eitaa logo
کانال رسمی مسجد امام حسین علیه‌السلام پرند
799 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
48 فایل
اطلاع‌رسانی‌ برنامه‌های‌ فرهنگی، مذهبی‌ مسجدامام‌حسین‌عليه‌السلام‌پرند
مشاهده در ایتا
دانلود
صبح روز یک‌شنبه شما مخاطبین عزیز بخیر و شادی، موفقیت و عاقبت بخیری شما را از خداوند متعال مسئلت می نمایم ذکر روز یکشنبه: یا ذالجلال والاکرام (ای صاحب شکوه و بزرگواری) 100 مرتبه ذکر روز یکشنبه که به اسم امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) می باشد موجب فتح و نصرت می شود روایت شده است که در این روز زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و زیارت حضرت زهرا (س) خوانده شود.
‼️استفاده از دفترچه ی بیمه ی درمانی دیگران 🔷س 3503: آیا استفاده از دفترچه ی بیمه ی درمانی برای کسی که جزء خانواده صاحب دفترچه نیست، جایز است؟ و آیا جایز است صاحب دفترچه، آن را در اختیار دیگران بگذارد؟ ✅ج: استفاده از دفترچه ی بیمه ی درمانی فقط برای کسی جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه ی خدمات به او تعهد کرده است، و استفاده ی دیگران از آن موجب ضمان است. 🆔 @resale_ahkam
‼️تصرفات جزئی در اموال دیگران 🔷س 3502: آیا تصرفات جزئی مثل رد شدن از روی مصالح ساختمانی کنار خیابان، یا بعضی چیزهای کم ارزش دیگران که به دست ما می‌رسد، اشکال دارد یا نه؟ ✅ج: اگر موجب تضییع اموال نشود، اشکال ندارد و استفاده از اموال دیگران ــ هر قدر کم ارزش هم که باشد ــ اگر مورد اعراض مالک نباشد، بدون رضایت مالک جایز نیست. 🆔 @resale_ahkam
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. اخلاق اقتصادی، انصاف حدیث (14) امام على عليه‏ السلام : مَنْ طَلَبَ عِزّا بِظُلْمٍ و َباطِلٍ أَوْرَثَهُ اللّه‏ُ ذُلاًّ بِإِنْصافٍ وَ حَقٍّ؛ هر كس عزّت را با ظلم و باطل طلب كند، خداوند به انصاف و حق ذلّت نصيبش مى‏ نمايد. شرح نهج البلاغه(ابن ابى الحديد) ج 20، ص 309، ح 536
نکته هایی از تفسیر آیات 5 تا 11 سوره نجم در اين آيات به مسئله معراج پيامبرصلى الله عليه وآله اشاره شده كه ما سيمايى از معراج را در جلد هفتم تفسير نور به مناسبت آيه اول سوره اسراء بيان نموديم. در تفسير روح المعانى آمده است: در جاهليّت، هنگامى كه دو نفر هم قسم مى شدند، كمان هاى خود را در كنار هم قرار مى دادند و زه آن را مى كشيدند و هر دو يك تير مى انداختند، كنايه از آن كه هر دو يكى شده اند. فرشته، در افق اعلى نيست، بلكه در افق مبين است و پيامبر بسيار بالاتر است و مى تواند او را مشاهده كند. «و لقد رأه بالافق المبين»(12) خداوند مكان ندارد و منظور از افق اعلى (ناحيه برتر)، مكان خاصّى نيست، بلكه مراد اوج بلند مرتبگى و كنايه از احاطه و تسلّط همه جانبه خداوند است. وحى در زمين، با واسطه است، «نزل به روح الامين على قلبك»(13)، جبرئيل، قرآن را بر قلب تو نازل كرد. امّا در اينجا كه سخن از معراج پيامبر است، فرمود: «فاوحى الى عبده ما اوحى» يعنى در مقام قرب خبرى از واسطه نيست و فرشته مقرب هم راهى به آنجا ندارد. از امام سجادعليه السلام پرسيدند: علت معراج پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله چه بود، مگر خدا مكان دارد؟ حضرت فرمود: معراج براى آن بود كه خداوند، ملكوت آسمان ها و آنچه را در آنهاست از عجايب صنعت و ابتكار، به پيامبرش نشان دهد.