بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره مريم
آیه 36
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَإِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ
ترجمه :
و در حقيقت، خدا پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستيد كه راه مستقيم همين (بندگى او) است.
نکته ها:
حضرت عيسى عليه السلام در معرّفى خود گفت: من بنده ى خدايم، «انّى عبداللّه» اوّلين دستورى كه دريافت كرد درباره ى نماز و عبادت بود، «و اوصانى بالصلوة» و اوّلين برنامه اى را هم كه اعلام كرد پرستش و عبادت خداوند بود. «فاعبدوه»
اصرارِ حضرت مسيح بر يكتاپرستى و تأكيد بر اينكه راه مستقيم همين است و بس، پاسخى است به طرفداران تثليث و ديگران.(38)
38) مشابه اين آيه، در سوره ى آل عمران آيه ى 51 و سوره ى زخرف آيه ى 64 نيز آمده است.
آیه 37 و 38
فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِن بَيْنِهِمْ فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ كَفَرُوا مِن مَّشْهَدِ يَوْمٍ عَظِيمٍ
أَسْمِعْ بِهِمْ وَأَبْصِرْ يَوْمَ يَأْتُونَنَا لَكِنِ الظَّالِمُونَ الْيَوْمَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ
ترجمه :
پس گروه هايى از ميان خودشان به اختلاف پرداختند، پس واى بر كسانى كه كافر شدند از حضور در روز بزرگ (قيامت).
چه خوب شنوا و بينايند روزى كه به سوى ما مى آيند، ولى ستمگران امروز در گمراهىِ آشكارند.
نکته ها:
«حزب» گروهى است كه داراى مواضع و اهداف خاص و متّحدى باشند.
كلمه ى «مشهد» يا به معناى محلّ حضور مردم است و يا محل گواهى و اداى شهادت. زيرا در قيامت، هم مردم حاضر مى شوند و هم گواهان بسيارى از فرشتگان و انبيا، درباره ى اعمال انسان گواهى مى دهند.
بعضى از مردم، عيسى را خدا مى دانستند، نظير فرقه ى «يعقوبيّه» و بعضى گفتند: او فرزند خداست، مثل «نسطوريّه» و گروهى به تثليث قائل شدند، مانند «اسرائيليّه»، ولى همه در قيامت بر بطلان عقايد خود شهادت خواهند داد.(39)
39) تفسير اطيب البيان.
- با اينكه حضرت عيسى عليه السلام، راه مستقيم را نشان داد، باز گروهى اختلاف ايجاد كردند. «فاختَلَف»
- حزب گرايى و اختلاف آگاهانه، در طول تاريخ بوده است. «فاختَلف الاحزاب»
- كفّار ظالمند. (به خود، مكتب وجامعه، ظلم مى كنند) «للّذين كفروا... الظالمون»
سالروز حماسه شکست حصر و آزادسازی سوسنگرد
تاریخ عملیات: ۲۶ آبان ۱۳۵۹
مکان عملیات: جبهه جنوبی، سوسنگرد
فرماندهی: مشترک
نوع تک: نیمهگسترده
ارگانهای عملکننده: مشترک(ارتش، سپاه، ستاد نیروهای نامنظم)
استعداد نیروهای درگیر: ایران؛ ۶ گردان پیاده و زرهی، عراق؛ ۸ گردان پیاده و زرهی
تلفات انسانی عراق: ۷۹۵ نفر
هدف عملیات: نجات سوسنگرد از خطر سقوط حتمی
عملیات سوسنگرد از عملیات جنگی ایران در جریان جنگ ایران و عراق بود. این عملیات در محور سوسنگرد به صورت نیمهگسترده در تاریخ ۱۳۵۹/۸/۲۶ به فرماندهی مشترک انجام شد.
این عملیات قرار بود با مشاركت پاسداران و تیپ ۲ لشكر ۹۲ زرهی خوزستان و نیروهای ستاد جنگهای نامنظم انجام شود. كلیه هماهنگیها برای انجام عملیات و نجات مدافعان توسط حضرت آیتالله خامنهای-شهید چمران انجام گرفته بود و قرار بود فردا صبح نیروی اصلی عملیات كه همان تیپ ۲ زرهی ۹۲ بود حمله خود را به سوسنگرد آغاز كنند كه شب ساعت حدود ۱۲ شب فرمانده لشكر ۹۲ زرهی امیر سرتیپ غلامرضا قاسمینو در تماس تلفنی با حضرت آیتالله خامنهای اظهار داشت كه فرمانده نیروی زمینی ارتش تیمسار ظهیرنژاد اظهار داشته كه تیپ ۲ نباید در عملیات شركت كند وچون احتمال انهدام تیپ وجود دارد به دستور بنیصدر از شركت در این عملیات خودداری كند. با این دستور عملاً عملیات لغو میشد و سوسنگرد نیز سقوط میكرد و تمام مدافعان به شهادت میرسیدند. بلافاصله حضرت آقا در تماس تلفنی این مسأله را با حضرت امام در میان میگذارند و امام هم میفرمایند تیپ باید شركت كند و نیازی به اجازه بنیصدر نیست حضرت آقا هم فوراً نامهای به فرماندهی لشكر۲ زرهی مینویسند كه تیپ باید در عملیات شركت كند و هركس از این دستور سرپیچی كند مسئول است، شهید چمران نیز در زیر نامه متنی را اضافه میكند با این مضمون كه اگر تیپ فردا عمل نكند ۵۰۰ نفر از مدافعان فردا به شهادت میرسند و اگر من زنده باشم با مسئول متخلف برخورد خواهم كرد «منظور بنیصدر میباشد» از آن طرف فرماندهی متعهد لشگر ۲ هم كه علاقه خاصی به رهبر معظم انقلاب داشتند تیپ را در حالت آمادهباش قرار میدهند و فردا صبح عملیات به فرماندهی شهید چمران و امیر قاسمینو در مورخه ۲۶/۸/۵۹ آغاز میشود و با حمایت چند فروند بالگرد توپدار كبری محاصره سوسنگرد شكسته میشود.
در این عملیات كه شهید چمران در خط مقدم شركت داشتند از ناحیه پا به شدت مجروح میشوند و یكی از محافظانش هم به شهادت میرسد ولی شهید چمران با كشتن راننده یك كامیون عراقی و به همراه دیگر محافظش با كامیون به عقب برمیگردند و شهید چمران را برای مداوا به تهران منتقل مینمایند. این عملیات با فرماندهی مستقیم حضرت آقا و شهید چمران با موفقیت به پایان میرسد و سوسنگرد برای همیشه آزاد میگردد
اعضای محترم کانال مسجد امام حسین علیه السلام
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما به اطلاع می رساند
روز های یکشنبه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء جناب آقای جباری در رابطه با سپاه ثقلین و نقش اتحاد و وحدت مسلمین در برابر نقشه های استکباری دشمنان اسلام سخنانی بیان مینمایند.
