eitaa logo
کانال رسمی مسجد امام حسین علیه‌السلام پرند
799 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
48 فایل
اطلاع‌رسانی‌ برنامه‌های‌ فرهنگی، مذهبی‌ مسجدامام‌حسین‌عليه‌السلام‌پرند
مشاهده در ایتا
دانلود
ذکر روز  جمعه :    اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم سلام صبح جمعه دوستان منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف به خیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید التماس دعا نماز جمعه را با شکوه برگزار کنیم سوره جمعه آیه 9 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﺍﻯ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ! ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻧﺪﺍ ﺩﻫﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺫﻛﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺸﺘﺎﺑﻴﺪ ، ﻭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ . ﻛﻪ ﺍﻳﻦ [ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺗﺮﻙ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ] ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ] ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻰ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ .(9)
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره کهف آیات 75 و 76 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِي صَبْراً قَالَ إِن سَأَلْتُكَ عَن شَيْءٍ بَعْدَهَا فَلَا تُصَاحِبْنِي قَدْ بَلَغْتَ مِن لَّدُنِّي عُذْراً ترجمه : گفت: آيا نگفتمت كه نمى توانى همپاى من صبر كنى؟ (موسى) گفت: اگر از اين پس چيزى از تو پرسيدم، ديگر با من همراه مباش، قطعاً از سوى من معذور خواهى بود (و اگر رهايم كنى حقّ دارى). نکته ها: پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: اگر موسى صبر مى كرد، عجايب بيشترى از خضر مى ديد.(79) 79) تفسير طبرى و ابوالفتوح. پیام‌ها : - اولياى خدا در تحمّل علم و ظرفيّت، در يك درجه نيستند. «لن تستطيع» - سه بار آزمايش و مهلت دادن، براى شناخت خصلت ها كافى است. «اِن سئلتك عن شى ء بعدها» - اگر با كسى تضادّ فكرى داريم و يكديگر را درك نمى كنيم، بى آنكه مقاومت كنيم از هم جدا شويم. «فلا تصاحبنى» - اعتراض هاى موسى به خاطر ابهام هايى بود كه در كار خضر مى ديد و جنبه ى سؤال داشت. «اِن سئلتك» - درباره ى عملكرد خود، رأى منصفانه بدهيم. «فلاتصاحبنى» موسى مسئوليّت بى صبرى خود را بر عهده گرفت. - وقتى از كسى جدا مى شويم، ادب را مراعات كنيم. «فلا تصاحبنى قد بَلغتَ من لدنّى عُذرا» - هر جدايى، نشانه ى كينه وعقده و غرور وتكبّر نيست. «قدبَلغتَ من لدنّى عذراً» آيه 77 فَانطَلَقَا حَتَّي إِذَا أَتَيَا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَمَا أَهْلَهَا فَأَبَوْا أَن يُضَيِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِيهَا جِدَاراً يُرِيدُ أَنْ يَنقَضَّ فَأَقَامَهُ قَالَ لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْراً ترجمه : پس آن دو به راه خود ادامه دادند تا به اهل يك آبادى رسيدند، از اهل آنجا غذا خواستند، آنان از مهمان كردن آن دو سرباز زدند. پس آن دو در آنجا ديوارى را يافتند كه در حال ريزش بود. خضر، ديوار را برپا كرد. (موسى با تعجّب) گفت: اگر مى خواستى براى اين كار مزد مى گرفتى! نکته ها: مردم از دادن غذا به موسى و خضر امتناع كردند، ولى خضر به تنهايى ديوارِ خراب را مجّانى تعمير كرد. پیام‌ها : - هر دوره ى آموزشى، نياز به حركت دارد و تنوّع در مكان براى آموزش هاى جديد، يك ارزش است. «فانطلقا» - ملّتى كه سقوط اخلاقى كند، از دادن نان به پيامبر اولواالعزم هم خوددارى مى كند. «اَبَوا أن يُضيّفوهما» (البتّه اين در صورتى است كه آنان را مى شناختند.) - آنان كه از مهمانانى غريب پذيرايى نكنند، قابل نكوهش اند. «فابَوا ...» - بى اعتنايى و بى مهرى مردم، در كار ما تأثير منفى نگذارد. «فابَوا أن يضيّفوهما» - انبيا گاهى در شدّت نياز به سر مى بردند. «اِستطعما» - گرچه نيازمندان به حداقل قناعت كنند، ولى كرامت انسانى مى گويد كه در حدّ ضيافت پذيرايى كنيد. «اِستطعما... يُضيّفوهما» - لازم نيست مهمان هميشه آشنا باشد، از مهمان غريب و ابن السبيل هم بايد پذيرايى كرد. «فابَوا أن يضيّفوهما» - بايد نواقص را اصلاح و تعمير كرد، نه آنكه هر چيز عيب دار را بى ارزش پنداشت و از آن دست كشيد. «فوجدا فيها جداراً ... فاقامه» - اولياى الهى اهل كينه و انتقام نيستند. گرچه آنان را مهمان نكردند، ولى خضر به آنان خدمت كرد. «ابَوا أن يضيّفوهما - فاقامه» - پيامبران بر مال و جان مردم ولايت دارند كه هرگونه تصرّف كنند و نياز به كسب اجازه از مالك ندارند. «فاقامه» - همه جا منطقِ «اوّل معاش سپس كار» و«اوّل تأمين سپس تمكين»، درست نيست. پيامبرِ گرسنه، مجّانى كارگرى مى كند. «اَبَوا... فاقامه» وقتى نياز را ديديم، دست به كار شويم و منتظر دعوت و بودجه و همكار و آيين نامه نباشيم. «جداراً، فاقامه» - كار كردن براى خدا بدون گرفتن مزد، عيب نيست. «فاقامه» - وقتى كارى را مفيد و لازم تشخيص داديم، به انتقاد اين و آن كارى نداشته باشيم. «لتّخذتَ عليه اجراً» - كار كردن و مزد گرفتن و اجير شدن ننگ نيست. «لتّخذتَ عليه اجراً» - اولياى خدا براى پول كار نمى كنند. «لو شئتَ لتّخذتَ عليه اجراً»
26 مهرماه روز تربیت بدنی و ورزش گرامی باد هفته تربيت بدني همه ساله از ۲۶ مهر تا دوم آبان به منظور آشنايي جامعه با اهميت و اثرات كاربرد ورزش در زندگي فردي و اجتماعي، اشاعه و توسعه و ترويج ورزش در خانه و خانواده و هدايت و ارشاد جامعه به ورزش‏ هاي همگاني برگزار مي ‏شود. ورزش و فعاليت فيزيكي در سلامت روان نيز مؤثر است. مطالعات نشان مي‏ دهد كه موارد افسردگي، اضطراب و... در اثر فعاليت فيزيكي بهبود يافته و ورزش به عنوان يك عامل حمايتي در درمان بيماري رواني پذيرفته شده است. ورزش و فعاليت جسماني به همراه رژيم غذايي مناسب، عدم استعمال مشروبات الكلي و دخانيات و انجام مراقبت‏ هاي دوره‏ اي، در پيشگيري از بيماري ‏ها و رسيدن به بالاترين سطح سلامتي و بازدهي اقتصادي و اجتماعي نقش دارند. ورزش‏ هاي سبك مانند پياده‏ روي، باعث مصرف انرژي شده و سهم بسيار مهمي در كنترل وزن و كاهش چربي در بدن دارد. همچنين فعاليت فيزيكي سبك و منظم از طريق تقويت كاركردهاي ايمني، باعث افزايش سطح فعاليت سيستم ايمني در بدن شده و در پيشگيري از سرطان مؤثر مي ‏باشد.
‼️دعای غیر عربی در نماز 🔷س 1860: آیا می توانیم در #نماز به زبان فارسی یا زبان دیگری غیر از عربی #دعا کنیم؟ ✅ج: اشکال ندارد، البته #اذکار_مخصوص_نماز، باید به #زبان_عربی گفته شود. #احکام_نماز #دعای_فارسی_در_نماز 🆔 @resale_ahkam
🏴تکرار جملات در دعاها 🔷س 1859: جملاتی که در ادعیه مشهور مثل دعای کمیل و زیارت عاشورا سه مرتبه یا بیشتر تکرار میکنند از نظر شرعی صحیح می باشد یا خیر و آیا روایتی در این زمینه موجود میباشد؟ ✅ج: فی نفسه بدون قصد ورود مانع ندارد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
حدیث (1) امام على عليه السلام : أَعظَمُ المَصائِبِ الجَهلُ؛ بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم،ص73
دوستان عزیز رساله حقوق امام سجاد حضرت امام علی بن الحسین علیه السلام به بیان 50 حقی که بر ذمه هریک از ماست پرداخته، سعادت دنیا و آخرت ما در گرو رعایت این حقوق است. لذا هرشب یکی از این حقوق را با تأمل و تفکر مطالعه کنیم. ۲۴ - و أما حق برادرت بدان که او دست تو است که با آن کار میکنى و پشت تو است که باو پناه میبرى و عزت تو است که باو اعتماد دارى و نیروى تو است که با آن یورش برى، مبادا او را ساز و برگ نافرمانى خدا بدانى و نیز وسیله ظلم بحق خدا، و او را در باره خودش یار باش و در برابر دشمنش کمک کار، و میان او و شیاطینش حائل شو و حق اندرز او را بجاى آور و باو رو کن براى رضاى خدا اگر منقاد پروردگارش شد و بخوبى از او پذیرا گردید و گر نه خدا نزد تو مقدم باشد و از اویش گرامیتر بدار.
♨️ کاروان پیاده روی عزاداران شهر پرند در اربعین حسینی (ع) 🔻 مراسم جاماندگان پیاده روی اربعین حسینی در شهر پرند صبح روز شنبه ۲۷ مهر ماه ساعت ۹:۳۰ از مسجد جامع امام علی (ع) تا مزار شهدای گمنام برگزار خواهد شد. @newsparandpress
🌷‍ اعمال روز اربعین 🌷‍ ❶ «زیارت امام حسین علیه السلام و زیارت اربعین» در این روز زیارت امام حسین (ع) مستحب است و این زیارت‌، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری (ع) روایت ‌شده که فرمود: " علامت مؤمن پنج چیز است، ۱- پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز خواندن ۲- و زیارت اربعین کردن ۳- و انگشتر بر دست راست کردن ۴- و جَبین (پیشانی)را در سجده بر خاک گذاشتن ۵- و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را بلند گفتن است."  ❷ «غسل اربعین و توبه» ❸ بعد از نماز صبح 100 مرتبه (لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم) ❹ 70 مرتبه تسبیحات اربعه ❺ بعد از نماز ظهر سوره والعصر و سپس 70 مرتبه استغفار ❻ غروب اربعین 40 مرتبه لا اله الا الله ❼ بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام 📚 وسائل الشیعه‌ ج۱۰ ص۳۷۳ @radioarbaeen
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره کهف آیه 78 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم قَالَ هَذَا فِرَاقُ بَيْنِي وَبَيْنِكَ سَأُنَبِّئُكَ بِتَأْوِيلِ مَا لَمْ تَسْتَطِع عَّلَيْهِ صَبْراً ترجمه : (خضر) گفت: اين (بار) جدايى ميان من و توست، بزودى تو را از تأويل و راز آنچه نتوانستى بر آن صبر كنى آگاه خواهم ساخت. نکته ها: «تأويل» به معناى ارجاع و بازگشت دادن است و به هركارى كه به هدف برسد يا پرده از اسرارى بردارد گفته مى شود. جدايىِ خضر از موسى به پيشنهاد خود موسى بود كه گفت: «اِن سألتك عن شى ء بعدها فلاتصاحبنى» و زمينه ى آن را با سؤال ها و اعتراض هاى مكرّر و تنها گذاشتن او در ساختن ديوار فراهم كرد. از موسى پرسيدند: سخت ترين لحظاتى كه بر تو گذشت، كدام لحظه بود؟ گفت: با آنكه از فرعونيان تهمت ها شنيدم و از بنى اسرائيل بهانه جويى ها ديدم، ولى دشوارترين زمان، آن لحظه اى بود كه خضر گفت: «هذا فراق بينى و بينك».(80) بگذار تا بگريم، چون ابر در بهاران كز سنگ ناله خيزد، روز وداع ياران 80) محجّة البيضاء و تفسير ابوالفتوح. پیام‌ها : - هر كس قدر وصال را نداند، گرفتار فراق خواهد شد. «هذا فراق...» - به كوچك ترين انتقادى ياران خود را از دست ندهيم. خضر بعد از چند مرحله فرمود: «هذا فراق...» - هر چه سريعتر ابهام ذهنى ديگران را بر طرف كنيد. «سأنبّئك» - با تعليم حكمت، ظرفيّت افراد را افزايش دهيم. «سأنبّئك بتأويل مالم تستطع...» - حوادث ظاهرى، گاهى جنبه ى باطنى هم دارد. «تأويل مالم تستطع عليه صبراً»
ذکر روز  شنبه :    یا رب العالمین سلام صبح شنبه اولین روز هفته، مصادف است با اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را به همه دوستان عزیز شیعیان آن امام همام تسلیت و تعزیت عرض می کنیم ان شاءالله زیارت همه دوستانی که موفق به حضور در راهپیمایی عظیم راه بهشت از نجف تا کربلا شده و در مراسم حب الحسین يجمعنا شرکت کردند مورد قبول حق تعالی قرار گرفته باشد. دیگر دوستانی که موفق به حضور در مراسم حب الحسین يجمعنا در راه بهشت نشدند این مراسم را در این روز هرکدام در شهر خود برگزار کنیم
اربعین حسینی چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) که با ۲۰ صفر مصادف است. مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ صفر سال ۶۱ قمری در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا رفتند؛ البته گروهی از علما همچون شیخ مفید و شیخ طوسی تصریح کرده‌اند که اسرا در بازگشت از شام به مدینه رفتند. همچنین جابر بن عبدالله انصاری، در این روز به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شده است. زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است و بنابر روایتی از امام حسن عسکری(ع) از نشانه‌های مؤمن دانسته شده است. ۲۰ صفر در ایران تعطیل رسمی است و شیعیان در این روز عزاداری می‌کنند. راهپیمایی اربعین شیعیان به سوی کربلا، به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان جهان، تبدیل شده و در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار گرفته است. بیشترین زائرانی که در اربعین از دیگر کشورها به عراق می‌روند، از ایران‌اند.
جابر بن عبدالله انصاری، اولین زائر اربعین حسینی جابربن¬عبدالله انصاری به همراه شاگردش عطیه عوفی نخستین زائران حرم امام حسین(ع) بودند که پس از واقعة عاشورای سال 61 هجری از مدینه رهسپار عراق شدند و روز بیستم صفر به کربلا رسیدند. زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) یادگار اوست. جابر صحابی رسول خدا| و پنج امام معصوم(ع) پیش از هجرت پیامبر| به مدینه، در منی با آن حضرت بیعت کرد. او در جنگ¬های بسیاری در رکاب رسول خدا| و امیرمؤمنان(ع) شرکت کرد و همواره مدافع پیامبر| و اهل¬بیت(ع) بود. گزارش جابر از حجة¬الوداع و حضور او در شمار راویان حدیث غدیر، نشان از شخصیت آگاه و شجاع او دارد. این صحابی جلیل¬القدر هیچ¬گاه در برابر ستم خلفای اموی خاموش نماند در رخدادهای صدر اسلام، حضوری پرنگ داشت. این نوشتار، ضمن معرفی جابربن¬عبدالله انصاری به عنوان نخستین زائر اربعین حسینی، ابعاد گوناگون این شخصیت منحصربه¬فرد را بیان می¬کند.
📸 کاروان پیاده روی عزاداران شهر پرند در اربعین حسینی (ع) 🔹 مراسم جاماندگان پیاده روی اربعین حسینی در شهر پرند صبح روز شنبه ۲۷ مهر ماه ساعت ۹:۳۰ از مسجد جامع امام علی (ع) تا مزار شهدای گمنام برگزار خواهد شد. 🔹 در ابتدای این مراسم، پیاده روی از مسجد جامع امام علی (ع) آغاز و با طی مسیر میدان امام خمینی (ره) به گلزار شهدای گمنام ختم می شود. 🔹جهت ارائه خدمات به عزاداران روز اربعین ۳ ایستگاه صلواتی در مقابل مسجد جامع امام علی (ع)، میدان امام خمینی (ره) و گلزار شهدا بر پا خواهد شد. 🔹 گفتنی است جهت ایاب و ذهاب مهرنشینان پرند در روز اربعین نیز در مقابل هر مسجد یک دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده است که ساعت ۹ صبح روز اربعین از درب مساجد به سمت مسجد جامع و پس از پایان مراسم نیز از گلزار شهدا به سمت مساجد، عزاداران را منتقل خواهد کرد. @shohadagomnam_parand
🏴کار در روز اربعین 🔷س 1862: کار کردن در روز اربعین مشکل دارد ؟ ✅ج: فی نفسه اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
🏴نسبت دادن الفاظ رکیک به خود در عزاداری 🔷س 1863: نظر حضرت آقا در مورد الفاظی که در عزاداری‌ها و نوحه‌ها استفاده میشود و در شان یک مسلمان و حتی انسان نیست و نسبت دادن یکسری الفاظ رکیک به خود چه حکمی دارد؟  ✅ج: کلا در عزاداری آن نزاکت و سنگینی و وزانت عزاداری باید حفظ شود. در پاسخ یکی از سوال‌ها ما اشاره کردیم که هم باید از مطالبی که حرام است - مثل کذب مثل غلو نسبت به ائمه اطهار علیهم‌السلام - پرهیز شود و هم باید از مطالبی که دون شان یک مسلمان است، پرهیز شود. اصلا اسلام پیروان خودش را وزین ، سنگین و باوقار می‌پسندد. شما نگاه کنید از جمله لباس‌های حرام، لباس شهرت است و لباس شهرت یعنی لباس سبک، لباسی که در شان یک مسلمان نیست، لباسی که از نظر رنگ، دوخت یا کیفیت پوشیدن یا حتی اندراس به گونه‌ای است که اگر طرف بپوشد در جامعه انگشت‌نما می‌شود، این در شان یک مسلمان نیست. لذا در تعابیری که خوانده می‌شود در نوحه‌ها ولو حالا در مقام اظهار ارادت به معصومین علیهم‌السلام یا به اباعبدالله علیه‌السلام باشد، اما در شان یک مومن نیست چنین الفاظی به کار ببرد، و در عزاداری از آن پرهیز شود. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
حدیث (2) امام على عليه السلام : لا يَزكو مَعَ الجَهلِ مَذهَبٌ؛ هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم،ص74
دوستان عزیز رساله حقوق امام سجاد حضرت امام علی بن الحسین علیه السلام به بیان 50 حقی که بر ذمه هریک از ماست پرداخته، سعادت دنیا و آخرت ما در گرو رعایت این حقوق است. لذا هرشب یکی از این حقوق را با تأمل و تفکر مطالعه کنیم. ۲۵ - و أما حق آقائى که تو را آزاد کرده اینست که بدانى مالش را در راهت خرج کرده و تو را از خوارى بندگى و وحشت آن بعزت آزادى و آرامش آن رسانده و از اسیرى ملکیت آزادت کرده و حلقه هاى بندگى را از تو گشوده و نسیم عزت را برایت پدید آورده و از زندان قهرت بدر آورده و جلو سختى تو را بسته و زبان عدالت را بر تو گشوده و همه دنیا را برایت مباح کرده و تو را مالک خود نموده و از اسارت رها کرده و براى عبادت پروردگار فراغت بخشیده و متحمل کسر مال خود شده، پس بدان که او پس از خویشاوندت از همه مردم بتو نزدیکتر است در زندگى و مرگت و سزاوارترین مردم است بیارى و کمک و همکارى تو در راه خدا، پس تا او را نیازیست خود را بر او مقدم مدار.
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره کهف آیه 79 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم أَمَّا السَّفِينَةُ فَكَانَتْ لِمَسَاكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدتُّ أَنْ أَعِيبَهَا وَكَانَ وَرَاءهُم مَّلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْباً ترجمه : اما آن كشتى (كه سوراخ كردم) از آنِ بينوايانى بود كه در دريا كار مى كردند. خواستم آن را معيوبش كنم، (چون) در كمين آنان پادشاهى بود كه غاصبانه و به زور، هر كشتى (سالمى) را مى گرفت. نکته ها: «وراء» به هر مكان پنهانى و پوشيده گفته مى شود؛ خواه آن مكان روبروى انسان باشد، يا پشت سر او. آنچه را انسان مشاهده مى كند، يك چهره ى ظاهرى امور است كه چه بسا براى آن، چهره ى باطنى نيز وجود داشته باشد. ظاهر كارهاى خضر در ديدگاه حضرت موسى كار خلاف بود، ولى در باطن آن، راز و رمز و حقيقتى نهفته بود. خضر، كشتى را به گونه اى سوراخ نكرد كه آب در آن رفته وسبب غرق شود، بلكه آن را معيوب ساخت. چه بسا عيب ها ونواقصى كه مصلحت ها در آن است.(81) معيوب كردن كشتى براى آن بود كه به دست آن پادشاه ستمگر نيفتد و آن بينوايان، بينواتر نشوند. در واقع دفع اَفسد به فاسد بود، كه اين كار همه كس نيست و تشخيص اهمّ و مهم كار دين شناسان عميق است. اهل بيت عليهم السلام، گاهى برخى ياران خالص خود را در حضور ديگران نكوهش و عيبجويى مى كردند، تا مورد سوءظنّ حكومت ستمگر قرار نگيرند و جانشان سالم بماند. چنان كه امام صادق عليه السلام از زراره انتقاد علنى كرد تا از آزار عبّاسيان درامان باشد، سپس به او پيام داد كه براى حفظ جان تو چنين كردم. آنگاه اين آيه را تلاوت كردند: «اما السفينة...» و فرمودند: تو بهترين كشتى اين دريايى كه طاغوت در پى تو و مراقب توست.(82) كسانى پا به دنياى اسرار گذاشته و به باطن اشيا آگاه مى شوند كه از مرحله ى ظاهر گذشته باشند، همچون موسى عليه السلام كه عالم به شريعت بود و به آن عمل مى كرد، در دوره ى همراهى با خضر، به اسرار باطنى نيز آگاه شد. 81) بسا شكست كز آن كارها درست شود كليد رزق گدا پاى لنگ و دست شل است (صائب) 82) تفسير نورالثقلين. پیام‌ها : - مراعات نظم در شيوه ى آموزش مهم است. سؤال اوّل از شكستن كشتى بود، ابتدا پاسخ همين سؤال مطرح مى شود. «امّا السفينة» - اسرار ناگفته و راز كارها، روزى آشكار مى شود. «امّا السفينة» - شخص حكيم، هرگز كار لغو نمى كند و اعمالش براساس حكمت ومصلحت است.