eitaa logo
استاد میثمی تهرانی
319 دنبال‌کننده
306 عکس
54 ویدیو
73 فایل
🔸محقق و مدرّس سطوح عالی حوزه علمیه قم. 🔸دریچه ای برای ارتباط با شاگردان بزرگوار، ارسال صوت دروس، اطلاع رسانی و طرح مباحث اجتهادی. 🔸گروه شاگردان و تقریرات: https://eitaa.com/joinchat/635306247C355cff20a0 🔸ارتباطات ضروری: @meisame
مشاهده در ایتا
دانلود
تأمین امنیت و آرامش ملت عزیزمان افتخار ما است. هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) گرامی باد. ستادخبری وزارت اطلاعات 💎@meisamee
باسمه تعالی به اطلاع عموم مؤمنین و متدینین می‌رساند با توجه به نامساعد بودن شرایط جسمانی مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی مدظله الوارف از عموم مؤمنین و مقلدین ایشان تقاضا می‌شود در ضمن ادعیه خاصه خود سلامتی ایشان را از درگاه الهی مسئلت نمایند. 💎@meisamee
فقه معاصر۲-جلسه۲۵.mp3
27.58M
درس: فقه معاصر ۲ (نظام اقتصادی اسلام) جلسه: ۲۵ موضوع: اقتصادنا فی معالمه الرئیسیه تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ 💎@meisamee
رسائل۳-ترم۲-جلسه۳۱.mp3
27.98M
درس: رسائل ۳ ترم: ۲ جلسه: ۳۱ موضوع: دوران الامر بین المتباینین تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ 💎@meisamee
باسمه تعالی ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (قدس سره) را به پیشگاه حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مراجع عظام تقلید، رهبری معظم انقلاب (دامت برکاتهم)، حوزه های علمیه و فرزندان بزرگوار ایشان بویژه استاد محترم جناب آقای سیدمحسن علوی گرگانی تسلیت عرض می نمائیم. نشست دوره ای اساتید 💎@meisamee
🏴 بسم‌الله الرحمن الرحیم العلماء ورثه الانبیاء ارتحال فقیه گرانمایه مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج سیدمحمدعلی علوی گرگانی قدس الله نفسه الزکیه را به ملت شریف ایران، مردم عزیز گرگان، روحانیت ارجمند، حوزه‌های علمیه، مراجع عالیقدر، رهبر معظم انقلاب اسلامی ، بیت شریف آن شخصیت بزرگوار تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. معظم له مراتب علمی خود را در نجف و قم نزد بزرگان حوزه‌های علمیه سپری کرد و به درجات عالی فقاهت دست یافت و نجابت و بصیرت و خدمات ایشان در ارشاد مردم و همراهی نظام و انقلاب اسلامی ستودنی است و فراموش نخواهد شد. ضمن طلب علو درجات برای آن فقیه عالیقدر و آرزوی سلامت و صبر برای بازماندگان محترم و آقازادگان مکرم، برای بزرگداشت مقام والای ایشان درس های حوزه علمیه قم فردا چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ اعلام می‌شود. عاش سعیدا و مات سعیدا. علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه @sotohaali
رسائل۳-ترم۲-جلسه۳۲.mp3
30.33M
درس: رسائل ۳ ترم: ۲ جلسه: ۳۲ موضوع: دوران الامر بین المتباینین تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ 💎@meisamee
🔸 در اسلام فقط همین شهادتین کافی است، اگر بخواهیم حکم اسلام را (حکم اسلام یعنی دَمِ او محترم و مالش محترم است، اگر پدرش مُرد، ارث می‌برد و توارث وجود دارد، نکاح با او صحیح است، وقتی مُرد در قبرستان مسلمین دفن شود) بر این شخص جاری کنیم، همین مقدار که کسی شهادتین را بگوید کافی است اگرچه بدانیم که قلباً هم معتقد نباشد. 🔷 منافق محکوم به اسلام است. در مورد منافقین که خدای تبارک و تعالی می‌فرماید (منافقین در ادعای اسلامشان دروغ می‌گویند) ، ولی باز منافق به حسب ظاهر محکوم به اسلام است. این‌گونه نیست که اگر منافق مُرد، بگویند در قبرستان کفار باید دفن شود، بلکه او نیز باید در قبرستان مسلمین دفن شود. 💎@meisamee
