eitaa logo
استاد میثمی تهرانی
299 دنبال‌کننده
282 عکس
45 ویدیو
68 فایل
🔸محقق و مدرّس سطوح عالی حوزه علمیه قم. 🔸دریچه ای برای ارتباط با شاگردان بزرگوار، ارسال صوت دروس، اطلاع رسانی و طرح مباحث اجتهادی. 🔸گروه شاگردان و تقریرات: https://eitaa.com/joinchat/635306247C355cff20a0 🔸ارتباطات ضروری: @meisame
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 صحیحه حلبی : «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ(ع) عَنِ الْعَنْبَرِ وَ غَوْصِ اللُّؤْلُؤِ- فَقَالَ عَلَيْهِ الْخُمُسُ الْحَدِيثَ.» 🔸حلبی می‌گوید : از امام صادق(علیه السلام) در مورد حکم خمس عنبر که از جواهرات است و مرواریدی که از غوص بدست می‌آید پرسیدم امام فرمود: خمس دارد. سند روایت ، صحیح و دلالتش روشن است. 💎@meisamee
🔸 بر اين كه احرام بايد در اشهر حج باشد، به اين كه آيه قرآن فرموده است: «الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومٰاتٌ» و تعيين هم شده است كه اشهر معلومات عبارت است از شوّال، ذيقعده و ذي‌حجه، گفته‌اند: پس بنابراين احرام حج قبل از شوال صحيح نيست، اين استدلال متوقف بر اين است كه احرام جزء باشد؛ اما اگر شرط باشد اشكالي ندارد كه انسان آن را قبلاً تحصيل كند. 💎@meisamee
🔹 در کتب لغت برای حجّ، حدود شش معنا ذکر شده است؛ 1⃣ «قصد»، 2⃣ «کثرة القصد»، 3⃣ «القصد إلی من یُعظَّم»، 4⃣ «قدوم»، 5⃣ «کفّ» یعنی خودداری، 6⃣ غلبه‌ بر حجت. البته در بعضی از کتب لغت، «کثرة الاختلاف» هم گفته‌اند که «کثرة الاختلاف» به همان «کثرة القصد» برمی‌گردد. 💎@meisamee
📩 موضوع: حجیت خبر واحد در موضوعات ♦️ طبق نظر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی): 👈 خبر واحد در موضوعات حجت نیست. 🔹طبق نظر امام خمینی (رحمه الله علیه): 👈 اگر يك نفر عادل بگويد چيزى نجس است، بنا بر احتياط واجب، بايد از آن چيز اجتناب كرد. 💠💠💠💠💠💠 💎@meisamee
صاحب «کفایه» می‌گوید: تقلید به معنای به دست آوردن نظر و رای دیگری است، برای عمل کردن به آن در احکام و فروعات، بی آن که دلیل تفصیلی آن را از وی طلب کند. بنابراین، اگر مکلف ، رساله عملی مجتهدی را به دست آورد و مسائل آن را یاد بگیرد تا هنگام نیاز، به آنها عمل کند، تقلید محقق می‌شود. 💎@meisamee
✔️ نظر علامه مجلسی در مورد مشروعیت تقلید 🔹 أما من قلد عالما أفتى بمحكمات القرآن و الحديث، و كان عدلا موثقا به، فإنه ليس بتقليد له، بل تقليد لمن فرض الله طاعته، و حكم بحكم الله عز و جل. 📚مرآة العقول، ج‏1 ص183 💎@meisamee
✳️ تعارض استصحاب حکمی وموضوعی با اصالة الصحة 1⃣ در مقابله با اصل صحت، گاه استصحاب حکمی قرار دارد و گاه استصحاب موضوعی. 2⃣ تعارض استصحاب حکمی، مثل این که در صحت معامله انجام شده تردید باشد: مفاد استصحاب عدم انتقال عوضین و بطلان معامله است؛ در حالی که مقتضای اصل صحت آن است که معاملۀ انجام شده، محمول بر صحت است. 3⃣ تعارض با استصحاب موضوعی، مثل این که در صحت معامله انجام شده این تردید باشد که آیا در تاریخ وقوع معامله، بایع به حد بلوغ رسیده بوده یا خیر؟ در این مثال، مفاد استصحاب، عدم بلوغ و نتیجتا بطلان معامله است، حال آن که به مقتضای اصل صحت، معامله محکوم به صحت است. ✅ در این که اصل صحت بر استصحاب حکمی تقدم دارد، علی الظاهر میان فقها تردید نیست؛ زیرا: 🔸 اولا تردید در بقای حالت سابقه (عدم انتقال) ناشی از تردید در کارایی و تاثیر عقد انجام شده است و لذا با اجرای اصل صحت در مورد معامله، تردید در ناحیه معلوم رفع می‌گردد و حکم به انتقال می‌شود. 🔹 ثانیا اگر اصل صحت را بر استصحاب حکمی مقدم ندانیم، موردی برای اصل صحت باقی نمی‌ماند، در حالی که عکس قضیه چنین نیست؛ یعنی با تقدم اصل صحت بر استصحاب، این محذور پیش نخواهد آمد، زیرا مجاری اصل صحت بسیار محدودتر از مجاری استصحاب است و لذا با توجه به این که به موجب ادله سابق الذکر، اصل صحت مسلما حجیت یافته، بنابراین ادله مزبور مخصص دلیل استصحاب محسوب می‌گردد و در موارد اجتماع، استصحاب جاری نمی‌شود. 🔸 ثالثا استصحاب «اصل» است و اصل صحت، « اماره »؛ زیرا اصل صحت همانند اصل ید از ظواهر و اصولی است که شریعت به آن‌ها اعتبار بخشیده و در تقدم اماره بر اصل تردید وجود ندارد. (البته اماره بودن اصل صحت، محل اشکال و تردید بعضی از متأخران قرار گرفته است). 💎@meisamee
🔹 نظر مرحوم آخوند خراسانی این است که اماره بر استصحاب ورود دارد. در مقابل برخی مانند مرحوم شیخ انصاری می‌گویند اماره بر استصحاب حکومت دارد. 💎@meisamee
آقا ضیاء عراقی در نجف در تدریس تجرید حرف اول را می زد ... نائینی در منطق بسیار قوی بود و کمپانی در فلسفه… 💎@meisamee
معاون آموزش حوزه های علمیه خبر داد: سال تحصیلی حوزه های علمیه از ۵ شهریور ۱۴۰۱ آغاز می‌شود آرم مرکز مدیریت حوزه های علمیه حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ حوزه های علمیه از ۵ شهریور خبر داد. حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، از زمان آغاز سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه خبر داد و گفت: با توجه به واقع شدن مناسبت های مذهبی در تابستان امسال، مانند ماه محرم، صفر و ایام اربعین حسینی(ع)، نظر شورای عالی حوزه های علمیه بر این شد که شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱حوزه های علمیه از ۵شهریور باشد. وی با تاکید بر این که شروع رسمی سال تحصیلی حوزه در همه مقاطع سطوح یک، عالی و درس های خارج از ۵ شهریور اعلام می شود، افزود: از همه مدیران، معاونان آموزشی و سایر معاونان، مسئولان مدارس، مراکز و همه واحد های آموزشی و اساتید محترم در سطوح مختلف تحصیلی تقاضا می شود ترتیبی اتخاذ کنند که درس ها در آن ایام شروع شود. معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: جزئیات برنامه های آغاز سال تحصیلی متعاقبا اعلام خواهد شد. 💎@meisamee
🔆 آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ 🔸 به اطلاع طلاب و اساتید محترم می‌رساند آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، روز شنبه مورخ ۵ شهریورماه
۱۴۰۱
در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار خواهد شد. @sotohaali
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت عالم ربانی و سالک الی‌الله آیت‌الله ناصری ▪️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم ربانی و سالک الی‌الله آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدعلی ناصری را تسلیت گفتند. 