💢«قرآن» کتاب هدایت یا کتاب تاریخ؟/ تأثیر یک مصحف آسمانی بر روح تمدن اسلامی
📌حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری، عضو هیأتعلمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در برنامه تلویزیونی «درسگفتار»، عنوان کرد:
🔰در یک نگاه تاریخی میتوان دریافت که قرآن در زیست اجتماعی و تمدنی مسلمانان نقش و اثر ویژهای داشته است.
🔰تأثیر قرآن بر جهتگیریهای کلان تمدن اسلامی انکارناپذیر است. در هر برش مکانی و زمانی از زیست تاریخی مسلمانان که بنگریم ردپایی از این اثرگذاری دیده میشود.
🔰تأثیرگذاری قرآن بر اجزای تمدن اسلامی را از ۴ جنبه مختلف میتوان بررسی کرد: تأثیر قرآن بر دانش و ایجاد شاخههای علمی جدید، تأثیر قرآن بر هنر، تأثیر قرآن بر بافت فضاهای شهری و در نهایت تأثیر قرآن بر زیست اجتماعی مسلمانان.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/FZ6Ak
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#تاریخ
#حجتالاسلام_الویری
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢درس خارج #فقه_فرهنگ/ ۴۹؛
📌شرایط آمر به معروف و ناهی از منکر/ شخص آمر باید مانند طبیب عمل کند
🔹آیتالله محسن اراکی در «درس خارج فقه فرهنگ» مطرح کرد:
🔹آمر و ناهی باید علم به معروف بودن معروف و علم به منکر بودن منکر داشته باشد و احتمال تأثیر هم بدهد تا حرفش لغو و بیهوده نباشد.
🔹یکی از شرایط اهل فلاح امربهمعروف و نهی از منکر است که دلالت بر وجوب آن دارد.
🔹در امر به معروف و نهی از منکر، جا دارد جمله «مثل طبیبِ درمانکننده بیمار باشید» را تابلو کنیم و در همه حجرههای طلبهها بگذاریم؛ آنجایی که احتمال عدم تأثیر است نباید انسان دارو را به کار ببرد و آنجایی که احتمال تأثیر است از دارو بهره بگیرید.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/8xQOv
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#جامعه_و_فرهنگ
#آیتالله_اراکی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢راز کاربست تعبیر «عبدنا» درباره پیامبران
📌حجتالاسلام علی نصیری، رئیس مرکز معارف وحی و خرد، در یادداشتی مطرح کرد:
🔹در موارد تنهایی، دشواری و بیکسی پیامبران خداوند از آنان به تعبیر «عبدنا» یاد میکند، در حالی که میتوانست از تعبیری نظیر «رسولنا» یا «نبینا» بهره گیرد.
🔹کاربست «عبدنا» میتواند به دو دلیل باشد: ۱. با تعبیر «عبدنا» این نکته به ذهن تبادر میکند که این انسان؛ یعنی پیامبر به خداوند و همه قدرتهای آشکار و پنهان او تعلق داشته و دارای مولی، ارباب و صاحبی است. از این جهت کسی گمان نکند که پیامبران واقعاً تنها و بی کساند. ۲. تعبیر «عبدنا» ملهم این معنا نیز هست که پیامبران در سایه عبودیت و بندگی خداوند به چنین جایگاه رفیع رسیدهاند که افزون بر مقام نبوت و رسالت این چنین از آنان تمجید و ستایش میشود و در کتب آسمانی به ویژه قرآن بارها از آنان نام برده شده و گاه یک سوره به نام آنان اختصاص پیدا میکند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/slR6H
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_نصیری
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢جنسیت و زبان قرآن/ چرا زنان در اغلب خطابات الهی دیده نمیشوند؟
📌حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان، عضو هیئتعلمی و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات زن و خانواده در برنامه تلویزیونی «درسگفتار»، عنوان کرد:
🔰در موضوع جنسیت و زبان قرآن، پژوهشهای مختلفی صورت گرفته است. در این میان نتایج برخی مطالعات فمینیستی حکایت از فرودستی زنان در زبان قرآن دارد. یکی از دلایلی که در تائید این مدعا ارائه میشود، نحوه بهکارگیری الفاظ مذکر در قرآن است.