(14) كلاسى كه پيامبرصلى الله عليه وآله در معراج ديد، كلاس ويژه اى بود: محل كلاس: برترين مكان. «و هو بالافق الاعلى» استاد: (خداوند) قوى ترين استاد. «علّمه شديد القوى» محتواى درس: (وحى) محكم ترين سخن. «ان هو الا وحى يوحى» از امام سؤال كردند: «هل رأى رسول اللّه ربّه» آيا پيامبر در معراج پروردگارش را ديد؟ حضرت فرمودند: «نعم بقلبه رآه» آرى، خدا را به قلبش مشاهده كرد. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «ما كذب الفؤاد ما رأى»(15) امام رضاعليه السلام فرمود: آيه «لقد رأى من آيات ربّه الكبرى»(16)، آيه «ما كذب الفؤاد ما رأى» را تفسير مى كند، يعنى مراد از رؤيت در آيه، ديدن آيات الهى است، نه ذات خداوند. ----- 12) تكوير، 23. 13) شعراء، 193. 14) تفسير كنزالدقائق. 15) تفسير كنزالدقائق. 16) نجم، 18. بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم ثواب قرائت سوره نجم امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس سوره نجم را هر روز و یا هر شب بخواند، در میان مردم به گونه‌ای پسندیده زندگی خواهد كرد و مورد آمرزش قرار می‌گیرد و در میان مردم محبوب خواهد بود. آیات 12 تا 15 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ أَ فَتُمٰارُونَهُ عَلىٰ مٰا يَرىٰ (١٢) آيا در آنچه [به حقيقت] مى بينيد با او به سختى مجادله و ستيزه مى كنيد؟ وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرىٰ (١٣) و بى ترديد يك بار ديگر هم او را ديده است، عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهىٰ (١٤) نزد سدرة المنتهى، عِنْدَهٰا جَنَّةُ الْمَأْوىٰ (١٥) در آنجا كه جنت الماوى است نکته ها: «تمارونه» از «مراء» به معناى جدال همراه با شك و ترديد و «نزلة» به معناى يكباره نازل شدن است. «سدرة المنتهى» نام مكانى نزديك بهشت موعود است كه مالامال از الطاف الهى است و به گفته روايات جز شخص پيامبر اسلام كسى از آن بالاتر نرفته است.(20) در حديث آمده است: آنجايى كه آخرين مرحله پرواز فرشتگان يا آخرين مرحله بالا رفتن اعمال مى باشد، به آن «سدرة المنتهى» مى گويند و در روايات مى خوانيم: «سدرة المنتهى» نام درختى است كه همراه هر برگ آن فرشته اى در حال تسبيح است.(21) چون در ماجراى معراج، ناباورى و ترديد بسيار است، خداوند يك بار در سوره اسراء فرمود: «سبحان الّذى» يعنى او از كار لغو منزّه است و معراج يك هدف بس عالى دارد و يك بار در اين سوره فرمود: چرا در اين باره جدال مى كنيد؟ «أفتمارونه...» گرچه همه مردم زير نظر خداوند هستند، امّا خداوند گاهى بعضى را به طور خاص مورد نظر قرار مى دهد. «و لقد راه نزلة اخرى» يعنى خداوند در معراج پيامبرش را يكبار ديگر مورد نظر ويژه قرار داد. همان گونه كه خداوند با اين كه با همه مردم است، «و هو معكم»(22) ولى بودن او با متّقين به گونه اى ديگر است. «انّ اللّه مع الّذين اتّقوا»(23) 20) تفسير كنزالدقائق. 21) تفاسير نمونه و مجمع البيان. 22) حديد، 4. 23) نحل، 128. بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
نکته هایی از تفسیر آیات 12 تا 15 سوره نجم - افراد بى ايمان، تحمّل باور كردن مكاشفات و دريافت هاى اولياى خدا را ندارند و با بدبينى و ترديد با آنها به جدال مى پردازند. «أفتمارونه» - در مسائل نظرى و فكرى، بحث و ترديد جاى دارد، ولى در محسوسات و ديدنى ها جايى ندارد. «أفتمارونه على ما يرى» - شرط تبليغ، پذيرش همگانى نيست؛ بعضى انكار يا ترديد يا جدال مى كنند. «أفتمارونه» - پرسش و دليل خواهى هميشه مورد سفارش است، «فسئلوا أهل الذكر»(25) ولى مجادله و ستيز مورد توبيخ است. «أفتمارونه» - بالاتر از بهشت نيز وجود دارد. «عند سدرة المنتهى عندها جنة المأوى» سدرة المنتهى به قدرى مهم است كه بهشت با آن عظمتش در كنار اوست. ----- 25) نحل، 43. بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
صبح روز دوشنبه شما دوستان عزیز بخیر و شادی، عاقبت بخیری و موفقيت شما را از خداوند متعال مسئلت می نمایم ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات (ای برآورنده حاجت‌ها) 100 مرتبه ذکر روز دوشنبه به اسم امام حسن  (ع) و امام حسین (ع) است. روایت شده در روز دوشنبه زیارت  امام حسن (ع) و امام حسین (ع) خوانده شود که خواندن آن موجب کثرت مال می‌شود.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️تراشیدن مقداری از ریش 🔷س 3505: بعضی از مردان موهای چانه خود را باقی گذاشته و باقی‌مانده را می‌تراشند، این کار چه حکمی دارد؟ ✅ج: تراشیدن مقداری از ریش حکم تراشیدن تمام آن را دارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️ استفاده از اینترنت بدون کسب اجازه 🔷س 3511: آیا استفاده از اینترنتی که دارای رمز نیست و دائما روشن است و امکان دارد که آن فرد آگاه از استفاده باشد ، آیا حق الناس محسوب می شود؟ اگر محسوب شود باید چه کرد ؟ ✅ج: اگر نسبت به رضایت مالک اطمینان نداشته باشید، استفاده از آن جایز نیست و هزینۀ مقداری را که استفاده کرده اید، ضامن هستید. 🆔 @resale_ahkam
نکاتی از تفسیر آیات 12 تا 15 سوره نجم آرى، همراه بودن و عنايت خداوند گاهى عام است و گاهى خاص. او پيامبرش را در آسمان ها مهمان كرد و نزد سدرة المنتهى و بهشت موعود، مورد نظر خاص خود قرار داد. اين معنا در تفسير اطيب البيان ذكر شده، امّا در تفاسير ديگر به گونه اى ديگر معنا شده است: پيامبر، يك بار ديگر جبرئيل را با قيافه اصلى ديد و يا بار ديگر، خدا را با ديد باطنى ديد. دليل ما در انتخاب گفتار اطيب البيان اين است كه اين آيات در مقام تجليل از پيامبر و معراج اوست و ديدن جبرئيل، براى پيامبر كه مقامش بالاتر از جبرئيل است امتياز و تجليلى نيست و با سياق آيات خيلى تناسب ندارد، و نيز ديدن باطنى خداوند، براى پيامبر هميشه بوده و نه يكبار و دو بار، ولى لطف خاص خداوند در معراج قابل توجّه بوده است، چون خداوند با هدفى خاص پيامبرش را به آسمان ها برد، بنابراين نگاه خاصى به او داشت. «راه نزلة اخرى» در حديث مى خوانيم كه رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: من جبرئيل را نزد سدرة المنتهى ديدم. جبرئيل به پيامبر گفت: انتهاى حدّى كه خداوند براى من گذارده همين جاست و اگر بيشتر از آن بيايم، بالهايم خواهد سوخت.(24) ----- 24) تفسير هدايت. بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. اخلاق اقتصادی، انصاف حدیث (16) امام صادق عليه‏ السلام : ثَلاثٌ مَنْ اَتَى اللّه‏َ بِواحِدَةٍ مِنْهُنَّ اَوْجَبَ اللّه‏ُ لَهُ الْجَنَّةَ: اَلاْنْفاقُ مِنْ اِقْتارٍ وَ الْبِشْرُ لِجَميعِ الْعالَمِ وَ الاِنْصافُ مِنْ نَفْسِهِ؛ هر كس يكى از اين كارها را به درگاه خدا ببرد، خداوند بهشت را براى او واجب مى ‏گرداند: انفاق در تنگدستى، گشاده ‏رويى با همگان و رفتار منصفانه. کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 103 ، ح 2
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر این روزها اسیر روزمرگی شده ایم و از همت بلند غافلیم...
