🔰 تدبیر نظام اسلامی در دوگانه معیشت و سلامت/ مصرف بیتالمال برای حفظ استواری جامعه
📌 حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفتوگویی، عنوان کرد؛
📝 تمام عقلا بر این امر وفاق دارند که جان مردم از مهمترین ارکان است.
📝 حفظ جان از همه چیز مهمتر است مگر اینکه نظام معیشت آنها به گونهای شود که باز هم جان آنها را به خطر بیندازد و زندگی را با اخلال مواجه کند؛ به همین دلیل معمولاً در همه جهان در تقابل بین این دو مورد جان را مقدم کرده و حکم به تعطیلی، محدودیت و... میدهند.
📝 وظیفه حکومت نسبت به شهروندان خود این است که آنها را از جهات مختلف پشتیبانی کند و حوائج، نظام زندگی، معیشت و سلامت آنها توسط حکومتها اداره شود، چون پایه حکومت مردم هستند؛ حال اگر حکومت نتوانست این نیازها را تأمین کند، یا بیتالمال جواب نداد، به تکافل اجتماعی و مواسات مردم مراجعه میکند.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21443
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
۱۱ آذر ۱۳۹۹
📚 چالشها و آسیبهای موجود در مسیر پژوهشهای حوزوی/ اهمیت پژوهشهای حوزوی به کاربرد آن در جامعه است
📌 حجتالاسلام سعید جازاری معمویی در گفتگویی، عنوان کرد:
✅ امروزه در مراکز مطالعاتی غرب، بسیاری از پژوهشنامهها و نشریات پژوهشی حوزوی به صورت آنلاین و یا به محض انتشار تهیه و مورد مطالعه قرار میگیرد؛ این نشان دهنده آن است که پژوهشهای حوزوی در عرصههای مختلف تاریخی، فلسفی، کلامی و حتی در حوزه فقه و فتاوای جدید فقهی و نظریهپردازی بسیار ارزشمند شده است.
🔻 اینکه آیا امروز پژوهشهای حوزوی میتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد؟ به چند جهت نمیتوان گفت که این پژوهشها میتواند به صورت صددرصد پاسخگوی نیازهای جامعه باشد:
🔹 نخست در بخشی از پژوهشهای حوزوی نیازسنجی لازم صورت نگرفته، مراد از این کلام آن است که پژوهشگر ابتدا نیامده آسیبشناسی و نیازسنجی کند سپس در راستای همان آسیبشناسی و نیازسنجی پاسخ پخته و علمی به جامعه ارائه دهد.
🔹 دوم اینکه بسیاری از نیازهای کنونی جامعه اصلا در حوزه دیده نشده است.
🔹 سوم اینکه بسیاری از اموری که میتواند نیازهای جامعه را مورد توجه قرار دهد هنوز در حوزه علمیه به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21449
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
۱۱ آذر ۱۳۹۹
📚 طلبگی شغل نیست/ آینده شغلی طلبه، تداوم کار انبیاء است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محمد عالمزاده نوری در نشستی، عنوان کرد؛
🔹 حوزه برای اقامه دین خدا تأسیس شده است؛ بنابراین طلاب و روحانیت باید همه تلاش خود را در این مسیر به کار بگیرند.
🔹 طلبگی، شغل نیست بلکه نقش ویژهای است که روزی پیامبران به آن اهتمام داشتند. طلبگی کاری فوقالعاده جدی است و باید برای آن سرمایه خاص وضع شود در حالی که شغل، زمینهای برای مشغولیت و صرف وقت است.
🔹 هر صنفی برای رفع برخی نیازهای انسان ایجاد شده است و خدمات روحانیت به جامعه از نوع معنوی است.
🔹 پیامبران مربی اخلاق و معنویت بودند و یک طلبه هم باید مربی این مقوله باشد؛ از جمله شئون پیامبران، تلقی و دریافت وحی یعنی نبوت و انتقال آن(رسالت) و در برخی موارد(ولایت و امامت) یعنی اجرای آن بوده است؛ بنابراین فهم دین، تبلیغ دین و محقق و پیاده کردن دین از شئون طلبگی است.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21469
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
۱۱ آذر ۱۳۹۹
✅ حکم ثانوی کاربست فنون زیست فناورانه در حوزه بهداشت و درمان
💢 آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک بررسی کرد؛
🔹 امروزه برخی از امور مهم بهداشتی و درمانی بشر مبتنی بر کاربرد فنون زیست فناورانه و فرآیندهای مهندسی ژنتیک است.
🔹 به نظر میرسد وجوب کاربست فنون و فرآیندهای زیست فناورانه در حوزه بهداشت و درمان به حکم ثانوی قابل اثبات است.
🔹 بیماری همانند سرطان که بشریت را گرفتار خود کرده، امروزه در برخی موارد تنها از طریق کاربرد فرآیندهای زیست فناورانه معالجه میشود. در این صورت آیا به حکم ثانوی پژوهش در امور طبی و دارویی و همچنین در مقام معالجه، ما را ملزم به کاربست فنون و فرآیندهای زیست فناورانه نمیکند؟
🔹 میتوان ادعا کرد که در برخی موارد فعل زیست فناورانه میتواند مصداق حکم به ایجاب قلمداد شود و به پارهای از آیات و روایات و برخی از قواعد فقهیه همانند وجوب حفظ نسل بشر و کسب قدرت نیز تمسک کرد.
🔹 فرض کنید اگر لازمه تحفظ استقلال امت اسلامی آن است که ما از فنون و فرآیندهای زیست فناورانه استفاده کنیم قاعده نفی سبیل میگوید باید چنین کاری را انجام دهیم.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21480
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
۱۱ آذر ۱۳۹۹
🔹 در پی شدت یافتن بیماری آیتالله مصباح یزدی دفتر ایشان در اطلاعیهای از مومنان درخواست کرد تا برای بهبودی حال ایشان دعا کنند.
📌 در اطلاعیه آمده است: دوستداران حضرت آیتالله مصباح یزدی حفظه الله مکرراً جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند. با توجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان و دوستان و عموم ولایتمداران و علاقهمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل به ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند.
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
۱۲ آذر ۱۳۹۹
❇️ تفاوتی میان حرمت ربا بین مسلمان و غیر مسلمان وجود ندارد
🔰 آیتالله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و اوراق بهادار» تصریح کرد؛
📚 آیا میشود بین قرض دهنده و قرض گیرندهای که هر دو مسلمان باشند، یا هر دو کافر، یا یکی مسلمان و دیگری کافر فرق گذاشت؟ آیا مطلقا قرض ربوی حرام است یا بین این موارد فرق میکند؟
📚 درباره اصل قرض ربوی بین مسلمان و غیر مسلمان محل اختلاف فقها است و روایات موجود و فتاوای در بحث را میتوان به سه دسته تقسیم کرد.
1️⃣ ربا بین مسلمان و کافر حربی
2️⃣ ربا بین مسلمان و مشرک
3️⃣ ربا بین مسلمان و ذمی
📚 نتیجه بحث این است که تفصیل بین مسلمان و غیرمسلمان در مورد حرمت اخذ ربا، مورد پذیرش واقع نشد.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21483
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
۱۲ آذر ۱۳۹۹
📝 فقه سیاسی در پرتو فقه نظام سازی/ نظریه نظام سازی اسلامی میتواند به اسلامی سازی جامعه منجر شود
📚 در نشست تخصصی «ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی» مطرح شد؛
🔻 حجتالاسلام والمسلمین عباسعلی مشکانی، دبیر علمی:
🔹 ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی، در واقع نقشه راه فعالیتهای گوناگون آموزشی و پژوهشی پیرامون فقه سیاسی است.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین علی اصغر نصرتی، ارائه دهنده بحث:
1️⃣ فقه سیاسی در پرتو رویکرد فقه حکم و موضوع: در رویکرد فقه حکم و موضوع دو نحوه نگاه به رابطه فقه و سیاست وجود دارد.
2️⃣ فقه سیاسی در پرتو فقه نظام سازی: نظریه نظام سازی اسلامی، در ابعاد و زمینههای گوناگون جامعه، میتواند به اسلامی سازی جامعه و ابعاد گوناگون آن بیانجامد.
3️⃣ فقه سیاسی در پرتو فقه سرپرستی: در رویکردی که فقه سیاسی را به مثابه فقه سرپرستی تکامل اجتماعی میبیند، اولاً سیاست رویکردی است که شمول بر همه عرصههای حیات انسانی دارد و ثانیاً بین فقه و سیاست تساوی معرفتی وجود دارد.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید کاظم سیدباقری، ناقد:
🔸 وقتی از ساختار و نظام مسائل صحبت میشود، باید تعریف مشخص و شفافی از نظام مسائل ارائه شود که جامع و مانع باشد، مسائل و موضوعات به صورت شفاف از یکدیگر جدا و تفکیک شود.
🔸 سرپرستی در همه جا هست، در اخلاق، مدیریت، فلسفه و ... فقه تنظیم حقوق و تکالیف میکند و این بخشی از سرپرستی است و نه تمام آن.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21486
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
۱۲ آذر ۱۳۹۹
🔰 سلسله نشستهای سیاستگذاری عمومی و حکمرانی دینی
💢 حکومت اسلامی؛ پیشنیازها و الزامات آن
🔹 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین ولیالله نقیپورفر
📆 زمان: پنجشنبه ۱۳ آذرماه - ساعت ۸:۳۰
📌 نشست به صورت غیر حضوری(آنلاین) برگزار میشود.
🔗 لینک شرکت در نشست 👇
🌐 https://b2n.ir/112965
(روی گزینه "ورود به عنوان مهمان" کلیک بفرمایید)
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
۱۲ آذر ۱۳۹۹
💢 ادله مانعه از حب غیر مسلمان/ یکی از دلایل، روایات حب فیالله و بغض فیالله است
📚 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛
🔻 دیدگاه آیات و روایات درباره مودت و محبت
1️⃣ لااقل در حد رجحان نسبت به مودت و محبت ولو در درجات ضعیف اطلاقاتی را داریم.
2️⃣ در حد معارض است یا اینکه بیشتر جنبه مخصص و مقید دارد؛ یعنی میشود به این ادله، آیات و روایات استدلال کرد برای اینکه کافر مورد محبت قرار نگیرد.
🔻 ادله مانعه از حب غیرمسلم
🔹 نخستین طایفه از ادله مانعه از محبت کفار که میشود مورد استدلال قرار گیرد ادلهای است که «اتخاذ الکافر ولیا» مضمون آنها میباشد. این آیات مجموعا 50 یا 60 آیه میشود.
🔹 در این زمینه جمعبندی ما این بود: مطلقی که مطلق محبت نسبت به مطلق کافر را منع کند پیدا نشد. آن مجموعه آیات یا از جهت کافر محدود و مقید بود به کافران خاص و یا ازلحاظ محبت، محبت خاصه بود و نه مطلق محبت.
🔹 دلیل دیگری که میتواند در زمره ادله مانعه از محبت کافر به شمار آید مجموعهای از روایاتی است که ما را به حب فی الله و بغض فی الله دعوت کرده است. اخبار متعددی حاکی از حب و بغض فی الله است.
🔹 گروه دوم از ادله ممکن است محل استدلال و مورد استشهاد قرار بگیرد برای منع مطلق از مودت کافر و مقید و مخصص همه آن ادله مطلقه و مجوزه محبت و مودت ناس بشود و بگوید کافر علی نحو المطلق از آن مطلقات خارجشده است.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21490
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
۱۲ آذر ۱۳۹۹
📚 مذاق شریعت در موضوعات مستحدثه
🔻 نشست علمی «مذاق شریعت در موضوعات مستحدثه با محوریّت فقه پزشکی» برگزار میشود.
📌 ارائه دهنده: آیتالله ابوالقاسم علیدوست
📆 زمان: شنبه ۱۵ آذرماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۰ الی ۱۱:۳۰ صبح
🔹️ لینک شرکت در نشست:
http://www.markazfeqhi.com/live
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
۱۲ آذر ۱۳۹۹
📚 کرونا اصل وجوب حج را بر نمیدارد بلکه فوریت آن را بر میدارد
📕 آیتالله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» تصریح کرد؛
📝 کرونا، اصل وجوب حج را بر میدارد و یا فوریت آن را؟ اگر استطاعت را بردارد دیگر واجب نیست ولی اگر فوریت را بردارد باید در سالهای بعد برود.
📝 در کرونا گاه خودش نمیداند مریض است. فقط متخصص میتواند تشخیص دهد، که احتمال ضرر هست. احتمال ضرر که باشد چه قبل سفر چه مقارن در آنجا بگیرد و چه بعد که بازگشت از حج بیمار شود، مانع وجوب فوری است. اما مانع استطاعت نیست.
📝 بیماری کرونا مانع فوریت حج هست ولی مانع اصل وجوب حج نیست. وقتی امر به حج آمد امر به توابع حج هم میآید که هرچه بتواند باید انجام دهد. مگر نتواند که تکلیف ما لا یطاق است.
📖 متن کامل پیام:
🌐 http://meftaah.com/?p=21497
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
۱۳ آذر ۱۳۹۹
📚 فقه تربیت/ عوامل تربیت(۱)
📌 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
🔻 در فقه تربیت لازم به توجه است که نسبت به(تکلیف تربیت) انسانها بر چند دستهاند:
1️⃣ کسانی که مکلَّفِ به اقامه تربیت نسبت به دیگران میباشند.(مکلَّف به فعل تربیتی، مربّی و عامل)
2️⃣ کسانی که قابلیت پذیرش تربیت داشته و جزء تربیت شوندگان قرار میگیرند و متعلق افعال تربیتی هستند و تکلیف آنها، پذیرش فعل تربیت مربی و یا در معرض قرار دادن خویش برای تربیت است.( متربّی)
3️⃣ کسانی که متعلق افعال تربیتی هستند و افعال تربیتی بر آنان واقع میگردد، هرچند خودشان تکلیف به متربی شدن هم نداشته باشند، زیرا از دایره تکلیف خارج میباشند.(افراد غیر مکلَّف از صبی و...)
🔹 از آنجا که تربیت فرایند ایجاد تغییر و تحول در غیر است نه در خود، لذا تربیت نفس از مباحث اخلاقی و فقه اخلاق است و در فقه تربیت، تربیت دیگری محور بحث قرار میگیرد.
🔹 در اینجا خود فعل تربیتی نیز مطرح است که(متعلق تکلیف) تربیتی و مأمورٌ به میباشد و ساحت مختلفی از تربیت جسمی، عبادی، اعتقادی، علمی و... دارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#فقه_تربیت
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
۱۳ آذر ۱۳۹۹