زیبایی نژاد.gif
1.84M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: رویکرد حاکمیتی به فقه خانواده
👤 استاد محمدرضا زیبایینژاد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام
✅ استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، عنوان کرد؛
🔹 در ظهور عمومات آیات قرآن کریم باید تأمل بیشتری صورت گیرد. لازم است جایگاه قرآن را متفاوت دید، چون صرفاً کتاب تاریخی یا اخلاقی و یا فقهی نیست بلکه کتاب تربیت انسان است و در استنباط باید مورد بازنگری قرار گیرد.
🔹 بسیاری از عمومات قرآن را نباید صرفاً به عنوان قاعده نگاه کنیم، چرا که در مقام تربیت انسانها است. مراد گوینده بالاتر از اینهاست. نیازمند نگاه ترکیبی به این عمومات هستیم نه صرفاً باید و نبایدهای فقهی.
🔹 یکی از قواعد فقه جنسیت قاعده مماثلت است که بیانگر تناسب بین حقوق و تکالیف زوجین است، ولی برخی به اشتباه تشابه و عینیت معنا کردهاند که برخی فقها بیان میکنند اگر اینگونه باشد تفاوتهای بین زن و مرد در وظایف و حقوق چه میشود؟
🔹 پرچم قیاس را اهلسنت به ویژه ابوحنیفه و شاگردانش برافراشتند. در حالی که اهلبیت(ع) به شدت با قیاس برخورد میکردند و فقهای شیعه تنها قیاس اولویت و منصوصالعله را میپذیرند.
🔻 در فقه جنسیت مثالهایی برای قیاس اولویت ذکر شده است:
1️⃣ خداوند زنان را شایسته برای امام جماعت نمیداند، به قیاس اولویت برای امامت جامعه هم شایسته نمیداند.
2️⃣ سرپرستی یک خانواده همواره در حالت طبیعی با مردان است و خداوند زنان را شایسته سرپرستی و مدیریت خانواده نمیداند پس به طریق اولویت برای سرپرستی جامعه هم شایسته نمیداند.
🔰 در نقد این مثال بیان میشود که نیازها و قوانین خانواده طبیعی هستند ولی در جامعه قوانین مدنی و قراردادی هستند و چون این دو ماهیتاً متفاوتاند نمیشود قیاس کرد. چه بسا شخصی در خانواده نتواند مدیریت کند ولی در جامعه بتواند به خوبی این کار را انجام دهد.
🔹 در قیاس اولویت به سختی میشود ملاک حکم را احراز کرد، از اینرو همه جا نمیشود از قیاس اولویت استفاده کرد. همین که احتمال مطرح شود ولو یک درصد هم باشد، نمیشود از قیاس اولویت استفاده کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: رویکرد حاکمیتی به فقه خانواده
✅ استاد محمدرضا زیبایینژاد در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، خاطرنشان کرد؛
📕 معانی مختلفی از فقه حکومتی وجود دارد، ولی به نظر میرسد مراد از فقه حکومتی فقهی حاکمیتی و راهبردیست که ناظر به مناسبات حاکم و محکوم میباشد و در آن شرایط حاکم، قواعد حکمرانی و دایره حکومت بررسی میشود.
📕 از نظر تاریخی، فقه ما تا زمان شیخ صدوق منصوص بوده و پس از ایشان توسط شیخ طوسی فقه اجتهادی مطرح شد. اکنون نیز ادعا این است اگر با رویکرد حاکمیتی به فقه نگاه شود، دوباره روش استنباط و اصول فقه تغییر کرده و ریل فقه عوض میشود.
📕 فقه کنونی متعلق فعل مکلف است. بزرگانی از جمله امام(ره) فرمودهاند: ولایت برای فقیه در جاییست که مصلحت اجتماعیه وجود داشته باشد. اگر بپذیریم که حاکم نسبت به مصلحت اجتماعی مکلف است و مصلحت در دایره حکم شرعی محدود نمیشود، باید به گونهای برنامهریزی کرد که مصلحت حوزه بینش، گرایش و رفتار را شامل شود، لذا با این رویکرد فقه نیازمند تحول جدی میشود.
📕 اگر بپذیریم مصلحت در سه حوزه اعتقادات، اخلاق و احکام وجود دارد، باید نسبت به پیامدهای آن نیز آشنا باشیم و همه را برای پیاده کردن در جامعه در نظر بگیریم. برای نمونه اگر سیستم اقتصادی جامعه با اخلاق ناسازگار بود باید به اصلاح پرداخت.
📕 به نظر میرسد شیوه عملکرد شورای نگهبان بر اساس فقه رسالهای باشد که لازم است ولی کافی نیست، به همین منظور باید ارتقاء پیدا کند. یعنی حیطه کار آن گسترده، جامعنگر و متناسب با مسائل فقه حکومتی باشد.
📕 اگر شما از فقها بپرسید حکومت اسلامی چیست؟ پاسخ میدهند حکومتی که در آن احکام شرعی اجرا شود. از اعتقادات و اخلاق صحبتی نمیشود و این نقص در سیستم اجتهاد رایج است.
📕 فقه حکومتی به معنای وصفی و ضرورتاً با مکانیسم اجتهادی حوزههای اعتقادی، اخلاقی و رفتاری را مد نظر دارد و به تمام حوزههای دین سرایت میکند، در آن ولایت فقیه به معنای ولایت دین در همه ابعاد است.
🔻 اگر بپذیریم مداخله حاکمیت در شئونات جامعه همراه با وجود مصلحت اجتماعی است، احکام به سه دسته تقسیم میشوند؛
1️⃣ اگر مداخله مصلحت دارد، واجب است.
2️⃣ اگر مداخله مصلحت راجحه دارد، مستحب است.
3️⃣ اگر مداخله مصلحت ندارد، حرام است و حوزه مباحات برای حاکمیت به معنای مباح و مکروه نداریم.
📕 نیازمند نگاه جامع به مسائل هستیم و باید برخی مفاهیم را بازنگری کنیم. برای نمونه نباید عرف را رها کنیم بلکه باید برای آن جهتدهی دینی داشته باشیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 حرمت تمسخر روحانیت در سریال و فیلم
📌 آیتالله سیفی مازندرانی در پاسخ به استفتائی درباره تمسخر روحانیت در فیلم و سریال:
🔰 علما و روحانیت معظّم شیعه به اتفاق اصحاب امامیه مصداق بارز شعائرالله و محترمات دین دانسته شدهاند.
🔰 تعظیم شعائرالله في نفسه و حد ذاته از مستحبات شرع میباشد، ولی اگر ترک آن موجب اهانت و بی احترامی به شعائر در نظر أهل عرف محسوب شود، تعظیم شعائر بالعرض واجب شرعی میباشد.
🔰 هرگونه نوشتار یا فیلم و یا سخنرانی که أهل عرف و عموم مخاطبان از آن اهانت و تحقیر و توهین به روحانیت معظّم و معزّز شیعه تلقّی و برداشت کنند عمل حرام میباشد.
🔰 ممانعت از پخش اینگونه فیلمها از جانب مسئولین محترم قضائی و نیز متولیان فرهنگی و نظارتی امر لازم، بلکه واجب شرعی است.
🔰 بیان جایگاه رفیع روحانیت شیعه با ساختن فیلمهای سرگذشت فقهای بزرگ مصداق شاخص تعظیم شعائرالله میباشد.
🔰 امروز روحانیت(اعم از طلاب و فضلا و اساتید) شاغل به تعلّم و تعلیم علوم دینی در حوزههای علمیه از جهت حقوق مالی محرومترین و مظلومترین قشر جامعه میباشند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/o1Ckv
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_سیفیمازندرانی
#استفتاء
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
رضائیان.gif
1.36M
💠 صبح امروز برگزار شد؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: ولایت فقیه در آثار شیخ اعظم انصاری
👤 استاد علی رضائیان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: ولایت فقیه در آثار شیخ اعظم انصاری
🔰 استاد علی رضائیان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، بیان داشت؛
🔹 در میان فقها ساختارهای متفاوت فقهی وجود دارد و هیچ تمایزی بدون دلیل نیست؛ لذا مهندسی اجتهاد بایستی ناظر به فقه و نه فقها باشد.
🔹 برای فهم اندیشه شیخ اعظم بایستی ابتدا مفهوم ولایت مطلقه فقیه محدود شود تا با عرضه آن به تفکر ایشان نظرشان(شیخ اعظم) در مورد ولایت مطلقه فقیه مشخص شود.
🔹 برخی از فقها صدور حکم شرعی برای فرآیندها و وضعیتها را کار فقه نمیدانند؛ لذا به تبع، این امر را کار معصوم نیز نمیدانند.
🔹 فرآیند ما این است که ابتدا از واقع سؤال طرح کنیم و در مرحله بعد سراغ اندیشه شیخ اعظم رفته و از او پاسخ بگیریم.
🔹 مزاجشناسی فقیه از مسائل تازه و کاربردی است، به این معنا که اگر او بود و سؤالی از وی پرسیده میشد، میتوانستیم به صورت احتمالی پاسخ وی را دریابیم.
🔹 هیچ فقیهی ولایت فقیه را انکار نمیکند. بحث بر سر ولایت مطلقه فقیه است.
🔹 خاستگاه اصلی سیاست به تاریخ بشریت باز میگردد و از زمان شکلگیری اجتماع بشری سیاست نیز بوده است.
🔹 تعاریف موجود از سیاست، دو مؤلفه اراده برتر و قدرت را شامل میشوند.
🔹 شیخ انصاری ورود به بحث ولایت فقیه را از سلطه شروع میکند «الناس مسلطون علی اموالهم و انفسهم الا ما خرج بالدلیل» و ولایت معصومین(ع) و ولایت فقیه بواسطه دلیل خارج میشود.
🔹 در اندیشه شیخ از جمله اولیای تصرف در مالی که کسی حق تصرف در آن را ندارد حاکم است و وی حاکم را فقیه جامعالشرایط میداند.
🔹 در این راستا باید شأنشناسی شود و میان شخصیت حقیقی فقیه و شخصیت حقوقی فقیه تمایز قائل شد.
🔹 فقیه سه شأن متفاوت دارد؛ شأن فتوایی، شأن حکومتی و شأن قضائی.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 کتاب فصل بذرپاشی
📌 بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تربیت کودک
📝 با مقدمه حاج حسین یکتا
📚 نویسنده: مسعود پارسافر
🔰 انتشارات: سیمای خورشید
📕 تعداد صفحات: 143
👥 مخاطبان: والدین، معلمان، مربیان پرورشی، فعالین فرهنگی و مسئولین آموزشی کشور
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://yon.ir/eToeH
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تربیتی
#معرفی_کتاب
#یزد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📕 کتاب فصل بذرپاشی 📌 بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تربیت کودک 📝 با مقدمه حاج حسین یکتا 📚 نویسند
bazrpashi.pdf
2.95M
💯 دریافت رایگان فایل پی دی اف کتاب «فصل بذرپاشی»
💢 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: ساختار حکومتی اسلام به قدر مقدور با تقریر میرزای نائینی
✅ استاد محمدحسین ملکزاده، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تشریح کرد؛
🔰 فقهالحکومه فقه مضاف بوده و نرمافزار فقهی حکومت به شمار میآید. این فقه به دنبال ضابطهمند کردن حکمرانی و عمل حاکمان مطابق موازین شرع است.
🔰 احکام شرعی فقهالحکومه به سه دسته 1- احکام مربوط به تشکیل حکومت، 2- احکام مربوط به اداره حکومت و 3- احکام مربوط به حفظ حکومت تقسیم میشود. به تقریر میرزای نائینی این بخش دارای دو قسمت «داخلی و فردی» و «بیرونی و خارجی» است.
🔰 تفکر مرحوم میرزای نائینی دقیقاً در برابر تفکر انجمن حجتیه قرار دارد. این انجمن معتقد است باید صبر کرد تا امام زمان(عج) برای اصلاح امور بیایند. در حالی که مرحوم نائینی معتقد بود باید به قدر مقدور برای برپایی حکومت اسلامی تلاش کرد.
🔰 آخوند خراسانی معتقد بود کتاب مرحوم میرزای نائینی باید متن آموزشی برای عموم مردم و یا حداقل طلبهها باشد که متأسفانه اینگونه نیست.
🔰 کار مهم میرزای نائینی این بود که اسلام و مبانیاش را بیان کرده و تأکید داشت غرب باید خود را با اسلام تطبیق کند، بر خلاف روشنفکران که سعی میکنند اسلام را با مبانی غرب تطبیق دهند.
🔰 انگیزه میرزای نائینی برای تألیف کتاب، روایت «وقتی بدعت در امت ایجاد شد برای عالم است که علمش را آشکار کند و الا مورد لعن خداوند قرار میگیرد» بوده است.
🔻 سلطنت از دیدگاه مرحوم میرزای نائینی؛
1️⃣ تملیکیه: یعنی حکومت استبدادی که مردم به مثابه عبد برای سلطان هستند. همه چیز در اختیار تام سلطان بوده و مصلحت را شخص او مطرح میکند.
2️⃣ ولایتیه: مردم حق و حقوق داشته و مصلحت اسلام و مسلمین مطرح است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
زیبایی نژاد.gif
1.26M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: رویکرد حاکمیتی به فقه خانواده
👤 استاد محمدرضا زیبایینژاد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 به همت معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه
📕 کتاب « نماز در سیره علما» منتشر شد
👤 پدیدآورنده: مهدی محمدی صیفار
📚 سرفصلهای کتاب:
🔹نماز، اهمیت و عظمت آن
🔹آداب نماز و حالات نمازگزار
🔹نماز اول وقت
🔹نماز جماعت
🔹نماز شب
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://yon.ir/FBbUF
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 گزارش اجمالی؛
موضوع: ساختار حکومتی اسلام به قدر مقدور با تقریر میرزای نائینی
📚 استاد محمدحسین ملکزاده، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، عنوان کرد؛
📕 سلطنت تملیکیه و سلطنت ولایتیه دو سر طیف هستند، از اینرو ممکن است سلطنتهایی میان اینها وجود داشته باشد که برخی ویژگیهای سلطنت تملیکیه و برخی ویژگیهای سلطنت ولایتیه را داشته باشند.
📕 در حکومت اسلامی حکم دائر مدار مصلحت اسلام و مسلمین است. تشخیص مصلحت نیز دائر مدار مشورت است. حتی خود پیامبر(ص) نیز در احکام و امور اجتماعی مشورت میکردهاند.
📕 انتخابات سازوکار و بازوی مشورتی برای ولایت فقیه محسوب میشود.
📕 اختلاف مرحوم میرزای نائینی و شیخ فضلالله نوری بر سر مبانی نبوده، بلکه در مصادیق اختلاف داشتهاند. مرحوم نائینی به سبب شناخت کمتر به مسائل ایران، گمان میکرده شیخ فضلالله مشروطه را نفهمیده است.
📕 بحث ولایت فقیه در ریشه و مبنا کلامی و در فروعات و شعبهها فقهی است.
📕 در حکومت استبدادی سه نوع ظلم وجود دارد؛ 1- ظلم به خدا به سبب عدم اجرای قانون الهی، 2- ظلم به امام زمان(عج) به دلیل غصب جایگاه ایشان و 3- ظلم به مردم به خاطر پایمال کردن حقوق آنها.
📕 از نظر میرزای نائینی ظلم به امام زمان(عج) به وسیله اذن فقیه برای شاه برطرف شده و لباس مشروعیت میپوشد. ایشان به اصلاح و محدود کردن اختیارات شاه متمایل بوده و به سرنگونی اعتقاد نداشته است.
📕 مرحوم نائینی با دلیل عقلی بحث ولایت فقیه را اثبات میکند و دلیل نقلی را به عنوان مؤید میآورد.
📕 متأسفانه برخی از روشنفکران برای رد ولایت فقیه به خوابی که مرحوم نائینی دیده، تمسک میکنند. در پاسخ باید گفت:
🔹 اولاً، شما که خواب را همواره رد میکنید چرا به آن تمسک میکنید؟!
🔹 ثانیاً، در خواب رد و اثبات ولایت فقیه تصریح نشده و علت حذف دو فصل به سبب سنگینی عبارات بوده که مرحوم نائینی نیز به آن تصریح کرده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯برگزار میشود؛
💢 نشستهای گفتمانی «زن و خانواده در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای»
👥 مخاطبان: ویژه بانوان فعال فرهنگی و اجتماعی
🔰 برگزار کننده: دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب
📅 زمان برگزاری: پنجشنبه 10 مرداد تا یکشنبه 20 مرداد 98
🏠 مکان برگزاری: مشهد مقدس
📚 اساتید: آقایان علیرضا پناهیان، رحیمپور ازغدی، بانکیپور و خانمها روحافزا، نیلچیزاده، علاسوند، فرهمندپور، خزعلی، فیاضبخش و عظیمزاده اردبیلی
📝 ثبتنام: از طریق سامانه پیام کوتاه 50005936154
☎️ پاسخگویی: 05132285596
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://yon.ir/t4npK
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_گفتمانی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: رویکرد حاکمیتی به فقه خانواده
✅ استاد محمدرضا زیبایینژاد در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، بیان کرد؛
📕 شهید صدر تأکید میکند مصلحت باید در چارچوب جهتگیری دینی باشد.
📕 مباحات، شروع درگیری و خطوات شیطان با انسان است. در این حوزه شیطان قدم به قدم انسان را به سمت حرام پیش میبرد.
📕 اگر حاکمیت برای مباحات برنامهریزی نداشته باشد، واجبات و محرمات هم از دست خواهد رفت.
📕 غربزدگی و تأثیر از عقلانیت مدرن مشکلات فراوانی ایجاد کرده و میکند، به حدی که بر روی برخی از فقهای ما نیز تأثیر گذاشته است.
📕 متأسفانه تصور ما از حکومت اسلامی محدود و بسیط(ساده) است. جامعه حوزوی نیازمند بازخوانی جدید و تغییر نگرش درباره فقه حکومتی است.
📕 اگر به دنبال تحقق ولایت الهی هستیم؛ باید ابزار، شیوه و نرمافزار نیز در چارچوب الهی باشد.
📕 حاکمیت اسلامی برای اجرای احکام باید به دو موضوع توجه کند؛ 1- مصلحت اهم از بین نرود و 2- قدرت کافی داشته باشد.
📕 حکم حکومتی بر خلاف حکم فردی حکم لحظهای بوده و ممکن است روز به روز مصلحت تغییر کند. این از سختیهای حکم حکومتی است.
📕 در فقه حکومتی باید قوانین مصوب پیوست فرهنگی داشته باشند تا ذهنیت به وجود نیاید که اسلام مصلحت را در نظر نگرفته و متناسب با نیاز جامعه حرکت نمیکند.
📕 در ادبیات دینی اقتدار مرد در نظام خانواده بسیار مهم است ولی متأسفانه به وسیله سریالهای صدا و سیما زیر سؤال میرود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢جایگاه مهدویت در سیره عملی امام جواد(ع)/ چرایی توصیه #جوادالائمه(ع) به تلاوت سوره قدر
📌حجتالاسلام محمدرضا فؤادیان، پژوهشگر مهدویت در گفتوگویی به مناسبت سالروز شهادت امام جواد(ع)، عنوان کرد:
🔹امام جواد(ع) در روایتی، مردم را در زمان غیبت به چند دسته تقسیم میکنند. طبق این روایت کسانی که دچار شک و ریب شوند و عجله کنند گمراه میشوند. ایشان در قالب یک نسخه شفابخش، یک نقشه راه را برای ما بیان کردند که اگر میخواهیم از آفتهای آخرالزمان خودمان را مصون بداریم باید اهل اخلاص و تسلیم در برابر دین خدا باشیم و اهل انکار نباشیم.
🔹از جوادالائمه(ع) سؤال شد: ما چکار کنیم که در دنیا و آخرت با شما اهل بیت(ع) باشیم؟ حضرت در پاسخ به انجام دو کار دستور دادند: یکی قرائت زیاد سوره قدر و دوم، زیاد استغفار کردن. سوره قدر سوره ولایت است و از بهترین سورههایی است که میتوان از طریق آن بر وجود امام حی استدلال کرد. لذا امام جواد(ع) هوشمندانه قرائت و تلاوت این سوره را بیان فرموده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/UMd8T
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#حجتالاسلام_فؤادیان
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: ولایت فقیه در آثار شیخ اعظم انصاری
✅ استاد علی رضائیان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تشریح کرد؛
🔹🔹 برای کاوش در مسائل فقهی دو راه وجود دارد؛ 1- مستقیم به سراغ ادله رفته و بررسی کنیم و 2- از نگاه فقها بررسی و تحلیل کنیم.
🔹🔹 از نظر عقلی هدف از حکومت رفع تزاحمات و در مرحله بالاتر کمک به انسان برای رسیدن به کمال است.
🔹🔹 برخی نظر خود در عدم پذیرش ولایت فقیه را به شیخ انصاری نسبت داده و از نام ایشان سوء استفاده میکنند.
🔹🔹 نگاه و زاویه دید شیخ انصاری به بحث ولایت مطلقه نبوده، بلکه به ولایت مقیده بوده است. اگر زاویه نگاه ایشان متفاوت به بحث ولایت فقیه بود با توجه به مزاجشناسی، احتمالاً قائل به ولایت مطلقه میشد.
🔹🔹 شیخ انصاری منصب قضا را برای فقیه ثابت میدانست، قضا نیز بدون جایگاه و شأن حکومتی قابل تصور نیست، لذا گویا مسأله برای ایشان خوب تصویر نشده بود.
🔹🔹 هدف بدیهی حکومت اسلامی کمال است، براساس این نگاه هیچ حکومتی بدون ولایت مطلقه قابل تصور نیست. چون زمانی کمال حاصل میشود که اسلام در تمامی ساحتهای حکومت ورود کند.
🔹🔹 اینکه امام خمینی(ره) میفرماید «ولایت فقیه همان ولایت رسولالله است» مراد جایگاه و شأن ولایت در امور اجتماعی و اجرای حاکمیت اسلامی میباشد که یکسان است.
🔹🔹 منظور از ولایت مطلقه این نیست که فقیه در امور شخصی افراد که مرتبط با دایره حکومت نیست هم حق دخالت داشته باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، پژوهشی، سیاسی، دینی و... بودند؛ با مروری کوتاه به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 گفتمان حرکت جهادی باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود
📝 فرهنگ دانشگاهی وارد حوزه نشود
📝 جهانی بیاندیشید و حرف بزنید/ محصولات حوزه نهال فروشی نشود
📝 در روز حداقل ۸ ساعت کار علمی برای طلبه نیاز است
📝 شرایط امروز حوزه های علمیه بی سابقه است/ حضور ۲۰ هزار طلبه در برنامه های تابستانی
📝 در موضوع حجاب و برخورد با ناهنجاریها، ۲۶ دستگاه برابر قانون مسئول هستند
📝 امیدواریم حوزه نجف بتواند جلال و شکوه پیشین خود را بازیابد
📝 هنوز تحول جدی و مورد انتظار در عرصه علوم انسانی محقق نشده است
📝 فعالیت ۵۰۰ مدرسه علمیه خواهران در ۲۸ استان کشور
📝 هدف از تحول در حوزه، همگامی برای پاسخ به نیازهای روز است
📝 اجرای سند اسلامی ایرانی پیشرفت در حوزه علمیه
📝 مهلت پذیرش سرباز طلبه در آموزش و پرورش تمدید شد
📝 دانشافزایی حوزه خواهران در عرصه علوم اجتماعی ضروری است
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/YsHJl
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
♨️ گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: رویکرد حاکمیتی به فقه خانواده
🔻 استاد محمدرضا زیبایینژاد در جلسه پایانی مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت:
❇️ در فقه حکومتی نگاه کلان به مسائل در برابر نگاه خُرد و جزئی فقه رایج است. برای نمونه با نگاه فقه رسالهای، تبلیغات تلویزیون اگر حرام آشکار نباشد و حجاب بانوان رعایت شود، اشکال ندارد ولی با رویکرد فقه حکومتی اینکه الگوی مصرف را تغییر بدهد و مصرفگرایی را ترویج دهد، حتما اشکال دارد و مورد توجه است.
❇️ لازم است فقه حکومتی از صفر تا صد و همه جوانب زندگی و مسائل را پوشش دهد و به اصطلاح یک دستگاه جدید و مستقل فقهی باشد.
❇️ اینکه به جای مساجد، فرهنگسراها رواج پیدا میکند غفلت از این نکته است که فضا و ساختمان کالبد فیزیکی صرف نیست بلکه مناسبتهای اجتماعی و فرهنگی هم تأثیرگذار در آن است.
❇️ یکی از ایرادهای رایج ما فروکاهش و خرد کردن مفاهیم مدرن در مفاهیم عرفی خودمان است، به نحوی که تحلیل اجزا صورت میگیرد ولی نگاه جامع نداریم.
❇️ از نیازهای ما در فقه حکومتی فهم نهادها خصوصاً نهادهای نوظهور مثل NGOها است که غالباً دنبال اهداف دشمن و سیطره مفاهیم و فرهنگ لیبرال هستند. برای نمونه به اسم حامیان محیط زیست پاتوق فمینیستها میشود و... .
❇️ در رابطه با خانواده و رسانه به سبب عدم فهم عمیق از ماهیت رسانه، تعاریف و نگاههای غلط در صدا و سیما؛ معمولاً ضد خانوادهترین برنامهها در ساعات استفاده خانوادگی از رسانهها پخش میشود.
❇️ از مشکلات ما این است که تعاریف علم تغییر کرده و کار علم کشف واقعیت نیست بلکه در تعریف جدید، علم در قدرت و خدمت سرمایهداری و صنعت است، لذا در آینده تقابل جدی بین دین و علم خواهد بود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مؤسسه مفتاح برگزار میکند؛
🔰 کرسی ترویجی «تاریخ ورود علوم انسانی غرب به ایران؛ از ابتدای تأسیس حکومت قاجار تا تشکیل دانشگاه تهران»
👤 ارائه دهنده: دکتر علیرضا بهرامی
👥 ناقدین: حجج اسلام دکتر احمد رهدار و رضا رمضان نرگسی
🕑 زمان برگزاری: یکشنبه 13 مردادماه 98، ساعت 10 صبح
📌مکان برگزاری: قم، صفائیه، کوچه 19، پلاک 82، ساختمان مفتاح
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢نگاه بهروز رهبر انقلاب در موسیقی اشکالات بزرگی را بر آرای فقهای گذشته وارد کرده است
📌حجتالاسلام والمسلمین سعید صلحمیرزایی، مدیر واحد تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی در گفتوگویی درباره انتشار کتاب غنا و موسیقی، برگرفته از درسهای خارج مقام معظم رهبری، گفت:
🔹نگاه بهروز رهبر انقلاب در موسیقی سبب نشده تا خطوط قرمز فقه را زیر پا بگذارند و با پیشداوری سراغ بحث بروند، ولی با اشکالات بزرگی که بر آرای فقهای گذشته وارد میکنند باعث شده در برخی موارد نگاه متفاوتی به موسیقی و غنا شود.
🔹رهبر معظم انقلاب معتقدند که در روایات تعبیر «مناسب با لهو و لعب»، که فقها در حرمت موسیقی بر آن تأکید میکنند، وجود ندارد. ایشان میفرمایند که موسیقی در صورتی حرام است که لهوی و مضل باشد و اضلال هم شامل دو بُعد گمراهی عقیدتی و فعلی است.
🔹یکی از ویژگیهای مهم کتاب این است که ایشان بعد از دیدن نظرات علما و فقها از صدر اسلام تا دوره معاصر، این اقوال را ذکر و در برخی موارد نقد کردهاند و نظر خودشان را بیان فرمودند؛ از جمله به نظرات امام خمینی(ره) و آیتالله خویی پرداختهاند که معمولاً این مسئله رسم نیست، ولی به خاطر اهمیت بحث به این موضوع ورود کردهاند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/hfDYs
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_صلحمیرزایی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢جان است «علم»/ شرحِ بند «علم و پژوهش» در بیانیۀ گام دوم انقلاب
📌مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی مطرح کرد:
🔹علم، فقط کارکردِ ذهنی ندارد و اینگونه نیست که به عالمِ معرفت، متوقف و منحصر بماند، بلکه خواهناخواه، به عالمِ غیرمعرفت نیز راه مییابد و بر آن نیز اثر میگذارد. علم اگرچه کمالِ نفس است، امّا موجباتِ تفوّق و تسلّط را نیز فراهم میکند و موجب عظمت و اقتدار میشود.
🔹اینکه غرب توانست زمام و عنان جوامع دیگر را در دست گیرد و ارزشهای فرهنگیِ خود را بر آنها تحمیل کند و در پی یکسانسازیِ فرهنگی در گسترۀ جهانی برآید، و آنگاه از فرهنگ نیز فراتر رود و عرصههای سیاست و اقتصاد جوامع غیرغربی را نیز به تصرّف خود درآورد، همگی برخاسته از قدرت علمی این تمدّن بود و اینک نیز غرب، از همین مزیّت بهنفع خود سوءاستفاده میکند.
🔹جبران عقبماندگی علمی، فقط از طریقِ «جهشهای علمی» و «انقلابهای معرفتی» و «بهرهگیری از راههای میانبُر»، ممکن است و نباید تصوّر کرد که تکاپوهای «عادی»، ما را به سرمنزلِ مقصود، میرساند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/sELAA
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#مهدی_جمشیدی
#درس_گفتار
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢تحدید سن ازدواج امر حکومتی و عرفی/ میان کودک همسری و ازدواجِ کودکان تفاوت وجود دارد
📌حامد رستمی نجفآبادی، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی در گفتوگو با مفتاح، مطرح کرد:
🔹تحدید و تعیین سن ازدواج یک موضوع عرفی و حکومتی بوده و از دو زاویه قابل بررسی است؛ نخست، یک بحث حکومتی بوده و براساس مصلحت تعیین میشود. از اینرو تعدادی از فقها معتقدند در سن ازدواج وقتی دختر بتواند مصلحت خود را تشخیص دهد، میتواند ازدواج کند. دوم، عرفی بودن تحدید سن ازدواج است. چون رسیدن افراد به بلوغ در جوامع، خانوادهها و حتی خود افراد با یکدیگر متفاوت است.
🔹کودک همسری در ایران بنابر تعریف «کودک به سبب سنتهای قومی و مشکلات اقتصادی و خانوادگی به اجبار به ازدواج یک مرد بزرگسال در بیاید» بسیار نادر و کم است و اصولاً با وجود سه شرط یعنی اجازه ولی، تشخیص مصلحت و رأی دادگاه ندرتاً به منصه ظهور میرسد.
🔹متأسفانه ما در زمینه تحدید سن ازدواج دارای خلأ قانونی هستیم و به نظر میرسد میتوانیم ازدواج زیر 18 سال را در صورت اذن ولی، شرط رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه مجاز بدانیم تا هم نظر فقها و هم نظر عرف و کنوانسیونهای بینالمللی مورد توجه قرار گیرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/J86KA
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#حامد_رستمی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢ثبتنام دوره غیرحضوری «سرّ صدف» ویژه بانوان طلبه آغاز شد
📌این دوره با هدف تقویت و ارتقاء دانش و بینش مورد نیاز طلاب خواهر و جهت آشنایی بیشتر با مطالعات و پژوهشهای روز در حوزه پوشش زنان برگزار میشود و گواهینامههای مربوطه از طرف مرکز تحقیقات زن و خانواده به شرکتکنندگانی که امتیاز لازم را کسب کرده باشند، اهداء خواهد شد.
🔹در این دوره ضمن مسئلهشناسی حجاب در بین روشنفکران معاصر ایرانی، به مباحثی پیرامون سياستگذاری فرهنگی در باب «حجاب» و «قرآن و حجاب» همچنین «مروری بر پرسشهای نو در مطالعات اسلامی حجاب» پرداخته میشود.
📖 اطلاعات بیشتر و ثبتنام:
🌐 http://yon.ir/pQSTO
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#دوره_آموزشی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
بهرامی.gif
1.72M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 کرسی ترویجی «تاریخ ورود علوم انسانی غرب به ایران؛ از ابتدای تأسیس حکومت قاجار تا تشکیل دانشگاه تهران»
👤 ارائه دهنده: دکتر علیرضا بهرامی
👥 ناقدین: حجج اسلام دکتر احمد رهدار و رضا رمضان نرگسی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢تفاوت نگاه علوم انسانی اسلامی به تجربه با علوم انسانی رایج چیست؟
📌سید محمدرضا تقوی، استاد روانشناسی دانشگاه شیراز در یادداشتی مطرح کرد:
🔹تجربه در دیدگاه دینی اعم از تجارب مادی و تجارب معنوی است. همانطور که واقعیت اعم از واقعیت مشهود و واقعیت غیب است. از منظر دینی، انسان هم به تجارب مادی و هم به تجارب معنوی نیاز دارد.
🔹در حدی باید به عالم مشهود توجه کرد که نسبت توجه به عالم غیب و شهود، متناسب با دیدگاه دینی بهم نخورد. اگر این نسبت بهم بخورد انسان بیمار میشود. وقتی میفرماید دنیا را برای لهو و لعب نیافریدیم یعنی دنیا هدفمند آفریده شده است. بر این اساس، هر تجربهای که جهت حرکت انسان بسوی الله را مانع شود ولو بظاهر مباح باشد تأیید نمیشود.
🔹توجه صرف به عالَم دنیا توسط محقق، یعنی همان نگاه سکولار به پدیدهها و توجه به پدیدهها توسط دانشمند دینی، یعنی تحلیل پدیدهها در پرتو اهداف و غایاتی که دین برای هستی در نظر داشته است. وقتی میگوییم ما هم مثل اومانیستها تجربه را قبول داریم معنایش این نیست که هر دو یک تجربه واحد را قبول داریم. در واقع ما تجربه در فضای معنایی و مفهومی خودمان را قبول داریم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/rWYc7
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#سیدمحمدرضا_تقوی
#یادداشت
#شیراز
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com