🔻متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم رحلت عالم ربانی و سالک الی الله آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدعلی ناصری رحمةالله‌علیه را به عموم مردم اصفهان و به همه‌ی ارادتمندان و مستفیدان از فیوضات آن مرحوم، و بالخصوص به فرزندان محترم و مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار و معلّم اخلاق، وظیفه‌ی بزرگ تزکیه و نشر معارف اخلاقی اسلام را تکلیف خویش دانسته و با بهره‌‎مندی از خشیت و خضوع دل نورانی خود، بیان اثرگذار و نافذی را در این جهت به کار میبردند؛ رحمت و رضوان خدا بر ایشان باد. از خداوند متعال قبول خدمات و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۵ شهریور ۱۴۰۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑 فردا یکشنبه کلیه کلاسها برقرار است. 💎@meisamee
هدایت شده از علی محمدی
1_1665032319.pdf
460.2K
حذفیات دروس سطوح عالی
«برنامه آموزشی و درسی سطوح عالی حوزه‌های علمیه» برنامه جدید سطوح عالی اجرا از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ طلاب به دو گروه کلی «طلاب شاغل در رشته‌های فقهی و اصولی» که شامل طلاب آزاد قم، طلاب مراکز فقهی و مدارس عالی حوزوی خواهند بود و گروه دوم «طلاب شاغل به تحصیل در رشته‌های غیرفقهی» هستند که مشخصاً طلاب رشته‌های تخصصی مانند تفسیر و کلام و حقوق و تبلیغ و ... خواهند بود. برای گروه طلاب رشته‌های فقهی در سطح دو، مجموعاً ۶ درس فقه و ۶ درس اصول دیده شده است و از این حیث تغییری در برنامه درسی ایجاد نشده است. کتاب مکاسب شیخ انصاری برای دروس فقه آن‌ها در نظر گرفته شده است و برای دروس اصول نیز علاوه بر کتاب رسائل مرحوم شیخ اعظم رحمة الله علیه، کتاب الفائق نیز ارائه خواهد شد که چگونگی چینش دروس در جداول درسی آن آمده است. برای همین گروه از طلاب در سطح سه نیز مجموعاً ۶ درس فقه و ۶ درس اصول دیده شده است باز هم تغییری در تعداد دروس داده نشده است. البته در این مقطع علاوه بر کتاب مکاسب شیخ انصاری برای دروس فقه، کتاب‌های دیگری مانند «الشخص الإعتباری» که توسط دفتر فقه معاصر حوزه تدوین شده است، «اساس الحکومه» و «ولایة الامر» آیت الله سید کاظم حائری و «بحوث فقهیه» مرحوم آیت الله شیخ حسین حلّی رحمة الله آن‌ها در نظر گرفته شده است. در دروس اصول فقه این مقطع نیز علاوه بر کتاب «کفایة الاصول»، حلقه ثالثه از مجموعه «دروس فی علم الأصول» شهید صدر رحمة الله علیه ارائه می‌شود. گروه دوم طلاب، یعنی طلاب رشته‌های غیرفقهی در سطح دو، مجموعاً ۴ درس فقه و ۴ درس اصول دیده شده است. کتاب مکاسب شیخ انصاری برای دروس فقه آن‌ها در نظر گرفته شده است و برای دروس اصول نیز علاوه بر کتاب رسائل مرحوم شیخ اعظم رحمة الله علیه، کتاب الفائق نیز ارائه خواهد شد که چگونگی چینش دروس در جداول درسی آن آمده است. برای همین گروه از طلاب در سطح سه نیز مجموعاً ۴ درس فقه و ۵ درس اصول دیده شده است. البته در این مقطع علاوه بر کتاب مکاسب شیخ انصاری برای دروس فقه، کتاب‌های دیگری مانند «الشخص الإعتباری» که توسط دفتر فقه معاصر حوزه تدوین شده است، «اساس الحکومه» و «ولایة الامر» آیت الله سید کاظم حائری و «بحوث فقهیه» مرحوم آیت الله شیخ حسین حلّی رحمة الله آن‌ها در نظر گرفته شده است. در دروس اصول فقه این مقطع نیز علاوه بر کتاب «کفایة الاصول»، حلقه ثالثه از مجموعه «دروس فی علم الأصول» شهید صدر رحمة الله علیه ارائه می‌شود. پیوست ۱ جدول تفصیلی مربوط به برنامه درسی جدید سطوح عالی حوزه‌های علمیه دریافت پیوست شماره ۱ پیوست ۲ مباحثی از کتاب‌های رسائل و مکاسب که در امتحانات نمی‌آید (محدوده های مطالعاتی کتاب‌های رسائل و مکاسب) دریافت پیوست شماره ۲ @sotohaali
برنامه درسی 1401-1402 نسخه دوم . سطح.pdf
426.4K
🔴📣 🌷به اطلاع طلاب عزیز می رساند برنامه درسی سالتحصیلی 402-1401 مدرسه سطوح عالی و خارج حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام تحت اشراف مرجعیت معظم تقلید حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مُدّظله جهت حضور طلاب محترم اعلان میگردد. 🌿🌷🌱🌷🌿 با توجه به تغییرات در عناوین و دروس ، دقت لازم را داشته باشید. دروس بر حسب می باشد. هم متعاقباً اعلان خواهد شد. 🌿🌷🌱🌷🌿 معاونت آموزش سطوح عالی و خارج حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام 🆔👉@Hemamkazem
برنامه درسی 1401-1402 نسخه دوم . خارج.pdf
387.1K
🔴📣 🌷به اطلاع طلاب عزیز می رساند برنامه درسی فقه و اصول سالتحصیلی 402-1401 مدرسه سطوح عالی و خارج حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام تحت اشراف مرجعیت معظم تقلید حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مُدّظله جهت حضور طلاب محترم اعلان میگردد. دروس بر حسب می باشد. 🌿🌷🌱🌷🌿 معاونت آموزش سطوح عالی و خارج حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام 🆔👉@Hemamkazem
کفایه۱-جلسه۱.mp3
28.48M
درس: کفایه ۱ جلسه: ۱ موضوع: موضوع العلم و مسائله تاریخ: ۷ شهریور ۱۴۰۱ 💎@meisamee
نظام اقتصادی اسلام-جلسه۳۵.mp3
32.51M
درس: فقه معاصر ۲ (نظام اقتصادی اسلام) جلسه: ۳۵ موضوع: اقتصادنا فی معالمه الرئیسیه تاریخ: ۷ شهریور ۱۴۰۱ 💎@meisamee
پاسخ به سوالات معاون محترم آموزش - دروس سطوح عالی.pdf
636.1K
🔰 پس از اعلام برنامه جدید آموزش سطوح عالی حوزه‌های علمیه طبیعی بود که از سوی اساتید و طلاب سؤالاتی در مورد آن مطرح گردد. معاون محترم آموزش حوزه‌های علمیه به برخی از این سؤالات پاسخ داده‌اند تا تبیین کاملی نسبت به این طرح حاصل شود. جهت آشنایی بیشتر با این طرح فایل پیوستی را بصورت کامل مطالعه فرمایید. @sotohaali
کفایه۱-جلسه۲.mp3
17.6M
درس: کفایه ۱ جلسه: ۲ موضوع: موضوع العلم و مسائله تاریخ: ۸ شهریور ۱۴۰۱ 💎@meisamee
نظام اقتصادی اسلام-جلسه۳۶.mp3
35.02M
درس: فقه معاصر ۲ (نظام اقتصادی اسلام) جلسه: ۳۶ موضوع: اقتصادنا فی معالمه الرئیسیه تاریخ: ۸ شهریور ۱۴۰۱ 💎@meisamee
قابل توجه طلاب و روحانیون سراسر کشور: موکب مرکز خدمات حوزه های علمیه با نام حجت ابن الحسن در تاریخ آغاز به کار می کند. مرکزخدمات ◽️موکب مهران: خیابان ارتش، بعداز هلال احمر، حوزه علمیه ولی عصر (عج الله فرج) ◽️موکب خرمشهر: بلوار امیرکبیر؛ حوزه علمیه حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) ◽️موکب چذابه: ورودی شهر بستان، زائر سرای طریق القدس، بلوک B 🔺موکب های یادشده جهت ارائه خدماتی نظیر: پذیرایی، اسکان موقت، پارکینگ خودرو (در صورت امکان) جهت جامعه هدف مرکز بوده و نوع ارائه خدمت بسته به شرایط زمان ارائه خدمت؛ ممکن است کاهشی یا افزایشی باشد. 🔺مواکب مذکور از تاریخ 10/06/1401 لغایت 31/06/1401 فعالیت دارند. 🔺طلاب و روحانیون گرامی که تمایل به خدمت در موکب های یادشده را دارند، لازم است در کانال موکب به آدرس: 🆔 @hazratehojjat نسبت به اعلام تاریخ های حضور خود در موکب مدنظر ، ثبت نام نموده تا با مسئولین مواکب یادشده، هماهنگی لازم صورت پذیرد. 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا