eitaa logo
کانال رسمی مسجد امام حسین علیه‌السلام پرند
799 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
48 فایل
اطلاع‌رسانی‌ برنامه‌های‌ فرهنگی، مذهبی‌ مسجدامام‌حسین‌عليه‌السلام‌پرند
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️پرداخت مالیات 🔷س ۶۱۰۲: آیا بر درآمد و سایر مالیاتها، واجب است؟ آیا یا زکات محسوب می شود؟ ✅ج: پرداخت مالیات مطابق قانون رسمی نظام جمهوری اسلامی واجب است و جایگزین خمس یا زکات نمی شود. 🆔 @resale_ahkam
‼️عدم توانایی پرداخت خمس 🔷صِرف عدم توانایی یا دشواری پرداخت خمس، موجب فراغت ذمه و سقوط تکلیف نمی‌شود، بنابراین افرادی که خمس بر آنها واجب است ولی تاکنون آن را نپرداخته‌اند و در حال حاضر هم توانایی پرداخت آن را ندارند و یا بر آنها دشوار است واجب است هر زمانی که توانایی پرداخت بدهی بابت خمس داشتند آن را بپردازند. این افراد می‌توانند با دست‌گردانِ مبالغ بدهی خود با ولی امر خمس یا وکیل او، آن را به تدریج بر حسب استطاعت خودشان از جهت مقدار و زمان ادا نمایند. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
۰مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ با تبریک عید سعید غدیر عید ولایت امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام هرشب بخشی از ترجمه فارسی خطبه غدیر را مطالعه کنیم بخش سوم: اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام (ادامه این بخش) هان مردمان! به خدا سوگند که پیامبران پیشین به ظهورم مژده داده اند و اکنون من فرجام پیامبران و برهان بر آفریدگان آسمانیان و زمینیانم. آن کس که راستی و درستی مرا باور نکند به کفر جاهلی درآمده و تردید در سخنان امروزم همسنگ تردید در تمامی محتوای رسالت من است، و شک و ناباوری در امامت یکی از امامان، به سان شک و ناباوری در تمامی آنان است. و هرآینه جایگاه ناباوران ما آتش دوزخ خواهد بود. هان مردمان! خداوند عزّوجلّ از روی منّت و احسان خویش این برتری را به من پیشکش کرد و البته که خدایی جز او نیست. آگاه باشید: تمامی ستایش ها در همه روزگاران و در هر حال و مقام ویژی اوست. هان مردمان! علی را برتر دانید؛ که او برترین مردمان از مرد و زن پس از من است؛ تا آن هنگام که آفریدگان پایدارند و روزی شان فرود آید. دور دورباد از درگاه مهر خداوند و خشم خشم باد بر آن که این گفته را نپذیرد و با من سازگار نباشد! هان! بدانید جبرئیل از سوی خداوند خبرم داد: «هر آن که با علی بستیزد و بر ولایت او گردن نگذارد، نفرین و خشم من بر او باد!» البته بایست که هر کس بنگرد که برای فردای رستاخیز خود چه پیش فرستاده. [هان!] تقوا پیشه کنید و از ناسازگاری با علی بپرهیزید. مباد که گام هایتان پس از استواری درلغزد. که خداوند بر کردارتان آگاه است. هان مردمان! همانا او هم جوار و همسایه خداوند است که در نبشته ی عزیز خود او را یاد کرده و درباری ستیزندگان با او فرموده: «تا آنکه مبادا کسی در روز رستخیز بگوید: افسوس که درباری همجوار و همسایه ی خدا کوتاهی کردم...» ادامه خطبه غدیر را فردا شب ببینیم بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه
توصیه های دین و پوچی تمدن های ضد دینی : اتحادیه فوتبال انگلیس هر ساله صدها هزار پوند حکم جریمه برای توهین های نژاد پرستانه هواداران فوتبال انگلیس صادر میکنه. حالا چه نیازی به این کارا هست. 1400 سال پیش پیامبر اسلام در قرآن که سراسر زبان وحی هست به مردم آموزش دادند که ملاک برتری انسانها نسبت به هم از جانب خدا فقط تقواست. یعنی هرکسی تقوای بالاتری داشته باشه از نظر خدا برتر است. یعنی قومیت و نژاد ، رنگ پوست ، عرب و عجم بودن ، ترک و لر و کرد بودن و. .. هیچ کدوم ملاک برتری نیست. حالا تو انگلیس و اروپا میان برضد بازیکنان فوتبال سیاه پوست شعار نژاد پرستانه سر میدن. یعنی فکرشو بکن تو جام ملتهای اروپا 2020 بعد از اینکه پنالتی های جیدون سانچو و رشفورد گل نشد کلی به این بدبختا فحش و بد بیراه گفتن. بابا اینا که هم انگلیسی هستند هم وضعشون خوبه ، یعنی میخوام بگم با ملاکهای سرمایه داری خودشون هم به قضیه نگاه کنی اینا آدم معمولی نیستند فقط رنگ پوستشون فرق داره با بقیه. پس ببین دیگه چه به سر سیاه پوستای معمولی شون میاد. دلیل این قضیه هم فقط اینه که از یه زمانی به بعد این دولتها اومدن گفتن ما بشری هستیم که عقل کل هستیم!!!! و همه چیز رو میفهمیم !!!! و به دین چیزا نیازی نداریم !!!! بشر پیشرفت علمی کرده و همه چیز رو میدونه !!! @mehoseinp
