eitaa logo
کانال رسمی مسجد امام حسین علیه‌السلام پرند
800 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
48 فایل
اطلاع‌رسانی‌ برنامه‌های‌ فرهنگی، مذهبی‌ مسجدامام‌حسین‌عليه‌السلام‌پرند
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ابراهیم آيه 8 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَقَالَ مُوسَي إِن تَكْفُرُواْ أَنتُمْ وَمَن فِي الأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ ترجمه : و موسى (به بنى اسرائيل) گفت: اگر شما و ساكنان زمين همگى كفر ورزيد (به خداوند زيانى نمى رسد) چرا كه خداوند (ذاتاً) بى نياز و شايسته ى ستايش است.(نه آنكه از طريق ايمان و شكر شما بخواهد براى خود بى نيازى و ستايش كسب كند.) پیامها: - در شيوه دعوت وتبليغ، نبايد كار به خواهش از مردم برسد. «ان تكفروا... فان اللَّه الغنى» - ايمان و كفر، يا شكر و كفرانِ ما در ذات او اثرى ندارد. «لغنّى حميد» گر جمله ى كائنات كافر گردند بر دامن كبريائيش ننشيند گرد - با ايمان و عمل خود، بر خداوند هيچ منّتى نگذاريم كه او نيازى به اعمال ما ندارد. «لغنّى حميد» آيه 9 أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَالَّذِينَ مِن بَعْدِهِمْ لاَ يَعْلَمُهُمْ إِلاَّ اللّهُ جَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَرَدُّواْ أَيْدِيَهُمْ فِي أَفْوَاهِهِمْ وَقَالُواْ إِنَّا كَفَرْنَا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ وَإِنَّا لَفِي شَكٍّ مِّمَّا تَدْعُونَنَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ ترجمه : آيا خبر كسانى كه قبل از شما بودند، (مثل خبر غرق شدن) قوم نوح و (طوفان قوم) عاد و (صاعقه ى قوم) ثمود و كسانى كه بعد از آن ها بودند، به شما نرسيده است؟ همان ها كه جز خداوند از (آمار و تعداد تلفات) آن ها آگاه نيست، پيامبرانشان همراه با معجزات به سراغشان آمدند، ولى آن ها دست هايشان را در دهانشان مى گذاشتند (يعنى ساكت شويد و ما را موعظه نكنيد) و مى گفتند: ما به آنچه شما به آن فرستاده شده ايد، كفر مى ورزيم و ما از آنچه شما ما را به آن دعوت مى كنيد، در شكّ و ترديد هستيم. نکته ها: اين آيه يكى از مصاديق تذكر و توجّه به «ايّام اللَّه» است كه در آيه ى پنجم اين سوره مطرح شد. «و ذكرهم بايام اللَّه» به گفته شيخ طوسى در تفسير تبيان، شك با ريب فرق دارد. شك، ترديد طبيعى است ولى ريب، شكى است كه با سوء ظنّ و تهمت همراه باشد. شكى كه زمينه تحقيق و قبول حقيقت شود، شكّ سازنده و مفيد است، ولى شكّى كه در برابر بيّنات و معجزات مطرح است، همان لجاجت و شكّ مخرّب و باز دارنده ى انسان از پذيرش حقّ است. «لفى شكّ ... اليه مُريب» جمله «فردّوا ايديهم فى افواههم» را مى توان به چند صورت معنا كرد: الف: مخالفان با گذاشتن دست بر دهان حقگويان، صداى آنان را در گلو خفه مى كردند. ب: معجزات ودلايل انبيا به قدرى محكم بود كه گويا دست مردم را گرفته بردهانشان گذاشتند، كنايه از اينكه زبان مردم در برابر حق، بسته شد و حرفى براى گفتن نداشتند. ج: مخالفان انبيا از شدت خشم، انگشتان خود را گاز مى گرفتند. د: مخالفان انبيا، در حضور پيامبر دستان خود را بر دهانشان قرار مى دادند. كنايه از اينكه ساكت شوند و موعظه اى نكنند. پیامها: - از سوى خداوند سنت ها وقوانين ثابتى بر تاريخ و جامعه حاكم است، كه آشنايى با قسمتى از تاريخ مى تواند درس عبرتى براى قسمت ديگر باشد. «الم يأتكم..» - قسمت هايى از تاريخ بشر مجهول وناشناخته است. «لايعلمهم الااللَّه» - همه ى انبيا معجزه داشته اند. «جائتهم رسلهم بالبينات» - كفّار تنها مخالف شخص انبيا نبودند، بلكه با مكتب آنان مخالف بودند. «كفرنا بما اُرسلتم به» - شك كفار در حقانيت دين، ناشى از مقام تحقيق نيست، بلكه منشا آن بدبينى و لجبازى است. «شك... مريب»
حدیث (4) امام صادق عليه السلام : ما ضَعُفَ بَدَنٌ عَمّا قَويَتْ عَلَيْهِ النِّـيَّةُ؛ اگر اراده قوى باشد، هيچ بدنى براى انجام دادن كار، ناتوان نيست. من لايحضره الفقيه ج 4، ص 400، ح 5859
ذکر روز  شنبه :    یا رب العالمین سلام صبح شنبه اولین روز هفته بر همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید التماس دعا
‼️زیر ابرو برداشتن پسران و مردان 🔷س 1206: اخیراً رایج شده است که برخی پسران و مردان ابرو برمی‌دارند؛ آیا این کار اشکال دارد؟ ✅ج: به‌طورکلی آرایش زنانه برای مردان و آرایش مردانه برای زنان حرام است. از نظر اسلام آن شخصیت و تشخص مردانه برای مردان باید حفظ شود و آن شخصیت زنانه هم برای زنان؛ همچنان‌که گفته‌اند لباس خاص خانم‌ها را بنابر احتیاط واجب آقایان نپوشند و لباس خاص مردان را زنان نپوشند مگر برای یک غرض عقلایی مثلاً  اجرای فیلم یا نمایش. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️لباس های تنگ و چسبان 🔷س 1209: در استفاده از لباس‌های تنگ و چسبان چه معیارهایی باید رعایت شود؟ ✅ج: به‌طورکلی لباس نباید به‌قدری چسبان باشد که حجم و هندسه‌ی بدن مشخص شده و یا موجب جلب توجه نامحرم یا انگشت‌نما شدن شود. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
سخنی از نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام را بگوش جان بشنویم 90 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - الْفَقيهُ كُلُّ الْفَقيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النّاسَ و آن حضرت فرمود: فهمیده کامل کسى است که مردم را از مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ، وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْح  ِ اللّهِ، وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ رحمت خدا ناامید نکند، و از لطف الهى مأیوس نسازد، و از مجازات حق مِنْ مَكْرِ اللّهِ. ایـمـن ننـمایـد. 91 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - اِنَّ هذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَما تَمَلُّ و آن حضرت فرمود: دلها همچون بدنها خسته مى شود، الاَْبْدانُ، فَابْتَغُوا لَها طَرائِفَ الْحِكَمِ. براى رفع ملالت دلها لطائف حکمت را بجویید.
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ابراهیم آيه 10 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَي أَجَلٍ مُّسَـمًّي قَالُواْ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِيدُونَ أَن تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَآؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ ترجمه : پيامبرانشان (در جواب) گفتند: آيا درباره خدا، آفريدگار آسمان ها و زمين، شكى هست؟! (آيا هستى با اين عظمت نياز به خالق ندارد؟) او كه شما را (به راه حق) دعوت مى كند تا از گناهانتان بگذرد، و تا موعد معين شما رامهلت دهد. (كفّار) گفتند: شما جز انسانى همچون خود ما نيستيد، (و امتيازى بر ما نداريد) شما مى خواهيد ما را از آنچه نياكان ما مى پرستيدند باز داريد، (اگر غير از اين است) پس براى ما برهان و معجزه اى روشن (آنگونه كه ما مى خواهيم) بياوريد. نکته ها: در آيه ى قبل كفّار به انبيا گفتند: «تدعوننا» شما ما را به راه خدا مى خوانيد. ولى در اين آيه پيامبران به آنان گفتند: «يدعوكم» خدا شما را مى خواند. يعنى دعوت ما از جانب خود و به سوى خود نيست، بلكه از سوى خدا و به سوى خداست. به گفته ى زمخشرى و مراغى؛ وعده هاى قرآن نسبت به مؤمنين بخشش تمام گناهان است. «يغفر لكم ذنوبكم» ولى نسبت به ديگران، بخشش بعضى از گناهان است. «يغفر لكم من ذنوبكم» پیامها: - اعتقاد به خدا، فطرى و بديهى است و سزاوار شك نيست. «افى اللَّه شكّ» - در كنار عقل و فطرت، محبّت و دعوت لازم است. «أفى اللَّه شكّ... يدعوكم ليغفر لكم» - دين انسان را به پاكى از آلودگى ها دعوت مى كند. «يدعوكم ليغفر... ذنوبكم» - خداوند طالب غفران و آمرزش گناهان انسان است. «يدعوكم ليغفر لكم» - توبه و اطاعت از خداوند باعث تاخير اجل انسان مى شود.«يدعوكم... يوخركم الى اجل مسمّى» - خداوند از روى مهر، به هدايت دعوت مى كند و از روى لطف، تا پايان عمر مهلت انتخاب مى دهد. «يدعوكم - يؤخركم الى اجل مسمّىً» - عمر هر انسانى، از پيش اندازه گيرى و تعيين شده است. «الى اجل مسمّىً» - تعصّبات قومى و نژادى، مانع پذيرفتن حق است. «يعبد آباؤنا» - خانواده در عقايد و باورهاى انسان، نقش مهمى دارد.«يعبد آباؤنا» - عناد و گردنكشى در برابر حق، درد بى درمان است. تمام انبيا با معجزه به سراغ مردم مى رفتند، ولى لجاجت برخى مردم سبب مى شد كه همواره معجزه ى تازه اى كه طبق هوس آن ها باشد از پيامبران درخواست كنند. «فأتونا بسلطان مبين»
حدیث (5) امام على عليه السلام : اَلْعَجْزُ مَعَ لُزومِ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنَ القُدْرَةِ مَعَ رُكوبِ الشَّرِّ؛ ناتوانىِ همراه با خير بهتر از توانمندىِ در خدمت شر است. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 371 ، ح 8412
ذکر روز  یکشنبه:     یا ذالجلال والاکرام سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید التماس دعا
‼️پوشیدن تی‌شرت‌ کوتاه پسرانه و مردانه 🔷س 1213: پوشیدن تی‌شرت‌های کوتاه برای پسران و مردان به‌نحوی که بخشی از بدن در معرض دید قرار می‌گیرد چه حکمی دارد؟ ✅ج: به‌طورکلی اگر انسان لباسی بپوشد که مثلاً کوتاه است یا قسمتی از بدن پیدا است یا شکل و شمایل خاصی دارد و جلب توجه می‌کند و ممکن است انگشت‌نما شود و مردم بگویند این چه وضعیت و لباسی است، اگر در آن حد باشد حرام است. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
 ‼️پوشیدن جوراب نازک 🔷س 1211: آیا پوشیدن جوراب نازک برای خانم‌ها به‌طوری‌که پا در مقابل نامحرم مشخص باشد جایز است؟ ✅ج: از جمله شرایط پوشش و لباس این است که بدن‌نما و نازک نباشد که پوست بدن پیدا باشد. بنابراین پا باید از نگاه نامحرم پوشانده شود، اگر خانمی جوراب نازک بپوشد که پا دیده شود، حجابش کامل نیست و جوراب باید در حدی باشد که پا پیدا نباشد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
سخنی از نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام را بگوش جان بشنویم 92 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - اَوْضَعُ الْعِلْمِ ما وَقَفَ عَلَى اللِّسانِ، و آن حضرت فرمود: پست ترین دانش آن است که سر زبان مانده، وَ اَرْفَعُهُ ما ظَهَرَ فِى الْجَوارِح  ِ وَ الاَْرْكانِ. و برترین دانش آن اسـت که اثرش در اندام و ارکان ظاهـر گردد. 93 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - لايَقُولَنَّ اَحَدُكُمْ: «اللَّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِكَ و آن حضرت فرمود: کسى از شما نگوید: «الهى، از امتحان به تو مِنَ الْفِتْنَةِ» لاَِنَّهُ لَيْسَ اَحَدٌ اِلاّ وَ هُو مُشْتَمِلٌ عَلى فِتْنَة. پناه مى برم» چه اینکه کسى نیست مگر اینکه مشمول امتحان است. وَلكِنْ مَنِ اسْتَعاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلاّتِ الْفِتَنِ، فَاِنَّ اللّهَ اما اگر کسى خواست از خدا پناه جوید باید از فتنه هاى گمراه کننده پناه جوید، خداوند سُبْحانَهُ يَقُولُ: «وَ اعْلَمُوا اَنَّما اَمْوالُكُمْ وَ اَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ». سبحان مى فرماید: «بدانید که اموال و فرزندانتان مایه امتحانند». وَ مَعْنى ذلِكَ اَنَّهُ سُبْحانَهُ يَخْتَبِرُهُمْ بِالاَْمْوالِ وَ الاَْوْلادِ معنى آیه این است که خداوند آنان را به اموال و فرزندان لِيَتَبَيَّنَ السّاخِطَ لِرِزْقِهِ وَالرّاضِىَ بِقِسْمِهِ، وَ اِنْ كانَ سُبْحانَهُ آزمایش مى کند تا ناخشنود از رزق او و راضى به نصیب او را معلوم سازد، اگر چه اَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ اَنْفُسِهِمْ، وَلكِنْ لِتَظْهَرَ الاَْفْعالُ الَّتى بِها خداوند سبحان از خود آنها به آنها آگاهتر است، ولى آزمایش براى این است که يُسْتَحَقُّ الثَّوابُ وَالْعِقابُ، لاَِنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ الذُّكُورَ وَ کارهایى که سزاوار ثواب و اعمالى که موجب کیفر است آشکار گردد، زیرا بعضى از يَكْرَهُ الاِْناثَ، وَ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْميرَ الْمالِ وَ يَكْرَهُ انْثِلامَ مردم عاشق فرزند پسر و متنفر از دخترند، و برخى عاشق افزایش مال و ناراحت از الْـحـالِ . نقصان ثروتند.
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ابراهیم آيه 11 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ وَلَـكِنَّ اللّهَ يَمُنُّ عَلَي مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا كَانَ لَنَا أَن نَّأْتِيَكُم بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَعلَي اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ترجمه : پيامبرانشان در جوابشان گفتند: (آرى) ما جز بشرى مثل شما نيستيم، ولى خداوند بر هركس از بندگانش كه بخواهد منّت مى گذارد (و او را بر مردم مبعوث مى كند) و ما را نرسد كه جز با اذن خداوند، براى شما معجزه اى بياوريم، پس مؤمنان بايد تنها بر خداوند توكّل نمايند. نکته ها: گرچه در اين آيه مى فرمايد: خداوند بر هر كس بخواهد منّت گذاشته، او را پيامبر قرار مى دهد، ولى خداى حكيم مى داند كه چه كسى ظرفيّت و لياقت اين مسئوليّت بزرگ را دارد. «اللَّه اعلم حيث يجعل رسالته»(11) خدا بهتر مى داند كه رسالت خود را كجا قرار دهد. كفّار و مشركان با انبيا دو حرف داشتند: . شما انسان هايى مثل ما هستيد. . معجزه اى را كه ما پيشنهاد مى كنيم براى ما بياوريد. در اين آيه، پاسخ اين دو حرف آمده است: امّا اين كه ما انسانى همانند شما هستيم قبول داريم، ولى خداوند بر ما منّت گذاشته و به ما وحى كرده است، امّا اين كه معجزه ى ما به دلخواه شما باشد، اين نمى شود، زيرا ما حقّ نداريم بدون اذن خداوند، معجزه اى بياوريم.11) انعام ،124. پیامها: - گرچه انسان ها همه در شكل و ظاهر يكسانند، اما دليل بر اين نيست كه در باطن و معنويت نيز يكسانند. «ان نحن الاّ بشر مثلكم ...» - الگوها و مربيّان بايد با تربيت پذيران، در شرايط همسان باشند. (آنچه نقطه ى قوّت انبيا است ، در نظر بعضى نقطه ى ضعف بود. اگر پيامبران از خود انسان ها و داراى نيازها و غرايز و مشكلات انسانى نبودند نمى توانستند مربى و الگوى انسان ها واقع شوند.) «بشر مثلكم» - پيامبران، در باره خود غلوّ نمى كردند و مى گفتند: ما انسانى مثل شما هستيم. «ان نحن الاّ بشر مثلكم» - مقام نبوّت، هديه و منّت الهى است. «يمُنّ» - معجزه به امر خداست، نه خواست مردم. (حتّى اگر مردم توقع معجزه نداشته باشند، انبيا آن را مى آورند) «الاّ باذن اللَّه» - توكّل، لازمه ى ايمان است. «فليتوكّل المؤمنون» - مؤمن، از عناد و انكار مخالفان خسته نمى شود و با توكّل بر خداوند راهش را ادامه مى دهد. «وعلى اللَّه فليتوكّل المؤمنون»
حدیث (1) امام على عليه السلام: ايّاكُم وَ الحَلفَ فَاِنَّهُ يُنفِقُ السِّلعَةَ وَ يَمحَقُ البَرَكَةَ؛ از قسم خوردن بپرهيزيد، چرا كه كالا را تلف مى كند و بركت را از بين مى برد. كافى(ط-الاسلامیه) ج 5، ص 162، ح 4
ذکر روز  دوشنبه:     یا قاضی الحاجات سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید التماس دعا
‼️آرایش زنان مقابل نامحرم 🔷س 1217: آرایش کردن زنان و ظاهر شدن در مقابل نامحرم چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر خانمی آرایش داشته باشد، باید آرایشش را از نگاه نامحرم بپوشاند. اگر او آرایش کند به قصد اینکه نامحرم ببیند، این کار حرام است؛ اگر عمداً در نگاه نامحرم چهره‌ی آرایش‌شده‌اش را نپوشاند آن نیز حرام است؛ مواردی هم که در بحث پوشش خانم‌ها استثنا شده (گردی صورت و دست‌ها تا مچ) در صورتی است که آرایش و زینتی نداشته باشند. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam.
‼️پول خرد باقی مانده از مشتری 🔷س 1215: من در #پمپ_گاز کار می کنم، برای بازگرداندن #بقیۀ_پول_مشتری مشکل دارم، به ناچار در پایان شیفت کاری مقدار کمی از پول مشتری نزد من باقی می ماند، تکلیف این پولها چیست؟ البته ظاهراً مشتری بقیه پول را می بخشد. ✅ج: اگر با #رضایت_مشتری باشد استفاده از پول باقیمانده برای شما اشکال ندارد، ولی اگر بدون رضایت مشتری باشد، باید به مشتری برگردانید و در صورتی که مأیوس از یافتن مشتری می باشید، از جانب او به فقیر #صدقه بدهید. #احکام_خرید_و_فروش #حق_الناس #نداشتن_پول_خرد 🆔 @resale_ahkam
سخنی از نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام را بگوش جان بشنویم 94 - وَ سُئِلَ عَلَيْهِ السَّلامُ عَنِ الْخَيْرِ ما هُوَ؟ فَقالَ: - لَيْسَ الْخَيْرَ اَنْ يَكْثُرَ درباره خیر از حضرت سؤال شد فرمود: خیر افزون شدن مالُكَ وَ وَلَدُكَ، وَلكِنَّ الْخَيْرَ اَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ، وَ اَنْ يَعْظُمَ مال و فرزند نیست، خیر آن است که دانشت زیاد، و بردباریت حِلْمُكَ، وَاَنْ تُباهِىَ النّاسَ بِعِبادَةِ رَبِّكَ، فَاِنْ اَحْسَنْتَ بزرگ گردد، و به بندگى پروردگارت به مردم مباهات نمایى، پس اگر خوبى کردى مِدْتَ اللّهَ، وَ اِنْ اَسأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللّهَ. وَ لاخَيْرَ فِى خدا را شکر کنى، و اگر بدى نمودى به طلب مغفرت برخیزى. خیرى در الدُّنْيا اِلاّ لِرَجُلَيْنِ: رَجُل اَذْنَبَ ذُنُوباً فَهُوَ يَتَدارَكُها بِالتَّوْبَةِ، دنیا نیست مگر براى دو نفر: مردى که مرتکب گناهانى شده و با توبه جبران نماید، وَ رَجُل يُسارِعُ فِى الْخَيْراتِ. و مردى که به جانب کارهاى خیر مى شتابد.
حدیث (2) لقمان حكيم عليه السلام : يا بُنَىَّ ... اِذا دَعَتْكَ القُدْرَةُ عَلى ظُلْمِ مَنْ هُوَ دونَكَ فَاذْكُرْ قُدْرَةَ اللّهِ عَلَيْكَ؛ فرزندم ... هرگاه قدرت، تو را به ظلم بر زيردستت فرا خواند، قدرت خدا را بر خودت به يادآور. ارشاد القلوب(ديلمى) ج1، ص 72 و 73
بسم الله الرحمن الرحیم آيه 12 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَكَّلَ عَلَي اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَي مَا آذَيْتُمُونَا وَعَلَي اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ ترجمه : و چرا ما بر خدا توكل نكنيم، در حالى كه او ما را به راه هاى (سعادت) ما هدايت كرده است؟ قطعاً ما در برابر هر آزارى كه شما نسبت به ما روا داريد، مقاومت خواهيم كرد و اهل توكّل بايد فقط بر خداوند توكّل نمايند. نکته ها: توكّل يعنى وكيل گرفتن. وكيل بايد چهار شرط داشته باشد: درايت، امانت، قدرت و محبت و كسى جز خدا اين شروط را به نحو كامل ندارد، پس بر او توكّل كنيم. امام رضاعليه السلام فرمود: مرز توكّل آن است كه با ايمان به خدا، از هيچ كس نترسى.(12) 12) تفسير نورالثقلين. پیامها: - خدايى كه هدايت كرد، حمايت هم مى كند. پس تنها بر او توكّل كنيم.