خاستگاه تاریخی دارد چرا که ما چنانچه به هویت تاریخی خود مراجعه کنیم، به خوبی در مییابیم که مردم ایران از همان زمان که اسلام را به عنوان دین خود قبول کردند، ولایت امام علی بن ابیطالب(ع) را نیز پذیرفتند و این مسأله به باور و اعتقاد قلبی آنان مبدل گشت.
📚در خصوص تبیین مسأله غدیر، ما تنها نباید به تشریح ماجرای تاریخی غدیر در چنین روزی بسنده کنیم، بلکه میبایست شرایط و اقتضائات التزام کنونی به مسأله ولایت و امامت و به ویژه تکلیف نسل فعلی در این خصوص را به درستی تبیین و تشریح نماییم.
📚غدیر در حقیقت سرمایه بسیار بزرگ و مهمی است که فرهنگ شیعه از آن نشأت گرفته اما باید توجه داشت که این واقعه تنها مختص به ما شیعیان نیست بلکه شیعه باید این سرمایه معرفتی را به دیگران نیز انتقال دهد تا بدین وسیله زمینه سعادتمندی همه انسانها فراهم گردد.
#تاریخ_و_سیره
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 دیدگاه مراجع عظام تقلید درباره عزاداری محرم
📝 باید هر چه بیشتر و بهتر روحیه انقلابی و کار جهادی در کشور تقویت شود
📝 برگزاری ۹۴ هزار نفرآزمون در تیرماه ۹۹
📝 مرکز نشر هاجر طرح ویژه عید تا عید خود را معرفی کرد
📝 ثبتنام آزمون قضاوت ۹۹ آغاز شد
📝 فراخوان «ایدهپردازی و ارائه راهکارهای تربیتی» ویژه اساتید اعلام شد
📝 دوره مجازی آمادگی آزمون اخذ پروانه مشاوره خانواده قوه قضائیه
📝 آغاز فروش ویژه محصولات انتشارات حوزه علمیه خراسان
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18697
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 آیا قطع عضو و پیوند آن مصداق ضرر رساندن به بدن است؟
📝 حجتالاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» بیان داشت؛
🔻 ادله حرمت قطع عضو و پیوند آن به بدن
🔹 یکی از ادلهای که یمکن ان یقال «حرمت اکل طین» به جهت اضرار به بدن است. کافی کلینی یک بابی را به عنوان باب اکل طین قرار داده است.
❓ ان قلت: اکل طین اگر ضرر داشته باشد و به خاطر ضررش حرام شود آیا به بحث ما مربوط میشود؟
📚 چه بسا گفته شود قطع عضو و پیوندش به بدن دیگری برای انسان ضرر داشته باشد و اکل طین به خاطر ضرر حرام شده باشد. پس قطع عضو هم حرام است به خاطر اینکه به بدن انسان ضرر میرساند.
💠 قطع یک عضوی از انسان، ضرر این چنین ندارد که موجب مرگ شود، موجب تضعیف بدن شود، مثلا انگشت کسی را قطع میکنند تا پیوند بزنند.
💠 همچنین فرض کنید همه اینها مصداق ضرر باشد، - خیلی از این قطع عضوها ضرر دارد - اما نه ضرری که در این روایت اکل طین آمده است؛ بنابراین ما نمیتوانیم از این روایات مطلق اضرار به نفس را استفاده کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18701
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔻پاسخ آیتالله سیفی مازندرانی به استفتائی درباره اخذ مالیات از خانههای خالی
❓پرسش:
1️⃣ آیا اخذ مالیات بر خانههای خالی شرعاً جایز است؟
2️⃣ در صورت شرعی بودن آیا تساوی پرداختی جایز است یا باید عدالت لحاظ شود؟(عدالت به معنای اینکه خانهای در جایی که گرانقیمت است مالیات بالاتر بدهد و خانهای که در منطقهای ارزان قیمت است مالیات کمتری بپردازد)
📚 پاسخ:
1️⃣ اصل اخذ مالیات بابت خانههای خالی اگر به جهت صرف خالی بودن باشد به حکم اوّلی شرعاً جایز نیست و غصب و حرام است؛ چون خانهی مملوک انسان ملک طلق او بوده و چون دولت مالیات بابت خدمات عمومی آب، برق، تلفن، گاز، مالیات عمران و شهرسازی جداگانه مبالغی دریافت میکند. لذا اخذ مالیات صرفاً به جهت خالی بودن خانه جائز نمیباشد.
