اهمیت مطالعه زندگی نامه علماء
#تلنگر
ابوجعفر محمد بن علی شلمغانی، معروف به ابن ابی عزاقر از علمای دوران غیبت صغرای امام زمان(عج)
وی ابتدا از فقها و شیعیان امامی و بر عقیده درست بود تا اینکه حسین بن روح به مقام نیابت خاصه رسید.
بخاطر #حسادت به وی از مقام خود سوء استفاده کرد و عقاید ناصحیح و کفرآمیز را تبلیغ نمود تا آنجا که از سوی امام زمان (عج)توقیعی در ردّ و لعن او صادر گشت.
#نجاشی در رجال خود می گوید: «ابوجعفر المعروف بابن ابی العزاقر کان متقدماً فی أصحابنا فحمله الحسد لأبی القاسم الحسین بن روح علی ترک المذهب و الدخول فی المذاهب الردئیه حتی خرجت فیه توقیعات.» (نجاشی، 1407: 378)
نظام عاقله نظامی مغفول در فقه و جامعه
معمولاً نگاه اکثر فضلا و دانشمندان به نظام عاقله این است که نظام عاقله برای گذشته که نظام قبیله ای بوده موثر است و با تشکیل جامعه و حکومت نیازی به نظام عاقله نیست در صورتی که ضرورت این نظام فقهی در جامعه احساس میشود.
به بیان چند مورد از کارکردهای نظام عاقله اکتفا می کنیم.
۱ - تسریع رسیدگی در دادرسی
۲ - پیشگیری از جرایم
۳ - احساس مسئولیت و تعاون بین اقوام و نزدیکان
۴- حفظ نظام خانواده
سلام علیکم
طلاب و دانشجویان زیادی دغدغه نوشتن پایان نامه و مقاله را دارند و دنبال موضوع می گردند.
موضوع خوب در خلال مباحثه و تدریس یافت می شود لذا در خلال تدریس و مباحثه به موضوعات جالبی برخورد می کنیم که به درد موضوع پایان نامه و مقاله می خورد.
عنوان هایی که در کانال گذاشته می شود اکثریت توانایی موضوع را دارند.
جهت بررسی موضوع به آیدی زیر مراجعه فرمایید.
@Mmt1014
@mehditooraneh
موفق و موید باشید.🌹
#جعاله عبارت است از التزام شخصي به اداءاجرت معلوم در مقابل عملي اعم از اينكه طرف معين باشد يا غير معين.ماده ۵۶۱ ق.م
#ايقاع: نهاد حقوقي است كه حقيقت و قوامش تنها بر الزام يك نفر متوقف است.
#عقد: تحققش بر دو التزام از دوطرف متوقف است.
#طرفداران نظريه ايقاع بودن جعاله
امام خميني (ره) در تحرير الوسيله ج 1 ص586
شيخ محمد حسن نجفي- جواهرالكلام ص191-189
حبيب ا... طاهري- حقوق مدتب-ج 4 – ص286
رسول ظاهري-جعاله در نظام بانكداري اسلامي
محقق حلي در شرايع-علامه در تحرير- محمد بروجردي عبده
دكتر لنگرودي- ترمينولوژي
#طرفداران عقد بودن جعاله
شيخ طوسي در مبسوط- ابن حمزه در الوسيله-يحيي بن سعيد حلي در جامع الشرايط((الجعاله عقدالجايز من الطرفين)).
مصطفي عدل – دكتر حسن امامي- دكتر شهيدي- دكتر كاتوزيان.عقود معين 1 -ش290
#به نظر شما جعاله عقد است یا ایقاع؟🤔
در عالم حقوق یکسری تقسیم بندی های جالب است که جهت جمع بندی مطالب ضروری به نظر می رسد.
به عنوان مثال #حقوقدانان اسباب تعهد را در دو قسم «عمل حقوقی» و «واقعۀ حقوقی» تقسیم بندی می کنند.
#وقايع حقوقي :
تعهداتی که منشا آن خارج از اراده میباشند.
وقایع حقوقی که باعث ایجاد تعهد هستند را « اسباب ضمان قهری » می گوییم.
#اعمال حقوقي :
اعمالي هستند كه آثار آن با اراده ی افراد بوجود مي آيد . که شامل عقد و ایقاع می باشد.
اعمال حقوقی که باعث ایجاد تعهد هستند را « اسباب ضمان قراردادی» می گوییم.
#گاهي اين اعلام اراده بصورت توافقي و طرفینی است كه عقد محسوب مي شود
#گاهي به صورت يك اراده ی یکطرفه است كه بدان « ایقاع » می گویند .
👌اقرار عمل حقوقی است یا واقعه حقوقی؟ عقد است یا ایقاع؟
به نظر شیخ انصاری رحمة الله علیه اقرار نه عقد است نه ایقاع! پس چیه؟
دین از سه مؤلفه عقاید، احکام و اخلاق تشکیل میشود.
این که ترتیب اهمیت این سه مولفه در سطح تئوری و نظر چیست، اختلاف نظر وجود دارد.
به نظر می رسد به لحاظ نظری احکام در خدمت حفظ و تحکیم عقاید هستند و احکام و عقاید در خدمت تعمیق اخلاق و زیست صحیح مؤمنانه قرار می گیرد بر خلاف مکاتب پوزیتویستی.
یکی از احکام الهی که تاثیر زیادی در فرهنگ و اخلاق جامعه دارد مسئله ضمان عاقله می باشد.
که اگر به دین نگاه سیستمی و نظام مند داشته باشیم این مهم بیشتر درک می شود.
مشهورترین دیدگاه نزد فقهای پیشین و حتی معاصر است این است که عاقله در قتل خطایی محض مسئول است.
بدین صورت که با حفظ و تعمیق نظام عاقله مهمترین رکن فرهنگی و دینی که پیوستگی و انسجام نهاد خانواده می باشد حفظ می گردد و به تبع آن مسئولیت پذیری و تعاون در بین جامعه نهادینه میشود.
همچنین بر مبنای نظام عاقله به لحاظ تربیتی و مسئولیتی که افراد نسبت به همدیگر دارند نقش مهمی در پیشگیری از جرم ایفا می کند.
مدعی و منکر همان خواهان و خوانده در علم حقوق می باشد.
#راههای شناخت مدعی از منکر
۱_المدعی هو الذی یترک لو ترک الخصومه شرایع الاسلام، ج۴، ص۸۹۳.
۲-المدعی هو من قوله مخالف للاصل کتاب القضاء، آشتیانی، ص۳۳۳.
۳_المدعی هو من قوله مخالف للظاهر
#ثمره اختلاف تعاریف
گرچه در بیشتر موارد مدعی و منکر در همه این تعاریف یکسان اند، اما در بعضی موارد نسبت به هر تعریفی خواهان و خوانده تغییر می کند.
#مثال: وقتی که زنی در خانه شوهر خود به سر می برد و به ظاهر تمکین وجود دارد و زن مطالبه نفقه می کند و شوهر او مدعی پرداخت نفقه است ، خواهان را باید کدامیک بدانیم ؟ زوج یا زوجه ؟
#بنابر نظر اول خواهان دعوا زوجه است.
#بنابر نظر دوم خواهان زوج است.
#بنابر نظر سوم زوجه خواهان است.
👌چطوری؟
در لغت و استعمالات عرفی اساس و پایه هر عبادتی را رکن گویند. مثلاً ارکان نماز
اما در اصطلاح شرعی کلمه ارکان نداریم تا به آیات و روایات یا عصر صدور رجوع کنیم بلکه از اختراعات فقهاء می باشد.
لذا در تعریف رکن بین فقهاء اختلاف وجود دارد.
۱ _ مشهور فقها قائلند: رکن آن جزئی است که به واسطه نیاوردن آن اصل عبادت باطل می شود چه از روی سهو یا عمد.
۲ _ برخی فقهاء قائلند: رکن آن است که کم یا زیاد کردن آن چه از روی سهو چه از روی عمد مبطل عبادت باشد.🤔
#به مناسبت ارتحال امام خمینی رحمت الله علیه
یکی از مباحث مهم اصولی مسئله #تزاحم و تعارض است که امام خمینی رحمة الله علیه حقیقتاً این مسئله رو در حکومت محقق نمودند تحت عنوان #مجمع تشخیص مصلحت نظام
#امام به این مهم معتقد بودند که فقه را باید وارد عرصه نظام سازی کرد.
که در بخشی فقه وارد نظام سازی شده است و در خیلی جاها هنوز نیازمند نظام سازی فقهی هستیم.
دو تا اصطلاح در مکاسب در مورد اجماع وجود دارد که نیاز است واضح شود.
#یدل علیه قبل الاجماع: در اینجا اجماع دلیل مستقلی نیست و ارزشی ندارد و به قول معروف اجماع مدرکی است. اجماع موید دلایل قبل می باشد.
#یدل علیه بعد الاجماع: در اینجا اجماع به نفسه یک دلیل مستقلی است و ارزشمند است. دلایل بعدی موید اجماع می باشند.
احتکار در لغت به معنای نگهداری طعام به انتظار گران شدن آن را گویند.
جوهری در صحاح گفته: «الاحتکار: جمعُ الطعام ِ وحبسه یَتَربّصُ به الغلاء»
#نظر مشهور فقیهان امامیه کالاهایی که احتکار در مورد آنها صادق است عبارتند از : گندم، جو، خرما، کشمش.
دلیل👌
«غیاث [بن ابراهیم] عن ابی عبدالله «علیهالسلام» قال: لیس الحکرهًْ الا فی الحنظهًْ و الشعیر و التمر و الزبیب والسمن» (وسائل الشیعه، ج 17، ص 425)
#نکته:
بعضی از فقها مانند: شیخ صدوق، شهید اول و شهید ثانی و از معاصرین امام خمینی(ره) علاوهبر مواد غذایی یاد شده، روغن زیتون را نیز از موارد احتکار نام بردهاند.
#بعضی دیگر از فقهاء، احتکار را منحصر در مواد غذائی خاصی نمیدانند و هر آنچه را که در عرف جامعه به آن مواد غذایی (طعام) گفته شود را در برگیرنده حکم حرمت میکنند، از آن جمله میتوان به «محقق خوئی» «ره» اشاره نمود.
👌آیا به ذخیره کردن غیر مواد غذایی(پراید، پوشک...) نیز احتکار گفته می شود؟
خیار تخلف شرط؟
خیار اشتراط؟
خیار شرط؟
بیع شرط؟
بیع خیاری؟
شرط خیار؟
👌ما الفرق بینهم؟👆
سلام علیک
بیش از ۱۰ کانال عضو بودم همه این کانالها بدون استثنا یک پیامک رو پشت سر هم به صورت تکراری می گذارند آنهم پیامک هایی که اکثراً تبلیغاتی است.
گفتم شاید این کانال متفاوت باشد.🌹🌹🌹
تشریف بیارید. 👈 mehditooraneh@
#خیار اشتراط همان #خیار تخلف شرط است یعنی: تسلط فروشنده یا خریدار بر فسخ به سبب تخلف مشروط علیه از شرط می باشد.
#بیع شرطی به نوعی همان بیع خیاری است، یعنی بیعی که بایع شرط می کند که اگر تا فلآن مدت پول مشتری را پس بدهد کالا برای خودش خواهد بود.
#خیار شرط: خیاری که به سبب شرط متعاقدین برای طرفین ثابت میشود.
#شرط خیار: عقدی که در ضمن آن اشتراط خیار کرده اند.
👈خیار شرط نتیجه شرط خیار است.
قصد قربت در واجبات تعبدی و توصلی
#در واجبات تعبدی شرط صحت است.
#در واجبات توصلی شرط ثواب است.
اخذ قصد قربت در متعلق امر
#در مقام تشریع مستلزم دور است.
متعلق امر مقدم برخود امر است و امر مقدم بر قصد غربت است.
چگونه چیزی که متاخر است می خواهد در متقدم خود اخذ شود؟
#در مقام امتثال مستلزم عدم قدرت مکلف است.
👈امر فقط به صلاه تعلق گرفته و با متعلق امر (صلاه)نمیتوان غیر متعلق امر(قصد قربت) را انجام داد.
تکلیف قصد قربت چه میشود؟
وجود ذهنی متعلق امر
حکم عقل
👌فرق اجماع مرکب با عدم قول به فصل
#در اجماع مركب، قول سوم، تمام موضوع حكم را در بر مىگيرد.
مثال: جهر در قرائت كه موضوع ثبوت حرمت در قول سوم است، و اجماع اين حرمت را نفى مىكند.
#در «عدم قول به فصل»، قول سوم تمام موضوع حكم را در برنمىگيرد؛ زيرا قول سوم فقط در برخى افراد موضوع، مفاد دو قول ديگر را نفى مىكند.
مثال: قول سوم، خيار را در برخى از افراد عيب، نفى، و در برخى ديگر اثبات مىكند.
کاربردهای نظام عاقله و تاثیر آن در قانون گذاری از منظر فریقین
👈بارها در اصول مظفر و رسائل مرحوم شیخ و کفایه مرحوم آخوند رحمهم الله در مورد نزاع اخباری و اصولی در ظواهر زیاد شنیده اید
👌اما واقعاً مراجعه کردیم به اصل کلمات اخباری ها و اصولی ها غیر از مطالب این کتابها
لذا نیاز است تحقیقی داشتهباشید پیرامون نزاع اخباری ها و اصولی ها در اخذ به ظواهر
👌تقسیم واجبی که در در اصول فقه اهل سنت نیست.
واجب، در اصول فقه شیعه اقسام متعددی دارد؛ از جمله اقسام, تقسیم واجب به ارشادی و مولوی است.
این تقسیم در جاهای مختلف کاربرد دارد مثلاً در بحث اجتماعی امر و نهی
با این وجود این تقسیم در اصول فقه اهل سنت اصلا و ابدا وجود ندارد. چرا🤔
دلیل آن به یک مبنای کلامی برمی گردد که عبارت است از حسن و قبح افعال که بین اشاعره و عدلیه اختلاف است.
#اشاعره: حسن و قبح افعال تابع امر و نهی شارع است.
#عدلیه: حسن و قبح افعال ذاتی و عقلی است.
👌نظریه داعی بر داعی در اصول
وقتی شخصی در برابر دریافت عوض، عمل عبادی انجام می دهد دو انگیزه در طول هم قرار می گیرد.
۱_ داعی اصلی و اولی اخلاص و تقرب به خداست.
۲_ داعی دوم و با واسطه امری دنیوی است.
اجرت در واجبات تعبدی
و این دو داعی هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند.
👈مثال نماز جعفر طیار برای ادای دین
این نظریه موافقان و مخالفانی دارند و هر کدام دلایلی دارند.
بالاخره واجباتی داریم که در شرع قابل نیابت است. لذا دنبال راه حلی باید گشت.
به عنوان مثال مرحوم شیخ انصاری قائل است
👈نیابت بر مبنای تنزیل شخص
فقهای بعد از ایشان مانند میرزای نایینی، بروجردی و سیدمیرزا حسن بجنوردی این نظر را به صواب دانستهاند (انصاری ب 1415ج 2: 128؛ نائینی 1373 ج 1: 19- 18؛ منتظری 1409 ج 4: 261؛ موسوی بجنوردی 1419 ج 2: 167-166).
اشکالات زیادی بر نظریه نیابت مرحوم شیخ انصاری وارد شده است.
یکی از مباحث مهم و کاربردی اصول تعارض ادله است.
یعنی
#تعارض اصول با اصول
#اصول با امارات
#امارات با امارات
در تعارض اصول با اصول و اصول با امارات زیاد در کتب اصولی بحث شده است.
👈 اما امارات با امارات بحث است که مناط و ملاک تقدم اماره در چیست؟
به عنوان مثال در تعارض قاعده ید با قاعده بینه یا اقرار ملاک تقدم یکی از امارات در چیست؟