eitaa logo
محمد ابراهیم کفیل
2هزار دنبال‌کننده
644 عکس
614 ویدیو
357 فایل
لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُون انعام/127 ارتباط با ادمین @mekafil1348 @mojtabakafil
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله سلام علیکم، با توجه به کُندی و سختی بارگزاری و دریافت فایل های صوتی در نرم افزار ایتا و رایگان بودن اینترنت در نرم افزار سروش، باقیمانده ی فایل ها در کانال حجت‌الاسلام کفیل در نرم افزار سروش بارگزاری خواهد شد. (ادمین کانال) آدرس کانال👇 Sapp.ir/mekafil
بسم الله الرحمن الرحیم به اطلاع عموم عزیزانی که اطلاعیه های فراوان صندوق پس انداز آخرت را نشنیده و یا به آنها توجه لازم را مبذول نداشته اند می رساند این صندوق در تمام ساعات شبانه روز و در همۀ مکان ها آمادۀ به افتتاح حساب و افزایش موجودیِ شیعیان امیرمومنان علیه السلام است تا اندوخته های ایشان را در موقع نیاز و با سود فراوان در اختیارشان قرار دهد لذا از همۀ عزیزانی که تا کنون موفق به ثبت نام یا افزایش موجودی خود نشده اند دعوت می شود که از فرصت باقیمانده استفاده نموده، در ثبت نام و افزایش موجودی خود تسریع کنند. لازم به تذکر است که این صندوق در ایام و لیالی ماه مبارک رمضان تسهیلات ویژه ای را برای عزیزان در نظر گرفته که به بعضی از آنها اشاره می شود: • به افراد خوش خلق گذرنامۀ بهشت عطا می شود. • نمازهای واجب، هفتاد برابر منظور می شود. • برای قرائت یک آیه، ثواب ختم قرآن – خواندن سی جزء – لحاظ می گردد. • نمازهای مستحب هرکدام، برائت و دوری از آتش را به همراه خواهد داشت. • پیوند با خویشاوندان، پیوندی الهی و برخورداری از رحمت ایزدی را به ارمغان خواهد آورد. همچنین، صدقه، دعا، احترام به بزرگان، مهربانی با کودکان، حفظ زبان، توبه، استغفار، طول دادن سجده، آسان گرفتن بر زیردست، اکرام به یتیمان، الطاری دادن به مومنان و درود فرستادن بر پیامبر صلی الله علیه وآله و اهل بیت (علیهم السلام) ایشان، هرکدام موجب برخوداری از امتیاز ویژه ای خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به خطبۀ شعبانیۀ حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه وآله و یا علما و بزرگان دین مراجعه بفرمایید. در خاتمه لازم به یادآوری است که این صندوق از پذیرفتن اعمالِ دستِ دوم – که ابتدائا به حساب غیر خدا انجام شده – و اعمال شراکتی – که غیر خدا هم در آن منظور گردیده – معذور است. والسلام صندوق پس انداز آخرت. . . . راستی، موجودی شما در این صندوق چه قدر است؟ @mekafil
بسم الله الرحمن الرحیم شرح دعای ندبه(4) اللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلى ما جَرى بِهِ قَضاؤُكَ فِي أَوْلِيائِكَ، ترجمه: خداوندا تو را برآنچه که در باره ی اولیا و دوستانت بر قلم تقدیرجاری شد سپاس می گویم و ستایش می کنم . شرح: ستایش بر مصائب اولیای خدا این فراز از دعای ندبه نگاهی است عارفانه به مصائب و مشکلاتی که بر اولیای خدا گذشته است. نگاهی زینب گونه که به مصائب، الهی می نگرد و در برخورد با آنها زبان به شکر می گشاید و «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلًا» می گوید. همان که در سجده ی زیارت عاشورا «اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِينَ لَكَ عَلَى مُصَابِهِم» را بر زبان جاری می سازد. راستی بر اولیای خدا چه گذشته است که باید خدا را بر آن ستایش کرد در ادامه دعا به گوشه هایی از حوادث تلخ و جان سوز اشاره خواهد شد. فعلا عنان سخن را به محتشم می دهیم و بخشی از مصائب را از زبان او می شنویم: برخوان غم چو عالميان را صلا زدند/ اول صلا بسلسله ی انبيا زدند نوبت به اوليا چو رسيد آسمان طپيد/زان ضربتى كه بر سر شير خدا زدند آن در كه جبرئيل امين بود خادمش/اهل ستم به پهلوى خيرالنسا زدند بس آتشى ز اخگر الماس ريزهها/افروختند و در حسن مجتبى زدند وانگه سرادقى كه ملك محرمش نبود/كندند از مدينه و در كربلا زدند و ز تيشه ی ستيزه در آن دشت، كوفيان/بس نخلها ز گلش آل عبا زدند پس ضربتى كزان جگر مصطفى دريد/برحلق تشنه ی خلف مرتضى زدند اهل حرم دريده گريبان گشوده مو/فرياد بر در حرم كبريا زدند روح الامين نهاده به زانو سر حجاب/تاريك شد زديدن آن چشم آفتاب
بسم الله الرحمن الرحیم شرح دعای ندبه(5) اللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلى ما جَرى بِهِ قَضاؤُكَ فِي أَوْلِيائِكَ، شکرگزاری برمصائب در برخورد با مشکلات،گرفتاری ها و مصیبتها اولین وظیفه، «صبر و استقامت» است و انسان به واسطه ی صبر و برد باری و پرهیز از جزع و فزع و ناشکیبایی از بشارت الهی وپاداش ویژه بهره مند می شود.در سوره ی مبارکه ی بقره می خوانیم: وَ لَنَبْلُوَنَّكُم بِشىَْءٍ مِّنَ الخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِينَ(155)الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ(156)أُوْلَئكَ عَلَيهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ(157) شما را نمائيم گاه امتحان/ به ترس و به جوع و به امثال آن/كسانى كه چون محنت آيد به پيش/ شكيبائى آرند هر لحظه بيش/ بر آنهاست از سوى يكتا خدا / بسى رحمت و اجر بىانتها. البته اولیای معصوم خداوند علیهم السلام چون در هر مصیبتی دست لطف و احسان خدا را مشاهده نموده و مصائب را سفینه هایی برای صعود هر چه بیشتر به فضای قرب الهی می بینند در برخورد با مصائب زبان به شکر خداوند می گشایند و «اللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ» می گویند. بندگان شایسته ی غیر معصوم هم چون در برخورد با پیشامدهای تلخ و ناگوار خداوند را در چهره ی طبیبی حاذق و دلسوز می بینند که با تیغ جراحی و داروی تلخش حیاتی دوباره به ایشان بخشیده، لب به حمد و ستایش می گشایند. مگر جز این است که:«باید که ننالیم ز مشاطه که زشتیم»پس الحمد لله و «اللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ».
بسم الله الرحمن الرحیم شرح دعای ندبه(6) الَّذِينَ اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِكَ وَ دِينِكَ، إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِيلَ ما عِنْدَكَ مِنَ النَّعِيمِ الْمُقِيمِ، الَّذِي لا زَوالَ لَهُ وَ لا اضْمِحْلالَ، (اولیای تو)همان کسانی هستند که ایشان را ویژه ی خود و دینت ساختی که نعمت های بزرگ، پایدار و زوال ناپذیر را برایشان اختیار نمودی، امتیازات اولیای الهی در این فراز سه امتیاز و برجستگی برای اولیای خداوند بیان شده است: 1- خداوند ایشان را از آنِ خود کرده است. الَّذِينَ اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِكَ مثلا خطاب به حضرت موسی علیه السلام می فرماید: وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسي (اى موسى!) من تو را براى خودم ساخته و برگزيدم. امیر مومنان علیه السلام در معرفی این افراد می فرمایند: خداوند که نعمت های او گران قدر است در دوران های مختلف روزگار و در دوران جدایی از رسالت (تا آمدن پیامبری پس از پیامبری دیگر) بندگانی داشته که با آنان در گوش جانشان زمزمه می کرد و در درون عقلشان با آنان سخن می گفت. آنان چراغ هدایت را با نور بیداری در گوش ها و دیده ها و دل ها بر می افروختند... ذکر خدا را به جای دنیا برگزیدند که هیچ تجارتی یا خرید و فروشی آنها را از یاد خدا باز نمی دارد. با یاد خدا روزگار می گذرانند ... می بینند آن چه را که مردم نمی بینند و می شنوند آن چه را که مردم نمی شنوند... آنان نشانه های هدایت و چراغ های روشنگر تاریکی ها می باشند. فرشتگان آنان را در میان گرفته و آرامش بر آنها می بارند. درهای آسمان برویشان گشوده و مقام ارزشمندی برای آنان آماده کرده اند. 2- ایشان را برای دین خود برگزیده است(وَ دِينِكَ) هم از نعمت ایمان و پایبندی کامل به شریعت الهی بهره مندشان ساخته و هم توفیق ترویج دین را نصیبشان فرموده است. توفیقی که امیر مؤمنان علیه السلام تنها گروه اندکی را شایسته ی آن دانسته اند و با آوای «آهِ آهِ شَوْقاً إِلَى رُؤْيَتِهِم» دیدار ایشان را آرزو نموده اند. و چه مقامی از این بالاتر! 3- نعمتهای بزرگ،پایدار و ماندگار خود را برای ایشان قرار داده است(إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِيلَ ما عِنْدَكَ مِنَ النَّعِيمِ الْمُقِيمِ، الَّذِي لا زَوالَ لَهُ وَ لا اضْمِحْلالَ)نعمتهایی که همه ی بهره مندی های دنیوی در مقایسه ی با آنها قلیل و اندک است . قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَليلٌ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقى . پس خوشا به حال اولیای خدا.
بسم الله الرحمن الرحیم شرح دعای ندبه(7) بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْيا الدَّنِيَّةِ، وَ زُخْرُفِها وَ زِبْرِجِها، فَشَرَطُوا لَكَ ذلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِهِ. ترجمه: پس از آن که زهد و بی رغبتی نسبت به درجات و اعتبارات و زیور و زینت دنیا را برایشان شرط کردی. آنان نیز این شرط را پذیرفتند و دانستی که به آن وفادار و پای بندند. شرح: «زهد و بي رغبتي به دنيا» شرط اساسي ورود در زمره ي اولياي الهي و برخورداري از نعمت هاي پایدار و دائمي: بر اساس این فراز تا زهد و بی رغبتی به دنیا نباشد و انسان متعهد به دنیا گریزی و آخرت گرایی نشود نمی تواند خیال حضور در جمع دوستان خدا را در سر بپروراند و هوس ولی الله شدن را داشته باشد. زهد مبنایی ترین اصل در سیره ی پیامبران، امامان و اولیای الهی علیهم السلام است تا جایی که امیر مؤمنان علیه السلام آن را «اصل دین»،«اساس یقین»،«کلید باب آخرت»و«عامل رهایی از دوزخ»شمرده اند. معنای زهد: زهد یعنی بی رغبتی به دنیا و رهاکردن همه ی اموری که انسان را از خدا و توجه به آخرت باز می دارد و زاهد کسی است که چون حقیقت دنیا را شناخته و دنیا در نظرش مثل«مردار»یا«آب بینی بز»و یا«استخوان خوک در دست شخص مبتلای به جزام»و یا «باقیمانده ی غذا در لای دندان» و یا «پیر زن بیوه ی بزک کرده» است هیچ اشتیاقی به آن ندارد. براین اساس امیر مؤمنان(علیه السلام) زهد را کوتاه کردن آرزوها و شکر گزاری بر نعمت ها و پرهیز کردن از محرمات دانسته اند و در کلامی دیگر فرموده اند: زهد بين دو كلمه از قرآن است: لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخوريد و بر آنچه به شما رسيده شادمان مباشيد. پس: كسى كه بر گذشته افسوس نخورد، و به آينده شادمان نباشد، همه جوانب زهد را رعايت كرده است. راستی ما در این ویژگی چقدر به اولیای الهی نزدیکیم؟
شرح دعای ندبه(8) بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْيا الدَّنِيَّةِ، وَ زُخْرُفِها وَ زِبْرِجِها، فَشَرَطُوا لَكَ ذلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِهِ. جلوه ای از زهد پیامبر صلی الله علیه و آله از زبان امیر مؤمنان علیه السلام: پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از دنيا چندان نخورد كه دهان را پر كند، و به دنيا با گوشه چشم نگريست، دو پهلويش از تمام مردم فرو رفتهتر، و شكمش از همه خالىتر بود، دنيا را به او نشان دادند اما نپذيرفت، و چون دانست خدا چيزى را دشمن مىدارد آن را دشمن داشت، و چيزى را كه خدا خوار شمرده، آن را خوار انگاشت، و چيزى را كه خدا كوچك شمرده كوچك و ناچيز مىدانست. اگر در ما نبود جز آن كه آنچه را خدا و پيامبرش دشمن مىدارند، دوست می داريم، يا آنچه را خدا و پيامبرش كوچك شمردند، بزرگ می داريم، براى نشان دادن دشمنى ما با خدا، و سر پيچى از فرمانهاى او كافى بود!. ..... پردهاى بر در خانه حضرت آويخته بود كه نقش و تصويرها در آن بود، به يكى از همسرانش فرمود، اين پرده را از برابر چشمان من دور كن كه هر گاه نگاهم به آن مىافتد به ياد دنيا و زينتهاى آن مىافتم. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با دل از دنيا روى گرداند، و يادش را از جان خود ريشه كن كرد، و همواره دوست داشت تا جاذبههاى دنيا از ديدگانش پنهان ماند، و از آن لباس زيبايى تهيّه نكند و آن را قرارگاه دائمى خود نداند، و اميد ماندن در دنيا نداشته باشد، پس ياد دنيا را از جان خويش بيرون كرد، و دل از دنيا بر كند، و چشم از دنيا پوشاند، و چنين است كسى كه چيزى را دشمن دارد، خوش ندارد به آن بنگرد، يا نام آن نزد او بر زبان آورده شود. در زندگانى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم براى تو نشانههايى است كه تو را به زشتىها و عيبهاى دنيا راهنمايى كند، زيرا پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با نزديكان خود گرسنه به سر مىبرد،و با آن كه مقام و منزلت بزرگى داشت، زينتهاى دنيا از ديده او دور ماند. پس تفكّر كنندهاى بايد با عقل خويش به درستى انديشه كند كه: آيا خدا محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را به داشتن اين صفتها اكرام فرمود يا او را خوار كرد؟ اگر بگويد: خوار كرد، دروغ گفته و بهتانى بزرگ زده است، و اگر بگويد: او را اكرام كرد، پس بداند، خدا كسى را خوار شمرد كه دنيا را براى او گستراند و از نزديكترين مردم به خودش دور نگهداشت.
شرح دعای ندبه(9) بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْيا الدَّنِيَّةِ، وَ زُخْرُفِها وَ زِبْرِجِها، فَشَرَطُوا لَكَ ذلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِهِ. جلوه ای از زهد پیامبران علیهم السلام از زبان امیر مؤمنان علیه السلام : زهد و ساده زیستی حضرت موسی علیه السلام اگر مىخواهى پس از پیامبر صلی الله علیه و آله ، فرازی از زندگی حضرت موسى عليه السّلام را تعريف كنم، آنجا كه مىگويد: رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِير «پروردگارا! هر چه به من از نيكى عطا كنى نيازمندم» به خدا سوگند، موسى (عليه السّلام) جز قرص نانى كه گرسنگی اش را بر طرف سازد چيز ديگرى نخواست، زيرا موسى (عليه السّلام) از سبزيجات زمين مىخورد، تا آنجا كه بر اثر لاغرى و آب شدن گوشت بدن، سبزى گياه از پشت پردهى شكم او آشكار بود. زهد و ساده زیستی حضرت داود علیه السلام و اگر مىخواهى: ازحضرت داوود عليه السّلام ..... برایت بگویم كه با هنر دستان خود از ليف خرما زنبيل مىبافت، و از همنشينان خود مىپرسيد چه كسى از شما اين زنبيل را مىفروشد؟ و با بهاى آن به خوردن نان جوى قناعت مىكرد. زهد و ساده زیستی حضرت عیسی علیه السلام و اگر خواهى از عيسى بن مريم عليه السّلام بگويم، كه سنگ را بالش خود قرار مىداد، لباس پشمى خشن به تن مىكرد، و نان خشك مىخورد، نان خورش او گرسنگى، و چراغش در شب ماه، و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمين بود، ميوه و گل او سبزيجاتى بود كه زمين براى چهارپايان مىروياند،.... مالى نداشت تا او را سرگرم كند، و آز و طمعى نداشت تا او را خوار و ذليل نمايد، مركب سوارى او دو پايش، و خدمتگزار وى، دستهايش بود. زهد امامان معصوم علیهم السلام هم که مشهور و روشن است. آری اولیای الهی این گونه بر شرطی که خدا با ایشان نموده بود پایدار ماندند. به چرب و شیرین روزگار توجه نکردند و فریفته زیور وزینت آن نشدند.خداوند هم در مقابل این وفاداری مقاماتی به ایشان داد که در فراز بعدی دعای ندبه به بخشی از آن ها اشاره شده است. و این راه برای دیگران هم همچنان باز است.
بسم الله کتاب را در شهریور سال ۱۳۹۲ مطالعه کردم كتاب خوبی است. درايت، هوشياری، دين مداری و صبر و تحمل مثال زدنی حضرت امام رحمت الله علیه از نكات برجسته ای است كه خواننده در طول مطالعه، آن را لمس می كند. همچنين با مطالعه ی كتاب، علاوه بر روشن شدن بسیاری از واقعیت ها، اميد به عنايات خداوند به نظام و انقلاب افزايش می ‌يابد. به هر حال همانگونه كه روي جلد كتاب نوشته شده،‌ برهه ای حساس از تاريخ رهبری نظام مقدس جمهوری اسلامي به قلم كسی كه از جزئی ترين حوادث آن اطلاع مستقيم داشته به نگارش در آمده است فلله درّه. ********* شب جمعه، دهم آذرماه ۹۶ مستند را مشاهده کردم. حوادث تلخی که بخش هایی از آن را قبلا از نزدیک لمس کرده بودم و بسیاری از آنها را در و کتاب ارزشمند آیة الله ری شهری خوانده بودم، از زبان شخصیت های مختلف شنیدم. کار ، و صورت گرفته است که گزارش برهه ای حساس از تاریخ رهبری نظام مقدس جمهوری اسلامی را از زبان کسانی که از نزدیک شاهد و درگیر جریانات انقلاب بوده اند به نسل جدید منتقل می کند و ، ، و عظیم الشأن رضوان الله علیه را در معرض دید قرار می دهد و مانع تاثیر جوسازی ها و مظلوم نمایی ها می شود. از همۀ تهیۀ مستند و از عزیزان صدا و سیما که اخیراً زمینه پخش آن را فراهم ساختند تشکر می کنم و حضرت را به خاطر عمل سنجیده در آن مقطع، نوشتن کتاب «سنجۀ انصاف» و شرکت در این مستند می ستایم. و امیدوارم صدا و سیما با اطلاع رسانی گسترده، پخش مجدد آن را در دستور کار قرار دهد. دیدن این مستند را به همگان پیشنهاد می کنم.