از همه عزیزان، مؤمنین و بویژه جوانان عزیز دعوت می گردد در مسجد حضور بهم رسانده و از مطالب روشنگرانه ایشان در شناخت هرچه بیشتر وظایف ما در تبعیت از ولایت بهره مند گردند
التماس دعا
‼️هدیه کردن اعضاء بدن
🔷س 1967: اگر فردی وصیّت نماید که بعضی از اعضای بدن او بعد از مردن به بیمارستان یا شخص دیگری هدیه شود، آیا این وصیّت صحیح و اجرای آن واجب است؟
✅ج: صحّت و نفوذ اين قبيل وصايا نسبت به اعضايی که جداکردن آنها از جسد ميت هتک حرمت او محسوب نمیشود، بعيد نيست و عمل به وصيّت در اين موارد مانعی ندارد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️بی احترامی به اعتقادات مذاهب دیگر
🔷س 1966: آیا حرام بودن بیاحترامی به اعتقادات مذاهب شامل غیر اهل سنت هم میشود؟
✅ج: به هر حال مذاهبی هستند که دارند با مسالمت زندگی میکنند و آنها هم به مقدسات ما معمولاً توهین نمیکنند. توهین به آنها هم اگر موجب تفرقه و فتنهانگیزی در جامعه شود قطعاً حرام است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
دوستان عزيز نظر به اهمیت خطبه فدكيه حضرت زهرا سلام الله علیها هر شب بخشی از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم
خطبه فدکیه با حمد و توصیف الهی آغاز میشود و بعثت پیامبر(ص) را یادآور میشود و سپس به نزدیکی امام علی(ع) با پیامبر(ص) و سروری وی در میان اولیای الهی و شجاعتهای بینظیر وی در دفاع از پیامبر(ص) و اسلام اشاره میکند و یاران رسول خدا را به دلیل اینکه با درگذشت وی پیرو شیطان شده و نفاق در میان آنها آشکار شده است و حق را رها کردهاند، به شدت سرزنش میکند. همچنین سخن ابوبکر را تکذیب میکند که طبق چه قانونی او را از ارث پدر محروم کرده است؟! آیا آیهای از قرآن چنین گفته است؟! و سپس او را به دادگاه خداوند در روز رستاخیز واگذار میکند و یاران پیامبر را به پرسش میگیرد که چرا در مقابل این ستمها ساکت نشستهاند. وی آشکارا میگوید که آنچه آنها (ابوبکر و اطرافیانش) کردهاند، شکستن پیمانشان [= نکثوا ایمانهم] با رسول خداست و در فراز پایانی خطبه، ننگ کار آنان را جاودانی و سرانجام آن را دوزخ میداند.
حدیث (3) امام على عليه السلام :
سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُك؛
خطایی که باعث ناراحتی تو شود،
نزد خداوند از کار نیکی که باعث عجب تو شود بهتر است.
نهج البلاغه (للصبحی صالح)، ص477
ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره مريم
آیه 39 و 40
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
إِنَّا نَحْنُ نَرِثُ الْأَرْضَ وَمَنْ عَلَيْهَا وَإِلَيْنَا يُرْجَعُونَ
ترجمه :
و آنان را از روز ندامت و حسرت بترسان، آن هنگام كه كار (از كار) بگذرد (و همه چيز پايان يابد) در حالى كه (اكنون) آنان در غفلتند و ايمان نمى آورند.
تنها ماييم كه زمين واهلش را به ارث مى بريم و (همه) به سوى ما بازگردانده مى شوند.
نکته ها :
كليد همه ى بدبختى ها، غفلت است. غفلت از خداوند، غفلت از معاد، غفلت از آثار و پيامدهاى گناه، غفلت از توطئه ها، غفلت از محرومان، غفلت از تاريخ و سنّت هاى آن و غفلت از جوانى و استعدادها وزمينه هاى رشد.
مشابه اين آيه، در مواردى از قرآن به چشم مى خورد، از جمله:
الف: «كلّ مَن عليها فان و يَبقى وجه ربّك ذوالجلال و الاكرام»(40) همه ى مردم، فانى مى شوند و تنها ذات خداوند صاحب جلال و منعم باقى است.
ب: «وللّه ميراث السموات والارض»(41) ارث آسمان هاو زمين تنها از خداست.
يكى از نام هاى قيامت «يوم الحَسرة» است. حسرت بر فرصت هاى از دست داده و سرمايه هاى تلف شده.
40) الرحمن، 26 - 27.
41) حديد، 10.
