eitaa logo
| معماری هجری |
375 دنبال‌کننده
153 عکس
66 ویدیو
3 فایل
معماری یعنی تحقق ظرف حیات انسان؛ انسانی که غایتش عبد بودن است ارتباط @AG_094
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 شهرسازی اسلامی از روی‌کرد اجتماع‌مدار 💢 چرا تهران هر روز بیشتر ظاهری غیردینی به خود می‌گیرد؟ چطور از طریق توجه به گروه‌های اجتماعی مختلف شهر دینی یا غیردینی می‌شود؟ شهرسازی چه نقشی در این میان بازی می‌کند؟ اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️قم شهر اهل بیت و حوزه علمیه است، اما در آن بیش از رمضان، تبلیغات مال‌ها و فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کنند! 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
🔺تو تهران مثل قارچ درمانگاه سگ و مغازه اسباب‌بازی‌فروشی برای سگ‌ها سبز شده! ▪️این‌همه ارز که جهت فرهنگ سگ‌داری از کشور خارج می‌شود برای هیچ‌کس مهم نیست؟! مسئولین از اقلیت سگ‌دار می‌ترسند؟! ‌ ✍اکبری 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حاج سعید قاسمی معمار است، از یکی بهترین دانشگاه‌های کشور هم فارغ‌التحصیل شده است. شبانه روز خود را گذاشته است تا برای محرومین و مستضعفینی که در نقاط گم شده‌ی کشور زندگی می‌کنند خانه بسازد. 💠 دلیل این حرکت حاج‌ سعید این است که او قبل از آنکه متخصص حوزه‌ی معماری و عمران باشد، یک انسان مجاهد و انقلابی و یک مصلح اجتماعی است. برای انسان مجاهد و مصلح تخصص اصالت ندارد و به اقتضای تکلیف سراغ هر تخصصی می‌رود. 🔻او هم می‌توانست مانند بسیاری از کسانی که خود را معمار می‌دانند پول‌های کلان بگیرد و طراحی‌های خاص ارائه دهد و پس از اجرا، عمری این کارها را به عنوان رزومه خود در چشم همه فرو کند، اما هیهات که انسانی مجاهد و انقلابی این‌چنین حقیرانه زیست کند. 💢 این کجا که تخصص خود را خرج التیام بخشیدن به زندگی مردمی کنی که صاف و صادق زندگی کرده‌اند و توزیع نادرست ثروت و امکانات باعث شده طعم فقر را بچشند و قرار است در این خانه‌ها نماز بخوانند و روزه بگیرند و آن کجا که تخصص و وقت و انرژی خود را صرف طراحی و ساخت خانه‌ها و ویلاهای لاکچری برای عده‌ای ثروتمند کنی که بر گُرده همین انسان‌ها ثروت جمع کرده‌اند و احتمالا قرار نیست در آن‌ خانه‌ها یادی از خدا شود. ✅ اگر تعهد و نگاه الهی نباشد تخصص به ابزاری در دست اهل قدرت و ثروت تبدیل می‌شود و متخصص برده‌ای برای این دو گروه خواهد شد. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
💠 ساخت مسجد در پارک یا طراحی پارک حول محور مسجد 💢 محیط اجتماعی در فضای شهری باید حول یک محور دینی باشد و از آن رنگ بگیرد وگرنه به سمت ناهنجاری میل می‌کند. تجربه ساخت بوستان‌های متعدد این موضوع را نشان می‌دهد. 💢 در یک محله یا منطقه، مسجد باید محور باشد و همه‌چیز حول آن تعریف شود. وقتی مسجد در مرکز توسعه قرار گیرد و بوستان حول آن تعریف شود، هم‌چنین کاربری‌هایی مانند پایگاه بسیج، کتابخانه، باشگاه ورزشی و ... حول مسجد و ذیل آن تعریف شوند، حالا می‌توان از نقش مسجد در اراده محله و شهر حرف زد. 💢 اما همه این کارکرد‌ها را از مسجد گرفته‌ایم و آن را تبدیل به نمازخانه کرده‌ایم که محل تجمع چند سالمند شده است. وقتی فضای سبز و سایر کاربری‌ها با محوریت مسجد و ذیل مدیریت آن تعریف شود، ناهنجاری در این فضاها به حداقل میزان خود می‌رسد. 💢 تجربه گلزارهای شهدا را می‌توان در این زمینه مشاهده کرد. حول قبور شهدا فضای سبز شکل گرفته و محلی سالم برای حضور افراد و خانواده‌ها و تفریح کودکان شده است. حتی کسانی که ممکن است رفتارهای ناهنجار داشته باشند وقتی در این فضا حاضر می‌شوند، جو محیط از بروز رفتارهای ناهنجارشان جلوگیری می‌کند. ❌ جنجالی که جریان غربگرا بر سر ساخت مسجد در بوستان قیطریه به راه انداخته را جدی نگیرید، افراد این جریان وقتی حرف از حداکثری کردن دین در جامعه زده می‌شود، کهیر می‌زنند و در مقابل آن قد علم می‌کنند. اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
💠 چگونه می‌توان معماری اسلامی را در تمایز با معماری رایج غربی با اتکای بر قرآن تئوریزه کرد؟ 💠 پایه‌های هر علمی متکی به مفاهیم بنیادین آن علم است، برای نیل به معماری دینی باید مفاهیم پایه خود را در سند قطعی الهی، یعنی قرآن جستجو کنیم تا بتوانیم بر اساس این چهارچوب مفهومی بنیادی، به نظریه پردازی جدید در این حوزه بپردازیم. ✅ فیلم این گفتگو را در یوتیوب معماری هجری ببینید: ▶️ youtu.be/MVRnJLBZyXc 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
✍ یادداشت: بخش اول: 🔷🔶 در ایران بزرگداشت حکیم شیخ بهایی در روز سوم اردیبهشت هرسال برگزار می‌گردد که به عنوان روز معماری شناخته شده است. 🔸شیخ بهایی یکی از بزرگترین فقها و علمای شیعه در قرن یازدهم هجری‌ست که یکی از زعمای شصت و یک گانه شیعیان به شمار می‌رود. امامت شیعیان از "امام علی علیه‌السلام" شروع شده و تا "امام عصر (عج)" ادامه می‌یابد. سپس این نُوّاب خاص اربعه هستند که وظیفه راهنمایی شیعیان را در زمان غیبت صغری با اتصال به "امام عصر علیه‌السلام" بر عهده دارند. در عصر غیبت کبری مسئولیت اصلی بر دوش زعمای شصت و یک گانه است. این زعامت در غیبت کبری از شهر قم با "ابن قولویه" آغاز و به صورت زنجیروار تا امروز طی نزدیک به ۱۲۰۰ سال با ۶۰ زعیم دیگر ادامه داشته است تا این امر مهم امروز بر عهدۀ "امام خامنه‌ای (مدظله العالی)" می‌باشد. 🔹"شیخ بهایی" نیز در عصر صفویه و در قرن یازدهم یکی از همین سلسلۀ زعمای شیعه بوده است که راهبری شیعیان را با هدایت خود "حضرت ولی عصر علیه‌السلام" بر عهده داشته است. پس از ایشان می‌توان از بزرگان دیگری همچون "شیخ انصاری"، "آخوند خراسانی"، "میرزای شیرازی"، "آیت الله بروجردی" و "امام خمینی (ره)" نام برد. لذا "شیخ بهایی" و سایر زعما در روند عهد و تاریخ شیعه همچون دانه‌های تسبیحی که نخ آن خود حضرت ولی عصر (عج) است به هم پیوسته و راهبری شیعیان را بر عهده داشته‌اند. در طول حیات خویش علاوه بر فقه و عرفان، دستی بر نجوم و ریاضیات و مهندسی، معماری و شهرسازی داشت و نیز اختراعاتی انجام داد. در واقع این اندیشه حکیمانه شیخ بهایی‌ست که به عنوان یک مبنا، معماری و شهرسازی و بنّایی و ساخت‌و‌ساز را جهت می‌دهد. 🔹 نمی‌توان مدعی شد که ایشان خود لزوما ابنیه‌های گوناگون شهری را جزء به جزء طراحی کرده و ساخته‌اند. البته باید دانست که معماری در فرهنگ مشاغل و صنعت آن روز با معماری امروز واجد تفاوت‌هایی بوده است. مکتب اصفهان با اصولش در همین دوره پدید می‌آید که اصول آن را جریان فقهایی شکل می‌دهند که از لبنان تا قزوین و اصفهان مهاجرت کرده‌اند و نماد شاخص این مکتب در میدان پرشکوه و ماندگار نقش جهان به عنوان یک اثر شهری تجلی یافته است. مشهور است ایده و حکمت معماری و شهرسازی ایشان موجب ساخت ابنیه‌ای همچون پل خواجو در همان شهر اصفهان، یا صحن عتیق در جوار حرم حضرت رضا علیه‌السلام در شهر مشهد و... شده است. ادامه دارد.... 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
✍ یادداشت: بخش دوم: 🔶🔷 یکی از وجوه مهم فقهی شیخ بهایی آن است که نسبت به که سر منشأ آن را یونان می‌داند جبهه‌گیری می‌کند و معتقد است ما مسلمین می‌بایست با نگاه وارداتی از مغرب زمین و نگاه قرآنی خودمان تمایز قائل شده و آلوده به آن نشویم. ایشان در کتاب "کشکول" از تلاش دامنه‌دار حکیمی یاد کرده‌اند که می‌خواهد میان فلسفۀ غربی و گفتار انبیاء سازگاری ایجاد کند؛ حال اینکه شیخ بهائی معتقد است که: این امر موجب به تکلّف افتادن حکیم مزبور شده و منجر به انحراف وی گشته است. چرا که کلام انبیاء از وحی نشئت گرفته و همان که متقن است را می‌بایست مبنای اندیشه قرار داد. شیخ در اینجا سوال مهمی مطرح می‌کند که: چرا سخنان برخی فلاسفه با میزان قرآن سازگاری ندارد؟ 🔸امروز در عصر انقلاب اسلامی نیز یکی از مهمترین کارهای ما همین تفکیک بین فلسفۀ غربی و حکمت قرآنی است. چرا که با موج شدیدی از غرب گرایی در مقابل اندیشۀ ناب انقلاب اسلامی درگیر هستیم. اندیشه ناب انقلاب اسلامی مبتنی بر همین تمایزی است که شیخ بهایی نیز بر آن تاکید داشت. در واقع این حکمت، برگرفته از قرآن است که بر اساس آن، حکمت اقتصاد، حکمت معماری، حکمت سیاست، حکمت فرهنگ و سایر حکمت‌های مضاف قابل استنباط هستند. اکنون پرسش این است که: وقتی ما در قرآن سراغ از معماری می‌گیریم، باید معماری را با همان متر و معیار و نگاه رایج امروزی مطالعه کنیم یا اینکه قرآن با نگاه دیگری آن را مورد مداقّه قرار داده است؟ 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
هدایت شده از مالِک المُلک
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ : اصل مشکل کجاست؟ ✅ مشکل بر سر پرستش دو خدای متفاوت است. 🔻لینک کانال🔻 https://eitaa.com/Maalekalmolk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تحول در معماری از کجا آغاز می‌شود؟ ✅ ویدئوی کامل را در یوتیوب ببینید: youtu.be/MVRnJLBZyXc 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مقیم‌محوری در معماری قرآنی 🔹در قرآن صرفاً به کالبد یک بنا توجه نمی‌شود بلکه خط‌ مشی های دیگری برای معماری مطمح نظر است یکی از این خط مشی ها معماری مقیم محور است؛ چه کسی و با چه نیتی از این بنا استفاده می‌کند؟ ویدئوی کامل را در یوتیوب ببینید: youtu.be/MVRnJLBZyXc 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir