eitaa logo
کانال رسمی مسجد امام حسین علیه‌السلام پرند
798 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
48 فایل
اطلاع‌رسانی‌ برنامه‌های‌ فرهنگی، مذهبی‌ مسجدامام‌حسین‌عليه‌السلام‌پرند
مشاهده در ایتا
دانلود
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. اخلاق اقتصادی، انصاف حدیث (10) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم : أَنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِكَ وَ انصَحِ الأُمَّةَ و َارحَمهُم فَإِذا كُنتَ كَذلِكَ وَ غَضِبَ اللّه‏ُ عَلى أَهلِ بَلدَةٍ أَنتَ فيها و َأَرادَ أَن يُنزِلَ عَلَيهِمُ العَذابَ نَظَرَ إِلَيكَ فَرَحِمَهُم بِكَ، يَقولُ اللّه‏ُ تَعالى: (و َما كانَ رَبُّكَ لِيُهلِكَ القُرى بِظُلمٍ و َأَهلُها مُصلِحونَ)؛ با مردم منصفانه رفتار كن و نسبت به آنان خيرخواه و مهربان باش، زيرا اگر چنين بودى و خداوند بر مردم آباديى كه تو در آن به سر مى ‏برى خشم گرفت و خواست بر آنان عذاب فرو فرستد، به تو نگاه مى ‏كند و به خاطر تو به آن مردم رحم مى‏ كند. خداى متعال مى ‏فرمايد «و پروردگار تو (هرگز) بر آن نبوده است كه شهرهايى را كه مردمش درستكارند، به ستمى هلاك كند». مكارم الاخلاق ص‏ 457
‼️بلعیدن خرده های غذا هنگام نماز 🔷س 5298: آیا در هنگام نماز، خوردن و ‌آشامیدن و یا بلعیدن خرده های باقی مانده در دهان، جایز است؟ ✅ج: خوردن و ‌آشامیدن در حال نماز، آن را باطل می کند چه کم باشد یا زیاد، ولی فرو دادن خرده ‌های غذا که در گوشه و کنار دهان باقی مانده یا مکیدن شیرینیِ قند و شکری که اندکی از آن در دهان هست، موجب بطلان نماز نمی شود. همچنین اگر سهواً یا از روی فراموشی چیزی بخورد یا بیاشامد به شرطی که از صورت نماز خارج نشود، نماز باطل نمی شود. 🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره طور آیات 47 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَ إِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا عَذٰاباً دُونَ ذٰلِكَ وَ لٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لاٰ يَعْلَمُونَ (٤٧) براى ستمكاران جز اين عذاب آخرتى عذابى ديگر [در دنيا] خواهد بود [و آن درهم كوبيده شدنشان در جنگ بدر است]، ولى بيشترشان معرفت و آگاهى [به وضع خود در آينده] ندارند نکته ها: با توجّه به آيات قبل و اين آيه، نپذيرفتن دعوت انبيا ظلم است. شايد هم مراد اين باشد كه كفّار دو گروهند: گروهى كه تنها كافرند و گروهى كه علاوه بر كفر، ظلم و توطئه هم مى كنند كه عذاب اين گروه بيشتر است. در تفسير قمّى آمده است كه مراد از «عذاباً دون ذلك»، عذاب در زمان رجعت است، در مورد كسانى كه در حقّ آل محمدعليهم السلام ظلم روا داشتند. پیام‌ها : - براى ستمگران، علاوه بر قيامت، در دنيا نيز عذاب است. «عذاباً دون ذلك» - ظالمان، از عاقبت شوم خود در اين دنيا بى خبرند. «اكثرهم لايعلمون» آیات 48 و 49. آخرین آیات این سوره وَ اصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنٰا وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ (٤٨) و در برابر حكم پروردگارت شكيبايى كن كه تو زير نظر و مراقبت ما هستى، و هنگامى كه [از خواب] برمى خيزى پروردگارت را همراه با سپاس و ستايش تسبيح گوى وَ مِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَ إِدْبٰارَ النُّجُومِ (٤٩) و [نيز] پاره اى از شب و هنگام ناپديد شدن ستارگان [به سبب روشنايى صبح] خدا را تسبيح گوى نکته ها: اين سوره با سوگند به مكان مناجات شروع شد، «والطور» و با فرمان مناجات پايان يافت. «و من الّيل فسبّحه و أدبار النّجوم» با اين كه همه ى اعمال و افكار انسان ها زير نظر خداست، امّا خداوند به اولياى خود توجّه مخصوصى دارد، مثلاً به نوح عليه السلام مى فرمايد: ساخت كشتى تو زير نظر ماست. «اِصنع الفلك باعيننا» و به پيامبر اسلام مى فرمايد: تمام وجودت زير نظر ماست. «فانّك بأعيُننا» تسبيح از ستايش مهم تر است، فرمان تسبيح دوبار مطرح شد، ولى ستايش خداوند يكبار. مراد از «ادبار النجوم»، هنگام طلوع فجر است كه ستارگان در نور صبح ناپديد مى شوند. مفسّران، عبارتِ «من الّيل فسبّحه» را به نمازشب در هنگام سحر تفسير كرده اند و در حديث مى خوانيم: مراد از «ادبار النجوم» دو ركعت نماز نافله قبل از نماز صبح است.(36) ----- 36) كافى، ج 3، ص 444. بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
ذکر روز جمعه: اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍوَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ خدايا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست وَ فرج ايشان را تعجيل نما 100 مرتبه ذکر روز جمعه به اسم امام زمان (عج) است. روایت شده که در این روز زیارت امام زمان (عج) خوانده شود. ذکر روز جمعه باعث عزیز شدن می شود. سالروز وفات حضرت ابوطالب پدر بزرگوار حضرت علی علیه السلام و عموی پیامبر گرامی اسلام بر همه ولایتمداران و شیعیان جهان بویژه شما دوستان و مخاطبان عزیز تسلیت و تعزیت عرض می کنم ان شاءالله به امید تعجیل در ظهور آقا و مولایمان حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نماز جمعه را با شکوه برگزار کنیم التماس دعا
پیام‌های آیات 48 تا 49 سوره طور آخرین آیات این سوره - در برابر افراد لجوج، بايد صبر و مقاومت كرد. آرى تبليغ دين در برابر تكذيب ها و آزارها به صبر و حوصله نياز دارد. «واصبر لحكم ربّك» - صبر اگر در راه اجراى فرمان الهى باشد، با ارزش است وگرنه يكدندگى و لجاجت و ضد ارزش محسوب مى شود. «واصبر لحكم ربّك» - حكم و فرمان خداوند، در جهت تربيت و رشد انسان است. «لحكم ربّك» - پيامبر نيز به حمايت خداوند نيازمند است. «فانّك باعيننا» - آنچه انسان را صبور مى كند، آن است كه بداند زيرنظر خداست. «فانّك باعيننا» - ياد خدا وستايش وتسبيح او، مايه ى صبر و پايدارى است. «واصبر... و سبّح» - تسبيح خداوند بر ستايش او مقدّم است، اول بايد او را منزّه بدانيم، سپس ستايش كنيم. - مناجات شبانه، انسان را براى تلاش روزانه آماده مى كند. «واصبر... و من الّيل فسبّحه...» - براى دعا ونيايش، زمان هاى خاصّ آثار بيشترى دارد. «حين تقوم و من الّيل... ادبار النجوم» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به اطلاع می رساند به دلیل حضور نمازگزاران در مراسم جشن و افتتاح مسجد معراج(واقع در خیابان ادب شمالی) با سخنرانی خطیب توانمند حجت الاسلام والمسلمین ارفع دراین مراسم،مراسم جشن مبعث مسجدامام حسین علیه السلام به فردا شب موکول شد. برای حضور نماز گزاران در مراسم افتتاحیه این مسجد، اتوبوس بعداز نماز مغرب وعشاء در مقابل مسجدامام حسین علیه السلام آماده می‌باشد.
‼️حق المارّه 🔷س 5309: چیست؟ شرایط آن را بیان کنید. ✅ج: کسی که در حال عبور به درختی میوه دار برسد ـ با شرایط زیر ـ می تواند از میوۀ آن بخورد: ۱. بنابر احتیاط واجب یقین به عدم رضایت مالک نداشته باشد. ۲. به طور اتفاقی از آنجا عبور کند نه با قصد . ۳. ضرر و آسیب به درخت نزند و میوه ها را تلف نکند. ۴. میوه را همان جا بخورد و با خود نبرد. ۵. وارد ـ مانند ـ نشود. 🆔 @resale_ahkam
‼️وضو با انگشتر 🔷س 5307: آیا گرفتن در حالی که در دست باشد، صحیح است؟ ✅ج: اگر آب به تمام قسمت های زیر انگشتر (گرچه با چرخاندن آن) برسد، وضو صحیح است. 🆔 @resale_ahkam
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. اخلاق اقتصادی، انصاف حدیث (12) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم : مَن اُلهِمَ الصِّدقَ فى كَلامِهِ وَ الانصافَ مِن نَفسِهِ وَ بِرَّ والِدَيهِ وَ وَصلَ رَحِمِهِ، اُنسِى‏ءَ لَهُ فى اَجَلُهُ وَ وُسِّعَ عَلَيهِ فى رِزقِهِ وَ مُتِّعَ بِعَقلِهِ وَ لُـقِّنَ حُجَّتَهُ وَقتَ مُساءَلَتِهِ ؛ به هر كس، راستگويى در گفتار، انصاف در رفتار، نيكى به والدين و صله رحم الهام شود، اجلش به تأخير مى‏ افتد، روزيش زياد مى ‏گردد، از عقلش بهره ‏مند مى‏ شود و هنگام سئوال [مأموران الهى] پاسخ لازم به او تلقين مى ‏گردد. اعلام الدين ص 265
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم ثواب قرائت سوره نجم امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس سوره نجم را هر روز و یا هر شب بخواند، در میان مردم به گونه‌ای پسندیده زندگی خواهد كرد و مورد آمرزش قرار می‌گیرد و در میان مردم محبوب خواهد بود. آیات 1 تا 4 بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى وَ النَّجْمِ إِذٰا هَوىٰ (١) سوگند به ستاره هنگامى كه [براى غروب كردن در كرانه افق] افتد؛ مٰا ضَلَّ صٰاحِبُكُمْ وَ مٰا غَوىٰ (٢) كه هرگز دوست شما از راه راست منحرف نشده، و [در ايمان و اعتقادش از راه راست] خطا نرفته؛ وَ مٰا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوىٰ (٣) و از روى هوا و هوس سخن نمى گويد إِنْ هُوَ إِلاّٰ وَحْيٌ يُوحىٰ (٤) گفتار او چيزى جز وحى كه به او نازل مى شود، نيست نکته ها: «هَوى » به معناى تمايل به سقوط است و هواى نفس، همان خواسته هايى است كه انسان را به سقوط مى كشاند. «ضلّ» به معناى انحراف از مسير مستقيم است و «غَوى » به انحراف اعتقادى گفته مى شود كه از عقيده باطل برخاسته باشد. «صاحب» به معناى دوست و ياور است. اين واژه در قرآن، چندين بار در باره پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله آمده است،(1) زيرا برخورد پيامبر با مردم، صميمى، دلسوزانه و دوستانه بود. آخرين كلمه در سوره قبل (طور)، «نجوم» بود و اولين كلمه در اين سوره، «نجم» است. مراد از «و النّجم اذا هَوى»، يا هنگام طلوع خورشيد در هر صبح است كه نور ستارگان بى فروغ مى شود و يا هنگام برپايى قيامت است كه ستارگان سقوط كرده و افول مى كنند. در مدار توحيد، خداوند و پيامبرانش در مقام تأييد يكديگرند. خداوند، پيامبر را از هر گونه انحراف منزّه مى داند، «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى » و پيامبر نيز خداوند را تنزيه مى نمايد. خداوند در معرّفى قرآن فرمود: «ذلك الكتاب لاريب فيه»(2) و در معرّفى پيامبر فرمود: «ما ينطق عن الهوى»، تا حجّت بر مردم تمام شده و جاى هيچ گونه ترديد باقى نماند. قرآن، خطاب به منحرفان مى فرمايد: شما مدّت زيادى همنشين و مصاحب پيامبر بوديد و خوب مى دانيد كه او انحراف ندارد. «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى » امتياز رهبران الهى از رهبران بشرى در چند چيز است: 1. سابقه ى انحراف فكرى ندارند. «ما ضلّ» 2. سابقه ى گناه و فسق در عمل ندارند. «ما غوى» 3. دلسوز و مردمى هستند. «صاحبكم» 4. مغلوب هوسهاى خود و ديگران نيستند. «ما ينطق عن الهوى» مرحوم صدوق در امالى، در مورد اين كه رضايت همه مردم كسب نمى شود و زبان مردم قابل كنترل نيست، مى فرمايد: بعضى از مردم حتّى به رسول اكرم صلى الله عليه وآله نسبت هوى و هوس مى دادند و خداوند از حضرت دفاع كرد و فرمود: «و ما ينطق عن الهوى»(3) در حديث مى خوانيم كه حمزه عموى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله از آن حضرت پرسيد: چرا تمام درهايى كه به مسجد باز بود مسدود كردى جز درِ خانه على عليه السلام را؟ حضرت آيات اول سوره نجم را تلاوت فرمود: «ان هو الاّ وحىٌ يُوحى »، يعنى من بر اساس فرمان الهى چنين كردم.(4) همچنين هنگامى كه حضرت على عليه السلام در غديرخم به امامت و وصايت تعيين شد، رسول خداصلى الله عليه وآله مورد انتقاد قرار گرفت، ولى حضرت اين آيه را تلاوت فرمود: «ان هو الا وحى يوحى»(5) در پاسخ كفار كه مى گفتند: «ان هذا الاّ اساطير الاولين»(6) قرآن جز افسانه هاى پيشينيان نيست، خداوند با قاطعيّت مى فرمايد: «ان هو الاّ وحىٌ يوحى » سخنان او جز وحى نيست. گرچه قرآن، كتاب شعر نيست و آيات آن، حكم بيت هاى شعر را ندارد، امّا از نظم خاصى در كلمات و عبارات برخوردار و قرائت آن زيبا و موزون است. «هَوى - غَوى - الهَوى - يُوحى » ----- 1) سبأ، 46 ؛ اعراف، 184 ؛ تكوير، 22. 2) بقره، 2. 3) تفسير كنزالدقائق. 4) تفسير درالمنثور. 5) تفسير نورالثقلين. 6) انعام، 25. بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیام‌های آیات 1 تا 4 سوره نجم - به مظاهر طبيعت چون نشانه خدا هستند، مى توان سوگند ياد كرد. «و النّجم»، «و الشّمس»، «و القمر» - حركت ستاره ها به سوى افول و انهدام است و در آينده متلاشى مى شوند. «والنّجم اذا هوى» - در راه تبليغ دين، تهمت ها بسيار است، ولى خداوند دفاع مى كند. «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى» - انبيا، عمرى در ميان منحرفان بودند، ولى منحرف نشدند و اين خود يك نشانه عظمت است. «ما ضلّ صاحبكم» - كرات بزرگ آسمان ها منهدم شدنى است، ولى پيامبر و سخنان او، همچنان استوار است. «والنّجم اذا هوى . ما ضلّ صاحبكم و ماغوى . و ما ينطق عن الهوى» - فرمان و سخن پيامبر، حجّت و لازم الاجراست. «و ما ينطق عن الهوى» - پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نه در گذشته انحراف داشته، «ما ضلّ» و نه در آينده انحرافى خواهد داشت. «و ما ينطق عن الهوى» - هر چه مقام و مسئوليّت بالاتر باشد، تضمين بيشترى براى سلامتِ مسئول لازم است. «ما ضلّ - ما غوى - ما ينطق» - در مديريّت، بايد از افراد پاك، دفاع و دامن آنها از تهمت پاك گردد. «ما ضلّ صاحبكم...» - هم پيامبر بر حق است وهم سخن او. «ماضلّ صاحبكم... - اِن هو الاّ وحى يوحى» - سخن پيامبر، نه برخاسته از تمايلات شخصى و نه برخاسته از محيط اجتماعى است. «اِن هو الاّ وحى يوحى» - اختيار نزول وحى در محتوى، زمان، مكان و مقدار، با خداست. «يوحى» - هوى و هوس، با وحى سازگار نيست. «و ما ينطق عن الهوى اِن هو الاّ وحى يوحى» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
نورانی و زیباست،همه روی محمد صلی الله علیه و آله خاتم شده ازبهره خدا، سوی محمد صلی الله علیه و آله نوری است ،به رخساره ی دلدار دل داده به سویش ،وفا کوی محمد صلی الله علیه و آله مبعثش با اقرا باسم ربک آغاز و با انااعطیناک الکوثر بیمه و با الیوماکملت لکم دینکم جاودانه شد عید سعید مبعث بر همه مسلمانان جهان ویژه شما دوستان عزیز و مخاطبان گرامی تبریک و تهنیت باد ذکر روز شنبه: یا رب العالمین (ای پروردگار جهانیان) 100 مرتبه ذکر روز شنبه به نام پیامبر اکرم (ص) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت رسول الله (ص) خوانده شود که خواندنش موجب بی‌نیازی می‌شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 دست زدن در شادی اهل بیت 🔷س ۶۵۳۶: دست‌زدن همراه با شادی و خواندن و ذکر صلوات بر پیامبر اکرم و آل او(صلوات الله علیهم اجمعین) در جشن‌هایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و اعیاد وحدت و مبعث برگزار می شود چه حکمی دارد؟ اگر این جشن ها در مکان‌های عبادت مانند مسجد و نمازخانه های ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیه ها برگزار شوند، حکم آن‌ها چیست؟ ✅ج: به‌ طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشن‌های اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به‌ خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آن‌ها برسد. 🆔 @resale_ahkam
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. اخلاق اقتصادی، انصاف حدیث (13) امام على علیه السلام : وَابذُل ... لِلعامَّةِ بِشرَكَ وَ مَحَبَّتَكَ و َلِعَدُوِّكَ عَدلَكَ وَ إِنصافَكَ ... ؛ گشاده‏ رويى و دوستى‏ ات را براى عموم مردم و عدالت و انصافت را براى دشمنت بكار گير. خصال ص 147 ، ح 178
⭐️ وظیفه مسلمانان در تحقق اهداف بعثت 🔺 رهبر انقلاب: هر انسان مسلمانى وظیفه دارد که بعثت نبوى را در زندگى شخصى خود و در دنیاى خود تحقّق ببخشد و با ایمان و عمل و حرکت به سمت آن هدفهایى که در بعثت نبىّ اکرم (صلّى ا‌لله‌ علیه و آله و سلّم) وجود داشته است، خود را به بهشت سعادت الهى و معنوى واصل و نائل بکند. ۱۳۶۸/۱۲/۰۴ 🌷
سلام علیکم. عید مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم بر همه مسلمانان جهان مبارک باد به اطلاع مومنین و مومنات می رساند یک خانواده محترمی نیازمند یک دستگاه یخچال می باشد اگر کسی دارد یخچال سالم بلا استفاده که هدیه کند به این خانواده صواب آن نثار امواتش لطفا با این شماره تماس بگیرد 09191238789 . درشهر پرند🇮🇷🇮🇷🇮🇷
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم ثواب قرائت سوره نجم امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس سوره نجم را هر روز و یا هر شب بخواند، در میان مردم به گونه‌ای پسندیده زندگی خواهد كرد و مورد آمرزش قرار می‌گیرد و در میان مردم محبوب خواهد بود. آیات 5 تا 11 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوىٰ (٥) [فرشتۀ] بسيار نيرومند به او تعليم داده است ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوىٰ (٦) [همان كه] داراى درايت و توانمندى شگفتى است، پس [به آنچه كه مأمور انجامش مى باشد] مسلط و چيره است وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلىٰ (٧) در حالى كه در افق اعلا بود ثُمَّ دَنٰا فَتَدَلّٰى (٨) سپس نزديك رفت و نزديك تر شد، فَكٰانَ قٰابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنىٰ (٩) پس [فاصله اش با پيامبر] به اندازه فاصلۀ دو كمان گشت يا نزديك تر شد فَأَوْحىٰ إِلىٰ عَبْدِهِ مٰا أَوْحىٰ (١٠) آن گاه به بنده اش آنچه را بايد وحى مى كرد، وحى كرد مٰا كَذَبَ الْفُؤٰادُ مٰا رَأىٰ (١١) آنچه را دل [پيامبر] ديد [به پيامبر] دروغ نگفت [تا او را دربارۀ حقيقت فرشته وحى به وهم و خيال اندازد، بلكه به حضور و شهودش يقين كامل داشت ] نکته ها: «مِرَّه» به معناى تابيده شده و محكم است و در قدرت و توانايى به كار مى رود، چنانكه رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: صدقه بر «مرّه» و «سوىّ»، يعنى افراد توانمند، روا نيست.(7) «دنى » يعنى نزديك شد، ولى «تدلّى » يعنى خيلى نزديك شد تا جايى كه از شدّت نزديكى وابسته شد. «قاب» معادل كلمه مقدار و «قوس» به معناى كمان است. تعبير به «قاب قوسين» كنايه از شدّت نزديكى و تقرّب پيامبر به خداوند به هنگام نزول وحى است. در اين كه مراد از «شديد القوى» خداوند است يا جبرئيل، بحث و گفتگو است، ولى اين عنوان، در موارد ديگر فقط براى خدا آمده است. مثلاً در دعاى ندبه مى خوانيم: «و أرِه سيّده يا شديد القوى» خداوندا! امام زمان را به ما نشان بده، يا در دعاى وارده از امام حسن عليه السلام براى دفع شرّ ظالم مى خوانيم: «يا شديد القوى يا شديد الِمحال»(8). به علاوه در آيات ديگر، خداوند، معلّم قرآن معرّفى شده است، از جمله: «الرّحمن علّم القرآن»(9) معلّم قرآن، خداوند رحمان است. «علّمك ما لم تكن تعلم»(10)، خداوند چيزهايى را كه نمى توانستى بياموزى، به تو آموخت. البتّه در سوره تكوير درباره ى جبرئيل مى خوانيم: «ذى قوّة»(11) ولى بسيار تفاوت است ميان «ذى قوّة» و «شديد القوى». بنابراين منظور از «شديد القوى» خداوند است. 7) تفسير روح المعانى. 8) مستدرك، ج 5، ص 260. 9) الرّحمن، 1. 10) نساء، 113. 11) تكوير، 20. بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیام‌های آیات 5 تا 11 سوره نجم - دين به قدرى ارزش دارد كه بايد معلّم آن، خداوندى باشد كه داراى قدرت بى نهايت است، «علّمه شديد القوى» و شاگرد آن، پيامبرى باشد بى لغزش و معصوم. «ما ضلّ صاحبكم» - دريافت علوم الهى، نيازمند ظرفيّت خاصى است. «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى... علّمه شديد القوى» - يكى از راه هاى شناخت افراد، شناخت استاد است. «ما ضلّ صاحبكم... علّمه شديد القوى» - وحى، همان تعاليم الهى است. «يوحى... علّمه شديد القوى» - تحليل ها و تهمت هاى ناروا را پاسخ دهيد. در مقابل كسانى كه مى گفتند: اين قرآن را ديگران به پيامبر آموخته اند، «يعلّمه بشر»(17)، خداوند مى فرمايد: «علّمه شديد القوى» - علم پيامبر از جانب خداوند است. «علّمه شديد القوى» - علم الهى، از قدرت او جدا نيست. «علّمه شديد القوى» - تنها خداوند قدرتمندترين است، قدرت هاى غير الهى سست است. «...شديد القوى» - معلّم بايد در كار خود توانا باشد. «علّمه شديد القوى» - با تعليم خدا، يك اُمّى مى تواند معلّم تمام بشريّت شود. «علّمه شديد القوى» - همه بشر شاگردان خداوند هستند، «علّم الانسان ما لم يعلم»(18) ولى شخص پيامبر شاگرد مخصوص اوست. «علّمه شديد القوى» - برنامه هاى الهى براى بشر، بسيار محكم و كامل است. «علّمه شديد القوى ذو مرّة...» - تقرّب به خدا، مرحله به مرحله و گام به گام است. «دنا فتدلّى» - رابطه معلّم و شاگرد بايد نزديك و صميمى باشد. «دنا فتدلّى» - در سخن، از واژگان و ادبيات مخاطب استفاده كنيم و به لسان قوم سخن بگوييم. «قاب قوسين» (در فرهنگ عرب، نزديكى دو كمان، نشانه نزديكى صاحبان آنها بود.) - قرب به خداوند براى بندگان، محدوديّت ندارد. «او ادنى» چون فرشتگان نمى توانند. - مردان خدا، در زمين باشند يا در آسمان، عبد خدايند. «اسرى بعبده»(19)، «فاوحى الى عبده» - بندگى، بستر فراگيرى وحى و عنايت الهى است. «فاوحى الى عبده» - پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله هم در دريافت وحى معصوم است و هم در ابلاغ آن. «ما ينطق عن الهوى... ما كذب الفؤاد ما رأى» - آن شهود باطنى حجت است كه مورد تأييد خدا باشد. «ما كذب الفؤاد ما رأى» ----- 17) نحل، 103. 18) علق، 5 . 19) اسراء، 1. بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
صبح روز یک‌شنبه شما مخاطبین عزیز بخیر و شادی، موفقیت و عاقبت بخیری شما را از خداوند متعال مسئلت می نمایم ذکر روز یکشنبه: یا ذالجلال والاکرام (ای صاحب شکوه و بزرگواری) 100 مرتبه ذکر روز یکشنبه که به اسم امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) می باشد موجب فتح و نصرت می شود روایت شده است که در این روز زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و زیارت حضرت زهرا (س) خوانده شود.