🔸 در اسلام فقط همین شهادتین کافی است، اگر بخواهیم حکم اسلام را (حکم اسلام یعنی دَمِ او محترم و مالش محترم است، اگر پدرش مُرد، ارث میبرد و توارث وجود دارد، نکاح با او صحیح است، وقتی مُرد در قبرستان مسلمین دفن شود) بر این شخص جاری کنیم، همین مقدار که کسی شهادتین را بگوید کافی است اگرچه بدانیم که قلباً هم معتقد نباشد.
🔷 منافق محکوم به اسلام است. در مورد منافقین که خدای تبارک و تعالی میفرماید (منافقین در ادعای اسلامشان دروغ میگویند) ، ولی باز منافق به حسب ظاهر محکوم به اسلام است. اینگونه نیست که اگر منافق مُرد، بگویند در قبرستان کفار باید دفن شود، بلکه او نیز باید در قبرستان مسلمین دفن شود.
💎@meisamee
مقام معظم رهبری 1381/07/03
"باید برای نخبگان، حسابی باز کرد. ممکن است به نظر بیاید این یک تبعیض است؛ اما تبعیض همه جا غیرعادلانه نیست؛ گاهی اوقات تبعیض، عین عدالت است. این حساب بازکردن برای نخبگان، عین عدل است."
💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۸۱.mp3
19.22M
درس: مکاسب ۳
جلسه: ۸۱
موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد
تاریخ: ۴ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
❓پرسش:
با توجه به اختلافات فاحش در رؤیت هلال ماه:
1⃣ میزان رؤیت چیست؟
2⃣ آیا استفاده از تقویمهای موجود کافی می باشد یا اینکه باید از طرف مراجع اعلام رؤیت گردد؟
3⃣ آیا دیدن ماه در یک کشور ملاک برای دیگر کشورها نیست؟ افق یک کشور تا کجاست؟
4⃣ آیا به محض رؤیت در یک شهر بقیه شهرهای آن کشور باید تبعیت نمایند؟
✅ پاسخ آیت الله سیستانی:
1⃣ دیدن ماه با چشم عادی غیر مسلح.
2⃣ تقویم فی نفسه اعتبار ندارد.
3⃣ و 4⃣: بله مانند قم و تهران اگر از نظر عرض جغرافیایی نزدیک هم باشند.
💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۸۲.mp3
22.57M
درس: مکاسب ۳
جلسه: ۸۲
موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد
تاریخ: ۵ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
🔰 پذيرش مراكز و مدارس فقهی / مراكز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه علميه قم سال تحصيلی
۱۴۰۲-۱۴۰۱جهت مشاهده کلیک کنید👇 📑 دفترچه پذيرش مراكز و مدارس فقهی 📑 دفترچه پذيرش مراكز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی @sotohaali
رسائل۳-ترم۲-جلسه۳۳.mp3
25.06M
درس: رسائل ۳
ترم: ۲
جلسه: ۳۳
موضوع: دوران الامر بین المتباینین
تاریخ: ۶ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
وَإِذَا جَاءَتْهُمْ آيَةٌ قَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّىٰ نُؤْتَىٰ مِثْلَ مَا أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ ۘ اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ۗ سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُوا صَغَارٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا كَانُوا يَمْكُرُونَ
💎@meisamee
رسائل۳-ترم۲-جلسه۳۴.mp3
26.41M
درس: رسائل ۳
ترم: ۲
جلسه: ۳۴
موضوع: دوران الامر بین المتباینین
تاریخ: ۷ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
☑️ استدلال آیت الله سیستانی بر رویت هلال با چشم غیر مسلح
🔸 آیت الله سیستانی:
🔹 قرآن کریم دلالت بر این دارد که «هلال هر ماه» به عنوان «شاخص زمان» قرار داده شده است تا عموم مردم در کار دین و دنیای خود بر آن تکیه کنند. خداوند متعال فرموده است: «یَسألونک عن الأهلّة، قُل هیَ مَواقیتُ للنّاسِ و الحَجّ» و آن چیزی که شایسته است میقات و شاخص زمان برای عموم مردم باشد، همان هلالی است که به گونه قابل رؤیت با چشم عادی در افق محلیِ هر منطقه نمایان میشود؛ اما اگر این هلال تنها با دوربین دیده می شود، صلاحیت آن را ندارد که به عنوان شاخص زمان برای "عموم مردم" تلقی گردد.
✅ پ.ن: آیت الله شبیری زنجانی هم به این آیه استدلال کرده اند.
💎@meisamee
رسائل۳-ترم۲-جلسه۳۵.mp3
27.35M
درس: رسائل ۳
ترم: ۲
جلسه: ۳۵
موضوع: دوران الامر بین المتباینین
تاریخ: ۸ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
☑️ (در مورد استدلال به آیه خمس برای شمول بر تمام اموال)، به نظر ما آیه شریفه از ظهور قوی برخوردار است.
🔸 زیرا آیه شریفه میفرماید : «وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ»(انفال،۴۱) ؛ تعبیر «من شیء» نشان میدهد که اختصاص به قسم خاصی ندارد ، بلکه آن چه «شیء» بر آن صدق کند را شامل میشود.
🔹مسئله قسم خاصی دون خاصی از مغتنم نیست. این به منزله تصریح به آن است که اختصاص به قسمی دون قسمی ندارد و ظهور بسیار قوی در این معنای عام دارد و نمیتوان صرفا با تکیه بر اشعار از آن رفع ید کرد.
💎@meisamee
رسائل۳-ترم۲-جلسه۳۶.mp3
26.02M
درس: رسائل ۳
ترم: ۲
جلسه: ۳۶
موضوع: دوران الامر بین الاقل و الاکثر
تاریخ: ۹ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
🔸 آیا اگر انسان(مکلَّف) در واجب موسع مسامحه کند و آن را تا آخر وقت به تاخیر بینندازد و نخواند ، یعنی به اندازه ای به عقب بیندازد که اگر بیش از آن به عقب بیندازد ، نمازش قضا و فوت می شود مثلاً : نماز ظهر را نخواند تا اینکه ده دقیقه به مغرب باقی بماند، آیا در «این فرض» این واجب موسع از موسع بودنش بیرون می آید و تبدیل به واجب مضیق می شود، یا حتی در این فرض نیز به همان عنوان موسع بودن خودش باقی می ماند ؟؟
❓«هل یصیرالواجب الموسع مضیقاً، أم لا»؟
🔹 هرچند همگان (معمولاً) می گویند که از موسع بودن بیرون می آید و تبدیل می شود به واجب مضیق، و حال آنکه مطلب آن گونه که گفته اند، نیست! بلکه به همان واجب موسع بودن خودش باقی است. یعنی باز هم این نماز، واجب موسع است.
چرا؟
🔹چون زمان او بیش از فعلش است ، منتها الآن این نماز در آن آخرین ظرف زمان خودش واقع شده است که اگر بیش از آن به عقب بیندازیم ، فوت خواهد شد ، نه اینکه تبدیل به مضیق شده باشد ، چون«الشیء لاینقلب عما هو علیه».
🔸 و لذا حتماً باید آن را در این ظرف آخر زمان بخواند. چرا ؟ چون اگر نخواند و بیش از آن به تأخیر بیندازد، «واجب» فوت می شود.
🔹به عبارت دیگر: اینکه حتماً باید نمازش را در آخرین لحظه از زمان بخواند و بیش از آن به عقب نیندازد، نه از این نظر است که «واجب موسع» تبدیل به واجب مضیق شد(صار الواجب الموسع واجباً مضیقاً) ، بلکه از این نظر که این واجب به حدی رسیده است که اگر بیش از آن به عقب بیندازد ، مفوِّت واجب است و چون مٌفوِّت واجب است ، فلذا می گویند: حتما باید بخواند، نه اینکه از واجب موسع بودنش خارج بشود.
💎@meisamee
رسائل۳-ترم۲-جلسه۳۷.mp3
30.54M
درس: رسائل ۳
ترم: ۲
جلسه: ۳۷
موضوع: دوران الامر بین الاقل و الاکثر
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
🔹 آیتالله خویی(رضوان الله علیه)، آیت الله تبریزی(ره) و برخی دیگر معتقدند که اگر هلال در جایی مشاهده گردد، برای بقیه کشورها و شهرهایی که در قسمتی از از شب، با آن مکانی که هلال در آن دیده شده، اشتراک در شب دارند، کافی است.
🔸 اما آیتالله سیستانی اعتقاد دارند که آغاز ماه قمری، یک امر نسبی است که در شهرهای گوناگون، تفاوت دارد و در همه جا یکسان نیست و آنچه شارع برای فرد ساکنِ یک منطقه حجّت قرار داده، قابلیّت رؤیت هلال با عین مجرده در همان محل یا جاهایی است که اگر هلال در آنها دیده شود (اگر موانع جوّی مانند ابر یا غبار وجود نداشته باشد)، در محل سکونت آن شخص هم مشاهده می گردد؛ یعنی اتحاد افق شرط می باشد.
💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۸۳.mp3
19.67M
درس: مکاسب ۳
جلسه: ۸۳
موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد
تاریخ: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
🔸 در کوفه روات زیاد بودند ؛ مثلاً حسن بن علی بن وشاء می گوید :
فإني أدركت في هذا المسجد تسعمائة شيخ كل يقول حدثني جعفر بن محمد : من در مسجد کوفه به 900 شیخ را دیدم که همه میگفتند : حدثنی جعفر بن محمد.
🔹 وقتی در کوفه این عدد سنگین هست ، خواه ناخواه احادیث با هم مقارنه میشود ، مباحثه میشود که چه کسی این را نقل کرده است ، معارضاتش بررسی میشود و نقادی میشود .
🔸 ازاین رو حدیث کوفه یک خوبی دارد و یک بدی ؛
بدیاش این است که بیشترین تعارض در حدیث کوفه است ؛ چون کوفیها زیاد بودند ، تعارض هم زیاد بود اما حدیث بصره تعارض کم دارد.
و خوبی حدیث کوفه این است که نقی تر است؛ چون کاملا نقادی و تصحیح و تنقیح شده است، اما حدیث بصره چون کم بودند چنین نیست .
💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۸۴.mp3
21.18M
درس: مکاسب ۳
جلسه: ۸۴
موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد
تاریخ: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
ساعت کاری مديريت حوزه علميه قم در ماه مبارک #رمضان از ساعت ۰۸:۳۰ صبح لغایت ۱۳ میباشد.@sotohaali
مکاسب۳-جلسه۸۵.mp3
23.22M
درس: مکاسب ۳
جلسه: ۸۵
موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد
تاریخ: ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
🌙حضرات آیات رهبری، وحید خراسانی، سیستانی، جوادی آملی، شبیری زنجانی و نوری همدانی، در اطلاعیهای فردا یکشنبه ۱۴فرودین ۱۴۰۱ را اول ماه مبارک رمضان اعلام کردند.
🔸 گفتنی است طبق مبنای فقهی برخی مراجع معظم تقلید، امروز شنبه 29 شعبان بوده است.
💎@meisamee
مکاسب۳-جلسه۸۶.mp3
29.66M
درس: مکاسب ۳
جلسه: ۸۶
موضوع: احکام المقبوض بالعقد الفاسد
تاریخ: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
💎@meisamee
🔹 چون در بصره اکثریت با اهل سنت بود و اصولاً شیعه کم بودند چه برسد به روات شیعه. (مثلا معروف است که امام به فضیل بن یسار که از بزرگان بصره و ثقه می باشد، فرمودند: "کیف تری اقبال الناس علی هذا الأمر" مردم نسبت به تشیع و امامت و ولایت چگونه هستند؟فضیل پاسخ میدهد: خیلی اقبال نیست. امام میفرماید: علیک بالأحداث.
این حدیث ناظر به وضع شیعه در بصره است.
🔸 وضعیت مکه هم مثل بصره بوده است. اصولاً در بصره شیعیان به دلایل مختلفی که الآن نمیخواهیم متعرض آن شویم در بصره کمتر بودند. خصلت اساسی میراث اهل بصره این است که به علت قلت شیعه و قلت ناقلین آثار، آثار آن نقادی نمیشد.
💎@meisamee