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم آیات 16 تا 18 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مٰا يَغْشىٰ (١٦) آن گاه كه سدره را احاطه كرده بود آنچه [از فرشتگان، نور و زيبايى] احاطه كرده بود مٰا زٰاغَ الْبَصَرُ وَ مٰا طَغىٰ (١٧) ديدۀ [پيامبر آنچه را ديد] بر غير حقيقت و به خطا نديد و از مرز ديدن حقيقت هم درنگذشت لَقَدْ رَأىٰ مِنْ آيٰاتِ رَبِّهِ الْكُبْرىٰ (١٨) به راستى كه بخشى از نشانه هاى بسيار بزرگ پروردگارش را ديد نکته ها: در آيه اول سوره اسراء خوانديم كه خداوند پيامبرش را شبانه سير داد تا آيات خود را به او نشان دهد: «لِنُريَه من آياتنا»، در اين سوره مى فرمايد: خداوند آيات خويش را به او نشان داد. «و لقد رأى من آيات ربّه الكبرى» پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله از هر جهت معصوم است: الف) افكار و كردار: «ما ضلّ صاحبكم» ب) زبان و گفتار: «ما ينطق عن الهوى» ج) علم و دانش: «علّمه شديد القوى» د) دل و قلب: «ما كذب الفؤاد ما رأى» ه) چشم و ديده: «ما زاغ البصر و ما طغى» پیام‌ها : - حقّ چشم، آن است كه نه انحراف بيند و نه تجاوز كند. «ما زاغ البصر و ما طغى» - چشمى توان ديدن آيات بزرگ الهى را دارد كه واقع بين و حق بين باشد. «ما زاغ البصر و ما طغى و لقد رأى من آيات ربّه الكبرى» - آيات الهى به قدرى گسترده است كه حتّى اشرف مخلوفات، تنها گوشه اى از آن را مى بيند. «من آيات ربّه» بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
صبح روز سه شنبه شما دوستان عزیز بخیر و شادی، سلامتی و عاقبت بخیری شما را از خداوند متعال مسئلت می نمایم ذکر روز سه شنبه: یا ارحم الراحمین  (ای بخشنده‌ترین بخشندگان) 100 مرتبه ذکر روز سه‌شنبه به اسم  امام سجاد (ع) و امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) است. روایت شده در این روز زیارت سه امام خوانده شود. ذکر روز سه شنبه موجب روا شدن حاجات می شود.
🌧 خداحافظ آسمان رجب ... آنقدر بی صدا باریدی و تطهیرمان کردی؛ که خودمان هم، سابقه خرابمان، فراموشمان شد! 🌟آنقدر دامنت را برای پروازمان باز کردی؛ که زخمی بالانی چو ما نیز، جرأت بال زدن یافتیم! 🔆دیگر سفره ات آهسته آهسته جمع می شود .... و ما دوباره دلمان برای نوای "یا من أرجوا" برای "سبحان الله و أتوب إلیه" و برای عاشقانه‌ترین ترانه‌ "لااله الا الله" تنگ می‌شود! 🌟آمدی، تطهیرمان کردی، تا در نیمه‌ شعبان، برای زیباترین جشنِ زمین، آماده شویم.... 🔆تا زیر سایه تنها باقیمانده خدا، آشتی کنانی راه بیندازیم و در ضیافت رمضان، غریبگی نکنیم! 🌧دست مریزاد بر آسمان تـو ؛   که ندیده خرید ... و چشم بسته بارید. 🌟خداحافظ ماهِ استغفار 🌜 برای دیدنِ دوباره ات، باز منتظر می مانیم! ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
برای قسمت کد معرف کد a9112 رو بزنید
‼️تطهیر دهان 🔷س 3517: آیا برای تطهیر دهان وجود جرم و ذرات غذا روی دندان مانع از پاک شدن آن می‌شود یا باید علاوه بر تطهیر، دندان‌ها هم تمیز شوند؟ ✅ج: داخل دهان، با از بین رفتن عین نجاست، پاک می شود و نیاز به تطهیر ندارد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️خمس سرمایه و سود آن 🔷س 3531: سپرده ای دارم که به صورت ماهیانه سود به آن تعلق می گیرد، اصل سرمایه از کمک های پدرم می باشد، آیا اصل پس انداز و سود آن خمس دارد؟ ✅ج: اصل سرمایه ـ که هدیه است ـ، خمس ندارد، ولی سود باقیمانده آن سر سال خمسی، متعلق خمس است. 🆔 @resale_ahkam