🔰با خواندن قرآن درمییابیم که تناوب استفاده از الفاظ و ضمائر مذکر بسیار بیشتر از الفاظ و ضمائر مؤنث است. گویی زنان دیده نمیشوند! اگر این برداشت صحیح باشد، آنگاه به نظر میرسد که با شبههای اساسی مواجه هستیم.
🔰پاسخ این مسئله در قاعده تغلیب نهفته است. زبان عربی برخلاف زبان فارسی، دارای دو نوع ضمیر مذکر و مؤنث است. بهطور طبیعی ضمائر مذکر در ارتباط با مردان و ضمائر مؤنث در ارتباط با زنان به کار برده میشود. اما در مواردی که زنان و مردان توأمان مدنظر باشند و یا در مواردی که جنسیت مجهول باشد، از ضمایر و واژگان مذکر استفاده میشود. درواقع در اینگونه موارد لفظ مذکر بر لفظ مؤنث غلبه مییابد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/JKQAn
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#زنان_و_خانواده
#حجتالاسلام_دهقان
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯فصلنامه علمی پژوهشی «جُستارهای فقهی و اصولی» به گام پانزدهم رسید
🔰عناوین مقالات بدین شرح است:
🔹ماهیت احکام امضایی با تاکید بر نقد نظر برخی از معاصران
🔹هویتشناسی قضایای عقلیِ اصول فقه
🔹بازپژوهی نظریه فقهی نفی عدالت از مخالفان مذهبی و رمی آنان به فسق
🔹جستاری پیرامون عدالت عرفی
🔹بررسی اعتبار چشم مسلّح در رؤیت هلال (با تأکید بر دیدگاه آیتالله هاشمی شاهرودی)
🔹بازجستی فقهی در مستندات عدم پذیرش شهادت تبرعی در حق الناس
🔹بررسی لزوم اعتبار شرایط شاهد در کارشناس
📖 اطلاعات بیشتر در:
🌐 http://yon.ir/CyBjA
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#معرفی_نشریه
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢فقر منابع در زمینه بحث مسئولیت اجتماعی در اسلام
📌محمد منصورنژاد، استاد دانشگاه و مسئول کمیته دینپژوهی صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران در یادداشتی مطرح کرد:
🔹در فرهنگ دینی بحث مسئولیت اجتماعی، یک بحث مبنایی دارد که در «علم کلام» مورد بررسی قرار میگیرد. خاستگاه کلامی «مسئولیت» به این نکته باز میگردد که انسان مجبور آفریده نشده است، بلکه آزاد است. در فرهنگ شیعی انسان علاوه بر آزاد بودن، مسئول نظر و عمل خویش است.
🔹برخی متفکران غربی با الهام از ظرفیتهای فرهنگ اسلامی سالها به تحقیق در مورد موضوعات مرتبط با مسئولیت اجتماعی (مثل امر به معروف که از زیر بناهای آن است) میپردازند و منتقدند که چرا فرهنگ غربی از چنین ذخایری بیبهره است.
🔹با مواد و محتوای فراوان و عمیق در فرهنگ خودی، لازم است عالمان اسلامی دست به توصیف بحث، سپس تبیین موضوع زده و متناسب باشرایط عصر برای رفع مشکلات ارایه طریق نمایند. خاستگاه بحث هم میتواند بازخوانی مباحث کلامی، فقهی و اخلاقی باشد.
🔹جدای از نظریهپردازی، در راهبردها و راهکارهای تقویت و درونیسازی مسئولیت اجتماعی در افراد نقش تعلیم و تربیت بیبدیل است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/sIux6
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#محمد_منصورنژاد
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢ابتکارات علامه طباطبایی در زمینه ادراکات اعتباری
📌حجتالاسلام والمسلمین حسن آقا نظری، صبح امروز در نشست تخصصی تبیین نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی، عنوان کرد:
🔹علامه درباره اعتباریات بیان میکند که اعتباریات بعد الاجتماع، بی شمار هستند؛ ثانیا این اعتباریات در حال گسترش مستمر هستند؛ همچنین این اعتباریات در عالم اعتبار، از واقعیتها به حساب میآیند؛ نکته دیگر آنکه این اعتباریاتی که در عالم اعتبار، به وجود آمدهاند، آثار واقعی هم دارند.
🔹ما میپذیریم که ما مالک یک شی هستیم؛ پس مالکیت که امری اعتباری است باعث میشود که جامعه مالکیت ما را بپذیرد؛ این امر برای آن است که زندگی خود را بدون دغدغه بگذرانیم زیرا اگر مالکیت پذیرفته نشود، تداخلات و تعدیها بوجود میآید؛ مرحوم علامه بیان میکند که اعتباریات بعدالاجتماع، در عالم اعتباریات، واقعی هستند.
🔹وقتی از علم اقتصاد اسلامی نام میبریم باید از واقعیات سخن بگوئیم؛ این اعتباریات بعد الاجتماع در عالم اقتصاد، همان واقعیتهای اقتصادی هستند؛ کار علم نیز جستجوی واقعیت اجتماع است.
🔹واقعیتهای اجتماعی واقعیتهایی هستند که در مقوله اعتبار هستند و آثار واقعی هم به دنبال خود دارد؛ علم اقتصاد اسلامی این واقعیتها را باید تحلیل کند و متغیرهای مستقل و تابع آن را مشخص کند و اعتبارسنجی آنها را نیز انجام دهد تا در نهایت به علم اقتصاد اسلامی برسیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/6HPbN
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_آقانظری
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢ظرفیت فقه در حل مشکلات مربوط به علوم انسانی از فلسفه بالاتر است
📌حجتالاسلام حسین سوزنچی، صبح امروز در نشست تخصصی تبیین نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی، مطرح کرد:
🔹برای حل مشکلات در حوزه علوم انسانی، فقه مهمتر از فلسفه سنتی است؛ فلسفه سنتی به ضروریات عالم میپردازد ولی فقه عرصهای است که با امور اعتباری سر و کار دارد.
🔹یک نقد مهم وجود دارد که همچون همه مباحث عالم وقتی یک باب جدید باز میشود همه سعی میکنند امور را در این باب قرار دهند؛ زمانی همه تصور میکردند که در مقابل محسوس، معقول داریم همه چیز را در معقول میریختند؛ بعدها ابن سینا به مقوله معقول ثانی اشاره کرد؛ سپس این جریان منتقل شد و در مباحث دیگر مطرح شد؛ علامه طباطبایی افقی را به عنوان افق ادراکات اعتباری ایجاد کرد و الان همه سعی میکنیم همه چیز را در این قالب فهم کنیم که امر درستی نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/pn3qg
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_سوزنچی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 پیام آیتالله سیفی مازندرانی پیرامون تحول در حوزههای علمیه
بسمه تعالی
✍️ تحوّل مقصود شعار نیست، یک واقعیت عینی خارجی است که باید در عرصههای گوناگون و همه جانبه بگونهی جامع صورت پذیرد که به عمده آنها، اشاره میگردد:
🔰 تحول در روند تعلیم و تعلُّم و دروس سطح و خارج حوزههای علمیه
🔰 تحول در تألیف رسالهها و کتب تحقیقی و پاسخ به استفتائات
🔰 تحول در روند تبلیغ معارف دین و مذهب
🔰 تحول در پایهگذاری اصول ارزشی و اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی بر اساس مبانی اجتهادی فقه جواهر، همچون ولایت فقیه، اقامه دین حنیف الهی، عدالت اجتماعی و فردی، استکبارستیزی و سلطهناپذیری از سران کفر و استعمار به اصطلاح جامعه جهانی صهیونیستی و آمریکایی و اروپایی و سران خود فروخته کشورهای به اصطلاح اسلامی
🔹در حوزههای علمیه به ویژه قم، گرچه تا به حال، گامهایی در این جهات برداشته شده، لکن تا رسیدن به این اهداف بلند، فاصله را زیاد میبینم.
🔹ان شاءالله در باره راهکارهای نیل به این اهداف، به تفصیل سخن خواهیم گفت.
حوزه علمیه قم
علی اکبر سیفی مازندرانی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢نظریه اعتباریات از کلان نظریههای انسانشناسی نوصدرایی است
📌مهدی عاشوری، صبح امروز در نشست تخصصی تبیین نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی، مطرح کرد:
🔹اگر بخواهیم جنبههای نظری اعتباریات در انسانشناسی در حیات انسان را نشان بدهیم ابتدا باید مشخص کنیم که شأن حدود اعتباریات چیست.
🔹ارکان اعتبار دارای چند عنصر است که شامل محل اعتبار، مبداء اعتبار، امر اعتباری، اعتبار کننده، وجه اعتبار و آثار اعتبار است.
🔹واقعیتهای اعتباری در حیات انسانی شامل مبادی صدور فعل از انسان، شأن وجودشناختی مصنوعات فناورانه، شأن وجودشناختی واقعیتهای اجتماعی، هستیشناسی و واقع نمایی ادراکات ویژه است.
🔹کلان نظریههای انسانشناسی نوصدرایی در زمینه نظریه حدوث جسمانی نفس و نظریه فطرت و نظریه اعتباریات است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/bt6HB
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#مهدی_عاشوری
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢نخستین شماره دو فصلنامه تمدن نوین اسلامی در آیینه تقریب منتشر شد
📌عناوین مقالات بدین شرح است:
🔰ظرفیت سنجی مردم سالاری دینی برای تحقق تمدن نوین اسلامی
🔰درآمدی بر ماهیت انسانی تمدن اسلامی(رویکرد الهیاتی)
🔰بایستههای فرهنگی پیش روی تمدن نوین اسلامی
🔰رویکرد خواجه نصیرالدین طوسی در طبقه بندی علوم در تمدن اسلامی
🔰واقع گرایی در مطالعات تمدن نوین اسلامی
🔰بنیانهای اساسی تمدن نوین اسلامی با تأکید بر اندیشه آیتالله العظمی خامنهای
📖 اطلاعات بیشتر در:
🌐 http://yon.ir/1tRJv
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_تمدن_اسلامی
#معرفی_نشریه
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢اعتباریات اجتماعی مورد غفلت واقع شده است
📌حجتالاسلام والمسلمین رضا ملایی، روز گذشته در نشست تخصصی تبیین نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی، عنوان کرد:
🔹نظریه اعتباریات از ۵ دهه گذشته رشد کرده و این رشد نیز تکاملی بوده است؛ این نظریه یک ظرفیت درونی و وجوه مثبت فراوانی داشته و به همین دلیل رشد کرده است.
🔹اعتباریات اخلاقی از اهمیت خاص برخوردار است و جزو دانشهای بنیادی به حساب میآید. نفوذ اخلاق و ارزشها در حوزه علوم انسانی بسیار مهم است؛ اگر انسان تکلیف خود را با مساله اخلاق حل نکند نمیتواند در حوزههای دیگر تکلیف خود را مشخص کند.
🔹حکمت عملی ما متکی بر مفاهیم اعتباری است و اگر روشی که متکی به این روش است جدلی است پس حکمت عملی ما نیز باید جدلی باشد؛ اگر به تراث اندیشمندان مسلمان از فارابی تا امروز مراجعه کنیم برهانی بودن حکمت عملی را به وفور میبینم.
🔹نظریات اعتباریات از جهاتی نیازمند بازسازی است و لوازم شناختی نیاز این نظریه است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/sEl50
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_ملایی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com