«نتوكل على اللَّه و قد هدينا» - راه انبيا همان راه خداست. (به جاى «سبله» فرمود:) «سُبلنا» چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «قل هذه سبيلى ادعوا الى اللَّه على بصيرة»(13) - لازمه پيمودن راه خدا، تحمّل سختى هاست. «سبلنا - لنصبرنّ» - هم بايد بر خدا توكل كرد و هم بايد در برابر مخالفان صبر و مقاومت نمود. «نتوكل على اللَّه... ولنصبرنّ» - مؤمن با آزار و شكنجه، از عقيده و عملش دست برنمى دارد. «لنصبرنّ على ما آذيتمونا» - كسى مى تواند صبر كند كه تكيه گاهى داشته باشد. «لنصبرنّ... على اللَّه نتوكل» آيه 13 وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّـكُم مِّنْ أَرْضِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا فَأَوْحَي إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ ترجمه : و كفّار به پيامبرانشان گفتند: ما قطعاً شما را از سرزمين خود بيرون مى كنيم، مگر آن كه در كيش ما در آييد. پس پروردگارشان به آنان وحى كرد كه ما حتماً ستمگران را نابود مى كنيم. نکته ها: سؤال: مگر انبيا قبل از بعثت، مشرك بودند كه كفّار از آنان تقاضا مى كردند به آيين ما باز گرديد؟ «لتعودنّ فى ملّتنا» پاسخ: اوّلاً ممكن است مراد كفّار، برگشت پيامبران در سلطه ى آنان باشد. يعنى مى گفتند: بر فرض كه شما ايمان داريد، ولى نبايد در برابر ما قيام كنيد و خود و يارانتان از راه ما سرپيچى نماييد. ثانياً كلمه ى «عود» اگر با حرف «الى» همراه بود به معناى بازگشت به حالت اوّل است، ولى حال كه با كلمه ى «فى» همراه است، مراد از آن تغيير و تحوّل است نه بازگشت به حالت اوّل، يعنى تغيير عقيده دهيد و آيين ما را بپذيريد. ثالثاً شايد مراد از بازگشت به شرك، برگشتن ياران پيامبران باشد نه خود آنان. پیامها: - همه ى انبيا، گرفتار مخالفان بودند. «قال الذين كفروا لرسلهم» - تهديد و تبعيد، سياست زورگويانِ بى منطق است. «لنخرجنكم ...» - كفّار نمى خواهند مؤمنان هوّيت مستقلّى داشته باشند. «لتعودنّ فى ملّتنا» - تهديد را بايد با تهديد پاسخ داد. «لنخرجنكم - لنهلكنّ» - دليل هلاكت است، ظلم نه كفر. «كفروا... لنهلكنّ الظالمين» - ظلم، دوام ندارد و ظالم، عاقبت نابود مى شود. «لنهلكنّ الظالمين»
ذکر روز  سه شنبه:     یا ارحم الراحمین سالروز میلاد خجسته فاطمه زهرا (س) سرور بانوان جهان، عطای خداوند سبحان، کوثر قرآن، همتای امیر مومنان و الگوی بی بدیل تمام جهانیان بر همه زنان عالم مبارک باد سالروز خجسته میلاد رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه بر همه مؤمنين به انقلاب اسلامی مبارک باد، سلام صبح این روز خجسته بر همه شما عزیزان مؤمن و ولایت مدار و شیعیان بی بی دوعالم حضرت فاطمه سلام الله عليها به خوبی و خوشی و سلامتی و عاقبت بخیری باشد موفق و مؤید باشید التماس دعا
‼️استفاده از کراوات در عروسی 🔷س 1222: آیا استفاده از کراوات در شب عروسی اشکال دارد؟ ✅ج: به طور کلی پوشیدن لباسهایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب می‌شود و استفادۀ از آن ترویج فرهنگ منحط و معاند غربی محسوب می شود، جایز نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️مشارکت کارگران در تولید جنس تقلبی 🔷س 1225: بعضی از شرکتهای زعفران #ساقه_زعفران را که نسبت به سرگل یا ممتاز، 10 برابر کمتر ارزش دارد، رنگ کرده و با خود زعفران بسته بندی می کنند و به قیمت بالا می فروشند، آیا این عمل حرام است؟ #کارگرانی که مجبورند این عمل را انجام دهند، در گناه این عمل شریکند؟ ✅ج: این کار حرام است و هر کس که در این کار دخالت داشته باشد، در گناه آن شریک است. #احکام_کسب_و_کار #شرکت_تولیدی #دخالت_در_تولید_جنس_تقلبی #ساقه_زعفران 🆔 @resale_ahkam
سخنی از نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام را بگوش جان بشنویم 95 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - لايَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ التَّقْوى، وَ كَيْفَ يَقِلُّ و آن حضرت فرمود: کم نیست عملى که با تقوا همراه است، و عملى که پذیرفته حق مـا يُـتَـقَـبَّـلُ ؟! است چگونه اندک باشد؟! 96 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - اِنَّ اَوْلَى النّاسِ بِالاَْنْبِياءِ اَعْلَمُهُمْ بِما و آن حضرت فرمود: نزدیک ترین مردم به انبیا آگاه ترین آنان است به آنچه آنها جـاءُوا بِهِ. - ثُمَّ تَلا عَلَيْهِ السَّلامُ:- از جانب حق آورده اند. سپس این آیه را تلاوت فرمود: «اِنَّ اَوْلَى النّاسِ بِاِبْراهيمَ لَلَّذينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِىُّ «نزدیک ترین مردم به ابراهیم آنهایند که از او پیروى کردند و این پیامبر اسلام وَالَّذينَ آمَنُوا.» - ثُمَّ قالَ:- اِنَّ وَلِىَّ مُحَمَّد مَنْ اَطاعَ اللّهَ وَ اِنْ و گرویدگان به اویند.» سپس فرمود: دوست محمّد(ص) کسى است که خدا را اطاعت کند هرچند بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ، وَ اِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّد مَنْ عَصَى اللّهَ وَ اِنْ پیوندش با محمّد دور باشد، و دشمن محمّد(ص) کسى است که خدا را نافرمانى نماید هرچند قَـرُبَـتْ قَـرابَـتُـهُ . قرابتش به آن حضرت نزدیک باشد.
🌟 خدا با ماست به شرط آنکه برای خدا باشیم! 👈 هرکس به وعده نصرت الهی باورندارد، به چهل سال انقلاب نگاه کند 🔻 رهبرانقلاب، صبح امروز در دیدار مداحان: 🔹️ دشمنان حقیقت و دین خدا، تازه به وجود نیامده‌اند و از آغاز، حضور و صف‌آرایی داشتند. امروز هم، همان صف‌آرایی هست و بعد از این هم خواهد بود. امروز شما در همان صفی هستید که ابراهیم، موسی، عیسی و پیامبر اسلام(ص) در آن قرار داشتند. اگر صف خود را نشناسیم دچار اشتباه میشویم. 🔸️ امروز هم پرچمی که در آسیا، اروپا و آمریکا و هر نقطه عالم در مقابل انقلاب اسلامی ایستاده، همان پرچمی است که در مقابل ابراهیم، موسی، عیسی و پیامبر اسلام(ص) قرار گرفته بود. 🔹️ دشمنان نابود شدند و پیامبران زنده‌اند. علت زنده ماندن راه پیامبران این است که خدا به آنان فرمود إِنَّنِي مَعَكُما أَسْمَعُ وَ أَرى‌ نترسید واهمه نکنید و دچار اشتباه نشوید. خدا باشماست. 🔸️ هرکس به این وعده‌ی الهی باور ندارد، به این #۴۰سال نگاه کند که دشمنان ما که مرکز قدرت دنیای مادی بودند، با همه‌ی وجود در مقابل این انقلاب ایستادند و هرکار توانستند کردند. 🔺️ بعد از ۴۰ سال آنها ضعیف‌تر از روز اولند و ما قوی‌تریم. این نشان میدهد خدای متعال با ماست؛ اما یک شرط دارد که با خدا باشید. ان تنصرالله ینصرکم. این درس را امام خمینی(ره) به ما داد. میگفت با خدا باشید و خودش با خدا بود. ۹۷/۱۲/۷ 📲 مطالب‌درباره‌رهبرانقلاب👇 https://t.me/joinchat/AAAAAEaPJPijNgEWbQfQ8w