eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
392 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 شهید صدر فقط یک مجتهد نبود بلکه یک امیدى بود براى آینده اسلام 🔰 رهبر معظم انقلاب در بیاناتی به مناسبت سالگرد شهادت شهید صدر: 🔹 مرحوم آیت‏اللّه‏ صدر بدون شک یکى از چهره هاى برجسته جهان اسلام بود؛ صرفاً یک روحانى نبود، فقط یک مجتهد نبود بلکه یک امیدى بود براى آینده اسلام و به خصوص براى آینده عراق و ملّت عراق؛ یکى از آن شخصیّت هاى کم نظیرى بود که فقاهت اسلامى را با اندیشه جدید و نوآورى در مسائل و با شجاعت و با دیانت و تقوا همراه داشت. 🔹 واقعاً یکى از بزرگ‏ترین جرایم رژیم عراق این بود که این شخصیّت بزرگ را این‏ جور با این وضع فجیع به شهادت رساند و او را از بشر و از امّت اسلامى گرفت. 🔹 حادثه شهادت این بزرگوار دو بُعد دارد؛ یک بُعد همین است که گفتم: خسارت. بُعد دوّم قضیّه، بُعد سازنده این حادثه بزرگ است. این یک شهادت است، یک خون است، آن هم خونى به این طهارت، به این نفاست. این‏ جور این عنصر نفیس و عزیز که وجودش براى اسلام نافع بود و خودش هم می‌دانست، در عراق ماند و مبارزه کرد و مقاومت کرد و تسلیم نشد تا جان خودش را آن هم با این وضع داد. 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22823 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ محصول اقامه نظامات دین، تمدن سازی است 🔻 آیت‌الله عباس کعبی در تبیین پیش نیازهای طرح تمدنی جمهوری اسلامی ایران: 🔹 نخستین پیش نیاز اقامه دین، وجود رهبران الهی است. 🔹 دومین پیش نیاز وجود آموزه‌های دین در ساحت اندیشه، باور و ارزش و رفتار در ساحت اجرا است. 🔹 سومین پیش نیاز اقامه دین ساخت جامعه بر مبنای آموزه‌های دین بوده که رسالت انبیای الهی محسوب می‌شود و در اصطلاح به آن «امت سازی» می‌گویند. 🔹 مقابله با دشمنان دین چهارمین پیش نیاز اقامه دین است. 🔹 پنجمین پیش نیاز اقامه دین، اجرای نظامات دین است؛ این نظامات باید در ساحت فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و سایر قلمروهای زندگی اجرا شود. 📚 محصول اقامه نظامات دین، تمدن سازی است. حوزه باید نظامات دین را بشناسد، ترویج کند و تلاش داشته باشد تا این نظامات را اجرایی سازد. 📚 اقامه «حکم الله» مأموریت حوزه‌های علمیه است، از این رو شعار جدایی حوزه و روحانیت از سیاست و انقلاب یک شعار مرتجعانه و متوهمانه و باطل است. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22827 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📚 بازخوانی نظرات مراجع و بزرگان درباره پیوستن به کنوانسیون‌های بین المللی 📚 آیت‌الله اعرافی شایعات منتسب به خود را تکذیب کرد 📚 دیدار مدیر حوزه‌های علمیه کشور با رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) 📚 ثبت‌نام شرکت در آزمون مدرک استخدامی ویژه طلاب شاغل 📚 جذب و استخدام روحانی در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش 📚 دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی منصوب شد 📚 ظرفیت پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران در سطوح ۲، ۳ و ۴ سال تحصیلی جدید 📚 تشریح فعالیت‌های مؤسسه انتشارات حوزه‌های علمیه 💢 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22834 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 بررسی و نقد دیدگاه مرحوم نائینی در باب تشکیل مجلس قانون‌گذاری 🔻 آیت‌الله محمدعلی مدرسی در درس «فقه قانون‌گذاری» مطرح کرد؛ 🔹 محقق نائینی از جمله عالمان موافق مشروطه و مدافع تشکیل پارلمان است و نه تنها آن را جایز می‌داند که تشکیل آن را واجب شرعی قلمداد می‌کند. 