eitaa logo
مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
3هزار دنبال‌کننده
118 عکس
8 ویدیو
61 فایل
گروه #مهاد(مهارت افزایی #دانشجویان) با مدیریت دکتر #حسین_افسردیر دکتری #علوم_قرآن و #حدیث #آموزش مهارت های #پژوهشی #کنکور_ارشد و #دکتری نرم افزارهای تخصصی و عمومی #ترجمه_عربی مدیر گروه: @hosinafsardyr ادمین ها: @AVAYE_RADA @Maaaaaaahy @Haniehsalek
مشاهده در ایتا
دانلود
گروه آموزشی و پژوهشی مهاد(مهارت افزایی دانشجویان) با مدیریت دکتر حسین افسردیر فارغ التحصیل دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران آموزش منابع تخصصی رشته علوم قرآن و حدیث آموزش و مشاوره در زمینه مهارت های پژوهشی(مسأله یابی، پروپزال نویسی، مقاله نویسی، پایان نامه نویسی، منبع یابی و...) مهارت افزایی و آمادگی برای کنکور ارشد و دکتری آموزش ترجمه عربی به فارسی آموزش نرم افزارهای کاربردی عمومی(ورد، اکسل، پاورپوینت، فتوشاپ، کامتازیا و...) و تخصصی(نرم افزارهای قرآنی نور، مکتبة الشاملة، جوامع الکلم، پژوهیار و...) کانال ایتا: https://eitaa.com/mehad1 گروه تبادل ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2547581363C254b2ee261
💞💞💞🎉🎉🎉🎉🎉🎉 عید سعید غدیر مبارکباد🌺 🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊 💚🌷عید 🌷💚 ❤🌷سعید 🌷❤ 💛🌷غدیر 🌷 💛 💙🌷عید 🌷💙 🧡🌷ولایت🌷🧡 💜🌷و جانشینی🌷💜 💚🌷مولاعلی(ع)🌷💚 ❤🌷 بر 🌷❤ 💛🌷عاشقان🌷💛 💙🌷آنحضرت🌷💙 🧡🌷تبریک و🌷🧡 💜🌷 تهنیت🌷💜 💚🌷باد🌷💚 ‌ عیدتون مبارک 💫🌺🌺 🪴🌷🪴 کانال ایتا: https://eitaa.com/mehad1 کانال روبیکا: https://rubika.ir/mehad14
بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و ادب خدمت همراهان گرامی ضمن تبریک عید غدیر، از امروز فعالیت گروه آموزشی مهاد شروع می گردد. کانال ایتا: https://eitaa.com/mehad1 کانال روبیکا: https://rubika.ir/mehad14
معیت امام علی(ع) با قرآن و قرآن با امام علی(ع) معیت و همراهی امام علی(ع) با قرآن چیزی است که پیامبر(ص) به آن اشاره کرده است. در منابع شیعه و سنی از زبان پیامبر(ص) آمده است که «عَلِی مَعَ الْقُرْآنِ، وَ الْقُرْآنُ مَعَهُ لَا یفْتَرِقَانِ حَتَّى یرِدَا عَلَى الْحَوْضِ» ‏(طبرانی، بی تا، ج 1، ص 135 ؛ مفید، ۱۴۱۳، ص 418 ؛ طوسی، ۱۴۱۴، ص 460 ؛ ابن بابویه رازی، ۱۴۰۸، ص 73) حاکم نیشابوری نیز در کتاب «المستدرک علی الصحیحین» این حدیث را نقل می‌کند. از نظر حاکم این حدیث صحیح السند است، گرچه بخاری و مسلم آن را در کتاب خود ذکر نکرده‌اند.‏(حاکم نیشابوری، ۱۴۱۱، ج 3، ص 134) حدیث دیگری که به طور ضمنی به معیت امام علی(ع) با قرآن اشاره می‌کند، حدیث ثقلین است. این حدیث در منابع شیعه و سنی با عبارت‌های نزدیک به هم نقل شده است. کلینی این حدیث را چنین نقل می‌کند: «ِ إِنِّی قَدْ تَرَكْتُ فِیكُمْ أَمْرَینِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا- كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی فَإِنَّ اللَّطِیفَ الْخَبِیرَ قَدْ عَهِدَ إِلَیَّ أَنَّهُمَا لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْض‏» ‏(کلینی، ۱۴۰۷، ج 2، ص 415) احمد بن حنبل‏(ابن حنبل، ۱۴۲۰، ج 17، ص 170) نیز شبیه حدیث کلینی نقل کرده است. در این حدیث پیامبر(ص) به جدایی ناپذیر بودن اهل‌بیت خود و قرآن اشاره کرده است. از آنجا که امام علی(ع) نیز یکی از اهل‌بیت است، لذا در این حدیث نیز به معیت امام علی(ع) و قرآن اشاره است. وجه مشترک حدیث ثقلین و حدیث معیت که در بالا ذکر شده این است که قرآن و امام علی(ع) به طور خاص و اهل‌بیت به طور کلی، جدایی ناپذیر هستند. سؤالی که در اینجا مطرح است، این است که مفهوم معیت و جدا نبودن امام علی(ع) از قرآن چیست؟ آیا منظور جدایی ظاهری است یا جدایی معنوی؟ اگر منظور جدایی معنوی است، از چه نظر است؟ الف: مفهوم معیت امام علی(ع) با قرآن شیخ طوسی هر دو حدیث ثقلین و معیت که در ابتدای بحث ذکر شد را در ضمن یک حدیث از قول ام سلمه نقل می‌کند. ام سلمه می‌گوید: «سَمِعْتُ رَسُولَ‏ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) فِی مَرَضِهِ الَّذِی قُبِضَ فِیهِ یقُولُ وَ قَدِ امْتَلَأَتِ الْحُجْرَةُ مِنْ أَصْحَابِهِ: أَیهَا النَّاسُ، یوشِكُ أَنْ أُقْبَضَ قَبْضاً سَرِیعاً فَینْطَلِقَ بِی، وَ قَدْ قَدَّمْتُ إِلَیكُمُ الْقَوْلَ مَعْذِرَةً إِلَیكُمْ، أَلَا إِنِّی مُخَلِّفٌ فِیكُمْ كِتَابَ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی. ثُمَّ أَخَذَ بِیدِ عَلِی (عَلَیهِ السَّلَامُ) فَرَفَعَهَا فَقَالَ: هَذَا عَلِی‏ مَعَ‏ الْقُرْآنِ‏ وَ الْقُرْآنُ مَعَ عَلِی، خَلِیفَتَانِ بَصِیرَانِ لَا یفْتَرِقَانِ حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ، فَأَسْأَلُهُمَا مَا ذَا خُلِّفْتُ فِیهِمَا.»‏(طوسی، ۱۴۱۴، صص 479-478) این نقل ویژگی‌هایی دارد که مفهوم معیت امام علی(ع) با قرآن و معیت قرآن با امام علی(ع) را روشن می‌کند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از: الف: این سخن در آخرین لحظات عمر پیامبر(ص) بیان شده است. ب: در حضور بیشتر صحابه بیان شده است. ج: صحبت از چیزی که است که بعد از پیامبر(ص) جانشین ایشان می‌شود. بنابراین با توجه به این ویژگی‌ها، می‌توان گفت که پیامبر(ص) در این سخنان روی جانشین خود تأکید کرده‌اند. ایشان دو چیز را جانشین خود می‌دانند. یکی قرآن به عنوان کتاب قانون و دیگری امام علی(ع) به عنوان مجری قانون. معیت امام علی(ع) با قرآن و برعکس می‌بایست طوری تفسیر شود که تنها مختص ایشان باشد؛ بنابراین منظور از معیت امام علی(ع) با قرآن این است که ایشان به همه مسائل قرآن، علم و احاطه کامل دارد و هیچ کس دیگری در این زمینه با ایشان شراکت ندارد. همچنین امام علی(ع) قرآن را اساس حکومت خود قرار می‌دهد و خلاف آن عمل نمی‌کند. احاطه علمی امام علی(ع) نسبت به قرآن به طوری که هیچ کسی در آن شراکت نداشته باشد، در روایات دیگری نیز آمده است. احاطه علمی امام علی(ع) ناشی از این است که اولاً معلم ایشان خود پیامبر(ص) بوده است و ثانیاً امام علی(ع) نسبت به سایر افراد تنها کسی بوده است که از آغاز نزول وحی با پیامبر(ص) بوده است.
ب: مفهوم معیت قرآن با امام علی(ع) می‌توان گفت که منظور از همراهی قرآن با امام علی(ع) این است که قرآن در امامت و خلافت امام علی(ع) بعد از پیامبر(ص) دلالت دارد. این برداشت با سیاق روایت و فضای صدور روایت نیز هم‌خوان است. حاکم حسکانی در شواهد التنزیل به ترتیب سوره‌های قرآن حدود 1000 روایت نقل می‌کند که اهل‌بیت پیامبر(ص) به عنوان یکی از مصادیق یا تنها مصداق آن معرفی شده است. از صحابه و تابعان نیز روایاتی راجع به تعداد آیات نازل شده در شأن امام علی(ع) نقل شده است. در برخی به طور کلی بیان شده که راجع به هیچ کسی به اندازه علی(ع) آیه نازل نشده است. گزارش¬های از ابن عباس و یزید بن رومان در این زمینه رسیده که «مَا نَزَلَ فِی أَحَدٍ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ مَا نَزَلَ فِی عَلِی»‏(حسکانی، ۱۴۱۱، ج 1، ص 52و 55) در برخی گزارش¬ها تعداد آیاتی که راجع به امام علی(ع) نازل شده را برشمرده¬اند. از مجاهد نقل شده که هفتاد آیه راجع به امام علی(ع) نازل شده، در حالی که هیچ فردی با او در آن شریک نیست. ‏(حسکانی، ۱۴۱۱، ج 1، ص 52) عبدالرحمن بن ابی لیلی این تعداد را هشتاد آیه معرفی می کند.‏(حسکانی، ۱۴۱۱، ج 1، ص 55) برخی دیگر از صحابه، معیاری به دست داده¬اند و گفته¬اند که هر جا در قرآن «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا» آمده است، علی(ع) لب و اساس آن است. از ابن عباس و حذیفه چنین مطلبی گزارش شده است.‏(حسکانی، ۱۴۱۱، ج 1، ص 63 و 64) گروه آموزی و پژوهشی مهاد(مهارت افزایی دانشجویان) کانال ایتا: https://eitaa.com/mehad1 کانال روبیکا: https://rubika.ir/mehad14
سیرِ تاریخیِ کاروان غدیر بر اساس روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام . از عالَم ذر تا ظهور امام زمان علیه‌السلام . عید غدیر؛ عید ادیان و روز بیعت با امام زمان علیه‌السلام کانال ایتا: https://eitaa.com/mehad1 کانال روبیکا: https://rubika.ir/mehad14
برو موضوع انتخاب کن بعد بیا. احتمالا این جمله برای دانشجویان ارشد و دکتری و یا کسانی که علاقمند به نگارش مقاله هستند، آشنا باشد. زمانی که به استادی مراجعه می شود و از او خواسته می شود در زمینه موضوع مقاله یا پایان نامه راهنمایی کند. شاید سخت ترین مرحله پژوهش، همین انتخاب موضوع مناسب باشد. از همین رو گروه آموزشی و پژوهشی مهاد سعی می کند تجربیاتی که در این زمینه کسب کرده را با شما به اشتراک گذاشته تا زمینه مساعدتری برای پژوهش فراهم کند. حجة الوداع با حجة البلاغ: زمان غدیر که می رسه همه با حجة الوداع پیامبر(ص) آشنا هستیم، آخرین حج پیامبر. اما زمانی که به کتب سیره و تاریخ مراجع می کنیم، می بینیم که در کنار این اصطلاح، از حجة البلاغه نیز استفاده شده(سیره ابن هشام، ج2، ص606؛ انساب الاشراف بلاذری، ج1، ص368) چرا ججة البلاغ به حاشیه رانده شد؟ زمینه های فرهنگی آن چی بود؟ در کدام شهرها حجة البلاغ گفته می شد؟ چه افرادی آن را نقل کرده اند؟ در چه دوره سیاسی حجة البلاغ به حاشیه رانده شد؟ کدام خلافا؟ ائمه(ع) برای مقابله با به حاشیه رانده شدن اصطلاحات مربوط به غدیر چه کار کردند؟ این ها همه سؤالاتی است که در این زمینه می تواند مطرح کرد و خود مقدمه یک پژوهشی در این زمینه را فراهم می کند. 🌹🌹منتظر معرفی زمینه های پژوهشی بعدی باشد. کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.👇👇👇👇👇 کانال ایتا: https://eitaa.com/mehad1 کانال روبیکا: https://rubika.ir/mehad14
📲 نسخه جدید نرم‌افزار اندرویدی عرضه شد! 🔹 امکانات و قابلیت ها: • جستجوی حدیث در منابع روایی شیعه • مشاهده احادیث موجود در منابع روایی شیعه • دسترسی به شروح و سند روایات • مشاهده دیگر احادیث هم موضوع با حدیث مورد نظر (احادیث مرتبط) • مشاهده ترجمه روایات • امکان نمایه‌زنی بر احادیث • امکان تعین دامنه احادیث • امکان ایجاد قفسه دلخواه از روایات • اتصال روایات به کتاب در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور 📤 لینک دانلود: https://b2n.ir/u73007 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.👇👇👇👇👇 کانال ایتا: https://eitaa.com/mehad1 کانال روبیکا: https://rubika.ir/mehad14
دکتر زمانی_120911.mp3
34.93M
🔍 «نیازمندی‌های پژوهش‌های شیعی در حوزۀ بین‌الملل» 👤 دکتر محمدحسن زمانی؛ عضو هیئت علمی «جامعه المصطفی»، مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن مجتمع آموزشی «امام خمینی(ره)» کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.👇👇👇👇👇 کانال ایتا: https://eitaa.com/mehad1 کانال روبیکا: https://rubika.ir/mehad14
مژده ای دل که شب میلاد کاظم آمده فاطمه بر دیدن موسی بن جعفرآمده کاظمین امشب چراغان ازوجود کاظم است خانه ی صادق چراغان از حضور کاظم است 🌸ولادت امام موسی کاظم (علیه السّلام )مبارک باد🌸 🌺🌺 عیدتون مبارک باشه 🌺🌺
یکی از زمینه های پژوهشی که از جنبه های مختلف می توان در آن کرد، است. در اندیشه نگاری، به دنبال یافتن یک فرد یا جریان از طریق آثار برجای مانده از آن ها است. با توجه ولادت علیه السلام، توصیه می شود که در این زمینه کار شود. چرا که راجع به سیره امام کاظم علیه السلام مقالات علمی چندانی کار نشده است. طبق امار نور مگز تنها 18 مقاله علمی پژوهشی و 1 مقاله ترویجی در این زمینه نگارش یافته است. روایات امام کاظم علیه السلام در سه جلد با عنوان «مسند الإمام الكاظم أبي الحسن موسى بن جعفر(ع)» توسط عزيز الله عطاردي‌ گردآوری و دسته بندی شده است. لینک مسند: https://lib.eshia.ir/86869/1/0 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.👇👇👇👇👇 کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توی این کلیپ می گه که توی قرآن واژه امرأت/ة به دو صورت نوشته شده است در 7 جا به صورت امرأت اومده و در 4 جا به صورت امرأة. حالا دلیلی که اورده رو توی کلیپ ببینید چیه؟؟؟ رحمت/ة هم توی قرآن به دو حالت نوشتاری آمده که می شه بررسی کرد که چرا؟ بگردید واژه های دیگه ای هم پیدا میشه که شکل نوشتاریشون توی قرآن متفاوت اومده همه این ها رو می شه از لحاظ زبان شناسی، خط شناسی، فرهنگی و... بررسی کرد. کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.👇👇👇👇👇 کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
✦؛﷽✦ 🔹معرفی یک پایگاه تفسیر روایی بسیار کاربردی حاوی: احادیث و روایات معصومین علیهم السلام در تفسیر قرآن کریم همراه با ترجمه، روایات مربوط به هر آیه از قرآن کریم و روایات تفسیری. 🔹 با وارد شدن به این‌ سایت، روی هر سوره اي از قرآن که کلیک کنید، ذیل هر آیه، روایات مربوط به آن‌ سوره و آیه را همراه با ترجمه مشاهده خواهيد کرد.👌 🔹لازم به ذکر است اين سایت در واقع همان "کتاب ۱۸ جلدی تفسیر اهلبیت علیهم السلام" تالیف ؛ آقای علی رضا برازش است که به علت کمبود کاغذ دیگر تجدید چاپ نشد و به منظور استفاده عموم به شکل رایگان در فضای مجازی قرار گرفته است. 🔹 شما می توانید با مراجعه به آدرس این سایت، به شکل رایگان و بسیار ساده و کامل از آن استفاده و فیش برداری فرمایید و فیش های تحقیقاتی خود را به صورت الکترونیکی ذخیره نمایید. 🌐 http://Alvahy.com کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.👇👇👇👇👇 کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
ها فرصت مناسبی برای مقاله اولی ها است. چرا که موضوعات را دقیق مشخص کردن و فقط و فقط باید یه همت کوچیک به خرج بدید و شروع کنید. هرگز نباید از نوشتن ترسید از رد شد نباید ترسید. یک بار یاد بگیرید یک عمر استفاده کنید. 🌐 تارنمای همایش: https://religion.cdsts.ir/ 📣 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.👇👇👇👇👇 کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
45.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وجود ۲۷ هزار جلد کتاب در کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی(ع) مدیر کتابخانه تخصصی امیرالمومنین علی(ع) گفت: این کتابخانه، جامع‌ترین کتابخانه در سطح دنیا است و در حال حاضر، ۲۷ هزار جلد کتاب راجع به امام علی(ع) در ۶ موضوع زندگی، فضائل، فرمایشات، غدیر، تشیع و امام علی(ع) در این کتابخانه موجود است. منبع @ImamAliSLib www.IMAMALI.info
روش برداشت از نهج‌البلاغه.pdf
929.7K
★ 💫کتاب: از 💫نویسنده: (عین-صاد) 💫کتاب «روش برداشت از نهج‌البلاغه» از سری کتاب‌های «مجموعه روش‌ها» اثر استاد صفایی حائری (عین-صاد) است که افق‌های جدیدی را درباره کتاب نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علیه السلام پیش روی مشتاقان می‌گشاید. 💫نگارنده معتقد است: اگر با هدفی بالاتر از فقه کلام و شناخت نهج‌البلاغه و مطالب آن بخواهیم مقاصد کلام امام را بفهمیم و به پرسش هایی که قبلا مطرح شده پاسخ دهیم به روشی احتیاج داریم و برای فهم مقاصد کلام نیازمند هستیم به: ١- تسلط بر کلام علی علیه‌السّلام ۲- شناخت اهداف و مقاصد علی علیه‌السّلام ۳- شناخت شخصیت علی علیه‌السّلام ۴- شناخت موازین ۵- تسلیم لذا در این اثر به طرح همین مباحث پرداخته شده و دو نمونه عملی از پیاده کردن این روش در خطبه های ۸۷ و قاصعه برای خوانندگان محترم گردآوری گردیده که بسیار زیبا و آموزنده می‌باشد. ✨گزیده‌ای از کتاب برای فهم نهج البلاغه و فهم مقاصد کلام علی علیه‌السلام این کافی نیست که بگوییم علی راجع به خفّاش خوب حرف زده، آنگاه یک بحث علمی مطرح کنیم و توضیح دهیم یا پرسش‌هایی را مطرح کنیم. آنچه مهم است این نکته است که چه چیزی پراکندگی‌های نهج‌البلاغه را جمع بندی می‌کند و چه رشته‌ای این پراکندگی‌ها را به هم پیوند می‌زند و این رشته چگونه پیدا می‌شود؟ ...در این مرحله برای شناخت نهج‌البلاغه، به شناخت بینش، شناخت خواسته، شناخت کار و زمان علی علیه‌السلام نیازمند است کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.👇👇👇👇👇 کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14
یکی از زمینه هایی که میشه از منظر دانش های روز به اون توجه کرد و مختلف پژوهشی از اون به دست آورد، اختلاف ها است. کسانی که به حوزه و علاقه مند هستند این حوزه جای مناسبی برای یافتن موضوعات متعدد است. خب چه طور توی این زمینه موضوع پیدا کنیم؟ چندتا مثال می زنم تا بهتر بدونید: مثال اول: ما توی یه اختلاف قرائت داریم یا ؟ خب توجیهی که برای این می کنن اینکه اون زمان های قدیم توی الف وسط نوشته نمی شد. خب این درست. اما چرا فقط توی این آیه دچار اختلف شده؟ چرا در آیات دیگر که این واژه توش اومده چنین اختلافی نیست؟ چرا توی واژه های دیگه که الف وسط دارن این جور نشده یا خیلی کم شده؟ و.... مثال دوم: علیهُ الله در آیه «وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَیْهُ اللهَ فَسَیُؤْتیهِ أَجْراً عَظیم» (فتح: 10) چرا اینجا هاء در علیه ضمه گرفته؟ آیا توی حالت های مشابه یعنی زمانی که واژه قبل از کسره داره باز هم این طوری شده؟ آیا این حالت ها به خاطر رعایت بودن آیات بوده؟ از نظر زبان شناسی چه توجیهی داره؟ آیا از نظر هم قابل بررسی است؟ کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.👇👇👇👇👇👇👇 کانال ایتا: @mehad1 کانال روبیکا: @mehad14