پیامها :
- يكى از وظايف انبيا، انذار است. «وانذرهم»
- هر كارى مى توانيد، در دنيا انجام دهيد كه در قيامت، كار از كار گذشته است. «قضى الامر»
- غفلت زمينه ى كفر است. «فى غفلة و هم لايؤمنون»
- مرگ در حال غفلت و بى ايمانى، مايه ى حسرت است. «فى غفلة و هم لايؤمنون»
- دارايى ها سبب غفلت، و غفلت سبب كفر است. «فى غفلة و هم لايؤمنون انا نحن نرث الارض»
‼️شنیدن قرائت و ذکر توسط نمازگزار
🔷نمازگزار باید تکبیرة الاحرام، قرائت حمد و سوره و ذکر و دعا را طوری بخواند که خودش بشنود، البته اگر به دلیل کم شنوایی یا ناشنوایی و یا سر و صدای زیاد، صدای خود را نشنود، به گونه ای بگوید که اگر مانعی نبود می شنید، کافی است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
دوستان عزيز نظر به اهمیت خطبه فدكيه حضرت زهرا سلام الله علیها هر شب بخشی از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم
فرازی از خطبه فدکیه
فَلَمَّا اِختارَ اللَّـهُ لِنَبِیهِدار اَنْبِیائِهِ وَ مَأْوی اَصْفِیائِهِ، ظَهَرَ فیكُمْ حَسْكَةُ النِّفاقِ، وَ سَمَلَ جِلْبابُ الدّینِ، وَ نَطَقَ كاظِمُ الْغاوینَ، وَ نَبَغَ خامِلُ الْاَقَلّینَ، وَ هَدَرَ فَنیقُ الْمُبْطِلینَ، فَخَطَرَ فی عَرَصاتِكُمْ، وَ اَطْلَعَ الشَّیطانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ، هاتِفاً بِكُمْ، فَأَلْفاكُمْ لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجیبینَ، وَ لِلْغِرَّةِ فیهِ مُلاحِظینَ، ثُمَّ اسْتَنْهَضَكُمْ فَوَجَدَكُمْ خِفافاً، وَ اَحْمَشَكُمْ فَاَلْفاكُمْ غِضاباً، فَوَسَمْتُمْ غَیرَ اِبِلِكُمْ، وَ وَرَدْتُمْ غَیرَ مَشْرَبِكُمْ.
هذا، وَ الْعَهْدُ قَریبٌ، وَالْكَلْمُ رَحیبٌ، وَ الْجُرْحُ لَمَّا ینْدَمِلُ، وَ الرَّسُولُ لَمَّا یقْبَرُ، اِبْتِداراً زَعَمْتُمْ خَوْفَ الْفِتْنَةِ، اَلا فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا، وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالْكافِرینَ.
(ترجمه: و آنگاه كه خداوند برای پیامبرش خانه انبیاء و آرامگاه اصفیاء را برگزید، علائم نفاق در شما ظاهر گشت، و جامه دین كهنه، و سكوت گمراهان شكسته، و پست رتبه گان با قدر و منزلت گردیده، و شتر نازپرورده اهل باطل به صدا درآمد، و در خانههای تان بیامد، و شیطان سر خویش را از مخفیگاه خود بیرون آورد، و شما را فراخواند، مشاهده كرد پاسخگوی دعوت او هستید، و برای فریب خوردن آمادهاید، آنگاه از شما خواست كه قیام كنید، و مشاهده كرد كه به آسانی این كار را انجام میدهید، شما را به غضب واداشت، و دید غضبناك هستید، پس بر شتران دیگران نشان زدید، و بر چیزی كه سهم شما نبود وارد شدید.
این در حالی بود كه زمانی نگذشته بود، و موضع شكاف زخم هنوز وسیع بود، و جراحت التیام نیافته، و پیامبر به قبر سپرده نشده بود، بهانه آوردید كه از فتنه میهراسید، آگاه باشید كه در فتنه قرار گرفته اید، و براستی جهنم كافران را احاطه نموده است. »)
حدیث (4) امام صادق عليه السلام :
آفَةُ الدِّینِ الحَسَدُ وَ العُجبُ وَ الفَخرُ؛
آفت دینداری حسد
و خودبینی
و فخر فروشی است.
