eitaa logo
مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
3.3هزار دنبال‌کننده
152 عکس
13 ویدیو
64 فایل
گروه #مهاد(مهارت افزایی #دانشجویان) با مدیریت دکتر #حسین_افسردیر دکتری #علوم_قرآن و #حدیث #آموزش مهارت های #پژوهشی #کنکور_ارشد و #دکتری نرم افزارهای تخصصی و عمومی #ترجمه_عربی مدیر گروه: @hosinafsardyr ادمین ها: @AVAYE_RADA @Maaaaaaahy @Haniehsalek
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام و احترام انجمن مطالعات نهج البلاغه ایران در نظر دارد در راستای اهداف پژوهی خود، سلسله جلساتی در زمینه نقد کتاب های تألیف شده در حوزه نهج البلاغه برگزار کند. ✅لذا از عزیزانی که در این زمینه دست به قلم بوده و کتابی نگاشته اند، درخواست می شود در صورت تمایل به ای دی زیر پیام دهند. ✅همچنین بزرگوارانی که فارغ التحصیل دکتری نهج البلاغه بوده یا رساله دکتری آن ها مرتبط با نهج البلاغه بوده نیز جهت همکاری پیام دهند. با تشکر ای دی: @hosinafsardyr
🔆به دنیای هوش مصنوعی در پژوهش خوش آمدید! 🔆 مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌کند. کارگاه آنلاین معرفی ابزارهای هوش مصنوعی در پژوهش ۸ ساعت کارگاه آنلاین همراه با اعطای گواهینامه حضور در این کارگاه، با ابزارهای نوین و کابردری هوش مصنوعی در پژوهش آشنا خواهید شد تا کیفیت و سرعت پژوهش‌های خود را با آموزش‌های کاربردی تجربه کنید. این فرصتی استثنایی است. ثبت‌نام کنید و گامی به سوی آینده بردارید! 📆مهلت ثبت نام: تا جمعه ۱۵ تیر ماه 📆 روزهای برگزاری: شنبه و یکشنبه ‎۱۶ و ۱۷ تیرماه 💳 هزینه کارگاه : ‎۲۵۰.۰۰۰ تومان ✍🏻ثبت نام از طریق: 🌐 qurani.jdereg.ir ☎️ ۰۲۱۶۷۶۱۲۲۱۳ _ ۱۴ _۱۵
معاونت پژوهشی، دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه رازی با همکاری معاونت فرهنگی - اجتماعی برگزار می کند: نشست حضوری - مجازی کرسی علمی - ترویجی نقد ترجمه های معاصر فارسی قرآن کریم ارایه دهنده: دکتر یحیی معروف، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عرب مدیر جلسه: دکتر جهانگیر امیری، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عرب ناقدین : دکتر علی سلیمی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عرب دکتر شهریار همتی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عرب زمان برگزاری جلسه چهارشنبه ۶ تیرماه ساعت : ۸:۳۰ الی ۱۰:۳۰ لینک حضور در جلسه: http://vc5.razi.ac.ir/rkr2jnde3n2w گروه آموزشی و پژوهشی مهاد کانال ایتا: @mehad1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸نشست علمی کارگروه هنر و رسانه دانش آموختگان علوم قرآن و حدیث با عنوان: قرآن و رسانه 💎باحضور جناب آقای دکتر ابوذرپورمحمدی، عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه ولی عصر رفسنجان، تهیه کننده سینما و تلویزیون (تهیه کننده برنامه کودک شو، فیلم سینمایی اشیاء از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیک ترند، شیار ۱۴۳، نفس و ...) 🕰 چهارشنبه ۶ تیر از ساعت ۹ تا ۱۱ ✔️سناباد ۳۳، دانشکده علوم قرآنی مشهد، سالن جلسات و پخش لایو زنده در گروه هنر و رسانه برای شرکت در نشست لطفاً ثبت نام بفرمایید. لینک ثبت نام👇 https://survey.porsline.ir/s/1IuySQZ7 گروه آموزشی و پژوهشی مهاد کانال ایتا: @mehad1
با سلام فرا رسیدن عید بزرگ غـدیر خم و عید امامت و ولایت را بر رهروان امامت و ولایت تبریک عرض می نمائیم. خداوند همه ما را در خط رفیع ولایت نگه دارد‌‌‌‌. انشاءالله.🌸🌿🍀🌸🌿🍀🌸🌿🍀🌸🌿🍀
با سلام و احترام ضمن تبریک عید غدیر، نظر به پایان یافتن امتحانات و شروع تابستان انجمن علمی مدنظر دارد دوره های متنوع علمی و مهارت آموزی در جهت ارتقاء علمی دانشجویان برگزار نماید. بر اساس اولویت بندی در نظر سنجی زیر شرکت نمایید: با تشکر 🌐 لینک نظر سنجی https://EitaaBot.ir/poll/vi879 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی گروه آموزشی و پژوهشی مهاد کانال ایتا: @mehad1
🔆به دنیای هوش مصنوعی در پژوهش خوش آمدید! 🔆 مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌کند. کارگاه آنلاین معرفی ابزارهای هوش مصنوعی در پژوهش ۸ ساعت کارگاه آنلاین همراه با اعطای گواهینامه حضور در این کارگاه، با ابزارهای نوین و کابردری هوش مصنوعی در پژوهش آشنا خواهید شد تا کیفیت و سرعت پژوهش‌های خود را با آموزش‌های کاربردی تجربه کنید. این فرصتی استثنایی است. ثبت‌نام کنید و گامی به سوی آینده بردارید! 📆مهلت ثبت نام: تا جمعه ۱۵ تیر ماه 📆 روزهای برگزاری: شنبه و یکشنبه ‎۱۶ و ۱۷ تیرماه 💳 هزینه کارگاه : ‎۲۵۰.۰۰۰ تومان ✍🏻ثبت نام از طریق: 🌐 qurani.jdereg.ir ☎️ ۰۲۱۶۷۶۱۲۲۱۳ _ ۱۴ _۱۵
آموزش تایپ ده انگشتی یه سایت خوب برای آموزش تایپ صحیح اگر خواستید ثبت نام کنید یا اشتراک بگیرید با لینک بنده و یا کد تخفیف بنده بگیرید که 20 درصد تخفیف بهتون می ده typeo.top/?c=ge81572 کد تخفیف 20 درصد: GE81572 گروه آموزشی و پژوهشی مهاد کانال ایتا: @mehad1
به مناسبت روز (24 ذی الحجه) یه موضوع توی این زمینه پیشنهاد می شه. حدود 7 پایان نامه (طبق آمار ) و حدود 85 مقاله(طبق آمار ) در زمینه مباهله نوشته شده. هیچ کدوم از این ها نگاه تاریخی(بررسی مباهله قبل از اسلام) و بین الادیانی(بررسی مباهله و رویدادهای مشابه آن در دیگر ادیان خصوصاً در مسیحیت) نداشته. بنابراین بررسی مباهله از این دو جنبه می تونه نگاه تازه ای به این موضوع باشه. کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.👇👇👇👇👇👇👇 کانال ایتا: @mehad1
نهمین کنفرانس بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای علوم انسانی و اسلامی ایران تااریخ های مهم زمان برگزاری : 31 مرداد ماه 1403 آخرین مهلت ارسال مقاله : 20 مرداد ماه 1403 اعلام نتایج داوری : 3 روز پس از ارسال مقاله آخرین مهلت ثبت نام در کنفرانس : 27 مرداد ماه 1403 https://lae.bcnf.ir/index.php گروه آموزشی و پژوهشی مهاد کانال ایتا: @mehad1
با سلام و احترام لینک فایل صوتی و تصویری شانزده جلسه کارگاه مقاله نویسی به شرح زیر است. ارسال لینک ها برای دیگران بلامانع است. https://eitaa.com/mehad1/269
چگونه حریت و آزادگی را بر ترس و طمع ترجیح بدهیم. بدهیم جمله معروف امام علی(ع) در مورد عبادت رو همه شنیده ایم. عبادت سه گونه است: عبادت تاجرانه؛ عبادت از روی ترس و عبادت آزادمنشانه. چه بسا این تقسیم بندی را بشود در تمام افعال و رفتارهای دیگر انسان نیز تعمیم داد. کاری ارزشمند است که آزادمنشانه باشد. در انتخابات هم همین هست. عده ای دنبال پست و مقام هستند و به یکی رأی می دهند. رأی دادن کاسبکارانه عده ای از ترسی که از رقیب برایشان درست شده به یکی رأی می دهند. رأی دادن برده وار اما عده ای شرایط کشور و واقعیت های موجود و شرایط منطقه ای و جهانی رو می بینید و سعی می کنند فردی مناسب انتخاب کنند که بتواند در این شرایط مشکلات داخلی را حل کند. این رأی دادن آزادمنشانه است. کسانی که به عنوان یک تکلیف دینی یا تکلیف ملی و آینده وطن رأی می دهند، لازمه که آزادمنشانه رأی بدهند. رأی ما تنها نباید نیازهای شخصی من یا خانواده ام را تأمین کند. رأی ما باید بتواند برای احاد جامعه مفید باشد. رأی ما باید به گونه ای باشد که بتواند با برنامه مشکلات کشور را در مسیر درست حل شدن قرار دهد. بدهیم
کسانی که ثبت نامشون رو قرار بود نهایی کنند تا فردا نسبت به نهایی کردن آن اقدام کنند. سه دوره ای که در خدمت دوستان هستیم: 🔗🔗وره تابستانه آموزش word یکشنبه ها ساعت 17 تا 19 https://eitaa.com/mehad1/410 🔗🔗دوره تابستانه پروپزال نویسی حرفه‌ای : ارشد: دوشنبه ها ساعت 17 تا 19 دکتری: شنبه ها ساعت 18 تا 20 https://eitaa.com/mehad1/411 همراه این دو دوره به صورت رایگان کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش نیز آموزش داده می شود. 🔗🔗دوره پایان‌نامه نویسی https://eitaa.com/mehad1/424 گروه آموزشی و پژوهشی مهاد کانال ایتا: @mehad1
«فَیَا عَجَباً! عَجَباً ـ وَ اللهِ ـ یُمِیتُ القَلْبَ وَ یَجْلِبُ الْهَمَّ مِنِ اجْتِمَاعِ هؤُلاَءِ القَوْمِ عَلَى بَاطِلِهمْ، وَ تَفَرُّقِکُمْ عَنْ حَقِّکُمْ!»(نهج البلاغه، خطبه 27) از جمله های شگفت است. و در تقابل هم هستند، ولی اهل حق دچار و اهل باطل دچار . همیشه در خوانده ایم که باطل و متکثراند(چون در قرآن ظلمات در مقابل آمده. البته این بحث دقیق نبوده و مقاله ای در مفهوم ظلمات نوشته شده که جمع بود آن را نفی می کند) و حق، واحد. بررسی عوامل اختلاف درون جبهه حق و اتحاد در جبهه باطل جای کار دقیق دارد. زمینه های تاریخی بحث، زمینه های فرهنگی و قومی بحث، زمینه های اجتماعی-سیاسی بحث از جمله مواردی است که لازم است مورد بررسی قرار بگیرد. 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
باز این چه شورش است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین بی‌ نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است
یکی از مسائلی که می شود در زمینه در آن کار کرد، بازتاب وقایع عاشورا در اشعار است. شعر یکی از مهم ترین رسانه ها و ابزارهای انتقال پیام بوده است. کاری که می شود کرد و جنبه نو بودن اون هم بیشتره اینه که آنچه از وقایع عاشورا در اشعار یک دوره یا شخص خصوصا شاعرانی که نزدیک به عاشورا بودند با مقاتل اون دوران تطبیق داده شود. کسانی که رشته ادبیات عرب هستند می تونن روی این موضوع کار کنن 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
با سرچ هشتگ زیر می تونید همه موضوعات پیشنهادی در کانال رو مشاهده کنید
کربلا در می ماند اگر زینت نبود خب این جمله رو همه تقریبا شنیدیم و نقش حضرت بعد از حادثه . در زمینه فعالیت اهل بیت گاهی پرداختن به یک شخصیت موجب می شه که سایر شخصیت ها و حتی بعضا یک امام معصوم نادیده گرفته بشه. در ماجرای عاشورا هم تا حدودی جایگاه امام سجاد (ع) تحت تأثیر شخصیت حضرت زیبت س قرار گرفته. در حالی که حضرت زینب حدود یک و سال نیم بعد از عاشورا فوت می کنن و سایر اهل بیت ع به تبیین راجع به عاشورا پرداختن. به نظرم پرداختن به تک تک هایی که از ع هست از منظر ترویج و بیان واقعه عاشورا جای کار دارد. مخصوصا که شرایط سیاسی و فرهنگی زمان ایشان بسیار خاص بود. لذا از شیوه هایی تبلیغی ایشان می توان یک طرح کلی و الگو استخراج کرد. شهید مطهری در حماسه حسینی نسبت به بی توجهی به جایگاه امام سجاد در واقعه عاشورا نقدهایی کردن که قابل خواندنه. همچنین از دیگر شخصیت های کربلا که کم تر بهش توجه شده حضرت هست. دوتا پایان نامه راجع به ایشون کار شده. چندتا هم مقاله. ولی به نظر با روش های تاریخی جدید و روش های تحلیل گفتمانی می شودو به تحلیل فعالیت های ایشان در ترویج پیام عاشورا پرداخت خصوصا که ایشان در سال 117 هجری فوت کردند و حدود 50 سال بعد از عاشورا در قید حیات بودند. همچنین سایر شخصیت های بازمانده از حادثه عاشورا جای کار پژوهشی دارد. 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
یکی از زمینه هایی که خیلی در جامعه اثر گذار بوده و کمتر به آسیب شناسی آن پرداخته شده، بحث شیوه های و هست. حدود سه مقاله و چهار پایان نامه از برخی جنبه های فقهی به این بحث پرداختن. اگر کسانی که دغدغه مسائل اجتماعی دارند در این زمینه ها برای کار پژوهشی ورود کنند بسیار اثر گذار خواهد. از جنبه های مختلف می شه روی این بحث کار کرد. تحلیل محتوا و تحلیل مضمون اشعاری که مداحان معروف می خونن و آثار و پیامدهایی که این محتوا روی مخاطب در زمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... دارد شیوه های تفکیک بین فرهنگ جوامع در عزاداری با شیوه اهل بیت 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
یکی از گونه های کتاب هایی که توسط و اسلامی نوشته شده، کتاب های است. و در این زمینه کتاب هایی نوشته اند. واقعه مهم ترین حادثه در تاریخ اسلام است. لذا شیعه و سنی در این زمینه مقاتلی نوشته اند. بررسی تطبیقی مقاتلی که در شیعه و سنی نوشته شده حائز اهمیت است. در اهل سنت مقتل الحسین داریم. در شیعه سید بن طاووس داریم و سایر مقاتل. ✅ کارکردهای اجتماعی-سیاسی این مقاتل در منطقه ای که نوشته شدن چی بود؟ ✅ از این مقاتل در حوزه سیره اهل بیت چه قدر می تواند استفاده کرد و مبنای استنباط فقهی و .... قرار داد؟ ✅ سبک مقتل نگاری شیعه و اهل سنت به چه صورت بوده؟ چه شباهت ها و تفاوت هایی دارد؟ 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
یکی از حوزه هایی که کارهای زیادی در اون شده بحث (شیعه و سنی) است. عمده موضوعاتی که در این حوزه کار شده مباحث اختلافی کلامی خصوصا در بحث امامت بوده است. با توجه که مبانی کلامی و فقهی شیعه و سنی متفاوت بوده، می تواند بحث تفسیر تطبیقی را در سایر موضوعات خصوصا مباحث اجتماعی و سیاسی رو نیز مورد بررسی قرار داد. چند موضوع از باب نمونه پیشنهاد می شود: بررسی تطبیقی قاعده نفی سبیل از منظر مفسران شیعه و سنی بررسی تطبیقی تعامل با غیر مسلمان بررسی تطبیقی حدود و اختیارات حاکم اسلامی بررسی تطبیقی مفهوم مغفرت الهی بررسی تطبیقی تقسیم گناهان به کبیره و صغیره بررسی تطبیقی مقابله باظلم بررسی تطبیقی داستان یکی از انبیاء از منظر فریقین بررسی تطبیقی مفهوم طاغوت بررسی مفهوم باغی و بغی و... 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
جلسه اول دوره های زیر برگزار شد. این هفته به دلیل تاسوعا و عاشورا جلسه نخواهیم داشت. لذا اگر کسانی مایل به شرکت باشند می توانند تا آخر هفته نسبت به تکمیل ثبت نام اقدام کنند. 🔗🔗دوره تابستانه آموزش word یکشنبه ها ساعت 17 تا 19 https://eitaa.com/mehad1/410 🔗🔗دوره تابستانه پروپزال نویسی حرفه‌ای : ارشد: دوشنبه ها ساعت 17 تا 19 دکتری: شنبه ها ساعت 18 تا 20 https://eitaa.com/mehad1/411 همراه این دو دوره به صورت رایگان کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش نیز آموزش داده می شود. 🔗🔗دوره پایان‌نامه نویسی https://eitaa.com/mehad1/424 گروه آموزشی و پژوهشی مهاد کانال ایتا: @mehad1
در قرآن از و زیاد صحبت شده و به ویژگی های مختلف این دو گروه و نگاه اونها به مسلمانان اشاره شده است. در این زمینه چند موضوع از باب نمونه پیشنهاد می شود: ✅ بررسی تطبیقی دیدگاه شیعه و اهل سنت نسبت به موارد مطرح شده راجع به یهود و نصاری ✅ تفاسیر در دوره هایی مختلف در مواجهه با آیات مربوط به یهود و نصاری ✅ اثر مسائل سیاسی و اجتماعی هر دوره تاریخی روی دیدگاه های تفسیری مفسران در زمینه یهود و نصاری ✅ آسیب شناسی استفاده از مطالب عهدین در تفسیر قرآن 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
آيا امام حسين (ع) پيشنهاد داد نزد يزيد برود؟ (دستگاه رسانه ای يزيد و تحليل چرایی واقعه عاشوراء) در دو فرسته از مطالب نادرستی که بسيار در اين سال ها در تحليل  واقعه عاشوراء و قيام سيد الشهدا (ع) به آن استناد می شود اين است که گفته می شود حضرت به عمر بن سعد پيشنهاد داد که بگذارند به جای بيعت با عبيد الله بن زياد يکی از اين سه کار را انجام دهد: اختاروا مني خصالا ثلاثا: إما أن أرجع إِلَى المكان الَّذِي أقبلت مِنْهُ، وإما أن أضع يدي فِي يد يَزِيد بن مُعَاوِيَة فيرى فِيمَا بيني وبينه رأيه، وإما أن تسيروني إِلَى أي ثغر من ثغور الْمُسْلِمِينَ شئتم، فأكون رجلا من أهله، لي مَا لَهُمْ وعلي مَا عَلَيْهِم. اين روايت را ابومخنف با اين سند نقل کرده: قَالَ أَبُو مخنف: وأما مَا حَدَّثَنَا بِهِ الْمُجَالِدُ بن سَعِيدٍ والصقعب بن زهير الأَزْدِيّ وغيرهما من المحدثين، فهو مَا عَلَيْهِ جماعة المحدثين، قَالُوا: إنه قَالَ:.. (نک: تاريخ الطبري، 5/413). ابومخنف نسبت به اين روايت ترديد دارد و می گويد اين روايت جماعت محدثان است. يعنی منعکس کننده گرايش "اهل جماعت" که گرايش عمومی آنان اين بود که تا جایی که ممکن است حادثه عاشوراء و قتل امام حسين (ع) را به پليدی ابن زياد تقليل دهند و دامن خلافت را از ننگ کشتن پسر دختر پيامبر (ص) پاک کنند. آنان در واقع با نقل روايات "فتنه" مخالف بودند و می گفتند بايد امر صحابه و خلفاء را به خدا سپرد و در نزاع های پيشين مجادله نکرد و حتی آنها را نقل نکرد. در اين ديدگاه بهتر بود امام حسين(ع) چنين پيشنهادی به عمر سعد می داد تا دامن يزيد از جنايت قتل پسر دختر پيامبر پاک شود. جالب اين است که ابو مخنف چند سطر پايينتر در دنباله روايتی را از همان راويان نقل می کند که در پی ارائه اين پيشنهادات عمر سعد نامه ای به ابن زياد نوشت و پيشنهادات را مطرح کرد و اتفاقا ابن زياد هم قبول کرد منتهی در واقع در نهايت اين شمر بن ذي الجوشن بود که رأی او را تغيير داد. در واقع همه گناه واقعه عظيم عاشوراء با تبليغات دستگاه رسانه ای امويان بر دوش شمر می افتد. ملاحظه کنيد: قَالَ أَبُو مخنف: حَدَّثَنِي الْمُجَالِد بن سَعِيد الهمداني والصقعب بن زهير، أنهما كانا التقيا مرارا ثلاثا أو أربعا، حُسَيْن وعمر بن سَعْدٍ، قَالَ: فكتب عمر ابن سَعْد إِلَى عُبَيْد اللَّهِ بن زياد: أَمَّا بَعْدُ، فإن اللَّه قَدْ أطفأ النائرة، وجمع الكلمة، وأصلح أمر الأمة، هَذَا حُسَيْن قَدْ أعطاني أن يرجع إِلَى المكان الَّذِي مِنْهُ أتى، أو أن نسيره إِلَى أي ثغر من ثغور الْمُسْلِمِينَ شئنا، فيكون رجلا مِنَ الْمُسْلِمِينَ لَهُ مَا لَهُمْ، وعليه مَا عَلَيْهِم، أو أن يأتي يَزِيد أَمِير الْمُؤْمِنِينَ فيضع يده فِي يده، فيرى فِيمَا بينه وبينه رأيه، وفي هَذَا لكم رضا، وللأمة صلاح قَالَ: فلما قرأ عُبَيْد اللَّهِ الكتاب قَالَ: هَذَا كتاب رجل ناصح لأميره، مشفق عَلَى قومه، نعم قَدْ قبلت قَالَ: فقام إِلَيْهِ شمر بن ذي الجوشن، فَقَالَ: أتقبل هَذَا مِنْهُ وَقَدْ نزل بأرضك إِلَى جنبك! وَاللَّهِ لَئِنْ رحل من بلدك، ولم يضع يده فِي يدك، ليكونن أولى بالقوة والعزة ولتكونن أولى بالضعف والعجز، فلا تعطه هَذِهِ المنزلة فإنها من الوهن، ولكن لينزل عَلَى حكمك هُوَ وأَصْحَابه، فإن عاقبت فأنت ولي العقوبة، وإن غفرت كَانَ ذَلِكَ لك، وَاللَّهِ لقد بلغني أن حسينا وعمر بن سَعْد يجلسان بين العسكرين فيتحدثان عامة الليل، فَقَالَ لَهُ ابن زياد: نعم مَا رأيت! الرأي رأيك (طبری، 5/ 414). جالب اين است که بلاذري در انساب الأشراف هم همين خط را دنبال کرده (نک: 3/182). اما ابومخنف در دنباله نقل می کند که بنابر روايتی ديگر مطلقا چنين پيشنهاداتی از سوی سيد الشهداء داده نشد. به روايت توجه کنيد: قَالَ أَبُو مخنف: فأما عبد الرَّحْمَن بن جندب فَحَدَّثَنِي عن عقبة بن سمعان قَالَ: صحبت حسينا فخرجت مَعَهُ مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مكة، ومن مكة إِلَى العراق، ولم أفارقه حَتَّى قتل، وليس من مخاطبته الناس كلمة بِالْمَدِينَةِ وَلا بمكة وَلا فِي الطريق وَلا بِالْعِرَاقِ وَلا فِي عسكر إِلَى يوم مقتله إلا وَقَدْ سمعتها أَلا وَاللَّهِ مَا أعطاهم مَا يتذاكر الناس وما يزعمون، من أن يضع يده فِي يد يَزِيد بن مُعَاوِيَة، وَلا أن يسيروه إِلَى ثغر من ثغور الْمُسْلِمِينَ، ولكنه قَالَ: دعوني فلأذهب فِي هَذِهِ الأرض العريضة حَتَّى ننظر مَا يصير أمر الناس (همو، همان، 5/ 413 تا 414). https://t.me/azbarresihayetarikhi