لکن اگر به عنوان همان مالیاتی که در مقابل عمران و خدمات شهری از خانهها عموماً گرفته میشود از خصوص خانهی خالی بیشتر گرفته شود به این معنا که دولت از ابتدا برای خانههای دارای سکنه یک نرخ و بابت خالی از سکنه نرخ بالاتری به جهت همان خدمات مالیات بگیرد پس از تصویب مجلس و تأئید شورای محترم نگهبان(منتخبین ولی امر) جایز بلکه واجب العمل است.
2️⃣ بدون تردید عدالت در همه شؤون مسلمین و دخل و تصرف در حقوق آنان و اموال بیت المال از واجبات مسلّم است و تشخیص آن با عدول اهل خبره و کارشناسان است و بدون شک اختلاف خانهها در اندازه و قیمت و جهات کمی و کیفی آن در مقدار مالیات تأثیر گذار است، کما اینکه در روایتی امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند «العدل یضع الاُمور مواضعها.»(نهج البلاغة: ح 437)
#اقتصاد
#استفتاء
🆔 @meftaah_com
☑️ حجتالاسلام والمسلمین موسویان دارفانی را وداع گفت
▪️ حجتالاسلام والمسلمین سید عباس موسویان صبح امروز(یکشنبه) در بیمارستان کامکار قم دارفانی را وداع گفت.
▪️ مرحوم موسویان در زمان حیات، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، نایب رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، عضو هیئت امنا و هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، عضو انجمن اقتصاد اسلامی و انجمن مالی اسلامی و استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود.
▪️وی همچنین برنده اولین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به خاطر نظریهپردازی در حوزه اقتصاد اسلامی و برگزیده کتاب سال حوزه بود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#حجت_الاسلام_موسویان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 بدون حجت خدا نمیتوان به نقشه صد درصدی تربیت رسید
✍️ حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی» گفت:
✅ بسیاری از افراد خیال میکنند باید دین دقیقاً همان نقشهای را که مادّیگراها از تربیت دارند، داشته باشد؛ ولی با رویکرد الهی.
✅ نقشه دین و نقشه علم مادّی، با هم فرق میکند. دین به شدّت به مسائل ریشهای اعتقاد دارد و آنها را درست میکند تا به بسیاری از مسائلی که جزئی پیش میآید برخورد نکنیم.
✅ وقتی دین روی لقمه و اثرش در تربیت تأکید دارد، در اصل در برابر بسیاری مشکلات تربیتی مانع و سد ایجاد کرده، وقتی به کرامت در تربیت توجه میکند دنیایی از مسائل تربیتی را پاسخ میدهد.
✅ اگر چه در دوران غیبت ما موظّفیم که با تفقّه در دین راه تربیت را پیدا کنیم؛ اما بدون اتّصال مستقیم به حجّت خدا نمیشود به این نقشه کامل دست پیدا کرد.
✅ تا وقتی که ما به حجّت دسترسی نداشته باشیم، نمیتوانیم به نقشهای صد در صد مطابق با واقع برسیم؛ امّا این بدان معنا نیست که نقشهمان هیچ بهرهای از حقیقت نداشته باشد.
✅ در دوران غیبت اگر چه انسان به حجّت دسترسی ندارد؛ امّا به هدایت دسترسی دارد. اصل استفاده از قرآن و اهلبیت(ع) منوط به حضور این بزرگواران نیست. وگرنه تکلیف در دوران غیبت برداشته میشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 سلسله نشستهای فقه تخصصی
📚 نشست «بررسی فقهی الگوی مطلوب دولت اسلامی» از سلسله نشستهای فقه تخصصی با ارائه حجتالاسلام والمسلمین علی کشوری، از سوی موسسه فتوح اندیشه برگزار میشود.
📆 زمان برگزاری: دوشنبه ۲۰ مردادماه ۹۹، ساعت ١٨
🏢 مکان برگزاری: قم، پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت
💢 برای دسترسی به کلاس از طریق وبینار، بر روی لینک زیر کلیک کرده سپس با کلیک بر روی «ورود به عنوان مهمان» وارد کلاس شوید.
🌐 https://bit.ly/2VTqupV
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💠 تأثیر تطوّر حیات و تغییر و پیشرفت در وضع زندگی/ حق تألیف از مسائل مستحدثه است
📕 آیتالله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» بیان کرد؛
🔸 دیدگاه برخی: با توجه به اینکه حق تألیف موضوع مستحدث نیست و در شریعت منعی از آن وارد نشده، معلوم میشود که تکثیر و نشر تألیفات و اختراعات دیگران، امری جائز است و به تعبیر دیگر، حق تألیف مالیت ندارد تا تصرف دیگران در آن، تصرف در مال غیر باشد.
🔹 مناقشه: تطوّر حیات و تغییر و پیشرفت در وضع زندگی، دخالت دارد در اینکه موضوع حق تألیف به عنوان موضوع مستحدث ایجاد شده باشد.
🔹 با توجه به تطوّر و پیشرفت حیات، قبلا تکثیر، عملی سودآور نبود و به همين جهت در میان عقلاء برای حق تألیف بذل عوض نمیشد و مالیت نداشت، اما در زمان فعلی چون راه کسب سود از آن وجود دارد، حق تألیف مال عند العقلاء حساب میشود.
🔹 نتیجه اینکه در زمان شارع اصلا حق تألیف، مال عرفی هم نبود تا شارع بخواهد از آن ردع کند و از عدم ردع شارع از تصرف غير مؤلف و غير مخترع استفاده کنید که شارع مالیت آن را قبول نداشته است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18717
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 توحیدمحوری؛ عامل تحول در جوامع/ راهکار قرآن برای ایجاد تمدن اسلامی
📌 حجتالاسلام والمسلمین حسین علویمهر در گفتوگویی عنوان کرد:
🔹 یکی از ویژگیهای قرآن کریم تحولی است که در جامعه صدر اسلام و یا بعداً به پیروی از جامعه صدر اسلام ایجاد کرد و امروز هم میتواند ایجاد شود.
🔹 قرآن برای تحول، ابتدا فرهنگ جاهلیت و غلط را نقد و سرزنش کرد و سپس توحیدباوری و عدالتمحوری را به عنوان مهمترین راهکار تحول در متن ارزشها و رفتارهای جامعه جایگزین کرد. قرآن برای تحول فرهنگی، ابتدا فرهنگ جاهلیت و غلط را نقد، معرفی و سرزنش کرد و آن را باطل دانست.
🔹 علومی مانند کلام، فقه، ادبیات، اصول، تاریخ و …در پرتو اسلام ایجاد و یا تقویت شدند؛ در عرصه اقتصادی هم قرآن به شدت با رباخواری مبارزه کرد و آن را جنگ با خدا نامید؛ اقتصاد بدون ربا و تجارت با رضایت طرفینی و عدالت اقتصادی را مطرح فرمود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18723
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 اقرار دشمنان به فضائل امام کاظم(ع)/ توسل اهل سنت به موسی بن جعفر(ع)
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن اختری در گفتوگویی عنوان کرد:
🔹 از القاب معروف امام موسی کاظم(ع)، بابالحوائج است؛ در اهمیت این کنیه همین بس که علمای اهل سنت نیز حضرت را با عنوان بابالحوائج نام میبردند و مورد خطاب قرار میدادند.
