eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
459 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ انتقال حکم شخصیت‌های حقیقی به شخصیت‌های حقوقی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» تأکید کرد؛ 🔹 دلیل سیره عقلاء برای مشروعیت بخشیدن به شخصیت‌های حقوقی حال و آینده، سکوت شارع است که امضا به حساب می‌آید. 🔹 در زمان معصوم(ع)، مالکیت، ذمه، بیع، بایع، مستاجر و... بوده است و این عناوین طرف‌ها و موضوعاتی داشته‌اند. موضوعی که در زمان ائمه(ع) مورد ابتلاء بوده اشخاص و افراد حقیقی بوده است. 🔹 اکنون مصادیق جدید برای آن به اسم شخصیت حقوقی پیدا شده است. آن ارتکاز، ارتکاز وسیعی بوده که شامل این مصادیق نیز می‌شده است و سکوت شارع امضای او را نسبت به این مصادیق به دنبال دارد. 🔹 اگر مردم قرارداد و اعتبار کردند که مصادیق خاصی را حیازت بدانند در حالی که حقیقتاً حیازت نیستند. در اینجا قضیه الحیازة مملِّکة شامل این مصادیق نمی‌شود چرا که این مصداق حقیقتاً حیازت نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21125 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 پرسش‌های فقهی حوزه بهداشت و درمان براساس زیست فناوری 🔻 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک بیان کرد؛ 📚 مهندسی ژنتیک در فقه 🔹 محور نخست، در استخدام تکنولوژی حیوی در عرصه صحت و طب اصل اباحه است. 🔹 محور دوم، مسائل مربوط به انعقاد نطفه و پدید آمدن جنین براساس کاربرد فنون و فرآیندهای زیست فناورانه چیست؟ 🔹 محور سوم، آیا کاشت عضو جایز است یا جایز نیست؟ آیا الحاق عضو جایز است یا جایز نیست؟ 🔹 محور چهارم، حکم مشابه سازی چیست؟ پرسش‌های فقهی مختلف و مهمی ذیل این محور چیست؟ 🔹 محور پنجم، حکم تجزیه و تفکیک سلول‌ها چیست؟ 🔹 محور ششم، کاربست فنون و فرآیندهای زیست فناورانه برای تغییر صفات و خصائل موجودات زنده چه حکمی دارد؟ 🔹 محورهای هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم به ترتیب شامل مسائل مربوط به امور آزمایشگاهی، معالجه، دارو، دامپزشکی و مرگ مغزی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21129 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان فرانسه 📝 مواضع مراجع، علما و حوزه در پی اهانت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر(ص) 📝 اعلام نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص آقای سید کمال حیدری 📝 برنامه‌‌های مدیریت حوزه‌‌های علمیه برای استفاده از هوش مصنوعی 📝 نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی ‌برگزار شد 📝 سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت در تهران و به صورت مجازی آغاز شد 📝 برگزاری ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس آنلاین به صورت روزانه در حوزه خراسان 📝 پویش جهانی پیامبر رحمت راه اندازی شد 📝 را‌ه اندازی مرکز مشاوره تخصصی کودک و نوجوان با رویکرد اسلامی 📝 نشر‌‌هاجر بسته کتب «مهدوی» خود را عرضه کرد 📝 نرم افزار جامع دروس حوزوی بروزرسانی شد و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21132 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 قاعده احسان به دیگران(۱۲)/ بررسی دلالت سیره بر قاعده احسان 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 📚 دلیل دیگر بر قاعده احسان، تمسک به سیره است که آیا سیره عقلا یا متشرعه‌ای برای اثبات لزوم احسان داریم یا نه؟ 📚 در این جا اگر صغرای سیره عقلا ثابت شود که در میان آنها این رفتار و بنا در عمل وجود دارد که به دیگران نیکی و احسان می‌کنند و این عمل را با رفتار خود تصدیق می‌کنند و می‌پسندند، و اتصال این سیره نیز به زمان معصوم(ع) ثابت گردد، این سیره حجت بوده و مبنای مشروعیت عمل می‌باشد. 📚 اما با اثبات عقلائی بودن سیره، دیگر اثبات صغرای سیره متشرعه در این امر عقلائی مشکل می‌شود. 📚 در مورد صغری بر لزوم احسان به صورت مطلق و در همه موارد، سیره‌ای نداریم که عُقلا بگویند مطلق احسان و همه مصادیق آن لازم و به آن ملتزم باشند. 📚 حداکثر بر رحجان و مطلوبیت و انجام اختیاری آن در موارد و مصادیق آن سیره وجود دارد. لذا باید مورد به مورد و در مصادیق آن در پی سیره عقلا بود تا ثابت شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری درس خارج «فقه عقود مستحدثه» 📕 درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه عقود مستحدثه» از سوی آیت‌الله حسین شوپایی برگزار می‌شود. 📆 زمان: شنبه تا چهارشنبه/ دو ساعت به ظهر 📌 مکان: مدرسه حضرت آیت‌الله تبریزی(ره)، مدرس ۱۰۱ ✅ درس به صورت حضوری و غیرحضورى(آنلاین) برگزار می‌شود. 🔗لینک شرکت در کلاس؛ 🌐 https://www.madras-online.com/?com=lms&id=537 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 هر امکانی که برای فقیه ایجاد می‌شود که فحصش را کامل‌ کند ناچار است به آن توجه کند/ لزوم مراجعه به فناوری‌های جدید برای صدور فتوا 🔰 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در گفت‌وگویی، اظهار داشت؛ 📝 یک مبحثی در اصول داریم که فرموده‌اند: به اصول عملیه و به امارات معتبره برای استنباط احکام شرعی نمی‌توانیم عمل کنیم «الا بعد الفحص والیأس عن الظفر بالدلیل.» 📝 براساس این هر امکانی که برای فقیه ایجاد می‌شود که فحصش را کامل‌تر کند ناچار است که به آن امکان توجه کرده و از آن استفاده کند. 📝 اخیرا استاد ما مرحوم آیت‌الله شیخ کاظم قاروبی تبریزی می‌فرمودند با آمدن این امکانات جدید ما بدون مراجعه به آنها فحصمان کامل نیست؛ یعنی مجتهد نمی‌تواند بدون مراجعه به اینها فتوا دهد. 📝 بنابراین بر اساس اصول مدون و مسلم حوزه‌های علمیه، استفاده از IT در صحنه‌های مختلفش یک امر ضروی و لازم است و بدون آن مسئلۀ افتا و اظهارنظر، محل اشکال و ایراد واقع می‌شود. 📝 اگر حوزه‌های علمیه می‌توانند درخواست و یا کمک کنند که اینها عمیق‌تر، گسترده‌تر و دقیق‌تر شود و پاسخ‌هایی که می‌گیرند مورد اطمینان بیشتری باشد؛ از باب مقدمه واجب یک امری است که عقلا ضروری و لازم است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 مباحث فقهی و اصولی تزاحم احکام الهی وضعیه و تکلیفیه در مسأله کرونا 💠 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان داشت؛ 📚 تزاحم و تعارض تنافی دو دلیل است. یا به لحاظ دلیلیت و یا مدلولیت. یا به تناقض و یا به تضاد منجر می‌شود. فرق بین تزاحم و تعارض عمده این است که تعارض در دلیلین است و تزاحم تنافی دو حکم است. 🔻 دو نوع تزاحم؛ 1️⃣ تزاحم بدون مرجح: اگر دو حکم متزاحم، از همه جهات مساوی باشند و هیچ ارجحیتی به هم نداشته باشند عقل علمی و عملی ما حکم می‌کند که ما مخیر بین انتخاب هر دو هستیم. 🔹 در متعادلین و مساویین که هیچ ارجحیتی ندارند از باب کل ما حکم به العقل حکم به الشرع قائل به تخییر هستیم. اول تخییر عقل است که منجر به تخییر شرعی می‌شود. 2️⃣ تزاحم با مرجح: دو حکم دارای ارجحیت و اهمیت است. بحث ترتب رخ می‌دهد که اهم و مهم پیش می‌آید. در غریق اگر یکی امتیاز خاصی داشت کشف می‌کند که باید یکی را بر دیگری ترجیح دهیم. 📚 اسلام و احکام اسلامی بن‌بست ندارد. چرا که صراط مستقیم بن‌بست ندارد. راه خروج اضطراری را با تأمل در منابع باید استخراج کنیم. باب تزاحم بابی است که به ظاهر گمان می‌کند تزاحم است ولی در باطن راه برون‌رفت از مشکلات مختلف است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21135 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✍️ نفی وجود مکتب و نظام اقتصادی در اسلام خلاف مفاد آیات و روایات است 📕 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ماهیت پول و احکام آن» عنوان کرد؛ ❓ شبهه: اساس بانکداری بر رباخواری می‌‌باشد از همین رو تفکیک بین بانکداری و رباخواری در عمل امری غیر ممکن است. توجه به تاریخ بانکداری ما را به این مطلب می‌‌رساند که اساس شکل‌گیری بانک‌ها بر اساس سوددهی و ربا می‌‌باشد. ✅ پاسخ اول: 🔹 تفصی از ربا به واسطه‌ی حیل ربا: قائلین به جواز حیل ربا می‌‌توانند با تعویض شکل، هر چند ماهیت ربوی بودن بانک‌ها، باقی بماند لکن مشکل ربا حل می‌‌شود. 🔹 جمعی از فقهاء معتقدند در اسلام نظام اقتصادی وجود نداشته و صرفا احکام تعبدی‌ای از نصوص کتاب و سنت به ما رسیده که مراعات آن‌ها لازم است. 🔻 جواب: 🔸 بالطبع پاسخ مذکور و صرف تغییر شکل نزد قائلین به وجود نظام اقتصادی در اسلام، ناتمام است. 🔸 به نظر ما نیز این‌که احکام اقتصادی اسلام را صرفا احکامی تعبدی دانسته و نظام اقتصادی را مخدوش بدانیم، خلاف مفاد آیات و روایات است. 🔸 البته وجود علم اقتصاد در اسلام منتفی است. لکن نفی وجود مکتب اقتصادی و نظام اقتصادی در اسلام صحیح نیست. ✅ پاسخ دوم: 🔹 خدماتی کردن بانک‌ها: پیشنهاد برخی از علماء این بود که اصلا رابطه‌‌ی بانک‌ها به مردم، رابطه‌‌ی ارائه خدمات باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21138 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 شهید صدر؛ نظریه‌پرداز و نوآور در عرصه‌های مختلف علوم اسلامی 🔰 حجت‌الاسلام سید امید مؤذنی در نشست «آثار شهید صدر را چرا و چگونه بخوانیم؟»، گفت: 📕 برای آشنایی با شهیدصدر باید منظومه آثار مرتبط با وی را کنار هم خواند، زیرا اندیشه وی بسیار منسجم و هماهنگ است و معمولاً در آثار مختلف او تناقض و تضاد دیده نمی‌شود. 📕 شهید صدر نظریه‌پرداز و نوآور در عرصه‌های مختلف علوم اسلامی است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب در رشته‌های مختلف فلسفه، فقه و... مکتب آفرید و دانش را به مرز جدیدی رساند. 📕 اینکه اقتصاد اسلامی به عنوان یک مکتب در برابر مکاتب دیگر مطرح شود، کار شهید صدر است؛ اگر کسی اقتصادنای او را خوانده باشد، نمی‌تواند منکر اقتصاد اسلامی شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21141 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 برگزاری درس خارج «شروط بیع در مقایسه با قوانین حقوقی بین‌المللی و داخلی» 💢 درس خارج فقه معاصر با موضوع «شروط بیع در مقایسه با قوانین حقوقی بین‌المللی و داخلی» با بررسی اقوال و ادله در مسأله «دایره شمول صدق اکراه در صورت توعید اضرار به غیرمکرَه» برگزار می‌شود. 📚 استاد: آیت‌الله مهدی شب زنده‌دار 📆 زمان: شنبه تا سه‌شنبه/ ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح ✅ درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار می‌شود. 🌐 لینک شرکت در درس👇👇 https://rubika.ir/Feghahat_ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 بررسی اصول و سنت‌های اقتصادی در قرآن و روایات در نشریه «مطالعات اقتصاد اسلامی» 🔰 عناوین مقالات در بیست و پنجمین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی «مطالعات اقتصاد اسلامی» به شرح ذیل است: 📚 تبیین فقهی اقتصادی قراردادها و فعالیت‌های سفهی در حوزه‌های کلان و شرایط اقتصادی نوین 📚 بکارگیری تعدیل انتخاب‌های غیربهینه در یک مدل تعادلی با کارگزاران اقتصادی ناهمگن 📚 واکاوی فلسفه حرمت ربا با تأکید بر انتقال ظالمانه ریسک 📚 جبران کاهش ارزش پول اعتباری و دوگان مثلی- قیمی؛ نگرشی موضوع‌شناسانه 📚 بررسی اصول و سنت‌های اقتصادی در قرآن و روایات 📚 روایتی عدالت ‏بنیان از اقتصاد «اثباتی»؛ تقریری از کارکرد علم اقتصاد و نسبت آن با علم اقتصاد اسلامی 📚 طراحی بازار بین‌بانکی براساس دیدگاه متخصصان فقهی در نظام پولی و مالی ایران 📚 نقش حافظه سیستم در اجرای صحیح قرارداد مشارکت بانکی در نظام بانکداری اسلامی 📚 بررسی مبانی فردگرایی روش‌شناختی و نقد فردگرایی روش‌شناختی در نظریه انتخاب عقلایی 📚 طراحی شاخص اندازه‌گیری تخصیص زمان بین کار و انواع فراغت در یک چارچوب اسلامی 📚 ارزیابی کارایی موقوفه‌های شهر زاهدان 📚 شناسایی و اولویت‌بندی اثرگذارترین عوامل و پیشران‌های رشد اقتصادی در ایران 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=21144 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 قطع عضو هر چند ضرر است ولی اگر عدم قطع سبب ابقای ضرر شود، صحیح نیست 📚 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تأکید کرد؛ 💠 اگر دو ضرر متساوی بودند، مثلاً قطع عضو یک ضرر داشته و عدم پیوند عضو هم ضرر دیگری داشته باشد، حکم چیست؟ 💠 قطع عضو احداث ضرر است، ولی اگر قطع عضو نکنیم و آن نیاز بدن ادامه پیدا کند ابقای ضرر است. در این صورت انسان مخیر است. 💠 گاهی قطع عضو جلوی ضرر را نمی‌گیرد، بلکه نفعی را ایجاد می‌کند. در اینجا باید ببینیم بین این نفع و ضرری که ایجاد می‌شود کدامش ترجیح دارد. 💠 اگر یک دارویی عوارض جانبی متنابه داشته باشد ولی از جهت دیگر نفع داشته باشد که نفعش بالاتر باشد، خوردن آن حرام نیست. 💠 عرف در اینجا کسر و انکسار می‌کند، یعنی در کفه ترازو می‌گذارد تا ضررش با نفعش سنجید شود، اگر دید ضررش کم و نفعش بیشتر است، آن را می‌پذیرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21147 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com