(83) «امّا السفينة» - افراد متعهّد، بايد حافظ حقوق و اموال محرومان باشند. «فكانت لمساكين...» - اولياى خدا دلسوز مساكين و محرومانند. «لمساكين» - چه بسا كسانى با داشتن سرمايه و كار، باز هم درآمدشان براى مخارجشان كافى نباشد و از نظر قرآن، مسكين محسوب شوند. «مساكين يعملون» - مشاركت در سرمايه و كار، عقد قانونى و در اديان قبل نيز بوده است. «مساكين يعملون» - بايد حاكمان غاصب را از دست يابى به اموال مردم محروم كرد. «اعيبها... ملك يأخذ» - دفع افسد به فاسد جايز ورعايت اهمّ ومهم لازم است. «اعيبها... ملك يأخذ» - طاغوت ها به كم راضى نيستند. به فقرا و سرمايه هاى اندك هم رحم نمى كنند. «يأخذ كل سفينةٍ» - هر چند كار خضر به فرمان خدا بود، «ما فعلتُه عن أمرى» امّا براى رعايت ادب، عيب دار ساختن كشتى را به خود نسبت داد. «أعيبها» - كار پيامبران معمولاً براساس قوانين ظاهرى است، امّا وظيفه ى خضر، براساس واقعيّات بود. «اردت ان اعيبها... ملك يأخذ» 83) گر خضر، در بحر كشتى را شكست صد درستى، در شكست خضر هست (مولوى)
ذکر روز  یکشنبه:     یا ذالجلال والاکرام سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید التماس دعا
🏴کپی گرفتن و تکثیر از سی دی های سخنرانی و مداحی 🔷س 1864: آیا کپی گرفتن و تکثیر از سی دی های سخنرانی یا عزاداری یا نرم افزار مذهبی و فرهنگی با سایر سیدی ها تفاوت دارد؟ ✅ج: احوط این است که در نسخه برداری و تکثیر نوارهای کامپیوتری که در داخل تولید شده است، حقوق صاحبانشان از طریق کسب اجازه از آنان رعایت شود؛ و فرقی در حکم موارد مذکور وجود ندارد.   📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
🏴مداحی به سبک ترانه و پاپ 🔷س 1865: مداحانی که از #سبک های #ترانه و #پاپ در #مداحی استفاده می کنند چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر به سبک #موسیقی_لهوی حرام باشد، و یا موجب #وهن_مذهب یا #مراسم_عزاداری معصومین(علیهم السلام) باشد جایز نیست؛ و در هر حال لازم است مؤمنین مراعات #شؤون_عزاداری معصومین(علیهم السلام) به ویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(علیه السلام) را بنمایند. #احکام_عزاداری #مداحی_سنتی #مداحی_جدید #سبک_موسیقی 🆔 @resale_ahkam
دوستان عزیز رساله حقوق امام سجاد حضرت امام علی بن الحسین علیه السلام به بیان 50 حقی که بر ذمه هریک از ماست پرداخته، سعادت دنیا و آخرت ما در گرو رعایت این حقوق است. لذا هرشب یکی از این حقوق را با تأمل و تفکر مطالعه کنیم. ۲۶ -و أما حق آزاد کرده تو اینست که بدانى خدا تو را حمایت کن و یاور و پناهگاهش ساخته و او را وسیله و واسطه میان خودش و او نموده و سزا است که تو را از دوزخ نجات دهد و این ثواب در آخرت از او براى تو باشد و در دنیا هم میراث او را ببرى در صورتى که خویشاوندى ندارد در عوض اینکه مالت را خرج او کردى و بحق او قیام کردى پس از صرف مالت در آزادى او و اگر مراعات او را نکنى بیم آن میرود که میراثش بر تو گوارا نباشد، و لا قوه الا بالله.
حدیث (3) امام على عليه السلام : كَم مِن عَزيزٍ أَذَلَّهُ جَهلُهُ؛ چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم،ص76
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره کهف آیه 80 و 81 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَأَمَّا الْغُلَامُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينَا أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَاناً وَكُفْراً فَأَرَدْنَا أَن يُبْدِلَهُمَا رَبُّهُمَا خَيْراً مِّنْهُ زَكَاةً وَأَقْرَبَ رُحْماً ترجمه : و امّا نوجوان (كه او را كشتم) پدر و مادرش هر دو مؤمن بودند. ترسيديم كه او آن دو را به كفر و طغيان وا دارد. (از اين رو) خواستيم كه پروردگارشان به جاى او (فرزندى) پاك تر و بهتر و با محبّت تر به آن دو بدهد. نکته ها: «اِرهاق» به معناى وادار كردن ديگرى به كارى است كه انجام آن براى او دشوار و طاقت فرسا باشد. در حديث آمده است: خداوند به جاى آن پسر، دخترى به آن دو مؤمن داد كه از نسل او هفتاد پيامبر پديد آمدند.(84) گاهى فرزند، سبب انحراف و كفر والدين مى شود، «خشينا أن يُرهقهما...» گاهى هم والدين فطرت پاك و توحيدى فرزند را به كفر و آيين هاى انحرافى مى كشانند. چنانكه پيامبراكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: هر فرزندى، به طور فطرى خداشناس و مؤمن است، مگر آنكه پدر و مادر او را تغيير دهند.(85) 84) تفسير نورالثقلين. 85) كلّ مولودٍ يولد على الفطرة حتّى يكون ابواه يهوّدانه و ينصّرانه». بحار، ج 3، ص 282. پیام‌ها : - اولياى خدا كار لغو و بى جهت نمى كنند، گرچه در ظاهر خلاف به نظر آيد. «اما الغلام» - مرگ فرزند، بهتر از آن است كه بد عاقبت و موجب فساد و طغيان شود. «يرهقهما طغياناً و كفراً» - خداوند به پدر و مادر با ايمان، عنايت خاص دارد. «ابواه مؤمنين فخشينا» - گاهى جسم بايد فداى فكر بشود. فرزند كشته مى شود تا ايمان پدر و مادر محفوظ بماند. «خشينا ان يرهقهما» - بايد فتنه ها را پيش بينى كرد و از ريشه خشكاند. «خشينا ان يرهقهما» - طغيان و سركشى زمينه ى كفر است. (طغيان» قبل از «كفر» آمده است.) - اراده ى مردان خدا، اراده ى خداست. «اردنا ان يبدِلهما» - اولياى خدا هم مسئوليّت دارند و هم در انديشه ى آينده ى مردم مى باشند. «اردنا ان يبدِلهما» - گاهى دليل گرفتار شدن مؤمنين به بعضى ناگوارى ها، حفظ ايمان و عقيده خود آنان است. «يبدِلَهما خيراً منه» - اگر خداوند چيزى را از مؤمن گرفت، بهتر از آن را به او مى دهد. «يبدِلهما ربّهما خيراً منه» - از بين رفتن فرزنذ ناصالح و جايگزينى آن با فرزند صالح، جلوه اى از ربوبيّت خداوند است. «يبدِلَهما ربّهما خيراً منه» - تنها پاكى و صلاح فرزندان كافى نيست، بايد نسبت به پدر و مادر مهربان باشند. «زكوة واقرب رحماً» - آنچه ارزش است، سلامت، پاكى ومحبّت به والدين است، نه دختر يا پسر بودن فرزند. «زكوةً و اقرب رحماً»