eitaa logo
✒مـــــه شکن
261 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
482 ویدیو
87 فایل
﷽ درپیچ وخم جاده ی زندگی،گاهی فضای تاریک و مه آلود آنرا باید بامــه شکن عبور کرد . . . لینک کانال: http://eitaa.com/joinchat/1914503168Cda63e1f57f ارتباط: @s_heydari110 حیـــدری
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی پدر بزرگم مرا نصیحت می کند و از تجربه های زندگی اش برایم می گوید، در حقیقت می خواهد آنچه از حوادث تلخ روزگار نصیبش شده به جوانه ی جوانِ من نرسد... @meh_shekan
رمضان یعنی: از چاهِ بردگیِ نفْس بیرون آمدن و به مهتاب بندگیِ حق رسیدن... 🌙حلول ماه ضیافت الهی مبارک باد @meh_shekan
اولین سحر ماه مهمانی خدا، یعنی آماده شدن برای اوج گرفتن و بالا و بالا رفتن. رفتنی که دوست داریم به پایین و پستی برنگردیم...
🚩 هر روز، یک آیه درباره امام زمان علیه السلام 🔸امام مهدی(عج) در آینه ی قرآن 📝جزء اول /سوره بقره آیه ۳ « الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ » در برخی از روایات «ایمان به مهدی علیه السلام» از امور غیبی دانسته شده است؛ اموری که ایمان به آنها بر اساس آیه سوم سوره بقره از نشانه های «پرهیزکاران» دانسته شده است. جابر بن عبدالله انصاري از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم چنين نقل مي‏کند که فرمود: « خوشا به حال صبرکنندگان در زمان غيبت قائم. خوشا به حال کساني که بر محبت ائمه دوازده ‏گانه پا بر جا می ‏مانند همانها هستند که خداوند در کتاب خود قرآن اين چنين وصفشان نموده «آنانکه به غيب ايمان آورند»./ کفایه الاثر، ص۶۰ همچنین امام صادق علیه السلام نیز در پاسخ شخصی که از آیه مذکور سوال نمود، فرمودند: «متقيان شيعيان علي عليه‏ السلام هستند و غيب همان حجت(عج) پوشيده از نظرهاست»/ کمال الدین، ج۲، ص۳۴۰ 🍃لطفا به یاد امام زمان(عج) نشر دهید @meh_shekan
ماه مبارک رمضان، زمینه های عبادت و بندگی را دوچندان می کند تا جهش و رشد بیشتری داشته باشیم یکی از برترین عبادت ها در این ماه، کردن است و همچنین روش بدست آوردن.
مهمترین عامل برای به جریان انداختن و کردن، ایجاد سوال و پرسش هایی پیرامون مهمترین و حیاتی ترین مسائل زندگی است. در این پرسش ها از رکود در آمده و وقتی فکر به جریان افتد، خودمان به جریان و حرکت خواهیم افتاد.
اساسی ترین سوال برای و کردن، از خود و هدف زندگی است در وهله ی اول آنچه برای همه کاملا محسوس و ملموس هست، وجود خود و نیازهای خویش است.
🔖جزء دوم را با تدبّر بخوانیم و عمل کنیم @meh_shekan
در روایات زیاد تاکید شده که ریشه ی دیانت، وفای به عهد و امانت است. شاید انجام واجبات و ترک محرمات و خدمت رسانی و آخرت طلبی و... به این بینش برگردد که بین خود و خدای خویش و بین خود و بندگان خدا، عهد و امانتی بر گردن است که باید حق آنها را بجا آورد. و این باعث می شود تا سایر اعمال و فضیلت ها انجام گیرد. @meh_shekan
🚩 هر روز، یک آیه درباره امام زمان علیه السلام 🔸امام مهدی(عج) در آینه ی قرآن 📝جزء دوم /سوره بقره آیه ۱۵۵ « وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ‌» امام صادق علیه السلام فرمود:« برای قیام قائم علیه السلام نشانه‌هایی است از جانب خدا برای مؤمنان.» محمد بن مسلم پرسید:« آن نشانه‌ها چیست؟» امام علیه السلام فرمود:« خداوند در آیه ۱۵۵ سوره بقره می‌فرماید « ولنبلونکم بشیء من الخوف والجوع....» مقصود خداوند این است که مؤمنان را قبل از ظهور قائم علیه السلام گرفتار می‌کند، به ترس از پادشاهان بنی فلان در آخر حکومت‌شان و به گرسنگی به دلیل گرانی اجناس و کساد بازار و کم‌بودن سود و مرگ‌های فراگیر و سریع و کمی محصولات کشاورزی. و در انتها هم به صابرین( منتظرانی که بر اعتقاد خود پایدار هستند) بشارت می‌دهد که فرج مهدی علیه السلام نزدیک است.» /بحارالانوار، ج۵۲،‌ ص۲۰۲ یاد امام زمان در جزء اول @meh_shekan
🔖ده سوال اساسی برای تفکر و به جریان انداختن فکر: ۱. من کی ام؟ /۲. از کجا آمده ام؟ /۳. کجا هستم؟/۴. کجا باید بروم؟ /۵. آفریدگار من کیست؟/۶. برای چه من را آفرید؟ /۷. او از من چه می خواهد؟/۸. روش زندگی چیست؟ /۹. راه درست کدام است؟/۱۰ دشمنان راه، چه هستند؟
🔸از آنجایی که انسان ذاتا دنبال منفعت و دفع ضرر است. فقط کافیه با همین سوالات متوجه شود بزرگترین سود، رسیدن به پاسخِ این پرسش ها و بدترین ضرر، فرار از آنها است!
🔖جزء سوم قرآن را با تامل تلاوت کنیم و در زندگی به کار ببریم @meh_shekan
سه حالت برای درک یک مطلب وجود دارد: یک. کسی مطلبی بدون به ما بگویید و صادراتی بر ما تحمیل کند. دو. کمکمان دهند تا مطلب و پاسخ روشن شود. سه. خودمان روش را بیاموزیم و نقد و تحلیل کنیم و به پاسخ ها و مطالب برسیم. و مهم رسیدن به حالت سوم است، که خود چشمه شویم و اثر گذار گردیم. @meh_shekan
🔖به نظر سه دسته آدم داریم که نسبت به ماه رمضان از خود واکنش نشان می دهند: 🔸۱. یک عده هستند که اصلا برایشان ماه رمضان، با روزها و ماه های دیگری هیچ فرقی نمی کند، یعنی نه روزه می گیرند و نه سحری بیدار می شوند و نه از دعاها و اعمال وارده در این ماه استفاده می کنند... هیچ! 🔸۲. یک دسته از متدیّنین و مسلمانانی هستند که هرچند معتقد اند و اعمال و واجبات ماه رمضان را رعایت می کنند. اما به سختی! یعنی با ضرب و زور و بی حالی یک جوری ماه رمضان را پشت سر می گذارند و ته دلشان می خواهند که هرچه زودتر این ماه هم زودتر تمام شود! ( منظورم را گرفتید؟! ) 🔸۳. اما یک دسته دیگر از آدم ها هستند که اهل معرفت اند. عاشق خدا هستند. به بنده بودنِ خودشون افتخار می کنند. این دسته، چند ماه قبل، چشم انتظار ماه رمضان بوده اند و دلشان پَر می زده برا رسیدن ماه مهمانی خدا. و هنگامی که ماه رمضان میخواد تمام شود گویی دارند بهترین عزیز را از دست می دهند ( نگاه کنیم به دعای وداع امام سجاد علیه السلام با ماه رمضان) آری، دعا کنیم ما هم جز این دسته آخر شویم که بهترین ساعت و لحظه عمر خودشان را در این ماه می بینند و از لحظه لحظه این ماه از سحر تا سحر قدر می دانند. خدایا ما را در این ماه عزیزت، از اهل معرفت و از اولیاء خودت قرار بده 🙏 @meh_shekan
امیر المومنین: فرزندم مالت را بر دوش نیازمند قرار بده تا در آخرت که تو محتاج می شوی، او به تو پس می دهد /نهج البلاغه نامه ۳۱ @meh_shekan
🚩 هر روز، یک آیه درباره امام زمان علیه السلام 🔸امام مهدی(عج) در آینه ی قرآن 📝جزء سوم /سوره آل عمران آیه ٨٣ « وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْها وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ » « آیا کفار غیر دین خدا را خواستارند؟ در حالی که هر که در آسمان ها وزمین است از روی رغبت یا کراهت در برابر او تسلیم است، وهمه به سوی او بازگردانده می شوند». امام صادق علیه السلام فرمود: هرگاه قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کند عدل را در میان مردم برقرار می‌سازد و جور و ستم در زمان او برطرف می‌شود و راه‌ها امن می‌گردد. در زمان او زمین برکات خود را بیرون می‌کند و قائم (عج) هر حق را به اصحابش برمی‌گرداند. در ظهور او تمام مردم روی زمین دین اسلام را خواهند پذیرفت و این آیه‌ی شریفه: وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ مصداق پیدا خواهد کرد. 📎بحارالأنوار، ج۵۲، ص۳۳۸ / الإرشاد، ج۲، ص۳۸۴ یاد امام زمان در جزء اول یاد امام زمان در جزء دوم @meh_shekan
شهید مطهری در تعریف عمل ورزیدن می فرماید: در حقیقت تفکر عبارت است از سیر و حرکت ذهن از یک مطلب مجهول به سوی یک سلسله مقدمات معلوم و سپس حرکت از آن مقدمات معلوم به سوی آن مطلوب برای تبدیل آن به معلوم./ ر. ک:کتاب منطق و فلسفه
پس تا وقتی سوالات اساسی به عنوان مجهول ایجاد نشود، ذهن آدمی فعال نمی شود و عمل صورت نمی گیرد حالا وقتی با این ده سوال مواجه شدیم، به عبادتِ تفکر ورزیدن روی خواهیم آورد. و چه عبادتی بالاتر از شناخت و معرفت به حقایق هستی...
امیر المومنین(ع): لا عِبادَةَ كالتَّفكُّرِ في صَنعَةِ اللّهِ عَزَّوجلَّ، هیچ عبادتی بالاتر از در خلقت خداوند نیست. /امالی طوسی
وقتی قرار است با سوال به سمت کشف مجهول حرکت کند، کدام مجهول، مهترین است که اساس فکر و روش ورزیدن قرار بگیرد؟! در این باره امیر المومنین در جمله ای کوتاه این موضوع را مطرح می کنند که وجود انسان، مهترین موضوع برای شناخت است که اگر خود را شناختیم و تفکر در وجود خویش داشتیم و به عبارتی جهل از خود را بر طرف کردیم، آنگاه تمام موجودات عالم حتی وجود خالق را هم خواهیم شناخت و اگر جاهل به خود باشیم و در خود تفکر نکنیم، گویا هیچ چیز را نشناخته ایم! دقت شود، وقتی مجهولِ اصلی خود ما بودیم دیگر هیچ چیز را دقیق و صحیح نخواهیم شناخت! فرمود: « لا تَجهَلْ نَفسَكَ ؛ فإنَّ الجاهِلَ مَعرِفَةَ نَفسِهِ جاهِلٌ بِكُلِّ شَيء. به خويشتن جاهل مباش؛ زيرا كسى كه خود را نشناسد، هيچ چيز را نمى شناسد. »/غرر الحکم، ح ۱۰۳۳۷
خلاصه تا اینجا: برای رسیدن به بالاترین عبادت یعنی و حرکت دادن فکر برای کشف مجهول، باید اساسی ترین مجهول، یعنی خود ما و وجود انسان کشف شود. حال بر اساس معلومات متقن و پایدار، با تفکر ورزی، مجهولِ اصلی که ؟ مشخص شود تا موجودات دیگر شناخته شوند. اما این معلوماتِ پایدار و متقن و همه گیر و همه فهم، برای کردن چه هستند؟ خواهد آمد...
🔖تدبر در جزء چهارم قرآن و راهکارهایی برای زندگی... @meh_shekan
گویی با جسم و جان روزه گرفته، سبک و بی تعلق می شوی، آنگاه دقیق تر می توانی حق را از باطل تشخیص دهی. کسی که حقیقتا در رمضان، وارد حریم الهی شده باشد، ثمره اش این است بهتر صراط حق را می بیند و تشخیص می دهد. @meh_shekan
اصلاحیه آیه ٨٣ سوره مبارکه آل عمران می باشد که ویرایش شد