کافی(ط-الاسلامیه)ج2،ص307
‼️رفت و آمد با وسیله نقلیه شخصی
🔷س 1969: رفتوآمد با وسایل نقلیهی شخصی و عدم استفاده از وسایل نقلیهی عمومی در زمانهایی که هوای شهر آلوده است چه حکمی دارد؟
✅ج: اگر وضعیت یک وضعیت استثنایی و هوای شهر آلوده باشد بهگونهای که هر چه این وسایل به تعدادشان اضافه شود به آن آلودگی اضافه میشود و تنفس این هوا برای مردم بهویژه افرادی که دچار بیماریهای قلبی و تنفسی هستند ضرر قابل توجه داشته باشد، در این صورت اگر کسی سبب افزایش این آلودگی شود و ضرر معتنابه به مردم برساند، کار حرام مرتکب شده است. لذا اگر مسئولان اعلام کردند که مردم وسایل نقلیهی شخصی را بیرون نیاورند باید مراعات شود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره مريم
آیه 41
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقاً نَّبِيّاً
ترجمه :
و در اين كتاب، ابراهيم را ياد كن، كه او پيامبرى راستگو و راست كردار بود.
نکته ها:
كلمه ى «صِدّيق» هم به كسى گفته مى شود كه حقّ را بسيار تصديق مى كند و هم به كسى كه تمام گفتار و رفتارش بر اساس صداقت است. هر چه مى گويد عمل مى كند و هر چه عمل مى كند مى گويد.
پیامها :
- ياد مردان خدا را زنده نگه داريم. «واذكُر»
- توجّه به كمالات ديگران و تجليل از بزرگان، يكى از شيوه هاى تربيت است «واذكر»
- صداقت، شرط نبوّت است. «صديّقاً نبيّا»
- صداقتى ارزش دارد كه جزء خلق و خوى انسان باشد. «كان صديّقاً»
آیه 42
إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا يَسْمَعُ وَلَا يُبْصِرُ وَلَا يُغْنِي عَنكَ شَيْئاً
ترجمه :
آنگاه كه (ابراهيم) به پدرش گفت: اى پدر! چرا چيزى را مى پرستى كه نمى شنود و نمى بيند و تو را از هيچ چيز بى نياز نمى كند؟
نکته ها:
پدر حضرت ابراهيم، فوت شده بود و كسى كه در قرآن به عنوان پدر او معرفى شده، سرپرست او عمويش آزر يا شوهر مادرش بوده است.(42)
در روايات اهل بيت عليهم السلام نيز مى خوانيم كه پدر حضرت ابراهيم موحّد بود و مراد از «أب» در اينجا عموى اوست.
در زبان عربى، كلمه ى «أب» معناى وسيعى دارد و بر معلّم و مربّى و حتّى پدر زن نيز گفته مى شود. در روايات نيز از پيامبرصلى الله عليه وآله نقل شده است كه فرمود: «أنا و علىّ اَبَوا هذه الاُمّة»(43) من و علىّ پدران اين امّت هستيم.
42) تفسير الميزان.
43) بحار، ج 16، ص 95.
پیامها :
- مناظرات ابراهيم با عمويش قابل يادآورى و بزرگداشت است. «اذ قال»
- در نهى از منكر، از نزديكان خود شروع مى كنيم. «يا اَبتِ»
- نهى از منكر مرز سنّى ندارد. (پسر مى تواند بزرگ خانواده را نهى كند، امّا بايد احترام آنان را حفظ كند.) «يا اَبتِ»
- هميشه كمال افراد به سن آنها بستگى ندارد؛ گاهى فرزند خانه از بزرگ ترها بهتر مى فهمد. «يا ابت»
- ارشاد وتبليغ نبايد هميشه عمومى باشد، بلكه گاهى بايد به خود فرد گفته شود. «يا اَبَتِ»
- در نهى از منكر، با ايجاد سؤال، وجدان افراد را به قضاوت گيريم. «لم تعبد»
- در نهى از منكر، از منكرهاى اعتقادى شروع كنيم. (متأسفانه ما بيشتر سرگرم منكرهاى اخلاقى و اجتماعى هستيم) «لم تعبد»
- راه حقّ را فداى عواطف نكنيم. «لابيه لم تعبد» خويشاوندى نبايد مانع نهى از منكر شود.
- بت پرستى، از فرشته پرستى، انسان پرستى و گاوپرستى بدتر است، زيرا در آنها بينايى و شنوايى و شعور هست، ولى در بت نيست. «مالا يسمع ...»
ذکر روز سه شنبه: یا ارحم الراحمین
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
اعضای محترم کانال مسجد امام حسین علیه السلام
مؤمنین محترم مسجد امام حسین علیه السلام پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با قرائت دعای توسل برای تعجیل در ظهور آقا و مولایمان حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رفع و دفع گرفتاری و شفای بیماران به چهارده معصوم متوسل می شویم ان شاء الله خداوند دعای شما عزیزان را به منصه ظهور رسانده و به اجابت نزدیک نماید.
التماس دعا
حدیث (5) رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :
آفَهُ الحَسَب الاِفتِخَارُ وَ العُجبُ؛
آفت شرافت و بزرگی ،
به خود نازیدن و خود بزرگ بینی است.
کافی(ط-الاسلامیه)ج2،ص328
دوستان عزيز نظر به اهمیت خطبه فدكيه حضرت زهرا سلام الله علیها هر شب بخشی از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم بمنظور استفاده عمیق تر این خطبه فقط به ثبت متن فارسی آن اکتفاء گردیده امید مورد توجه دوستان قرار گیرد.
(بخش اول)
و گواهى می دهم که معبودى جز خداوند نیست و شریکى ندارد، که این امر بزرگى است که اخلاص را تأویل آن و قلوب را متضمّن وصل آن ساخت، و در پیشگاه تفکر و اندیشه شناخت آن را آسان نمود، خداوندى که چشمها از دیدنش بازمانده، و زبانها از وصفش ناتوان، و اوهام و خیالات از درک او عاجز می باشند.
موجودات را خلق فرمود بدون آنکه از مادهاى موجود شوند، و آنها را پدید آورد بدون آنکه از قالبى تبعیّت کنند، آنها را به قدرت خویش ایجاد و به مشیّتش پدید آورد، بیآنکه در ساختن آنها نیازى داشته و در تصویرگرى آنها فائدهاى برایش وجود داشته باشد، جز تثبیت حکمتش و آگاهى بر طاعتش، و اظهار قدرت خود، و شناسائى راه عبودیت و گرامى داشت دعوتش، آنگاه بر طاعتش پاداش و بر معصیتش عقاب مقرر داشت، تا بندگانش را از نقمتش بازدارد و آنان را بسوى بهشتش رهنمون گردد.
و گواهى می دهم که پدرم محمّد بنده و فرستاده اوست، که قبل از فرستاده شدن او را انتخاب، و قبل از برگزیدن نام پیامبرى بر او نهاد، و قبل از مبعوث شدن او را برانگیخت، آن هنگام که مخلوقات در حجاب غیبت بوده، و در نهایت تاریکیها به سر برده، و در سر حد عدم و نیستى قرار داشتند، او را برانگیخت بخاطر علمش به عواقب کارها، و احاطهاش به حوادث زمان، و شناسائى کاملش به وقوع مقدّرات.
او را برانگیخت تا امرش را کامل و حکم قطعىاش را امضا و مقدّراتش را اجرا نماید، و آن حضرت امّتها را دید که در آئینهاى مختلفى قرار داشته، و در پیشگاه آتشهاى افروخته معتکف شده و بتهاى تراشیده شده را پرستنده، و خداوندى که شناخت آن در فطرتشان قرار دارد را منکرند.
‼️موارد جواز کذب (دروغ)
1⃣ اضطرار
🔷اضطرار یعنی اینکه انسان در شرایطی باشد که ناچار شود دروغ بگوید؛ مثلاً مالی را پیش شما به امانت گذاشتهاند و ظالمی با اصرار و تهدید بگوید باید این مال را به من بدهی! شما هم میگویید: "این مال پیش من نیست."
در این مورد فرقی نمیکند که شخص برای دفع ضرر، امکان توریه داشته باشد یا نداشته باشد.
✍موارد دیگر خواهد آمد...
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره مريم
آیه 43 و 44
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
يَا أَبَتِ إِنِّي قَدْ جَاءنِي مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ يَأْتِكَ فَاتَّبِعْنِي أَهْدِكَ صِرَاطاً سَوِيّاً
يَا أَبَتِ لَا تَعْبُدِ الشَّيْطَانَ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلرَّحْمَنِ عَصِيّاً
ترجمه :
اى پدر! همانا دانشى براى من آمده كه براى تو نيامده است؛ بنابراين، ازمن پيروى كن تا تو را به راه راست هدايت كنم.
اى پدر! شيطان را پرستش مكن كه شيطان نسبت به خداى رحمان عصيانگر است.
نکته ها:
مراد از عبادت شيطان، همان اطاعت و پيروى از اوست كه انسان را بنده و برده شيطان مى گرداند.
پیامها :
- علم، مسئوليّت آور است. «جائنى من العلم»، «فاتّبعنى»
- علم انبيا نيز محدود است. «من العلم»
- كسى كه نهى از منكر مى كند بايد خود عالم باشد. «جائنى من العلم... لاتعبد...»
- در مواردى، تجليل از خود لازم است. «قد جاءنى من العلم مالم يأتك»
- ريشه ى شرك، جهل است. «جاءنى من العلم مالم يأتك»
- مردم بايد پيرو عالم باشند. «جاءنى من العلم ... فاتّبعنى»
- انسان خردسال مى تواند امام بزرگسالان باشد. «فاتّبعنى»
- پيروى از انبيا قرار گرفتن در راه مستقيم است. «فاتّبعنى اهدك صراطاً سويّا»
- راه انبيا، راه اعتدال است، نه افراط و تفريط. «صراطاً سويّا»
- در نهى از منكر، دليل را هم بيان كنيم. «لا تعبد الشيطان... كان للرّحمن عَصيّا»
- ولايت و دوستى شيطان خطرناك است. او كه خدا را معصيت كرده بر سر ما چه خواهد آورد؟ «اِنّ الشيطان كان للرّحمن عَصيّا» (خدايى كه سرچشمه ى همه ى رحمت هاست، عصيانش چقدر قبيح است؟)
سالروز غزوه بنی نضیر
بنی نضیر نام یکی از قبایل یهودیان ساکن در مدینه بود که در قلعه هایی که در اطراف شهر ساخته بودند زندگی می کردند و بعد از ورود اسلام به مدینه به مخالفت با پیامبر اسلام پرداختند. در منابع اسلامی جنگ احزاب از موارد دشمنیهای قبیله بنی نضیر با پیامبر اسلام شناخته می شود.
ذکر روز چهارشنبه : یا حی یا قیوم
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
اعضای محترم کانال مسجد امام حسین علیه السلام
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما به اطلاع می رساند
باطلاع مؤمنین و مومنات می رساند طبق روال چهارشنبه شب هفته های گذشته امشب هم کرسی تلاوت قرآن کریم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط یکی از قاریان سرشناس پرند منعقد می گردد
حضور شما عزیزان در این مراسم در شب آغاز امامت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف موجب تعظیم شعائر الهی است
التماس دعا
راهپیمایی خودجوش مردمی در محکومیت اغتشاشات اخیر شهر پرند
زمان: پنجشنبه ۳۰ آبان ۹۸، ساعت ۱۱:۰۰
مبدا: بلوار ستاره، روبروی مسجد امام حسن مجتبی (ع)
مقصد: بلوار جمهوری اسلامی، روبروی مسجد جامع امام علی (ع)