مقام معظم رهبری 1381/07/03 "باید برای نخبگان، حسابی باز کرد. ممکن است به نظر بیاید این یک تبعیض است؛ اما تبعیض همه جا غیرعادلانه نیست؛ گاهی اوقات تبعیض، عین عدالت است. این حساب بازکردن برای نخبگان، عین عدل است." 💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۸۱.mp3
19.22M
درس: مکاسب ۳ جلسه: ۸۱ موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد تاریخ: ۴ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
❓پرسش: با توجه به اختلافات فاحش در رؤیت هلال ماه: 1⃣ میزان رؤیت چیست؟ 2⃣ آیا استفاده از تقویمهای موجود کافی می باشد یا اینکه باید از طرف مراجع اعلام رؤیت گردد؟ 3⃣ آیا دیدن ماه در یک کشور ملاک برای دیگر کشورها نیست؟ افق یک کشور تا کجاست؟ 4⃣ آیا به محض رؤیت در یک شهر بقیه شهرهای آن کشور باید تبعیت نمایند؟ ✅ پاسخ آیت الله سیستانی: 1⃣ دیدن ماه با چشم عادی غیر مسلح. 2⃣ تقویم فی نفسه اعتبار ندارد. 3⃣ و 4⃣: بله مانند قم و تهران اگر از نظر عرض جغرافیایی نزدیک هم باشند. 💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۸۲.mp3
22.57M
درس: مکاسب ۳ جلسه: ۸۲ موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد تاریخ: ۵ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
🔰 پذيرش مراكز و مدارس فقهی / مراكز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه علميه قم سال تحصيلی
۱۴۰۲-۱۴۰۱

جهت مشاهده کلیک کنید👇 📑 دفترچه پذيرش مراكز و مدارس فقهی 📑 دفترچه پذيرش مراكز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی @sotohaali
رسائل۳-ترم۲-جلسه۳۳.mp3
25.06M
درس: رسائل ۳ ترم: ۲ جلسه: ۳۳ موضوع: دوران الامر بین المتباینین تاریخ: ۶ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 وَإِذَا جَاءَتْهُمْ آيَةٌ قَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّىٰ نُؤْتَىٰ مِثْلَ مَا أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ ۘ اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ۗ سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُوا صَغَارٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا كَانُوا يَمْكُرُونَ 💎@meisamee
رسائل۳-ترم۲-جلسه۳۴.mp3
26.41M
درس: رسائل ۳ ترم: ۲ جلسه: ۳۴ موضوع: دوران الامر بین المتباینین تاریخ: ۷ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
☑️ استدلال آیت الله سیستانی بر رویت هلال با چشم غیر مسلح 🔸 آیت الله سیستانی: 🔹 قرآن کریم دلالت بر این دارد که «هلال هر ماه» به عنوان «شاخص زمان» قرار داده شده است تا عموم مردم در کار دین و دنیای خود بر آن تکیه کنند. خداوند متعال فرموده است: «یَسألونک عن الأهلّة، قُل هیَ مَواقیتُ للنّاسِ و الحَجّ» و آن چیزی که شایسته است میقات و شاخص زمان برای عموم مردم باشد، همان هلالی است که به گونه قابل رؤیت با چشم عادی در افق محلیِ هر منطقه نمایان می‌شود؛ اما اگر این هلال تنها با دوربین دیده می شود، صلاحیت آن را ندارد که به عنوان شاخص زمان برای "عموم مردم" تلقی گردد.  ✅ پ‌.ن: آیت الله شبیری زنجانی هم به این آیه استدلال کرده اند. 💎@meisamee
رسائل۳-ترم۲-جلسه۳۵.mp3
27.35M
درس: رسائل ۳ ترم: ۲ جلسه: ۳۵ موضوع: دوران الامر بین المتباینین تاریخ: ۸ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