🔹 ایشان به سیره‌ی رسول خدا تمسک کرده‌اند که در امور اجتماعی اهل مشورت بوده‌اند و این جمله از ایشان معروف است که می‌فرمودند: اشیروا علی اصحابی. گاهی حتی با این‌که رأی آن حضرت مخالف با رأی مشورت‌دهندگان بود، به رأی آن‌ها عمل کرده‌اند و نظر خود را نادیده گرفته‌اند. 🔻 نقد 🔸 پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) در همه امور سیاسی و مدیریتی با مردم یا منتخبان آن‌ها مشورت نمی‌کردند، بلکه در برخی امور رایزنی می‌کردند؛ همچنین در همه مواردی که مشورت می‌کردند چنین نبوده است که همیشه نظر مشاور را مبنای عمل قرار دهند. 🔸 اگر نتیجه ادله مشورت لزوم تشکیل نهادی شبیه مجلس و پارلمان است باید الاقل در زمان امیرالمومنین(ع) که کشور اسلامی ‌وسعت یافته بود و حوادث کوچک و بزرگ زیادی رخ می‌داد نوعی از آن تشکیل می‌شد. در حالی که چنین نبوده است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22807 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ «بیان ویژگی‌های اصلح»، «تبیین اخلاق انتخابات» و «ایجاد وحدت با محوریت ولایت»؛ رسالت حوزویان در انتخابات پیش‌رو 🔻 آیت‌الله محمود رجبی‌ در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 رسالت حوزه‌های علمیه دفاع، تبیین و زمینه‌سازی برای پیاده شدن آموزه‌های دین در جامعه است و در زمینه انتخابات پیش‌رو نیز وظیفه‌ای سنگینی بر عهده دارند. 🔹 همه روحانیون وظیفه داریم در عرصه انتخابات و انتخاب اصلح، شاخص‌ها و ویژگی‌ها را به‌خصوص نسبت به آرمان‌های انقلاب و اسلام بیان کنیم. 🔹 آشنایی مردم با اخلاق انتخابات وظیفه‌ای دیگری است که باید روحانیون در آن سهیم باشند به‌طوری‌که مردم بر طبق موازین اخلاقی و اسلامی عمل کنند. 🔹 حضور حماسی در انتخابات یک وظیفه‌ای الهی و دینی است که باید مورد تأکید روحانیت در تبلیغ چهره به چهره باشد. 🔹 ایجاد وحدت با محوریت ولایت و انقلاب و ایجاد امید در بین مردم با انتخاب اصلح از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. 🔹 امروز مردم مشکلات فراوانی دارند و باید توجیه شوند که بهترین راه بلکه تنها راه حل این معضلات انتخاب اصلح است. 📗 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22841 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 شهید صدر(ره) را باید شناخت و شناساند، چون امروز نیز نیازمند اندیشه‌ها و افکارش هستیم 🔰 حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان در نشست «اندیشه صدر»: 📚 با این‌که شهید صدر(ره) فعالیت‌های اجتماعی گسترده‌ای داشت اما غریب بود؛ چهل سال از شهادت ایشان می‌گذرد اما باز از آن غربت بیرون نیامده است. 📚 برجسته‌ترین ویژگی شهید صدر(ره) عقل وافرش بود. حکمت و قدرت فقهی ایشان که در علوم مختلف جلو رفته است، از عقل وافر اوست. 📚 امروز بیش از چهل سال پیش به شهید صدر(ره) نیاز داریم؛ امروز باید ایشان را برای رشد عقل، طرز تولید راهبرد، حکمت عملی در عرصه‌های اجتماعی و عرصه‌های فردی الگو قرار دهیم. شهید صدر(ره) عقلانیت جمهوری اسلامی را تئوریزه کرد. 📚 شهید صدر(ره) را باید شناخت و شناساند، نه به خاطر این‌که فقیه اسلامی بود، نه به دلیل تأثیرات اجتماعی شگرفی که داشت، بلکه شهید صدر(ره) را باید شناخت به خاطر نیازی که امروز به او داریم. 📚 اگر بخواهیم در زمان خودمان حکمت درگیر با مسائل عینی و اجتماعی را فرا بگیریم، بی‌تردید بی‌نظیرترین الگوی فراگیری حکمت از شخص علامه شهید صدر(ره) بزرگوار است. 📚 شهید صدر(ره) روش عقلانی فقاهت را ارتقاء دادند؛ وقتی عقلانیت را در فقه جاری کردند این اتفاق را در اوج رقم زدند که باز هم باید از ایشان درس گرفت. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22856 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📗 از هر بُعدی به شخصیت شهید صدر(ره) نگاه کنیم در می‌یابیم ایشان برای خدا زندگی کردند 🔻 آیت‌الله عباس کعبی در تبیین برخی از ابعاد شخصیتی شهید صدر(ره): 📖 شهید صدر(ره) نابغه، متفکر و اسلام شناس مظلوم جهان اسلام بود. ایشان از لحاظ فقاهت هم تراز امام خمینی(ره) بود. 📖 شهید صدر(ره) از لحاظ تفکر و اسلام شناسی هم تراز شهید مطهری است. ایشان از لحاظ کار تشکیلاتی هم تراز شهید بهشتی هستند. 📖 هنگامی که شاگردان نزدیک شهید صدر(ره) به ایشان در زمینه مرجعیت فشار آوردند، ایشان گفت به یک شرط این کار را می‌پذیرم و آن این که اگر وسط کار کسی پیدا شد که مرجعیتش بتواند اسلام را پیش ببرد همه ما باید زیر چتر او کار کنیم و برای او تبلیغ داشته باشیم و از مرجعیت من دست برداشته شود. 📖 شهید صدر(ره) روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جلسه درس تأکید می‌کند از این به بعد کسی حق ندارد مرجعیت مرا تبلیغ کند و همه ما باید سرباز امام خمینی(ره) باشیم. 📖 از هر بعدی به شخصیت شهید صدر(ره) نگاه کنیم در می‌یابیم ایشان برای خدا درس خواند، تعلیم داد و عمل و جهاد کرد و در نهایت شهید شد. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22838 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فقه با انگاره قبول و انکار نظامات شرعی (بخش اول) 🔰 آیت‌الله علیدوست در جلسه هم‌اندیشی فقه نظام: 🔹 یک نگاه می‌گوید احکام و اصل جعل شارع تابع مصالح و مفاسد نیست؛ 🔹 نگاه دیگر معتقد است احکام تابع مصالح و مفاسد است و معروف است که عدلیه از جمله امامیه چنین نظری دارند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ سه باب فقهی مربوط به افعال جوانحی؛ «فقه العقائد»، «فقه علم و معرفت» و «فقه فضائل و رذائل» 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی»: 🔰 در افعال جوانحی و درونی دو سؤال به‌صورت کلیدی مطرح است. 1️⃣ منظومه افعال قلبی و جوانحی در محدوده فقه قرار می‌گیرد یا نه؟ فقه هم اینجا بر اساس اجتهاد است و تحصیل الحجه علی الحکم الفردی الکلی است. 2️⃣ این امور قلبی و جوانحی می‌توانند مشمول احکام الزامی شوند و اینجا آیا قاعده‌ای داریم که احکام الزامی در این‌ها می‌آید یا نداریم؟ 🔻 سه گرایش فقهی مربوط به افعال جوانحی است. 🔹 فقه العقائد: در سنت فقهی ما ریشه دارد اما جایگاه مستقل ندارد. فقه العقیده به معنای فقه خاص نه فقه الاکبر. این باب فقهی می‌گوید اعتقادات و التزامات ما حکمش چیست. 🔹 فقه علم و معرفت: بحث مربوط به آگاهی‌هاست. 🔹 فقه فضائل و رذایل یا فقه اخلاق نفسانی و جوانحی است. 🔻 فرق اخلاق و فقه ☑️ مفروض علم اخلاق این است که این صفات قابل‌تغییر هستند. اختیاری بودن از مبادی اخلاق است. همان‌که فعل و اختیاری است مشمول قاعده ما من واقعه الا و له حکم شرعی است و جاری می‌شود. ولی این کار فقهی جایگزین اخلاق نمی‌شود. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22853 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نظام اقتصادی اسلام، نظام سودآوری است ولی هر نوع سودآوری را نمی‌پذیرد و بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست 🔰 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بورس» عنوان کرد؛ 🔹 در بورس معامله‌گر، کارگزار، کارفرما، مدیرعامل و اشخاص حقیقی و حقوقی به دنبال کسب سود هستند و اسلام نیز با سود مخالف نیست. 🔹 نظام اقتصادی اسلام، نظام سودآوری است؛ ولی سودآوری بر اساس تولید و بر اساس فکر، نه بر اساس معامله‌های ربوی. 🔹 عینه یکی از معاملات سودآور است و جایگزین معاملات ربوی، معاملات عینه است؛ پس ما نظام اقتصادی و نظام سودآور داریم. 🔹 البته معامله‌ها نباید صوری باشد. فرق بین حلیت و حرمت، صوری بودن و صوری نبودن است؛ واقعا باید مشتری و بایع اختیار داشته باشند. 🔹 سودآوری در بورس هست؛ ولی این‌گونه که بعضی گمان می‌کنند سودآوری در بورس ممنوع نیست، نه ما قبول نداریم. 🔹 نظام اقتصادی اسلام نظام سود‌آوری است. منتهی این سعی انسان با محدودیت‌ها و مراقبت‌ها و خصوصیات است. با یک کلمه حلال و با دیگری حرام می‌شود؛ و این معنی انشائات و آثار الفاظ است. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22820 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✳️ سوره یوسف از تربیتی‌ترین سوره‌های قرآن است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی»: 📚 کسی که می‌خواهد نقشه تربیتی را طراحی نماید، صرفا نباید توانایی طراحی و آوردن روی کاغذ داشته باشد، بلکه باید قدرت اجرای نقشه را نیز داشته باشد. 📚 نکته‎ای که در بسیاری از مباحث تولید علوم انسانی به ویژه در تربیت، غفلت می‎شود همین بحث قدرت است. 📚 سوره مبارکه یوسف از تربیتی‌ترین سوره‎های قرآن است که برای آن و قوانین تربیتی‌ای که در آن وجود دارد می‎توان کتاب‎ها نوشت. 📚 یکی از مشکلات دنیای امروز که در مقابل ما برای طی مسیر تربیت وجود دارد این است که وقتی با ابزار و قدرت دشمن روبرو می‌شویم، احساس یأس و ضعف به ما دست می‌دهد. 📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22816 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نظریه اثبات عدم اعتبار رأی مردم برای مشروعیت حکومت و مرجعیت فقیه به بیان فلسفی و کلامی 🔻 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی تشریح کرد؛ 📚 در دوران معاصر عده‌ای تصدی اداره امور را وظیفه فقیه می‌دانند و نقشی برای مردم قائل نیستند. 📚 بنیان فلسفی - کلامی این نظریه عبارت‌اند از این‌که: اقتضای بینش اسلامی این است که کل عالم هستی را ملک حقیقی خدا بدانیم و هر تصرفی در جهان هستی به اذن او باشد، در نتیجه نمی‌توان بدون اذن خداوند در اعتباریات او تصرفی کرد و جایگاه پیامبر(ص) و امام(ع) و فقیه از این اعتباریات است. 📚 معیار این نظریه اراده شارع است، از این روی در موضوعی مانند عدل از دیدگاه این بزرگان آن چیزی است که خداوند اراده کرده است و عدل پیشینی نداریم. 🔹 شاید طرح چنین مطلبی در زمان خودش برای مقابله با برخی رویکردهای تفریطی، سکولاریزم و اومانیسم لازم بود لکن در آن ناهمسویی و تناقض در صدر و ذیل دیده می‌شود؛ نتیجه این‌که امتداد این تفکر در سپهر سیاست قابل توجیه نیست. 📒 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22879 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🚨📣 تا یک اردیبهشت ماه تمدید شد 🔰 موسسه استعدادیابی و آموزش آوا برگزار می کند: ✅ پنجمین دوره «نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی مأوا» 🔸با هدف: کشف استعدادها و توانمندسازی فعالان علوم انسانی و اجتماعی کشور 🔹در رشته‌های: اقتصاد،سیاست،مدیریت، جامعه و فرهنگ، خانواده، علوم تربیتی، حقوق و مبانی علوم انسانی و اجتماعی 🔸 قالب‌ها: کارگاه، کلاس، برنامه مطالعاتی و جلسات مشاوره 🔹بصورت حضوری (ظرفیت محدود با رعایت پروتکل های بهداشتی) و غیر حضوری (مجازی) 🔸همراه با اعطای گواهی معتبر و معرفی به مراکز علمی و تحقیقاتی برای جذب ✳️ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: www.bq-network.ir ــــ.ـــ.ـــ.ـــ.ـــ.ـــ.ـــ.ـــ. مأوای علوم انسانی و اجتماعی را دنبال کنید: 🆔 @meftaah_com
📕 نگاه اجتهادی و نیمه اجتهادی در فهم مفاد استعمالی 🔰 آیت‌الله محمود رجبی در درس خارج تفسیر اجتماعی: 🔻قواعد تفسیری 📚 نخستین مطلب این است که حرکت از کل به جزء و یا از جزء به کل باید باشد؟ در این خصوص سه نظر وجود دارد؛ 📚 1 - مفسر باید از کل به جزء حرکت کند یعنی ابتدا تصویر کلی از آیه به دست آورد سپس واژگان را مورد بررسی قرار دهد. 2 - از جزء به کل. 3 - بر اساس شرایط متغیر است. 📚 نظر ما در تفسیر حرکت از جزء به کل است زیرا در این صورت هیچ پیش فرضی برای مفسر حاصل نمی‌شود. 📚 مطلب دوم فهم مفاد استعمالی و مراد جدی گوینده است. در مفاد استعمالی به دنبال بیان کردن معنای ریشه فعل و معنای هیئت آن هستیم که از دو طریق حاصل می‌شود: 🔹 الف) اجتهادی: مفسر مقطع زمانی واژه را مشخص می‌کند سپس فرهنگ، ادبیات و اشعار و... آن زمان را بررسی می‌کند تا معنای ریشه کلمه را به دست بیاورد. 🔹 ب) نیمه اجتهادی: رجوع به منابع لغت که دارای سه ویژگی اعتبار، نزدیک به زمان معصوم(ع) و بیان معنای حقیقی باشد. 📚 بعد از به دست آوردن معنای استعمالی به سراغ کشف مراد جدی گوینده می‌رویم که آیا اراده او معنای حقیقی بوده یا معنای مجازی. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22875 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تربیت از وظایف حاکمان و نهادهای رسمی حکومت اسلامی است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت» عنوان کرد؛ 📖 در بحث عوامل انسانی تربیتی این سؤال مطرح است که چه کسانی ولایت و چه افرادی تنها وظیفه تربیتی دارند و قلمرو تربیتی آن‌ها تا کجاست؟ 🔻 در یک نگاه کلان می‌توان گفت کسانی که وظیفه تربیتی دارند عبارتند از؛ 1️⃣ فرزندآوران: مانند جد، پدر و مادر که وظایفی قبل از آمدن فرزند و بعد از آمدن فرزند برای آن‌ها مطرح شده است. البته برخی از وظایف تمهیدات تربیتی است و برخی از وظایف خاص تربیتی والدین هستند. 2️⃣ نایبان دسته اول؛ مانند وصی، وکیل، معلم، پرستار. 3️⃣ افرادی که منسوب به دسته اول هستند؛ مانند برادر یا دیگر اقارب. 4️⃣ حاکمان و والیان و نهادهای رسمی؛ به نوعی وظیفه کلی جامعه که بر عهده حاکم و... افراد جامعه نسبت به یک‌دیگر که در رأس آن حاکمان هستند و بعد از آن‌ها عالمان و عدول مؤمنین و... وظیفه دارند. امروزه این دسته از مربیان بیش از سایر اقسام در معرض وظیفه تربیتی هستند. 5️⃣ عدول مؤمنین که خداوند یک سری وظایف عام و در برخی موارد وظیفه خاص برای آن‌ها در نظر گرفته است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ «تجربه»، «حیا» و «داشتن خانواده صالح»؛ سه شرط لازم در افراد برای سپردن مسؤولیت 🔻 آیت‌الله اراکی در درس خارج نظام سیاسی بیان کرد؛ 📝 در ولایت تفویض علم، عدل و کفایت سه شرط عمده و در ولایت تنفیذ توانایی برای انجام مأموریت و امانتداری در انجام مأموریت دو شرط اساسی به شمار می‌آید. 📝 ولایت تنفیذی عموما ولایت برای مسائل خُرد و مأموریت‌های محدود و معین است، به همین دلیل ولایت تفویض مهم‌تر از ولایت تنفیذ است. 🔻 البته درباره ولایت تفویض شروط خاصی نیز در روایات بیان شده که لازم است به آن‌ها توجه شود. 🔹 نخستین شرط تجربه است. فردی که ولایت تفویض به او واگذار می‌شود باید کسی باشد که هم تجربه شده باشد و هم خودش صاحب تجربه باشد. 🔹 دومین شرط حیا است. حیا خصلت بسیار مهمی است و مراد از آن این است که فرد دچار رفتار ناهنجار شرعی و عرفی نشود. 🔹 سومین شرط داشتن خانواده صالح است. اگر قرار است به فردی پستی داده شود باید مشخص شود ریشه خانوادگی او چگونه بوده است و او در چه خانواده‌ای رشد کرده است. 📝 میان حیا و داشتن ریشه خانوادگی ارتباط وجود دارد. حیا با تربیت حاصل می‌شود نه با تعلیم. اگر محیط خانواده محیط با حیایی باشد فرزند با حیا تربیت می‌شود. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22889 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 تمرکز زدایی از امتیازات رمز ارزهای مجازی نسبت به پول‌های اعتباری کاغذی 🔻 آیت‌الله محمدرضا مدرسی در درس خارج «فقه استارتاپ‌ها و ارز مجازی»: ✅ بشر برای رهایی از آسیب‌های پول‌های اعتباری کاغذی به تولید پول و ارز مجازی روی آورد. ✅ پول‌های کاغذی فیزیکی غیر از ارزش اعتباری، ارزش دیگری ندارد و تنها وسیله مبادله هستند. ✅ ارزش اعتباری پول‌های کاغذی ناشی از اعتمادیست که مردم به آن دارند. منشأ اعتماد نیز متفاوت است مثلا زور دولت‌ها یا امانتداری مرکز نشر یا تلفیقی از این‌ها است. ✅ پول‌های اعتباری کاغذی زیر نظر مراکزی هستند که تحت تأثیر دولت‌ها بوده و دولت‌ها هرگونه که دوست دارند حجم این پول‌ها را کم یا زیاد می‌کنند. ✅ هنر تولید کنندگان رمز ارزهای مجازی، تمرکز زدایی است. یعنی این ارزها از مرکز کنترل مرکزی جدا هستند و همه افراد در آن‌ها حق یکسانی دارند. 📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22869 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ گفتمان فقهی سازی علوم اسلامی در فضای دانشگاه 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در جلسه امضای تفاهم‌نامه حوزه و دانشگاه آزاد: 📝 نظام موضوعاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شده است شامل مباحث فقهی خوب و مهمی هستند و قطعاً می‌توانند برای حل مشکلات کشور راهگشا باشند. 📝 ما می‌خواهیم تفاهم‌نامه بین حوزه و دانشگاه آزاد بتواند وحدت حوزه و دانشگاه را به واقع به ظهور برساند. 📝 صرف نوشتن کتاب نمی‌تواند حوزه و دانشگاه را به هم برساند و این مهم نیازمند به اشتراک گذاشتن علوم به صورت حضوری و در جلسات متعدد است. 📝 گفتمان فقهی سازی علوم اسلامی ظرفیت خوبی را برای پذیرش مباحث دینی و فقهی در فضای دانشگاه فراهم کرده است. 📝 البته حوزویان نیز می‌بایست با دانشگاه ارتباط قوی‌تری برقرار کرده و از علوم و نظرات آن‌ها مطلع گردند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹سلسله دروس امامت در اندیشه اسلامی برگزار می‌شود 💢 سخنران: آیت‌الله محسن اراکی 📝 زمان: شب‌های ماه مبارک رمضان - شنبه، یکشنبه، دوشنبه / ساعت ۲۳ 💻 پخش زنده از طریق: 🌐 https://www.aparat.com/ayatollah.araki/live 🌐 www.eshia.ir (سایت مدرسه فقاهت) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اکنون علوم انسانی اسلامی در مجامع علمی و بین‌المللی حرف برای گفتن دارد ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در نشست علمی مطرح کرد؛ 📝 اکنون علوم انسانی اسلامی و یا قرآن‌بنیان، یک ایده دقیق است و در مجامع علمی و بین‌المللی حرف برای گفتن دارد. از لاک دفاعی خارج شده است. 🔹 آیا علومی براساس دین و منابع دینی، شدنی است یا خیر؟ عده‌ای شروع به نقد این ایده کردند و گفتند این ایده ناممکن است و علوم انسانی قرآن‌بنیان حرف درستی نیست. 🔸 در پاسخ باید گفت، به چه دلیل است که معیار علمیت علم را تجربی بودن می‌دانید؟ روش تجربی محصول تفکر پوزیتیویستی بود و چون انسان را ارتقاءیافته میمون می‌دانستند، احکامی که در مورد میمون داشتند، برای انسان هم تعمیم می‌دادند، ولی این انسان‌شناسی غلط است. 📝 علوم انسانی وابستگی به نیاز، فرهنگ، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی دارد، اما انسان‌شناسی توحیدی کجا و انسان‌شناسی داورینیستی کجا؟ بنابراین نمی‌توان گفت تئوری‌های علوم انسانی باید همگانی باشد، بلکه باید عقلانی و محققانه و ضابطه‌مند باشد و باید مستند به مبانی محکم باشد و این مهم است. 🔹 می‌گویند، دلیل دوم برای عدم امکان تولید علوم انسانی قرآن‌بنیان این است علوم انسانی علم هستند و این‌ها دنبال بیان دانش‌اند و نه ارزش. 🔸 در پاسخ باید بگویم، اولاً اغلب آیات قرآن توصیفی هستند و نه توصیه‌ای. ثانیاً این‌که ارزش‌ها هم نوعی توصیف هستند و این وابسته به مبنای فلسفه ارزشی است. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22908 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ معرفی کتاب «طراحی نظام جامع حمایت خانواده» 📙 نام کتاب: طراحی نظام جامع حمایت خانواده(در فقه و نظام حقوقی ایران) 📝 نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا 📚 توضیحات: فقه و حقوق خانواده موجود، بر روابط خصوصی همسری یا والد- فرزندی متمرکز شده و مسایل حقوق عمومی خانواده را مورد توجه قرار نداده است. این کتاب مسایل فقه و حقوق خانواده را از منظر حقوق عمومی مورد مطالعه قرار داده و باب جدیدی را در فقه اسلامی و حقوق خانواده جمهوری اسلامی ایران گشوده است. 📚 به‌منظور طراحی نظام جامع حمایت خانواده در فقه و حقوق عمومی، عمده مشکلات خانواده در سه منشأ کلی نادانی، ناتوانی و نافرمانی طبقه‌بندی شد. منطبق بر سه منشأ یادشده؛ راهکارهای مدیریت مشکلات خانواده در سه قسمت «آموزش و مهارت‌افزایی»، «حمایت و توان‌افزایی»، و «مشاوره و داوری» مطالعه و بررسی شد. این سه راهبرد کلان به ترتیب بر آسیب‌های سه‌گانه مذکور منطبق است و مجموعاً از قابلیت‌های مؤثری برای پیشگیری یا برطرف کردن مشکلات خانواده برخوردار است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فقه با انگاره قبول و انکار نظامات شرعی (بخش دوم) 🔰 آیت‌الله علیدوست در جلسه هم‌اندیشی فقه نظام: 🔹 دیدگاه سوم بر این عقیده است که نظام وجود دارد؛ اما از طریق همین استنباط اتمیک می توان به نظام دست یافت؛ 🔹 دیدگاه دیگر این است که به صورت کنترل شده می توان مصالح و مفاسد را فهمید و از طریق نصوص دینی به صورت حلقوی و یا هرمی می توان به نظام دست یافت. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری نشست‌های تخصصی «فقه سلامت» 📝 کارگروه فقه پزشکی هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برای سومین سال متوالی نشست‌های تخصصی «فقه سلامت» را برگزار می‌کند. 📆 زمان: شب‌های ماه مبارک رمضان، ساعت ۲۳ 💻 پخش آنلاین از طریق سامانه اسکای روم به آدرس: https://www.skyroom.onlin/ch/kalamona/fegh-salamat 💢 نکته: لطفا از مرور گرر گوگل کروم استفاده و به عنوان مهمان وارد شوید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 عذری برای غفلت از فقه اجتماعی پذیرفته نیست 🔰 آیت‌الله محسن اراکی در گفت‌وگو KHAMENEI.IR: 📙 یکی از تکالیف فقه تبیین رفتار اجتماعی انسان است؛ یعنی رفتار انسان در قالب نظام اجتماعی است؛ از همین جاست که بحث نظام‌های اجتماعی فقهی مطرح می‌شود. 📙 الحمدلله حوزه‌ها به حرکت افتاده‌اند و تا حدود زیادی مباحث فقه نظام راه‌افتاده و مباحث زیادی انجام شده است، امّا هنوز در آغاز راه هستیم و این راه طولانی است. 📙 امروز فقیهان ما به‌ویژه فقهای جوان ما باید کار کنند، اینکه یک کسی انتظار داشته باشد که چند سالی، تند چیزی بخواند و بعد هم ادعای اجتهاد کند و بعد هم برود و بر اساس آنچه به ذهنش می‌رسد حکمی به خدا و رسول نسبت دهد، این همان چیزی است که به التقاط منتهی می‌شود. 📙 خیلی از التقاط‌ها، التقاط‌های ناشی از سوء‌نیت نبوده است. در نتیجه ضعف علمی، ضعف بنیه‌ی علمی، ضعف مایه‌ی علمی یا احیاناً در نتیجه اینکه حوصله‌ی کار زیاد نداشتند، امّا در عین حال خواسته‌اند پز آن را بدهند، هوای نفس آن‌ها را به التقاط کشانده است. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22913 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com