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره شوری آیات 52 و 53 (آخرین آیات این سوره) أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحاً مِّنْ أَمْرِنَا مَا كُنتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَكِن جَعَلْنَاهُ نُوراً نَّهْدِي بِهِ مَنْ نَّشَاء مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَي صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (52) صِرَاطِ اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ أَلَا إِلَي اللَّهِ تَصِيرُ الأمُورُ (53) ترجمه : و بدين گونه ما روحى (به نام قرآن) را از فرمان خود به تو وحى كرديم و تو نه كتاب را مى دانستى چيست و نه ايمان را، ولى ما آن را نورى قرار داديم كه هر كه از بندگانمان را بخواهيم به وسيله آن هدايت كنيم و همانا تو (مردم را) به راه راست هدايت مى كنى. راه خداوندى كه آنچه در آسمان ها و زمين است براى اوست. بدانيد كه همه امور به سوى او باز مى گردد. نکته ها: اين سوره با آيه وحى شروع شد، «حم، عسق، كذلك يوحى اليك» و با آيه وحى پايان مى پذيرد. «و كذلك اوحينا اليك» مراد از «روح» در اين آيه را بعضى روح الامين گرفته اند و بعضى فرشته اى بالاتر از ساير فرشتگان كه همراه آنهاست، نظير «تنزّل الملائكة والروح فيها»(67) و گروهى قرآن دانسته اند كه به نظر اين معنا بهتر است. روح مايه حيات و زندگى است و قرآن رمز حيات معنوى انسان است. همان گونه كه جسم بدون روح متلاشى و متعفن مى شود، جامعه ى بدون كتاب و قرآن در معرض متلاشى شدن است. آن گونه كه حقيقت روح درك نشدنى است، حقيقت قرآن نيز درك ناشدنى است و آن طور كه روح كهنه نمى شود قرآن نيز كهنه شدنى نيست. امام على عليه السلام در نهج البلاغه مى فرمايد: «لقد قرن اللّه به صلى اللّه عليه و آله من لدن كان فطيماً اعظم ملائكته يسلك به طريق المكارم و محاسن الاخلاق ليله و نهاره»(68) همانا خداوند از لحظه از شير گرفتن پيامبر، يكى از بزرگ ترين فرشتگان خود را همراه او گرداند تا راه مكارم و محاسن اخلاق را شب و روز به او تعليم دهد. بنابراين مراد از جمله «ولا الايمان» رها بودن و گمراه بودن و بى ايمان بودن پيامبر، قبل از بعثت نيست، بلكه مراد آن است كه پيامبر از جزئيّات و محتويّات آئين خبر نداشت. براى حركت معنوى انسان امورى لازم است از جمله: راه، «صراط مستقيم» راهنما، «انّك لتهدى» نور، «و جعلناه نوراً» نقشه، «اوحينا اليك روحاً من امرنا» و هدف و مقصد. «الى اللّه تصير الامور» ----- 67) قدر، 4. 68) نهج البلاغه، خطبه 192. پیام‌ها : - وحى به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله استمرار وحى به انبياى پيشين است. «و كذلك اوحينا اليك» - سه نوع وحى كه در آيه قبل آمده بود براى پيامبر اسلام بوده است. «و كذلك اوحينا اليك» - پيامبر اسلام امّى و درس نخوانده بود. «ما كنتَ تَدرى ما الكتاب» - حتّى پيامبران بدون هدايت الهى راهى از پيش نمى برند. «ما كنتَ تَدرى...» - صفا و صداقت نشانه نبوّت است. رهبران عادّى حاضر نيستند سابقه ى خود را اين گونه براى مردم مطرح كنند. «ما كنتَ تَدرى...» - گرچه هدايت به دست خداست «من نشاء» لكن بستر هدايت، روح بندگى و دورى از تكبّر است. «عبادنا» - كسى كه مى خواهد ديگران را هدايت كند بايد خود بر راه حقّ مسلط باشد. «انّك لمن المرسلين على صراط مستقيم»(69)، «انّك لتهدى الى صراط المستقيم» - قرآن و رسول وسيله هدايتند. «نوراً نهدى به... انك لتهدى» - ملاك، لياقت فعلى افراد است، گرچه در گذشته دست آنها خالى باشد. «ما كنت تدرى... انك لتهدى» - تكامل حتّى براى انبيا نيز هست. «و ما كنت تدرى... انك لتهدى» - اگر لطف خدا شامل حال انسانى شود، ناآگاه ديروز معلم امروز مى شود. «ما كنت تدرى... انك لتهدى» - قرآن به تنهايى كافى نيست، با اينكه قرآن نور هدايت است «نوراً نهدى به...» لكن باز هم نياز به رسول است. «انك لتهدى» - راه راست همان راه خداست. (مكاتب غير الهى از تعيين راه درست براى بشر عاجزند.) «صراط مستقيم صراط اللّه الّذى») - راه كسى را بپيمائيم كه فرمانرواى هستى باشد. «صراط اللّه الّذى له ما فى السموات...» - اهل ايمان دلشاد باشند و اهل لجاجت و كفر هشدار يابند كه پايان كار آنها با خداست. «الى اللّه تصير الامور» - حركت جهان هستى، هدفدار و تكاملى است. «الى اللّه تصير الامور» ----- 69) يس ، 3 - 4. بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
🏴وجوب عمل به نذر 🔷س ۶۱۰۵: آیا می شود با پرداخت کفاره، نذری که کرده ایم را منحل کنیم؟ ✅ج: عمل به نذر واجب است، و تخلّف از آن جایز نیست. و با پرداخت کفاره ی نذر منحلّ نمی شود؛ اما در صورت تخلّف، دادن کفاره، واجب است.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
۰مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ با تبریک عید سعید غدیر عید ولایت امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام هرشب بخشی از ترجمه فارسی خطبه غدیر را مطالعه کنیم بخش سوم: اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام (ادامه این بخش) هان مردمان! در قرآن اندیشه کنید و ژرفی آیات آن را دریابید و بر محکماتش نظر کنید و از متشابهاتش پیروی ننمایید. پس به خدا سوگند که باطن ها و تفسیر آن را آشکار نمی کند مگر همین که دست و بازوی او را گرفته و بالا آورده ام و اعلام می دارم که: هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. و او علی بن ابی طالب است؛ برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است. هان مردمان! همانا علی و پاکان از فرزندانم از نسل او، یادگار گران سنگ کوچک ترند و قرآن یادگار گران سنگ بزرگ تر. هر یک از این دو از دیگر همراه خود خبر می دهد و با آن سازگار است. آن دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در حوض کوثر بر من وارد شوند. هان! بدانید که آنان امانتداران خداوند در میان آفریدگان و حاکمان او در زمین اویند. هشدار که من وظیفه ی خود را ادا کردم. هشدار که من آن چه بر عهده ام بود ابلاغ کردم و به گوشتان رساندم و روشن نمودم. بدانید که این سخن خدا بود و من از سوی او سخن گفتم. هشدار که هرگز به جز این برادرم کسی نباید امیرالمؤمنین خوانده شود. هشدار که پس از من امارت مؤمنان بری کسی جز او روا نباشد. سپس فرمود: مردمان! کیست سزاوارتر از شما به شما؟ گفتند خداوند و پیامبر او! سپس فرمود آگاه باشید! آن که من سرپرست اویم، پس این علی سرپرست اوست! خداوندا دوست بدار آن را که سرپرستی او را بپذیرد و دشمن بدار هر آن که او را دشمن دارد و یاری کن یار او را؛ و تنها گذار آن را که او را تنها بگذارد. ادامه خطبه غدیر را فردا شب ببینیم بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف ثواب قرائت سوره زخرف امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر كس به طور مداوم سوره زخرف را بخواند، خداوند تا روز قیامت و ایستادن در برابر پروردگار متعال، او را در قبرش از حشرات زمین و فشار قبر در امان خواهد داشت تا این كه به فرمان الهی او را وارد بهشت خواهد نمود. ترجمه و تفسیر آیات 1 تا 4 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم حم (1) وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ (2) إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِيّاً لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (3) وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ (4) ترجمه : حا، ميم. به كتاب روشنگر سوگند. همانا ما آن را قرآنى عربىّ قرار داديم باشد كه در آن تعقّل كنيد. و همانا آن در امّ الكتاب (لوح محفوظ) است كه نزد ما بلند مرتبه و حكمت آميز و استوار است. نکته ها: ويژگى هاى قرآن به عنوان يك كتاب آسمانى، آن است كه: روشن و روشنگر است. «مبين» از سرچشمه علم الهى است. «فى امّ الكتاب» جايگاه معنوى دارد. «لدينا» لفظ و محتواى آن بلند مرتبه و بلند پايه است. «علّى» محتواى آن حكمت آميز و استوار است. «حكيم» كلمه ى «قرآن» از ريشه ى «قرأ» به معناى كتاب خواندنى است. كلمه ى «عربىّ» از «عرب» به معناى واضح و آشكار است. زبان عربى، يعنى زبانِ گويا و بدونِ ابهام. پیام‌ها : - ميان حروف مقطّعه و نزول قرآن رابطه است. اين كتاب از همين حروفِ الفبا تأليف يافته است. «حم والكتاب» - قرآن، مقدّس و قابل سوگند است. «الكتاب» - سوگند به غير خداوند نيز جايز است. «والكتاب» - گرچه بعضى از آيات قرآن متشابه است، ولى بيشتر آيات آن شفّاف، روشن قابل فهم است. «الكتاب المبين» - قرآن، بر عربى بودن زبان خود تأكيد دارد. «قرآناً عربيّاً» - انتخاب راه خدا، بايد از طريق تعقّل باشد نه تعبّد. «قرآنا عربيّاً... تعقلون» - وظيفه ما تبليغ دين است گرچه در اثر پذيرى مردم ترديد است. «قرآنا عربيّاً لعلّكم تعقلون» - همه ى كتب آسمانى به يك كتاب واحد كه مادر همه ى كتاب هاست باز مى گردد. «انه فى امّ الكتاب» - حقيقت قرآن در لوح محفوظ و نزد خداوند است. «فى امّ الكتاب لدينا» - هر كس اهل تعقّل باشد، حتماً از قرآن بهره مند خواهد شد. «لعلكم تعقلون» - دست بشر به همه معارف بلند قرآن نخواهد رسيد. «لَعلىٌّ» - گذشت زمان و پيشرفت علوم بشرى، از استحكام قرآن نمى كاهد. «حكيم» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
📣📣📣📣📣📣📣 ‼️توجه توجه‼️ جهت رفاه حال همشهریان عزیز، بالاخص بسیجیان بزرگوار 😍 ✅ خواهران و برادران 📸 عکس ۳*۴ 🔶۱۲ عدد ۴۰ هزار تومان 💥تخفیف برای بسیجیان ۱۲ عدد ۳۵ هزار تومان💥 🖼 عکس کارپستالی ۱۳*۱۸ 🔹روی شاسی ۴۵ هزار تومان 🔸بدون شاسی ۳۵ هزار تومان زمان؛ چهارشنبه ۵ مردادماه ساعت؛ ۹ صبح مکان؛ مسجد امام حسین عليه‌السلام جهت ثبت نام و واریز وجه به آیدی زیر مراجعه‌ فرمایید 🆔 @Ngh_1359 ✅ظرفیت محدود، الویت با بزرگوارانی است که زودتر وجه را واریز نمایند پایگاه بسیج خواهران محدثه حوزه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها مسجد امام حسین عليه‌السلام
‼️ راه اثبات وقت نماز 🔷 برای خواندن نماز، مکلف باید یقین یا اطمینان کند که وقت داخل شده است یا دو مرد عادل خبر دهند که وقت داخل شده است و یا مؤذن مورد وثوق و وقت شناس اذان بگوید. 📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۱۸ 🆔 @resale_ahkam
‼️خرید نسیه 🔷س ۶۱۱۰: اگر در ای که به صورت انجام می شود خریدار بگوید هر وقت پول دستم آمد پرداخت خواهم کرد آیا چنین معامله‌ای صحیح است؟ ✅ج: با توجه به این که در معامله نسیه باید تعیین شده برای معلوم باشد و احتمال زیاده و نقصان در آن نباشد، در فرض سؤال معامله باطل است، ولی اگر فروشنده راضی به در کالای فروخته شده باشد، تصرف مشتری در آن اشکال ندارد. 🆔 @resale_ahkam
۰مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ با تبریک عید سعید غدیر عید ولایت امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام هرشب بخشی از ترجمه فارسی خطبه غدیر را مطالعه کنیم بخش چهارم: بلند کردن امیرالمومنین علیه السلام بدست رسول خداصلی الله علیه و آله هان مردمان! این علی است برادر و وصی و نگاهبان دانش من. و هموست جانشین من در میان امّت و بر گروندگان به من و بر تفسیر کتاب خدا که مردمان را به سوی او بخواند و به آن چه موجب خشنودی اوست عمل کند و با دشمنانش ستیز نماید. او پشتیبان فرمانبرداری خداوند و بازدارنده از نافرمانی او باشد. همانا اوست جانشین رسول الله و فرمانروای ایمانیان و پیشوای هدایتگر از سوی خدا و کسی که به فرمان خدا با پیمان شکنان، رویگردانان از راستی و درستی و به دررفتگان از دین پیکار کند. خداوند فرماید: «فرمان من دگرگون نخواهدشد.» پروردگارا! اکنون به فرمان تو چنین می گویم: خداوندا! دوستداران او را دوست دار. و دشمنان او را دشمن دار. پشتیبانان او را پشتیبانی کن. یارانش را یاری نما. خودداری کنندگان از یاری اش را به خود رها کن. ناباورانش را از مهرت بران و بر آنان خشم خود را فرود آور. معبودا! تو خود در هنگام برپاداشتن او و بیان ولایتش نازل فرمودی که: «امروز آیین شما را به کمال، و نعمت خود را بر شما به اتمام رساندم، و اسلام را به عنوان دین شما پسندیدم.» «و آن که به جز اسلام دینی را بجوید، از او پذیرفته نبوده، در جهان دیگر در شمار زیانکاران خواهد بود.» خداوندا، تو را گواه می گیرم که پیام تو را به مردمان رساندم. ادامه خطبه غدیر را فردا شب ببینیم بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف ثواب قرائت سوره زخرف امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر كس به طور مداوم سوره زخرف را بخواند، خداوند تا روز قیامت و ایستادن در برابر پروردگار متعال، او را در قبرش از حشرات زمین و فشار قبر در امان خواهد داشت تا این كه به فرمان الهی او را وارد بهشت خواهد نمود. ترجمه و تفسیر آیات 5 تا 8 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ أَفَنَضْرِبُ عَنكُمُ الذِّكْرَ صَفْحاً أَن كُنتُمْ قَوْماً مُّسْرِفِينَ (5) وَكَمْ أَرْسَلْنَا مِن نَّبِيٍّ فِي الْأَوَّلِينَ (6) وَمَا يَأْتِيهِم مِّن نَّبِيٍّ إِلَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُون (7) فَأَهْلَكْنَا أَشَدَّ مِنْهُم بَطْشاً وَمَضَي مَثَلُ الْأَوَّلِينَ (8) ترجمه : آيا به خاطر آنكه شما گروهى اسرافكاريد ما ذكر (قرآن) را از شما بازگردانيم. و چه بسيار پيامبرى كه در ميان پيشينيان فرستاديم. و هيچ پيامبرى به سراغشان نمى آمد مگر آنكه او را مسخره مى كردند. پس ما كسانى را كه از نظر قدرت سخت تر از اين اسرافكاران بودند هلاك كرديم و سرنوشت پيشينيان تكرار شد. نکته ها: «صفح» به معناى روى گرداندن است و «بطش» به معناى گرفتن همراه با قدرت و شدّت. در فرهنگ قرآن، اسراف به هر كارى كه موجب به هدر رفتن نعمت هاى الهى گردد گفته مى شود. لذا در اين آيات، افراد بى اعتنا به كتاب آسمانى، مسرف خوانده شده اند. پیام‌ها : - وجود چند مزاحم نبايد مانع ارائه خير شود. «أفنضرب عنكم الذكر...» - قرآن وسيله ى بيدارى است. «الذكر» - بى اعتنايى به تذكّرات الهى، نمونه اى از اسراف است. «كنتم قوماً مسرفين» - فرستادن انبيا يكى از سنّت هاى الهى است. «كم ارسلنا... فى الاولين» - همه انبيا گرفتار استهزاى مخالفان بودند و هر پيامبرى، بايد از وضع پيامبران قبلى آگاه باشد تا به خاطر استهزاى گروهى دست از كار خود برندارند. «ما يأتيهم من نبىّ الا كانوا به يستهزؤن» - انبيا به سراغ مردم مى رفتند. «يأتيهم» - آشنايى با مشكلات ديگران سبب تسلّى دل و نوعى آمادگى روحى است. «ما يأتيهم... الا... يستهزؤن» - استهزا، شيوه ى دائمى مخالفان انبيا بوده است. «كانوا به يستهزؤن» - ابتدا اتمام حجّت، سپس مجازاتِ معاندان. «يأتيهم من نبى... اهلكنا...» - استهزاى مردان خدا، سبب هلاكت و نابودى است. «يستهزؤن فاهلكنا» - از افراد لايقى كه براى مأموريّتى اعزام مى كنيد، حمايت كنيد. «يستهزؤن - اهلكنا» - هيبت ابرقدرت ها را بشكنيد. «اهلكنا اشد منهم بطشا» - قدرت مردم مانع قهر الهى نيست. «اهلكنا اشد منهم بطشاً» - تاريخ و حوادث آن قانونمند و داراى سنّت و اصول مخصوص به خود است. «مضى مثل الاولين» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
