eitaa logo
✒مـــــه شکن
263 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
486 ویدیو
87 فایل
﷽ درپیچ وخم جاده ی زندگی،گاهی فضای تاریک و مه آلود آنرا باید بامــه شکن عبور کرد . . . لینک کانال: http://eitaa.com/joinchat/1914503168Cda63e1f57f ارتباط: @s_heydari110 حیـــدری
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق(علیه السلام) سکوتی کرد، بعد فرمود:« ای سُدیر همراه من بیا.» امام مرا به منطقه‌ای برد که خاک سرخ رنگی داشت و چوپان نوجوانی، بزغاله‌هایش را برای چرا آورده بود. امام نگاهی به او کرد و به من فرمود: « ای سُدیر، به خدا سوگند اگر به تعداد این بزغاله‌ها شیعه و یاور واقعی داشتم، روا نبود یک لحظه در مقابل حکومت ظلم و جور بنشینم و برای گرفتن حقمان قیام نکنم.» از مرکب‌ها پیاده شدیم و نماز خواندیم. بعد از نماز رفتم بزغاله‌ها را شمردم. فقط هفده تا بودند! (اصول کافی ج۲، ص۱۵۲) ⚫️ السّلامُ علیکَ ایّها الصّادقُ یابنَ رسولِ الله⚫️ @meh_shekan
🔖دو حدیثِ معروف از امام صادق علیه السلام بیان شده است که به عنوان معیار و ملاک جهت تنظیم و دقت در رفتار و کردارِ ما می تواند قرار گیرند: 💠کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِالْخَیْرِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَعَ. مردم را به‌غیر زبان (بلکه با کردار) خود به خیر و نیکو‌کارى دعوت کنید، مردم باید کوشش و راستگویى و پرهیزکارى شما را ببینند./الکافی، ج‌2، ص105 💠کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا، قولوا لِلنّاسِ حُسْنا، واحْفَظوا ألْسِنَتَکُمْ وَکُفُّوها عَنِ الفُضولِ وقَبیحِ القَوْلِ. زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید، و زبانتان را حفظ کنید و آن را از زیاده روی و زشت گویی بازدارید./امالی صدوق، ص327 @meh_shekan
..... 🔖مردم از دستگاه قضایی انتظار برخورد با این طور ناعدالتی ها را دارند. @meh_shekan
🔖 واژه ها و کلمات جایگزین بی شک «لفظ و واژه» از مهمترین چیزها برای رساندن پیام و محتوا از آن استفاده است. بدیهی است در به کارگیری هر لفظی برای یک معنا باید بیشترین دقت را کرد. حال بر اساس تجربه ای که این چند سال شده، بایسته و ضروری است که واژه های بهتر و دقیقتر، جایگزین برخی دیگر شوند تا هم پیام و معنا بهتر و کاملتر رسانده شود و نیز باعث بد فهمی و یا سوءاستفاده از جانب دوست و دشمن نگردد. بنابراین در ذیل چند نمونه آورده می شود تا زین بعد در نوشتار و گفتار خود از واژه های جایگزین استفاده شود 1. به جای واژه ی «اجباری» درباره حجاب اجباری، گفته شود 👈 حجاب قانونی 2. به جای واژه ی «خون بها» برای دیه، گفته شود 👈 خسارت بها 3. به جای واژه ی «جایز الخطا» در مورد انسان، گفته شود 👈 انسان ممکن الخطاست 4. به جای واژه ی «صیغه» گفته شود 👈 ازدواج مدت دار 5. به جای واژه ی «ازدواج سفید » گفته شود 👈 همباشی سیاه 6. به جای واژه ی «گشت ارشاد» گفته شود 👈 پلیس امنیت اخلاقی @meh_shekan
🏴اگر کسی از انسان دوستی آمریکا و حقوق بشر اوحرف زد، فقط همین یک تصویر راجلویش بگذارید، تابیشتر جنایات آمریکا را بفهمد! حدود 300 نفر ایرانی از مرد و زن و بچه بی گناه توسط آمریکایی ها درچنین روزی کشته و شهید شدند. @meh_shekan
🔖اربعین موسوی را دریابیم از امشب، اول ماه ذی القعده تا دهم ماه ذی الحجه حضرت موسی ع به میقات، جهت نجوا و راز و نیاز با خداوند رفت. بزرگان و صاحب دلان توصیه کرده اند هرکس که می تواند این چهل شبانه روز را دریابد و چله نشینی داشتند باشد. این چله نشینی لزوما به معنای نشستن در یک جای خاص نیست بلکه می توان با خود و خدای خویش عهد بست که در این مدت، دست به کاری خوب یا ترک یک عادت بد داشته باشیم و بر آن اهتمام ورزیم و در پایانِ چله، نتایج ارزشمند آن را بدست آوریم. پس بیاییم این چله را آغاز کنیم... @meh_shekan
باید اینقدر یک دختر از پدرش کلماتی مانند: چقد زیبایی، چه خوش تیپی، چقد خانوم شدی، تو بهترین دختری، تو یه دختر زرنگ و باهوشی و.... بشنود که اگر روزی یه پسرِ منحرف، در جایی چنین حرفی هایی به او زد، اون دختر هیچ اعتنایی به آن شخص نکنه و به خودش بگه: خب معلومه که این چنین هستم، بابام هزار بار بهم اینار رو گفته...  پس آی پدر ها! تا دیر نشده به دخترتان محبت کنید و با او صمیمی بشید و دلش را بدست بگیرید تا دیگران نگرفتن.... این جرقه ی انحراف دختران الانِ جامعه ماست... جدی بگیرید. @meh_shekan
خدا رحمت کند آیت الله حائری شیرازی در سالگرد مرحوم استاد علی صفایی به همین نکته( روش و محتوای مناسب برای تبلیغ دین ) اشاره کرد و این مطلب را گفت: « ویژگی آقای صفایی این بود که هم اندیشه‌هایش جایگاه سالمی داشت و هم روش او روش مؤثری بود. متأسفانه برخی از اندیشمندان ما محتوا داشتند، ولی فرم نداشتند و برخی بالعکس بودند.  دکتر شریعتی در فرم بیان و ورود به مطالب و انتخاب واژه‌ها خوب بود؛ ولی در محتوا خوب نبود و اسلام شناس نبود.  استاد مطهری در  محکم‌بودن اندیشه، کم‌نظیر بود؛ اما فرم او به اندازه محتوایش خوب نبود. من وقتی کتاب غدیر آقای صفایی را خواندم، در حاشیه آن نوشتم: «قدر این نویسنده، شناخته نشده است. او محتوای شهید مطهری را دارد و روش بیان شریعتی را.» @meh_shekan
🔖 (ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت اول 🔺اهمیّت حفاظت اطّلاعات از دیدگاه امام علی(ع) اشاره: یکی از روش‌های حفظ نظام اسلامی و سلامت جامعه، رعایت «راز داری» و پخش نکردن اخبار و اطلاعات مربوط به فرد و جامعه می‌باشد. هر کشوری اسراری دارد. هر انسانی مسائلی دارد که باید بر دیگران پوشیده باشد. نباید ویژگی‌ها یا کاستی‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی کشور اسلامی را بر زبان راند یا در نوشته ای نوشت، زیرا همانگونه که گوش‌های دوستان و یاران اخبار مهم کشور را می‌شنود، گوش‌های دشمن نیز تیز است، و اخبار مهم کشور را دریافت کرده بر ضد امنیّت و آرامش کشور و امت اسلامی توطئه‌های خطرناکی را سامان خواهد داد. از این رو در سیستم حساب شده تعالیم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام حفاظت و اطّلاعات ارزش و جایگاه مهمی دارد. هم افراد باید راز دار باشند و هم نیروهای مسلح و کارگزاران نظام اسلامی باید اسرار مملکت اسلامی را حفظ کنند، در هر جا آن را مطرح نکنند، و در هر جمع و اجتماعی زبان به افشای آن نگشایند. در این قسمت به برخی از تذکّرات مهم و ارزشمند امام علیه السلام نسبت به حفاظت و اطّلاعات اشاره می‌کنیم. ادامه دارد... @meh_shekan
🔖به نوجوانان و جوانان می گویم برای اینکه بنده ی خوب خدا شوید و برای امام زمان عج یار و یاور گردید، باید یک علامتِ سه ضلعی داشته باشید تا نشانه ی شما باشد. آن سه ضلع عبارتند از: ١. نیایش ۲. دانش ۳. ورزش اول اینکه باید اهل عبادت و معنویت و انس با خدا و اهل بیت باشید. امام زمان سرباز و یارِ با ایمان و پاک می خواهد. دوم اینکه باید اهل علم و دانش و معرفت بود. امام زمان دوست دارد یارانش عالم و فرهیخته و باسواد باشند. سوم اینکه باید اهل ورزش و قدرت جسمی بود. امام زمان یار قوی و نیرومند احتیاج دارد. بنابراین این سه ویژگی مهم را همیشه دنبال و خود را مجهز به آنها کنیم. @meh_shekan
🔖 (ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت دوم 🔺حفظ اسرار شخصی   آبرو و اسرار یک مسلمان چونان خون او نقش تعیین کننده در آینده او دارد، اگر با کشتن انسانی به زندگی او خاتمه داده می‌شود، با افشاء اسرار یک مسلمان، و به خطر انداختن آبروی یک فرد نیز زندگی سیاسی، اجتماعی او در خطر جدّی قرار خواهد گرفت. زیرا آبروی یک انسان به منزله خون اوست، و چون آبروی مسلمانی از بین برود خون او نیز ریخته شده است و دیگر جایگاهی در جامعه اسلامی نخواهد داشت. بنابراین در روایات اسلامی تاکید شده است که اسرار برادران مؤمن خود را فاش نکنید، و خودتان در حفظ اسرار شخصی بکوشید که از هرکس سزاوارتر به حفظ اسرار شخصی خود می‌باشید. امام علی علیه السلام در نهج البلاغه حکمت ۶ به این واقعیّت اشاره می‌فرمایند: «سینه خردمند صندوق راز اوست، و خوشرویی وسیله دوست یابی، و شکیبایی، گورستان پوشاننده عیب هاست. پرسش کردن وسیله پوشاندن عیب هاست، و انسان از خود راضی، دشمنان او فراوانند. »   زیرا اگر انسان خود پاسدار اسرار خود نباشد، دیگران هرگز رعایت حال او را نخواهند کرد. اگر زندگی اجتماعی انسان به حفظ آبرو و اسرار او بستگی دارد پس هر حرفی را نباید بزند و مسائل زندگی خود را برای هر کسی نباید بگوید که امام علیه السلام فرمود: «سخن در بند توست، تا آن را نگفته باشی، و چون گفتی، تو در بند آنی، پس زبانت را نگهدار چنانکه درهم و دینار را نگه میداری، زیرا چه بسا سخنی که نعمتی را طرد یا نعمتی را جلب نمود.»/کتاب اختصاص، ص۲۲۹ ادامه دارد...  ابتدای مطلب 👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
🔖سریال گاندو را با سه مقوله ی امنیت و قانون و منافع ملی می توان شناخت اواخر سریال به هر سه اشاره رفت: یکم وقتی نیروهای امنیتی شبانه روز به دنبال شناسایی عوامل ضد امنیت بودند و در آخر نیز محمد به طرف مقابل می گوید اگر این بچه ها نبودند کشور روی هوا بود. دوم وقتی مسئول ارشد در جلسه برای آقایان توضیح می دهد که کار ما مو به مو قانونی بوده است. یعنی حتی اگر شنود و بازرسی منازل انجام شده همگی طبق قانون و با دستور قاضی صورت گرفته است. سوم آنجا که محمد رو به مایکل می گوید این مردم رنجیده را ببین که تو برای آنها باعث تحریم ها شدی. یعنی ما به دنبال جلوگیری از ضایع شدن حقوق ملت با کارهایی چون جاسوسی و نفوذ هستیم. بنابراین خط سریال حول این سه محور امنیت و قانون و منافع ملی می گشت. @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، و محمد دشتی 📌قسمت سوم 🔺ضرورت حفظ اسرار جامعه اسلامی هم چنانکه زندگی و مرگ یک انسان به حفظ آبرو، و حفظ اسرار او بستگی دارد. تکامل یا سقوط جامعه، امنیّت و سلامت امّت اسلامی نیز به حفظ اسرار و رازداری نیازمند است. زیرا اگر دشمنان جامعه اسلامی از کاستی‌ها و ضعف ها، از تزلزل‌ها و سستی‌های موجود در جامعه با خبر شوند، و از وضعیّت داخلی امت اسلامی مطّلع باشند، راه‌های تهاجم و نفوذ را شناخته و آنگاه ضربه‌های خطرناکی را به کشور اسلامی وارد خواهند آورد. در جنگهای صدر اسلام یکی از علل پیروزیها و خط شکنی‌های حضرت علی علیه السلام رازداری و حفظ اسرار نظامی در عملیّات‌های گوناگون بود که می‌توانست دشمن را غافلگیر کند، و فرصت هرگونه تحرّکی را از دشمن صلب کند مانند: عملیّات «ذات السّلاسل» و هرگاه امّت اسلامی به اصل «راز داری» توجّه نکرد و مسائل مهم حفاظت و اطلاعات را افشا کرد، ضربه پذیر شد و راه را برای غلبه دشمن فراهم کرد. با توجّه به اهمیّت حفظ اسرار، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در یک کلام ارزشمند رهنمود می‌دهد که: «آن چه نمی دانی مگو، بلکه همه آن چه را که می‌دانی نیز مگو، زیرا خداوند بزرگ بر اعضاء بدنت چیزهایی را واجب کرده که از آنها در روز قیامت بر تو حجّت آورد. »/ اختصاص، ص۲۳۱ همواره حوادث مختلفی در کشور پدید می‌آید، مسائل گوناگونی در دولت و ملت اسلامی رخ می‌دهد که بازگو کردن آن در میان دوست و دشمن ره آوردهای شومی خواهد داشت و دشمن را امیدوار خواهد کرد. پس آنچه می‌دانیم نباید بگوئیم و تمامی آنچه را که می‌دانیم نباید برای همه بازگو کنیم. ادامه دارد... ابتدای مطلب 👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
یکی از حکمت های واجب یا مستحب کردن خیلی از عبادات و اعمال توسط خداوند برای این است که روح مومنین در زمانی مشخص، جمع و به هم متصل شود. که در این تجمعِ ارواح، رشد و کمال بهتر وجود دارد. @meh_shekan
🔖در پاسخ به فردی که قائل است که وظیفه ی امامان معصوم حکومت داری نیست! 🔺وقتی سخن از اجتماعی بودن می کنیم یعنی کیفیت اعمال و رفتاری که با دیگر انسان ها مواجهه داریم. حال وقتی نگاهی گذار به آیات قرآن کنیم کاملا به اجتماعی بودن دستورات و واجبات و قوانین و راهنمایی های آن پی می بریم مانند: حج خمس زکات صدقات امر به معروف نهی از منکر جهاد ارث وصیت حدود دیات حجاب قضاوت حکمیت ازدواج طلاق معاملات ووو 🔺با توجه به ملاک اجتماعی بودن و تعریف آن، نگاهی دوباره نسبت به قرآن و روایات داشته باشید. حال دو نکته و در واقع دو معیار خدمت شما عرض کنم: یک ) انسان طبق گفته ی صریح خداوند در قرآن آنچه از اعمال دنیایی انجام می دهد در آخرت تجسم و عینیت آن را خواهید دید و اساسا همین اعمال دنیایی ما جزا و پاداش ما هستند( الیَوم انّما تُجزَون ما کُنتم تَعملون/تحریم ۷). یعنی امروز در آخرت جزای شما همان عملی است که انجام دادید. خب حالا با این معیار شما هیچگاه نمی توانید دنیا و آخرت را از هم جدا کنید و بگویید پیامبران فقط برای معاد و آخرت آمدند و کاری به دنیا نداشتند!!... پس طبق صریح قرآن تمام اعمال ما - خصوصا اعمال اجتماعی- باید کیفیت و حدود و ثغور آنها را از طریق وحی و عقل و حجت های ظاهر و باطن بدانیم تا آخرت ما درست ساخته شود. دو) هر عمل اجتماعی که قاعدتا پای حقوق متقابل در میان است، نیاز به ضمانت اجرا دارد. از این رو وقتی در جامعه ی اسلامی اعمال اسلامی آمد، ضمانت اجرای آن بر عهده حاکمِ اسلام شناس است. حال در زمان حضور شخص امام معصوم. و در زمان غیبت طبق عقل و شرع بدست فقیه اسلام شناس که هر نظر صفات نزدیک به امام باشد. 🔺اما درباره ابعاد رسالت و جهانی بودن آن هم مسئله روشن است. دین افراد غیر مسلمان را دعوت به اسلام و آخرین شریعت کامل و جامع می کند. اگر مسلمان شدند که فبها... اگر مسلمان نشدند باز دو حالت دارد... اگر در جوامع خود هستند که همان روش تبین و دعوت را دارد و اگر در جامعه اسلامی هستند در زمره اقلیت های مذهبی اند که آن هم احکام خود، طبق قانون را دارند. 🔺نکته دیگر اینکه بسیاری از امامان شرایط حکومت داری نداشتند به جهت خفقان و کمبود یاران و جهل مردم و عدم یاری آنها و.... وگرنه همه اهل بیت در دوران زندگانی خویش مشغول کادر سازی و تبین حکومت حق و مبارزه با حکومت طاغوت بودند.... بهترین دلیل آن این است که چون امامان در راه برپایی حکومت و مبارزه با حاکمان ظالم مبارزه می کردند همه آنها را شهید کردند. لذا شهید شدن آنها دلیل بر مبارزه ی آنها بوده وگرنه صرف معنوی بودن و درس اخلاق دادن که شهید نمی شدند! ( دقت شود ) 🔺و نکته ی آخر، از معنای دقیق از سیاسیت را بدانیم، سیاست هیچگاه از مرجعیت اجتماعی و دینی جدا نیست که شما این طور تفکیک می کنید. @meh_shekan
🔖امام رضا علیه السلام : عقل‌ شخص‌ مسلمان‌ تمام‌ نيست‌، مگر اين‌ كه‌ چندین خصلت‌ را دارا باشد : از او اميد خير باشد، از بدى‌ او در امان‌ باشند، خير اندك‌ ديگرى‌ را بسيار شمارد، خير بسيار خود را اندك‌ شمارد، هرچه‌ حاجت‌ از او خواهند دلتنگ‌ نشود، در عمر خود از دانش‌طلبى‌ خسته‌ نشود، فقر در راه‌ خدايش‌ از توانگری در راه ظلم محبوبتر باشد، خوارى‌ در راه‌ خدايش‌ از عزت‌ با دشمنش‌ محبوبتر باشد، گمنامى‌ را از پرنامى‌ خواهانتر باشد. (تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467) @meh_shekan
🔖یک کج سلیقگی یا کج فهمی که باعث تنفر مردم از دین می شود! @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، 🖊محمد دشتی 📌قسمت چهارم 🔺ضرورت حفظ اسرار نظامی   یکی دیگر از وظائف سنگین و مهم امت اسلامی و نیروهای مسلّح در امّت اسلامی، حفظ اسرار نظامی کشور اسلامی است. اگر دشمن از قدرت نظامی ما با خبر باشد. و شیوه‌های دفاعی یا تهاجمی ما را بداند. و از چگونگی ابزار جنگی ما با خبر باشد. به آسانی می‌تواند با ما مقابله کند و راه پیروزی را بر امّت اسلامی ببندد و در مقابل انواع تهاجمات خود را سامان دهد. از این رو یکی از وظائف مهم مردم و نیروهای مسلّح، حفظ اسرار نظامی است که با بود و نبود نظام اسلامی برابر است. چون این مسئله یکی از مسائل مهمّ نیروهای مسلّح و نظام اسلامی است حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به فرماندهان نظامی در نامه ۵۰ نهج البلاغه می‌نویسد: «از بنده خدا، علی بن ابیطالب، امیرمؤمنان به نیروهای مسلّح و مرز داران کشور. پس از یاد خدا و درود! همانا بر زمامدار واجب است که اگر اموالی به دست آورد، یا نعمتی مخصوص او شد، دچار دگرگونی نشود، و با آن اموال و نعمتها، بیشتر به بندگان خدا نزدیک، و به برادرانش مهربانی روا دارد. آگاه باشید! حق شما بر من آن است که جز اسرار جنگی هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، و کاری را جز حکم شرع، بدون مشورت با شما انجام ندهم، و در پرداخت حق شما کوتاهی نکرده، و در وقت تعیین شده آن بپردازم، و با همه شما بگونه ای مساوی رفتار کنم. پس وقتی من مسؤولیّت‌های یاد شده را انجام دهم، بر خداست که نعمتهای خود را بر شما ارزانی دارد، و اطاعت من بر شما لازم است، و نباید از فرمان من سرپیچی کنید، و در انجام آن چه صلاح است سُستی ورزید، و در سختیها برای رسیدن به حق تلاش کنید، حال اگر شما پایداری نکنید، خوارترین افراد نزد من انسان کج رفتار است، که او را به سختی کیفر خواهم داد، و هیچ راه فراری نخواهد داشت، پس دستورالعمل‌های ضروری را از فرماندهانتان دریافت داشته، و از فرماندهان خود در آن چه که خدا امور شما را اصلاح می‌کند، اطاعت کنید، با درود. » ادامه دارد... ابتدای مطلب 👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت پنجم 🔺راه‌های کشف واقعیّت ها یکی از وظائف نیروهای اطلاعاتی و حفاظت کشور اسلامی آن است که از ظن و گمان بپرهیزند و با شیوه‌ها و روش‌های کاربردی تلاش کنند تا واقعیّت‌ها را کشف کرده به زلال حقیقت برسند. امام علی علیه السلام در برخی از سخنان نورانی خود به شیوه‌ها و روش‌های کشف واقعیّت‌ها اشاره فرمودند که امروز از نظر کاربردی نقش تعیین کننده ای برای نیروهای حفاظت و اطّلاعات دارد. مانند: 1⃣ بررسی رفتارها (رفتار شناسی) از دیدگاه امام علی علیه السلام ارزیابی دقیق رفتار و گفتار انسانها یکی از راه‌های کشف واقعیّت است. زیرا انسانها به آنچه دارند و می‌اندیشند زنده اند، و کُنش‌ها و واکنش‌های آنان به اندوخته‌های مغز و جانشان بی ارتباط نیست که نیکو سروده اند: «از کوزه همان بُرون طراود که در اوست» زیرا رفتار و گفتار و حالات ظاهری یک مجرم با یک انسان نیکو کار متفاوت است، که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۲۶ نهج البلاغه فرمود: مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ لِسَانِهِ، وَصَفَحَاتِ وَجْهِهِ. «کسی چیزی را در دل پنهان نکند جز آن که در لغزش‌های زبان، و رنگ رخسار، آشکار خواهد شد.» ادامه دارد... ابتدای مطلب👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
برخی در مقام نظریه پردازی می گویند بالاترین دین انسانیت است و تفاوتی بین مسلمان و کافر نمی کند! اما به این افراد باید گفت وقتی معادله ی 2+2 می شود 4. حالا اگر یه نفر بیاید بگوید خیر می شود 5. یکی دیگر بگوید می شود 3. به نظرتان نباید تفاوت بین این افراد گذاشت؟ یا بگوییم همه ی اینها چون انسان هستند و نظر متفاوت دارند پس کسی حق ندارد تفاوت بگذارد! آیا این عدم تفاوت منطقی است یا تفاوت گذاشتن ؟! با همین سوال معیاری، می توان سراغ انسان بت پرست و موحد یا انسان مسلمان و کافر رفت. آیا نباید تفاوت بین موحد با بت پرست گذاشت یا بگوییم چون همه انسان هستند حق تفاوت گذاشتن ندارید؟! اما سوال اینجاست پس فلسفه ی آمدن رسولان الهی و تایید نکردن بت پرستی و مبارزه با آن، برای چه بود؟! آیا کسی که خود را تسلیم خدا و اوامر الهی کرده با کسی که بنده ی هوای خویش است و از حق چشم پوشی کرده، فرقی نیست؟! @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، 🖋محمد دشتی 📌قسمت ششم 🔺راه‌های کشف واقعیّت ها 2⃣ ارزیابی صحیح اخبار و اطلاعات همه می‌دانیم که بسیاری از گفته‌ها و شنیدنی ها، واقعیّت ندارند. و بسیاری حقائق را با باطل بهم می‌آمیزند. و بسیاری برای اغراض شوم و شیطانی خود انواع شایعات را ساخته و پرداخته و با رواج آن أذهان عمومی را متزلزل می‌سازند. پس هر خَبری را نباید راست پنداشت. که نقل کنندگان اخبار فراوانند. یکی از راه‌های کشف واقعیّت ها، ارزیابی صحیح، اخبار است و اگر با معیارهای حساب شده، و ملاک‌های صحیح اخبار بدست آمده را درست ارزیابی کنیم و با اصول منطقی، ارزش‌هایی که بر فرد و جامعه حاکم است را به نقد و برّرسی اخبار بپردازیم، هر دروغی را باور نخواهیم کرد، و هر خبری را راست نخواهیم پنداشت که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۹۸ نهج البلاغه فرمود: «چون خبری را شنیدید، آن را درک کرده عمل کنید، نه بشنوید و نقل کنید، زیرا راویان علم فراوان، و عمل کنندگان آن اندکند.» 3⃣ارزیابی گفتار یکی دیگر از راه‌های کشف واقعیّت‌ها بررسی سخنان و گفتار افراد و شخصیّت هاست که چه می‌گویند؟ و چگونه می‌گویند؟ با چه انگیزه‌هایی حرف می‌زنند؟ چه نیکو سروده اند که: تا مرد سخن نگفته باشد علم و هنرش نهفته باشد حضرت امیرالمؤمنین ع در حکمت ۳۹۲فرمود: «سخن گویید تا شناخته شوید، زیرا که انسان در زیر زبان خود پنهان است.» یعنی باید به افراد فرصت سخن گفتن، حرف زدن، تحلیل کردن داد که حرف بزنند سخن بگویند، تحلیل و ارزیابی داشته باشند. آنگاه می‌شود از گفتار و رفتارشان واقعیّت‌های نهفته در جانشان را شناخت. ادامه دارد... ابتدای مطلب👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
سال های آغاز طلبگی بـود. صاحب ایــن قلم در آن زمـان رسـائل و مکاسـب مـی خوانـد. گاهــی برای ادای مســئولیت تبلیغـی راهــی زادگاه خویــش در شــهر دیزیچــه اصفهــان یــا شـهری دیگـر می شـد تـا مسـئولیت خویـش را بـه انجـام رســاند. یک بار کـه ایام تبلیــغ فــرا رســیده بــود خـودم راخالـی از هـر گونـه انگیـزهای احسـاس میکــردم. حـس میکــردم کــه حــس تبلیــغ در مـن وجـود نـدارد و انگیـزه ای بـرای سـخن گفتن و حـرف زدن بـا مـردم نـدارم. ایـن موضـوع مـرا رنج می داد و از خود می پرســیدم: پس کــو آن انگیزه هــای آغازین شــعله ور؟ آن را با آقای صفایی در میان گذاشتم. ایشــان همـان گونه کــه سرپا ایســتاده بــود و بـا همـان پیراهـن بلنـد و پیژامـه سـفید بـا مـن گفتگـو کـرد و گفـت: کسانی می تواننــد در روز بــا خلق خــدا کار کنند کـه لحظــه هایی از شـب را بــا خداونــد بــه سر بــرده باشــند... آن گاه سـوره مزمـل را برایـم خوانـد کـه خداونـد بـه پیامـرش مـی فرماید: « ای جامـه بـر سر کشـیده، شـب را برخیـز مگـر اندکـی از آن را... » تو در روز کارهای فراوان داری. کســی که در روز کارهــای تبلیغــی می خواهــد انجام دهـد بایــد در شــب بــا خــدای خویــش خلوت کنــد. بعــد ایــن آیــه را خوانــد کــه: «ای رســول ما مســئولیت ســنگینی را بــر تــو مــی افکنیم، إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا* المزمل إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا ...» بـا خواندن ایــن آیــه هــا و شـنیدنش از آقــای صفایــی آن هــم بــا لحنی کــه از دل بــر مــی خواســت و لاجــرم بــر دل مــی نشســت مــن دانســتم که چــرا گاهــی فتیلــه روح آدمــی فروکـش مـی کنـد، سـوخت تبلیغـی انسـان تمام می شــود و چگونــه مــی تــوان ســوخت گیــری کرد و انگیــزه هــا را بــالا بــرد؟ حکایت همچنان باقی... 🖋مرتضی دانشـمند @meh_shekan
🔖مقدمه ای برای احساس نیاز به دین و شریعت وقتی ما انسان ها در بین این همه روابط گوناگون در این جهان هستیم، لذا روابط ضوابط را به دنبال دارد. چون بحث حق و حقوق متعدد مطرح می شود: حق نفس حق خدا حق مردم حق حیوانات حق محیط ووو لذا باید راهنمایی و دستورات خالق هستی را نسبت به هر کدام رعایت کنیم تا حدود را رعایت کرده باشیم. این نکته ی مهمی است که در این دنیای پر از روابط نمی توان سرخود و دل بخواهی کاری کرد، بلکه باید قواعد و ضوابط های زندگی را از زندگی آفرین بدست آورد. @meh_shekan
🔖(ع) و امور ، محمد دشتی 📌قسمت هفتم 🔺راه‌های کشف واقعیّت ها 4⃣آزمایش ها یکی دیگر از راه‌های کشف واقعیّت ها، آزمودن است، آزمایش کردن است. انسان‌ها در آزمایش‌ها و حوادث سخت، ماهیّت خود را آشکار می‌کنند که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۲۱۷ نهج البلاغه  فرمود: فِی تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ، عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ. «در دگرگونی روزگار گوهر شخصیّت مردان شناخته می‌شود.» 5⃣ارزیابی اشتباهات گذشته یکی دیگر از راه‌های کشف واقعیّت ها، ارزیابی اشتباهات گذشته افراد است. یعنی کسی که نوعی ضعف و کاستی در او وجود دارد که عامل بزهکاری یا خطا و اشتباهی شده است. چون ریشه‌ها زنده اند ممکن است دوباره همان خطا و اشتباه را تکرار کند. جز آنکه توبه واقعی کرده باشد. یا خود را کاملاً ساخته باشد. یا ریشه‌های انحراف را در خود خشکانده باشد. که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: إِذَا کَانَ فِی رَجُلٍ خَلَّةٌ رَائِقَةٌ فَانْتَظِرُوا أَخَوَاتِهَا «اگر در کسی خصلتی شگفت دیدید، همانند آن را انتظار کشید.»/حکمت ۴۴۵ نهج البلاغه ادامه دارد... ابتدای مطلب👈 https://eitaa.com/meh_shekan/2550 @meh_shekan
🔖اینکه سرباز دلاور ایران اسلامی بر روی عرشه نفتکش انگلیسی این چنین با آرامش پوتین خود را مرتب می کند یعنی اوج تحقیر انگلیس و روباه پیر! @meh_shekan