🎯 بعد از علوم سیاسی، هیچ علومی سیاسیتر از تعلیم و تربیت نیست
🔰 استاد رضا حبیبی در درسگفتار «روششناسی فقه التربیه»، گفت؛
📚 اکثر افرادی که در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت پژوهش میکنند و میخواهند نظرات مشاهیر فلسفه تعلیم و تربیت را مطرح کنند، متاسفانه آثار این افراد را به خوبی مطالعه و فهم نکردند.
📚 در بین علوم انسانی بعد از علوم سیاسی، هیچ علومی سیاسیتر از تعلیم و تربیت نیست، به بیان دیگر تعلیم و تربیت بستری است، برای نیروسازی نظام سیاسی و حکومت.
📚 در نظام مارکسیسم و لیبرال دموکراسی بسیار موضوع نیروسازی به چشم میخورد. به نظر بنده نظام تعلیم و تربیت امکان ندارد که ایدئولوژیک نباشد.
📚 یکی از مشکلات نظام آموزشی ما این است که در ذهن دانشجو و دانشآموز هیچ نیاز و مسئلهای در زمینه اخلاقی و تربیتی برای آنها به وجود نیاوردهاند. فضای ذهنی اکثر دانشجویان و دانشآموزان غربی است.
📚 اگر قصد داشته باشیم، نسبت به فضای کنونی آموزشی کشور انتقاد داشته باشیم، همان افرادی که دلیل به وجود آمدن این اوضاع هستند، جلوی این انتقادات ایستادگی میکنند و دلیل این اتفاقات را حوزه و مبانی مدیریتی اسلامی میدانند.
📚 اکنون فضای نظام آموزشی و پژوهشی کشور ما دچار بحران بسیار زیادی در فضای روش پژوهش میباشد و روش پژوهش مبتنی برفضاهای پست مدرنیسم و پدیدار شناسی و کثرت گرایی است.
📚 اساساً در حوزه روش پژوهش کیفی به غیر از بعضی از اصول آن اکثر اصول این نوع روش پژوهش دورریختنی است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 قرارداد آتی که در آن خرید و فروش صورت نگیرد، باطل است
🔰 آیتالله علی عندلیبی همدانی در درس خارج «بورس و اوراق بهادار» مطرح کرد؛
❇️ دو نوع تسویه داریم؛1- تسویه نهایی کالایی باشد و 2- تسویه نهایی نقدی باشد.
🔻 قراردادآتی دو نوع است؛
1️⃣ جایی که قصد جدّی آنها تبادل فیزیکی کالاست.
2️⃣ جایی که از اول در قرارداد نوشتهاند که قصد تبادل کالا ندارند و قصدی بر خرید و فروش ندارند و تنها قصد سود دارند که با تسویه نقدی حاصل میشود.
📚 در فرض دوم، طرفین متعهد میشوند که در نهایت یا پول بدهند و یا پول بگیرند که بستگی دارد جنس مورد نظر گران بشود یا ارزان.
📚 در این فرض، تعهد بر خرید و فروش نبوده است، در حالی که ماهیت قرارداد آتی تعهد بر خرید و فروش است. بنابراین در صورتی که از اول قصد طرفین، تسویه نقدی باشد، این قرارداد مسلماً باطل است به خاطر اینکه قصد جدّی در آن نیست.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15109
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 مروری بر دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی؛
👤 استاد: حجتالاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی
📌 موضوع: فقه تربیتی(فقه معلمی)
📚 استاد حوزه علمیه، در این درسگفتار براساس آیات و روایات به بیان فقه معلمی پرداخته و همچنین رابطه مربی و متربی، نقش معلم در هدایت و... از دیگر مسائلی است که مورد بحث قرار میگیرد.
📚 «ادلههای منوط به عرضه حکم هدایتگری معلم»، «نقش معلم در هدایت متربی»، «انگارههای معلمی»، «تقسیم بندی هدایت» و «نخستین مسأله فقه معلمی» از جمله مهمترین عناوینی است که استاد حسینی تاکنون مورد بحث و بررسی قرار داده است.
📚 یادآور میشود؛ جلسات استاد موسوی هر هفته شنبه یک ساعت به اذان ظهر در دفتر مؤسسه مفتاح در شهر مقدس قم برگزار میشود.
💯 گفتنی است؛ سلسله دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مراکز و نهادهای مختلف حوزوی از مهرماه سال 98 آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در این کلاسها اساتید برجسته حوزه علمیه قم به ارائه مباحثی درباره فقه نظامهای اجتماعی میپردازند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
🔰 مروری بر دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی؛ 👤 استاد: حجتالاسلام والمسلمین سیدنقی موسو
💯مروری بر #درس_گفتار فقه تربیتی(فقه معلمی)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌ضرورتهای پرداختن به فقه معلمی
🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3581
📌تقسیمبندی هدایت به اعتبارهای گوناگون
🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3637
📌تربیت اخلاقی و تربیت دینی با هدایت نسبت تساوی دارد
🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3750
📌نقش معلم در هدایت متربی
🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3888
📌ادلههای منوط به عرضه حکم هدایتگری معلم/ یکی از نیازهای دانشآموزان هدایت است
🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/4055
📌نگاهی بر قلمرو ضلال و ضالّه
🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/4093
📌قواعد مرتبط با هدایت/ وظیفه عالم هدایت است
🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/4140
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ چهار دلیل برای نصب همزمان چند قاضی در یک بلد
🔰 آیتالله جواد حبیبیتبار در درس خارج «کتابالقضاء» مطرح کرد؛
💯تعدد قضات در بلد واحد، در صورتی جایز است که قضات متعدد، نصبشان بالاستقلال نباشد. یعنی این قضات به نحو شرکت در ولاءالقضاء منصوب شوند. کأنه چند قاضی، روی هم در حکم یک قاضی باشند. یعنی حکم نافذ نیست، مگر آنکه همه قضات بالإتفاق - و نه بالأکثریت - آن را تنفیذ کنند.
🔻چهار قول در این صورت مطرح است؛
🔹قول اول: جواز «القضاءُ علی وجهِ الشرکة فی وِلاء القضاء یجوزُ.»
🔻ادله قول به جواز عبارتند از 4 دلیل؛
1️⃣مقتضای اصل. اصل با جواز است و دلیلی برای حرمت وجود ندارد.
2️⃣عمومات باب قضاء. شخصی که دارای شرایط قضاوت باشد، منصب قضاء برای وی جعل میشود. اینکه جعل منصب قضاء برای شخص، برای یک نفر علی وجه الانفراد باشد یا برای چند نفر علی وجه الاجتماع، عمومات باب قضاء دلالت میکند که بر هر دو وجه شامل میشود.
3️⃣میدانیم که قضاء، امر خطیری است که با اموال و انفس مردم سر و کار دارد. بنابراین اگر طریقی بدست آوریم که رأیی که میخواهد انشاء شود اتقان و اطمینان بیشتری داشته باشد، قطعاً بهتر است. مسلماً اگر حکم، حاصل اتفاق نظر دو نفر یا بیشتر باشد، اتقان و اطمینان این حکم بیشتر خواهد بود.
4️⃣باب قضاء، باب نیابت است. نُواب در نیابت، تابع اختیاراتی هستند که منوبٌ عنه به آنها واگذار کرده. این اختیارات در صورتی به قضات واگذار شده که بر حکمی اتفاق کنند. اگر چند نفر با هم به اتفاق نرسند، نیابت در ولایةالقضاء برایشان منعقد نمیشود.
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اخذ اجرت بر طبابت متوقف بر حرام/ مشروع نیست چون حرام مالیت ندارد
🔻 آیتالله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی مطرح کرد؛
🔹 اخذ اجرت بر طبابت اگر خود علاج کار حرامی نباشد یا بر کار حرامی متوقف نباشد جایز است.
🔹 اگر خود علاج کار حرامی باشد، اخذ اجرت بر آن حرام است، چون کار حرام مالیت ندارد و اخذ اجرت بر آن مشروع نیست.
🔹 اگر خود علاج کار مباحی باشد اما مبتنی بر حرام باشد، اخذ اجرت بر خود علاج اشکالی ندارد و اجرت حرام نیست.
🔹 نظر معروف و مشهور علما: با فساد، اجیر مستحق اجرت المثل است، به عبارت دیگر با فساد عقد اجاره، ضمان عمل نیازمند دلیل دیگری غیر از عقد اجاره است و دلیل در اینجا احترام عمل است.
🔹 نتیجه اینکه هر اجاره فاسدی متضمن یک جعاله صحیح است و بر اساس آن عمل مضمون به اجرت المسمی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15136
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 سلسله نشستهای رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی؛
📌 با موضوع «رابطه متقابل فقه و حقوق در رفع خلاءها و ایجاد ظرفیتهای جدید حقوقی» برگزار میشود
👤 ارائه دهنده: حجتالاسلام شاهنوش
📆 زمان برگزاری: یکشنبه ۲۰ بهمنماه ۹۸، ساعت ۱۵ الی ۱۷
🏢 مکان برگزاری: قم، پردیسان، البرز ۱، پلاک ۶، ساختمان پردیس حکمت
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📌 اصول هفتگانه امام(ره) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #عکس_نگاشت 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 اصول هفتگانه امام(ره)/۲
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#عکس_نگاشت
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 مجازات تعزیری فرد ذی نفوذ باید بیشتر از مجرم عادی باشد
✅ استاد حسین تاج آبادی در درسگفتار «فقه تعزیرات امور اقتصادی و مالی»، گفت:
📕 در میان فقهای امامیه، اولین فقیهی که به بیان وجوه تمایز میان حد و تعزیر پرداخته و ثمره عملی این تمایزات را بیان کرده است، مرحوم شهید اول است.
📕 قاعده «التعزیر دون الحد» به معنای آن است که میزان مجازات تعزیری از همان صنف باید از صنف حدی خود کمتر باشد. با در نظر گرفتن این توصیف از قاعده میتوان به پذیرش مجازات اعدام برای برخی تعزیرات مهم استفاده کرد.
📕 تفاوت مهم تعزیر و حد آن است که نوع و میزان مجازات تعزیری به حسن نوع جرم واقع شده، شرایط زمانی و مکانی، فاعل جرم و مجنی علیه جرم، متفاوت است. اما مجازاتهای حدی ثابت و لایتغیر است.
📕 اگر شخص مهم و ذی نفوذ و تأثیرگذار در جامعه مرتکب جرم تعزیری شد، مجازات تعزیری او به مراتب بیشتر از مجازات مجرم عادی است.
📕 از نظر فقهی نمیتوان قائل به تخییر قاضی در انتخاب مجازات مناسب برای جرم محاربه بود.
📕 تعزیر دائر مدار مفسده و مصلحت است و نه گناه. از اینرو ممکن است صبی یا مجنون که فاقد اهلیت تکلیفی برای ارتکاب گناه هستند، مورد تعزیر قرار گیرند.
📕 برخی قائل به حرمت اجرای مجازات هستند و برخی دیگر قائل به وجوب اجرای مجازاتهای شرعی از سوی فقیه واجد شرایط افتاء هستند. آیات خوانساری و خویی در دو سوی این نزاع فقهی قرار گرفتهاند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 آسیبهای موجود در بین طلاب و حوزویان/ در تبیین کارآمدی دروس حوزه باید سرمایهگذاری شود
📌 آیتالله جواد مروی در نشست هماندیشی اساتید مشاور علمی مراکز هدایت تربیتی سطوح عالی و خارج حوزه، بیان کرد:
🔹 نظام خاصی برساختار حوزههای علمیه حاکم است و این نظام رهاورد تجربه هزار ساله بوده که امروز میتوانیم با ابداع و ابتکار مزیتها را استخراج و ارتقاء بخشیده و به طرف کارآمدی بیشتر گام برداریم.
🔹 یکی از مزیتهای مهم ارتباط وسیع و اشراف علمی و تربیتی اساتید با شاگرد بوده است. اینقدر این اشراف در حوزههای علمیه شیعه قوی بوده که شخصیتهایی مانند سید مرتضی حتی در سفرها، سعی میکرده شاگردان را همراه خود ببرد.
🔹 لازم است نسبت به تبیین کارآمدی دروس حوزه سرمایهگذاری شود و تلاش کرد این مسئله به زودی در حوزه رفع گردد.
🔹 بر این باوریم ادبیات از دروس بالینی حوزه است. طلبه باید بداند با ضعف در ادبیات نمیتوان هیچ کار فقهی و علمی انجام داد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15139
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com