eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
426 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ابعاد فردی و اجتماعی رعایت مسائل بهداشتی از منظر فقه/ عدم رعایت، حق‌الناس بوده و سبب ضمان می‌شود 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عرب صالحی در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 در میان فتوای مجتهدان و مراجع معظم تقلید این مسأله وجود دارد که اگر در اثر عملکرد بد انسان یا قصور و کوتاهی او به دیگری ضرری وارد شود ضامن است. 🔹 اگر رعایت نکردیم و عده‌ای از این بابت مریض شدند، یا بیماری‌شان تشدید پیدا کرد یا از دنیا رفتند موجب حق‌الناس عظیم شده و حتی برخی فتوا به پرداخت دیه قتل غیر عمد داده‌اند. 🔹 در ارتباط با بیماری مسری همچون کرونا فقط بحث یک شخص نیست که بگوید من می‌‌خواهم مریض شوم و به راحتی وارد اجتماع می‌‌شوم؛ بلکه حتی اگر اضرار به نفس را هم در نظر نگیریم که خود آن هم حرام است، اضرار به دیگران حق‌الناس است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15444 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 رقابت ۴ هزار داوطلب در آزمون ورودی جامعه الزهرا(س)/ تابع دستورات مسئولین هستیم 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در نشست خبری عنوان کرد؛ 🔹 امروز طلاب جامعه الزهرا(س) همگام با سایر نهادها برای رفع بیماری کرونا وارد میدان شده‌اند. 🔹 دوره‌های آموزش تحصیلی برای سطوح ۱، ۲، ۳ و ۴ در فضای مجازی برگزار می‌شود و هر طلبه با حضور در پنل شخصی می‌تواند از دروس بارگذاری شده در سطوح مختلف استفاده کند. 🔹 امروز جامعه الزهرا(س) برای همکاری با مسئولین استان و برای عدم نشر ویروس؛ همه دروس، مهدکودک، ورزشگاه و سایر برنامه‌ها را تعطیل کرده و مبنای فعالیت خود را اعلام از سوی مسئولین استان قم می‌داند. 🔹 در تلاش هستیم آزمون پذیرش جامعه الزهرا(س) را نیز در ۲۹ اسفند برگزار کنیم که اگر به هر دلیل این کار صورت نگرفت، در ۲۹ فروردین برگزار خواهد شد. 🔹 برای امسال ۴ هزار داوطلب ثبت نام کردند و قرار است در مقاطع مختلف تحصیلی سطوح ۱ تا ۴، هزار و ۵۰۰ نفر واجد شرایط پذیرش شوند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15451 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #نشست_خبری #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نظام و برنامه تعریف شده‎ای برای تربیت مردم نداریم 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی» تأکید کرد؛ 📝 یکی از مشکلات اصلی جامعه(از انقلاب تاکنون) این است که نظام و برنامه تعریف شده‎ای برای تربیت مردم نداشتیم؛ دقیقا آن چیزی که یک انقلاب برای ثبات و تداومش به آن نیاز دارد. 📝 شاید هیچ چیزی به اندازه تعریف یک برنامه تربیتی در جامعه‎ای که انقلاب کرده، در مسیر اهداف انقلابیش اهمیت ندارد. 📝 ما در یک دوره‎ای دفاع مقدس داشتیم که خاصیت جنگ این بود که اجازه نمی‎داد بسیاری از نقص‎های تربیتی خودش را بروز بدهد و جنگ ما را غافل کرده بود که یک روزی قرار است جنگ تمام بشود و این معنویتی که به صورت خودکار به جامعه تزریق می‎شود، دیگر نخواهد بود و ما جایگزینی برای آن نداریم؛ چنانکه از همان ابتدای بعد از جنگ، گشت‎های ارشاد وجود داشت ولی ما برای این موضوع تا الان برنامه نداشتیم. 📝 برنامه‎های موجود، نتیجه‎اش اصلاح سبک زندگی مردم به سمت فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) نبوده و باید آسیب‎شناسی شود. ما هنوز برنامه تعریف شده مبتنی بر دین به صورت عملیاتی نداریم و این باید تولید شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تربیتی #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تمرکز حوزه‌ها باید بر روی قدرت نرم باشد/ قدرتِ منطق حرف نخست را می‌زند 🔰 آیت‌الله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» عنوان کرد؛ 🔹 قدرت، امنیت آورده و دارای بازدارندگی است. نبی اکرم(ص) نیز همواره به دنبال کسب قدرت برای بازدارندگی بودند. 🔹 اکنون در روابط اجتماعی و بین‌المللی قدرت چه سیاسی و چه اقتصادی حرف نخست را می‌زند. 🔹 قدرت به دو نوع نرم و سخت تقسیم می‌شود و حوزه و روحانیت باید بیشتر بر روی قدرت نرم تمرکز کند. 🔹 طلاب باید به بحث‌هایی همانند کلامی، فلسفی، استدلال‌های عقلی تکیه داشته باشند. اکنون حرف اصلی قدرت منطق است نه منطق قدرت. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15456 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 نگاه فقاهتی شهید صدر به اقتصاد/ اندیشه شهید صدر اندیشه آینده‌سازی است 🔻 حمیدرضا مقصودی، پژوهشگر حوزه اقتصاد در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 🔹 شهید صدر نگاهی فقاهتی در عرصه اندیشه اقتصادی دارد که اساس این اندیشه، مذهب‌الاقتصادی است. 🔹 طرح اندیشه مذهب اقتصادی شهید صدر، با یک رویکرد استقلال کامل از لیبرالیسم و سوسیالیسم، کاملاً درون اندیشه دینی است. 🔹 فلسفه سیاسی شهید صدر، یک فلسفه سیاسی مستقل از فلسفه‌های سیاسی دموکراتیک و دیکتاتوری است. 🔹 اندیشه شهید صدر بعدها توسط شاگردانش ادامه پیدا نکرد؛ یا شاگردان ایشان این نبوغ و اساس اندیشه شهید صدر را درنیافته بودند یا چون این اندیشه غریبی در فضای حوزه علمیه بود، شاگردان هم از اندیشه ایشان دست برداشتند که در حوزه علمیه مطرود نشوند. 🔹 در سال‌های اخیر دوباره اندیشه شهید صدر دارد حرکت و حتی نهادسازی می‌کند که نشان می‌دهد این اندیشه یک اندیشه بارور است. این یکی از خصوصیات اندیشه‌هایی است که می‌توانند آینده‌ساز باشند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15459 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 اطلاعیه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه درخصوص پذیرش سال تحصیلی جدید 🔰 سنجش و پذیرش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ 🔹 ثبت‌نام پذیرش حوزه‌های علمیه(برادران) برای سال تحصیلی 1400-1399 با چند روز تأخیر آغاز خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_علمیه #اطلاعیه #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 بارگذاری بیش از ۴۲ هزار جلد کتاب علوم اسلامی در پایگاه نورلایب 🔹 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) بیش از ۴۲ هزار و پانصد جلد کتاب بر روی پایگاه کتابخانه دیجیتال نور(نورلایب) و با ارائه اپلیکیشن اندرویدی این پایگاه بارگذاری کرد. 🔹 با این اقدام امکان دسترسی آسان به بانکِ غنی معارف و علوم اسلامی در همه‌جا و برای همگان، فراهم شده است. 🔹 این بانک مشتمل بر بیش از ۱۵میلیون و سیصد هزار صفحۀ تصویری و ۸ میلیون و پانصد و پنجاه هزار صفحۀ متنی است. 🔹 علاقه‌مندان می‌توانند با موبایل، تبلت یا کامپیوتر خود در اینترنت، پایگاه کتابخانه دیجیتال علوم اسلامی و یا اپلیکیشن اندرویدی نورلایب را جست‌وجو کرده و از محتوای بزرگترین پایگاه کتابخانه دیجیتال علوم اسلامی استفاده کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #نشر #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 بررسی حجاب و برخی شبهات پیرامون آن در پژوهش‌های فقهی زنان و خانواده 🔰 عناوین مقالات در این نشریه به شرح ذیل است: 📚 بررسی اجرت المثل زنان برای کارهای منزل از منظر فقه امامیه 📚 احسان به والدین از دیدگاه فقه 📚 حجاب و