☑️ (در مورد استدلال به آیه خمس برای شمول بر تمام اموال)، به نظر ما آیه شریفه از ظهور قوی برخوردار است. 🔸 زیرا آیه شریفه می‌فرماید : «وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ»(انفال،۴۱) ؛ تعبیر «من شیء» نشان می‌دهد که اختصاص به قسم خاصی ندارد ، بلکه آن چه «شیء» بر آن صدق کند را شامل می‌شود. 🔹مسئله قسم خاصی دون خاصی از مغتنم نیست. این به منزله تصریح به آن است که اختصاص به قسمی دون قسمی ندارد و ظهور بسیار قوی در این معنای عام دارد و نمی‌توان صرفا با تکیه بر اشعار از آن رفع ید کرد. 💎@meisamee
رسائل۳-ترم۲-جلسه۳۶.mp3
26.02M
درس: رسائل ۳ ترم: ۲ جلسه: ۳۶ موضوع: دوران الامر بین الاقل و الاکثر تاریخ: ۹ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
🔸 آیا اگر انسان(مکلَّف) در واجب موسع مسامحه کند و آن را تا آخر وقت به تاخیر بینندازد و نخواند ، یعنی به اندازه ای به عقب بیندازد که اگر بیش از آن به عقب بیندازد ، نمازش قضا و فوت می ‌شود مثلاً : نماز ظهر را نخواند تا اینکه ده دقیقه به مغرب باقی بماند، آیا در «این فرض» این واجب موسع از موسع بودنش بیرون می ‌آید و تبدیل به واجب مضیق می شود، یا حتی در این فرض نیز به همان عنوان موسع بودن خودش باقی می ماند ؟؟ ❓«هل یصیرالواجب الموسع مضیقاً، أم لا»؟ 🔹 هرچند همگان (معمولاً) می ‌گویند که از موسع بودن بیرون می ‌آید و تبدیل می ‌ شود به واجب مضیق، و حال آنکه مطلب آن گونه که گفته ‌اند، نیست! ‌بلکه به همان واجب موسع بودن خودش باقی است. یعنی باز هم این نماز، واجب موسع است. چرا؟ 🔹چون زمان او بیش از فعلش است ، منتها  الآن این نماز در آن آخرین ظرف زمان خودش واقع شده است که اگر بیش از آن  به عقب بیندازیم ، فوت خواهد شد ، نه اینکه تبدیل به مضیق شده باشد ، چون«الشیء لاینقلب عما هو علیه». 🔸 و لذا حتماً باید آن را در این ظرف آخر زمان بخواند. ‌چرا ؟ چون اگر نخواند و بیش از آن به تأخیر بیندازد، «واجب» فوت می شود. 🔹به عبارت دیگر: اینکه حتماً باید نمازش را در آخرین لحظه از زمان بخواند و بیش از آن به عقب نیندازد، نه از این نظر است که «واجب موسع» تبدیل به واجب مضیق شد(صار الواجب الموسع واجباً مضیقاً) ، بلکه از این نظر که  این واجب به حدی رسیده است که اگر بیش از آن به عقب بیندازد ، مفوِّت واجب است و چون مٌفوِّت واجب است ، فلذا می گویند: حتما باید بخواند، نه اینکه از واجب موسع بودنش خارج بشود. 💎@meisamee
رسائل۳-ترم۲-جلسه۳۷.mp3
30.54M
درس: رسائل ۳ ترم: ۲ جلسه: ۳۷ موضوع: دوران الامر بین الاقل و الاکثر تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee
🔹 آیت‌الله خویی(رضوان الله علیه)، آیت الله تبریزی(ره) و برخی دیگر معتقدند که اگر هلال در جایی مشاهده گردد، برای بقیه کشورها و شهرهایی که در قسمتی از از شب، با آن مکانی که هلال در آن دیده شده، اشتراک در شب دارند، کافی است. 🔸 اما آیت‌الله سیستانی اعتقاد دارند که آغاز ماه قمری، یک امر نسبی است که در شهرهای گوناگون، تفاوت دارد و در همه جا یکسان نیست و آنچه شارع برای فرد ساکنِ یک منطقه حجّت قرار داده، قابلیّت رؤیت هلال با عین مجرده در همان محل یا جاهایی است که اگر هلال در آنها دیده شود (اگر موانع جوّی مانند ابر یا غبار وجود نداشته باشد)، در محل سکونت آن شخص هم مشاهده می گردد؛ یعنی اتحاد افق شرط می باشد. 💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۸۳.mp3
19.67M
درس: مکاسب ۳ جلسه: ۸۳ موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد تاریخ: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ 💎@meisamee