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. اخلاق اقتصادی، انصاف حدیث (17) از حسن بزاز که گفت امام صادق عليه‏ السلام به من فرمود: أَ لَا أُخبِرُکَ بِأَشَدِّ مَا فَرَضَ اللهُ عَلَی خَلقِهِ ثَلَاثٌ قُلتُ بَلَی قَالَ إِنصَافُ النَّاسِ مِن نَفسِکَ وَ مُوَاسَاتُکَ أَخَاکَ وَ ذِکرُ اللهِ فِی کُلِّ مَوطِنٍ أَمَا إِنِّی لَا أَقُولُ سُبحَانَ اللهِ وَ الحَمدُ لِلّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلِّا اللهُ وَ اللهُ أَکبَرُ وَ إِن کَانَ هَذَا مِن ذَاکَ وَلَکِن ذِکرُ اللهِ جَلَّ وَ عَزَّ فِی کُلِّ مَوطِنٍ إِذَا هَجَمتَ عَلَی طَاعَةٍ أَو عَلَی مَعصِیَةٍ. آیابه سه چیز از سخت ترین اموری که خدا بر بندگانش واجب کرده، آگاهت نکنم گفتم: چرا؟ فرمود :منصفانه برخورد کردن تو با مردم هم دردی با برادرت به یاد خدا بودن در هر جا منظور من ازیاد خدا «سبحان الله و الحمد الله و لا إله إلا الله و الله أکبر» گفتن نیست؛ اگر چه این هم یاد خداست، اما ذکر خدا به یاد خدا بودن است آنگاه که به اطاعت یا معصیتی اقدام می کنی. کافی(ط-الاسلامیه) ج2،ص 145،ح8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 رهبر انقلاب در دیدار اخیر مردم آذربایجان شرقی: ⛔  باید خسته نشد، باید ناامید نشد، باید از عربده‌های دشمن خوف نکرد. برادران عزیز، خواهران عزیز! راز ماندگاری اینها است. 👈 دشمن بیکار نمی‌نشیند؛ یا ضربه میزند یا اگر نتوانست، تهدید میکند و اگر تهدید اثر نکرد، عربده میکشد برای اینکه شما را از میدان خارج کند؛ اگر از میدان خارج نشدید، دشمن شکست خورده؛ اگر ادامه دادید، میکنید. 🚀 ما دشمن داریم، باید جهت دفاعی‌مان را قوی کنیم؛ عقل حکم میکند، شرع هم میگوید: وَ اَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیل. 👈 در بخشهای دیگر مگر کمتر از بخش دفاعی کار شده؟ چندین برابرِ بخش دفاعی در بخش صنعت کار شده، در بخشهای زیربنای کار شده، در ساخت جادّه و سد و امثال اینها کار شده؛‌ این‌همه کار شده. 🚨 همین پیشرفتها است که دشمن را عصبانی میکند، ‌دشمن را خشمگین میکند. قرآن فرمود: قُل موتوا بِغَیظِکُم‌؛ همین را مرحوم شهید بزرگوارمان بهشتی ترجمه کرد و گفت: «از این عصبانیت بمیر»! ✊ هر چیزی که ایران را قوی کند آنها را ناراحت میکند؛ چرا؟ چون میدانند که اگر ایران قوی شد، توطئه‌ی علیه ایران ناکارآمد خواهد شد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم آیات 19 تا 22 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ أَ فَرَأَيْتُمُ اللاّٰتَ وَ الْعُزّٰى (١٩) پس به من از لات و عزّى [دو بت خويش] خبر دهيد وَ مَنٰاةَ الثّٰالِثَةَ الْأُخْرىٰ (٢٠) و منات، سومين [بت] ديگرتان [كه شما آنها را تمثال فرشتگانى به عنوان دختران خدا مى پنداريد، ] أَ لَكُمُ الذَّكَرُ وَ لَهُ الْأُنْثىٰ (٢١) آيا [به پندار شما] ويژۀ شما پسر و ويژۀ او دختر است ؟! تِلْكَ إِذاً قِسْمَةٌ ضِيزىٰ (٢٢) در اين صورت اين تقسيمى ظالمانه است نکته ها: خداوند قادرى كه بشر را به اوج آسمان ها مى برد و آيات بزرگ خود را به او نشان مى دهد كجا، و بت هاى سنگى بى خاصيّت كجا. در قرآن نام نُه بت آمده است: «لات»، «عُزّى»، «مناة» دراين سوره، «بعل» در صافّات و «ودّ»، «سواع»، «يَعوق»، «يغوث» و «نسر» در سوره نوح. پیام‌ها : - نگاه بايد هدفدار باشد. «أفرايتم اللات...» - مبلّغ بايد از عوامل انحراف و وسايل آن آگاه باشد. «اللات والعزّى و مناة...» - گاهى بايد اشيا و افراد و عوامل انحرافى را معرفى و افشا و محكوم كرد تا ديگران درس بگيرند و هدايت شوند. «اللات والعزّى و مناة...» - در اصلاح، ابتدا بايد سراغ سرچشمه ها رفت. در بت شكنى نيز بايد ابتدا سراغ بت هاى بزرگ رفت. (نظير آيه «فقاتلوا ائمّة الكفر»(26)) «اللات و العزّى و مناة...» - هرچه را براى خود نمى پسنديد، براى ديگران نپسنديد. «ألكم الذكر وله الانثى» (مشركان كه دختر را ننگ مى دانستند، فرشتگان را دختران خدا مى خواندند.) - در ارشاد، مى توان از شيوه طرح سؤال استفاده نمود. «ألكم الذكر و له الانثى» - تبعيض ميان دختر و پسر، نوعى بى عدالتى است. «ألكم الذكر و له الانثى . تلك اذاً قسمة ضيزى » ----- 26) توبه، 12. بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر