eitaa logo
مهمان نهج‌البلاغه
112 دنبال‌کننده
223 عکس
203 ویدیو
12 فایل
ارتباط با ادمین @M_R_Ta
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 پاسخ رهبر انقلاب به عده ای که با دیدن یک مشکل در کشور سریع به اصل نظام و انقلاب، اعتراض می کنند. 🔹 این، تاریخ است. یکی از استانداران امیرالمؤمنین «زیادابن ابیه» [پدر عبیدالله بن زیاد] بر منطقه‌ی وسیعی حاکم بود. بسیاری از این قبیل، در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند. 🔹 امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیدالله بن عباس» بود که می‌دانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد! امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده می‌شود، چگونه درباره‌اش قضاوت می‌کنید؟ شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرمانده‌ی کلّ نیروهای امام حسن علیه‌الصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمی‌آید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام. 🔹 این چه توقّع بی‌جایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه می‌شود، فوراً شروع می‌کند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن! 🔹 البته به فضل الهی، مثل همیشه، از اوّل انقلاب تا به حال، اکثر مردم خوبند. اغلب علما و روحانیون، خوبند. اکثر با انصافند. اکثر متوجّه حقایقند. اما در گوشه و کنار، کسانی هم پیدا می‌شوند که این گونه‌اند. این ناشی از چیست؟ ناشی از نشناختن قدر جمهوری اسلامی است. 🔹 امروز هر کس با جمهوری اسلامی سرسنگین باشد، کافر به نعمت الله است. البته کافر به نعمت الله، به معنای کافر بالله نیست. کافر نعمت است و کفر نعمت در مقابل ذات مقدّس باری‌تعالی، یکی از گناهان بزرگ است. خدا کند که ما دچار چنین گناهی نشویم. 🔹 دشمن، البته تبلیغات می‌کند. دشمن سعی می‌کند همه‌ی کمبودها و کسریها را به گردن روحانیون بشکند و بگوید «اینها موجب هستند.» بالاخره وقتی کسی کاری به این عظمت را می‌خواهد انجام دهد، این چیزها هم در آن هست. ما که نباید تعجّب کنیم. 🔹 یادمان بیاید که شخصیتی مثل امیرالمؤمنین، در زمان خودش متّهم شد به این‌که نماز نمی‌خواند! ما چه توقّعی داریم!؟ البته زمان ما، از زمان امیرالمؤمنین خیلی بهتر است. ایمان مردمِ ما، از ایمانِ سربازان امیرالمؤمنین به مراتب بالاتر است. مردم ما، امیرالمؤمنین را ندیدند و صدای او را نشنیدند؛ اما به ندای او پاسخ دادند. آنها علی را از نزدیک می‌دیدند، درعین‌حال آن‌طور او را آزار می‌کردند. ۵/۵/۱۳۷۲ @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅آیا حضرت علی (ع) موافق جنگ و لشگرکشی به ایران بودند!؟(1) 🔹عده ایی در پی آنند که لشگرکشی خلیفه دوم را مطابق با سنت رسول‌الله و رضایت اهل بیت نشان دهند اما حقایق به گونه ایی دیگر است. در منابع تاریخی به صراحت داریم که خلیفه دوم قبل از جنگ از امام علی (ع) مشورت می خواهد که امام آشکارا رد می کند 👇 ⛔️فدخل عثمان عليه، فقال له: يا أبا عبد الله أشر علي أسير أم أقيم؟ فقال عثمان: أقم يا أمير المؤمنين وابعث بالجيوش، فإنه لا آمن إن أتى عليك آتٍ أن ترجع العرب عن الإسلام، ولكن ابعث الجيوش وداركها بعضها على بعض، وأبعث رجل له تجربة بالحرب وبَصَر بها، قال عمر: ومن هو؟ قال: علي بن أبي طالب، قال: فالقه وكلمه وذاكره ذلك، فهل تراه مسرعاً إليه أو لا، فخرج عثمان فلقي علياً فذاكره ذلك،👈 فأبى علي ذلك وكرهه👉 چون عمر درباره جنگ با ایرانیان از عثمان نظر خواهى کرد، عثمان گفت: مردى را بفرست که در کار جنگ تجربه و بصیرت داشته باشد. عمر گفت: آن کیست؟ عثمان گفت: على بن ابى طالب است. عمر گفت: پس ببین که او به این کار تمایل دارد؟ عثمان با على(ع) مذاکره کرد، 👈امّا على(ع) این را خوش نداشت و رد کرد.👉 📚 مسعودى، مروج الذهب👇 http://ito.lib.eshia.ir/81454/2/310 همچنین داریم 👇 ⛔️وأشار عَلَيْهِ علي بْن أَبِي طالب بالمسير، فقال له: إني قَدْ عزمت عَلَى المقام وعرض عَلَى علي رضي اللَّه عنه الشخوص👈 فأباه👉 (امام)ﻋﻠﻰ ﺑﻦ ﺍﺑﻰ ﻃﺎﻟﺐ ﺭﺃﻯ ﺑﻪ ﺭﻓﺘﻦ ﺍﻭ ﺩﺍﺩ. ﻋﻤﺮ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﻋﺰﻡ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺩﺍﺭﻡ👈،ﻭ ﺑﻪ ﻋﻠﻰ ﺭﺿﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﺭﻓﺘﻦ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺍﺑﺎﺀ ﻛﺮﺩ. 👉 📚 فتوح البلدان نویسنده : البلاذري  👇 http://ito.lib.eshia.ir/81438/2/313 گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅آیا حضرت علی (ع) موافق لشگر کشی خلیفه دوم به ایران بودند!؟ (2) 🔹قطعا اگر لشگرکشی های خلفا مورد تایید حضرت علی (ع) بود ، آن حضرت در صف اول جنگها قرار می گرفتند اما روایات خلاف این مطلب رو نشان می دهد👇 🔹ابن تیمیه حرانی؛ از مخالفین مذهب تشیع؛ در کتاب منهاج السنت خود اعتراف کرده است که علی علیه السلام؛ در هیچ یک از فتوحات خلفاء حضور نداشته است!: ✍ وَجَمِیعِ الْحُرُوبِ الَّتِی حَضَرَهَا عَلِیٌّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ بَعْدَ وَفَاةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ثَلَاثَةُ حُرُوبٍ الْجَمَلُ وصفین وَحَرْبُ أَهْلِ النهروان. وَاَللَّهُ أَعْلَمُ. 🔸 کل جنگ‌هایی که علی علیه السلام بعد از وفات رسول الله (صلی الله علیه و آله) شرکت کرد، سه جنگ بود! جنگ جمل، صفین و نهروان. 📚 مجموعة الفتاوی، تالیف ابن تیمیه، جلد ۴، صفحه ۳۰۱ 📃 اسکن کتاب(کلیک) 🔹ذهبی عالم بزرگ نزد اهل سنت: ✍ وبعد الرسول لم یشهد حرب فارس ولا الروم ولا شیئا من تلک الملاحم المهوله. 🔸 [امیر المومنین علیه السلام] بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله، نه در جنگ با ایران و نه در جنگ روم و نه در هیچ کدام از جنگ‌های هول برانگیز دیگر شرکت نکرد! 📚 المنتقی من منهاج الاعتدال فی نقض کلام اهل الرفض و الاعتزال، تالیف ذهبی، صفحه ۵۴۰-۵۴۱ 📃 اسکن کتاب(کلیک) گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
به داستان شرکت امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در فتح ایران می رسیم قبل از اینکه کلیپی در این مورد را بار گذاری کنیم باید بدانیم منبع اصلی این واقعه کتابی به اسم تاریخ طبری است اما این کتاب چطور کتابی است
طبری که منبع سنی هست در مقدمه کتاب خود چنین نوشته که بر اساس شنیده ها و نوشته مطالبش رو نوشته و نمی داند درست هستند یا خیر... گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅تاریخ طبری، از نگاه بلعمی (تاریخ نگار قرن چهار) و محمد بن جریر [طبری] اندرین روایت‌ها احتیاط نکرده است که کدام درست‌تر است و معتمدتر، که [طبری] تألیف این کتاب چنان کرده است که خبر آنچه می‌یافت، علی الوجه می‌نبشت، بی‌تروی [تفکّر] و اندیشه، تا [جایی که] یک خبر از دو گونهٔ مختلف و متناقض روایت کرده است…. و او نداند که از این خبرها درست‌تر کدام است، و نبایستی که صاحب کتابی اینچنین، معانی را اغفال کردی. و الله اعلم. 🔸أبوعلی محمّد بن محمّد بن بلعمی 📚 تاریخ بلعمی، تکمله و ترجمهٔ تاریخ طبری، جلد دوم، به تصحیح محمدتقی بهار (ملک الشعراء)، قصّهٔ زردشت که دعوی پیغمبری مغان کرد، ص ۶۶۰، کتاب فروشی بهار، تهران، شاه‌آباد، ۱۳۵۳. گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
22.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ به شبهه پوشالی آیا امام حسن و امام حسین علیهما السلام، در فتح ایران شرکت داشتند؟ تحقیقات دقیق علمی نشان میدهد که این قضیه افسانه ایست که امروزه شاید فقط کودکان باورش کنند گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
🖍📝نظر دکتر زرین کوب در مورد روایت شرکت کردن امام حسن(ع) و حسین(ع) در فتح ایران ✅✅ اما خبر این لشکرکشی ها مخصوصا در آن چه راجع به شرکت نوادگان رسول خدا در آن آمده است محل اشکال است و تردیدی که در آن باب شده است از این جاست. 📕📘زرینکوب،عبدالحسین (متوفای 1378 ش)،تاریخ مردم ایران (کشمکش با قدرت ها)،ج2، ص346و347،ناشر: انتشارات امیر کبیر، 1377 ش. گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅آیا حضرت علی (ع) موافق جنگ خلیفه دوم با ایران بودند؟(3) 👈اما ماجرایی که برخی مدعی مشورت دادن امام به خلیفه دوم شده اند 🔻در سال چهارده هجرى در سرزمین «قادسیه» نبرد سختى میان سپاه اسلام و نظامیان ایران رخ داد که سرانجام فتح و پیروزى از آن مسلمانان گردید و «رستم فَرّخ زاد» - فرمانده کل قواى ایران -با گروهى کشته شد . با این پیروزى، سراسر عراق زیر پوشش نفوذ سیاسى و نظامى اسلام در آمد و «مدائن» که مقر حکومت سلاطین ساسانى بود، در تصرف مسلمانان قرار گرفت و سران سپاه ایران به داخل کشور عقب نشنى کردند. مشاوران و سران نظامى ایران بیم آن داشتند که سپاه اسلام کم کم پیشروى کند، و سراسر کشور را به تصرف خود در آورد. براى مقابله با چنین حمله خطرناک «یزدگرد» پادشاه ایران، سپاهى یکصد و پنجاه هزار نفرى به فرماندهى «فیروزان» ترتیب داد تا جلوى هر نوع حمله ناگهانى را بگیرد و حتى در صورت مساعد بودن وضع، دست به حمله تهاجمى زند «سعد وقاص»، فرمانده کل قواى مسلمانان (و به نقلى «عمار یاسر» که حکومت کوفه را در اختیار داشت) نامه اى به عمر نوشت و خلیفه را از تحرک هاى دشمن آگاه ساخت و افزود: سپاه کوفه، آماده اند که نبرد را آغاز کنند و پیش از آنکه دشمن شروع به جنگ کند، آنان براى ارعاب دشمن دست به حمله زنند. خلیفه به مسجد رفت، سران صحابه را جمع کرد و آنان را از تصمیم خود مبنى بر اینکه مى خواهد مدینه را ترک گوید و در منطقه اى میان بصره و کوفه فرود آید، و از آن نقطه رهبرى سپاه را به دست بگیرد، آگاه ساخت. در این موقع «طلحه» برخاست و خلیفه را بر این کار تشویق کرد و سخنانى گفت که بوى تملق و چاپلوسى بخوبى از آن استشمام مى شد. پس از او «عثمان» برخاست و نه تنها خلیفه را به ترک مدینه تشویق کرد، بلکه افزود: به سپاه شام و یمن بنویس که همگى منطقه خود را ترک کنند و به تو بپیوندند و تو با این جمع انبوه بتوانى با دشمن روبرو شوی. در این موقع «امیر مومنان(علیه السلام)» برخاست و فرمود:«پیروزى و شکست این امر (اسلام) بستگى به فزونى نیرو و کمى جمعیت نداشته است..... موقعیت زمامدار، همچون رشته مهره ها است که آنها را گرد آورده به هم پیوند مى دهد. اگر رشته از هم بگسلد، مهره ها پراکنده مى شوند و سپس هرگز نمى توان آنها را جمع آورى کرده و از نو نظام بخشید....اگر فردا چشم عجمها بر تو افتد، خواهند گفت: این اساس و ریشه (رهبر) عرب است، اگر ریشه این درخت را قطع کنید، راحت مى شوید، و این فکر، آنان را در مبارزه با تو و طمع در نابودى تو حریص تر و سرسخت تر خواهد ساخت" عمر پس از شنیدن سخنان امام نظر او را پسندید و از رفتن منصرف شد 📚خطبه ١۴۶ نهج البلاغه ابن اثیر، الکامل فى التاریخ، بیروت (بى تا) دارصادر، ج ۳ ص ۸ طبرى، محمد بن جریر، تاریخ الامم والملوک، بیروت، دارالقاموس الحدیث، (بى تا) ج ۴ ص ۲۳۷؛ حافظ ابن کثیر، البدایه و النهایه،الطبیه الثانیه، بیروت، مکتبه المعارف، ۱۳۹۴ه.ق، ج ۷ ص ۱۰۷. و اما پاسخ 1⃣ اینکه در پست های قبلی مشاهده کردید امام علی(ع)در ابتدا به صراحت مخالف جنگ بودند و در میانه جنگ بنابر مصلحت اسلام پیشنهاد می‌دهد که خلیفه دوم وارد میدان نشود. 2⃣ چه‌کسي گفته هر مشورت دادني الزاماً به معناي رضایت از شخص و کارهاي اوست؟! آیا حضرت یوسف _پیامبر الهی_ از پادشاه مصر که (کافر)بود رضایت داشت!؟خیر✋🏿 در صورتي‌که خود ایشان مشاور « حاکم_کافر» می‌شود و حتي درخواست می‌کند تا سِمَت حکومتي هم به او بدهند (آیات 54-55 سوره یوسف) ✔️پس وقتي پاي حقي در میان باشد و یا «دفعِ افسد به فاسد» لازم آید، ربطي به رضایت از شخص و کارهاي او ندارد 3⃣ مشورت‌های امیرالمومنین علیه‌السلام براي دفاع از مردم در برابر اقدامات نادرست عمر بن خطاب بوده است 🔻مکرراً حکمِ غلط! صادر مي‌کرد و این امام‌علي علیه‌السلام بودند که هربار مظلومي بي‌گناه را نجات می دادند: 📜لولا علىّ لهلك عمر، والقصة مشهورة فإن عمر أراد أن يرجم حاملا لمازنت، فقال له أمير المؤمنين على هذاسلطانك عليها، فما سلطانك على ما فى بطنها، فكف عن ذلك،وقال «لولا على لهلك عمر» ➖هذا صحيح عمر بن خطاب مي‌خواست زن بارداري را که زنا کرده بود سنگسارکند؛ علي علیه السلام به عمر گفت «تو به آن زن اختیار داري نه بر کودکي که در شکم اوست!» پس عمر منصرف شد و گفت:« اگر علي نبود عمر هلاك می‌شد» 📓الطراز لأسرار ج2ص64 http://lib.efatwa.ir/47293/2/64 📓الاستيعاب ج3ص1103 http://lib.efatwa.ir/40171/3/1103 📓درج‌الدرر ج1ص297 http://lib.efatwa.ir/46967/1/297 📓تفسيرالرازي ج21ص380 http://lib.efatwa.ir/46987/21/380 📓العواصم ج1ص194 http://lib.efatwa.ir/41362/1/194 گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مهسا امینی هایی که هر روز تکرار می شوند 🤛متاسفانه علیرغم خشم عمومی و اعتراض به برخورد خشونت بار پلیس با مردم باز هم پلیس زنی را زیر مشت و لگد میگیرد و فریاد ما هم بجایی نمی رسد. آهای دنیا! آهای رسانه های آزاد! آهای سازمانهای بین المللی و NGO ها! چرا به داد زنان نمی‌رسید چرا در برابر تکرار خشونت پلیس در روز روشن نسبت زنان سکوت می کنید؟ پس انسانیت کجاست؟. قانون چه شد؟ عدالت به کجا کشیده شد؟ اللهم عجل لولیک الفرج لطفا تا می توانید این مطلب را نشر بدهید تا دنیا بفهمد که پلیس نه تنها حافظ امنیت مردم نیست؛ بلکه خودش گرگی است که بجان مردم افتاده است. حضرت امیر علیه السلام در نامه ۵۳ نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر:« نسبت به مردم مانند گرگ وحشی نباش که خوردن آنها را غنیمت بشماری» @mehmanenahjolbalagheh