برخی شبهات پیرامون آن 📚 تفاوت نفقه زوجه و اقارب در فقه امامیه 📚 نگاهی به قوامیت مرد بر زن 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=15461 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #زنان_و_خانواده #معرفی_نشریه #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 دولت هند در مقابل هندوهای افراطی بایستد 📝 هرگونه کشتار و تبعیض علیه مسلمانان هند را محکوم می‌کنیم 📝 فتاوا و دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله ‌مکارم تنها از طریق پایگاه اطلاع رسانی ایشان اعلام می‌گردد 📝 امیرمؤمنان قرآن ناطق و سخنگوی وحی است 📝 قدردانی آیت‌الله اعرافی از طلاب جهادی و جوانان بسیجی 📝 توصیه‌های آیت‌الله خاتمی‌ به طلاب در پی تعطیلی دروس حوزه 📝 زمینه اشتغال خانواده‌های طلاب فراهم شد 📝 مسابقه «گام اول برای فهم گام دوم» برگزار می‌شود 📝 دستورالعمل جدید معاونت آموزش در خصوص امتحانات و برنامه‌های آموزشی 📝 آمادگی حوزه‌های علمیه خواهران برای مقابله با کرونا 📝 رقابت ۴ هزار داوطلب در آزمون ورودی جامعه الزهرا(س) 📝 راه‌های ارتباط غیرحضوری با دفتر حضرت آیت‌الله ‌مظاهری 📝 فعالیت طلاب جهادی در استان‌ها 📝 قرارگاه سلامت حوزه علمیه استان تهران تشکیل شد 📝 بارگذاری بیش از ۴۲ هزار جلد کتاب علوم اسلامی‌در پایگاه نورلایب و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15465 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نظریات مختلف درباره معنای ولایت در آیات/ ولایت، مشترک لفظی بوده و نیازمند قرینه معینه است 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛ 🔻 دو نظریه درباره معانی ولایت 1️⃣ یک نظریه اینکه معنای اصلی قرب است. 2️⃣ نظریه دوم اینکه معنای اصلی همان قیمومت و ملک و تدبیر است. 🔻 چهار نظریه درباره مفهوم ولایت؛ 1️⃣ به معنای قیمومت است و معانی دیگر مجازی است. 2️⃣ به معنای قیمومت بوده و بقیه معانی حقیقت هستند. 3️⃣ معنای اصلی قرب است و سایر معانی مجازات است. 4️⃣ معنای اصلی قرب است و بقیه معانی حقیقت هستند. 📚 اگر بخواهیم منصفانه در لغت نظر بدهیم این است که واژه ولایت با مشتقاتش مشترک لفظی میان حدود شش معناست و هر یک از آن‌‌ها اگر بخواهد انتخاب شود قرینه معینه می‌خواهد. 📚 ولایت در هر آیه‌ای که وارد می‌‌شود باید ببینیم اولیاء و ولی در کدام معنا استعمال شده است. باید سراغ قرائن برویم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15471 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #جامعه_و_فرهنگ #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پانزدهمين فراخوان آثار پژوهشی حوزه علميه خراسان آغاز شد ✅ پانزدهمين فراخوان آثار پژوهشی حوزه علميه خراسان آغاز شد و آثار طلاب در بخش‌های کتاب، رساله علمی، مقاله، ایده و نرم افزار پژوهشی پذیرفته می‌شود. 🔰 سه بخش ويژه نیز شامل «بيانيه گام دوم انقلاب؛ راهبردها و راهكارها»، «سردار سليمانی و مكتب مقاومت» و «حوزه انقلابی، حوزه تحوّلی» می‌شود. 💻 ارسال آثار: http://spnf.hozehkh.com/account/LoginHoze ☎️ كسب اطلاعات بيشتر: 32008327- 051(دبيرخانه آثار پژوهشی حوزه علميه خراسان) 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=15474 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #فراخوان #مشهد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹 عقل، یکی از دلایل وجوب ارشاد جاهل است 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» تأکید کرد؛ 📚 برخی از فقها برای وجوب ارشاد جاهل تصریح به دلیل عقلی کرده‌اند. 📚 اما آنچه مهم است این می‌باشد که برای دلیل عقلی چند تقریب وجود دارد. 🔻تقریب اول: تمسک به حسن و قبح 📚 هرگاه در فقه به دلیل عقل تمسک می‌کنیم باید صغرا داشته باشد، زیرا دلیل عقل یک استدلال تام است و صغرا در دلیل عقل، حسن یا قبح یک فعل است. 📚 در اینجا صغرا درک حسن ارشاد جاهل است و کبرا درک قاعده ملازمه است و اگر این دو مقدمه تام باشد، دلیل عقلی منتج خواهد بود، فلذا به قاعده ملازمه درک می‌شود شارع هم به ارشاد جاهل حکم کرده است. 📚 در اینجا نیز فقها قبح برای عدم ارشاد جاهل بیان کردند و این یعنی عقل عملی حکم به قبح کرده است و باید ضمیمه شود به قاعده ملازمه(اگر در اصول ثابت شود) در این صورت استدلال تمام خواهد بود. 💢 اشکال: استاد صغرویا و کبرویا این تقریب را مناقشه کرده و رد کردند و فقط در مورد جاهلی که سوال کند قبح ترک ارشاد ثابت خواهد بود ولی چون اخص از مدعای ماست لذا دلیل عقل بنا بر این تقریب قابل استناد نخواهد بود. 💢 البته عقل چه در جاهل قاصر چه در مقصر حسن را می‌فهمد و با صحت ملازمه، استحباب ثابت می‌شود ولی وجوب قابل اثبات نیست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #علوم_تربیتی #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 رجوع افراد غیرمتخصص به متخصص، سیره عقلایی است/ نقش معنویت در درمان بیماری‌ها 📌 محمد محمدرضایی در گفتگویی عنوان کرد؛ 🔹 قاعده رجوع افراد غیرمتخصص به متخصص، سیره عقلایی است و بر اساس آن ما مجوز تقلید دینی را صادر می‌کنیم. این سیره عقلاست که در همه علوم و فنون افرادی که اطلاعی ندارند به افراد متخصص و خبره مراجعه می‌کنند. 🔹 قواعد پزشکی نیز قواعد تخصصی است و هر کسی صلاحیتی در آن ندارد. اگر ما قواعد پزشکی را رعایت نکنیم، هم به خودمان و هم به دیگران ضرر زده‌ایم و این امر در اسلام نهی شده است. 🔹 همان طوری که ما قائل هستیم فلان دارو، برای فلان مریض شفابخش است و دستور دینی ما هست که از این دارو استفاده کنید همان طور به ما گفتند به عالم معنا توجه داشته باشید، دعا کنید و متوسل به ائمه اطهار(ع) شوید. این هم قوانین خاص خودش را دارد. اگر این قوانین را انکار کنیم مادی‌گرا می‌شویم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15477 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 تطبیقات انعزال در قوانین حقوقی/ ولایت پدر و جد پدری از نوع ولایت قهری است 📌 آیت‌الله جواد حبیبی‌تبار در درس خارج «کتاب‌القضاء» مطرح کرد: 📕 ولایت خاص بر دو نوع 1- ولایت قهری و 2- ولایت نصبی تقسیم می‌شود و یکی از اقسام ولایت قهری ولایت پدر و جدّ پدری است. 📕 اگر ولی قهری خائن شود و وصف امانتداری را از دست بدهد، باید ضمّ امین شود. یعنی در عین این‌که ولی در منصبش باقی می‌ماند، باید یک شخص امین بر او نظارت کند. ولی در قانون جدید مدنی، ولیّ قهری خائن کلّاً عزل می‌شود. 📕 طبق قانون اگر ولی قهری شرایط عمومی را از دست داد؛ یعنی دیوانه، سفیه یا مهجور شد، خود‌به‌خود سمتش را از دست می‌دهد و مدّعی‌العموم مکلف است قیّمی برای طفل معین کند. یعنی اگر قیّم، مجنون یا فاقد رشد گردد منعزل است. 📕 حوزه قیمومت، شعبه‌ای از ولایت می‌باشد، اما حوزه امانت، شعبه‌ای از وکالت بوده و در خصوص اموال یا اشخاص غایب مطرح می‌شود. 📕 در قوانین حقوقی ما احکام امین و قیّم واحد است. فقط تفاوتشان در؛ 📕 بیعی که قیّم انجام داده، بر بیع مولّی علیه مطلقاً مقدم بوده و اولویت دارد. اما اگر امین و شخص غائب، هر دو بیعی را انجام دهند، بیعی که زودتر انجام شده مُمضی است و اولویت دارد. 📕 نسبت به انعزال امر قضا، نصّی را در مقررات حقوقی نداریم. ولی احکامی که در ولایت و قیمومت گفته شد، مناطش قابل تنقیح است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ قول پزشک درباره حیات داشتن و نداشتن مرگ مغزی شده حجت است/ تشخیص موضوعات بر عهده فقیه نیست 💢 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی تأکید کرد؛ 📚 وظیفه فقیه، تشخیص مفهوم است و تشخیص موضوعات به فقیه و مجتهد ارتباطی ندارد. 📚 وظیفه فقیه این است که تشخیص دهد کسی که به مرحله حیات نباتی یا مرگ مغزی رسیده است آیا در مورد او قتل صدق می‌کند یا نه؟ 📚 وظیفه فقه چیزی بیش از این نیست که اول مشخص کند در عالم ثبوت، ازاله حیات نباتی یا حیات در مرگ مغزی، قتل است یا نه؟ 📚 اگر پزشک را به عنوان خبیر در این مسائل پذیرفتیم و قول خبیر را هم حجت بدانیم، چنانچه پزشک از مرگ مغزی یا حیات نباتی خبر داد. قول او حجت است هر چند ممکن است اشتباه کرده باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15482 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حوزه علمیه خراسان از میان علاقه‌مندان به علوم حوزوی، طلبه می‌پذیرد. 📆 مهلت ثبت‌نام: تا ۳۱ فروردین۹۹ ✅ کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: Www.hozehkh.com ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #فراخوان #مشهد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 نگاه جامع فقه اسلامی به پیشرفت و علم/ هیچ کدام از علما و مراجع هیچ اظهار مخالفتی با قرنطینه قم نداشتند 🔰 آیت‌الله عباس کعبی در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 نگاه اسلام به پیشرفت، علم و تحولات زمان بر اساس باورها و ارزش‌های اسلامی و فقه اسلامی یک نگاه جامع است. 🔹 نظام سلامت و بهداشت در جهان بینی و ایدئولوژی اسلامی نه تنها منافاتی با دعا ندارد بلکه معنویت و بهداشت دو روی سکه حقیقت توحید است. 🔹 نباید عده‌ای با دیدگاه انحرافی دین را در برابر علم یا علم را در برابر دین قرار دهند. 🔹 نسبت به قرنطینه قم تصمیم با ستاد ملی مبارزه با کرونا بود نه با علما و مراجع تقلید، هیچ کدام از علما و مراجع هیچ اظهار مخالفتی با قرنطینه قم نداشتند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15485 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 شرط وجه تضمین ظاهراً شرط غیر مشروع است/ پولی که در مقابلش دریافت می‌شود پول بلاعوض و باطل است 🔰 آیت‌الله علی عندلیبی همدانی در درس خارج «بورس و اوراق بهادار» تصریح کرد؛ 💯 بررسی معنای آیه شریفه «لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل» 🔹 احتمال اول: اکل مال به باطل یعنی مال دیگران را بلا عوض مصرف کنیم. در این صورت اگر شرط وجه تضمین در ضمن همان معاهده باشد، مشکل پیدا می‎کرد. 🔹 احتمال دوم: اکل مال به باطل یعنی از اسباب باطل برای تملک مال غیر استفاده نکنید. در این صورت شرط وجه تضمین، اکل مال به باطل نبود. 🔹 احتمال سوم: یعنی هر جا مصداق مال مردم خوری باشد، مشروع نیست. 🔹 احتمال چهارم: محقق اصفهانی؛ مورد آیه تنها معاملات معاوضی است و آیه به نحو کلی بیان نمی‌کند که هر مالی را به هر نحو به دست آورد، اکل مال به باطل است. 📚 نتیجه: با توجه به معنای آیه شریفه و مجموع روایات، می‌فهمیم که شرط وجه تضمین - چه ضمن خود قرارداد آتی باشد و چه در ضمن عقد دیگر باشد - ظاهراً شرط غیر مشروع است و پولی که در مقابلش دریافت می‌شود پول بلاعوض و باطل است. پس اصل قرارداد آتی بدون شرط مشروع است ولی چنین شرط وجه شرعی ندارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15488 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ظرفیت تحول علوم انسانی در انجمن‌های علمی حوزه/ ارتباط نهادینه میان انجمن‌ها و بدنه حوزه وجود ندارد 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری، در گفت‌وگویی عنوان کرد: 📚 انجمن‌های علمی حوزه ظرفیت تحول در علوم انسانی را دارند و در این راستا تلاش هم کرده‌اند که تولید دو هزار و ۵۰۰ عنوان و سه هزار جلد کتاب مویدی بر این مسئله است. 📚 نقطه ضعف انجمن‌ها در این است که هنوز ارتباط آن‌ها با بدنه حوزه نهادینه نشده است. 📚 به صرف اینکه کتابی قدیمی است نمی‌توانیم بحث جایگزینی را داشته باشیم؛ این کار درست نیست و باید کتاب جدید به لحاظ علمی قابل دفاع باشد وگرنه سطح علم را کاهش می‌دهد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15490 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_علمیه #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ روایات قابل استفاده در فقه گردشگری 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار در درس‌گفتار «فقه گردشگری» خاطرنشان کرد؛ 🔻 روایات قابل استفاده در فقه گردشگری؛ 1️⃣ بعضی روایات به تنهایی سفر کردن را نهی می‌کنند، البته این نهی تحریمی نیست و حداکثر برداشت کراهت می‌شود. 2️⃣ یک طیف از روایات ناظر به این است که با چه وسایل و جهازی به سفر برویم. مثلاً بر همراه بردن عصا تأکید شده است. 3️⃣ یک طیف روایات درباره نحوست زمان سفر است که فهم آن‌ها نیازمند ارائه تبیینی درست از ماهیت امر نحس است. 4️⃣ روایات دیگری پیرامون گم شدن در سفر یا ایمنی از خطرهای سفر وجود دارد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #جامعه_و_فرهنگ #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ ابتلائات؛ تلنگری برای یاد خدا و بستری برای تکامل 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی در گفتگویی، خاطرنشان کرد؛ 🔹 اگر قرار باشد بیماری و بلیه‌ای بر ما بیاید باید صبر کنیم نه به این معنا که کاری انجام ندهیم بلکه به این معنا که خود را دچار مصیبت دو چندان نکنیم. 🔹 امروز می‌بینیم بشری که خدا را ندیده و عملاً خدا را از زندگی خود پاک کرده، در مواقع ناراحتی‌ها سراغ خدا می‌رود و به فطرت خود مراجعه می‌کند. 🔹 خداوند انسان‌ها را مبتلا می‌کند چون این دنیا محل گذر است و در این محل گذر انسان‌ها باید به کمال برسند. 🔹 در ابتلائات اگر به دیگران کمک کردیم و از این کمک لذت بردیم روح‌مان هم تغذیه می‌شود. اما اگر به دیگران کاری نداشتیم و یا از این مسائل برای خودمان کیسه‌ای دوختیم معلوم می‌شود روح ما نه تنها تقویت نشده بلکه به مرحله دنائت و حیوانی آن نزدیک شده است. 🔹 در بستر ابتلائات است که ظرفیت‌ها کشف می‌شود. برای نمونه اگر جنگ تحمیلی نبود الان ما خودکفایی در خیلی از عرصه‌ها را نداشتیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15493 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 گفتار شهید مطهری درباره حفظ سلامت عمومی مردم/ بهداشت اجباری، کاری منطقی است 🔰 مروری بر سخنان شهید مطهری درباره‌ی «بهداشت اجباری»؛ 🔹 وقتی من فهمیدم بیماری و سلامتی مسئله‌ای واقعی است نه‌ سلیقه‌ای، ناچار ازآن‌جهت که مسئول سلامت خود هستم باید حدودی را برای سلامت و بهداشت خود در نظر داشته باشم و از محدودیتهایی پیروی نمایم. 🔹 بهداشت اجباری چگونه است؟ وقتی دولت احساس خطر می‌کند که یک بیماری شیوع پیدا کند بالاجبار به مردم واکسن می‌زند؛ نمی‌گوید آیا اجازه می‌دهید به شما واکسن بزنم؟ بلکه می‌گوید اجازه بدهید یا ندهید ما واکسن را به شما می‌زنیم چون عملی منطقی انجام می‌دهیم و سلیقه مطرح نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15496 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #گفتار #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 چهار مسلک درباره اصناف دیه 🔻 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «پول و احکام آن» تأکید کرد؛ 1️⃣ مشهور قائل بودند دیه شش صنف دارد در عرض هم: صد شتر، دویست بقر، هزار گوسفند،‌ هزار دینار، ‌ده هزار درهم،‌ دویست حلیه یمانی. 2️⃣ طبق مبانی مرحوم آقای صدر مطرح شده بود که درهم و دینار مثال نقد رائج هستند. 3️⃣ مسلک خود صاحب کتاب قراءات فقهیة معاصرة است که گفتند «ما اگر قرینه‌ای نبود همین مسلک دوم را انتخاب می‌کردیم ولی قرینه داریم که بقر و غنم هم اصل نیست. درهم و دینار که اصل نیست، به عنوان نقد رائج است و مالیت بقیه اصناف دیه را مطرح می‌کند.» 4️⃣ مسلک مختار ‌این بود که بگوییم «اطلاق ندارد این روایات اصناف دیه نسبت به زمان حاضر که اختلاف شدید بین اصناف دیه است. رجوع می‌کنیم به اصل عملی، قدر متیقن همان مقدار ده هزار درهم است که اقل این دیات است که می‌شود پنج هزار و دویست و پنجاه مثقال نقره و مازاد بر آن مجرای اصل برائت است.» 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15501 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 اسلام دارای نظام بهداشت است/ افراط و تفریط در توجه به بهداشت جسم و روح 🔻 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد؛ 🔹 ما قبول کنیم یا نکنیم، نظام بهداشت در اسلام داریم که اگر کسی بهداشت مورد نظر اسلام را مراعات کند از بسیاری آسیب‌ها در امان می‌ماند. 🔹 آلودگی جسم و آلودگی روح هر دو نیازمند نظافت هستند. رعایت بهداشت جسم ما را پاکیزه می‌کند و دعا و توسل، روح و روان را از آلودگی‌ها پاک می‌کند. 🔹 برخی آنچنان در بهداشت جسم زیاده روی می‌کنند که از نظافت و بهداشت روح غافل می‌شوند درحالی که هیچکدام جای دیگری را نمی‌گیرد. 🔹 اگر مردم جامعه و کل جهان از همان ابتدا به این دو با هم توجه کرده بودند خیلی از مشکلاتی که بشر امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند، به وجود نمی‌آمد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=15503 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #جامعه_و_فرهنگ #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ پیش نیازهای تفسیر تربیتی/ مربی، متربی و محتوا سه رکن تربیت است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین علی همت بناری در درس‌گفتار «تفسیر تربیتی» بیان داشت؛ 📕 برای بیان تفسیر تربیتی به پیش‌نیازهای عمومی و تخصصی نیاز داریم. نیاز به لغت‌‌شناسی داریم تا مفاهیم کلیدی قرآن را بتوانیم به درستی فهم نماییم. 📕 کتب لغت دو شاخصه دارد که منجر به اعتبار آن می‌‌شود؛ 1- قدمت و 2- دقت نویسنده. برای نمونه کتب مفردات راغب و التحقیق فی کلمات القرآن از معتبرترین کتب واژگان قرآن هستند. 📕 یکی دیگر از پیش نیازها ادبیات عرب(صرف و نحو) و نوع ترکیباتی که آیه می‌تواند داشته باشد، است؛ بر اساس این‌که چه نوع ترکیبی از آیه ارائه دهیم یک نوع رویکرد تربیتی خاصی می‌توانیم از آن برداشت نماییم. 📕 پیش نیاز بعدی اصول و قواعد تفسیر است. باید با روایات تفسیری آشنا باشیم؛ چرا که با رجوع به این روایات در مورد آیات متشابه و محکم می‎توان سخن گفت. 📕 برای این‌که بخواهیم تفسیر تربیتی داشته باشیم، یکی از پیش‌نیازهای ضروری، آشنایی با ساحت تعلیم و تربیت است. 🔻 تعریف تفسیر تربیتی؛ 🔹 مراد از تفسیر تربیتی فرآیندی برای کشف معانی و دلالت‌ها و مقاصد اهداف تربیتی آیات است. 🔹 تربیت در یک معنای عام به معنای تاثیرگذاری و تاثیرپذیری است. یعنی در فرد تغییر و تحول ایجاد شود چه در افکار و چه در رفتارهای وی. 🔹 تربیت دارای 3 رکن مربی، متربی و محتوا(عملی و نظری) است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com