🔹 علما و شخصیتهای بزرگی در اسلام به عظمت و فضائل امام کاظم(ع) اشاره و تأکید داشتند حتی دشمنان نیز به عظمت حضرت اذعان و اعتراف کردند. هارونالرشید در معرفی حضرت به فرزندش مأمون چنین میگوید کاظم امام مردم، حجت خدا بر خلقالله و خلیفه خدا بر بندگان است.
🔹 محمد طلحه شافعی در کتاب کمالالدین درباره امام موسی بن جعفر(ع) میگوید او امام کبیر القدر، عظیم الشأن، کثیر التهجد بود، جدیت تمام در اجتهاد میفرمود و سعی بلیغ در عمل مینمود و دارای کرامات بود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18727
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ سه نقد کلی بر فمینیسم اسلامی/ اولویت سیاست بر دیانت در فمینیسم اسلامی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان در وبینار «بررسی فمینیسم در ایران و جهان» تأکید کرد؛
💠 فمینیستهای اسلامی برای رفع فرودستی زنان خوانش اسلامی ارائه میکنند. به همین دلیل این گروه از اندیشمندان خارج از حوزه علم هستند و آن قدری که به این هدف و سیاست پایبند هستند، لزوماً به رعایت ضوابط یک علم پایبند نیستند.
💠 در نقد فمینیسم اسلامی باید به دو نکته توجه کرد؛ 1 - رویکرد شبهه محوری را کنار بگذاریم و به جای آن رویکرد مسأله محوری را در پیش بگیریم و 2- وقتی میخواهیم یک اندیشه را نقد کنیم، مشخص باشد منِ ناقد کجا ایستادهام.
💠 تقلیل اسلامگرایان به سنتگرایان و نوگرایان اشتباه است بلکه خط سومی نیز داریم. ویژگی خط سوم این است که مدرنیته و مسائل زنان را درک کرده و خواستگاه آن نیز دینی است، ولی نگاه به گذشته ندارد بلکه نگاه به آینده دارد.
💠 فمینیسم اسلامی در اندیشه اسلامی اصالت ندارد. برای آنها اساسا وجه سیاستی یعنی رفع فرودستی زنان اهمیت دارد و وقتی به دین میرسند ارائه خوانش و قرائتی فرادستانه از زن از متون دینی برایشان اولویت دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18730
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 حضور بیمار کرونایی در اجتماع/ وجوب درمان توسط پزشکان و پرستاران
💠 آیتالله سید احمد خاتمی در درس «فقه بیماریهای مسری» عنوان کرد؛
❓ آیا بیمار کرونایی میتواند بدون اطلاع دیگران از بیماری او در اجتماع یا محل کار حاضر شود و زمینه بیماری را برای آنها فراهم کند؟
🔹 جایز نیست. بیمار کرونایی نباید در محل کار حاضر شود و حتی با خانواده اختلاط داشته است.
❓ آیا در صورتی که بیمار کرونایی رعایتهای بهداشتی لازم را نکند و موجب بیماری دیگری شود، ضامن است؟
1️⃣ در صورتی که افراد میدانستند او بیمار به ویروس است، ولی اقدامات بهداشتی را انجام ندادهاند. نمیتوان عامل قتل را به بیمار کرونایی نسبت داد.
2️⃣ در صورتی که افراد نمیدانستند شخص، ناقل بیماری است. بیمار کرونایی در این صورت ضامن است.
💠 واجب کفایی است که پزشکان و پرستاران به درمان بیماران کرونایی اقدام کنند. اگر افرادی که درمان بیماران کرونایی بر آنها واجب کفایی است، اقدام نکنند بر دیگران که اقدام به درمان بیماران کردهاند، وجوب عینی خواهد شد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=18740
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com