📣📣📣📣📣📣📣 ‼️توجه توجه‼️ جهت رفاه حال همشهریان عزیز، بالاخص بسیجیان بزرگوار 😍 ✅ خواهران و برادران 📸 عکس پرسنلی(۳*۴) 🔶۱۲ عدد ۴۰ هزار تومان 💥تخفیف برای بسیجیان ۱۲ عدد ۳۵ هزار تومان💥 🖼 عکس کارپستالی(۱۳*۱۸) 🔹روی شاسی ۴۵ هزار تومان 🔸بدون شاسی ۳۵ هزار تومان زمان؛ چهارشنبه ۵ مردادماه ساعت؛ ۹ صبح مکان؛ مسجد امام حسین عليه‌السلام جهت ثبت نام و واریز وجه به آیدی زیر مراجعه‌ فرمایید 🆔 @Ngh_1359 ✅ظرفیت محدود، الویت با بزرگوارانی است که زودتر وجه را واریز نمایند پایگاه بسیج خواهران محدثه حوزه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها مسجد امام حسین عليه‌السلام
۰مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ هرشب بخشی از ترجمه فارسی خطبه غدیر را مطالعه کنیم بخش پنجم: تاکید بر توجه امت به مسئله امامت هان مردمان! خداوند عزّوجلّ دین را با امامت علی تکمیل فرمود. اینک آنان که از او و جانشینانش از فرزندان من و از نسل او - تا برپایی رستاخیز و عرضه ی بر خدا - پیروی نکنند، در دو جهان کرده هایشان بیهوده بوده در آتش دوزخ ابدی خواهند بود، به گونه ی که نه از عذابشان کاسته و نه برایشان فرصتی خواهد بود. هان مردمان! این علی یاورترین، سزاوارترین و نزدیک ترین و عزیزترین شما نسبت به من است. خداوند عزّوجلّ و من از او خشنودیم. آیه رضایتی در قرآن نیست مگر این که درباره ی اوست. و خدا هرگاه ایمان آوردگان را خطابی نموده به او آغاز کرده [و او اولین شخص مورد نظر خدای متعال بوده است ] . و آیه ی ستایشی نازل نگشته مگر درباره ی او. و خداوند در سوره ی «هل أتی علی الإنسان» گواهی بر بهشت [رفتن ] نداده مگر برای او، و آن را در حق غیر او نازل نکرده و به آن جز او را نستوده است. هان مردمان! او یاور دین خدا و دفاع کننده ی از رسول اوست. او پرهیزکار پاکیزه و رهنمای ارشاد شده [به دست خود خدا] است. پیامبرتان برترین پیامبر، وصی او برترین وصی و فرزندان او برترین اوصیایند. ادامه خطبه غدیر را فردا شب ببینیم بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف آیات 9 تا 10 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ خَلَقَهُنَّ الْعَزِيزُ الْعَلِيمُ (9) الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْداً وَجَعَلَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلاً لَّعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (10) ترجمه : و اگر از آنان سؤال كنى چه كسى آسمان ها و زمين را آفريد؟ قطعاً خواهند گفت: آنها را (خداوند) قادر دانا آفريده است. همان كه زمين را براى شما محل آسايش قرار داد و در آن براى شما راه هايى قرار داد تا شايد راه يابيد. نکته ها: مشركان آفريدگار را خدا مى دانستند ولى در پرستش، بت ها را مى پرستيدند. اگر قطعات زمين توسط كوه هاى بلند و درّه هاى عميق از هم جدا شده بود زندگى انسان فلج مى شد. لذا امكان برقرارى راههاى ارتباطى در زمين، يكى از نعمت هاى الهى است. پیام‌ها : - تحقير و استهزاى كفّار مانع دعوت آنان به حقّ نيست. «يستهزؤن - لئن سئلتهم» - گرچه غرور و جهل و تقليد نياكان بر فكر انسان سايه مى اندازد ولى فطرت با تمام وجود، علم و قدرت خدا را درك مى كند. «ليقولن... العزيز الحكيم» - براى شكوفا كردن فطرت خداشناسى، نعمت ها را به ياد بياوريم. «ليقولن... الّذى جعل لكم» - زمين به خودى خود قابل سكونت نبود، خداوند آن را براى انسان مهار و آماده كرد. «جعل لكم الارض مهداً» - هدف از آفريده ها بهره گيرى انسان است. «جعل لكم... جعل لكم» - وجود راه، يكى از نعمت هاى بزرگ الهى است. «جعل لكم سبلاً» - اگر گردش گرى بر اساس غفلت باشد، نه عبرت، رشد معنوى در آن نخواهد بود. «جعل لكم فيها سبلاً لعلّكم تهتدون» - سير و سفر و مشاهده بخش هايى از زمين يكى از وسايل هدايت است. «سبلاً لعلّكم تهتدون» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
📣📣📣📣📣📣📣 ‼️توجه توجه‼️ جهت رفاه حال همشهریان عزیز، بالاخص بسیجیان بزرگوار 😍 ✅ خواهران و برادران 📸 عکس پرسنلی(۳*۴) 🔶۱۲ عدد ۴۰ هزار تومان 💥تخفیف برای بسیجیان ۱۲ عدد ۳۵ هزار تومان💥 🖼 عکس کارپستالی(۱۳*۱۸) 🔹روی شاسی ۴۵ هزار تومان 🔸بدون شاسی ۳۵ هزار تومان زمان؛ چهارشنبه ۵ مردادماه ساعت؛ ۹ صبح مکان؛ مسجد امام حسین عليه‌السلام جهت ثبت نام و واریز وجه به آیدی زیر مراجعه‌ فرمایید 🆔 @Ngh_1359 ✅ظرفیت محدود، الویت با بزرگوارانی است که زودتر وجه را واریز نمایند پایگاه بسیج خواهران محدثه حوزه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها مسجد امام حسین عليه‌السلام
😊 💥از این فرصت استثنایی استفاده بفرمایید💥 هزینه عکس پرسنلی در عکاسی ها حداقل ۷۵ هزار تومان میباشد ما به خاطر رفاه حال شما بزرگواران با نصف قیمت انجام می‌دهیم
‼️منظور از سلام نماز و حکم آن 🔷آخرین جزء نماز که با گفتن آن، نماز پایان می‌یابد «سلام» است. سلام (واجب) نماز به این است که بگوید: «اَلسَّلاَمُ عَلَیْکُمْ» و بهتر است که اضافه کند «وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ» یا بگوید: «اَلسَّلاَمُ عَلَیْنَا وَ عَلی عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِینَ». 🔷مستحب است پیش از دو سلام فوق بگوید: (اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النَّبِیُّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ). 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️ذکر واجب و مستحب تشهد 🔷ذکر واجب در حال تشهد این است: «اَشهَدُ اَنْ لاَ اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَریکَ لَهُ، وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِِ مُحَمَّدٍ». 🔷مستحب است پیش از جملات فوق بگوید: «اَلْحَمْدُ للهِ»، یا بگوید: «بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ خَیْرُ الْاَسْمَاءِ للهِ»، و نیز مستحب است پس از صلوات بگوید: «وَ تَقَبَّلْ شَفاعَتَهُ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ». 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
۰مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ هرشب بخشی از ترجمه فارسی خطبه غدیر را مطالعه کنیم ادامه بخش پنجم: تاکید بر توجه امت به مسئله امامت هان مردمان! فرزندان هرپیامبر از نسل اویند و فرزندان من از صلب و نسل امیرالمؤمنین علی است. هان مردمان! به راستی که شیطانِ اغواگر، آدم را با رشک از بهشت رانده مبادا شما به علی رشک ورزید که کرده هایتان نابود و گام هایتان لغزان خواهدشد. آدم به خاطر یک اشتباه به زمین هبوط کرد و حال آن که برگزیده ی خدای عزّوجلّ بود. پس چگونه خواهید بود شما و حال آن که شما شمایید و دشمنان خدا نیز از میان شمایند. آگاه باشید! که با علی نمی ستیزد مگر بی سعادت. و سرپرستی او را نمی پذیرد مگر رستگار پرهیزگار. و به او نمی گرود مگر ایمان دار بی آلایش. و سوگند به خدا که سوره ی والعصر درباره ی اوست: «به نام خداوند همه مهر مهر ورز. قسم به زمان که انسان در زیان است.» مگر علی که ایمان آورده و به درستی و شکیبایی آراسته است. هان مردمان! خدا را گواه گرفتم و پیام او را به شما رسانیدم. و بر فرستاده وظیفه ی جز بیان و ابلاغ روشن نباشد! هان مردمان! تقوا پیشه کنید همان گونه که بایسته است. و نمیرید جز با شرفِ اسلام. ادامه خطبه غدیر را فردا شب ببینیم بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف آیات 11 تا 12 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَالَّذِي نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَنشَرْنَا بِهِ بَلْدَةً مَّيْتاً كَذَلِكَ تُخْرَجُونَ (11) وَالَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا وَجَعَلَ لَكُم مِّنَ الْفُلْكِ وَالْأَنْعَامِ مَا تَرْكَبُونَ (12) ترجمه : و آن كس كه از آسمان به اندازه اى معيّن، آبى فرو فرستاد، پس به واسطه ى آن، سرزمين مرده را زنده كرديم، شما نيز اين گونه (از قبرها)خارج مى شويد. و همان كسى كه همه ى جفت ها را آفريد و براى شما كشتى ها و چهارپايان قرار داد كه بر آنها سوار شويد. نکته ها: در آيه ى قبل سخن از توحيد بود، در اين آيه اشاره اى به معاد شده است. كلمه «قدر» يا به معناى اندازه است، يا به معناى تقدير و برنامه. يعنى باران را به اندازه معيّن فرستاد يا باران را طبق برنامه فرستاد.(1) ظاهراً مراد از «الازواج»، گياهان است. زيرا اين كلمه پس از نزول باران و حيات زمين مطرح شده است و بر اساس آيات ديگر قرآن، قانون زوجيّت در آنها برقرار است. «ازواجاً من نبات شتّى»(2) در آيات قبل، سخن از راه بود و در اين آيات، سخن از وسيله ى سير و سفر در خشكى و دريا. چهارپايانى چون اسب و استر و شتر يا كشتى هاى كوچك و بزرگ. ----- 1) تفسير راهنما. 2) طه، 53. پیام‌ها : - تمام قطرات باران، حساب و كتاب دارد. «نزّل من السماء ماء بقدر» - به اندازه باريدن باران، نعمتى بس بزرگ است. «بقدر» - خداوند كارها را به وسيله ى اسبابى كه خود آفريده انجام مى دهد. (باران را سبب حيات زمين قرار داده است) «فانشرنا به بلدة ميتا» - آب سرچشمه حيات است. «انشرنا به بلدة ميتا» - فصل بهار و رويش گياهان نمونه اى از رستاخيز است. «كذلك تخرجون» - زنده شدن انسان ها در قيامت اجبارى است. «تُخرجون» - زوجيّت مخصوص انسان يا حيوان نيست. «خلق الازواج كلها» - صنعت انسان با الهام الهى و با استفاده از قوانينى است كه او در آفرينش، به وديعه گذارده است. «جعل لكم من الفلك» - چه مركب هاى طبيعى چون حيوانات و چه مركب هاى صنعتى همچون كشتى ها، هر دو از نعمت هاى الهى هستند. «جعل لكم... ما تركبون» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
🔹کمپین درخواست را حمایت کنیم. 🔸️نظر به اینکه بسیاری از مشکلات و کمبودها در شهر ناشی از عدم توسعه امکانات متناسب با رشد جمعیت شهر و نیز در اثر ناهماهنگی‌های سازمان‌های مرتبط با شهر است و از آنجاکه گام نخست برای حل ریشه‌ای این مسائل، شهرستان شدن و ایجاد استقلال اداری شهر می‌باشد، 🔸️ لذا دعوت می‌شود تا با اتحاد اجتماعی، به پویش بپیوندیم و جهت ثبت با ورود به نشانی ذیل و انتخاب گزینه حمایت ( ورود شماره تلفن همراه و سپس ثبت کدتایید ارسالی) در این کمپین شرکت نماییم. 👇👇👇 https://www.farsnews.ir/my/c/98505 🔸بسمه تعالی 🔸مسئولان محترم وزارت کشور و سایر ارگان‌های مرتبط از دولت جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی 🔸موضوع: ضرورت شهرستان شدن شهر پرند با توجه به رشد شدید جمعیت شهر و لزوم تسریع در هماهنگی اقدامات اجرایی و تناسب توسعه امکانات با نیازهای مردم 🔸باسلام و احترام، 🔸نظر به شرایط شهر پرند و ضرورت توسعه امکانات متناسب با رشد جمعیت این شهر که در سال‌های اخیر نسبت به آخرین سرشماری، بسیار افزایش یافته و همچنان درحال رشد است و در نتیجه بعلت عدم توسعه امکانات کافی، مشکلات متعددی برای معیشت اهالی شهر ایجاد و انباشته شده است و با در نظرداشتن اینکه بسیاری از اهالی شهر، از اقشار آسیب پذیر جامعه بوده اند، لذا با توجه به اینکه بهبود تصمیم گیری و سرمایه گذاری و ارتقای هماهنگی اجرایی برای تسریع در رفع مشکلات، نیازمند ایجاد فرمانداری و استقلال اداری و اقتصادی این شهر است، 🔸بدینوسیله خواهشمنداست برای اینکه هرچه سریعتر، این شهر بعنوان 《شهرستان پرند》 در تقسیمات کشوری لحاظ شود، کلیه اقدامات مورد نیاز در اولویت دستور کار مسئولان محترم قرار گیرد. 🆔 @parand_fori
‼️وجوب تقلید 🔷س 1799: آیا لازم است انتخاب کنيم و از او نماييم؟ ✅ج: مكلّف اگر نیست، یا باید از مجتهد جامع الشرایط تقلید کند، یا طبق احتیاط عمل کند، يعنی به ‌گونه ای عمل کند که مطمئن شود خود را انجام داده است. مثلاً کاری را که بعضی از مجتهدان حرام می‌دانند و بعضی ديگر حرام نمی‌دانند، انجام ندهد و کاری را که بعضی واجب می‌دانند و بعضی ديگر واجب نمی‌دانند، انجام دهد. 🆔 @resale_ahkam
‼️تأخیر در محاسبه و پرداخت خمس 🔷س ۶۱۱۱: آیا محاسبه و پرداخت خمس با چند روز تأخیر از سر سال خمسی، جایز است؟ ✅ج: تأخیر تا چند روز به مقداری که عرفاً مصرف اموال جزو هزینه های همان سال خمس محسوب شود، اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam