eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
411 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢جان است «علم»/ شرحِ بند «علم و پژوهش» در بیانیۀ گام دوم انقلاب 📌مهدی جمشیدی، عضو هیأت ‌علمی پژوهشگاه فرهنگ ‌و اندیشۀ اسلامی مطرح کرد: 🔹علم، فقط کارکردِ ذهنی ندارد و این‌گونه نیست که به عالمِ معرفت، متوقف و منحصر بماند، بلکه خواه‌ناخواه، به عالمِ غیرمعرفت نیز راه می‌یابد و بر آن نیز اثر می‌گذارد. علم اگرچه کمالِ نفس است، امّا موجباتِ تفوّق و تسلّط را نیز فراهم می‌کند و موجب عظمت و اقتدار می‌شود. 🔹این‌که غرب توانست زمام و عنان جوامع دیگر را در دست گیرد و ارزش‌های فرهنگیِ خود را بر آنها تحمیل کند و در پی یکسان‌سازیِ فرهنگی در گسترۀ جهانی برآید، و آن‌گاه از فرهنگ نیز فراتر رود و عرصه‌های سیاست و اقتصاد جوامع غیرغربی را نیز به تصرّف خود درآورد، همگی برخاسته از قدرت علمی این تمدّن بود و اینک نیز غرب، از همین مزیّت به‌نفع خود سوءاستفاده می‌کند. 🔹جبران عقب‌ماندگی علمی، فقط از طریقِ «جهش‌های علمی» و «انقلاب‌های معرفتی» و «بهره‌گیری از راه‌های میان‌بُر»، ممکن است و نباید تصوّر کرد که تکاپوهای «عادی»، ما را به سرمنزلِ مقصود، می‌رساند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/sELAA ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #مهدی_جمشیدی #درس_گفتار #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢تحدید سن ازدواج امر حکومتی و عرفی/ میان کودک همسری و ازدواجِ کودکان تفاوت وجود دارد 📌حامد رستمی نجف‌آبادی، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با مفتاح، مطرح کرد: 🔹تحدید و تعیین سن ازدواج یک موضوع عرفی و حکومتی بوده و از دو زاویه قابل بررسی است؛ نخست، یک بحث حکومتی بوده و براساس مصلحت تعیین می‌شود. از این‌رو تعدادی از فقها معتقدند در سن ازدواج وقتی دختر بتواند مصلحت خود را تشخیص دهد، می‌تواند ازدواج کند. دوم، عرفی بودن تحدید سن ازدواج است. چون رسیدن افراد به بلوغ در جوامع، خانواده‌ها و حتی خود افراد با یک‌دیگر متفاوت است. 🔹کودک همسری در ایران بنابر تعریف «کودک به سبب سنت‌های قومی و مشکلات اقتصادی و خانوادگی به اجبار به ازدواج یک مرد بزرگسال در بیاید» بسیار نادر و کم است و اصولاً با وجود سه شرط یعنی اجازه ولی، تشخیص مصلحت و رأی دادگاه ندرتاً به منصه ظهور می‌رسد. 🔹متأسفانه ما در زمینه تحدید سن ازدواج دارای خلأ قانونی هستیم و به نظر می‌رسد می‌توانیم ازدواج زیر 18 سال را در صورت اذن ولی، شرط رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه مجاز بدانیم تا هم نظر فقها و هم نظر عرف و کنوانسیون‌های بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/J86KA ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #زنان_و_خانواده #حامد_رستمی #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢ثبت‌نام دوره غیرحضوری «سرّ صدف» ویژه بانوان طلبه آغاز شد 📌این دوره با هدف تقویت و ارتقاء دانش و بینش مورد نیاز طلاب خواهر و جهت آشنایی بیشتر با مطالعات و پژوهش‌های روز در حوزه پوشش زنان برگزار می‌شود و گواهینامه‌های مربوطه از طرف مرکز تحقیقات زن و خانواده به شرکت‌کنندگانی که امتیاز لازم را کسب کرده باشند، اهداء خواهد شد. 🔹در این دوره ضمن مسئله‌شناسی حجاب در بین روشنفکران معاصر ایرانی، به مباحثی پیرامون سياستگذاری فرهنگی در باب «حجاب» و «قرآن و حجاب» همچنین «مروری بر پرسش‌های نو در مطالعات اسلامی حجاب» پرداخته می‌شود. 📖 اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: 🌐 http://yon.ir/pQSTO ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #زنان_و_خانواده #دوره_آموزشی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
بهرامی.gif
1.72M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢 کرسی ترویجی «تاریخ ورود علوم انسانی غرب به ایران؛ از ابتدای تأسیس حکومت قاجار تا تشکیل دانشگاه تهران» 👤 ارائه دهنده: دکتر علیرضا بهرامی 👥 ناقدین: حجج اسلام دکتر احمد رهدار و رضا رمضان نرگسی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢تفاوت نگاه علوم انسانی اسلامی به تجربه با علوم انسانی رایج چیست؟ 📌سید محمدرضا تقوی، استاد روانشناسی دانشگاه شیراز در یادداشتی مطرح کرد: 🔹تجربه در دیدگاه دینی اعم از تجارب مادی و تجارب معنوی است. همان‌طور که واقعیت اعم از واقعیت مشهود و واقعیت غیب است. از منظر دینی، انسان هم به تجارب مادی و هم به تجارب معنوی نیاز دارد. 🔹در حدی باید به عالم مشهود توجه کرد که نسبت توجه به عالم غیب و شهود، متناسب با دیدگاه دینی بهم نخورد. اگر این نسبت بهم بخورد انسان بیمار می‌شود. وقتی می‌فرماید دنیا را برای لهو و لعب نیافریدیم یعنی دنیا هدفمند آفریده شده است. بر این اساس، هر تجربه‌ای که جهت حرکت انسان بسوی الله را مانع شود ولو بظاهر مباح باشد تأیید نمی‌شود. 🔹توجه صرف به عالَم دنیا توسط محقق، یعنی همان نگاه سکولار به پدیده‌ها و توجه به پدیده‌ها توسط دانشمند دینی، یعنی تحلیل پدیده‌ها در پرتو اهداف و غایاتی که دین برای هستی در نظر داشته است. وقتی می‌گوییم ما هم مثل اومانیست‌ها تجربه را قبول داریم معنایش این نیست که هر دو یک تجربه واحد را قبول داریم. در واقع ما تجربه در فضای معنایی و مفهومی خودمان را قبول داریم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/rWYc7 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #سیدمحمدرضا_تقوی #یادداشت #شیراز 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 برگزار می‌شود؛ 💢 دومین جلسه از سلسه جلسات «هویت و مسائل دختران» ✳️ موضوع: مقایسه رویکرد اسلامی به تربیت دختران با رویکرد غرب 👤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد 🗓 زمان برگزاری: دوشنبه 14 مرداد 98، ساعت 10 تا 13 📌 مکان برگزاری: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، پلاک5، مرکز تحقیقات زن و خانواده ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #زنان_و_خانواده #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢نوآوری امام خمینی(ره) انتقال ولایت فقیه از علم فقه به علم کلام بود 📌علی بهادری جهرمی، مدرس دانشگاه و حقوقدان در برنامه‌ بدون توقف، عنوان کرد: 🔹تئوری ولایت فقیه تئوری کم وزنی در فقه شیعه نیست، اگر بخواهیم تاریخچه ولایت فقیه را ببینیم به همان آغاز اعلام و انتشار خبر اسلام و به دوره حضور پیامبر(ص) برمی‌گردد و از همان ابتدا تا امروز خط سیری طی شده است. 🔹این طور نیست که بگوئیم امام خمینی(ره) ولایت فقیه را ابداع کرد، امام خمینی(ره) یک نوآوری در تئوری ولایت فقیه داشت. ایشان فضای بحث ولایت فقیه را از علم فقه به علم کلام منتقل می‌کنند و بعد این موضوع یک مقدار عقل‌پسندتر و عامه‌فهم‌تر می‌شود به این دلیل ایشان یک نوع نوآوری داشتند و مهمتر از آن این است که چون در مرحله عمل حضرت امام(ره) این تئوری را پیاده‌سازی می‌کنند به این جهت به نام ایشان شناخته می‌شود. 🔹آیت‌الله خویی درباره ولایت مطلقه و مقیده بحث می‌کنند اما اساس بحث ولایت فقیه را یقینا قبول دارند، این جمله نقل از ایشان است که آنچه مربوط به مصالح امت است مثل لزوم داشتن حکومت به صورت مطلق جزء امور حسبیه است که به فقیه واگذار شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/DhNfw ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #علی_بهادری‌جهرمی #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢واکنش مدرسه علمیه امام کاظم(ع) به یک شایعه 📌مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم در خصوص انتشار اخباری در برخی کانال‌های غیررسمی در شبکه‌های مجازی درباره برگزاری دوره آزمایشی تابستانه ارتقایی و تکمیل نواقص دروس سطوح عالی حوزه علمیه،‌ واکنش نشان داده و با صدور اطلاعیه‌ای تأکید کرد: برخی اخبار منتشرشده در خصوص برگزاری دوره آزمایشی تابستانه ارتقایی و تکمیل نواقص سطوح عالی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) کذب و غیرواقعی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/7CwCa ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مدرسه_علمیه_امام_کاظم #اطلاعیه #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢دور بودن مرحوم آخوند از متن ماجراهای #مشروطه/ علت اختلاف بزرگان مشروطه بر روی تشخیص مصداق بود 📌حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی، رئیس دفتر نشر آراء و آثار مرحوم منذر(ره) در گفت‌وگویی عنوان کرد: 🔹کسانی که به شایعه صدور حکم اعدام شیخ فضل‌الله توسط مرحوم آخوند دامن زدند، نه اعتقادی به مرجع مشروطه‌خواه، یعنی «آخوند خراسانی» داشتند و نه ارادتی به شهید مشروعه‌خواه «شیخ فضل‌الله نوری». 🔹در جریان مشروطیت، اختلاف آخوند خراسانی با شیخ شهید و همفکران او مثل مرحوم صاحب عروه، خیلی توسط مورخان سکولار برجسته شده و آنان می‌کوشند تا چهره‌ای لیبرال و غربگرا از مرحوم آخوند و میرزای نائینی ارائه دهند و به این ترتیب، ایشان را برای منافع دین‌ستیز خود مصادره کنند. 🔹علت اختلاف موضع بزرگانی مثل آخوند خراسانی با بزرگانی چون شهید شیخ فضل‌الله نوری بیشتر در مبانی و اصول فکری نیست،‌ بلکه اختلاف در روش یا اختلاف در تشخیص مصداق می‌باشد. یعنی نوع تشخیص مصداق نسبت به مشروطه و مجلس و تفاوت میزان آگاهی آنها از غرب و مفاهیم غربی و آگاهی به مسائل جدید نقش مهمی دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/H3ywv ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #تاریخ_و_سیره #حجت‌الاسلام_ابوالحسنی #گفت‌وگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پذیرش فقه تخصصی نظام‌ساز ✳️ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) از میان طلاب واجد شرایط سراسر کشور برای رشته‌های فقه تخصصی نظام‌ساز پذیرش می‌کند. 🗓 مهلت ثبت‌نام: 15 شهریورماه 98 📖 ثبت نام و اطلاعات بیشتر: 🌐 http://emamreza-ac.com ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢تلاش سیاستمداران برای گنجاندن حقوق بشر اسلامی در اعلامیه حقوق بشر/ کشورهای اسلامی حاضر به پرداخت هزینه برای اجرای حقوق بشر اسلامی نیستند 📌حجت‌الاسلام قاسم شبان‌نیا، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با مفتاح، عنوان کرد: 🔹حقوق بشر اسلامی بر خلاف حقوق بشر، برای انسان کرامت ذاتی قائل بوده و افراد را بر اساس عمل صالحشان دسته‌بندی می‌کند نه براساس مادی‌گرایی. 🔹یکی از مبانی اعلامیه حقوق بشر نگاه الحادی، سکولار و در نتیجه بی‌توجهی به آفرینش جهان توسط خداوند متعال است در حالی که اعلامیه حقوق بشر اسلامی توحید را محور کار خود قرار داده و تأکید می‌کند قوانین بشری باید در راستای قوانین الهی باشد. 🔹بسیاری از کشورهای اسلامی به دنبال تأثیرگذاری آموزه‌های دینی و اسلامی در حقوق بشر هستند ولی حقوق بشر توسط غربی‌ها بر آن‌ها تحمیل شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/l2LiA ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #حجت‌الاسلام_شبان‌نیا #گفت‌وگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢انقلاب اسلامی انقلابی براساس درس‌هایی از شکست مشروطه/ مشروطه یک تجربه ناکام است 📌دکتر سيد محمدمهدی غمامی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با مفتاح، مطرح کرد: 🔹جنبش مشروطیت در واقع قلب شده جنبش دیگری تحت عنوان جنبش عدالت خواهی است که مردم سراسر ایران حسب مسایل روز خود مطالبه آن را داشتند. 🔹مشروطه یک تجربه ناکام است، چرا که؛ مبادی آن منبعث از نیازها و تجربه‌های ایرانی نبود و در جریان مطالبه حتی با فهم اصیل خودش هم درک نشد. 🔹انقلاب اسلامی در واقع انقلابی بر اساس درس‌هایی از شکست مشروطه است. پُلی از شکست مشروطه به پیروزی. از مهم‌ترین درس‌های مشروطه‌خواهی این بود که نمی‌توان از مسیر پادشاه و با حضور پادشاه حقوق مردم را استیفا کرد. راهکار باید کاملاً بومی و مبتنی بر ارزش‌های مورد وفاق ملت باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/43Z80 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #سیاست #سيد_محمدمهدی_غمامی #گفت‌وگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕آیت‌الله آصف محسنی درگذشت 🔹 آیت‌الله محمد آصف محسنی از علمای برجسته افغانستان که به دلیل کسالت در بستر بیماری به‌سر می‌برد در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت. 🔹 شیخ آصف محسنی به مدت ۹ سال در درس خارج فقه و اصول فقه سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی، شیخ حسین حلی و سید عبدالاعلی سبزواری حاضر می‌شد. 🔹 هم‌مباحثه‌های او شیخ قربانعلی محقق کابلی، شیخ اسماعیل محقق و شیخ موسی عالمی بامیانی بودند. 🔹 وی رئیس شورای علمای شیعه افغانستان و از علمای مدافع تقریب مذاهب اسلامی و بنیانگذار حوزه علمیه و دانشگاه خاتم النبیین در کابل بود. 🔹 محمد آصف محسنی، در کنار اقدامات سیاسی و همچنین فعالیت‌های دینی و فرهنگی، کتاب‌ها و مقالات بسیاری نیز نوشته است که تاکنون بیش از ۶۰ اثر از وی به چاپ رسیده است. محسنی از همین رو «نشان آکادمیسین» بالاترین نشان علمی افغانستان را دریافت کرده است. ✅ گفتنی است؛ پس از فوت آیت الله آصف محسنی و آیت الله محقق کابلی در بین علمای نامدار و دارای جایگاه علمی افغانستان نام آیت‌الله فیاض به چشم می‌خورد که در نجف اشرف حضور دارد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ برخی مسئولان حوزه علاقه‌ای به حضور فعال بانوان در مباحث حقوق بشری ندارند 📌 نرجس رودگر، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) و سردبیر نشریه علمی پژوهشی مطالعات اسلامی زنان و خانواده: 🔰 بیان تفاوت حقوق بشر غربی و اومانیستی و لیبرالیستی با اسلامی بیانگر نگرش سطحی و غیرعلمی و عمقی در این زمینه است. 🔰 اعلامیه حقوق بشر اسلامی در حد کاغذ باقی مانده و وارد عرصه عملیاتی نشده است. 🔰 هنوز نهادهای علمی برای خود و نهادهای اجرایی برای خودشان کار می‌کنند و اصولاً جامعه اسلامی ما مبتلا به دوری عقل عملی از عقل نظری است. 🔰 حوزه خواهران پتانسیل بالایی برای اجرا در زمینه مسائل حقوق بشر اسلامی دارند ولی گویا سیاست بر این است که این بانوان صرفاً در عرصه تبلیغ و خانواده فعال باشند از این‌رو ارتباطی میان حوزه خواهران در قم و دیگر نقاط و حوزه برادران نیست. 🔰 حتی یک سمن در مسئله زنان در حوزه‌ها نداریم که باید شورای سیاستگذاری حوزه خواهران این مسئله را مرتفع کند گرچه سیاست برخی افراد در حوزه بر این است که این گروه‌ها شکل نگیرند زیرا در صورت آشنایی بانوان با حقوقشان، مطالبه‌گری آنان از خود سیستمی که در آن فعالیت دارند هم بالا می‌رود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/SdJ5F ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #نرجس_رودگر #هم‌اندیشی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 قرارگاه شهید باقری سازمان بسیج دانشجویی برگزار می‌کند: 💢 چهارمین دوره مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا (ظرفیت محدود) 🔰 در هفت حوزه رشته تخصصی علوم انسانی شامل: 🔹اقتصاد 🔹مدیریت 🔹جامعه و فرهنگ 🔹علوم تربیتی 🔹حقوق 🔹علوم سیاسی 🔹خانواده ✅ باحضور اساتید برجسته علوم انسانی ✳️ ویژه هسته‌های علوم انسانی اسلامی متشکل از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری 🗓 زمان برگزاری: ١ الی ٨ شهریورماه 📌 مکان برگزاری: تهران، اردوگاه سیدالشهداء واقع در شهر آبعلی 📝 ثبت‌نام صرفاً بصورت تیمی صورت می‌پذیرد 📖 ثبت نام و اطلاعات تکمیلی: 🌐 http://yon.ir/B1xnX ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢بیانیه گام دوم و تذکر هویت معرفتی انقلاب اسلامی 📌حسین رمضانی، مدیر مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در یادداشتی مطرح کرد: 🔹بیانیه گام دوم از طریق بازخوانی میراث انقلاب اسلامی، موفقیت‌ها، ناکامی‌ها، دشوارهای و جهش‌ها، در حال بازیابی و تذکر هویت معرفتی انقلاب اسلامی و ارزش‌ها و هنجارهای آن است. 🔹این بیانیه آینه تمام‌نمایی از قرائت وفادار به گفتمان انقلاب اسلامی و ناظر به افق‌های پیش رو است و معیاری صحیح از انقلابی‌گری در همه عرصه‌های علم، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، و سبک زندگی است. 🔹بیانیه گام دوم، روایتگر انقلاب اسلامی به‌مثابه پدیده‌ای زنده، بااراده، بالنده، منعطف و استوار است. این شجره مبارک تا زمانی که ریشه در معارف قرآن و سنت مأثور دارد، زنده و بالنده است؛ چراکه مستضیئ از نور قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و مستمدّ به عزم انسان‌های مؤمن است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/WyeUI ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حسین_رمضانی #یادداشت #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین تفاوت‌های مکتب قم و نجف/ کدام مکتب قابلیت تمدن‌سازی دارد؟ 📌استاد محمد عشایری، در چهارمین جلسه مدرسه تابستانه #منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) در قم برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹پس از شیخ اعظم دو اندیشه فقهی یعنی مکتب قم و نجف به وجود آمد، ولی در کنار این دو مکتب جریان سومی توسط شهید صدر رخ داد که در آن داده‌های فقهی مرتبط با دانش اقتصاد اسلام نظام بخشیده شدند. تلاشی که شهید صدر شروع کرد تلاش بسیار مهمی بود ولی وقتی کراراً سخن از مدرسه قم و نجف به میان می‌آید نسبت به این واقعه‌ سوم بی‌توجهی می‌شود. 🔹کسی که بخواهد مانند مرحوم آیت‌الله بروجردی کار فقهی کند باید به تاریخ اندیشه فقهی کاملاً مسلّط باشد و فقهای مهم اهل سنت و آثار و عقاید آن‌ها را بشناسد. مرحوم آیت‌الله بروجردی معتقد بود نسبت میان روایات ائمه اطهار(ع) و فتاوای متفقهان اهل سنت نسبت انتقادی بوده است و چون نسبت انتقادی بوده ما می‌توانیم سکوت امام صادق(ع) را به عنوان یک منبع در نظر بگیریم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/AXjEB ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #استاد_محمد_عشایری #مدرسه_تابستانه #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 طلبه برای موفقیت علمی نباید شب از روز بشناسد/ ویژگی اصلی حوزه ایجاد اندیشه در طلبه است 📌 آیت‌الله شب زنده‌دار در جمع نخبگان و مستعدین برتر حوزه خراسان: 📕 حضرت حجت(عج) بر ارکان موفقیت یک دانش‌پژوه تأکید دارند که اگر باشد ولو بقیه امور در سطح ویژه نباشد، به نتیجه می‌رسد و آن رکن موفقیت عبارت از تلاش، سعی وافر، شب از روز نشناختن و پس از آن رغبت است. 📕 مزه شیرین طلبگی با درک رغبت و علاقه‌مندی وافر به هدف در مسیر دستیابی به قله‌های معنویت و تهذیب به دست می‌آید. 📕 اندیشیدن چیزیست که در حوزه‌های علمیه آموزش می‌دهند ولی کمتر در مراکز دیگر مورد توجه است. 📕 مباحثه و پیش مطالعه نیاز طلبه است. مرحوم میرزا ابراهیم محلاتی می‌فرموده: طلبه‌ای که بدون پیش مطالعه وارد درس شود فاسق تلقی می‌شود چرا که وقت خودش را تضییع کرده است. وقتی ایشان از دنیا رفت نقل شده که خواب دیده‌اند دنیای برزخ را برای ورود ایشان چراغانی کرده‌اند. 📕 اگر شما(طلاب) خادم علوم، آرمان و اهداف امام صادق(ع) و ائمه هدی هستید، باید مسیر را بشناسید و بدانید انسان با اندیشیدن در این مسیر رغبتش فزونی می‌گیرد. 📕 اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) امروز به سبب جهانی شدن و وسعت زیاد، بیش از هر زمانی به علمای فرهیخته و دلداده به معنویت نیاز دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/LmPGo ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_شب‌زنده‌دار #نشست_علمی #مشهد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢شرح بند «اخلاق و معنویت» در بیانیۀ گام دوم/ جهت‌بخشِ جهانِ انسانی 📌مهدی جمشیدی، عضو هیأت ‌علمی پژوهشگاه فرهنگ ‌و اندیشۀ اسلامی مطرح کرد: 🔹این‌که اخلاق و معنویّت، «جهت‌دهنده» به همۀ حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی است، بدان‌معنی است که این دو عنصر، چنان «روحِ حاکم» و «امرِ غالب» بر زندگیِ فرد و جامعه عمل می‌کنند. 🔹دولتِ اسلامی، باید در پیِ «فراهم‌سازیِ زمینۀ رواجِ معنویّت و اخلاق در جامعه» باشد. تلاش و جهاد در راستای رشدِ هرچه بیشترِ شعورِ معنوی و وجدانِ اخلاقی در جامعه، بدونِ «همراهیِ حکومت»، توفیقِ چندانی نخواهد یافت. 🔹معنویّت و اخلاق، «حاجاتِ اصلی جامعه» و «بهشت‌آفرین» هستند. ازآنجاکه این دو عنصر، نگهبانِ ثبات و همبستگیِ جامعه و تعدیل‌کنندۀ خواسته‌ها و تمنیّاتِ انسان هستند، این‌چنین خصوصیتی به آنها نسبت داده شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/cKMh8 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #مهدی_جمشیدی #درس_گفتار #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢اخلاق، مبنای آرای آیت‌الله مهدوی‌کنی در مباحث عدالت اجتماعی است 📌همزمان با هشتاد و هشتمین سالروز ولادت آیت‌الله مهدوی‌کنی(ره)، نشست «عدالت؛ ارزش مظلوم(عدالت در اندیشه سیاستمدار صادق)» برگزار شد. 🔹حسین عیوضلو: عدالت در اندیشه آیت‌الله مهدوی‌کنی(ره)، در مقام نظر مطلق و در مقام عمل نسبی است. این نسبیت، یک نخ تسبیه بسیار درست است. عدالت یک مفهوم بسیط نیست؛ یک مفهوم چندمتغیره و پیچیده است و باید با توجه به سازوکارهای زمان و مکان، این را دنبال کرد. 🔹عادل پیغامی: در اندیشه آیت‌الله مهدوی‌کنی(ره) عدل و احسان لزوما فردی نیستند. مقوله احسان با بُعد اجتماعی، یک پایه و زیربنا اصلی در تحقق عدالت اجتماعی است. 🔹محمدصادق تراب‌زاده: ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی(ره) به مبحث عدالت به عنوان یک «معلم اخلاق» و یک «فقیه نواندیش»، ویژگی بارز و متمایز ایشان از متفکران معاصر است. در مباحث ایشان، اخلاق یک مبنا و روح تأثیرگذار در مباحث عدالت اجتماعی است که رنگ و بوی خاصی به سایر مباحث ایشان داده است و از طرف دیگر ورود ایشان از منظر فقه نیز دارای تأثیرات زیادی خاصه در حوزه استنباط و اجرای احکام شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/gXVkI ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_مهدوی‌کنی #نشست_علمی #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢با جوانان به زبان روز گفت‌وگو کنید/ لزوم کار تربیتی از سنین پایه 📌حضرت آیت‌الله سبحانی در دیدار با جمعی از جوانان و اعضای مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در مشهد، بیان کرد: 🔹با طرح «هفت روز در بهشت» یک استان را آباد کرده‌اید اما ۲۹ استان دیگر تکلیفش چیست؟ باید این کار بسط و توسعه کشوری پیدا کند. 🔹از بین نوجوانی و جوانی، مقطعی را انتخاب کنید که هرچه زیربنا محکم‌تر شود بهتر خواهد شد. 🔹هر زمانی برای خودش یک زبان خاصی می‌خواهد. ما اگر بخواهیم در این زمان با زبان صدسال پیش سخن بگوییم، کافی نیست. آقایی از نجف آمده بود و گفتم درباره عقاید چه کتابی تدریس می‌شود؟ می‌گفت همان کتابی که فاضل مقداد نوشته است! این درحالی است که این کتاب برای همان زمان نوشته شده است، امروز افکار دیگران همانند راسل و فلسفه مادیگری و... مطرح است. 🔹باید برای تدریس کتاب‌ها، استاد تربیت شود. استاد باید ذوق فلسفی، کلامی و ذهن جوشان داشته باشد تا بتواند برای مخاطب، آن را تدریس کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/QIo9F ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #علوم_تربیتی #آیت‌الله_سبحانی #گفتگو #مشهد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢نظام آفرینش مبتنی بر تشکیل خانواده و ازدواج است 📌آیت‌الله سید منذر حکیم در دومین جلسه از نشست‌های تخصصی خانواده با محوریت بیانیه گام دوم، بیان کرد: 🔹طلاب در همه سطوح باید همواره در حال تکامل باشند. بینش، انگیزه و عمل‌گرایی از مهم‌ترین مسائلی است که باید طلاب به آن توجه داشته باشند. 🔹نظام آفرینش مبتنی بر الزام تشکیل خانواده و ازدواج است اما به‌عنوان یک مستحب مؤکد در جامعه شناخته می‌شود. بر اساس آیه «و انکحوا الایامی منکم...» خداوند امر به ازدواج کرده و این به معنای وجوب و لزوم تشکیل خانواده است. 🔹برای ترویج سبک زندگی اسلامی باید منظومه‌ سبک زندگی به جامعه ارائه دهیم که شامل مسائل فقهی، اعتقادی، کلامی و همه عرصه‌ها باشد، اگر چنین الگوی جامع و منظمی از سبک زندگی اسلامی ارائه شود انگیزه مردم نیز نسبت به رعایت آن افزایش می‌یابد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/02EhH ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #آیت‌الله_سیدمنذر_حکیم #نشست_علمی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 دیدگاه علمای اهل‌سنت نسبت به نهج‌البلاغه 📌 مصطفی دلشاد تهرانی، پژوهشگر نهج‌البلاغه: 📕 نهج‌البلاغه بعد از قرآن کریم کتابی است که از نظر فرهنگی در میان مسلمانان و حتی غیرمسلمانان به شدت تأثیرگذار بوده است. 📕 نهج‌البلاغه در دنیای اسلام وقتی پیدا شد، نخستین کسانی که به ترویج آن پرداختند و آن را شرح کردند و آن را تدریس کردند و تحت فشار حکومت‌ها و دولت‌ها قرار گرفتند اهل سنت بودند. 📕 سنگین‌ترین و جامع‌ترین شرحی که بر نهج‌البلاغه نوشته شده شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی است. 📕 اگر بگوییم نهج‌البلاغه کتابی است که بتواند همه فرق اسلامی را تحت پوشش قرار دهد و وحدت ایجاد کند و اختلافات را بردارد، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. 📕 نهج‌البلاغه با وجود همه اتقان و اعتبار و ارزشی که دارد معنایش این نیست که خالی از خطاست و شریف رضی در تألیف آن خطایی نکرده است. 📕 اگر کسی رویکرد علمی و تخصصی به نهج‌البلاغه داشته و می‌خواهد مطالبی را استخراج و یا تبلیغ و ترویج و یا تحقیق و نظریه‌پردازی کند، باید به روش علمی رویکرد به نهج‌البلاغه آشنا باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/uaw8C ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #مصطفی_دلشاد‌تهرانی #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اختیارات معصوم در عرصه اجتماعی باید به ولی‌فقیه هم واگذار شود 📌 دکترعلی بهادری جهرمی، مدرس دانشگاه و حقوقدان: ❇️ هرگز نمی‌گوئیم چقدر خوب شد که معصوم غائب است و ولی‌فقیه را جایگزین او می‌کنیم و دیگر همه چیز حل است. نه همه چیز حل نیست زیرا با حضور معصوم همه چیز حل می‌شود. ❇️ نمی‌توانیم بگوئیم چون ممکن است آن کسی که جای معصوم می‌گذاریم خطایی بکند این کار را نکنیم و یا اختیاراتش را محدود کنیم، خب آن تکه‌ای که می‌خواهید محدود کنید چیست؟ اگر در همان تکه‌ای که اختیارات را محدود کردید نیاز حاصل شد چه کار کنیم. ❇️ در نظام جمهوری اسلامی در عرصه عمل اختیارات ولی فقیه را به شدت محدود کردیم، اساسا امروز اختیارات ولی فقیه با اختیارات معصوم قابل مقایسه نیست. ❇️ اختیاراتی که در عرصه اجتماعی به معصوم داده شده باید به ولی فقیه هم واگذار شود، چون اگر از کسی که در رأس جامعه اسلامی همان خروجی را می‌خواهیم که از معصوم می‌خواهیم پس باید همان اختیارات را هم به او بدهیم این هم منافاتی با نظارت و مشورت و اینها ندارد. ❇️ آیت‌الله خویی معتقد به ولایت مقیده فقیه است نه مطلقه، یعنی ولایت فقیه را قبول دارند. تئوری ولایت فقیه را تقریبا همه فقهای شیعه قبول دارند حالا در جزئیات ممکن است نظراتشان متفاوت باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/LBKvG ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #علی_بهادری‌جهرمی #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 حج؛ عبادتی پر رمز و راز/ نگاهی به حکمت‌های اعمال زائران بیت‌الله 📌 حج با مناسکی که دارد، یکی از پر رمز و رازترین عبادت‌های ما به شمار می‌رود. هر یک از اعمالی که ذیل مناسک حج انجام می‌شود، حاوی مفهوم و باطنی است که تدبر در آن می‌تواند گوشه‌ای از باطن و حقیقت این مناسک را برای ما روشن سازد. 🔰 آیت‌الله جوادی آملی در کتاب «صهبای حج» می‌نویسد: ✳️ کسی که با معرفتِ به اسرار عبادت، عمره یا حج می‌گزارد قدم جای قدم انبیا و ائمه(علیهم السلام) می‌گذارد. ✳️ کندن لباس دوخته، به هنگام احرام، به معنای بیرون آمدن از «جامه گناه» است. چنان‌که پوشیدن لباس احرام که لباسی ندوخته، رنگ نگرفته، حلال و پاک است به معنای دربر کردن «لباس طاعت» است. ✳️ سعی بین صفا و مروه، به سوی حق دویدن است؛ چنان‌که تردّد بین آن دو کوه به معنای بودن در حالتِ ممدوحِ بین خوف و رجاست. ✳️ سرّ قربانی این است که حج‌گزار و قربانی کننده با تمسک به حقیقت ورع، گلوی دیو طمع را بریده و او را بکُشد. بنابراین، صرف ذَبْح گاو و گوسفند یا نَحْر شتر و رها کردن آن بدون توجه به سرّ قربانی، مایه تعالی حج‌گزار نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/51575 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_جوادی‌آملی #گزارش #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com